PAS melahirkan rasa simpati dan ucapan takziah kepada mangsa serangan pelampau ketika sejumlah penganut Kristian sedang menyambut perayaan Easter di Sri Lanka.

PAS menyifatkan insiden tersebut sebagai suatu tindakan terkutuk yang melampaui batas kemanusiaan, malah bertentangan dengan ajaran agama Islam yang menuntut umatnya untuk menghormati hak penganut agama lain dan melarang daripada merosakkan rumah ibadat walaupun ketika dalam peperangan.

PAS menegaskan bahawa toleransi antara agama adalah amat penting bagi mewujudkan keharmonian dalam negara, dan PAS menzahirkan solidariti kepada Sri Lanka untuk mengembalikan keamanan setelah berhadapan dengan serangan terkutuk ini.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 16 Syaaban 1440 / 22 April 2019 – HARAKAHDAILY 22/4/2019

FIRMAN Allah:

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (103)

“Dan berpegang teguhlah kamu semua kepada tali Allah (Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai (berpecah pecahan); dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu, ketika kamu dahulunya (jahiliah sebelum menganut Islam) bermusuh-musuhan, lalu Allah menjinakkan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam itu), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kesesatan kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu daripada neraka itu (disebabkan nikmat Islam itu). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat hidayah (petunjukNya(”. (Surah Aali ‘Imraan: 103)

Sabda Rasulullah S.A.W.:

لاَ تَرْجِعُوا بَعْدِي كُفَّارًا يَضْرِبُ بَعْضُكُمْ رِقَابَ بَعْضٍ (البخاري ومسلم وابن ماجه)

“Jangan kamu kembali semula (menyeleweng kembali kepada jahiliah) melakukan kekufuran (kufur aqidah atau kufur nikmat) selepas ku (wafat), lalu memancung leher (bunuh membunuh) sesama kamu (berperang saudara)”. (Riwayat Al-Bukhari, Muslim dan Ibnu Majah)

Hadis daripada Thauban dan Abu Hurairah R.A.menceritakan:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يوشك الأمم أن تداعى عليكم كما تداعى الأكلة إلى قصعتها»، فقال قائل: ومِن قلة نحن يومئذ؟ قال: «بل أنتم يومئذٍ كثير، ولكنكم غثاء كغثاء السيل، ولينزعن الله من صدور عدوكم المهابة منكم، وليقذفن في قلوبكم الوهن»، فقال قائل: يا رسول الله وما الوهن؟ قال: «حب الدنيا، وكراهية الموت (أخرجه أحمد وأبو داؤود)

Sabda Rasulullah S.A.W.: "Berlakunya zaman umat-umat yang lain melingkungi kamu laksana perakus makanan mengelilingi hidangan yang lazat (dicubit dan dimakannya)". Maka ada seorang yang bertanya: "Adakah kerana sedikit jumlah kita pada masa itu?". Sabdanya ‘’Bahkan jumlah kamu ramai, tetapi laksana sampah yag dihanyutkan oleh aliran banjir, di mana Allah mencabut kehaibatan kamu yang dirasakan oleh musuh kamu, dicampak ke dalam rasa kamu sifat kehinaan". Seorang bertanya: "Apakah sifat kehinaan itu?’’. Sabdanya: "Terlalu cintakan keduniaan dan takut kepada mati".

Islam pada zaman awalnya telah berjaya menyatukan umat, khususnya umat Islam sendiri dan seterusnya masyarakat majmuk berbagai agama dan bangsa, berkonsepkan persaudaraan Islam laksana satu jasad, rahmat kepada seluruh alam dan adil terhadap semua, bukan sekadar teori atau retorik, bahkan berpijak di bumi kenyataan selama beberapa dekad dan abad, ketika umat Islam beramal dengan seluruh ajaran Islam yang sempurna itu.

Maka apa yang berlaku di zaman kelemahan, adalah penganut Islam sendiri tidak beramal dengan ajaran Islam sepenuhnya dan seterusnya jahil teradap agama sendiri, lalu terpengaruh dengan teori, ideologi dan penyelesaian yang tiada kaitan lagi dengan Islam, walaupun diletak jenama Islamnya, sama ada kerana jahil atau sesat atau kerana ditipu orang atau menipu diri sendiri.

Alangkah benarnya Allah pada setiap firman dan hukumNya. Allah pula menjadikan benar itu sifat wajib kepada para RasulNya A.S, khususnya Rasul Akhir Zaman Nabi Muhammad S.A.W. yang diutuskan kepada seluruh manusia. Amaran tersebut benar-benar berlaku menjadi kenyataan sehingga sekarang selepas wafatnya Rasulullah S.A.W., walaupun berlalu panjang masanya beberapa abad, menunjukkan petunjuknya sesuai di sepanjang zaman dan sangat releven dengan situasi terkini.

Hari ini negara Arab yang awal Islamnya itu dilimpahi darah yang mengalir, bukan lagi kerana diserang musuh yang datang menceroboh dan menjajah, tetapi malangnya lebih parah lagi disebabkan perang saudara yang pernah diberi amaran oleh Rasulullah S.A.W.

Kini berlakunya perang saudara seagama dan sebangsa, di samping pertembungan masyarakat majmuk berbagai bangsa dan agama yang berlainan. Saudara seagama dan sejiran yang bersaudara bersama konsep Islam yang dianut dengan jayanya, kini dianggap musuh yang boleh dibunuhnya dengan kejam.

Adapun negara haram Zionis Israel yang diwujudkan berakidah fanatik Yahudi Zionis dengan pertolongan Barat itu, dianggap sahabat yang ditumpahkan kasih sayangnya yang menggila, sehingga lupa daratan dan seperti hilang akal sihatnya. Maka petunjuk Islam diketepikan, dibuangnya sifat-sifat rahmat dan kasih sayang kurniaan Allah, dan kembali semula kepada sifat-sifat jahiliah yang keji dahulu.

Usaha perdamaian yang dilakukan oleh semua pihak, termasuk PBB gagal, kerana setiap usaha perdamaian disyaratkan bersama negara perompak dan lanun itu.

Hilangnya sifat persaudaraan Islam dan kemanusiaan, sepatutnya berpegang teguh dengan Islam dan berjihad menghadapi keganasan Israel tanpa mengira Sunni atau Syiah kerana kaum itu paling ganas dan pernah membunuh para nabi serta lebih layak digelar sebagai pengganas dan pelampau.

Hamas dan Tanzim Jihad daripada Sunni, sama juga Hizbullah daripada Syiah dimasukkan ke dalam senarai pengganas mengikut kehendak negara Barat yang sangat bersahabat dengan Zionis Yahudi. Adapun perompak Israel dan sekutunya dikatakan demokratik, walaupun merekalah diktator dan menjadi pengarah di belakang tabir setiap krisis yang dicetuskan sama ada secara nyata atau hantu secara sembunyi.

Perang yang dinyalakan dan diapi-apikan di atas nama mazhab Sunni yang wajib melawan Syiah atau Syiah melawan Sunni, atau semangat fanatik kebangsaan Arab dan bukan Arab, sehingga berperang pula di antara Sunni dengan Sunni, begitu juga Syiah dengan Syiah.

Padahal adanya berbagai agama, mazhab dan kaum yang berdekatan itu sudah wujud sejak tamadun awal sebelum kedatangan Islam di akhir zaman dan berterusan bersama Islam sehingga kini.

Adapun mazhab Syiah dan Khawarij sudah ada sejak zaman para sahabat dan tabiin lagi, tetapi kalau mencetuskan peperangan, akhirnya dapat dipadamkan atau diredakan, kerana dikira oleh generasi awal sebagai masalah dalaman, walaupun ada yang berbeza dalam perkara cabang hukum agama. Ada yang sederhana dan ada yang melampau sesatnya, kerana masalah dan pergolakan seperti itu wujud dalam semua mazhab.

Para ulama muktabar lebih mengambil pendekatan secara ilmu, sehingga dipertemukan ulamanya bermuzakarah dalam majlis ilmu mengikut budaya dan adabnya. Semua pendapat dan ijtihad yang berbeza disebut dalam kitab-kitab muktabar untuk dikaji semula.

Walaupun ada yang salah dan berlaku ketegangan sehingga berperang, tetapi mereka tetap bersatu menghadapi musuh yang sama dan tidak menghalang berkembangnya pengaruh dakwah Islam dan ilmunya dengan pesat ke seluruh pelosok dunia. Sehingga kitab-kitab tafsir ilmu Al-Quran dan Hadis serta hukum hakam dicatatkan dalam semua mazhab dan sanadnya ada yang bercampur untuk menjadi bahan muzakarah. Malangnya zaman mutakhir ini berlakunya penyakit fanatik mazhab.

Berlaku perubahan dalam perjalanan sejarah. Iran yang menjadi lubuk ilmu ahli Sunnah dahulunya melahirkan Abu Hanifah, Imam Hanafi, Al-Ghazali pengarang kitab Ihya', Al-Syirazi pengarang Al-Muhazzab, Al-Jurjani pengarang Al-Taarifat dan lain-lain. Kemudiannya Iran dikuasai oleh Kerajaan Sofawiyyah yang menjadikan Syiah Imamiyyah sebagai mazhab negara untuk berpisah dengan negara Sunni, namun semua mazhab tetap berada dalam masyarakatnya sehingga kini.

Mesir yang dikuasai Syiah pula menubuhkan Universiti Al-Azhar untuk menyebar mazhab Syiah sehingga bertukar menjadi Sunni.

Di Yaman pula bercampur pengaruh mazhab Sunni Syafie dan mazhab Syiah Zaidiyyah, kerajaannya pernah dikuasai oleh Raja Zaidiyyah tetapi rakyatnya dominasi Sunni Mazhab Syafie, bertukar kepada republik dominasi Sunni dan kini berperang lagi.

Turki berkerajaan Uthmaniyyah, feqahnya bermazhab Sunni Hanafi dan akidahnya Sunni Maturidiyyah, pernah menjadi kuasa besar beragama Islam, menguasai sebahagian besar wilayah negara Islam atau berada di bawah naungannya, sehingga beberapa abad berperang dengan Barat Eropah dan Rusia yang bersemangat Salibiyyah dan terpaksa berperang pula menghadapi Shah Kerajaan Sofawiyah Iran bermazhab Syiah Imamiyyah dan Yaman yang rajanya bermazhab Syiah Zaidiyah, seterusnya berperang pula dengan Najad bermazhab Sunni Wahabi yang menggulingkan Ibnu Rasyid di bawah naungan Turki, kemudiannya ditentang oleh Syarif Husain Makkah bermazhab Sunni bersemangat Nasionalis Arab.

Di masa mutakhir ini pada awal abad yang lalu, raja-raja Arab dan ketua- ketua suku kaum yang tidak berpuas hati kepada kerajaan Uthmaniyah dengan menjadikan isu mazhab feqah Hanafi, akidah Sunnah Maturidiyyah dan tidak berbangsa Arab, maka ditolaknya Khalifah Uthmaniyah khususnya kerana mazhab dan akhirnya kerana semangat kebangsaan Arab yang diapi-apikan, dan mengisytiharkan Revolusi Arab menentang Uthmaniyah yang dikira penjajah pula.

Sultan Abdul Hamid, Khalifah Uthmaniyah terakhir berusaha bagi menyatukan umat Islam dengan meniupkan semangat persaudaraan Islam dan melancarkan Projek Jalan Kereta Api Hijjaz. Projek itu telah dilaksanakan sebahagian besar fasa pertama sehingga berjaya membina landasannya sampai ke Madinah, perbelanjaannya termasuk sumbangan wakaf daripada para hartawan Islam, projek dirancang seterusnya sehingga sampai ke India.

Malangnya para pejuang revolusi Nasionalis Arab melakukan sabotaj dengan bantuan senjata Barat dan agennya serta mengheret Arab menentang Turki yang terseret ke dalam Perang Dunia Pertama. Sejarah mencatatkan betapa tokoh perisikan Barat seperti Lawrence of Arabia, Macmahon seorang diplomat dan General Edmund Henry Hynman Allenby membantu Arab menentang Turki itu.

Projek Landasan Kereta Api itu mendahului Kesatuan Eropah, tetapi diletupkan oleh pejuang Arab. Saki bakinya seperti gerobak dan rel masih ada di Madinah, sepatutnya dikunjungi oleh para jamaah haji dan umrah supaya diambil iktibar. Namun si badawi lebai malang Arab sangat gembira sekadar menyatakan bahawa sehingga kini kayu-kayu landasan peninggalan tidak habis digunakan untuk merebus air bagi minuman teh panas yang menjadi kebanggaan mereka. Hanya sekadar itu sahaja pencapaian otaknya.

Arab dibekalkan senjata dan mengizinkan tentera Barat menjatuhkan Kerajaan Uthmaniyah. Hadiahnya adalah penubuhan negara haram Israel dan negara Arab dipecahkan dan dibahagikan seperti faraid daripada khilafah yang dimatikan itu, kepada penyokong yang menjatuhkan Khilafah Uthmaniyyah, dengan penanaman bom jangka politik menempah krisis mazhab, agama, keluarga dan krisis sempadan kerana berebut hasil minyak untuk dijual bagi mempertahankan takhta, harta dan tujuan dunianya.

Di tanah air Nusantara ini, ada sejarahnya juga bagi umat Islam, apabila satu kumpulan kaum Muslimin daripada India Muslim, Melayu dan Jawa yang berkhidmat dengan tentera British di Singapura yang dipaksa supaya berperang menentang tentera Islam Turki dan Arab, telah memberontak di pengkalan Singapura, namun British yang kalah diselamatkan oleh Tentera Setia Negeri (TSN) Johor.

Ustaz Nur Alam dan peniaga Gujarat Kasim Ali yang telah membangkitkan semangat jihad itu telah dijatuhkan hukuman gantung dan tentera yang ditawan ditembak mati. Mereka terdiri daripada seramai 815 askar India Muslim dan 100 askar Melayu dan Jawa (Peristiwa Dahagi 1915). Ini menunjukkan bahawa Islam di rantau ini tidak boleh ditipu pada masa itu.

Arab boleh menerima Kamal Artaturk dan Shah Iran bermazhab Sekular paling ekstrem yang mengiktiraf Israel dan menjalinkan hubungan rapat dengannya. Kamal Artartuk menukar tulisan Al-Quran kepada huruf Latin sehingga berusaha mengalunkan azan solat dalam Bahasa Turki. Turki dan Iran hidup secara Liberal termasuk memberi lesen kepada kumpulan LGBT. Maka pada masa itu begitu dikira negara sahabat yang akrab.

Kini Turki disenaraikan sebagai musuh, apabila Erdogan bersama parti AK yang memerintah melakukan perubahan secara demokrasi, merungkai kuasa tentera dan kongkongan konsep Sekular terhadap Islam, menukar polisi kepada mengadakan hubungan bagi membantu kumpulan perjuangan Palestin yang berkonsepkan Islam, khususnya Hamas dan Jihad daripada kalangan Sunni.

Maka Turki mula diuar-uarkan melindungi pengganas, kecaman lebih keras diberikan terhadapnya apabila merapatkan hubungan dengan Iran dalam agenda yang sama membantu Palestin, memulih keamanan di Syria dan mengadapi Israel. Sehingga berlaku tindakan terhadap Turki secara terbuka, apabila usaha rampasan kuasa tentera yang melibatkan beberapa negara Arab bersama Isreal dan sekutunya.

Perlu difahami bahawa Erdogan dan Turki yang dimusuhi oleh Arab kerana menyelamatkan negaranya daripada kepompong sekularisma yang dikawal oleh tentera bagi pihak Barat. Keadaannya berbeza dengan Erdogan jadian di Malaysia yang mahu mengheret negara supaya berkiblat politiknya ke arah New York.

Adapun sikap terhadap Iran di zaman Shah dahulunya yang dianggap Syiah sebagai saudara Muslim yang dikasihi, menjadi ahli OIC dan di antara jamaah haji paling ramai di Makkah dan para qarinya seringkali menjadi johan. Pada masa itu juga, Iran menjadi salah satu pengkalan Zionis terbesar bagi dunia Islam, bukan sekadar hubungan yang rapat dengan Israel.

Tiba-tiba kini bertukar secara automatik menjadi musuh nombor satu kerana Syiah, apabila muncul pemimpin yang dinamakan sebagai Imam, mengikut istilah politik Islam semua mazhab. Istilah Imam yang digunakan dalam masyarakat kita bermazhab Sunni di zaman mutakhir hanya untuk sembahyang dan akad nikah sahaja.

Apabila Imam sudah berpolitik, menutup pengkalan Zionis, memutuskan dan mengharamkan negara Israel, mengajak negara Arab kembali kepada persaudaraan Islam mengikut mazhab masing-masing, memanfaatkan kekayaan untuk membina kekuatan membela rakyat dengan pembangunan negara mencapai teknologi tinggi dan mampu menentang Israel secara berdikari bersama umat Islam, dan menghidupkan konsep Taqrib Mazhab bermuzakarah secara ilmu yang dimulakan oleh Jamaludin Al-Afghani dan Muhammad Abduh, Hasan Al-Bana dan Syeikh Mahmod Shaltut.

Usaha yang dilakukan melalui ijtimak para ulama di bawah OIC dengan meletakkan tujuan kesatuan di atas semangat perpaduan ummat, maka dikumpulkan ulama dan mengiktiraf lapan mazhab umat Islam, iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafie, Zahiri, Imamiyyah Jaafariyyah, Zaidiyah dan Ibadi, yang diisytiharkan di Muktamar Makkah. Namun segala usaha itu dianggap tidak ikhlas, tetapi bersama Israel dan Barat itu ikhlas, sehingga sanggup bersatu menggunakan Saddam Hussain bagi menghancurkan Iran yang diuar-uarkan bahaya Syiahnya sebaik sahaja muncul tahun 1979. Akhirnya bertindak ke atas negara Qatar yang meninggalkan Blok Arab yang bermusuh dengan jirannya.

Tanah Arab itu menjadi tempat perlumbaan di kalangan syarikat Barat yang mencari gali dan mengambil hasil petroleumnya, bagi keperluan industri yang makin pesat khususnya bagi tujuan peperangan, ekonomi dan ketamakan mencipta alat-alat yang lebih canggih bagi keperluan peperangan melebihi perbelanjaannya daripada keperluan masyarakat, berlumba mencapai teknologi tinggi dalam segala-galanya sehingga melampaui batas memelihara kesihatan dan alam sekitar, sama ada melalui ujian atau pengeluarannya tanpa sempadan.

Arab pula cukup dengan mendapat duit untuk membeli senjata yang disyaratkan tidak menjadi pengganas yang ditakrifkan tidak boleh mengatasi Israel, kerana perlu menjaga keselamatan, sumber tenaga dan perjalanannya yang dikhuatiri jatuh kepada pengganas (kalangan yang menentang Israel).

Maka Arab membeli senjata untuk berperang sesama sendiri dan Barat pula membekalkan senjata untuk menjaga telaga-telaga minyak supaya Arab berperang saudara bagi menjaga keamanan Israel yang dilantik menjadi polis yang menjaga kepentingan mereka bersama.

"Islam Memimpin"

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 16 Syaaban 1440 / 22 April 2019 - HARAKAHDAILY 22/4/2019

KONSEP demokrasi di Malaysia adalah pemisahan kuasa di antara legislatif dan eksekutif, laksana pemisahan di antara badan kereta, enjin dan pemandunya.

Seringkali betapa baiknya kereta dan enjin, tetapi kalau pemandunya tidak cekap memandu dan mengurus sama ada tidak berlesen atau mendapat lesen terbang, maka perjalanannya juga tidak akan selesa dan selamat.

Begitu juga kalau pemandunya tidak kenal arah hala tuju atau tidak tahu membaca peta perjalanan (road map) yang bercelaru adalah lebih malang, mungkin tidak sampai ke destinasi yang dituju atau terlalu lambat sehingga menghilangkan waktu dan membazirkan minyak. Apatah lagi kalau pemandunya tidak tahu membezakan di antara petrol dan diesel, kalau tersilap minyak yang digunakan boleh merosakkan enjin, lagilah malangnya datang tidak berbau.

Saya sangat menghormati YAB Perdana Menteri yang sangat berpengalaman memimpin negara beberapa penggal sehingga menaikkan nama negara kita di persada antarabangsa.

Saya tetap mengakuinya walaupun sepanjang masa menjadi pembangkang. Malangnya sekarang beliau dibantu oleh Jemaah Menteri yang tidak boleh menolongnya, lebih malang kalau ada yang seperti mahu menolak imam sebelum habis sembahyang yang bukan boleh dibatalkan begitu sahaja, lebih parah lagi kalau terjadi seperti menebuk kapal dalam perjalanan.

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda:

إِذَا أرَادَ اللَّه بالأمِيرِ خَيْراً، جَعَلَ لَهُ وزيرَ صِدقٍ، إنْ نَسي ذكَّرهُ، وَإن ذَكَرَ أعَانَهُ، وَإذا أَرَاد بهِ غَيرَ ذَلِكَ جعَلَ لَهُ وَزِيرَ سُوءٍ، إنْ نسي لَمْ يُذَكِّره، وَإن ذَكَرَ لَمْ يُعِنْهُ". رواه أَبُو داود بإسنادٍ جيدٍ عَلَى شرط مسلم. رياض الصالحين ط الرسالة (ص: 227).

"Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi seseorang pemimpin itu, nescaya diadakan bersamanya menteri yang benar (baik), kalau pemimpin itu lupa diperingatkannya, kalau pemimpin itu sudah ingat (tidak lupa) nescaya ditolongnya. (Sebaliknya) kalau Allah menghendaki bagi seseorang pemimpin itu keburukan, nescaya diadakan bersamanya menteri yang tidak baik, kalau pemimpin itu lupa nescaya tidak diperingatkannya, dan kalau pemimpin itu sudah baik nescaya tidak ditolongnya". (Riwayat Abu Daud)

Dalam urusan berkaitan hal ehwal agama Islam, sekiranya tidak diurus dengan baik, maka tidak mendapat petunjuk ke jalan yang betul mengikut petunjuk agama yang betul, seperti semua perkara agama digunakan akal semata-mata tanpa hidayah dan ilmunya berkenaan Al-Din atau tidak mempedulikan ciri-ciri rohaninya.

Contohnya, sekolah-sekolah agama Islam dan Tabung Haji diserahkan atau dicampur urusannya oleh anasir bukan Islam yang tidak sepatutnya dari segi roh dan moral atau kalangan yang jahil berkenaan Islam, maka tujuannya tidak tercapai walaupun niatnya baik dan ikhlas, kesudahannya menjadi lebai malang.

Begitu juga dalam urusan kewangan sama ada banyak duit dalam simpanan atau berhutang sebanyak-banyaknya, kalau salah urusnya jadilah boros seperti mencurah garam ke dalam laut yang sudah masin, atau jadilah bakhil seperti garam yang sedikit tidak sepadan makanan yang hendak dicukupkan masinnya.

Sama malangnya kalau tukang masak yang kemahirannya menggunakan senduk dan sudu ditugaskan dalam perkara senjata canggih mempertahankan negara, kerani yang pandai menulis sahaja disuruh menanam padi, dan penghulu kampung ditugaskan menjaga bandar raya.

Sebenarnya kita mempunyai penjawat awam yang berkelulusan tinggi dan berpengalaman dalam kerjayanya. Maka janganlah disalahkan mereka, sekali pun berlaku banyak perkara yang tidak menyenangkan rakyat. Apabila rakyat yang memilih kerajaan melalui pilihan raya, maka jangan menyalahkan penjawat awam yang menjadi jentera kerajaan.

Dalam negara demokrasi, rakyat laksana Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang meluluskan lesen memandu, kalau silap mengundi maka laksana meluluskan lesen terbang kepada pemandu.

Rakyat juga boleh diumpamakan seperti penumpang yang memilih kenderaan untuk ke destinasi. Kalau mahu pergi ke Utara Semenanjung, janganlah menaiki bas ekspres yang menghala ke Singapura atau sebaliknya, hanya merugikan masa dan duit sahaja. Maka jangan disalahkan jentera yang menjalankan kenderaan itu. Marah kepada diri sendiri atau tegur pemandu itu baik-baik, pasti semuanya selamat.

Kita dapati di negara maju rakyatnya berilmu, menjadikan pilihan raya satu perkara yang sangat diberi perhatian, maka mereka tidak sewenang-wenangnya memilih kerajaan dan pemimpinnya, sehingga boleh diatur dengan bijak bagi menyelamatkan rakyat dan negara.

Para pemimpinnya pula bermaruah, sehingga ada menteri yang meletakkan jawatan kalau dirinya sendiri merasa bersalah. Bahkan dilakukan islah di tengah perjalanan tanpa menyusahkan rakyat dan merosakkan negara.

Rasulullah S.A.W. menyuruh umatnya sangat berhemat memilih pemimpin dan jangan terlalu bernafsu mahu jadi pemimpin. Sabdanya:

نا والله لا نولِّي هذا العمل أحداً سأله، أو أحداً حرص عليه (متفق عليه)

"Sesungguhnya Demi Allah! Kami tidak melantik seorang yang meminta-minta jawatan atau terlalu rakus kepada jawatan"

Pendirian politik pilihan raya tidak seharusnya dipandang remeh seperti tertarik kepada syarahan penjual ubat yang petah bersyarah tanpa ilmu perubatan dan penyakitnya, sehingga memilih apa sahaja dan siapa sahaja yang sedap didengar dan dipandang. Akhirnya terpilihlah meraka yang sesat ideologinya atau tersasul memilih yang bercampur aduk pemikirannya atau tunggul kayu yang tidak berfungsi.

"Islam Memimpin"

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 13 Syaaban 1440 / 19 April 2019 - HARAKAHDAILY 19/4/2019

DEFINISI perkataan rantau bagi seorang nelayan bermakna hanyut, pukat yang dihanyutkan mencari ikan yang merantau di tengah samudera lepas tanpa sempadan, tidak seperti memancing yang menunggu ikan yang mencari makan yang diumpankan. Bersinonim dengan daerah, kawasan, wilayah dan zon.

PAS dan gabungannya dalam Gagasan Sejahtera, bertaawun (bekerjasama) dengan Umno, seterusnya diikuti oleh komponen BN khususnya MCA dan MIC. Kumpulan yang terlibat dengan Kontrak Sosial ketika menuntut kemerdekaan di era terakhir perjuangan menentang penjajah yang sebenarnya bermula sejak kejatuhan Melaka 1511M yang dimulakan oleh umat Islam.

Penganut Islam Melayu ini menerima hakikat masyarakat majmuk yang sinonim dengan konsep persaudaraan kemanusiaan sejagat, walaupun Umno dan PAS berbeza pendekatan dalam merealisasikan Islam yang dianut bersama, sehingga berlakunya krisis yang tajam, tetapi Alhamdulillah tidak memadamkan semangat Islamnya.

Sekurang-kurangnya telah bersama dalam titik persamaan menerima konsep Kontrak Sosial yang dipahat dalam Perlembagaan, khususnya perkara asasi iaitu; Islam adalah agama Persekutuan, hak beragama dan beramal kepada penganut berbagai agama lain, Bahasa Melayu dinobatkan menjadi Bahasa Kebangsaan, Konsep Raja Berperlembagaan dan kedudukkannya menjadi penaung yang sepatutnya berkuasa dalam mentadbir urusan agama Islam dan lain-lain, bersama Lembaga Penasihat yang benar-benar berilmu dan berwibawa moralnya.

Keputusan PRU14 dengan kemunculan parti-parti yang lahir selepas kemerdekaan yang berada di luar kotak peristiwa Kontrak Sosial, didukung oleh segelintir generasi baru yang lahir selepasnya yang tidak mengambil iktibar daripada sejarah agama, bangsa dan tanah airnya atau buta sejarah atau terpengaruh dengan komunis dan sebagainya. Ini menjadikan pemikirannya berhantu untuk membuat perubahan yang dijenamakan dengan reformasi, dengan mengumpulkan segala jenis fahaman dan ideologi, termasuk kumpulan LGBT pembawa penyakit ganjil yang telah membarah dan menjadi mukadimah kepada kemusnahan negara-negara Barat.

Perubahan kerajaan kepada PH telah mengubah hantu-hantu menjadi nyata, apabila berlakunya tindakan terbuka dan kenyataan yang terpampang menunjukkan usaha merungkai Kontrak Sosial yang disimpulkan dalam Perlembagaan, tanpa menghormati umat Islam yang mendahului bermukim, berjuang kemerdekaan dan tidak mengenang budi mereka.

Walaupun PAS dilihat berbeza, sehinggalah berkhilaf dengan Umno, tetapi wajib bersatu mempertahankan perkara asas yang menjadi perjuangan bersama. Adalah sangat mengembirakan apabila kalangan bukan Islam juga ramai yang peka bahawa tindakan yang sedang berlaku laksana mahu menebuk kapal di tengah lautan perlu dicegah secara aman dan damai. Malulah kepada anjing sekampung yang boleh berhenti bercakaran apabila dilihatnya musuh datang masuk ke kampungnya.

PRK Rantau adalah sangat bermakna, kerana namanya Rantau supaya kita merantau mencari pengundi, dan kita pula bersama BN yang sudah kehilangan umpan untuk memancing undi.

Rantau adalah model masyarakat majmuk yang unik, di mana Melayu Islam mendominasi penduduk dan pengundinya, dan menarik juga MCA dan MIC datang bersama secara terbuka.

Paling menarik keputusan majoriti besar tanda sokongan semua kaum dan pengundi muda yang berubah kembali ke pangkal jalan.

Teruskan perjalanan bersama berkat kurniaan Allah.

"Islam Memimpin"

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 9 Syaaban 1440 / 15 April 2019 - HARAKAHDAILY 15/4/2019

SYUKUR kepada Allah dengan hidayah-Nya yang memberi petunjuk kepada pengundi untuk memilih YB. Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haj iHasan bagi mewakili rakyat bermasyarakat majmuk di Dun Rantau.

Kemenangan ni menunjukkan perkembangan positif ke arah agenda penyatuan ummah dan permuafakatan di kalangan parti-parti pembangkang, NGO dan tokoh berpengaruh.

Kekalahan PKR dan Pakatan Harapan dalam PRK ini menjadi isyarat penolakan rakyat terhadap kegagalan PH menunaikan janji, di samping petanda rakyat menolak budaya politik populis dan 'pak pandir' yang hanya pandai menyalahkan pihak lain.

Saya juga mengucapkan setinggi penghargaan kepada ahli dan jentera PAS serta DHPP yang membantu dalam kempen PRK Dun Rantau ini, termasuklah ahli PAS di Rantau yang turun mengundi hari ini.

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 7 Syaaban 1440 / 13 April 2019 – HARAKAHDAILY 13/4/2019

BUMI India bersejarah adalah di antara tamadun yang paling awal kedatangan Islam, termasuk pada abad pertama yang dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W.: “Sebaik-baik abad adalah abadku, kemudian berikutnya….”. Ada di kalangan sejarawan yang menyatakan datangnya Islam seawal pengaruh agama tauhid (Islam) yang dibawa oleh Nabi Ibrahim A.S.

Disebut oleh Rasulullah S.A.W.:

“Bahawa seorang lelaki pada zaman dahulu yang banyak melakukan dosa dan menyesal lalu mewasiatkan pada anaknya supaya membakar mayatnya, abunya ditaburkan supaya ditiup angin atau dihanyutkan bertebaran ke mana sahaja, lalu Allah menyatukannya semula dan menghidupkannya di Alam Barzakh mengadap Allah dan bertanya: “Mengapa kamu lakukan itu?’’ Lalu dia mengaku: “Wahai Tuhanku! Menyesal terhadap dosa yang dilakukan’’. Lalu Allah mengampunkan dosanya”. (Riwayat Imam Al-Bukhari).

Namun cara ini dinasakhkan (dibatalkan) oleh syariat Islam yang diwahyukan kepada nabi selepasnya. Perubahannya berlaku kepada agama Hindu dan agama lain setelah berlalu beberapa abad.

Dikatakan perkataan 'Brahma' yang menjadi salah satu pemujaan agama Hindu itu adalah Ibrahim yang dipuja sehingga dilantik menjadi tuhan. Begitu juga penganut Yahudi dan Kristian menyebut 'Abraham' dan menjadi salah satu riwayat Qiraat Al-Quran (As-Syamiyah) yang boleh dibaca. Kepada penganut Islam yang berpegang kepada Al-Quran, bahawa Allah berfirman:

مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (67) إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ (68)

“Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk agama Yahudi, dan bukanlah dia seorang pemeluk agama Kristian, tetapi ia seorang yang tetap di atas dasar tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan dia pula bukanlah dari orang-orang musyrik. (67); Sesungguhnya orang-orang yang hampir sekali kepada Nabi Ibrahim (dan berhak mewarisi agamanya) ialah orang-orang yang mengikutinya dan juga Nabi ini (Muhammad S.A.W.). serta orang-orang yang beriman. Dan (ingatlah), Allah ialah Pelindung dan Penolong sekalian orang-orang yang beriman”.(68) (Surah Aali ‘Imraan: 67-68)

Begitulah bersejarahnya India menjadi tempat lahirnya banyak agama seperti Buddha, Sikh dan lain-lain. Penelitian ilmuwan perbandingan agama menemui bahawa kerasulan Nabi akhir zaman disebutkan dalam kitab suci pelbagai agama termasuk Veda, kitab agama Hindu. Antaranya: “Hai orang banyak, dengarlah ini dengan sungguh-sungguh, Narashanga (Yang Terpuji) akan dibangkitkan di antara orang banyak. Kita mengambil orang Kaurum (Muhajirin) itu di dalam perlindungan kita dari 60,000 dan 90,000 musuh-musuh yang kenderaannya adalah 20 unta dan 2 unta betina, memiliki 12 orang isteri dan naik ke langit dengan kenderaan tercepat (Buraq)...” (Atharvaveda Kanda 20 Saukata 127, Mantra 1-2)

Bagi umat Islam, Narashanga (Yang Terpuji) adalah terjemahan daripada perkataan Nabi Muhammad S.A.W. Maka terpulang kepada masing-masing untuk membuat penilaian secara perbandingan dengan ikhlas untuk mencari kebenaran tanpa paksaan.

India juga merupakan tempat lahirnya para ulama', khususnya yang memelihara ilmu Hadis Nabawi seperti Al-Mubarakfuri dan Anwar Shah Al-Kashmiri, dan tempat kedatangan para ulama’ mujaddid seperti Ahmad As-Sir Al-Hindi, Shah Waliyullah Ad-Dahlawi, Al-Kalikuti Al-Malibari (kitabnya Mazhab Syafie dipelajari di pondok-pondok nusantara) dan lain-lain. Di sana juga banyak pusat-pusat pengajian tinggi setanding dengan Makkah, Madinah, Baghdad, Az-Zaitun di Tunisia, Al-Azhar di Mesir dan lain-lain. Dan ramai tokoh PAS adalah lulusan universiti di India seperti Dr. Burhanudin Al-Helmi, Abu Bakar Umar, Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan lain-lain lagi.

Bagi saya Maulana Abu Hasan Ali An-Nadawi ialah seorang ulama’ besar India yang saya hormati, kasihi dan salah seorang yang dikira guru saya, idola ilmuwan yang saya banyak membaca tulisannya.

Saya mula mengenalinya semasa menuntut ilmu di Universiti Madinah, kerana beliau ialah salah seorang Ahli Majlis Universiti. Saya bukan sahaja mendengar ceramahnya yang hebat, bahkan pernah berusrah dengan beliau dan menegur saya memakai kemeja batik, katanya itu sesuai untuk wanita.

Saya juga merasai kasihnya beliau kepada saya kerana menghadiahkan buku-buku tulisannya dengan tulisan tandatangannya. Beliau pernah melawat dan berehat di rumah saya dan berceramah di Masjid Rusila, kampung saya sebelum meninggal dunia. Malang dan sedih saya tidak dapat memenuhi undangannya ke Nadwatul Ulama’ di Lucknow semasa hayatnya dan terpaksa menunaikan rasa tanggungjawab itu setelah beliau meninggal dunia. Terasa malu kerana diberi sambutan terhormat oleh keluarga dan murid-muridnya.

Beliau ialah salah seorang tokoh ulama’ yang dihormati oleh saudara kita daripada Jamaah Tabligh. Tulisan dan ceramahnya tersebar dan terkenal di dunia Islam, termasuk negara Arab. Bahasa Arabnya setanding dengan orang Arab sendiri dari segi uslub dan lafaznya.

Pengalamannya bersama masyarakat majmuk di India patut menjadi contoh kerana sikapnya yang wasathiyyah (sederhana) tidak melampau, sehingga dihormati oleh kalangan penganut agama Hindu walaupun ketegasannya berpegang dengan ajaran Islam dan amalannya. Beliau tetap menunaikan dakwah kepada bukan Islam tanpa paksaan dan tidak putus hubungan yang menjadi konsep kelangsungannya.

Beliau berpandukan konsep yang ditegaskan oleh firman Allah:

وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكُوا وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ (107) وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (108)

“Dan kalau Allah menghendaki, nescaya mereka tidak mempersekutukanNya; dan Kami tidak menjadikan Engkau (wahai Muhammad) penjaga dan pengawal mereka, dan Engkau pula bukanlah wakil yang menguruskan hal-hal mereka (kerana semuanya itu terserah kepada Allah semata-mata). (107); Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan”. (108) (Surah Al-An’aam: 107-108)

Almarhum mengenali saya yang terlibat dengan politik. Ketika menyambut lawatannya, bersama dalam kereta, tiba-tiba beliau menasihatkan saya berpolitik dengan menegaskan: “Politic is not a straight line”.

Tulisannya dalam bidang politik menghasilkan beberapa buah buku, khususnya buku ‘’Betapa Ruginya Dunia dengan Sebab Kemunduran Umat Islam’’. Buku itu diberikan kata pengantar oleh As-Syahid Sayyid Qutb mencatatkan kejayaan Islam memerintah negara besar yang bertamadun paling unggul. Adapun Barat yang menciplakkan tamadun Islam itu mengalami keruntuhan kerana meninggalkan roh Islam dan menganut fahaman sekular.

Tulisan beliau khususnya Sirah Nabawiyyah yang menghuraikan politik Rasulullah S.A.W. memerintah negara masyarakat majmuk yang berjaya pada zamannya. Dalam satu bukunya, Al-Marhum mencatatkan tulisan mendiang Jawaharlal Nehru, 'Discovery of India', berkenaan jasa tamadun Islam kepada India.

Mujaddid Almarhum Jamaludin Al-Afghani yang dihalau daripada tanah airnya berhijrah ke Iran, kemudiannya dibuang ke India pada awal abad yang lalu. Pidatonya yang terkenal di India menegaskan:

“Wahai rakyat India! Sekiranya Allah ciptakan kamu menjadi lalat, dengan jumlah kamu yang ramai ini, sekiranya kamu bersatu, cukup dengan suara dengungan sahaja sudah boleh memekakkan telinga penjajah Inggeris. Sekiranya kamu diciptakan menjadi kura-kura, kalau kamu bersatu berenang ke Pulau England dengan jumlah yang besar ini cukup bagi menenggelamkan pulau itu dan kamu kembali semula ke India menjadi bangsa yang merdeka”.

Ucapan ini mencetuskan semangat menentang penjajah di India yang menyatukan masyarakat berbagai agama dan suku, sehingga tokoh besar itu dibuang pula ke Mesir dan kemudiannya ke Perancis. Revolusi Islam di Iran juga adalah tempias perjuangannya ketika dibuang ke Iran. Saya sebutkan ucapan ini ketika melawat Pejabat MIC.

Sejarah perjuangan kemerdekaan India melibatkan tokoh masyarakat majmuk pelbagai agama termasuk daripada kalangan umat Islam seperti Abu Kalam Azad dan lain-lain, bukan sahaja Mahatma Ghandi, Nehru dan Chandra Bose.

Mahatma Ghandi secara khusus tetap dihormati walaupun beragama Hindu kerana sikap damainya dalam perjuangan terhadap masyarakat majmuk, sehingga beliau menjadi korban dibunuh oleh pelampau Hindu seagamanya.

Walaupun berpecah selepas merdeka dengan tertubuhnya negara Pakistan, dan selepas itu Bangladesh, namun masyarakat majmuk masih wujud di Benua India kerana ada di kalangan pemimpin Islam yang masih tetap mempertahankan bahawa umat Islam perlu berada dalam masyarakat majmuk.

Bagi umat Islam, pendekatan bertemu, berdialog dan terkini bertaawun dalam perkara kebajikan adalah cara yang perlu diperkenalkan. Demi mesej Islam yang bukan sahaja dalam aspek dakwah mengajak kepada Islam tanpa paksaan, Islam juga menjalin hubungan kemanusiaan yang menjadi peranan konsep bermasyarakat Madani yang menjadi tujuan diciptakan manusia. Maka kewujudan masyarakat majmuk ini dilihat dari aspek positifnya dengan mengambil kira titik persamaan yang membolehkan kita bertaawun (bertolong-menolong) dan bertahaluf (bersefahaman) tanpa tegang dalam pertelingkahan.

Izinkan Islam mengurus masyarakat majmuk secara demokratik seperti yang telah diberikan kepada ideologi dan teori lain selama ini yang kita lihat kesannya yang banyak negatif. Mengapa takut memberi peluang kepada Islam?

Selain itu, hadapilah perkara yang berbeza secara terbuka dengan dialog mencari kebenaran yang menjadi tujuan semua manusia, kerana konsep Islam boleh menerima kebijaksanaan yang datang daripada segenap penjuru.

Sabda Rasulullah S.A.W.

الحكمة ضالة المؤمن فأنى وجدها فهو أحق بها (رواه ابن ماجه).

“Kebijaksaan itu laksana barang tercicir yang ditemui, di mana sahaja dijumpai, maka orang yang beriman paling berhak mengambilnya”. (Riwayat Ibnu Majah)

Tidakkah tamadun Islam yang telah berjaya dalam sejarahnya mengambil banyak perkara yang positif daripada Tamadun Timur dan Barat terdahulu dan menolak semua yang negatif walaupun yang diciptakan oleh masyarakat jahiliah Arab di Makkah.

Hentikan sikap prejudis terhadap Islam sehingga melabelkannya dengan gelaran yang tiada kaitan dengannya, menolak segala peluang kepada Islam di mana sahaja sehingga boleh memejamkan mata terhadap kezaliman kepada Islam dan penganutnya, melenting dengan cepat dan menuding jari terhadap Islam kalau berlaku sesuatu kegemparan.

Hentikan membuat kenyataan tanpa pengetahuan terhadap Islam yang mendedahkan kebodohan sendiri, sehingga Islam melalui ruang demokrasi juga tidak diiktiraf, adapun yang lain boleh diterima dengan apa jua cara.

PAS ada hubungan sejarah dengan orang India beragama Hindu. Apabila Presiden PAS yang kedua, Almarhum Dr. Abbas Alias menjadi pegawai perubatan pada zaman penaklukan Jepun di Tanah Melayu, beliau pernah menolong menyelamatkan seorang tawanan Jepun beragama Hindu yang telah dijatuhkan hukuman mati.

Ketika PAS pada asalnya NGO mahu ditukar kepada parti politik yang sah untuk bertanding dalam Pilihan Raya 1955 pada zaman penjajah dahulu, Dr. Abbas datang ke Pejabat Pendaftar Pertubuhan, tiba-tiba orang India Hindu yang diselamatkannya dahulu ialah Timbalan Pengarah Pendaftar. Maka alangkah terkejutnya dia terserempak dengan orang yang pernah menyelamatkannya daripada tali gantung. Kebetulan bosnya orang Putih penjajah itu tidak datang ke pejabat, maka dia terus menandatangani surat pengesahan PAS menjadi parti politik.

Maka hari ini, PAS sangat menghargai undangan MIC secara langsung membuka lembaran barunya kepada PAS dengan cara terhormat, menunjukkan ada kemajuan setelah adanya di kalangan masyarakat India bukan Islam yang bersama PAS dalam sayap Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang menjadi saluran hubungan PAS dengan masyarakat majmuk.

Akhirnya kita tidak harus meletakkan semua daripada kalangan bukan Islam dalam satu bakul yang sama dengan kumpulan yang bersikap prejudis terhadap Islam dan fanatik perkaumannya atau melampau. Laksanakan petunjuk Al-Quran yang menegaskan bahawa seluruh manusia itu adalah keluarga besar.

Firman Allah:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu bertaaruf (bermasyarakat antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)”. (Surah Al-Hujuraat: 13)

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 5 Syaaban 1440 / 11 April 2019 - HARAKAHDAILY 11/4/2019

TABUNG Haji merupakan institusi ekonomi terpenting kepada umat Islam yang perlu diurus secara telus, cekap dan profesional.

Peranan yang terpikul di bahu Tabung Haji amatlah besar dalam menjaga kebajikan jemaah haji bagi melaksanakan rukun Islam kelima dengan sempurna, di samping berperanan sebagai wadah penyimpanan dan pelaburan yang dapat meningkatkan kedudukan ekonomi umat Islam keseluruhannya.

Berikutan pelbagai isu dibangkitkan mengenai Tabung Haji mutakhir ini, PAS mengulangi saranan agar satu penilaian bebas dan menyeluruh dibuat melalui Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) atau Jawatankuasa PAC Parlimen bagi meneliti setiap laporan dan syor yang dikemukakan oleh Jabatan Audit Negara, SPRM, PDRM dan juga Bank Negara Malaysia, demi memperkasakan kedudukan kewangan dan meningkatkan kecekapan operasi di pihak Tabung Haji.

Keyakinan terhadap Tabung Haji perlu dipulihkan dengan segera melalui sokongan dan dukungan semua pihak terhadap peranan teknokrat yang telah dilantik dalam kalangan Ahli Lembaga Pengarah dan Pengurusan Tertinggi untuk melaksanakan tugas secara profesional, tanpa campur tangan politik yang berlebihan dalam membuat sebarang keputusan.

Penumpuan perlu diberikan untuk melaksanakan segala langkah pemulihan yang telah digariskan bagi meningkatkan integriti dan mengembalikan keyakinan terhadap Tabung Haji, seterusnya mengangkat kedudukan Tabung Haji dan ekonomi umat Islam ke tahap yang lebih baik pada masa hadapan.

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 3 Syaaban 1440 / 9 April 2019 – HARAKAHDAILY 9/4/2019

KEBIASAAN bagi penganut Islam dijangkiti gangguan waswas, ia sebenarnya satu penyakit jiwa yang dipercayai daripada gangguan syaitan makhluk ghaib dan manusia yang nyata mengacau keikhlasan kepada Allah apabila telah melakukan amalan dengan betul dan tenang beristiqamah.

Setelah syaitan itu gagal menghalangnya daripada beriman dan beramal, lalu dirasuknya secara halus berperasaan bahawa iman itu salah atau amal itu tidak sah, walaupun diulang beberapa kali.

Allah berfirman:

الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ (6(

“Yang melemparkan bisikan waswas dan hasutannya ke dalam hati manusia. (5); (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”. (6) (Surah An-Naas: 5-6)

Apabila diketahui bahawa waswas itu daripada gangguan syaitan, maka sebenarnya imannya tetap diterima, amalannya juga sah tidak batal sekali-kali, hanya syaitan suka mengacau orang yang sudah beriman dan beramal itu. Sepatutnya seseorang itu jangan pedulikan waswas itu, kerana ikut waswas bererti ikut syaitan dan melayannya.

Namun kerana kononnya mahukan imannya murni dan amalannya itu sebenar-benar ikhlas, menyebabkan seseorang itu melayan juga, sehingga menjadi penyakit ragu dan teragak-agak meneruskan amalannya. Bukan sahaja mengacau dirinya sendiri, kadang-kadang mengacau orang sebelahnya, lebih berbahaya lagi kalau mengacau imam yang memimpin solatnya.

Kalau waswas itu dalam perkara kebersihan menjadikannya membazirkan air secara melampau. Walaupun disunatkan tiga kali, tiba-tiba diulangnya berkali-kali lagi. Tanpa disedarinya bahawa dia telah berkawan dengan syaitan disebabkan membazirkan air kerana mandi atau berwuduk dengan melampau.

Kalau waswas itu perkara niat sembahyang, dia akan bertakbir beberapa kali sehingga dengan suara yang kuat menganggu rakan sebelahnya. Kononnya untuk menghadirkan niat dalam takbiratul ihram (permulaan solatnya), padahal yang difikirkan itu adalah terjemahan niat yang dibaca dalam tulisan kitab, bukannya hakikat niat. Bahawa sedarnya dia bersembahyang apa, sudah cukup menjadi niat, seperti sedarnya dia makan nasi, minum apa dan berjalan keluar rumah ke arah mana. Hanya orang akalnya tidak sihat, terlupa dan tidur sahaja tiada niat di dalam akalnya.

Kalau waswas itu bacaan sembahyang, maka dia akan membaca dengan kuat seperti juga imam bersembahyang pada sebelah malam, sehingga mengacau makmum lain dan imam juga dikacau kalau terlalu kuat bacaannya. Maka jadilah dia penolong syaitan untuk mengganggu para jamaah dan imam. Rasulullah S.A.W. pernah terganggu bacaannya ketika solat kerana adanya makmum seperti itu.

Penyakit waswas menyusahkan diri sendiri, sehingga menjadikan payah dan sukar, kerana suka menambah dalam perkara yang telah pun dimudahkan dan dimaafkan oleh Allah sehingga mengharamkan yang halal. Contohnya, sembahyang di atas mana-mana tanah yang nyata pada zahirnya tiada najis dan kecemaran dengan izin Allah Taala dan Rasul-Nya S.A.W.

وجعلت لي الأٍض مسجدا وطهورا (متفق عليه)

“Dijadikan (kepadaku dan umatku) muka bumi itu dibolehkan solat dan bersuci”. (Muttafaq ‘Alaih)

Dalam muamalat menjual beli, tidaklah diwajibkan bertanya asal usul duit bayaran oleh penjual, dan cukup percaya kepada penguatkuasaan yang adil menentukan jenama halal. Ini adalah kemudahan kemaafan dan keampunan Allah kepada hamba-Nya yang lemah. Adapun orang yang berpenyakit waswas akan bertindak lebih daripada itu tanpa menyedari bahawa sikapnya itu adalah mencabar keizinan Allah kerana mendengar hasutan syaitan kononnya kuat berpegang kepada agama, tanpa menyedari dia telah merosakkan agamanya sendiri.

Kononnya itulah sifat warak, tanpa menyedari bahawa warak itu juga adalah ajaran agama Islam daripada Allah dan Rasulullah S.A.W., hakikatnya tidak dinamakan warak lagi kerana melawan Allah dan Rasul, sebaliknya dinamakan melampau seperti kalangan ahli kitab yang dilaknat oleh Allah kerana melampau dalam ketetapan Allah.

Dalam politik juga ada penyakit waswas, apabila berlakunya kekeliruan membuat keputusan dalam perkara yang nyata boleh difahami dengan mudah, tetapi berlakunya sikap teragak-agak juga walaupun mudah difahami dan diurus.

Dalam Fiqh Siyasah (politik Islam), ada perkara yang dinaskan oleh Allah dan Rasul-Nya dengan izin Allah dalam perkara yang tidak mampu atau tidak mungkin dicapai oleh akal manusia, maka dinyatakan secara thawabit atau qath’iyyat (kata putus), khususnya perkara dasar dan sedikit sahaja dalam perkara cabang.

Adapun melaksanakan dasar yang umum seperti syura (permesyuaratan), atau perkara yang bergantung dengan kemampuan akal dan pengalaman, maka diberi kepercayaan kepada para pemimpin yang mempunyai kemampuan secara ketokohan peribadinya atau secara kolektif untuk berijtihad.

Kadang-kadang terdapat kalangan yang tidak matang ilmunya, apatah lagi kebijaksanaannya juga terbatas turut sama bercakap atau menulis dalam media sosial tanpa ilmu dan bertanya kepada yang berilmu. Dalam dunia tanpa sempadan di langit terbuka, tanpa menyedari hikmahnya Allah menciptakan dua telinga supaya banyak mendengar dan satu mulut supaya kurang bercakap.

Begitu juga jadi celaru kalau dia hanya pakar dalam undang-undang, bukannya politik dan pengurusan, kalau membuat kenyataan di luar bidangnya, maka jadilah laksana lanun Somalia yang pandai menembak sahaja, tetapi ditanyakan pula berkenaan sains angkasa lepas.

Penyakit waswas yang berlaku dalam politik lebih parah, apabila pemimpin utama lebih daripada satu orang tidak tahu hendak mengikut arahan siapa, apatah lagi membuat kenyataan yang berbeza dalam urusan negara, menjadikan semua pihak kebingungan termasuk pihak luar yang mahu berhubung.

Hal-hal tersebut boleh menjadikan politik negara berpenyakit waswas. Allah berfirman memberi petunjuk-Nya:

إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ (83) مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا

“Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara kamu”. (Surah An-Nisa’: 83)

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 3 Sya’baan 1440 / 9 April 2019 - HARAKAHDAILY 9/4/2019

SAYA dimaklumkan Mesyuarat Kabinet telah membuat keputusan supaya Malaysia menarik diri dari meratifikasi Statut Rom yang diiktiraf di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), dengan alasan timbul banyak kekeliruan.

Bagi saya, tindakan sebegini mencerminkan sikap Pakatan Harapan yang tidak konsisten dan sentiasa dalam keadaan 'was-was' untuk membuat keputusan penting melibatkan kedaulatan negara, seumpama isu ratifikasi ICERD sebelum ini.

Persoalannya, adakah selepas ini akan ada lagi pengumuman YB Menteri yang dibatalkan oleh YAB Perdana Menteri dengan alasan timbul kekeliruan dan bantahan, sedangkan yang keliru, tidak konsisten dan tidak bersatu hati adalah Jemaah Menteri sendiri.

Sepatutnya pihak Kerajaan perlu mengambil kira pandangan semua pihak berkepentingan dalam hal yang melibatkan kedaulatan negara, dan kita berharap agar rakyat tidak dihabiskan masa dengan keputusan yang tidak konsisten oleh Jemaah Menteri selepas ini.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 30 Rejab 1440 / 6 April 2019 – HARAKAHDAILY 6/4/2019

TERSERLAH di kalangan bukan Islam yang berfahaman negatif melampau terhadap Islam dengan menyalahgunakan perkataan jihad mendedahkan kebebalannya, kerana salah mendapat maklumat yang sebenar akan makna perkataan jihad mengikut bahasa Al-Quran.

Bahkan, ada juga daripada kalangan penganut Islam yang terlanjur sesat terhadap perkataan yang sangat mulia di sisi Islam tanpa peduli betapa kewajipan jihad itu daripada Allah yang Maha Suci daripada sifat kekurangan. Al-Quran itu adalah petunjuk dan penyelamat daripada Allah kepada umat manusia seluruhnya, sama ada yang menganut Islam atau tidak.

Malangnya mereka menerima pengetahuan itu daripada kalangan para orientalis yang sentiasa berniat jahat terhadap Islam tanpa melaporkannya dengan adil berkonsepkan budaya ilmu yang bermoral dan ikhlas mencari kebenaran.

Perkataan jihad sebenarnya dalam Bahasa Arab yang menjadi bahasa Al-Quran, berasal daripada perkataan Al-Jahdu yang bermakna kesulitan atau Al-Juhdu bermakna tenaga, ditambah pula dengan satu huruf menjadikan sebutannya perbuatan jaahada, di mana masdar (nama terbitan) disebut jihad atau mujahadah, bermaksud kesungguhan melakukan sesuatu perkara sehingga terpaksa menghadapi kesulitan atau kesakitan dan terpaksa menggemblengkan tenaga yang besar.

Adapun perkataan jihad mengikut istilah hukum Islam adalah kesungguhan menegakkan Islam walaupun terpaksa menghadapi kesusahan dan kesulitan, dan menggemblengkan tenaga sehingga mengorbankan jiwa raga, nikmat jasad, akal dan harta.

Menegakkan Islam itu adalah melaksanakan Islam kerana berusaha menyelamatkan manusia termasuk diri sendiri, keluarga dan kaum bangsanya supaya menerima Islam yang sempurna, dengan berdakwah dan melaksanakan perintahnya kepada diri sendiri, keluarga dan masyarakat, sama ada mereka menerima Islam tanpa paksaan atau bersedia di bawah naungan Islam tanpa menganutnya. Di mana langkah itu terpaksa menghadapi tentangan dan cabaran.

Jihad juga termasuk melawan nafsu jahat dalam diri sendiri dengan sabar kalau sakit dan susah serta bersyukur tidak lalai kalau senang dan sihat. Namun diharamkan kalau membunuh diri sendiri sehingga menjadi dosa paling besar seperti yang dilakukan oleh kalangan bukan Islam.

Jihad juga dilakukan oleh umat Islam dalam meninggikan nasib mereka sendiri dari segenap lapangan ilmu, pendidikan, politik dan ekonomi mengikut takrif Islam yang menyeluruh, sehingga menasihati raja dan pemimpin yang zalim diletakkan menjadi jihad yang paling besar kerana bersabar dan tidak melakukan kekacauan dalam negara dan masyarakat sendiri walaupun terpaksa dizalimi sehingga dibunuh sekalipun.

Sabda Rasulullah S. A.W.:

أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر (رواه أبي داود والترمذي وابن ماجه)

“Jihad yang paling mulia adalah menasihati kerajaan yang zalim”. (Riwayat Abi Daud, At-Tirmizi dan Ibn Majah)

Usaha menegakkan Islam itu terpaksa menghadapi tentangan, sama ada perasaan dalam diri sendiri yang terpaksa bersabar menghadapi tekanannya atau pihak musuh luar di sekelilingnya. Bermula dengan pendekatan damai yang lebih diutamakan, sehinggalah terpaksa menghadapi musuh yang berperang dan melampau. Namun Islam mengharamkan tindakan melampau walaupun terhadap musuh yang melampau, berpandukan firman Allah:

وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (190)

“Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu melampau (dengan menceroboh atau melampaui adab peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau”. (Surah Al-Baqarah: 190)

Maka dihuraikan oleh Rasulullah S.A.W. dengan diharamkan melampau seperti membunuh mereka yang tidak terlibat dengan peperangan seperti kanak-kanak, kaum, wanita, orang tua, para paderi dan sami di rumah ibadah mereka serta dilarang merosakkan perkara lain yang tidak terlibat dengan peperangan.

Islam juga mengharamkan tindakan melampau terhadap musuh yang telah terbunuh dan senjata pemusnah serta diwajibkan juga melayan tawanan dengan baik. Islam juga menggalakkan perdamaian diutamakan dahulu dan menerimanya walaupun sedang berperang, kerana firman Allah:

وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (61)

“Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”. (Surah Al-Anfaal: 61)

Secara pelaksanaannya telah ditunjukkan oleh Islam sehinggalah mencapai kemenangan apabila berlakunya Fathu Makkah (berjaya membebaskan Makkah) dan peristiwa-peristiwa lain. Sila bandingkan dengan kemenangan seperti Revolusi Perancis, Komunis Soviet, China dan lain-lain termasuk peperangan yang dilakukan terkini oleh negara bukan Islam itu.

Maka jihad tidak boleh disamakan dengan Holy War, terorisme dan sebagainya yang lain daripada perkataan jihad. Dalam ajaran Islam disebut hukum feqah yang bermaksud faham, seperti feqah solat, puasa, zakat, haji dalam perkara ibadat, feqah dalam hukum berkeluarga (munakahat), feqah muamalat (urusan ekonomi), feqah dalam urusan politik dan lain-lain. Maka jihad juga ada feqahnya tersendiri yang dibukukan oleh para ulama’ hukum Islam yang menyatakan syarat, rukun dan adabnya.

Oleh itu, kemenangan Islam dalam jihadnya menjadi kenyataan sejarah diterima oleh masyarakat bukan Islam sebagai penyelamat yang sangat berbeza dengan imperialisme dan kolonialisme.

Sejarah melaporkan betapa kerajaan China pada zaman itu mengambil sikap damai terhadap Islam, sehingga kedatangan Islam di Benua China itu berlaku sejak awal dengan dibuktikan kesan kedatangan Islam yang masih ada masjid-masjid sehingga kini.

Islam datang ke Malaysia bersama pendakwah secara damai, bukannya peperangan. Orang Melayu dan rumpunnya yang awal berada di sini menerima Islam yang berdaulat dengan menegakkan kerajaan, bukan sekadar penduduknya sahaja. Apabila penjajah Barat datang menyerang dan menakluk dengan berperang, maka umat Islam telah berjihad menentang penjajah itu, sebelum adanya PAS dan Umno, lebih-lebih lagi sebelum adanya pendatang daripada bangsa lain yang dijadikan pekerja dan penduduk oleh penjajah.

Perjuangan politik secara demokrasi dilakukan oleh PAS dan Umno sehingga mencapai kemerdekaan. Umat Islam pula menerima kaum lain yang dibawa oleh penjajah itu menjadi sebahagian anggota masyarakat majmuk yang bersaudara. Demokrasi yang mengambil pendekatan damai adalah sinonim dengan Islam dan ajaran jihadnya yang perlu direalisasikan bagi menegakkan Islam.

Masyarakat Islam menolak fahaman komunis kerana ideologinya yang menentang semua agama dan menolak pendekatan demokrasi bebas secara damai. Maka masyarakat Islam juga menganggap kumpulan komunis adalah penjajah dan lebih berbahaya daripada penjajah Barat yang tidak menolak agama. Oleh itu komunis bukan pejuang kemerdekaan.

Islam juga menolak ideologi asing yang mengambil pendekatan demokrasi dan menghadapi ideologi itu dengan pendekatan demokrasi melalui perjuangan yang memerlukan amalan yang dinamakan jihad damai kerana memerlukan kesungguhan.

Maka tindakan daripada kalangan bukan Islam di sini yang suka membuat kenyataan jihadfobia hendaklah berfikir dengan matang dan adil sebelum mengeluarkan kenyataan. Sedarlah betapa masyarakat Melayu yang beragama Islam boleh menerima masyarakat majmuk dengan mudah bersama mereka, walaupun pelbagai provokasi dan kemarahan bebal oleh pihak lain, dalam keadaan kehidupan Melayu Islam yang dipinggirkan mengikut perancangan penjajah dahulu dan kesannya sehingga kini.

Janganlah memandang serong terhadap Islam yang sebahagian besar penganutnya Melayu yang berusaha untuk menyatukan mereka bagi membina jati diri bangsa dengan Islam bersama konsep mengiktiraf masyarakat majmuk.

Demi kepentingan bersama, kalangan bukan Islam wajib menolak semua pihak yang mahu mengapikan permusuhan dengan mentafsirkan Islam secara zalim yang akan menggugat diri mereka sendiri dan semua pihak lain.

Slogan Islamofobia kini telah memakan diri daripada kalangan yang mengapikannya di negara berkuasa besar. Maka jihadfobia janganlah pula akan membakar diri peniupnya.

PAS boleh mengadakan perbincangan dengan MIC baru-baru ini, walaupun majoriti ahlinya adalah penganut agama Hindu dan menunjukkan hasil yang sangat positif apabila memahami titik persamaan yang boleh bekerjasama dan perbezaan yang boleh dibincangkan secara terbuka tanpa perkelahian, apabila masing-masing menjaga adab dan sempadannya. PAS tetap menolak sesiapa yang tidak menjaga sempadan dan adab perbezaan dalam masyarakat majmuk.

Bahkan PAS boleh mewujudkan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) sebagai cabang bukan Islam yang menerima konsep politik Islam yang adil dan rahmat untuk semua. Maka menjadi satu ketelanjuran yang melampau apabila kalangan Melayu Islam dihukum kerana berbincang dan bekerjasama dalam satu agama dan satu bangsa.

PAS teguh beristiqamah bersama Islam walaupun adanya pebezaan dalam perkara cabang yang tidak berkait dengan dasar. PAS menolak daripada kalangan Islam sendiri yang tidak beristiqamah dengan Islam walaupun dianutnya kerana tenggelam bersama mazhab Machiavelli matlamat menghalalkan segala cara (the ends justifies the means) walaupun menghilangkan maruah agama dan bangsanya.

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 26 Rejab 1440 / 2 April 2019 - HARAKAHDAILY 2/4/2019

MANUSIA bermasyarakat madani adalah fitrah mengikut Islam, bukan sekadar istilah 'civil society' yang tidak tepat takrifannya oleh ilmuan Barat dan kalangan yang terpengaruh dengannya.

Maksud Islam adalah lebih tepat kepada sebahagian daripada perkataan Ad-Din yang lebih luas dan besar makna, dasar dan konsep sehinggalah objektifnya yang menepati naluri manusia.

Prinsip akidah dan konsep khilafahnya berlaku mengikut hikmah kejadian manusia dan peranannya di alam dunia. Maka manusia itu dibentuk kejadiannya mengikut keperluan berjasad, roh dan akal, merangkumi kehidupan diri, keluarga, masyarakat dalam satu negara sehinggalah ke alam sejagat yang luas. Kini menjadi tanpa sempadan sehingga ke angkasa lepas dan alam ghaib, serta berwawasan sehingga alam Akhirat yang kekal abadi.

Demi keperluan bertamadun mengikut konsep Barat yang sekular itu, manusia telah mencapai kemajuan dalam aspek kebendaan sahaja, bermula dari zaman menghasilkan keperluannya daripada makanan, pakaian, tempat kediaman dan pengangkutan, sehinggalah persenjataan bagi keamanan dan pertahanan diri.

Kemudian melalui zaman industri terciptanya mesin dan kini pula mencapai teknologi yang tercanggih, berlaku perlumbaan kecanggihan yang melampaui sempadan keperluan yang mencukupi, sehingga berlaku kerakusan yang melampaui fitrah yang ditetapkan oleh Tuhan Pencipta Alam yang diimani berkonsepkan Tauhid Rububiyyah (Tuhan yang Maha Esa mencipta alam dan mentadbirnya) yang Maha Adil lagi Maha Bijaksana dan rahmatNya yang melimpah ruah.

Sebenarnya Allah telah mengurniakan bahan yang cukup kepada manusia, namun mereka tidak berkonsep saksama dalam mengambil manfaatnya. Allah berfirman:

وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَٰكِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ (27) وَهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَيَنشُرُ رَحْمَتَهُ ۚ وَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ (28)

“Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya ia mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi melihat dengan nyata. (27); Dan Dialah yang menurunkan hujan setelah mereka berputus asa, dan ia pula menyebarkan rahmatNya merata-rata. Dan (ingatlah) Dialah pengawal (yang melimpahkan ihsanNya), lagi yang Maha Terpuji”. (28) (Surah As-Syura: 27-28)

Manusia dahulu yang telah bertamadun kebendaan sahaja tanpa roh dan panduan kepada akalnya, memusnahkan diri sendiri kerana meninggalkan petunjuk Allah dan tidak mengikut manual yang menjadi peraturan alam. Cerita benar kemusnahan berlaku dikisahkan di dalam Al-Quran:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14(

“Tidakkah Engkau perhatikan (dengan mengambil iktibar), bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum ‘Aad (6); Iaitu penduduk "Iram" yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi dan besar tiangnya (7); Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di seluruh negeri (pada zamannya)? (8); Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura iaitu tempat tinggalnya)? (9); Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh (dan tentera yang ramai)? (10); (Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah melakukan kerosakan di negeri (masing-masing). (11); Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan kejahatan di negeri-negeri itu. (12); Dengan yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka pelbagai paluan azab. (13); Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (balasan dunia dan Akhirat). (14) (Surah Al-Fajr: 6-14)

Banyak lagi tanda-tanda tamadun kebendaan peninggalan zaman purba bersifat monumen menjadi tempat pelancongan dijadikan kebanggaan bersifat kebendaan sahaja tanpa iktibar moral yang luhur sehingga melupai kezaliman yang berada di sebaliknya.

Islam adalah petunjuk Allah Pencipta Alam yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana dan Maha Rahmat kepada makhluk-Nya, termasuk manusia yang ditugaskan menjadi khalifah di alam dunia bersama para Rasul dan Nabi yang dilantik oleh Allah sendiri mengikut pilihan-Nya bersama kitab yang diwahyukan dan para sahabat mereka yang setia membantu untuk memakmurkannya dengan panduan dan manual melalui diri dan kitab petunjuk itu.

Allah mencipta manusia itu dengan ciri kemampuan jasad, akal, roh, diri dan bermasyarakat, sehingga mampu bertugas kepada diri manusia sendiri dan menakluk makhluk yang ada kaitan dengan tugas mereka daripada haiwan jinak dan liar, sehinggalah tumbuhan yang ada di atas muka bumi dan pelbagai jenis galian dalam perut bumi.

Al-Quran adalah kitab terakhir diwahyukan menjadi mukjizat ilmu yang terkandung di dalamnya ilmu petunjuk dalam perkara yang tidak mampu dicapai oleh kemampuan akal manusia.

Al-Quran juga memandu ilmu akal dan pengajaran daripada pengalaman dan kajian mengikut kemampuannya. Berfikir dengan akal yang bijak, kajian dan pengalaman yang diberi kemampuan secara tersendiri kepada manusia.

Islam menyenaraikan secara terperinci dalam aspek ibadat wajib dan sunat, keperluan makan dan minum mengikut sempadan halal, haram dan makruh. Begitu juga cara berpakaian sopan wajib menutup aurat, menjaga keselamatan diri, institusi keluarga dan masyarakat yang besar sehingga ke peringkat antarabangsa, negara dan global, sehinggalah diizinkan persediaan untuk berperang jika perlu demi menjaga keamanan dan keselamatan dengan syarat tidak melampaui batas kemanusiaan dan alam sekitar.

Pada awalnya semua keperluan itu dihasilkan dengan tenaga jasad manusia secara langsung, selepas itu dicipta mesin tanpa tenaga diri manusia sehingga ramai yang dibuang kerja menjadi penganggur tanpa penyelesaian, dan dicipta lagi yang lebih cepat dan canggih.

Kini kita sedang manyaksikan manusia menuju tamadun menggali kubur sendiri. Mewujudkan hasil makanan segera, tahan lama dan menggunakan bahan kimia sebanyak-banyaknya untuk subur dan mengawet sehingga dicampurkan bahan yang membarahkan penyakit dahulu dan kini seperti pelbagai jenis kanser. Merosakkan juga institusi kekeluargaan sehingga menubuhkan organisasi seperti LGBT di atas nama hak kebebasan yang melampau lebih daripada binatang.

Selain itu, mengejar pembangunan sehingga menebang pokok, menarah bukit dan menimbus kawasan tadahan, merosakkan paya, tasik, sungai dan laut. Mencipta senjata pemusnah sehingga lebih ganas daripada binatang liar dan buas, dan melakukan ujian sehingga merosakkan alam sekitar dan cuaca dunia sebelum berperang lagi.

Dunia Barat yang kononnya paling membela wanita, tiba-tiba dijadikan barang dagangan dan dipergunakan untuk apa sahaja perniagaan yang tiada kaitan langsung dengan wanita.

Ada pula yang membunuh diri walaupun hartanya banyak dan rupanya cantik, kerana perut sahaja kenyang dan nafsu kebinatangan sahaja yang dipuaskan tanpa makanan roh dan akal.

Masyarakat madani yang berilmu, beriman dan budiman sepatutnya melakukan kerjasama masyarakat majmuk di seluruh dunia ini, tetapi berkecamuk dengan perang ekonomi dan perang dingin politik. Kini berlumba pula mencipta senjata untuk peperangan dengan persediaan senjata pemusnah yang kalah menjadi abu dan yang menang menjadi arang.

Maka benarlah firman Allah:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (41)

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan-tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”. (Surah Ar-Ruum: 41)

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 21 Rejab 1440 / 28 Mac 2019 - HARAKAHDAILY 28/3/2019

PAS berpandangan tindakan terbaru Donald Trump ini adalah melampau dan boleh menambahkan keganasan yang mengancam keamanan dunia.

Tindakan ini jelas menunjukkan kesombongan Presiden Amerika Syarikat yang dipengaruhi zionis dengan tidak menghormati pemilik asal bumi Palestin dan meneruskan agenda peluasan kuasa zionis di Palestin.

PAS mengekalkan pendirian tidak mengiktiraf cadangan Dua-Negara (Two-State) dan menolak sebarang tindakan hegemoni zionis yang hanya mendatangkan ketegangan di rantau Timur Tengah dan dunia keseluruhannya.

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 18 Rejab 1440 / 25 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 25/3/2019