Peguam mohon 'mistrial' kes Mejar Zaidi

HARAKAHDAILY | 19 Disember 2014

IMAGE

MISTRIAL merujuk kepada keadaan di mana sesuatu perbicaraan di mahkamah tidak lagi mampu dikendalikan mengikut prinsip-prinsip keadilan.

PERISTIWA

Please update your Flash Player to view content.

ENGLISH SECTION

Please update your Flash Player to view content.

Revoke red notice on Qaradhawi

MAPIM and SHURA | 19 Disember 2014

The Malaysian Consultative Council of Islamic Organizations (MAPIM) and Secretariat for the Assembly of Ulama of Asia (SHURA) register our strong protest against the International Criminal Police...

Isu palestin - GAMIS sanggah iLMU

Eikhwan Ali .

Iman adalah perjanjian taat setia (baiah) dengan Allah SWT dan Rasulullah SAW untuk mengakui keesaan Allah SWT dan kenabiaan Muhammad SAW serta untuk mengengkari taghut – pihak yang menyimpang daripada jalan Allah SWT dan melakukan kezaliman mengikut hawa nafsu tanpa batas.

Al-Mu’min yang sebenar ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasulullah, dan terus dengan keimanan itu tanpa ragu-ragu serta berjihad pada jalan Allah dengan harta dan nyawa mereka. Menjelaskan ciri-ciri ini, Allah SWT berfirman, maksudnya :

“Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benar beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan) imannya.” (al-Hujurat : ayat 15)

Warga Palestin Kental Iman

Perkara yang menyebabkan manusia menjadi ragu-ragu ialah kerana kebimbangan dan kerisauan terhadap rezeki dan ajal mereka. Lalu, tugas-tugas jihad ini diabaikan kemudian ditinggalkan kerana tidak beriman dengan sifat ar-Razak Allah SWT. Padahal ulat di dalam batu sekalipun telah disediakan rezeki oleh Allah sesuai dengan kebesaran dan kemuliaan sifat-Nya.

Maka disebabkan itulah perbuatan jihad yang merupakan buah daripada iman ini telah dijanjikan oleh Allah SWT untuk memperoleh al-fauz ul-‘azim (kemenangan yang besar). Kemenangan itu sama ada kemuliaan ganjaran jihad dan mati syahid atau kemenangan ke atas musuh-musuh Allah SWT.

Oleh itu, hanya orang yang mempunyai kekuatan iman mampu keluar ke medan perang dan bertahan di medan perang sehingga dia mendapat salah satu ketentuan Allah kepadanya; syahid atau kemenangan. Warga Palestin, setelah berlalunya beberapa zaman dan generasi, terus dengan semangat dan cita-cita mereka untuk membebaskan Palestin. Inilah bukti kekentalan iman umat Islam Palestin.

Perang di Palestin adalah Jihad


Jihad yang berasal dari kalimah al-juhd dengan pengertian keperitan dan kesusahan tidak bebas dari tiga tabiat; [1] Wujudnya usaha dan tenaga yang bersungguh-sungguh yang digembleng, [2] Adanya matlamat dan cita-cita suci lagi tinggi untuk dicapai, dan [3] Berhadapan dengan musuh yang menghalang dan menentang usaha dan perjuangan tersebut. Jihad di lapangan mana pun dan dengan cara apa sekalipun mestilah sesuai dengan tuntutan jihad fi sabilillah yang bermatlamatkan mendapat keredhaan, keampuanan dan rahmat daripada Allah SWT.

Penafian tidak berlakunya jihad di Palestin adalah suatu kenyataan yang bercanggah sekali dengan al-Quran. Perbuatan jihad yang dilakukan oleh warga Palestin dengan melibatkan ketenteraan, penggunaan senjata dan sehingga berlakunya korban yang tidak sedikit adalah selari dengan tuntutan Allah SWT iaitu untuk [1] Mempertahankan pencerobohan dan kezaliman daripada pihak musuh, serta sebagai pembelaan ke atas umat Islam yang dihalau dari tanah airnya sendiri (al-Hajj : 39), [2] Membalas dan mempertahankan pencerobohan musuh (al-Baqarah : 190), dan [3] Membela kaum muslimin yang lemah dan tidak terdaya dan yang telah dizalimi.

Warga Palestin Ada Kekuatan


Barangkali benar, kekuatan warga Palestin atau briged Izz ad-Din al-Qassam, sayap tentera HAMAS, tidak setanding dengan kekuatan Israel Defense Force (IDF). Namun, perkara ini tidak bermakna warga Palestin perlu melarikan diri dari medan jihad sedangkan tuntutan-tuntutan jihad itu telah jelas. Sirah Nabawiyyah pula telah memperlihatkan bahawa tidak pernah kekuatan persenjataan kaum muslimin mengatasi kekuatan persenjataan musuh. Dalam hal ini, apa yang dituntut ialah mempersiap sediakan segala kekuatan yang mampu disediakan (al-Anfal : 60).

Al-Qassam telah pun menunaikan tuntutan ini. Buktinya, briged itu masih mampu bertahan walaupun pertempuran itu telah berlangsung buat sekian lamanya. Hal ini beerti bahawa briged itu mempunyai kekuatan dan upaya yang tidak sebarangan. Walaupun seawal penubuhannya al-Qassam hanya mampu memiliki senapang, kini al-Qassam telah berupaya menghasilkan roket, senjata ringan automatik, bahan letupan dan mortar buatan sendiri. Menurut bekas pengarah CIA juga, briged ini mempunyai keupayaan untuk melakukan serangan menggunakan bahan toksid.

Bukan Gerila

IDF dan CIA memang mengakui bahawa al-Qassam adalah sebuah pasukan tentera yang memiliki ribuan anggota dengan pelbagai tahap kemahiran dan professionalism. Sudah pasti pasukan sebegini akan melakukan tindakan ketenteraan secara berstrategik dan beperancangan serta dengan arahan kepimpinan, bukannya membabi buta.

Operasi amaliah istisyhadiah (serangan berani mati) pula selari dengan al-Quran dan as-Sunnah. Pelbagai pertubuhan ulama mengakui operasi ini antaranya, Jabhah Ulama al-Azhar, Rabitah Alami Islami, Majlis Fatwa Kebangsaan Jordan, Majlis Fatwa Ulama Pakistan, Rabitah Ulama Palestin, Majlis Ulama Indonesia. Mereka membuat kesimpulan bahawa mati akibat operasi ini adalah syahid. Ramai ulama Islam juga menyokong operasi ini antaranya Dr Wahbah az-Zuhaili, Dr Muhammad Said Ramadan al-Buti, Dr Yusof al-Qardhawi dan Dr Muhammad Abu Faris.

Warga Palestin itu membela tanah airnya, bumi Islam, agama, kemuliaan dan umatnya. Mereka benar-benar syahid kerana mengorbankan nyawa dengan kerelaan pada jalan Allah, ikhlas kerana Allah dan dalam keadaan mereka terpaksa melakukan cara sedemikian untuk menggerunkan musuh-musuh Allah SWT yang jelas menyatakan permusuhannya dan bangga dengan kekuatan mereka yang didukung oleh kuasa besar lainnya.

Boikot Sangat Praktikal


Tindakan memboikot barangan Yahudi Zionis dengan cara mengenali produk keluaran mereka dan memulaukan barangan tersebut serta memilih barangan tempatan atau selain daripada produk sekutu mereka adalah diiktiraf oleh ulama sebagai antara langkah praktikal untuk membantu warga Palestin. Antara ulama yang menyokong usaha ini ialah Dr Yusof al-Qardhawi, Syeikh Abdullah Jibrin, Dr Hamman Said, Dr Muhammad Abu Faris, Dr Naser Farid Wasil, Fatwa Majlis Ulama Sudan, dan Fatwa Majlis Ulama Palestin.

Kempen boikot ini sangat berkesan, pelbagai contoh dapat dilihat seawal pelancarannya pada 2002, McDonalds terpaksa menutup operasinya di timur tengah, dua daripada enam McDonalds di Jordan juga ditutup, di Mesir pula nama McDonalds ditukar kepada Manfoods dan 175 cawangannya telah ditutup. Amazon.com pula telah memutuskan hubungannya dengan Jurusalem Post.

Otomotif Texas Export, sebuah syarikat eksport kereta US juga telah membatalkan urusan jual beli dengan Israel. Kesan daripada boikot juga, Sharon terpaksa memohon bantuan kecemasan daripada Washington dan Israel mengalami inflasi yang melambung tinggi. Maka dakwaan bahawa boikot adalah semangat, angan-angan kosong dan khayalan semata adalah suatu kebodohan.

Salah Tindakan Hijrah Keluar dari Palestin


Seruan supaya warga Palestin berhijrah keluar dari Palestin dengan bersandar kepada peristiwa hijrah Nabi SAW ke Madinah adalah sangat tidak tepat. Umat Islam berhijrah bersama Nabi SAW dari Makah, yang bukan di bawah kekuasaan kaum muslimin ke Madinah adalah untuk membina kuasa dan negara bagi umat Islam. Adapun Palestin adalah hak milik kekuasaan umat Islam.

Meninggalkannya beerti menyerahkan secara percuma tanah air milik kaum muslimin itu kepada Israel laknatullah, menghalalkan jenayah perang yang dilakukan mereka, merelakan kehormatan dan maruah umat Islam dicabul, dan pasti sekali jika sedemikian, Allah akan mencabut rasa gerun musuh terhadap umat Islam, hilanglah izzah bagi umat Islam. Dalam konteks perundangan antarabangsa pula, undang-undang atau kerajaan negara mana yang akan mengizinkan keadaan tersebut berlaku(?).

Kesimpulan

GAMIS merasakan amat kecewa sekali terhadap iLMU dengan pendirian sedemikian. Tidak hairanlah jika imej Islam yang ditonjolkan Umno banyak sekali bercanggah dengan nilai-nilai Islam dan mengelirukan umat Islam.

Saya sekali lagi ingin menegaskan pendirian GAMIS sebagaimana yang telah  dikemukakan oleh Presiden GAMIS, Azan Safar, “GAMIS menyokong penuh perjuangan HAMAS dan warga Palestin untuk terus berurusan dengan Israel dengan ‘bahasa darah’. HAMAS dan rakyat Palestin pasti sekali akan mendapat salah satu dari dua kemuliaan; menang atau mati syahid.”

Eikhwan Ali ialah Timbalan Presiden, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS)