(1)     “KEMPEN untuk satu Malaysian Malaysia baru sahaja bermula. Negara Malaysia baru kita semua mahu ialah negara di mana ada kesaksamaan dan keadilan untuk semua kaum dan kelas, di mana tidak ada warganegara-warganegara Malaysia kelas pertama dan kelas kedua dengan memisahkan mereka kepada ‘Bumiputera’ dan ‘bukan-Bumiputera’

(Surat terbuka dan Jemputan kepada penduduk Sungei Way dari Lim Kit Siang pada 7 Januari 1969) 

(2)     “Kita akan terus menekan ke arah kesaksamaan kaum, di mana semua warganegara adalah sama, di mana tidak ada perbezaan di antara ‘Bumiputera’ dan ‘bukan-Bumiputera’

(Ucapan Lim Kit Siang di Dato Kramat, Pulau Pinang, pada 25 Januari 1969)

(3)     “DAP sentiasa mendesak supaya Regimen Melayu dibubarkan”

(Kenyataan Lim Kit Siang pada 18 April 1969)

(4)     “Kita mahu Cina, Inggeris dan Tamil menjadi bahasa-bahasa rasmi, supaya mereka boleh digunakan dalam ucapan-ucapan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri, surat-menyurat kerajaan, notis-notis awam, dan lain-lain. Kita mahu Perikatan berhenti memisahkan rakyat kepada ‘Bumiputera’ kelas pertama dan ‘bukan-Bumiputera’ kelas kedua”

(Surat terbuka kepada pengundi Melaka dari Lim Kit Siang pada 7 Mei 1969)

(5)     “Kita di dalam DAP menentang kuasa politik berada dalam tangan orang-orang Melayu”

(Ucapan Lim Kit Siang di Suleiman Court, Kuala Lumpur, pada 7 Mei 1969)

(6)     “Kesetiaan seseorang Warganegara Malaysia tidak boleh dan tidak mesti disamakan dengan kepetahannya di dalam Bahasa Malaysia

(Ucapan Lim Kit Siang di Ipoh, Perak, pada 18 Ogos 1973)

(7)     “DAP telah lebih dari sekali mengisytiharkan kesediaan kita untuk menghadiri satu sidang meja-bulat semua parti politik serta persatuan dan pertubuhan Cina, termasuk Tung Chung dan Chiau Chung, untuk membincangkan sama ada adalah mungkin untuk mencapai satu program tindakan bersama untuk mempertahan, melindungi dan mempromosi hak-hak dan kepentingan-kepentingan sah orang-orang Cina dalam perlembagaan, politik, ekonomi, pelajaran, sosial dan kebudayaan”

(Ucapan Lim Kit Siang di Grisek, Johor, pada 17 Ogos 1981)

(8)     “Perlembagaan Malaysia tidak menjadikan Islam agama rasmi dan kebangsaan, dalam cara sama Bahasa Melayu diisytiharkan bahasa rasmi dan kebangsaan”

(Ucapan Lim Kit Siang di Melaka pada 23 September 1985)

(9)     “Pemisahan rakyat Malaysia kepada Bumiputera dan bukan-Bumiputera, yang telah diinstitusikan, adalah penyebab terbesar perpecahan dalam negara”

(Ucapan Lim Kit Siang di Universiti Sains Malaysia pada 22 Januari 1986) 

(10)     “Saya dengan ini mendesak pemisahan rakyat Malaysia kepada Bumiputera dan bukan-Bumiputera dihapuskan”

(Ucapan Lim Kit Siang di Selangor Chinese Assembly Hall pada 10 September 1995)

(11)     “DAP mendesak pemisahan rakyat Malaysia kepada Bumiputera dan bukan-Bumiputera dihapuskan segera”

(Ucapan Lim Kit Siang di Bintulu pada 15 September 1995 dan di Bagan pada 20 September 1995) 

(12)     “Kita mesti mengharamkan semua parti politik yang mendiskriminasi sesama rakyat Malaysia dengan membataskan ahli-ahli mereka kepada satu kaum atau satu agama”

(Ucapan Lim Guan Eng di Pemukiman Pemimpin DAP Negeri Perak pada 1 Mei 2005)

(13)     “Perlembagaan Merdeka 1957 mendiskriminasi rakyat Malaysia kepada Bumiputera dan bukan-Bumiputera, yang memisahkan rakyat Malaysia kepada warganegara-warganegara kelas pertama dan kelas kedua”

(Ucapan Lim Guan Eng di Makan Malam Ulangtahun ke-40 Cawangan Batu 14 DAP Puchong pada 10 Disember 2006)

(14)     “Bagaimana boleh kita bentuk semangat untuk satu negara yang diikat oleh satu legasi bersama bila rakyat Malaysia dipisahkan kepada warganegara-warganegara Bumiputera dan bukan-Bumiputera kelas pertama dan kelas kedua

(Kenyataan Lim Guan Eng pada 29 Ogos 2007) 

(15)     “Akhirnya, mustahak untuk saya kemukakan tiga ciri perjuangan politik saya dalam 52 tahun ini. Pertama, bahawa ini kerana impian Malaysia untuk mewujudkan satu negara untuk semua rakyat Malaysia. Kedua, bahawa DAP berjuang untuk semua rakyat, tidak mengira kaum. Ketiga, mereka yang sokong DAP bukan sokong Chinese Malaysia atau Indian Malaysia, tapi mahu menyokong satu “Malaysian Malaysia

(Ucapan membahaskan Titah Ucapan Seri Paduka Baginda semasa membuka Penggal Keenam, Parlimen Yang Ketiga Belas oleh Lim Kit Siang pada 15 Mac 2018)

Will this persistent Malaysian Malaysia struggle of Lim Kit Siang and Lim Guan Eng to abolish Bumiputra etc eventually succeed? 

(1)     “The campaign for a Malaysian Malaysia has just started. The new Malaysian nation we all want is one where there is equality and justice for all races and classes, where there is no first-class or and second-class Malaysian citizens by dividing them into ‘Bumiputras’ and ‘non-Bumiputras’”

(An Open Letter and Invitation to the people of Sungei Way, Mr. Lim Kit Siang, 7 January 1969)

(2)     “We will continue to press for racial equality, where all citizens are equal, where there is no distinction between ‘Bumiputras’ and ‘non-Bumiputras’”

(Speech by DAP Organising Secretary, Mr. Lim Kit Siang, at a DAP Public Rally at Dato Kramat, Penang, on Saturday, 25 January 1969 at 8p.m.)

(3)     “The DAP had always called for the dissolution of the Malay Regiment

(Statement by DAP Organising Secretary and Parliamentary Candidate for Bandar Melaka, Mr. Lim Kit Siang, on 18 April 1969)

(4)     “We want Chinese, English and Tamil to become official languages, so that they could be used in Parliamentary and State Assembly speeches, government correspondence, public notices, etc. We want the Alliance to stop dividing the people into first-class Bumiputras and second-class non-Bumiputras.”

(An Open Letter to the Voters of Malacca by Lim Kit Siang, DAP Parliamentary Candidate for Bandar Melaka, 7 May 1969)

(5)      “We in the DAP oppose political power to be in the hands of the Malays

(Speech by DAP Organising Secretary and Parliamentary Candidate for Bandar Melaka, Mr. Lim Kit Siang, at a mammoth DAP public rally at Suleiman Court, Kuala Lumpur on Wednesday, 7 May 1969)

(6)     “The loyalty of a Malaysian citizen cannot and must not be equated with his fluency of Bahasa Malaysia

(Speech by Opposition Leader, DAP Secretary-General and Member of Parliament of Bandar Melaka, Mr.Lim Kit Siang, at the meeting of Perak DAP State officials, branch leaders at Perak Branch in Ipoh, Perak on Sunday, 18 August 1973 at 10.30a.m.)

(7)     “The DAP has more than once declared our preparedness to attend a round-table conference of all political parties and Chinese associations and organizations, including Tung Chung and Chiau Chung, to discuss whether it is possible to reach a minimum common action programme to defend, protect and promote the legitimate Constitutional, political, economic, educational, social and cultural rights and interests of Malaysian Chinese

(Speech by Parliamentary Opposition Leader, DAP Secretary-General and MP for Petaling, Lim Kit Siang, at the Grisek DAP Branch Dinner to celebrate the Party’s 15th Anniversary at Grisek, Johore on Monday, 17 August 1981 at 8p.m.)

(8)     “The Malaysian Constitution does not make Islam the official and national religion, in the same way that the Malay Language is declared the official and national language

(Speech by Parliamentary Opposition Leader, DAP Secretary- General and MP for Kota Melaka, Lim Kit Siang, at the DAP Malacca Ceramah held at Meng Seng Charitable Association on Monday, 23 September 1985 at 9 p.m.)

(9)     “The division of Malaysians into Bumiputeras and non-Bumiputeras, which has become institutionalised, is the greatest cause of national disunity in the country

(Speech by Parliamentary Opposition Leader, DAP Secretary-General and MP for Kota Melaka, Lim Kit Siang, at the Debat Perdana organised by Majlis Perwakilan Pelajar USM (MPPUSM) at the Dewan Tuanku Syed Putra, USM on ‘Malaysia Di-Persimpangan Jalan: Ke Arah Mana? on Wednesday, 22 January 1986 at 8.30 p.m.)

(10)     “I would therefore call for the abolition of the division of Malaysians into Bumiputeras and non-Bumiputeras

(Speech by Parliamentary Opposition Leader, DAP Secretery-General and MP for Tanjong , Lim Kit Siang, at The closing of the Seminar on “Civil Society and the State” organised Chinese Resources Centre at the Selangor Chinese Assembly Hall on Sunday, 10 September 1995 at 5.20 p.m.)

(11)     “DAP calls for the immediate abolition of the division of Malaysians into Bumiputeras and non-Bumiputeras

(Speech by Parliamentary Opposition Leader, DAP Secretary-General and MP for Tanjong, Lim Kit Siang, at the Bintulu DAP Branch August-Moon Dinner in Bintulu on Friday, 15 September 1995 at 8.00 p.m.; and Speech by Parliamentary Opposition Leader, DAP Secretary-General and MP for Tanjong, Lim Kit Siang, at the DAP Bagan by-election victory dinner held in Bagan on Wednesday, 20 September 1995 at 8.00 p.m.)

(12)     “We should ban all political parties that discriminate amongst Malaysians by limiting their members to one race or one religion

(Opening Speech - During The Perak DAP State Leadership Retreat by Lim Guan Eng, DAP Secretary-General, 1 May 2005) 

(13)     “The 1957 Merdeka Constitution did discriminate Malaysians into bumis and non-bumis, which effectively divided Malaysians into first and second-class citizens”  

(Speech during the DAP Puchong 14 miles Branch 40th Anniversary Dinner by Lim Guan Eng, Secretary-General of DAP, 10 December 2006)

(14)     “How can we forge the passion for one nation bonded by one common legacy when Malaysians are artificially divided into first and second-class citizens of Bumis and non-Bumis?

(Press Statement by Lim Guan Eng, Secretary-General of DAP, 29 August 2007)

(15)     “Akhirnya, mustahak untuk saya kemukakan tiga ciri perjuangan politik saya dalam 52 tahun ini. Pertama, bahawa ini kerana impian Malaysia untuk mewujudkan satu negara untuk semua rakyat Malaysia. Kedua, bahawa DAP berjuang untuk semua rakyat, tidak mengira kaum. Ketiga, mereka yang sokong DAP bukan sokong Chinese Malaysia atau Indian Malaysia, tapi mahu menyokong satu “Malaysian Malaysia

(Speech by Lim Kit Siang, Parliament, 15 March 2018) - HARAKAHDAILY 24/4/2018

SEJURUS selepas abang saya, Ustaz Baharuddin Abdul Latif, mantan Setiausaha Agung PAS meninggal awal 90-an saya diberitahu, pesan terakhirnya kepada cucunya, Zia ul-Haq, jangan tinggalkan jamaah Islam.

Mafhumnya hendak sentiasa bersama jamaah Islam hidup dan mati.

Saya beritahu ini kepada TG Haji Abdl Hadi Awang ketika itu Timbalan Presiden PAS. Beliau amat gembira dengan pesan terakhir rakan seperjuangannya itu kepada anak cucunya.

Ia mengingatkan saya kepada wasiat Nabi Ibrahim dan Nabi Yaakub. Menjelang kematian mereka dipesannya kepada anak cucu yang berkumpul di sisi mereka, hendaklah masing-masing mati dalam Islam.

Pada hal dua putera Nabi Ibrahim tentu diketahuinya menjadi nabi, Nabi Ismail dan Nabi Ishak. Cucunya juga jadi nabi, Nabi Yaakub. Nabi Yaakub tahu anaknya Yusuf menjadi nabi. Tentu ada hikmahnya mengingatkan supaya masing-masing hidup dan mati dalam Islam kerana tiada jaminan sekalian zuriat mereka jadi imam.

Abang saya tiada harta unuk diwasiatkan kepada anak dan cucunya. Yang ada dia meninggalkan jamaah Islam, PAS yang disertainya sejak muda hinggalah matinya. Saya kira abang saya sedikit sebanyak mengikut apa yang Nabi Ibrahim dan Nabi Yaakub ingatkan anak-anaknya menjelang matinya.

Saya percaya abang saya memang berpesan begitu kepada cucunya. Sekalipun ia disampai kepada seorang cucu, tetapi ia pesan kepada semua.

Saya ingatkan kepada anak-anaknya yang ramai bahawa bapa mereka adalah orang yang hadir pada penubuhan PAS tahun 1951. Ia satu penghormatan Allah kepadanya. Haji Yusof Rawa, TG Nik Aziz, Ustaz Fadzil Noor dan TG Haji Hadi tidak dapat peluang itu. Maka wajarlah anak cucunya bersyukur dan memelihara rahmat bapanya.

Lebih sejuta ahli PAS sekarang dan ribuan lagi yang menyokongnya hari ini adalah menyambut bangga akan wadah Islam yang bapa mereka ikut tubuhkan 67 tahun dulu. Wajar berada dan menyumbang apa yang ada pada wadah itu. Jika tidak terdaya beri apa-apa jangan jauhkan diri pusaka yang dia tinggalkan. Tidak ada yang dapat diawariskan kepada anak-anak.

Jangan berjuta orang menjunjungnya, anak-anak tengok dari jauh saja.

Wajar diingatkan ramai anak-anak pemimpin PAS bukan saja tidak pedulikan PAS, sebaliknya menentang parti bapa masing-masing. Telah berlaku sejak dulu lagi Pesuruhjaya PAS Pahang 50-an dan 60-an, Dato’ Abu Samah dan Dato Yassin’, anaknya jadi menteri Umno dan orang kuat Umno.

Bukan asing anak-anak pembesar PAS meninggalkan PAS dan menentang PAS. Abang saya pernah tidak senang dengan pemimpin PAS dan dilucutkan jawatan parti, tetapi dia kekal dalam parti, kerana perbezaan adalah dengan pemimpin, ia tidak melayakkannya keluar PAS.

Saya takut anak-anak abang saya tercicir sama. Seorang pemimpin tinggi PAS tidak senang dengan seorang pmimpin yang lain yang terbilang pintarnya. Dia tulis surat kepada pemimpin itu. Katanya dia getik dengan politiknya, tetapi dia pernah mendengar bapanya memuji ilmu dan kepintarannya. Dia tidak boleh terus membencinya kerana teringatkan sebuah hadis bermaksud, anak yang disukai Allah ialah yang memuliakan apa yang ibu bapanya suka dan fikir.

Ibu bapa masing-masing sayang dan mati meninggalkan PAS, tiba-tiba anak cucu tidak hormati apa yang mereka suka. Takut jadi anak yang Nabi maksudkan itu.

Jika tidak suka sesuatu pada parti, diam macam abang saya dulu. Bila berubah pimpinan, dia gembira bersama PAS hingga mati. – HARAKAHDAILY 24/4/2018

MEMILIH kerajaan adalah soal yang sangat penting dan besar dalam kerangka PRU-14 yang semakin hampir ini. Ini kerana kerajaan adalah pemacu kepada negeri dan negara yang ditadbir. Bumi Malaysia ini yang kaya dengan sumber alam seperti getah, petroleum, bijih timah serta sektor pertanian dan perladangan sepatutnya dibangunkan dengan lebih baik dan terurus.

Namun sehingga kini, amat mendukacitakan apabila Laporan Bajet Kerajaan menunjukkan kerajaan masih berboros dalam berbelanja sehingga berlaku belanjawan defisit 18 tahun berturut-turut dan masih berlaku ketirisan dalam pengurusan perbelanjaan negara sehingga dianggarkan antara RM 23 billion hingga RM 40 billion setahun sebagaimana semakan berdasarkan Laporan Audit Negara.

Kerangka sebuah kerajaan yang terbaik adalah kerajaan yang menepati kepada kriteria yang disebutkan oleh Allah iaitu pemimpin serta penduduknya yang beriman dan bertakwa. Kriteria ini jelas menyelesaikan permasalahan semasa negara dan mengundang keberkatan yang banyak.

Firman Allah S.W.T:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

"Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan."

[al-A'raf: 96]

Takwa tidak hanya terhad kepada rakyat sahaja malah ia lebih menjurus kepada para pemimpin kerana merekalah yang memacu urus tadbir sesebuah negara tersebut. Sifat iman dan takwa ini akan membendung sikap yang dilarang oleh syarak dan tindakan yang mendatangkan kerosakan ke atas negara.

Dalam pembentangan di Parlimen baru-baru ini mendapati laporan SPRM sejak tahun 2013 lagi tiadanya kepimpinan PAS yang terlibat dalam kes rasuah sementara pimpinan BN sebanyak 71 kes dan PH sebanyak 21 kes.

Fakta ini sepatutnya membuka mata rakyat di mana permasalahan negara adalah ekoran sikap integriti dalam kerajaan yang sedia ada. Sedangkan di Kelantan, selama 27 tahun PAS memerintah, masih lagi berjaya mengekalkan rekod sifar rasuah.

Rasuah adalah barah kepada negara dan perosak ekonomi. Sikap ini jika diteruskan akan lebih membarahkan keadaan yang sedia ada. Sebab itu rasuah ini merupakan salah satu dosa besar yang diancam dengan neraka.

Ibnu Umar meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda:

الراشِي وَالْمُرْتَشِي فِي النَّار

"Pemberi dan penerima rasuah (balasannya) di dalam neraka."

[Riwayat al-Tabarani]

Dalam membina negara sejahtera, memilih kerajaan yang bebas rasuah adalah pilihan yang adil dan bijak. Kerajaan bebas rasuah merupakan hasil dari sifat iman dan takwa yang ada dalam seseorang pemimpin dan sesebuah kerajaan. Justeru, model yang sudah ada di Kelantan mesti dikekalkan malah perlu diperluaskan ke semua negeri dan juga di peringkat Persekutuan.

Oleh:
USTAZ MOHD ASRI MAT DAUD
Ketua Penerangan
Dewan Ulamak PAS Pusat

6 Syaaban 1439H / 22 April 2018 (Ahad)

Terbitan:
Jabatan Pilihan Raya Ulamak
Dewan Ulamak PAS Pusat - HARAKAHDAILY 23/4/2018

FIRMAN Allah swt dalam surah Al Maidah ayat 54,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

"Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya."

najhanAyat ini dihuraikan oleh para ulamak tafsir bahawa ia berkait dengan kewajiban diwujudkan satu kumpulan atau jamaah atau parti untuk mengembalikan semula pegangan Islam yang sebenar yang telah disalaherti atau diselewengkan.

1. Sering kali dakwaan mudah untuk menolak perjuangan PAS yang menjadikan Islam sebagai wadah perjuangan ialah PAS bukan agama.

2. PAS tidak pernah mendakwa dirinya atau partinya adalah agama. Tidak ada pernah ada seorang pemimpinnya yang mengucap demikian, tiada tulisan dalam perlembagaan mahupun kenyataan rasmi dan lelainnya.

3. PAS adalah sebuah wadah yang membawa risalah Islam menerusi perjuangan di lapangan politik pilihan raya dengan mengutamakan jalan damai (Muwajahah Silmiah) sebagaimana parti politik yang lain. Hanya yang berbeza ialah PAS meletakkan dasar dan idealisme perjuangannya adalah Islam yang syumul. Pendirian PAS ini selari dengan pandangan ulamak muktabar serata dunia bahawa amalan demokrasi dan menceburi di lapangan politik pilihan raya tidak bercanggah dengan Islam.

4. Penubuhan PAS adalah hampir serentak dengan penubuhan gerakan Islam sedunia seperi Al Ikhwan Muslimin di Mesir, Jamat el Islami di Pakistan dan juga Refah Partisi di Turki, Masyumi di Indonesia dan banyak lagi.

5. Hanya kelebihan PAS apabila PAS adalah yang terawal menyertai pilihan raya dalam sistem demokrasi daripada banyak parti atau gerakan Islam di serata dunia lain yang agak sikit kelewatan berbanding PAS.

6. Kenapakah ditubuhnya PAS dan juga gerakan Islam yang lain di serata dunia? Jawapannya ialah untuk mengembalikan sistem pemerintahan negara berprinsipkan Islam secara syumul. Rentetan kejatuhan Kerajaan Islam Uthmaniyyah yang pernah menaungi dunia dengan pemerintahan Islam.

7. Kenapakah pula demokrasi dan pilihanraya? Jawapannya adalah demokrasi dan pilihan raya adalah yang paling hampir kepada sistem Islam walaupun ia masih jauh daripada Islam sebenar namun ianya adalah jalan terbaik untuk menegakkan Islam. Ini juga kerana masyarakat dunia beriman dengan demokrasi, tetapi PAS menjadikan demokrasi sebagai jalan bukannya matlamat, jalan bagi menegakkan Islam.

8. Kejatuhan kerajaan Islam terakhir berpunca antara lain adalah kerana umat Islam jauh daripada sistem kesyumulan Islam. Terpengaruh dengan sistem penjajah seperti sekularisme dalam kehidupan dan urusan pemerintahan, kapitalisme dalam ekonomi, sosialisme dalam kemasyarakatan dan ekonomi, meninggalkan jauh daripada keindahan Islam.

9. PAS mengambil peranan dan tanggungjawab untuk mengembalikan semula kegemilangan dan keagungan Islam sebagai cara hidup bersistemkan petunjuk Allah dan Nabi saw. Pada ketika umat Islam menganggap Islam cukup sekadar berlegar di dalam masjid dan surau, hanya berkait upacara dan kerohanian semata-mata.

10. Sejak awal penubuhan PAS bergerak di lapangan politik, rata-rata masyarakat menganggap Islam itu tiada dalam politik, kerana politik itu kotor jijik. Termasuk dakwaan bahawa agama tiada urusan dalam pemerintahan. Berkat kesabaran PAS, akhirnya masyarakat mula menerima bahawa Islam itu syumul termasuk di lapangan politik.

11. Cumanya masyarakat belum dapat melihat bagaimana Islam itu berfungsi di lapangan politik. PAS walaupun sebuah partai, ia tetap berdakwah. Dalam berpolitik, PAS berdakwah kepada masyarakat dengan cuba sedaya upaya untuk menzahirkan Islam supaya masyarakat nampak dengan penyaksian pengalaman dan mata zahir mereka bahawa Islam itu mampu berfungsi lebih baik daripada sistem yang dipraktiskan sekarang.

12. PAS ketika bertanding dalam pilihan raya sebanyak 13 kali sejak merdeka, berusaha menonjolkan Islam dengan mengemukakan hujah menerusi petunjuk Al Quran dan Hadis sebagai rujukan, sewaktu para pemimpin politik lain jahil dengannya. PAS juga menzahirkan akhlak Islam ketika berkempen sewaktu ahli dan pemimpin politik lain bermaharajalela dengan rasuah, berhibur tanpa batasan, berkempen dengan kekerasan sehingga ada pemimpin PAS dan ahlinya dimangsakan. PAS menonjolkan akhlak muslimahnya dalam politik tanpa mengabaikan batasan agama.

13. Apabila PAS diberikan kuasa, memerintah negeri seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah, terlalu banyak prinsip dan idealisme Islam berjaya dipraktiskan dalam pemerintahan. Sebagai contoh, memindahkan kewangan negeri daripada perbankan konvensional kepada perbankan Islam, mewujudkan skim pinjaman Qardul Hasan, sistem Ar Rahn, Hisbah dengan menutup premis perjudian, menyusun semula pusat jualan arak dan bermacam lain konsep kebajikan selari dengan Islam yang semuanya kini ditiru oleh negeri lain. Malah PAS membuktikan kehebatan Islam dalam politik apabila pemimpinnya tidak pernah didakwa ataupun disabit kesalahan dalam rasuah dan salahlaku ketika memikul kuasa daripada rakyat. Ini kerana dosa pahala turut dikaitkan dalam politik, bukan dosa pahala kerana mengerjakan solat atau meninggalkannya sahaja.

14. Dan yang paling signifikan diusahakan oleh PAS ketika memerintah adalah mengembalikan sistem perundangan jenayah menurut undang-undang Islam walaupun terpaksa mengharungi cabaran yang getir dari sudut bidang kuasa dan salahfaham serta campur tangan.

15. PAS tidak pernah mengatakan bahawa orang yang tidak ikut PAS adalah tidak Islam. Yang hanya PAS pertahankan adalah perjuangan bersungguh-sungguh PAS untuk memartabatkan Islam ini pastinya ditentang hebat dan juga dimusuhi ketat oleh seteru politiknya dari pelbagai sudut. Kenapakah begitu? Jawapannya adalah kerana PAS membawa Islam sama ada mereka menentang kerana jahil, atau benar-benar memusuhi Islam.

16. Tanpa dinafikan parti politik Umno BN, PKR dan rakan mereka DAP dan PAN juga mendakwa bahawa ada sumbangan mereka pada Islam seperti pembinaan universiti, masjid, pusat pengajian Islam, sumbangan kewangan berkait ibadah dan lain-lain. Begitu juga segala usaha dan pembelaan kepentingan rakyat dan kebajikan dilaksanakan oleh parti pemerintah dan pembangkang.

17. Namun PAS ingin tegaskan Islam tidak sekadar itu, Islam yang diperjuangkan PAS adalah sebagai cara hidup dan sistem kehidupan. Islam itu mentadbir manusia dan mengatur sistem pemerintahan dan sebagai dasar. Bermakna segala tatacara kehidupan dunia ini dan dasar kepentingan rakyat dan negara adalah berpaksikan kepada kehambaan kepada Allah swt.

18. Daripada urusan kemasyarakatan dan hubungan sosial, ekonomi negara dan kewangan, sistem undang-undang dan peraturan, dasar negara dan pemerintahan, termasuklah urusan individu dan keluarga, PAS akan terapkan dan realisasikan menurut sistem Islam. Inilah yang diimani oleh PAS yang berbeza dengan parti politik lain.

19. PAS yakin, tiada parti politik yang lain mahu dan ingin mengaku bahawa mereka akan laksanakan seperti cita-cita PAS ini. Malah dasar politik mereka sendiri bercanggah dengan Islam. Ada kalangan parti amat tegar dengan prinsip sekularisme seperti PKR, ada juga tegar dengan pemikiran Liberalisme seperti PAN, ada yang tegar nasionalisme sempit dan pragmatisme seperti Umno BN dan termasuk yang tegar berfahaman sosialisme seperti DAP. Jikalau ini aliran mereka, bagaimana mereka mampu merealisasikan Islam yang syumul sebagai sistem kehidupan?

20. PAS sejak dari dahulu lagi pernah menyatakan bahawa sekiranya parti terbabit sanggup menerima Islam, PAS bukan sahaja sanggup bekerjasama, malah PAS akan dibubarkan. Kalau mereka menolak dan menentang Islam yang dibawa oleh PAS kononnya itu Islam ala PAS, silakan kemukakan Islam yang didakwa Islam yang betul. Silakan, PAS bersedia menerimanya.

21. Selagi Islam di negara ini, tidak berdaulat dan menjadi sistem pemerintahan serta kehidupan, selagi itulah PAS tetap wujud dan memperjuangkannya sehingga dunia ini dikembalikan kepada Allah Empunya Semesta Alam.

22. Inilah PAS, ia bukan agama. Tetapi sebab agamalah tertubuhnya PAS di muka bumi Malaysia ini. Berkata Saidina Uthman bin Affan ra, "Allah swt melahirkan manusia atau pemimpin di dunia ini bertujuan untuk menzahirkan Islam daripada Al Quran, yang tidak mampu dilakukan oleh Al Quran itu sendiri."

Malaysia Sejahtera
Undilah PAS✅

Ustaz Muhammad Najhan Halim
Pengarah Jabatan Penerangan PAS Pusat
23 April 2018 / 7 Syaaban 1439 – HARAKAHDAILY 23/4/2018

SEJAK dahulu, negeri yang dikuasai oleh PAS seperti Kelantan sering menjadi sasaran diskriminasi oleh parti pemerintah. Tuduhan kononnya Kelantan serba mundur acap kali dikumandangkan terutamanya di ambang musim pilihan raya.

Motif ejekan

Ejekan tersebut bertujuan sebagai propaganda bahawa kononnya dasar pemerintahan Islam pasti mendatangkan kemunduran kepada sesebuah negeri. Dahulu Umno yang sering menggunakan modal tersebut dan kini PKR pula mengulanginya. Padanlah kerana masing-masing berkongsi ideologi yang lebih kurang sama.

Ulasan Ibnu Khaldun

Tokoh ilmu Sains Sosial Islam, Ibnu Khaldun telah menegaskan di dalam kitabnya yang berjudul al-Muqaddimah:

إنّ الإنسان مدنيّ بالطبع

"Sesungguhnya manusia hidup secara Madani tabiatnya"

Ibarat ini bermaksud bahawa betapa manusia dalam sesebuah masyarakat saling perlu memerlukan antara satu sama lain. Hubungan ini penting demi memenuhi keperluan masing-masing.

Fungsi bandar

Kita perlu memelihara keharmonian hubungan antara penduduk bandar dan luar bandar. Bandar berfungsi sebagai 'pasar' yang menawarkan peluang pekerjaan. Daya tarikan tersebut mengundang pekerja-pekerja dari luar bandar untuk memenuhi peluang pekerjaan di pelbagai sektor.

Kerancakan aktiviti ekonomi tersebut menjana kemajuan kepada kawasan bandar. Pada masa yang sama ia merangsang pembangunan kawasan luar bandar apabila pendapatan yang diperolehi, dibawa pulang ke kampung masing-masing.

Maka adalah sangat normal jika orang ramai datang ke kawasan bandar untuk mencari peluang pekerjaan. Bahkan itulah yang sepatutnya.

Hargai sumbangan ekonomi masing-masing

Jika kita memahami hubungan sosioekonomi yang saling perlu memerlukan antara satu sama lain, sudah pasti tidak akan wujud kenyataan dangkal memperlekeh negeri yang berada jauh dari pusat bandar.

Dari satu sudut yang lain, sedarkah kita antara penduduk bandar yang kelihatan serba maju berbanding penduduk luar bandar yang dilihat serba sederhana, siapakah antara mereka yang mempunyai kuasa beli yang lebih kukuh?

Siapakah antara mereka yang menanggug hutang yang lebih banyak semata-mata untuk meneruskan hidup? Jangan terkejut jika penduduk luar bandar yang dipandang lekeh itu mempunyai status ekonomi yang lebih melegakan.

Bakal kehilangan undi

Politikus yang gemar menjentik sensitiviti rakyat sebenarnya mengamalkan politik dangkal. Rakyat cukup sensitif dengan kata-kata berbaur diskriminasi yang melambangkan sikap tidak pandai menghormati orang.

Apakah politikus seperti ini boleh diharap dapat menerapkan keadilan yang sebenar untuk seluruh rakyat? Belum pun berkuasa sepenuhya tetapi sudah pandai menunjuk lagak berat sebelah.

ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD 
23 April 2018 - HARAKAHDAILY 23/4/2018

MUKADDIMAH

Semakin dekat PRU ke-14, ada beberapa tokoh agama yang tidak berpolitik, semakin galak mengajak rakyat menolak politik yang berteraskan agama. Tolak politik golongan Ulama. Tolak politik menggunakan Ijtihad secara Islam, kerana Ijtihad itu yang boleh jadi betul dan boleh jadi salah.

Mereka sangat naif dalam memahami sistem politik dan perundangan dalam negara kita.

Beberapa tuduhan mereka 

Kata mereka, "Semua Ijtihad dan pandangan golongan Ulama daripada parti tertentu adalah untuk kepentingan partinya. Bukan untuk kepentingan Islam". "Ada parti mendakwa Parti Islam tetapi mencerca orang, menghina parti lain dan tak ada akhlak Islam".

"Mereka mengkafirkan pihak yang tak bersetuju dengan pendapat mereka". "Mereka Khawarij" dan banyak lagi.

Begitulah PAS diserang dengan ganas dan keras oleh golongan agama yang tidak berpolitik.

Apa yang mereka mahu? 

Mereka tidak suka politik. Tidak mahu berpolitik. Mereka mahu dunia yang bersih semata-mata. Yang makruf sahaja, tiada yang munkar. Yang baik saja, tiada yang jahat. Yang jernih saja, tiada yang keruh.

Mereka tidak suka melihat tokoh-tokoh politik berkempen, membentangkan manifesto dan mengkritik keburukan dan kesilapan kerajaan sebelum ini dan memberikan cadangan alternatif yang lebih baik.

Mereka tak suka rakyat memilih pemimpin. Mereka tak suka pilihan raya. Mereka suka kerajaan yang sedia ada saja. Mereka hendak taat kepada kerajaan itu saja. Tak perlu susah-susah menukar kerajaan. Walaupun salah guna kuasa dan menyusahkan rakyat.

Mereka tidak mampu bersabar dengan karenah masyarakat. Mereka hanya mahu beruzlah daripada aktiviti kemasyarakatan dan politik. Mereka hanya mahu membawa diri mereka. Tidak mahu memimpin masyarakat. Mungkin itulah yang mereka mahu.

Atau mungkin ini yang mereka mahu? 

Mungkin juga, mereka tidak mahu orang ramai mengundi PAS dalam PRU ke-14. Mereka tak suka golongan agama berpolitik. Golongan agama sepatutnya mengajar di sekolah-sekolah agama dan madrasah saja.

Serahkan urusan politik kepada bukan ahli agama sepenuhnya. Ahli agama, cukuplah sebagai penasihat yang tidak berpihak. Lebih mudah nasihat itu diterima.

Cukup Sekular bunyinya. Mungkin itulah politik mereka. Dengan itu, mereka hanya mahu rakyat mengundi BN atau PH sahaja di dalam PRU ini. Mungkin itulah yang mereka mahu.

Apakah yang mereka terlepas? 

Mereka tidak sedar mereka berada dalam ruang lingkup sistem politik itu sendiri. Mereka pensyarah, mereka terikat dengan Menteri yang menguruskan Kementerian Pengajian Tinggi. Mereka Mufti, mereka terikat sedikit sebanyak dengan cadangan Menteri Besar yang menasihati Sultan dalam perkara berkaitan urusan agama Islam.

Bahkan semua Kementerian dan Jabatan-jabatan dibawahnya akan distrukturkan oleh parti yang memenangi pilihan raya. Mereka juga tidak sedar bahawa proses meminda atau menambah baikkan Undang-undang Syariah juga memerlukan cadangan dan sokongan daripada Dewan Undangan Negeri dan Dewan Rakyat.

Di mana ahli-ahli YB di Dun dan Parlimen, hanya dipilih melalui pilihan raya. Mereka seakan terlepas pandang kesan besar yang terhasil daripada sesebuah pilihan raya.

Adakah mereka sedar rakyat terbeban dengan beberapa dasar Kerajaan BN? 

Dasar percukaian kerajaan seperti GST, telah menyebabkan ramai yang merana. Walaupun kerajaan bergembira. Peniaga mengeluh. Rakyat mengeluh. Orang kampung mengeluh. Orang bandar pun mengeluh.

Apa tidaknya, jika setiap bulan, katakanlah sesebuah isi rumah hanya berbelanja sebanyak RM 1000 untuk keperluan asasi dan makanan, mereka dikenakan GST sebanyak RM 60. Jika setahun, sebanyak RM 720 cukai GST dikenakan ke atas mereka.

Antaranya, dasar menghapuskan subsidi minyak. Minyak kononnya ditaksirkan mengikut harga minyak dunia. Ketika harga minya dunia rendah, minyak di negara kita semakin mahal. Bayangkanlah, jika harga minyak dunia melonjak!

Selanjutnya, harga barang keperluan melambung naik. Dan Kerajaan sedia ada hanya menyediakan alternatif Kedai 1 Malaysia dan dasar "Ubah gaya hidup anda" untuk mengatasinya!

Antaranya lagi, terdapat pelbagai skandal kewangan yang parah di bawah BN seperti 1MDB, Saham FELDA, kerugian daripada krisis spekulasi mata wang, Skandal BMF, Skandal PERWAJA dan lain-lain. Termasuk dasar zalim yang menafikan hak royalti untuk Terengganu dan Kelantan.

Adakah mereka sedar PH mempunyai dasar yang merugikan umat Islam? 

Mereka juga seakan tidak sedar pemimpin utama PH dibarisi oleh ramai tokoh yang pernah menghina Islam, menghina Rasulullah S.A.W, menghina Sunnah, menghina hari raya umat Islam, menghina tokoh Ulama Islam dan bertegas tidak mahu mendaulatkan Perundangan Syariah di negara kita.

Bahkan ada pendukung LGBT, pendukung pemikiran Islam Liberal, pendukung gerakan Kristianisasi, pendukung hak asasi manusia yang mahukan kebebasan umat Islam untuk Murtad dan lain-lain.

Sebelum menang lagi, mereka telah menunjukkan perseteruan yang terang dan nyata terhadap Islam dan Institusi Islam di dalam negara. Bayangkanlah setelah mereka dibenarkan berkuasa.

PH mahu meruntuhkan jahiliyyah moden versi kerajaan sedia ada dengan menegakkan jahilyyah moden versi mereka yang lebih teruk lagi! Inna LilLaah wa Inna Ilaihi Raji'un.

Kenapa tidak mahu memberi peluang kepada PAS? 

PAS bekerja mengikut pertimbangan hukum syarak dan mencadangkan penyelesaian masalah negara dan rakyat berdasarkan pertimbangan neraca pertimbangan hukum syarak.

Sebagai parti politik dalam sistem demokrasi, PAS akan berfungsi sama ada sebagai kerajaan atau pembangkang. Dan PAS pernah berpengalaman sebagai kerajaan dan berpengalaman juga sebagai pembangkang.

Sama ada PAS sebagai kerajaan atau pembangkang, kedua-dua fungsi itu dijalankan oleh PAS menurut tuntutan Islam serta kepentingan rakyat dan negara.

PAS telah lama memerintah Kelantan dan terbukti tidak terpalit dengan isu rasuah. Daripada sudut tadbir urus, Kelantan mendapat pelbagai anugerah dalam pelbagai sektor.

Dasar-dasar Kerajaan PAS juga, banyak yang diikut oleh Kerajaan Pusat kerana lebih mengutamakan kebajikan penjawat awam dan rakyat jelata.

Penutup

Jika dahulu, umat Islam hanya mampu berdoa agar pemerintah mereka dikurniakan taufik dan hidayah agar menjadi pemimpin yang baik, berkebajikan, adil dan saksama. Selain berdoa, mereka juga hanya mampu menasihatkan pemimpin sedia ada sekadar terdaya.

Untuk menukar pemimpin pada ketika itu adalah amat sulit. Kebanyakannya memerlukan kepada pertembungan bersenjata yang melibatkan begitu banyak mudharat yang besar.

Namun kini, rakyat bukan sahaja boleh berdoa untuk mendapat pemerintah yang baik. Tetapi, boleh juga menasihati mereka melalui pelbagai medium seperti media, NGO, parti politik, melalui Sidang Dun dan Sidang Parlimen.

Lebih daripada itu, pada 9 Mei nanti, rakyat boleh memilih sendiri pemerintah yang mereka kehendaki! Libatkanlah diri anda dengan proses besar ini. Ini sebahagian daripada usaha kita untuk mendapatkan pemimpin yang baik. Proses itu mungkin sedikit kurang menyelesakan. Tapi ia adalah amat penting. Oleh kerana itu, kita terpaksalah mengharungi proses ini dengan penuh sabar.

Jika kita tidak memilih parti dan calon yang baik, maka parti dan calon yang tidak baiklah yang akan memimpin kita untuk 5 tahun yang mendatang.

Buatlah Pilihan Bijak!

ZAKARIA ISMAIL
AJK PAS Kawasan Marang
23 April 2018 - HARAKAHDAILY 23/4/2018

PAS Sabah melakar sejarah tersendirinya apabila mengumumkan bakal bertanding di lapan Parlimen dan 18 Dun pada PRU14 ini.

Perkara tersebut dinyatakan dalam Majlis Bai'ah dan Angkat Sumpah Bakal Calon yang dihadiri oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan Pesuruhjaya PAS Sabah, Mohd Aminuddin Aling, petang semalam.

Uniknya, PAS Sabah dalam majlis yang turut dihadiri oleh media tempatan itu juga menampilkan seorang calon bukan Islam dari kalangan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) dan dua orang calon wanita serta empat orang anak muda seawal usia 26 tahun.

Berikut senarai kawasan parlimen dan Dun yang bakal ditandingi oleh PAS Sabah dalam pilihan raya kali ini.

Parlimen

P.169 - KOTA BELUD: Hj Ag. Laiman Ikin
P.170 - TUARAN: Mohd Aminuddin Aling
P.173 - PUTATAN: Zulzaim Hilmee Abidin
P.185 - BATU SAPI: Norsah Bongsu
P.188 - SILAM: Ramli Pataruddin
P.189 - SEMPORNA: Abdul Nasir Bin Hj Ab Raup
P.190 - TAWAU: Mohamad Husain
P.191 - KALABAKAN: Norbin Aloh

Dun

N.02 - TANJONG KAPOR: Aliasgar Omolong
N.03 - PITAS: Dauseh Queck
N.06 - TEMPASUK: Ustaz Mustaqim Aling
N.07 - KADAMAIAN: Satail Majungkat
N.08 - USUKAN: Adzmin Awang
N.12 - KARAMBUNAI: Aspar Oyer @ Akbar
N.17 - TANJONG ARU: Hamid Ismail
N.43 - SEKONG: Sahar Abdul Majid
N.44 - KARAMUNTING: Norsah Bongsu
N.47 - KUAMUT: Jumaidin Lakalla
N.51 - KUNAK: Kasman Karate
N.52 - SULABAYAN: Abdul Nasir Bin Hj Ab Raup
N.54 - BUGAYA: Mahamod Sarahil
N.55 - BALUNG: Amboase Ramano
N.56 - APAS: Daud Jalaluddin
N.58 - MEROTAI: Ahmad Dullah
N.59 - TANJONG BATU: Usman Madeaming
N.60 - SEBATIK: Ustaz Roslan Ramli

Melalui penyertaan tersebut, PAS Sabah optimis melakukan perubahan dalam demografi politik Sabah dengan menghantar sekurang-kurangnya satu wakil ke Parlimen ataupun Dewan Undangan Negeri Sabah.

Rakyat Sabah perlu memberi peluang kepada calon-calon PAS untuk menunjukkan kualiti kepimpinan Islam yang dipelopori Islam.

Semoga hasrat PAS Sabah ini yang beraspirasikan rakyat menjadi kenyataan. - HARAKAHDAILY 23/4/2018

MALAYSIA merupakan sebuah negara yang mengamalkan konsep demokrasi ber-Parlimen. Menjadi satu ketetapan dalam tempoh 5 tahun akan berlakunya Pilihan Raya Umum bagi rakyat mengundi dalam memilih pemimpin dan parti yang memenangi dengan jumlah majoriti untuk diberikan mandat bagi memerintah negara.

Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi ke-4, pilihan raya memberikan maksud membuat pilihan dengan cara mengundi yang dilakukan oleh semua orang. Dalam konteks Negara Malaysia, pilihan raya ialah satu sistem yang dilakukan oleh warganegara yang telah mencukupi syarat-syarat untuk melakukan undian ke atas calon-calon yang bertanding sama ada yang di peringkat negeri (Dun) atau Parlimen (Dewan Rakyat).

Sejak 1955, PAS menyertai PRU kali pertama yang diadakan dengan ijtihad siyasi bagi memilih pendekatan Muwajahah Silmiyyah yang lebih harmoni. Ia lebih sesuai dengan realiti semasa di samping PAS bertegas tidak bersetuju dengan apa sahaja penipuan yang berlaku kerana ia bercanggah dengan batasan syariah dan nilai murni dalam kehidupan manusia.

Kemenangan yang dikejar dalam PRU bukanlah semata-mata kemenangan kekuasaan yang melibatkan kerusi. PAS dengan dasar dan prinsipnya yang teguh bahawa kemenangan dalam PRU merupakan medium sebagai menyebarkan dakwah lebih meluas dan usaha menegakkan Syariat Allah secara menyeluruh. Inilah prinsip semua gerakan Islam dalam menyertai PRU yang ada di negara masing-masing.

Syeikh umar al-Timisani, mantan Mursyidul Am Ikhwan Muslimin menegaskan:

“Sesungguhnya kita tidak mengejar kemenangan yang dinamakan dengan kemenangan politik semata-mata. Akan tetapi kita mengejar kemenangan yang hakikatnya pertolongan dari Allah. Maka apabila kita memasuki Dewan Rakyat atau Parlimen, kita tidak menganggap ia sebagai satu kemenangan mengikut pertimbangan manusia, akan tetapi ia sebagai mimbar atau medium untuk menyampaikan dakwah”

Bagi konteks mengundi dalam PRU, para Ulama menyifatkan ia mengambil hukum penyaksian menurut perpektif syariah. Ia sebagaimana yang ditegaskan oleh para Ulama dunia yang Muktabar seperti Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaily, Syeikh Muhammad Ali al-Sobuni dan lain-lain lagi.

Maka, pengundi hendaklah memastikan undian yang diberikan adalah untuk agama dan kepentingan Maslahah negara yang umum. Bukannya atas dasar kepentingan peribadi, maslahat duniawi yang bertentangan dengan agama atau disogok dengan habuan material. Dalil penegasan penyaksian adalah mesti semata-mata kerana Allah dan kepentingan yang diperintah oleh Allah ialah:

وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ

“Dengan hendaklah kamu memberikan penyaksian kerana Allah”

[al-Tolaq: 2]

Adapun memberikan penyaksian yang tipu juga adalah diharamkan termasuk undian diberikan kepada calon yang diketahui tidak layak. Ini kerana undiannya tersebut menunjukkan bahawa ia memberikan saksi bahawa calon tersebut baik dan layak mentadbir, sedangkan tidak.

Ini berdasarkan umum Firman Allah yang melarang mana-mana perkataan termasuk penyaksian yang dusta:

وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ

“Dan jauhilah perkataan yang dusta”

[al-Hajj: 30]

Sehubungan itu, Dewan Ulamak PAS Pusat memperingatkan setiap pengundi agar memberikan saksi dalam pengundian dengan benar yang memberikan manfaat kepada agama, ummah dan negara. Setiap pengundi hendaklah ingat bahawa setiap undi yang diberikan akan ditanya oleh Allah kelak.

Al-Syahid Imam Hasan al-Banna menyatakan:

“Memberikan undian adalah satu penyaksian, manusia akan ditanya mengenainya. Maka putuskanlah untuk memberikan undian berdasarkan hati dan akal kamu. Dan jadilah orang yang membantu kebenaran dan berani dalam memilih calon yang baik”.

Semoga penerangan ringkas ini dapat memberikan kefahaman kepada semua pengundi khususnya untuk keluar mengundi dalam melunaskan tanggungjawab mereka dari sudut agama dan sebagai seorang warganegara. Rakyat harus melihat perjuangan PAS yang komited dalam memperjuangkan agama dan maslahat negara seterusnya memberi mandat kepada PAS untuk mentadbir Malaysia pada PRU-14 ini.

Oleh:
USTAZ MOHD ASRI MAT DAUD
Ketua Penerangan
Dewan Ulamak PAS Pusat

5 Syaaban 1439H / 21 April 2018 (Sabtu) - HARAKAHDAILY 22/4/3018

SAYA merujuk kepada berita RTM TV1 yang menyebut bahawa ‘PAS sedia bergabung dengan BN bentuk kerajaan persekutuan’ adalah salah tafsir daripada maksud sebenar Presiden PAS.

Dalam sidang media selepas Majlis Pengisytiharan Calon PAS Sarawak PRU 14 di pejabat Badan Perhubungan PAS Sarawak semalam, 21 April 2018, Presiden PAS menjelaskan bahawa PAS bersedia bekerjasama dengan mana-mana pihak sama ada BN atau PH dengan meletakkan syarat Islam.

Sekiranya BN dan PH tidak menerima syarat tersebut, PAS terus menjadi pembangkang. Jika semuanya menerima syarat, PAS akan bekerjasama membentuk gagasan perpaduan rakyat tanpa pembangkang.

Oleh itu, tajuk yang diletakkan dengan mengkhususkan kerjasama dengan BN sahaja adalah salah tafsir dan tidak tepat.

“Sejahtera Bersama Islam”

ABDUL MALIK AB RAZAK
Setiausaha Akhbar Presiden PAS
Bertarikh: 5 Syaaban 1439 / 22 April 2018 – HARAKAHDAILY 22/4/2018

"JIKA Allah mengurniakan kemenangan kepada kamu maka tiada siapa lagi yang dapat mengalahkan kamu, dan jika Allah menjatuhkan kamu maka siapa lagi yang dapat memenangkan kamu selepas itu. Kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman."

(ali-Imran: 160)

Nak banding duit kita dengan lawan kita, duit yang kita ada hanya celah gigi lawan kita. Nak banding jentera kita dengan jentera lawan kita, mereka jauh lebih lengkap. Nak banding media kita dengan mereka, lawan kita ada media yang menguasai segenap sudut pemikiran masyarakat.

Kita berusaha sehabisnya untuk memenangkan perjuangan Islam. Lawan kita juga tak tidur malam sebab takut kalah. Kita letak matlamat kemenangan di dunia dan kemenangan akhirat. Lawan kita gementar takut kalah lalu hilang segalanya. Siapa yang lebih tertekan sebenarnya?

Kalau kita merasa sakit, maka mereka juga merasa sakit. Tapi kita berharap kepada Allah apa yang tidak mereka harapkan.

Kita berusaha dan bekerja dengan segala strategi. Hakikatnya yang mengerakkan hati-hati pengundi untuk menyokong kita ialah Allah. Akhirnya kepada Allah Rabbul Jalil kita berserah segalanya. Mengadu segala kekurangan dan kelemahan kita.

DR AZMAN IBRAHIM
Ahli Jawatankuasa Kerja
PAS Pusat - HARAKAHDAILY 22/4/2018

SUSULAN pembunuhan Dr. Fadi M. Albatsh (imam Palestin yang mana beliau juga adalah pensyarah Universiti Kuala Lumpur) ketika dalam perjalanan menunaikan solat subuh pagi semalam, PAS mengeluarkan gesaan supaya semua kawalan keselamatan, khasnya di pintu masuk negara mestilah diperketatkan.

Jenayah senjata api di Malaysia merupakan sesuatu yang semakin membarah, namun, apa yang lebih parah ketika ini adalah mengenai tahap keselamatan di pintu masuk negara mahupun sudut-sudut sempadan negara yang lain.

Februari tahun lalu, negara digemparkan dengan kematian abang ipar Presiden Korea Utara di KLIA. Hari ini pula dikejutkan dengan kematian imam Palestin yang ditembak 10 das tembakan di hadapan kondo kediaman beliau.

4PAS percaya tindakan pantas dan profesional pihak berkuasa PDRM dapat menjalankan siasatan terperinci terhadap apa yang berlaku. Namun, kawalan keselamatan perlu diperketatkan memandangkan pelbagai jenayah-jenayah berprofil tinggi yang semakin galak berlaku di negara ini.

Gagal meningkatkan kawalan keselamatan negara kelak menyebabkan negara kita terancam dan lebih terdedah kepada berleluasanya keganasan bersenjata malah sekali gus menjadikan negara kita zon yang tidak selamat.

6Sementelah jika negara kita menjadi sasaran ejen atau organisasi ganas antarabangsa yang mungkin mensasarkan tokoh-tokoh Islam tertentu yang berada dalam negara kita.

Jika negara kita terancam keselamatannya, bukan sahaja masyarakat berada dalam ketakutan, bahkan pasaran ekonomi negara terencat dan juga jenayah makin subur. Tentu saja fenomena ini tidak baik untuk masa depan negara dan pembinaan tamadun yang sejahtera.

Kita tidak mahu kes seumpama ini berulang lagi dalam negara tercinta ini. Jadikan Malaysia sebagai sebuah destinasi yang selamat dan aman buat semua.

“Sejahtera Bersama Islam”

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat – HARAKAHDAILY 22/4/2018

MONSUN perubahan melanda Terengganu 

Angin seruan ke arah perubahan bertiup kencang ke seluruh negara. Kemuakan rakyat terhadap BN semakin kuat terasa. Tekanan hidup pasca GST membuatkan rakyat terutama golongan bawahan menuntut perubahan pentadbiran negara.

Angin penolakan yang melanda ini tidak mengecualikan Negeri Terengganu. Selepas satu persatu tragedi runtuh, negeri ini diejek sebagai Darul Runtuh. Projek-projek terbengkalai tak dapat ditutup, bangkai gajah busuk mencacatkan keindahan landskap negeri tumpuan pelancong ini. Pengangguran, harga barang termahal di Malaysia, jenayah, dadah, semua itu menjadi arang yang menconteng wajah negeri tercinta ini. Ditambah lagi dengan bas Amficoach rosak, stadium runtuh dan Taman Ilmu Besut menjadi 'mercu tanda kecemerlangan' BN menggelapkan kekayaan negeri.

BN cuba bertahan dengan slogan 'Terengganu Molek Doh', namun dibalas sinis oleh rakyat dengan laungan 'Lok Koho Punoh!'.

Manifesto PAS menawan hati

Rakyat mula tertarik dengan tawaran PAS Terengganu melalui manifesto yang ditawarkan. Air percuma, lot rumah kediaman untuk setiap isi rumah, wad kelas tiga percuma dan 20 000 peluang pekerjaan adalah antara tawaran yang dilihat mampu mengurangkan tekanan hidup rakyat Terengganu yang rata-ratanya berpendapatan rendah.

Namun satu persoalan yang bermain di minda sesetengah rakyat; mampukah PAS merealisasikan manifestonya? Mampukah PAS mentadbir negeri ini dengan kepakaran mereka yang ada?

Sejarah 1999 menjadi bukti 

Soalan ini sepatutnya sudah terjawab dengan melihat sejarah bagaimana PAS Terengganu menunaikan janji pilihan raya sewaktu memerintah 1999-2004 dahulu. PAS dengan berani mengisytiharkan bahawa hari ini menang, esok tol dihapuskan. Dan ianya benar-benar dihapuskan!

Bukan itu sahaja. Umno meninggalkan kerajaan negeri dengan beban hutang mencecah RM 1 billion. Namun PAS bukan sahaja berjaya menyelesaikan segala hutang tersebut, tetapi berjaya juga menyelamatkan beberapa buah GLC negeri yang hampir gulung tikar seperti TDM. Atas jasa PAS itu, TDM hari ini kembali menjadi salah satu GLC yang banyak menyumbang kepada perolehan negeri.

PITAS tunjang manifesto 

Untuk PRU14 ini, PAS jauh lebih bersedia daripada itu. Mungkin ramai yang tidak mengetahui, PAS memiliki pasukan pakar anak jati Negeri Terengganu yang telah membangunkan sebuah model polisi dan pentadbiran negeri jangka masa panjang yang dinamakan sebagai Pelan Induk Terengganu Sejahtera (PITAS). Konsepnya menyamai dokumen WINS2051 yang dilancarkan akhir tahun lepas di peringkat PAS Pusat.

PITAS mensasarkan Terengganu Maju, Berkat dan Sejahtera menjelang tahun 2030. Untuk jangka masa pendek iaitu sepenggal pemerintahan (4-5 tahun), pasukan penyelidik PITAS telah merangka pelan penjanaan pendapatan kerajaan negeri bagi menjayakan kesemua Manifesto PAS selain meneroka manfaat-manfaat baharu yang boleh ditawarkan untuk rakyat. Percaya atau tidak, kerajaan negeri sangat berpotensi untuk menjana pendapatan baharu negeri sehingga mencecah RM 1 billion!

Antara sumber besar Terengganu yang tidak dimanfaatkan sepenuhnya oleh BN hari ini adalah sektor pelancongan, pertanian dan hasil galian selain petroleum. Secara faktanya, Terengganu sangat kaya dengan berbagai hasil bumi dan tarikan alam, sesuai dengan kata-kata "Negeri Cantik Budaya Menarik", malahan jauh lebih baik dari kebanyakan negeri-negeri lain di Malaysia. Malangnya gagal dimanfaatkan secara optimum bagi menjana pendapatan negeri untuk kesenangan rakyat.

Administratif berdedikasi, tapi politikus korupsi 

Isunya mungkin sama di peringkat Kerajaan Pusat. Di peringkat Administratif, Kerajaan Negeri memiliki pasukan pentadbir yang sangat cekap dan berdedikasi. Malangnya sikap ahli politik yang berada pada badan eksekutif mengganggu profesionaliti pegawai awam. Politikus ini kebanyakannya hanya mentadbir negeri untuk memenuhkan kantung peribadi dan kroni, sehingga membakulsampahkan visi dan idea bernas pegawai kerajaan yang komited dengan tugas.

PAS Terengganu menghargai golongan Administratif (TCS) yang benar-benar mahu melihat negeri tercinta ini maju dan membangun. Sekiranya diberi peluang mentadbir, PAS tidak sesekali akan memecat kakitangan kerajaan negeri yang ada. Bahkan mereka akan diberi peluang untuk mencurah idea, komentar dan partisipasi dalam merealisasikan Wawasan PITAS. Tidak kiralah mereka penyokong PAS atau tidak, asalkan mereka bersikap profesional dalam tugasan yang tidak mencampur aduk pengaruh politik dalam pentadbiran.

PITAS milik rakyat Terengganu 

PITAS merupakan dokumen strategik pembangunan negeri. Justeru ia tidak sesuai dipamerkan secara umum kepada orang awam. Walau bagaimanapun, PAS terbuka untuk berkongsi maklumat lanjut mengenai PITAS kepada golongan profesional, korporat, mahupun kumpulan kakitangan awam dalam diskusi yang khusus.

PAS juga bersikap terbuka dalam menerima cadangan dan komentar berhubung PITAS, dan akan terus memperkasakannya dari semasa ke semasa berdasarkan input yang diterima. Sekiranya berminat, hubungi sahaja mana-mana pimpinan PAS peringkat negeri dan ianya akan diatur.

Ke Arah Terengganu Maju, Berkat Dan Sejahtera

5 Syaaban 1439
21 April 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 21/4/2018