POLITIK merupakan salah satu segmen sebuah kehidupan yang saling berkait di antara kita. Benarkah ramai yang beranggapan bahawa politik itu kotor dan sewajarnya kita tidak terlibat langsung? Sedangkan politik itu penting mencakupi pelbagai sudut perjalanan seharian kita. Kelihatan kotor itu bukan politik tetapi ahli politik yang meletakkan kepentingan tertentu yang utama.

Pelbagai episod pendedahan terbuka atau konspirasi terancang atau kini dikenali sebagai fitnah rantaian semakin merebak dalam masyarakat kita. Budaya Yahudi ini mula menular di kalangan kita sejak akhir-akhir ini. Namun dari sudut pandang tertentu, hikmahnya untuk kita bermuhasabah dan kembali menilai keterlibatan kita sama ada secara langsung atau tidak langsung (termasuk mereka yang langsung tidak mempedulikannya selama ini) melalui konteks politik Islam.

Media massa kini menjadi komponen dan platform penting komunikasi di kalangan masyarakat. Sama ada fakta atau auta, ianya berlegar-legar dengan pantas dan pelbagai penerimaan itulah seni politik dalam penyampaian. Namun hari ini, ada pihak yang tidak bertanggungjawab mewujudkan sandiwara politik dengan menjaja fitnah yang sebenarnya tidak menguntungkan rakyat malah lebih teruk lagi mereka hanya mementingkan diri sendiri sahaja. Itulah sebenarnya yang perlu dirungkaikan segera.

"Politik bukan bekalan untuk hidup tetapi politik bekalan untuk mati," petikan kata-kata Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad. Ia menunjukkan betapa pentingnya kepada kita semua. Justeru asas politik mesti bermula daripada individu dengan kesedaran dan kefahaman diberi penekanan penting. Kita mesti memilih untuk menjadi baik dan mengajak ke arah kebaikan bertepatan dengan fitrah kejadian manusia.

Bagi ahli gerakan Islam atau pastinya terdidik dengab adab berjemaah dengan memberi wala' dan tsiqah kepada pimpinan yang sudah pasti setiap keputusan dibuat secara syura. Strategi itulah akan merangkumkan individu kepada organisasi yang adanya pemimpin dan pengikut. Ilmu dan pengalaman perlu seiringan serta bersama-sama mendukung dengan penglibatan langsung akan menghampirkan kita kepada Allah S.W.T.

Sebagai ahli jemaah yang telah memahami tanggungjawab pastinya memilih untuk istiqamah dalam setiap tindakan dan aktiviti. Namun di sana pentingnya untuk terus memperkasa tarbiyah individu dan organisasi dengan berterusan. Tarbiyah akan mengikat diri kita untuk sentiasa dekat dengan Allah S.W.T serta membentengi kita daripada terlanggar prinsip berjemaah. Oleh itu, ahli jemaah mesti menghadiri usrah, ijtima', tamrin dan seumpamanya. Begitu juga buat ahli baru atau yang bersedia bersama dengan jemaah mestilah sekurang-kurangnya memulakan tarbiyah individu dengan solat fardhu berjemaah, qiamullai, bacaan al-Matsurat dan amalan sunat. InsyaAllah dengan sempurna tarbiyah, mudah untuk minda kita aktif dan bertindak secara proaktif seiringan dengan strategi dan fokus organisasi jemaah.

Menyerang untuk menerang, menyokong untuk kestabilan negara, bekerjasama untuk penyatuan ummah merupakan langkah politik damai yang mesti dicontohi daripada kepimpinan ulamak yang dibawa oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Tuan Guru sedang mengajar, mendidik kita Siasah Syar'iah berdasarkan banyak peristiwa Sirah Rasulullah S.A.W.

Pelbagai tuduhan dilemparkan kini oleh pihak lawan yang sudah tidak senang duduk dengan strategi politik Islam yang sudah pasti menguntungkan rakyat dan negara. Atas sebab itu, PAS sebagai parti yang menjunjung al-Qur'an, as-Sunnah, Qias dan Ijma' sebagai dasar perjuangan sering dilihat bertahan tetapi bukan bererti menyerah kalah atau mempertahan mereka yang didakwa bersalah. Namun terdapat pertimbangan wajar yang lebih ringan mudaratnya malah InsyaAllah akan memberi manfaat lebih baik untuk lebih ramai.

Justeru, Tuan Guru Presiden menyeru untuk kita semua khususnya ahli jemaah untuk bermunajat kepada Allah sebagai pengikat kesabaran kerana kita adalah hamba-Nya yang sememangnya dituntut akhirnya bertawakkal kepada Allah S.W.T. Yakinlah kita bahawa Allah S.W.T pasti membantu mereka yang berjuang untuk Islam.

"Kemungkinan Islam bukan menang di zaman saya, tapi di zaman tuan atau puan, atau tuan atau puan tidak sempat ketika Islam itu menang, tapi biarlah kita hidup dalam memperjuangkan Islam," pesanan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

Oleh yang demikian, saat ini yakinlah kita bahawa setiap tindakan kita hendaklah dilaksanakan kerana Allah S.W.T. Maka kembalilah kepada Allah S.W.T Maha Berkuasa atas segalanya, Tuhan Pencipta sekalian alam. Semoga kita semua mendapat keredhaan-Nya dan bertemu di syurga-Nya nanti sebagai orang-orang yang bertaqwa.

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Muslim.”

(ali-'Imran : 102)

ZULFAHMI RAMLI
Pemuda PAS - HARAKAHDAILY 9/3/2019

ALLAH S.W.T ingin menerangkan kepada malaikat berkenaan hikmah di sebalik pemilihan Nabi Adam A.S sebagai khalifah. Dan bahawasanya Baginda lebih berkelayakan sebagai khalifah, sesuai dengan kelebihan yang dibekalkan oleh Allah S.W.T.

Maka untuk tujuan itu, Allah S.W.T menyusun sebuah situasi sebagai pengalaman penting buat para malaikat dan Nabi Adam A.S. Kisah ini juga mengandungi pengajaran yang besar buat kita semua.

Allah S.W.T menjalankan sebuah ujian buat Nabi Adam A.S dan para malaikat.

Firman Allah S.W.T:

وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya:

"Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para malaikat, lalu berfirman, "Sebutkanlah nama benda-benda itu jika kalian memang golongan yang benar!""

(al-Baqarah: 31)

Hasil ujian tersebut menunjukkan Nabi Adam A.S berjaya menjawab soalan yang ditujukan kepada Baginda, sedangkan para malaikat tidak mampu mengemukakan jawapan mereka:

قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

Maksudnya:

"Mereka menjawab, "Maha suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.""

(Al-Baqarah: 32)

Allah mengajarkan Nabi Adam A.S berkenaan keseluruhan nama. Lalu dihadirkan para malaikat dan diminta agar mereka menerangkan nama-nama tersebut. Para malaikat tidak dapat melakukannya kerana ilmu yang ditanya tiada dalam pengetahuan mereka.

Seterusnya ayat tersebut dilanjutkan:

قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِم فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِم‎  

 
Maksudnya:

"Allah berfirman, "Wahai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini." Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu..""

(al-Baqarah: 33)

Apabila Nabi Adam mampu menerangkan nama-nama yang diminta Allah, para malaikat langsung memahami hikmah di sebalik pemilihan Nabi Adam sebagai khalifah.

Kemudian Allah S.W.T berfirman kepada para malaikat:

قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُون

Maksudnya: 

"Allah berfirman, "Bukankah sudah Aku katakan kepada kalian, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kalian zahirkan dan apa yang kalian sembunyikan?""

(al-Baqarah: 33)

Persediaan ilmu yang diterima Nabi Adam A.S merupakan sebuah kemuliaan kurniaan Allah. Ia juga merupakan isyarat yang jelas bahawa ilmu merupakan keperluan utama bagi seorang khalifah atau pemimpin. Berbekalkan ilmu, Nabi Adam A.S diberi keutamaan menggalas tanggungjawab selaku khalifah di muka bumi berbanding malaikat.

Ayat ini juga menandakan sebuah pengiktirafan besar terhadap ketinggian nilai ilmu dan kedudukan ulamak di sisi Allah S.W.T.

Anehnya, kini wujud golongan yang dilihat menggalakkan kejahilan terus berleluasa dalam kalangan masyarakat.

Ucapan mereka seolah-olah menidakkan kepentingan ilmu dalam menilai antara jalan yang benar atau sesat. Sedangkan hakikatnya, jalan kebatilan itu sangat mudah disalah anggap sebagai jalan kebaikan jika kita tidak mempunyai ilmu.

Barangkali mereka terlupa, Allah mengutuskan para Nabi untuk membebaskan umat daripada kejahilan.

SOFIA ALWANI ALI
7 Januari 2019 - HARAKAHDAILY 7/1/2019

 

PEMIMPIN sebagai cermin rakyat

Diriwayatkan oleh beberapa ahli sejarawan.

Rakyat pada zaman al-Hajjaj dalam perbualan harian mereka akan menyoal:  Siapa yang dibunuh semalam? Siapa yang dipukul? Siapa yang diseksa dan soalan yang berkaitan perkara tersebut.

Al-Walid dikenali sebagai pemimpin yang membuat pembangunan, lalu yang menjadi topik perbincangan masyarakat adalah perihal yang berkaitan dengannya.

Adapun Sulaiman bin Abdul Malik dikatakan dengan orang yang suka kepada keramaian dan topik nikah kahwin, itulah yang menjadi bahan bualan mereka saban waktu.

Apabila Umar bin Abdul Aziz diangkat sebagai khalifah, masyarakat mengikut budaya pemimpinnya. Rakyat tidak akan lupa dari bertanya, sudah berapa juzuk menghafaz al-Quran? Sudah berapa kali wirid malam tadi? Bila kamu khatam Quran? Bulan ini sudah berapa kali berpuasa?

Ini merupakan sebahagian pandangan yang menunjukkan pemimpin punya autoriti yang utama dalam menentukan latar pemikiran masyarakat. Andai hari ini pemimpin suka gosip, maka itulah yang menjadi topik rakyat saban waktu. Lebih parah andai pemimpin kaki tipu, apa jaminan bahawa ia tidak membarah kepada rakyat? Kalaulah pemimpin hari ini mengutamakan tugasannya bekerja demi rakyat...

Mengapa perlu keras terhadap pemimpin?

Umar al-Khattab, pernah ditanya oleh Amru bin Al Asr, persoalan tentang mengapa Umar begitu keras tindakannya terhadap kesalahan dibuat oleh pemimpin.

Mengapa dikau begitu keras terhadapku, tidakkah dikau khuatir selepas ini rakyat akan melampau selepas ini?

Umar menjawab:

Andai protes mereka kerana kebenaran, maka itu hak mereka.

Duhai Amru,

Bukanlah kehebatan ketua itu apabila menakutkan orang di bawah, akan tetapi pada mengamankan mereka, menyekat kezaliman, memberi hak pada yang lemah, orang kaya akan sentiasa beringat dan yang miskin akan merasa lega, rakyat akan sentiasa  mendapat keamanan dari negara dan merekalah yang akan menjaganya. Mereka akan bersama mempertahankan kerajaan yang adil kerana menjamin keselamatan mereka. Jika berlaku sebaliknya, maka akan hilanglah pemimpin (kerajaan) dan rakyat kedua-duanya.

Imam Ghazali juga menyebutkan di dalam kitabnya Ihya' Ulumuddin, "Dua golongan apabila rosak, maka akan rosak umat, iaitulah ulamak dan umarak (pemimpin)."

Apabila pemimpin yang rosak tidak dikenakan tindakan, maka ia akan terus melakukan kerosakan.

Budaya maki hamun

Beberapa tempoh kebelakangan ini, kita dapati satu sikap yang dilihat semakin sebati dalam kalangan masyarakat ialah budaya maki hamun. Tidak dapat dipastikan siapa yang menjadi pemulanya atau ada yang mengatakan ia memang sudah sebati dengan rakyat Malaysia?

Mungkin kita boleh lihat sepintas lalu melalui perbahasan di Parlimen atau Dun, apakah menjadi suatu budaya Ahli Parlimen dan Ahli Adun ketika berbahas mengenengahkan aspek ilmiah dan fakta atau secara semberono dan maki hamun? Andai ada yang berbahas dengan baik, apakah ia dilihat dominan?

Satu sudut lagi yang boleh kita lihat melalui media sosial. Apabila timbul satu isu yang kontroversi dalam kalangan rakyat, pastinya maki hamun yang akan melatari media sosial berbanding perbincangan secara baik dan mencari penyelesaian.

Satu sudut lagi yang paling membimbangkan apabila maki hamun ini membawa kepada aspek agama dan pegangan kepercayaan.

Realiti yang memualkan

Gambaran hari ini andai ada rakyat yang semakin muak dengan sepak terajang politik, jawapannya ada pada mereka yang berada di atas tampuk kekuasaan dan yang mahu merebutnya.

Apabila jawatan menjadi satu 'peluang' untuk merebut ghanimah, tetaplah rakyat menjadi mangsa sekalipun ditukar pemimpin berulang kali. Dengan ucapan berbaur hasutan, rakyat berjaya dipengaruhi dan akhirnya mereka mengulangi sikap orang terdahulu.

MOHD ADLAN MOKHTARUDDIN

Rujukan 

Sirajul Muluk Imam At Turtushi
Ihya Ulumuddin Al Ghazali - HARAKAHDAILY 26/12/2018

"JADILAH seperti pohon berbuah, saat manusia membaling batu kepadamu, kamu membalasnya dengan buah yang ranum" - Hassan Al Banna

Semoga Allah memberi kesabaran saat kita diuji dengan cemuhan dan kejian, dan kepada Allah kita kembalikan segala urusan.

Pelbagai topik dikupas dan dijawab dengan baik oleh TGHH (Tuan Guru Haji Abdul Hadi) ketika berdialog di Ireland dan UK, khususnya isu kerjasama PAS-Umno, 1MDB, TH, ICERD, PBT, dan royalti.

TGHH juga konsisten di dalam ucapan dan tulisannya, mengajak semua untuk kembali kepada Islam sebagai penyelesaian terhadap kemelut dunia dan negara.

Kini terpikul di bahu kita untuk menjadi benteng bagi menjawab setiap soalan, tuduhan dan kejian yang kini ditanggung sendirian oleh TGHH.

SS, London – HARAKAHDAILY 26/12/2018

GOVERNMENT Linked  Companies (GLC) atau Syarikat Berkaitan Kerajaan adalah satu entiti penting yang ada dalam pentadbiran sesebuah kerajaan. GLC diperlukan bagi menjalankan beberapa perniagaan untuk kerajaan mencari keuntungan, jadi tidaklah mereka berharap mendapat hasil dari sumber tetap yang statik atau Capitation  Grant daripada Kerajaan Pusat sahaja. Ringkasnya GLC ini adalah sebahagian usaha kerajaan bagi menjana pendapatan sampingan negeri atau negara.
 
Perlantikan Ahli Lembaga Pengarah (ALP) GLC biasanya adalah lantikan politik. Ini sudah menjadi kelaziman kepada mana-mana kerajaan. Ia tidak menjadi kesalahan. Kita perlu faham, politik zaman ini adalah parti yang menguasai kerajaan. Jadi bagi jawatan-jawatan tertentu dalam GLC, pastinya akan diberikan kepada individu-individu terpercaya. Ia bukan juga sumber bagi orang-orang tertentu untuk menceduk harta rakyat atas nama GLC. Jika ini berlaku, maka ianya adalah pecah amanah, walau dihiasi dengan pelbagai alasan, wajib kita melaporkan.
 
Saya khususkan perbincangan kepada GLC di Terengganu. Alhamdulillah, saya sudah banyak kali berpeluang berjumpa dengan beberapa individu yang terlibat secara langsung dengan GLC pada zaman kerajaan terdahulu. Mereka adalah orang-orang besar beberapa GLC yang secara langsung mendedahkan beberapa perkara yang tidak sepatutnya berlaku, berlaku di dalam pengurusan GLC. Hal ini, tidak menghairankan kerana dalam laporan, GLC di Terengganu dimaklumkan hanya beberapa sahaja yang untung. Majoritinya rugi.
 
Ada Pengerusi GLC yang jika lambat dimasukkan elaunnya, akan sentiasa mengejar CEO, walaupun tidak pernah untung ketika dia menduduki kerusi itu. Ada GLC yang hanya menyediakan separuh kertas A4 apabila diminta untuk disediakan pelan perniagaan mereka. Memperlihatkan tidak seriusnya mereka dalam menguruskan wang rakyat. Itu belum lagi diceritakan mengenai GLC yang diguna pakai perkhidmatannya, tidak dibayar langsung oleh pelanggan mereka atas alasan yang bermacam-macam dan ditendang bagaikan bola ke sana kemari apabila meminta bayaran. Ada yang menggunakan kemudahan GLC secara percuma yang gagal dilaporkan kepada ALP. Ada yang buat GLC seperti harta keluarga mereka. Tentang penyelewengan GLC yang telah berada dalam siasatan, anda semua tentu sudah maklum.
 
Terengganu mempunyai 100 lebih GLC yang seperti saya nyatakan tadi, majoritinya mengalami kerugian. Ini mungkin ramai yang tidak tahu. Maka sekarang PAS mengambil alih kerajaan. Antara perkara utama yang perlu diberi keutamaan ialah penstrukturan semula GLC. Ramai yang salah faham apabila membincangkan isu GLC ini. Mereka menganggap ianya seperti pembahagian kekayaan sesama orang politik. PAS berbeza dengan parti lain. Kita ada rekod, terbukti dahulu pun ketika memerintah tahun 1999, tiada seorang pun ALP GLC Terengganu dihadapkan ke mahkamah. Contohnya TDM yang kerugian, menokok keuntungannya hasil daripada pengurusan berkualiti, menjulang amanah rakyat. 
 
Mereka, ada yang sinis mengatakan bahawa sepatutnya GLC diterajui oleh teknokrat yang mahir dalam bidang mereka. Jelas, mereka tidak peka dengan fungsi dan tugas ALP GLC. ALP hanyalah sekumpulan pemikir yang membentuk halatuju GLC manakala CEO atau pengurus besarlah yang akan memastikan perjalanan GLC mengikut acuan ALP. Maka CEO yang mesti datang daripada profesional yang memahami selok belok perjalanan perniagaan mereka, bukan semestinya ALP. Dan atas dasar ingin membangunkan syarikat mengikut acuan Islam, individu-individu yang memahami politik Islam, yang faham kehendak dasar parti, selayaknya menduduki kerusi ALP. Mereka akan memantau perjalanan GLC agar sentiasa berada di atas landasan. Ini juga termasuk mengembalikan GLC Terengganu yang terkeluar dari senarai patuh Syariah di BSKL. Pun begitu, mereka juga bukanlah sembarangan, perlu ada pengetahuan asas yang kuat agar tidak dilihat lemah.
 
Mengambil tanggungjawab menjadi Pengerusi GLC Terengganu adalah satu risiko maruah kerana mereka perlu membaiki segala kegagalan yang ada itu. Mengembalikan fungsi GLC agar tidak menjadi harta persendirian. Jika sentiasa rugi, nama baik Pengerusi akan tercalar. Kita bukan seperti parti lawan, muka mereka tebal. Kita fikir perlu berhadapan dengan Allah dan manusia atas tanggungjawab ini. Saya hanya tersenyum apabila dimaklumkan oleh beberapa orang politik, mereka diamanahkan menjaga GLC yang rugi. Mereka sudah kelihatan pening. Tetapi atas nama amanah, mereka menerimanya. Tidak juga menjadi kegembiraan kepada yang memegang GLC yang untung kerana jika ada kerugian, mereka juga akan mendapat malu. Jadi jika layak, tidak timbul berapa GLC yang dipegang, tetapi apa pencapaiannya.
 
Beberapa usikan nakal yang kita anggap daripada parti lawan, perlulah kita hindari. Mereka sememangnya sentiasa mencari ruang-ruang untuk menjolok kebahagiaan kita. Kita berada atas jalan yang betul bagi membawa Terengganu ke puncak kejayaan. Ada juga orang kita yang cuba meniru satu kisah di zaman Saidina Umar, menegur Umar dengan pedang jika Umar melakukan kesalahan. Itu bagus, tetapi ibrah lain yang terselit ialah, Umar dijamin Syurga oleh Rasulullah dan lelaki itu, tidak dikenali orang, tiada nama yang tercatat. Mengapa tidak memilih untuk menjadi Umar daripada lelaki itu? Kenapa tidak dituruti jalan Usamah bin Zaid apabila menegur Khalifah Usman, dia menegur secara baik?
 
Orang Melayu sangat fobia dengan duit banyak, pangkat besar dana apa-apa kekayaan jika ia melibatkan orang agama. Bagaikan orang agama tidak boleh menjadi kaya atas amanah yang diberikan. Dalam sebuah hadis sahih, Az-Zubair al-Awwam, sepupu Rasulullah, menantu Abu Bakar, suami Asma’ diriwayatkan sebelum meninggal, telah mengira hutang-hutang beliau dan mengamanahkan anaknya membayar semua hutang itu. Apabila beliau meninggal, anak beliau menghitung hutang-hutang itu menjangkau jutaan. Dan apabila mengira kembali harta Az-Zubair, mereka berjaya membayar semuanya. Maksudnya Az-Zubair adalah seorang jutawan. Bayangkan jika Az-Zubair bersama kita dengan kekayaan sebegitu. Sudahlah sepupu Rasulullah, menantu Abu Bakar, kaya pula. Apa agaknya hinaan kepada beliau. Itu belum disebut Abdul Rahman al-Auf, Abu Bakar, Usman dan lain-lain. 
 
Ada orang kita yang suka mendengar dan mengambil berita sampah daripada media sosial. Ianya berlaku berterusan. Kemudian tanpa rasa bersalah, menyebarkannya, atau buat-buat tanya. Mungkin ramai yang tidak terfikir, ketika BN hendak dijatuhkan, PH menggunakan pelbagai fitnah bagi mencapai hasrat mereka. Orang PAS turut sama berkempen, mengedar berita-berita sekerat, tanpa tahu betul atau salah. Akhirnya BN tumbang, PH menang. Mereka dapat kuasa walaupun berdosa. Kita dapat dosa tanpa kuasa. Kini BN pula cuba menolak jatuh PH. Ahli PAS sekali lagi turut bersama BN mengedar propaganda dari BN. 
 
Saya takut nanti BN menang, dapat kuasa, kita sekali lagi dilonggokkan dosa memfitnah, tetapi kuasa BN yang dapat. Paling sedih apabila bukan sahaja propaganda kepada PH dan BN yang kita edarkan, tetapi propaganda jahat kepada pimpinan kita sendiri pun kita uar-uarkan, dalam pada kita sendiri tidak tahu betul atau salah. Lagi parah, kita mula berkomentar mendakwa pimpinan kita bersalah atas apa yang tidak kita ketahui. Sedangkal itukah kita yang mengaku berjuang atas nama Islam? Kita angkat pimpinan melalui muktamar, kita undi mereka kerana kepercayaan dan terbukti baik menjaga negeri, alih-alih, kita yang mencurigai mereka. PH dan BN tersenyum girang dengan perangai kita ini. Mudahkan kerja mereka. Dakwalah pimpinan jika terbukti berlaku penyelewengan, kita sokong. Tetapi berlaku adillah dengan memberikan ruang bagi mereka melaksanakan amanah ini dahulu.
 
Jika diberi kepada orang politik, ada yang membantah, lalu bertanya tiada orang lainkah? Jika ditawarkan kepada orang bukan politik pula, ada yang tanya, mana perginya orang politik yang bertungkus lumus sebelum ini? Jika dikurniakan kepada orang luar Terengganu, ada yang marah, sudah habiskah anak Terengganu? Bila ditanya siapakah lagi anak Terengganu yang layak, silalah tunjukkan, mereka diam membisu. Jadi, apa yang kita mahu dengan GLC Terengganu ini sebenarnya? Kita memeningkan pimpinan, sekaligus membantu musuh untuk meruntuhkan kekuatan kita.
 
MOHD NASIR ABDULLAH 
Al-Khor, Qatar
25 Disember 2018 - HARAKAHDAILY 25/12/2018
 

PADA awal surah al-Baqarah Allah Taala menyebutkan tiga golongan manusia iaitu:

1.     Golongan Mukmin

2.     Golongan Kafir

3.     Golongan Munafik

Allah Taala menjelaskan kepada golongan Mukmin pada ayat-ayat dalam permulaan surah al-Baqarah tentang busuknya hati orang-orang munafik dan permusuhan mereka kepada golongan Mukmin. Berikut adalah sifat-sifat golongan munafik yang diceritakan dalam surah al-Baqarah:

●     Suka berbuat kerosakkan tetapi mendakwa sebagai orang yang melakukan perkara baik.

Firman Allah:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (١١) أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ (١٢)

Ertinya:

“Apabila dikatakan kepada mereka : “Janganlah kamu melakukan kerosakan di muka bumi.” Maka mereka berkata : “Kami hanyalah orang-orang yang melakukan kebaikan.” Ketahuilah, mereka adalah golongan yang melakukan kerosakan tetapi mereka tidak menyedarinya."

(al-Baqarah: 11-12)

●     Orang-orang yang sangat bodoh tetapi mengaku pandai sebaliknya menuduh orang yang mahu menegakkan Islam sebagai bodoh.

Firman Allah:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُوا كَمَا ءَامَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ

Ertinya:

“Apabila dikatakan kepada mereka : “Berimanlah kamu (yakni percayalah kamu kepada janji Allah dan agama Islam) sebagaimana orang-orang lain telah beriman.” Mereka menjawab : “Adakah kami perlu percaya sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah percaya?” Jawab Allah : Ingatlah sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh tetapi mereka tidak tahu.”

(al-Baqarah: 13)

●      Orang-orang yang menipu Allah.

Firman Allah:

اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ

Ertinya:

“Allah akan (membalas) olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan mereka itu.”

(al-Baqarah : 15)

●     Orang yang Islam hanya pada zahirnya tetapi tidak pada hatinya.

Alamat golongan ini ialah:

-     Bila berada bersama orang beriman mereka pura-pura sukakan Islam tetapi bila bersama golongan kafir mereka turut sama menentang golongan Islam.

-     Bila hukum Islam hendak ditegakkan mereka akan lantang bersuara menentang.

-     Mereka kasih kepada orang-orang kafir dan benci kepada orang beriman.

-     Mereka melantik orang-orang kafir sebagai ketua dan pemimpin dan meninggalkan orang-orang beriman.

-     Apabila orang-orang beriman mahu melaksanakan al-Quran dan hadis di dalam negara mereka akan memberikan berbagai alasan supaya ianya tidak berlaku.

-     Mereka menyebelahi orang-orang kafir berlawan dengan orang-orang beriman.

-     Mereka sangat setia kepada tunjuk ajar dan perintah orang-orang kafir.

-     Apabila orang-orang beriman berkata yang benar mereka akan menuduh dengan berbagai tuduhan dan memusingkan perkataan tersebut supaya nampak salah dan apabila orang-orang kafir berkata yang batil mereka akan mempertahankannya bermati-matian.

-     Mereka suka mencari kesilapan orang-orang beriman.

-     Mereka suka memuji orang-orang kafir.

Dan sebagainya.

Maka hukum orang Islam yang munafik seperti ini adalah kafir. Ialah kafir yang paling keji di antara berbagai jenis kafir.

Balasan orang munafik di Akhirat

Firman Allah :

يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (١٢) يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ (١٣) يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّى جَاءَ أَمْرُ اللهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (١٤)

Ertinya:

"(Iaitu) pada hari ketika kamu melihat orang mukmin laki-laki dan perempuan sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka (dikatakan kepada mereka): “Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (yaitu) syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang sangat besar.”

"Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman: “Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahaya kamu.” Dikatakan (kepada mereka): “Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu).” Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya ada seksa. Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) sambil berkata: “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?” Mereka menjawab : “Benar tetapi kamu telah mencelakakan diri kamu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat dusta.”"

(al-Hadid: 12-14)

Penentang Islam kekal dalam Neraka selamanya

Firman Allah;

أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ

Ertinya: 

“Tidakkah mereka (orang-orang munafik) mengetahui bahwasanya barangsiapa menentang Allah dan Rasul-Nya maka baginya adalah neraka jahanam. Dia kekal di dalamnya dan itu adalah kehinaan yang besar.”

(at-Taubah: 63)

Dan firman Allah :

وَعَدَ اللهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا

Ertinya:

“Allah mengancam orang-orang munafik yang laki-laki dan perempuan serta orang-orang kafir dengan neraka jahanam. Mereka kekal di dalamnya.”

(at-Taubah: 68)

Orang Munafiq berada di Neraka paling bawah

Firman Allah :

إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا

Ertinya:

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.”

(an-Nisa: 145)

Wallahua’lam.

(Sumber daripada FB Ustaz Azhar Idrus (Original)) - HARAKAHDAILY 20/12/2018  

 

MUNAFIQ menurut maksud yang umum adalah golongan yang memusuhi Islam tetapi pura-pura beriman. Mengaku Islam tetapi banyak mengeluarkan kata-kata yang meragukan orang-orang beriman.

Perang Ahzab; Janji kekalahan Parsi dan Rom

Sikap orang munafiq banyak disebutkan oleh al-Quran. Antaranya adalah menuduh Rasulullah mungkir janji. Firman Allah S.W.T:

وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا

"Dan lagi masa itu ialah masa orang-orang munafik dan orang-orang yang tidak sihat dan tidak kuat iman dalam hatinya berkata: "Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kita melainkan perkara yang memperdayakan sahaja"."

[al-Ahzab:12]

Menurut tafsir Qurtubi dan Tabari, ayat ini turun bersempena dengan ejekan orang munafiq semasa perang Ahzab yang mengatakan baginda hanya pandai berjanji. Ketika menggali parit, Rasulullah telah berjanji bahawa Rom dan Parsi akan jatuh ke tangan Islam. Namun ketika perang Ahzab berlangsung, Madinah telah dikepung lebih sebulan menyebabkan kesukaran penduduknya menjalani kehidupan seharian.

Ketika itu orang munafiq mula menjalankan kerja mereka menabur keraguan (hamlat tasykik):

"Muhammad berjanji konon Rom dan Parsi akan jatuh ke tangan Islam, tapi hari ini mereka nak buang air pun takut!"

Lalu turunlah ayat di atas. Sebagai makluman, Rom dan Parsi jatuh ke tangan Islam jua akhirnya di zaman khalifah kedua Islam, Umar bin Al-Khattab.

Sulh Hudaibiah; Janji umrah

Pada tahun keenam hijrah, Baginda S.A.W bermimpi bahawa umat Islam memasuki Makkah dalam keadaan aman mengerjakan umrah. Atas asas tersebut, Baginda telah memberitahu para Sahabat dan terus mempersiapkan umat Islam bagi menuju ke Makkah membenarkan wahyu Allah itu.

Sampai di Hudaibiah, berlakulah rundingan antara Islam dan Musyrikin Quraisy yang dikenali sebagai Sulh Hudaibiah. Antara terma perjanjian damai itu adalah umat Islam tidak dibenarkan masuk ke Makkah tahun tersebut. Baginda akur lalu memerintahkan umat Islam pulang ke Madinah.

Menurut tafsir Qurtubi dan Tabari juga, orang-orang munafiq yang ikut serta dalam misi tersebut terus menjalankan kerja-lerja tasykiknya. Mengatakan Baginda hanya pandai berjanji tapi hakikatnya tidak mampu melaksanakan. Lalu turunlah ayat Allah:

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ ۖ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ ۖ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَٰلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا

"Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haraam - insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) - dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadat umrah kamu) dengan mencukur kepala kamu, dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah menangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana Ia mengetahui (adanya feadah dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka Ia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (masa berlakunya)."

[al-Fath:27]

Sebagai makluman, walaupun tidak dibenarkan masuk tahun tersebut, tetapi tahun hadapan umat Islam bebas ke Makkah mengerjakan umrah. Bahkan pada tahun kelapan hijrah, umat Islam telah berjaya membuka kota Makkah hasil pelanggaran Perjanjian Hudaibiyah oleh Musyrikin Makkah.

Mungkir janji; Sifat munafiq

Hakikatnya, golongan yang sering melanggar janji adalah orang munafiq. Menggunakan janji sebagai cara meraih kepercayaan umat Islam. Namun ketika tiba waktu menunaikan 'manifesto', mereka mungkiri dengan beribu alasan.

Sesiapa yang menelusuri sirah, pasti bertemu kisah-kisah bagaimana orang-orang munafiq dengan janji-janji manis mereka, dan alasan-alasan dusta mereka sebaik janji tersebut dituntut.

Benarlah sabda Rasulullah S.A.W:

آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاثٌ : إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ، وَإِذَا ائْتُمِنَ خَانَ

"Tanda orang munafik ada tiga. Jika dia bercakap dia berbohong. Jika dia berjanji dia mungkir. Jika dia diberi amanah dia khianat."

9 Rabiul Akhir 1440
17 Disember 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 17/12/2018

 

 وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ (٧٥) فَلَمَّا آتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ (٧٦) فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ  وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (٧٧)

[at-Tawbah: 75 - 77]

At-Tawbah: 75 - Dan di antara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata: "Sesungguhnya jika Allah memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, tentulah kami akan bersedekah, dan tentulah kami akan menjadi dari orang-orang yang soleh"

At-Tawbah: 76 - Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurniaNya, mereka bakhil dengan pemberian Allah itu, serta mereka membelakangkan janjinya; dan sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa membelakangkan (kebajikan).

At-Tawbah: 77 - Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka (berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah memungkiri apa yang mereka janjikan kepada Allah dan juga kerana mereka sentiasa berdusta.

Sebab nuzul ayat 

Ada yang menyebutkan, ayat ini diturunkan pada Tha'labah. Beliau bertemu Nabi S.A.W meminta supaya diberikan kekayaan dan berjanji untuk bersedekah dengan hartanya. Akhirnya beliau dikurniakan rezeki yang melimpah ruah, apabila diutus orang untuk memungut zakat, beliau enggan membayarnya apatah lagi mahu bersedekah. Ada juga riwayat yang hanya menyebut lelaki Ansar sahaja.

Terlalu mudah menabur janji

Ini merupakan satu daripada sifat sang Munafiq iaitu amat mudah menabur janji walaupun tidak diminta berbuat demikian. Mereka berjanji untuk menderma atau bersedekah dengan harta yang Allah beri kepada mereka. Bahkan, mereka berikrar akan menjadikan diri mereka termasuk dalam kalangan orang yang soleh.

Ketika mereka amat mengharapkan sesuatu, pelbagai janji diberikan. Janji itu adalah taktik untuk memancing perhatian. Mereka berjanji bukan untuk menunaikannya, lebih-lebih lagi janji dari orang yang jahat untuk menempatkan dirinya sebagai orang yang baik. Ketahuilah, mengotakan janji merupakan suatu kesulitan bagi golongan ini.

Tha'labah yang mencurigakan 

Sejak dari awal lagi apabila beliau memohon doanya daripada Nabi S.A.W, sudah diperingatkan akan petaka yang bakal menimpa dari harta yang banyak, biarlah berpada dengan sedikit harta dan bersyukur. Bahkan keadaan beliau kini sekalipun tidak memiliki kekayaan namun ibadahnya sangat dijaga.

Setelah sekian kalinya merayu kepada Nabi S.A.W, akhirnya Baginda berdoa untuk Tha'labah:

"Ya Allah ya Tuhanku, kurniakanlah Tha'labah dengan harta kekayaan".

Dengan izin Allah, Tha'labah menjadi kaya raya melalui ternakannya yang tidak terhitung banyaknya. Dan bermulalah kelekaan mengumpul harta, lalai solat berjemaah seterusnya tidak mahu bersedekah dan berzakat.

Bahaya memungkiri janji

Bahaya dari sikap suka berjanji ketika miskin tetapi tidak menunaikannya setelah menjadi kaya, maka balasan Allah kepada golongan ini ialah ditimpakan kemunafiqan pada hati mereka hingga sampai waktu ajalnya. Ia bermaksud kekal munafiq hingga ke akhir hayatnya.

Lalu, bagaimana dengan mereka yang berjanji sebelum mendapat kuasa, setelah mendapat kuasa langsung tidak menunaikan janjinya?

Bala yang diturunkan Allah dalam bentuk yang nampak, ia boleh menimbulkan keinsafan dan mendorong manusia untuk bertaubat kepada Allah. Akan tetapi, jika bala Allah turun dalam keadaan tidak disedari atau tidak nampak seumpama bala munafiq, lalu bagaimana mahu bertaubat?

Jika dengan Allah yang Maha Berkuasa pun mereka berani ingkari, apatah lagi terhadap sesama manusia yang lemah. Adalah suatu kepelikan, apabila mereka yang berjaya dalam hidup hingga dinobatkan sebagai jutawan, hartawan, tokoh ahli ekonomi dan bermacam-macam lagi gelaran atas kehebatannya membina kekayaan, tiba-tiba bakhil, tidak mahu membayar zakat dan bersedekah.

Penawar yang mujarab 

Firman Allah:

Al-`Alaq:6 - Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya),

Al-`Alaq:7 - Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya.

Al-`Alaq:8 - (Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmulah tempat kembali (untuk menerima balasan).

Orang yang berperangai sebegini berpunca dari dua sebab, iaitu melampaui batas dan merasa diri hebat. Ia hanya mampu diubati apabila kita meletakkan ada yang jauh lebih hebat dari kita iaitulah Allah Ta'ala. Hanya jiwa bertuhan sahajalah yang akan menyelamatkan kita dunia dan akhirat.

MOHD ADLAN MOKHTARUDDIN
12 Disember 2018

Rujukan
-     Munafiq, sahabat tetapi musuh karangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat
-     Tafsir Imam At Thobari - HARAKAHDAILY 12/12/2018 

IMG 20181212 WA0033

 هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ ۖ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ

 "(Ingatlah), kamu ini adalah orang-orang yang bertabiat demikian - kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang berlaku bakhil maka sesungguhnya ia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha kaya (tidak berhajat kepada sesuatu pun), sedang kamu semua orang-orang miskin (yang sentiasa berhajat kepadaNya dalam segala hal). Dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertaqwa dan berderma) Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain; setelah itu mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu."

(Muhammad: 38)

ويستبدل قوما غيركم 

Ayat ini mempunyai dua tafsiran.

Satunya, Allah akan menggantikan bangsa lain selain bangsa kita untuk menjaga agama Allah. Ini disebabkan bangsa sedia ada sudah tidak lagi melunaskan tanggungjawab mereka.

Kedua, ia juga bermaksud bangsa yang menyeleweng dari landasan Islam, akan dijajah oleh bangsa lain yang jahat dan akan ditindas sebagaimana yang berlaku kepada Bani Israel. Mereka mulia selepas Allah memuliakan Nabi Allah Yusuf, lalu kembali rosak hingga Allah mendatangkan Nabi Allah Musa A.S. Malangnya, selepas Nabi Musa mengembalikan semula maruah Bani Israel seterusnya maruah Islam, mereka kembali ingkar dan akhirnya kembali dihinakan Allah.

Begitu juga yang telah dan sedang berlaku kepada umat Islam seluruh dunia, kita dijajah oleh bangsa lain akibat kelalaian kita sendiri.

Bangsa Melayu itu dikenali kerana agamanya, dan agama menjaga jati diri sang Melayu. Namun apabila Melayu itu sendiri mula merobek bangsa dan agamanya, Allah hadirkan pula bangsa lain bukan untuk menjaga agama, tetapi untuk dirosakkan Melayu sekali gus agamanya.

Nabi S.A.W ada menyebutkan, di antara kesukaran melawan golongan perosak kerana ia datang dalam kalangan bangsa itu sendiri. Kulitnya, tuturnya, bahasanya adalah dari jenis yang sama! Oleh kerana itu, hari ini, musuh tidak perlu lagi duduk di tanah jajahannya kerana mereka sudah berjaya mencipta penjajah dalam kalangan bangsa itu sendiri.

Barangkali, ini juga doa yang baik untuk diamalkan supaya kita dibantu Allah untuk tidak terus dihinakan di hadapan orang yang tidak beriman. Moga kita bukan umpama buih di lautan yang tidak memberi kesan:

رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

 "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan pendirian dan keyakinan kami terpesong kerana penindasan orang-orang kafir, dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami; sesungguhnya Engkaulah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

(al-Mumtaĥanah: 5)

MOHD ADLAN MOKHTARUDDIN
12 Disember 2018 - HARAKAHDAILY 12/12/2018 

FB IMG 1544583792924

IMAM ar-Razi menukilkan beberapa pengajaran yang menarik untuk ditekuni para pembaca berkenaan ayat ke-20 dari surah Yaasin.

Firman Allah S.W.T,

وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ

Maksudnya,

"Dan (semasa Rasul-rasul itu diancam), datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, lalu memberi nasihat dengan katanya: "Wahai kaumku, turutlah Rasul-rasul itu!""

(Yaasin: 20)

Pemuda dari hujung bandar

Sifat dakwah yang dibawa para utusan Allah adalah sangat jelas. Sehingga diterima, diimani dan dijadikan pegangan seorang pemuda dari hujung bandar yang berada jauh dari lingkungan suasana ilmu yang kebiasaannya bertumpu di tengah pusat bandar.

Sunnah orang berdakwah

Kisah pemuda beriman yang berasal jauh dari hujung kota tersebut dirakamkan al-Quran sebagai sebuah kerehatan bagi hati para Sahabat Rasulullah, juga untuk meneguhkan hati mereka di jalan dakwah. Sebagaimana kisah dakwah ketiga-tiga utusan Allah dalam surah Yaasin tersebut berfungsi untuk menenangkan hati Rasulullah S.A.W.

Seorang lelaki

Sebutan al-Quran berkenaan pemuda tersebut dengan perkataan yang umum, tidak dikhususkan mengandungi hikmah untuk kita renungkan bersama. Antaranya ialah mengukuhkan kebenaran seruan para utusan Allah. Lalu dakwah mereka disambut oleh seorang lelaki yang tidak mereka kenali, tidak diketahui identitinya. Dengan itu, sejak awal lagi tertolak kemungkinan wujudnya pakatan atau konspirasi antara pemuda hujung kota dan tiga utusan Allah bagi melakonkan sokongan dakwah tersebut.

Bersegera dan bersungguh-sungguh

Sebuah didikan bagi golongan beriman agar mengikut jejak langkah pemuda tersebut yang bersungguh-sungguh dan berusaha keras di dalam menyampaikan nasihat dalam suasana dakwah berhadapan penolakan yang dahsyat.

Wahai kaumku

Penggunaan perkataan tersebut sarat dengan makna kelembutan dan menunjukkan kasih sayang. Ia juga sebagai dalil yang menjelaskan bahawa pemuda tersebut tidak mengharapkan apa-apa dari sasaran dakwahnya, melainkan hanya kebaikan untuk mereka. Mahukan mereka turut beriman.

Ikutilah utusan-utusan Allah

Tidak dikatakan "ikutilah aku", memandangkan pemuda tersebut berasal dari pinggir bandar, bukan dari kalangan penduduk bandar itu sendiri. Dia tidak bersama-sama mereka. Sedangkan para utusan Allah itu telah menerangkan bukti kepada mereka dan menunjukkan jalan yang benar. Maka diseru agar mengikuti utusan tersebut, bukan dirinya. Peranan beliau menyokong dakwah para Rasul tersebut sangat besar sehingga dicatatkan di dalam al-Quran dengan perjalanan kisah seperti itu.

(Qasas as-Sabiqin, Syaikh Solah al-Khalidi)

●     Penawar bagi hati

Kadangkala Allah mentakdirkan dakwah kita disambut oleh mereka yang jauh dari capaian kita walaupun ditolak oleh mereka yang hidup dekat dalam lingkungan kita.

Adakala seruan kita walaupun seringkas "Praktikkanlah manhaj Rasul", tetap beroleh ganjaran dan dinilai di sisi Allah S.W.T.

Biarpun sedikit kemampuan kita, yang penting kita tidak memandai-mandai mengubah suai dakwah Islam. Daripada mengajak masyarakat mengikuti cara Rasul kepada mengikuti manhaj selain para Rasul.

Seperti kisah pemuda kampung yang beriman di dalam Surah Yaasin.

SOFIA ALWANI ALI - HARAKAHDAILY 5/12/2018

PERKATAAN ujian bukan sesuatu yang asing dalam kehidupan kita selaku muslim. Ia sinonim dengan kalimah ibtila’ ataupun mehnah dalam khazanah Bahasa Arab.

Ahli iman dan para penyeru kebenaran pasti akan diuji dengan berat. Sama ada seseorang itu berdepan ujian jiwa dan jasadnya, atau pada keluarga dan hartanya.

Sebagai seorang hamba yang beriman, kita perlu memandang ujian sebagai sebuah peluang untuk membuktikan kesungguhan kita berpegang dengan agama. Cemerlang atau kecundangnya kita, boleh diukur berdasarkan reaksi kita terhadap musibah yang menimpa.

Firman Allah S.W.T:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ

Maksudnya:

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu."

(Muhammad: 30)

Adapun golongan yang berpenyakit hati, mereka sering menganggap ujian Tuhan sebagai sebuah kesialan dan nasib malang. Seolah-olah Tuhan sengaja mahu menyusahkan mereka sedangkan setiap musibah pasti terselit didikan dan hikmah dari Allah S.W.T.

Kita diuji supaya kita dapat membuktikan kesabaran dan ketulenan iman kita kepada Allah. Sekalipun Allah S.W.T lebih mengetahui perihal iman dan kesabaran para hamba-Nya, Dia masih menguji kita kerana mahu memberikan ganjaran sesuai dengan amalan kita, bukan berdasarkan pengetahuan-Nya terhadap kita.

Firman Allah S.W.T:

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ

Maksudnya,

"Apakah kalian mengira bahawa kalian akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kalian, dan belum nyata orang-orang yang sabar."

(ali-'Imran: 142)

Ujian adalah tanda keadilan Allah. Kita tidak terus dihukum begitu sahaja melainkan kita diberi peluang untuk kita saksikan sendiri sama ada kita layak beroleh balasan baik atau akibat buruk. Betapa Allah bersifat adil terhadap para hamba-Nya, lalu disediakan ruang kehidupan ini untuk kita perjuangkan cita-cita syurga yang diimpikan.

Seorang mukmin membenarkan dakwaan imannya melalui amal soleh dan komitmen terhadap Islam. Adapun golongan yang lalai akan mengabaikan peluang tersebut dan terus menzalimi diri mereka sendiri.

Kita tidak dipaksa hidup dengan sifat ahli neraka. Kita diberikan pilihan untuk menjadi hamba Allah yang patuh dan umat Nabi S.A.W yang setia.

SOFIA ALWANI ALI - HARAKAHDAILY 30/11/2018

MUHAMMAD Qutb dalam tulisannya menyebutkan:

"Sesungguhnya jahiliah itu tidak tertumpu hanya pada penyembahan berhala, membunuh anak perempuan, meminum arak, berjudi dan bermacam lagi gejala yang sering dikaitkan dengannya. Kesemua ini merupakan perilaku luaran (kesan) jahiliah di Semenanjung Tanah Arab sebelum kedatangan Islam.

"Adapun jahiliah itu sendiri yang menjadi punca utama yang melahirkan pelbagai kesan yang berbeza-beza mengikut tempat, situasi dan zaman yang boleh diperhatikan sepanjang zaman. Adapun punca, tetap akan menjadi punca dalam apa jua keadaan.

"Jahil terhadap hakikat sebenar ketuhanan dan mengikut selain yang ditetapkan Allah, itulah hakikat sebenar jahiliah yang melahirkan bermacam kesan sebagaimana yang disebutkan."

Ia akan melanda semua golongan yang Arab mahupun bukan Arab. Akal yang tidak mahu mengikut panduan Ilahi dan petunjuk Tuhan akan mencipta ideologi mereka sendiri sebagai protes terhadap Tuhan.

Begitulah yang selayaknya umat Islam perlu sedar. Sebagaimana yang disebutkan oleh al-Faruq (Saidina Umar R.A):

"Seseorang itu belum mengenal Islam apabila dia tidak mengenal jahiliah."

4 aspek Jahiliah Arab sebelum kedatangan Islam :

i.     Penyembahan berhala

ii.     Penyembahan perkauman atau qabilah

iii.     Bertuhan uruf dan adat nenek moyang

iv.     Bertuhan nafsu dan syahwat

Dan keempat-empat aspek inilah yang perlu diberikan penumpuan secara keseluruhannya, bukan hanya pada aspek penyembahan berhala kerana kesemuanya juga sedang melanda umat di abad ini! Bahkan, perlu juga untuk meneliti jahiliah yang melanda bangsa 'Ajam supaya penyelesaiannya hingga ke akar umbi.

Ditegaskan sekali lagi, punca utama jahiliah adalah kerana jahil terhadap hakikat Tuhan, dan mengikut sistem atau peraturan atau undang-undang selain yang telah ditetapkan oleh Allah:

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

[al-Ma'idah 50]

MOHD ADLAN MOKHTARUDDIN
16.11.18

Rujukan: 
- Kaifa Naktubu at-Tarikh oleh Muhammad Qutb - HARAKAHDAILY 16/11/2018 

FB IMG 1542333211940