Strategi melunturkan prinsip melalui pangkat dan harta

Fikrah
Typography

KEKUASAAN dan harta adalah alat yang ampuh untuk mempengaruhi manusia. Sama ada ianya digunakan ke jalan kebaikan dengan berusaha menegakkan Islam atau digunakan untuk mempengaruh manusia ke arah kebatilan dan menghalang manusia dari jalan Allah.

Al-Mudahanah : Usaha musuh menggadaikan prinsip

Dalam sirah memperlihatkan kaedah tekanan tidak berjaya mempengaruhi umat Islam. Akan tetapi kaedah tawaran kadangkala berjaya mempengaruhi golongan yang lemah imannya.

Pendedahan al-Quran terhadap strategi musuh

Al-Quran mengingatkan Nabi S.A.W agar tidak terpengaruh dengan projek kebajikan yang ditawarkan pihak musuh:

فَلَا تُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ (٨) وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُون (٩)

“Maka janganlah engkau patuhi orang-orang yang mendustakan (ayat-ayat Allah) (8). Mereka menginginkan agar engkau bersikap lunak maka mereka bersikap lunak (pula) (9).”

[al-Qalam: 8-9]

Berlepas diri terhadap tawaran musuh

Rasulullah S.A.W tidak tunduk pada rundingan pihak musuh yang cuba menawarkan dana terhadap Baginda:

عن ابن عباس رضي الله عنهما أن قريشا دعت رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى أن يعطوه مالا فيكون أغنى رجل بمكة، و يزوجوه ما أراد من النساء، و قالوا : هذا لك يا محمد، و كف عن شتم آلهتنا، و لا تذكرها بسوء.

فإن لم تفعل فإن نعرض عليك خصلة واحدة، و لك فيها صلاح. قال: و ما هي؟ قالوا : تعبد آلهتنا سنة، و نعبد إلهك سنة! فأنزل الله سورة الكافرون

“Daripada Ibnu Abbas R.A bahawasanya kaum Quraisy memanggil Rasulullah S.A.W untuk menawarkan harta kepada baginda lalu menjadi baginda sebagai orang yang paling kaya di Makkah, dan mengahwinkan baginda dengan sesiapa yang dikehendaki di kalangan perempuan-perempuan.

“Lalu mereka berkata : Ini untukmu wahai Muhammad, berhentilah mencela tuhan-tuhan kami dan jangan menyebut-nyebut mereka dengan keburukan.

“Sekiranya engkau tidak lakukan kami akan berikan kepadamu satu tawaran khusus, dan baginya ada manfaatnya terhadapmu.

“Sabda Nabi S.A.W : Apakah ia?

“Mereka menjawab : Engkau sembah tuhan-tuhan kami setahun, dan kami sembah tuhan engkau setahun (pula)

“Lalu Allah menurunkan surah al-Kafirun!:

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ (١) لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (٢) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (٣) وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ (٤) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (٥) لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ (٦)

[al-Kafirun: 1-6]

Bahaya bantuan musuh ke atas negara Islam

Pergantungan dengan pihak yang memusuhi Islam menghakis jati diri dan menyebabkan umat Islam mudah dipergunakan:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ فَسَيُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ ۗ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ يُحْشَرُون

“Sesungguhnya orang-orang yang kafir itu, menginfaqkan harta mereka untuk menghalang-halangi orang dari jalan Allah. Mereka akan terus menginfaqkan harta itu, kemudian mereka akan menyesal sendiri, dan akhirnya mereka akan dikalahkan. Ke dalam neraka jahannamlah orang-orang kafir itu akan dikumpulkan.”

[al-Anfal: 36]

Kita menyaksikan hari ini pemimpin-pemimpin negara-negara Islam dipergunakan dengan biaya yang diperolehi dari musuh. Musuh juga dengan mudahnya menggerakkan jentera-jentera mereka ke dalam negara Islam dengan dana yang diberi. Contohnya:

National Endowment For Democracy (NED) badan pelaksana perancangan Amerika yang banyak membiayai NGO-NGO yang menyebarkan propaganda di negara-negara Islam.

Projek Pengkhianatan "Deal Of The Century" menyaksikan pemimpin-pemimpin Arab yang menerima persepakatan musuh menyerahkan tanah Palestin kepada Zionis.

Tawaran Allah paling berharga

Dalam menghadapi situasi ini kita hendaklah mengingati jual-beli yang Allah tawarkan buat orang beriman:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janji-Nya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.”

[at-Taubah: 111]

Ujian kemewahan yang membimbangkan

Nabi S.A.W turut mengingatkan para Sahabat perkara yang menyebabkan kebinasaan umat terdahulu adalah berpunca dari kemewahan dan berlumba-lumba mendapatkan dunia:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "أبشروا وأملوا ما يسركم، فوالله ما الفقر أخشى عليكم، ولكني أخشى أن تبسط الدنيا عليكم كما بسطت على من كان قبلكم، فتنافسوها كما تنافسوها، وتهلككم كما أهلكتهم" .

“(Rasulullah S.A.W bersabda) Bergembiralah dan mengharaplah dengan apa yang menyenangkan kalian, demi Allah bukanlah kemiskinan yang paling aku takutkan menimpa kalian, akan tetapi apa yang aku takutkan adalah dihamparkan kepada kalian kekayaan dunia, sebagaimana telah dihamparkan kepada umat sebelum kalian, lalu kalian berlumba-lumba mendapatkannya sebagaimana mereka berlumba-lumba mendapatkannya hingga kalian binasa sebagaimana mereka binasa.”

(HR Bukhari dan Muslim)

Jangan terpengaruh kesenangan duniawi

Kesimpulannya, walau berbagai tawaran keduniaan datang kepada kita, Allah mengingatkan agar tidak terpengaruh sepertimana orang-orang yang kufur terpengaruh dengan kesenangan dunia:

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (١٦) وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى (١٧)

“Tetapi kamu (orang-orang kafir) memilih kehidupan duniawi (16). Sedang kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal (17).”

(al-A'la: 16-17)

Semoga Allah pelihara jati diri umat Islam.

Rujukan:

1.Thawabit al-Muslim al-Mu'asir, Syeikh Solah Abdul Fatah al-Kholidi
2. Al-Mustakhlas Fi Tazkiyatil Anfus, Said Hawa
3. Artikel "Racun 3 Serangkai Amerika Sejak 1983", Abdul Mu'izz Muhammad
4. Artikel "Awasi Projek Deal Of The Century Israel", Abdul Mu'izz Muhammad

JIHAD JUNDI
9 MAC 2018 - HARAKAHDAILY 9/3/2018