DALAM era zaman globalisasi kini yang mendedahkan masyarakat terhadap kemajuan teknologi yang pesat dengan kepantasan internet tanpa had, dapat lihat bahawa media sosial adalah salah satu medan dakwah yang penting dan sesuai dilakukan untuk meningkatkan dakwah Islam. Konsep dakwah merupakan aspek penting bagi mencapai kebaikan dan kejayaan dalam kehidupan. Berkait dengan itu, pendekatan media sosial mampu membuahkan hasil yang baik dalam berdakwah terhadap masyarakat umumnya.
       
Media sosial adalah sejenis media yang digunakan terus secara talian dengan melalui aplikasi-aplikasi tertentu seperti Facebook, Twitter dan Wechat. Media sosial juga merangkumi blog, forum dan rangkaian sosial. Dakwah pula merupakan suatu interaksi penyampai dan penerima melalui pelbagai cara yang bertujuan untuk menyeru masyarakat mahupun individu itu sendiri untuk beriman dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya bersesuaian dengan garis akidah, syariat dan akhlak Islam.

Dakwah berasal dari perkataan Arab yang bermaksud ajakan dan seruan sebagaimana frasa dalam bahasa arab yang membawa erti “Menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran”. Kita hendaklah berdakwah kerana Islam mengajar dan menegaskan kepada kita untuk mengajak orang lain melakukan kebaikan  seperti mengajak untuk tolong menolong sesama jiran  yang berada dalam kesusahan. Contoh ini bersesuaian dengan firman Allah S.W.T dalam surah al-Maidah, ayat yang ke 2 yang bermaksud, “Dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebaikan”. Kita juga ditegaskan supaya membawa masyarakat untuk keluar daripada lembah kemaksiatan dan keburukan seperti perbuatan melakukan zina yang sudah terang lagi bersuluh mengenai pengharamannya.
      
Berdakwah dalam media sosial merupakan inisiatif yang berkesan dan memberi implikasi positif . Implikasi melalui penggunaan media sosial ini dapat dilihat melalui sudut masyarakat dan individu itu sendiri. Implikasi terhadap individu melalui pendekatan dakwah memberi kesan apabila seseorang individu mampu menjalankan tanggungjawab dengan baik.

Dakwah yang disebarkan memberi jalan lurus kepada manusia untuk sentiasa melakukan perintah Allah mengikut acuan yang betul. Faktor penting implikasi terhadap individu ini ialah kembali mentaati perintah Allah.  Hal ini disebabkan oleh ukuran Allah adalah melalui takwa kepada-NYA. Allah tidak melihat pangkat atau kedudukan seseorang hambaNYA ataupun paras rupa.

Melakukan perintah Allah seperti solat menjadi kewajipan dalam beragama manakala dakwah memberi kesan terhadap kebaikan masyarakat sosial, apabila masyarakat hidup bersatu padu dan aman harmoni tanpa persengketaan. Hasil daripada implikasi dakwah Islam yang dibuat, ia dapat membendung kemaksiatan dan kemungkaran.
       
Dalam pada itu, penyebaran dakwah melalui media sosial menjadi keutamaan kerana mampu mensasarkan lebih ramai target melalui pendedahan dakwah yang dilakukan atas tujuan menyeru kepada kebaikan. Sebagai contoh, seorang pendakwah berceramah tentang adab menyambut tetamu melalui aplikasi Facebook.

Facebook merupakan antara aplikasi kegemaran yang digunakan oleh masyarakat  pada zaman kini untuk berkongsi cerita dan berhubung dengan kawan-kawan. Hal ini bukan sahaja dapat memberi impak apabila dilihat oleh masyarakat Islam, akan tetapi ia juga berupaya menarik kaum lain untuk sama-sama memahami keindahan Islam sebagai agama yang benar malah mampu mengangkat lebih ramai manusia untuk kembali mentaati Allah SWT apabila menjadikan media sosial ini sebagai wadah untuk menyampaikan dakwah Islam.

Sehubungan dengan itu, apabila pendedahan ilmu agama tidak dapat diterapkan dalam diri masyarakat rentetan cabaran yang besar telah berlaku di Malaysia seperti pengaruh budaya kuning yang melanda masyarakat Islam kini, faktor ini dapat mengelirukan umat Islam seterusnya memesongkan akidah disebabkan pendedahan hiburan yang melampau dan penyebaran agama sesat yang semakin berleluasa kini.

Kita seharusnya berdakwah atau menyeru masyarakat supaya keluar dari kepompong kejahilan kerana salah satu sebab diri mudah melakukan kejahatan adalah kerana kurang ilmu pengetahuan dan semua ini berkait rapat dengan agama kita. Dunia dahagakan ilmu pengetahuan yang meluas terutamanya ilmu agama.
      
Kita mesti menggunakan pendekatan media sosial dengan cara yang baik bukan melakukan benda yang tidak sepatutnya seperti menyebarkan fitnah, mengecam mana-mana pihak dan sebagainya yang boleh mendatangkan masalah lain seperti pergaduhan. Sabda Rasulullah SAW menurut riwayat Ummu Habibah yang dikeluarkan Tarmizi dan Ibnu Majah, “Tiap-tiap perkataan anak Adam adalah bencana atasnya, tidak baginya (iaitu tidak ada yang bermanfaat baginya), kecuali menyuruh dengan kebaikan dan melarang dari kejahatan dan ingat kepada Allah”.

Hal ini menunjukkan bahawa kita mesti meninggalkan perkara yang tidak berguna sebagaimana contoh lain seperti mengumpat, mencaci dan menghina orang lain seterusnya berdakwah dengan menyeru kepada kebaikan bagi memperoleh manfaat untuk diri, masyarakat dan negara.
     
Tambahan pula, jika kita faham dengan konsep sebenar dakwah itu sendiri, sebenarnya dakwah ini adalah satu didikan dan didikan tersebut bukanlah kepada ilmu agama semata-mata akan tetapi merangkumi kesemua ilmu yang ada. kita dapat menyumbang dari  pelbagai aspek sebagai contoh melalui bidang perniagaan, sesetengah penjual menjual barang yang tidak berkualiti pada harga yang mahal secara keterlaluan dan tidak adil sehingga membebankan pembeli. kita mengajak masyarakat supaya jangan menipu ketika berniaga.  

Masyarakat memerlukan nasihat itu dan salah satu jalannya adalah dengan berdakwah. Jika kita lihat keadaan teknologi zaman sekarang, media sosial adalah salah satu jalan yang sesuai digunakan untuk menyampaikan seruan kebaikan tersebut.
      
Justeru, peranan media sosial yang meluas dan boleh dikatakan menjadi keutamaan generasi Y kini amat penting dalam penyampaian dakwah. Dakwah adalah perlu berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Sampaikan dari ku walaupun satu ayat”. Berdasarkan riwayat Al- Bukhari  ini telah menunjukkan bahawa dakwah adalah penting untuk dilakukan yang mana nabi Muhammad SAW menyuruh untuk berdakwah dan menyampaikan dakwah tersebut melalui pelbagai cara walaupun hanya satu ayat yang digunakan untuk menyeru masyarakat melakukan kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Sesungguhnya dakwah itu dituntut dalam Islam. – HARAKAHDAILY 8/4/2017

Penulis ialah pelajar Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia.

ANAK adalah anugerah Tuhan sebagai pengikat kasih sayang dan mewarisi keturunan kita. Tetapi berapa ramai yang mampu untuk mendidik anak-anak pemberian Tuhan ini pada jalan yang sebetulnya.

Mungkin anak-anak boleh dijaga, diberi makan minum sekolah dan sebagainya, tetapi mendidik untuk menjadi manusia, bagaimana?

Salah satunya adalah percakapan ibu bapa itu sendiri terhadap anak-anaknya. Ada yang berkomunikasi dengan cara yang baik, ada juga yang berkomunikasi dengan menjerit. Malah perkataan yang tidak sesuai turut digunakan bagi sebilangan ibu bapa.

Realitinya, Islam mengamanahkan ibu bapa untuk mendidik anak-anak mengikut acuan Islam. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (bersih suci), maka ibu bapalah yang bertangungjawab sama ada menjadikannya Yahuidi, Majusi atau Nasrani,” (Riwayat Muslim).

Menurut Dr. Ming-Te Wang, profesor bidang psikologi pendidikan di University of Pittsburgh, Pennsylvania, Amerika Syarikat, memarahi anak dengan suara tengkingan boleh merosakkan keperibadian mereka semasa sedang membesar. Berikut kesan buruk yang boleh berlaku kepada anak.

1. Rasa rendah diri. Apabila ditengking apatah lagi disusuli dengan kata-kata melabel anak dengan perkara negatif akan membuatkan anak rasa rendah diri. Mereka akan menganggap diri mereka sebagai anak yang tidak berharga.

2. Agresif. Semakin kerap ibu bapa menengking dan bercakap kasar dengan anak, semakin tinggi risiko anak mempunyai perilaku agresif dan suka memberontak. Semakin mereka membesar, mereka tidak takut untuk berlaku kasar pada kawan-kawan seperti memukul, menolak dan menggigit.

3. Ketakutan. Anak yang kerap dibebel serta diherdik akan membesar sebagai kanak-kanak yang penakut. Sifat ini akan menyukarkan mereka untuk bersosial dengan kawan-kawan serta mengurangkan kebolehannya menyelesaikan masalah.

4. Sukar beri tumpuan. Kesan jika selalu ditengking akan membuatkan anak boleh mengalami gangguan tumpuan.

5. Cakap kasar. Akibat selalu mendengar orang menengkingnya, jangan terkejut jika anak juga akan pandai menengking orang lain termasuk anda.

Anak kecil ibarat kain putih. Ibu bapalah yang mencorakkan anak tersebut mengikut acuan dan kemampuan masing-masing agar corak yang terhasil adalah corak yang terbaik dan paling cantik perlakuannya. Kelakuan mereka memang kadang kala buat kita rasa nak menjerit tapi bila tahu kesan buruknya lebih baik kita simpan tengkingan tersebut dan cuba untuk bercakap lemah lembut dengan mereka. – HARAKAHDAILY 6/4/2017

SAHABAT Alam Malaysia (SAM) menyokong tindakan penutupan Taman Negeri Pulau Sembilan di daerah Bagan Datuk Perak oleh kerajaan negeri ini kepada semua aktiviti pelancongan berikutan keindahan alam semulajadinya yang kini terancam akibat aktiviti komersial.
 
Mengulas titah Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah mengenai perkara itu di akhbar tempatan hari ini ( Utusan Malaysia : 5 April 2017 ), SAM berpendapat tindakan sedemikian adalah wajar demi melindungi ekosistem dan biodiversiti di kawasan berkenaan dari mengalami kemusnahan.
 
Menurut baginda, perbuatan para pengusaha yang tidak menghormati peraturan dan kawalan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa menyebabkan berlakunya masalah ini. Sultan Nazrin juga menekankan mengenai perancangan pembangunan yang seimbang dengan hubungan manusia dan alam sekitar.
 
Baginda turut menzahirkan kebimbangan mengenai 35 batang sungai di negeri Perak yang terdedah kepada pencemaran yang tinggi akibat aktiviti perindustrian,projek pembangunan,pembukaan tanah,perlombongan dan pembalakan. Manakala jumlah pembuangan sisa pepejal di negeri ini juga meningkat 20% pada tahun lalu (2016) berbanding tahun sebelumnya.
 
SAM berharap kerajaan Perak dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) melakukan perancangan dengan lebih teliti sebelum membuat keputusan dan melaksanakan sesuatu projek pembangunan agar alam sekitar di negeri ini tidak mengalami kemusnahan.
 
Tinjauan SAM mendapati banyak kawasan di negeri Perak mengalami masalah alam sekitar yang meruncing. Kegiatan pembalakan dan perusahaan projek akuakultur telah mengancam alam sekitar dan kehidupan penduduk tempatan dengan begitu serius. Banyak kawasan tadahan air terancam dan kejadian banjir kilat yang berlaku di negeri ini sejak beberapa tahun kebelakangan.
 
Di daerah Manjung dan Kerian misalnya beribu hektar hutan paya bakau dimusnahkan sekali gus mengancam hidupan laut dan sumber pendapatan nelayan tempatan.
 
Justeru SAM meminta pihak kerajaan dan rakyat negeri ini memberi perhatian berat terhadap titah Sultan Nazrin dan harapan baginda agar alam sekitar semulajadi di Perak terpelihara dan selamat dari sebarang bentuk ancaman.
 
SM MOHAMED IDRIS
Presiden SAM

ISTILAH ‘dhuha’ dapat ditemukan di beberapa tempat dalam al-Quran, antaranya dalam surah Thaha:59, AI-A’raf:98, dan An-Nazi’at: 46. Perkataan ‘dhuha’ diertikan sebagai ‘pagi hari’ atau sebagai ‘panas sinar matahari’, di tempat lainnya dalam surah Thaha:119. Istilah dhuha juga mencakupi kedua-dua makna itu sehingga diertikan ‘sinar matahari di pagi hari’ (as-Syams:1). Pada tempat lain (an-Nazi’at :29), kata ‘dhuha’ diertikan sebagai ‘siang yang terang’.

Pada awal surah Ad-Dhuha, Allah berfirman, “Demi waktu dhuha”, Imam Arrazi menerangkan bahawa jika Allah SWT bersumpah dengan setiap sesuatu, itu menunjukkan hal yang agung dan besar kelebihannya. Ini bermaksud dhuha adalah waktu yang sangat penting.

Maka dengan itu, Allah memberi kelebihan kepada umatnya untuk meraikan waktu yang penting itu dengan mendirikan solat sunat dhuha. Waktunya adalah dari naik matahari dan berakhir ketika matahari tergelincir, tetapi sunat diakhirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik atau boleh disimpulkan dari jam 8.00 pagi hingga 11.00 pagi adalah waktu yg sangat tepat untuk mengerjakan solat sunat dhuha.

Apakah kelebihannya mendirikan solat sunat dhuha?

Pertama, sebagai wasiat dan sunnah Rasulullah. Rasulullah SAW berwasiat kepada umatnya untuk merutinkan solat sunat dhuha. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa dia berkata, “Kekasihku (Rasulullah) memberikan pesan (wasiat) kepadaku dengan tiga hal yang tidak pernah aku tinggalkan hingga aku meninggal nanti; iaitu puasa tiga hari setiap bulan, solat Dhuha, dan tidur dalam keadaan sudah mengerjakan solat witir.” (Hadis Riwayat Bukhari)

Kedua, nilaian sedekah bagi seluruh sendi tubuh manusia. Diriwayatkan daripada Buraidah bahawa ia berkata: “Aku telah mendengar Rasulullah bersabda; Pada diri manusia terdapat 363 ruas. Ia memiliki kewajiban bersedekah atas setiap ruas tersebut. Para sahabat bertanya, Siapakah yang mampu melakukan hal itu, wahai Rasulullah? Baginda bersabda, Ludah di dalam masjid yang ia timbun (dibersihkan) atau sesuatu (penghalang) yang ia singkirkan dari jalanan. Jika engkau belum mampu, dua rakaat solat Dhuha sudah memadai untuk mewakili kewajipanmu bersedekah. Selain itu, solat dhuha juga adalah sedekah yang setanding dengan bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir, berdakwah dan mencegah kemungkaran.”

Ketiga, memperoleh keuntungan (ghanimah) yang besar. Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang berwudhuk, kemudian masuk ke dalam masjid untuk melakukan solat dhuha, dialah yang paling dekat tujuanannya (tempat perangnya), lebih banyak ghanimahnya dan lebih cepat kembalinya.” (Sahih al-Targhib: 666)

Keempat, dibangunkan sebuah rumah di syurga. Bagi golongan yang rajin mengerjakan solat dhuha juga akan dibangunkan sebuah rumah untuknya di dalam syurga. Hal ini dijelaskan dalam sebuah hadis Rasulullah SAW, “Barangsiapa yang solat dhuha sebanyak empat rakaat dan empat rakaat sebelumnya, maka ia akan dibangunkan sebuah rumah di syurga.” (Sahih al-Jami’: 634)

Kelima, mendapat rezeki dengan segera. Diriwayatkan daripada Nu‘aim bin Hammar bahawa ia berkata, “Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda; Allah berfirman, ‘Wahai anak Adam, janganlah kamu berasa lemah untuk beribadah kepadaKu dengan cara mengerjakan solat empat rakaat di awal waktu siangmu, nescaya akan Aku cukupkan untukmu di akhir harimu.” (Hadis Riwayat Abu Dawud)

Keenam, mendapat pahala umrah. Daripada Abu Umamah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang keluar dari rumahnya dalam keadaan bersuci untuk melaksanakan solat wajib, maka pahalanya seperti seorang yang melaksanakan haji. Barangsiapa yang keluar untuk melaksanakan solat Dhuha, maka pahalanya seperti orang yang melaksanakan umrah.” (Sahih Al-Targhib: 673)

Ketujuh, mendapat keampunan dosa terdahulu. “Barangsiapa yang menjaga sembahyang dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih di lautan.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan at-Tirmidzi)

Oleh itu, sudah jelas akan kelebihan-kelebihan solat sunat dhuha ini dan betapa besarnya ganjaran kepada sesiapa yang menunaikan solat sunat ini, bahkan lebih besar keistimewaannya kepada mereka yang beristiqamah mengerjakannya. Semoga solat sunat dhuha ini menjadi sebahagian daripada amalan hidup dalam mencari keredhaan Allah SWT.

Kita juga disunatkan mengamalkan doa waktu dhuha seperti di bawah ini.

doa waktu dhuha

Oleh itu, sudah jelas akan kelebihan-kelebihan solat sunat dhuha ini dan betapa besarnya ganjaran kepada sesiapa yang menunaikan solat sunat ini, bahkan lebih besar keistimewaannya kepada mereka yang beristiqamah mengerjakannya.

Semoga solat sunat dhuha ini menjadi sebahagian daripada amalan hidup dalam mencari keredhaan Allah SWT.– HARAKAHDAILY 5/4/2017

Penulis ialah pelajar Universiti Sains Islam Malaysia

DALAM melakukan sesuatu pekerjaan kita mestilah melaksanakannya dengan  ikhlas dan penuh rasa tanggungjawab bukan sahaja dari aspek ibadah seperti zikir, solat dan puasa malah ia juga termasuklah kerja-kerja harian sebagai contoh membantu orang yang berada dalam kesusahan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Katakanlah lagi (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepada-Nya”. (az-Zumar: 11) .

Dalam Islam, kita diseru untuk sentiasa mengikhlaskan diri dalam melakukan sesuatu perkara kerana keikhlasan yang dilakukan sudah pasti mendapat ganjaran yang hebat di sisi Allah kelak.

Dalam konteks Islam, ikhlas bermaksud melaksanakan sesuatu perkara itu semata-mata kerana Allah dan tidak mengharapkan balasan atau pujian sama ada dari manusia sendiri mahupun Allah SWT.

Perlu dipastikan juga kerja yang dilakukan hendaklah kerja yang berkat iaitu pekerjaan yang tidak melanggar syariat Islam. Keberkatan dan keikhlasan amat berkait rapat dalam melaksanakan sesuatu perkara yang telah diamanahkan. Jika sesuatu tugas yang dilakukan itu ikhlas akan tetapi ianya  datang dari sumber yang tidak dibenarkan syarak mana mungkin kita boleh mendapatkan rezeki yang diredhai oleh Allah?

Jadi usahlah kita berasa riak dan takabur dalam melaksanakan sesuatu tugas kerana kunci rezeki itu datangnya dari Allah dan Dialah yang pemberi rezeki sejak alam rahim sehinggalah kita kembali kepada-Nya.

Terdapat beberapa perkara yang boleh kita amalkan untuk memperoleh rezeki yang berkat selain mengikhlaskan diri dalam melakukan sesuatu perkara antaranya ialah solat dhuha. Solat dhuha juga disebut sebagai magnet rezeki dan kita perlulah istiqamah dalam melakukannya.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: “Solat dhuha itu mendatangkan rezeki dan menjauhkan kemiskinan dan tidak ada orang yang memelihara solat kecuali orang yang bertaubat “. (Hadis Riwayat at-Tirmizi)

Namun terdapat segelintir orang beranggapaan mengerjakan solat dhuha mampu untuk mendapat  rezeki yang lebih. Jadi kita perlulah perbetulkan niat terlebih dahulu dan bersolatlah kerana Allah dan bukannya bersolat disebabkan untuk mendapatkan sesuatu.

Selain solat dhuha, bersedekah juga merupakan salah satu amalan yang boleh kita lakukan untuk mendapat rahmat dari Allah SWT. Perlu diingat bahawasanya dalam rezeki kita ada rezeki orang lain juga.

Jadi kita digalakkan supaya sentiasa bersedekah kerana dengan bersedekah mampu menarik rezeki yang melimpah ruah  kepada pemberi sedekah dan insya-Allah pintu rezeki kita akan sentiasa terbuka luas dan yang paling penting adalah niat kita bersedekah adalah ikhlas semata-mata kerana Allah SWT.

Untuk mendapat rezeki yang tidak tersekat, kita mestilah terima sesuatu kerja yang diamanahkan dengan hati yang terbuka. Janganlah sesekali kita mengeluh atau merungut seolah-olah kita tidak bersyukur dengan nikmat yang diberikanNya. Allah tidak akan membebani seseorang di luar kemampuannya.

Jadi secara kesimpulan, kunci rezeki hanya berada di tangan Allah SWT dan Dia akan membuka pintu rezeki seluas-luasnya kepada hamba-hamba-Nya yang sentiasa ikhlas dan bersyukur. Teruskanlah berdoa dan jangan mudah putus asa kerana cepat atau lambat dikabulkan doa kita adalah urusan Allah SWT. - HARAKAHDAILY 4/4/2017

Penulis ialah pelajar di Fakulti Pengajian Bahasa Utama Universiti Sains Islam Malaysia.

PEPATAH melayu ada menyebutkan “seperti dedalu api hinggap ke pohon kayu : hinggap ke batang, batangnya mati; hinggap ke ranting, rantingnya patah”. Maksudnya orang yang jahat (khianat) apabila berhimpun dengan orang baik-baik, nescaya binasalah orang baik-baik itu.

Begitulah parti PAS ini, sentiasa dipenuhi dengan watak-watak ikhlas yang hanya menawaitukan diri mereka untuk melihat Islam tertegak di atas muka bumi Allah ini. Dalam hati mereka, tiada apa yang lebih patut diperjuangkan melainkan hanya untuk merealisasikan matlamat tersebut.

Segala wang ringgit, masa dan tenaga disalur semampu mungkin. Hujan itu umpama panas, panas itu umpama hujan, mereka meredah tanpa mengira keadaan. Kekadang hati sayu melihat pengorbanan mereka yang tidak mampu kita ikuti. Siapalah kita.

Nama pun perjuangan Islam, lebih banyak susah dan kalah daripada senang dan menang. Tapi mereka juga manusia. Kalau kalah, mereka sedih, muram malah menangis juga. Apabila menang, mereka syukur, senyum dan kembalikan semula keadaan kepada Allah Maha Berkuasa yang memberi kemenangan.

Kalah atau menang, semuanya dari Allah. Mereka hanya ikut arahan pimpinan. Kalau A kata pimpinan, maka A lah yang mereka buat. Kalau esok pimpinan kata B, mereka tidak bantah. Maka B lah yang mereka laksanakan. Mereka yakin dengan kepimpinan ulama dan ulama tidak akan buat keputusan jika ia melanggar perintah Allah.

Mereka faham perjuangan dalam Islam bukan semudah A, B atau C. Tapi selepas penat lelah berjuang, minum ABC berjemaah lebih menyeronokkan. Penat panjat tangga pasang bendera mereka lupakan. Bimbang anak isteri ditinggal dirumah mereka simpankan. Pendekata pada mata orang ramai, orang PAS sentiasa gembira, walau menang ataupun kalah. Thumbs up untuk mereka.

Namun, dedalu ada dimana-mana. Di cawangan, di kawasan, di negeri malah diperingkat Pusat pun tidak terlepas. Mereka menanti saat sesuai untuk menonjolkan diri. Kononnya mereka bergerak dibelakang tabir. Tidak mahu glamor. Tidak mahu riak. Tapi dalam hati mereka...?

Ya, hanya Allah yang lebih Mengetahui niat masing-masing. Tapi tindakan mereka sentiasa dilihat  khalayak. Mereka seperti bebas, tidak suka diikat. Parti kata X, mereka buat Y. Parti nak Y, mereka buat X. Nampak berbeza tapi tetap bersama. Kerana apa? Kerana aku dedalu.

Sesuai dengan watak dedalu yang menghinggap, tentulah hinggapan mesti kena pada tempatnya. Kalau pokok sakit yang dihinggap, alamat sakit la dia. Sudah tentu pokok sihat, tegap dan subur menjadi sasaran. Tak gitu?

Kita ada mata, kita melihat. Mereka ada duit, mereka mengikat. Kalau tiada kepentingan, janganlah cuba-cuba diri nak diikat, kelak umpama hampas tebu dibuang merata, disepak sana sini. Ditanya pula soalan nakal, kenapa nak mengikat? Dah tentu lah hasil belakang hari yang akan diutamakan. Banyak pelaburan, banyaklah pulangan !!!

Nak memudahkan kerja, dicatur itu dan ini dan begitu dan begini. Kelak pelaburan yang dijana bakal berhasil. Penentang diketepikan seboleh-bolehnya. Jangan jadi pelambat kerja. Kerja kena pantas, cekap dan berwawasan.

Pengikhlas-pengikhlas parti, mereka melihat. Mereka ada telinga mereka dengar. Semuanya kawan-kawan mereka dahulu. Sama-sama bertepuk tampar. Tapi sekarang, kawan nampak dekat tapi sebenarnya jauh nak dicapai.

Apa yang dedalu nak? Tidak cukupkah apa yang mereka ada. Mengapa kawan-kawan kami dijadikan mangsa. Mereka kawan kami, jangan kata kami tidak sedih. Mereka sebantal dengan kami, jangan kata kami cemburu. Tidak sama sekali.

Kami hanya petugas parti yang melaksana setiap arahan pimpinan. Kami tiada jawatan, tiada pangkat, harta jauh sekali. Mampu kami buat, kami laksana. Tidak mampu kami buat, hanya doa keselamatan dan kesejahteraan kami titipkan. Kami tiada niat apa-apa. Hanya kerana Islam.

Petugas parti, hati-hati lah. Di kala kita kalah dan di bawah, kita bersatu bersama-sama. Tapi bila Allah kurniakan sedikit nikmat kemenangan, pasti ada dedalu yang akan menghinggap. Mereka menghisap sehingga kering. Pokok jadi layu, kering dan mati. Hati-hatilah kawan-kawanku. – HARAKAHDAILY 27/3/2017

PERKATAAN ini jarang didengar dalam kalangan masyarakat terutama rakyat Malaysia. Menurut Lauren Sang, seorang  pengkaji budaya Jepun dan Korea, beliau mengatakan Weeaboo ialah seorang yang sangat obsess dan fanatik terhadap negara terutama budayanya. Golongan ini belajar budaya atau percakapannya melalui animasi Jepun atau dikenali sebagai anime. Weeaboo juga dikenali sebagai Wapanese. Singkatan bagi Wapanese ialah “wanna be Japanese”.

Menurut Nicholas Gurewitch dalam forum Known Your Meme, 2012, Gurewitch n.d.) Wapanese ialah seseorang yang bertingkah laku seperti  tinggal di Jepun, walaupun mereka bukan berasal dari warganegara Jepun dan juga mereka berharap terlahir dan hidup di Jepun. Weeaboo dianggap sebagai perkara yang negatif kerana mereka tidak menghargai budaya sendiri malah lebih kepada budaya Jepun.

6 CIRI-CIRI WEEABOO
1.Menukar nama asal kepada nama Jepun

Secara umumnya, para weeaboo selalunya mengubah nama asal kepada nama Jepun ataupun meletakkan nama mengikut watak-watak animasi Jepun yang disukainya. Contohnya, Kirigaya Hafiz atau Daniel Lamperouge. Nama-nama ini boleh dijumpai khususnya di laman sosial seperti Facebook, We-chat dan Whatsapp.

2.Mengguna gambar anime sebagai gambar profil sosial media

Daripada pengalaman saya sendiri, ini juga merupakan salah satu ciri-ciri Weeaboo. Kebanyakkan golongan weeaboo ini menggunakan gambar watak kegemaran anime, tokoh, cosplay atau artis Jepun sebagai gambar profil dalam media sosial.

3.Menghafal segala tajuk, siri dan watak anime

Kebanyakkan golongan ini menghafal segala tajuk, siri dan watak-watak yang terdapat dalam filem anime tersebut. Di samping itu, filem anime tersebut mempunyai watak dan jalan cerita yang boleh menarik minat para penonton. Tambahan pula, perwatakan penonton itu boleh berubah dengan  meniru gaya-gaya watak anime yang digemari olehnya. Antara filem-filem anime yang paling terkenal ialah Naruto Shippuden, One piece, Fairy Tail dan Dragon Ball. Daripada pengalaman saya sendiri, empat external hardisk telah saya beli dan di dalamnya penuh dengan semua filem dan siri anime.

4.Muat turun lagu Jepun

Bagi Weeaboo yang mempunyai hobi muzik, kebiasaannya mereka akan mendengar dan memuat turun lagu Jepun yang digemari oleh mereka. Oleh itu, mereka tidak mempunyai rasa minat terhadap lagu daripada negara sendiri.

5.Mengumpul koleksi atau cenderamata anime
Bagi yang perminat tegar terhadap filem animasi Jepun, mereka sanggup berkorban masa dan duit demi mencapai dan memenuhi kehendak mereka terhadap  koleksi barang tersebut. Barang-barang ini terdapat dalam pelbagai bentuk antaranya seperti pakaian cosplayer, poster, permainan video dan sebagainya. Selalunya, peminat ini akan membeli secara online atau pergi ke sesuatu tempat atau festival yang mengadakan jualan  barang-barang anime.

Terdapat satu festival yang dipanggil iaitu Anime Festival Asia atau AFA telah dilaksanakan pada tahun 2016 bertempat di Suntec International Convention and Exhibition Centre Singapore. Pada tahun itu pihak AFA telah mencatatkan sebanyak 94,270 pengunjung yang hadir pada festival tersebut. Terdapat satu halaman hiburan iaitu OTAKUNDES telah melaporkan 10 negara yang sangat gemar dengan Anime. Antaranya ialah Jepun, Filipina, Indonesia, Malaysia, Arab Saudi, Peru, Chile, Bolivia, Republic of El Salvador dan Mexico.

6.Mengutamakan barangan Jepun
Salah satu daripada ciri-ciri ini ialah mereka yang sangat obses dengan negara Jepun. Contohnya dalam aspek perniagaan, mereka hanya membeli produk atau barang yang diimport daripada Jepun dan berasa bangga apabila mereka dapat memilikinya. Produk atau barang-barang yang diimport selain daripada  negara Jepun dianggap kurang memuaskan bagi mereka.

Apakah Reaksi Orang Jepun terhadap Weeaboo
Terdapat satu video yang menarik dimuatkan oleh Yuta Aoki, seorang pengarang, blogger dan YouTuber dari Jepun. Beliau menemubual bersama orang Jepun di sana dan mendapati hasil yang positif. Hal ini disebabkan , mereka tidak mempunyai masalah dengan golongan weeaboo sama sekali. Malah, mereka berasa sangat kagum kerana orang-orang luar mempunyai rasa minat yang mendalam terhadap budaya Jepun.

Kesimpulanya, tidak menjadi kesalahan  jika ingin menonton anime, belajar bahasa atau budaya Jepun, tetapi kita  jangan sesekali “taksub” atau terlalu fanatik sehingga melanggar syariat yang digariskan dalam Islam. Dalam Islam kita dilarang meniru budaya jahiliyyah sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya kalian akan mengikuti kebiasaan umat-umat sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal, sedepa demi sedepa, sehingga seandainya mereka masuk lubang Dhab (sejenis kadal)  nescaya akan kalian ikuti, para sahabat bertanya, “Ya Rasullah (maksudmu) orang-orang Yahudi dan Nasrani?” (jawab Rasullah), “Siapa lagi.”(HR. Bukhari & Muslim)

Seperti yang kita dapat lihat ramai masyarakat kita sudah meningalkan adat kebudayaan Melayu dan agama Islam. Oleh hal yang demikian elemen-elemen barat dan Jepun mudah mempengaruhi masyarakat Melayu. – HARAKAHDAILY 24/3/2017

BELAKANGAN ini tidak asing lagi untuk saya melihat orang menggunakan telefon bimbit sambil memandu mahupun menunggang motosikal. Adalah lebih parah bilamana ada dikalangan mereka yang berfikir ia langsung tidak berkait dengan ancaman nyawa walhal ia telah pun dikenalpasti sebagai salah satu punca utama kemalangan jalan raya.

Menteri pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai menyatakan penggunaan telefon yang kian canggih dengan pelbagai aplikasi telah mengubah soal keselamatan di jalan raya serta lebih berbahaya apabila pemandu mahupun penunggang menggunakannya untuk melayari laman sosial.

Hal ini terbukti pada diri saya. Suatu ketika saya telah keluar bersama seorang rakan ke bandar untuk membeli barang dengan menaiki keretanya. Tatkala rakan saya sedang memandu kereta, dia juga asyik bermain telefonnya. Mungkin berbalas-balas mesej dengan rakan-rakannya di alam maya.

Tiba-tiba kereta kami hampir sahaja melanggar kereta di hadapan yang telah lama membrek. Mujur saya sempat menyedarkan rakan daripada lekanya. Jika tidak, mungkin saya sudah lama terlantar di hospital.   

Saya juga berasa hairan dengan karenah sesetengah manusia. Sistem kit bebas tangan “hand free” sudah lama diperkenalkan untuk menelefon semasa memandu, namun masih ramai pemandu yang lebih suka menelefon secara bertangan.

Termasuklah beberapa rakan saya sendiri. Apabila saya bertanyakan tentang hal ini, berbagai alasan yang diberikan. Mungkin juga alat ini sangat mahal jika dibandingkan dengan harga telefon mereka.     

Tidak kurang juga, ada dalam kalangan pemandu dan penunggang yang merasakan melihat ke bawah pada paparan skrin yang bercahaya semasa memandu mahupun menunggang tidak sekali-kali menggangu fokus mereka di jalan raya.

Apakah mereka merasakan, memandu dan bermain telefon sama sahaja seperti berkayuh sambil bertimba? Atau harus sudah terhantuk baru terngadah? Janganlah kesilapan kita sebagai pemandu mahupun motorsikal menyusahkan banyak pihak.

Sebagai peringatan bersama, telah pun berlaku peristiwa hitam di Amerika Syarikat suatu ketika dahulu akibat kecuaiannya semasa memandu. Seorang wanita terbunuh selepas dia memuat naik status di akaun Facebook miliknya semasa memandu. Statusnya mengulas lagu Happy oleh Pharrell Williams yang didengar dalam radio keretanya.

Pihak 911 menerima panggilan mengenai kemalangan wanita tersebut selepas bebarapa minit statusnya dimuat naik. Satu jiwa melayang begitu sahaja kerana tidak memberi tumpuan sepenuhnya di jalan raya. Bayangkan bagaimana jika bersama wanita tersebut ada beberapa penumpang yang lain? Tentu saja mereka semua mati katak.

Selain itu, pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) bagi pusat pengajian kejuruteraan awam, Profesor Dr Ahmad Farhan Sadullah, turut menjelaskan berbual menggunakan telefon sebenarnya lebih banyak menganggu fokus pemanduan berbanding dengan penumpang yang gemar berbual.

Demikian kerana risiko itu akibat daripada gangguan terhadap tumpuan ketika berkomunikasi. Maka, saya berasa amat kagum akan tumpuan pemandu yang dapat memberi fokus terhadap dua perkara sekaligus. Lebih-lebih lagi terhadap penunggang yang sempat menaip SMS seakan mereka sambil menyelam minum air.  

Dalam isu ini, saya juga berpendapat bermain telefon semasa memandu mahupun menunggang sangat berkait rapat dengan firman Allah “dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”. Surah Al Baqarah, ayat 195. Perbuatan bermain telefon semasa memandu mahupun menunngang seperti menempah maut yang sedia menanti.

Tidakkah pemandu dan penunggang yang leka dengan telefon canggih itu sedar akan peringatan daripada Sang Pencipta? Al-Imam As Syaukani (1173H-1250H) berkata dalam kitab tafsirnya Fathul Qadir (1/193) “maka setiap apa yang diyakini ia membinasakan dalam agama ataupun dunia maka ia termasuk dalam ayat ini. Demikian pandangan al-Imam Ibnu Jarir”. Sudah terang lagi bersuluh peringatan dalam Islam akan pentingnya menjaga keselamatan diri.   

Penulis juga mengingatkan bahawa dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan daripada Abu Sai’d Al Khudri, Rasulullah SAW bersabda “Jangan membahayakan diri dan jangan membahayakan orang lain”. Tidak syak lagi, bahawa Islam sangat mengambil serius akan keselamatan jiwa. Bermain telefon semasa memandu dan menunggang bukan sahaja membahayakan diri mereka bahkan juga kepada orang-orang yang berada di sekeliling mereka.

Seharusnya mereka berfikir sebelum berkata, berunding sebelum dibuat agar tidak menyesal di kemudian hari. Janganlah bila nasi sudah menjadi bubur ketika itu barulah terngadah. Paling tidak ingatlah keluarga di rumah yang menanti kepulangan dengan selamat. – HARAKAHDAILY 21/3/2017

HARI Air Sedunia disambut setiap 22 Mac. Sambutan ini adalah bertujuan untuk menandakan kepentingan air kepada tamadun manusia dan alam sekitar. Hari Air Sedunia tahun ini memberi tumpuan kepada air sisa (wastewater). Selepas air digunakan untuk aktiviti harian kita, kita melepaskannya sebagai air sisa. Malangnya, peningkatan populasi manusia dan aktiviti ekonomi telah meningkatkan beban pencemaran kepada sumber-sumber air dan masalah kekurangan air di peringkat global.
 
Air Sisa Daripada Kita
Air sisa domestik kita mempunyai dua laluan, iaitu sama ada dirawat sebagai sisa pembetungan atau dilepaskan terus ke sungai. Kita juga mempunyai air sisa daripada sektor perniagaan dan industri. Jabatan Alam Sekitar memantau pelepasan air sisa secara terpilih daripada aktiviti komersial dan industri berdasarkan jenis aktiviti dan potensi kesan pencemaran.

Walau bagaimanapun, mekanisme kawalan pencemaran semasa adalah 'usang' dan mekanisme kawalan pencemaran yang lebih berkesan adalah penting untuk kewujudan kita sebagai sebuah negara. Air adalah jaminan keselamatan negara kita. Kawalan pencemaran harus merangkumi beban pencemaran sebagai kriteria utama untuk mencerminkan kepadatan penduduk dan aktiviti ekonomi sebenar. Hanya melalui kaedah ini kita boleh memastikan keberkesanan undang-undang kawalan pencemaran dan akhirnya mengubah kesan pencemaran pada sungai kita.
 
Air Sisa Kepada Makanan Kita
Air sisa yang dilepaskan akan mengalir ke sungai dan berakhir di dalam laut. Oleh sebab keupayaan air mengalir dan meresap melalui tanah, ia boleh membawa bahan-bahan pencemar bersama-sama. Dalam jangka masa panjang, bahan-bahan pencemar ini akhirnya akan terkumpul dalam flora dan fauna. Ini adalah sebahagian daripada makanan kita. Kita perlu mengambil satu langkah ke hadapan untuk mengelakkan kejadian seperti Minamata bay di Jepun di mana keracunan merkuri telah meninggalkan sejarah yang sangat gelap dan dikenali sebagai penyakit Minamata.

Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) menggesa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Jabatan Kimia untuk menjalankan persampelan yang kerap ke atas air mentah, air terawat, makanan mentah (sayur-sayuran, buah-buahan, haiwan akuatik, dan lain-lain) dan makanan diproses untuk memastikan ia selamat untuk digunakan. Persampelan mesti rawak dan lokasi persampelan perlu kekal sulit untuk mengelakkan apa-apa percubaan untuk mencairkan sampel. Kementerian Kesihatan juga perlu menerbitkan penemuan tersebut.
 
Air Sisa Kepada Air Terawat
Terdapat penyelesaian yang mencukupi untuk menggunakan semula air sisa dalam pelbagai aplikasi industri. Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan-Kerajaan Negeri perlu melihat kepada pembentukan kompleks-kompleks perindustrian di mana air sisa dan juga sisa dari satu industri digunakan sebagai sumber kepada industri yang lain. Sebagai contoh, efluen terawat loji rawatan kumbahan juga boleh ditukar kepada air terawat bagi kegunaan bukan untuk minuman (non-potable use) dalam zon komersial dan perindustrian.

Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) perlu menguatkuasakan kecekapan air untuk pengguna komersial dan industri. Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 memberi kuasa kepada SPAN untuk menentukan dan mengehad penggunaan air terawat bagi aktiviti-aktiviti yang terpilih. Walau bagaimanapun, tidak ada peraturan atau undang-undang yang memberi mandat untuk pengurangan pelepasan air sisa bagi sektor komersial, industri dan pertanian yang menggunakan air mentah secara langsung. AWER telah mencadangkan beberapa kali kepada pihak berkuasa untuk menangani isu yang terbiar ini.
 
Air Sisa Kepada Tenaga
Air sisa dari pembetungan, pertanian dan sisa pepejal boleh digunakan untuk menghasilkan biogas. Biogas boleh digunakan untuk menjana elektrik. Loji-loji rawatan berpusat adalah penting untuk memastikan operasi skala besar dan kemampanan penyelesaian ini. AWER telah mengemukakan beberapa penyelesaian mengenai perkara ini.
 
Air Bukan Sisa
Sisa kepada sumber bukan satu kenyataan sahaja. Ia adalah satu realiti. Permintaan bagi air mentah dan air terawat perlu diurus secara holistik. Satu cara yang berkesan kita boleh berbuat demikian adalah dengan menggunakan semula dan kitar semula air sisa dalam fasiliti-fasiliti yang terpilih. Penyelesaian ini bukan sahaja mengurangkan permintaan, ia juga meningkatkan penggunaan teknologi baru serta pembangunan bidang teknikal dan alam sekitar yang baru.

Kita berhasrat untuk menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Tetapi, kita masih bergelut dengan isu-isu berkaitan air sisa dan tidak menguruskannya seperti mana yang dilakukan oleh negara-negara maju. Apa lagi yang kita tunggu? Tahun 2020 hanya kurang daripada 3 tahun lagi! – HARAKAHDAILY 21/3/2017
 
Penulis ialah Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)

SAHABAT Alam Malaysia (SAM) amat terkejut dengan laporan berita akhbar berbahasa Malaysia, mengenai kerosakan kepada alam sekitar dengan pencerobohan spesies ikan asing, dalam kes ini ikan keli Afrika (Clarias gariepinus) ke dalam sungai dan ekosistem kita.

Spesies asing yang memasuki biologi di mana mereka tidak pernah wujud sebelum ini boleh menjadi sukar untuk mengawal dan meramalkannya, yang boleh menyebabkan kesan bencana ekonomi, tetapi pihak berkuasa tidak melihat seperti itu. Salah satu bahaya besar ialah sesetengah spesies asing ini boleh menghasilkan sinergi dengan makhluk asing lain, dengan kesan bencana. Semakin banyak penceroboh berkumpul dalam ekosistem, ia boleh dijangkakan bahawa ia akan lebih merosakkan.

Penceroboh yang kelihatan tidak berbahaya selama bertahun-tahun mungkin tiba-tiba menjadi bahaya akibat perubahan faktor seperti perubahan iklim. Kehadiran ikan keli Afrika di dalam saliran air kita amat mengejutkan kerana ia merupakan pemangsa utama yang besar, dengan itu berpotensi menyebabkan ancaman serius kepada ikan asli. Nelayan tempatan kita mengalami hasil tangkapan yang rendah dan pulang dengan tangan kosong.

Menjadi pengumpan yang opoturnis, ikan keli Afrika akan memakan mana-mana spesies ikan yang begitu banyak. Ia bertindak balas dengan cepat kepada sumber makanan baharu yang boleh diperolehi dan akan menukar corak pemakanan untuk menyesuaikan dengan organisma yang boleh diperolehi dengan bebasnya. Ikan muda kebanyakannya memakan haiwan kecil yang tidak bertulang di kawasan pantai yang cetek. Pelbagai faktor yang menjadikan spesies ini amat sukar untuk dikawal: diet yang makan segala macam makanan, pernafasan udara secara langsung, kemampuan untuk berjalan di atas tanah, kemampuan untuk menggali dan bersembunyi di kawasan tumbuh-tumbuhan. Ikan keli Afrika seberat 2 kg boleh menghasilkan kira-kira 45,000 biji telur dengan ikan betina yang besar boleh menghasilkan telur yang lebih besar.

Tambahan pula, kajian yang dijalankan pada 1972 di Afrika Tengah menyarankan bahawa spesies ini mempunyai kesan negatif ekologi yang mendalam ke atas komuniti serangga akuatik, amfibia dan bilangan haiwan tidak bertulang. Kepelbagaian serangga dalam susunan Chleoptera telah dikurangkan sehingga 78% dan Hemiptera 66%.

Parasit juga direkodkan pada ikan keli ini, apabila ia dipindahkan boleh menyebarkan parasit ini  yang boleh membawa kepada kepupusan spesies ikan asli tempatan akibat kekurangan kekebalan kepada parasit baharu ini.

Kadar kecepatan pengenalan ikan asing yang belum pernah terjadi sebelum ini adalah ladang pembiakan ikan, pusat penetasan bagi tujuan komersial, pelepasan ke dalam sungai dan kolam oleh orang awam, import untuk perniagaan ikan akuarium dan menerusi pelbagai saluran lain.   

Kesan ikan keli Afrika dan spesies ikan asing lain dalam alam sekitar kita perlu dilayan sama dengan kebimbangan terhadap tumpahan minyak dan kesannya memerlukan lebih banyak penyiasatan dengan penekanan kepada memajukan teknik untuk mengawal penyebarannya.

Orang ramai, kumpulan sektor utama dan kerajaan kurang menghargai akan kos dan ekonomi dan kesan buruknya daripada masalah ini. Sebagai kesannya, kelewatan dalam pengesanan diperingkat awal dan kurangnya usaha tindak balas yang segera memberikan masa kepada penceroboh untuk membiak, meningkatkan bilangannya dan tersebar, menjadikan pembasmian atau kawalan menjadi amat sukar. Agensi negeri dan persekutuan perlu memantau pencerobohan baharu dan bertindak balas dengan cepat apabila menemuinya.

Banyak kerugian ini tidak direkodkan di masa lalu tetapi hari ini pihak berkuasa yang berkenaan mestilah menyedari kos ekologi daripada pencerobohan biologi dalam bentuk kerugian yang tidak dapat diperolehi kembali daripada kepelbagaian bioasli dan kemerosotan fungsi ekosistem. Meskipun penyebab asas ancaman spesies penceroboh ini ketara dan di peringkat global, ancaman ini boleh ditangani dengan berkesan melalui usaha kerjasama di peringkat tempatan dan serantau, terutaman sekali melalui pencegahan, pengesanan awal dan tindak balas cepat.

Gagal untuk menangani pencerobohan ini dengan berkesan bermakna gagal untuk memenuhi kriteria International Union for Conservation of Nature (IUCN).

SAM menggesa Kementerian Pertanian dan Jabatan Perikanan untuk menjalankan kajian ke atas saliran air kita di mana ikan keli Afrika pada masa ini boleh ditemui, dan spesies yang boleh memberikan kesan; untuk menghentikan penyebaran yang seterusnya pengenalan ikan asing dan kawalan ke atas kesan spesies sudah pun ada; dan untuk mencegah ikan daripada diperkenalkan ke dalam sistem di mana ia tiada. Terdapat keperluan untuk menghentikan ternakan ikan jenis ikan keli asing ini dan mengharamkan sepenuhnya import ikan keli Afrika dan semua spesies ikan asing.

SM Mohamed Idris
Presiden  Sahabat Alam Malaysia

PADA 9 Februari 2017, Datuk Husam Musa menuduh PAS menerima RM 90 juta daripada Umno melalui akaun Affin Bank.

Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan menjawab, PAS tidak menerima sebarang dana daripada Umno. Lagipun PAS hanya ada akaun di dua buah bank: Bank Islam dan Maybank.

Kemudian pada 13 Mac 2017, Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin dari PAN, melontarkan soalan di Parlimen sama ada SPRM atau PDRM ada membuat siasatan berkenaan dakwaan tersebut.

Soalan ini dijawab oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low, yang memaklumkan bahawa hasil penilaian SPRM menunjukkan tiada bukti dan tiada unsur yang membolehkan siasatan dibuat.

Perkara yang sama berlaku terhadap dakwaan PAS menggelapkan dana derma Memali suatu masa dahulu, kononnya PAS makan harta anak yatim. Laporan polis telah dibuat. Siasatan telah dijalankan. Akhirnya tutup kes.

Teringat semasa krisis pemecatan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim pada tahun 2014, macam-macam tuduhan dilempar terhadap TSKI. Setiausaha Agung PKR pada masa itu, Datuk Saifuddin Nasution siap mempamerkan fail 91 muka surat yang dikatakan mengandungi rekod rasuah dan salah laku TSKI.

DAP pada waktu itu menyokong hasrat PKR hendak memecat MB Selangor. Namun PAS berpendirian, selagi tidak dibuktikan bersalah di mahkamah atau didakwa oleh institusi yang berkenaan, maka jangan pecat TSKI. Akibatnya, PAS pun turut kena hentam.

Selepas krisis selesai dan TSKI dipecat dan Sultan Selangor murka dan Dato' Seri Mohamed Azmin Ali dan bukannya Datuk Seri Wan Azizah yang menjadi MB baru, TSKI bertindak menyaman Saifuddin Nasution dan PKR kerana memfitnah beliau.

Akhirnya pada 14 Ogos 2015, Saifuddin Nasution membuat permohonan maaf kepada TSKI di Mahkamah Tinggi Shah Alam. Beliau mewakili dirinya dan PKR menyatakan rasa kesal kerana mengeluarkan dokumen berunsur fitnah tersebut.

Pendirian PAS konsisten dalam hal sebegini. Pada Mac 2016 ketika riuh isu rasuah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng membeli banglo di bawah harga pasaran, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, walau sebelumnya berterusan dihentam oleh DAP dan proksi, tetap menyatakan bahawa Lim Guan Eng tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah di mahkamah.

Berbeza sedikit dengan DAP Pulau Pinang melalui mesyuarat pada 25 Mac 2016 memutuskan Lim Guan Eng langsung tidak bersalah – mesyuarat parti jadi macam mahkamah pula.

Masalah timbul apabila sesetengah pihak gemar mencampur-adukkan berita palsu dalam ucapan/dakwaan mereka demi kepentingan politik murahan. Seperti cerita pengembala kambing dengan serigala. Lama-kelamaan hilanglah integriti dan kepercayaan rakyat terhadap mereka.

Lalu orang bertanya, bila PAS hendak saman Sarawak Report dan Husam Musa?

Jawapan: Dalam proses.

Kenapa lambat sangat?

Jawapan: Kita pakai peguam hendak beli tanah dalam daerah sendiri pun ambil masa berbulan malah bertahun untuk tukar nama pemilik, inikan pula kes di luar negara.

Seperti jawapan Naib Presiden PAS Ustaz Idris Ahmad, “Proses saman memang lambat, yang cepatnya bawa lari kerusi.” - HARAKAHDAILY 16/3/2017

PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa #Dunia Digital yang Lebih Baik dalam memastikan keselamatan pengguna Internet sempena dengan tema Hari Pengguna Sedunia sepertimana yang dicadangkan oleh Consumers International, “Hak Pengguna dalam Zaman Digital”.
 
Dalam dunia digital hari ini, semuanya di hujung jari. Bagaimanapun, sebagai pengguna adakah kita pasti keselamatan “kesejahteraan” kita dalam dunia digital? Sejak beberapa tahun lepas, terdapat banyak kes daripada penipuan dalam talian, pencurian data hinggalah kepada menjadi hab bagi aktiviti tidak bermoral walaupun usaha yang berterusan daripada kerajaan dan badan lain untuk memastikan keselamatan siber sepenuhnya.
 
Sebagai tambahan kepada undang-undang sedia ada seperti Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (PDPA), Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, antara lain, CAP menggesa kerajaan dan badan berkaitan untuk memastikan peraturan adalah yang terkini untuk keselamatan pengguna dan maklumat mereka dalam talian dalam usaha untuk sentiasa bersedia dengan perkembangan evolusi teknologi dan komunikasi. Peraturannya mestilah lengkap; meliputi pelbagai jenis jenayah siber tetapi paling penting adalah untuk melindungi hak dan keselamatan pengguna teknologi digital.
 
Di samping itu, pengguna juga digalakkan untuk mengetahui undang-undang melibatkan dunia siber dan mengetahui hak mereka. Contohnya, pengguna mempunyai hak untuk menarik balik kebenaran kepada data peribadi dan jika pengguna data tidak mematuhinya, ia boleh dikenakan denda sehingga RM100,000 atau maksium satu tahun penjara, atau kedua-duanya sekali di bawah PDPA. Di samping itu, pengguna perlu peka dan memberikan perhatian yang lebih teliti terutama sekali dalam memberikan nama, alamat, kad pengenalan/nombor paspot, alamat emel, nombor telefon serta butiran perbankan.
 
CAP percaya pendidikan sepenting pelaksanaan undang-undang siber terutama sekali kepada generasi muda. Kesedaran dan pendidikan mengenai keselamatan dan jenayah siber perlu dimasukkan ke dalam program dan pendidikan di sekolah untuk mendidik kanak-kanak mengenai dunia digital. Generasi muda hari ini mestilah menyedari bahawa maklumat yang mereka berikan dalam talian dan bagaimana ia akan digunakan oleh syarikat dan individu.
 
Ibu bapa juga perlu memainkan peranan mereka dalam mewujudkan dunia digital yang lebih selamat untuk anak-anak mereka. Merujuk kepada kes mangsa seksual baru-baru ini yang menghendap dalam laman sesawang media sosial dan aplikasinya, ibu bapa perlu mendidik dan memberikan panduan kepada anak-anak mereka dalam menggunakan Internet dengan secara yang lebih bijak dan selamat. Hari ini, terdapat banyak perisian yang boleh dibeli dan sedia untuk digunakan oleh ibu bapa untuk memantau aktiviti anak-anak mereka dalam talian. Di samping itu, peraturan yang lebih ketat perlu juga dilaksanakan dalam mengawal penyalahgunaan Internet.
 
Amat penting sekali bagi pengguna hari ini untuk memahami bahawa masih terdapat kekurangan dan bahaya apabila menggunakan Internet terutama sekali melibatkan maklumat mengenai diri kita sendiri. Oleh sebab itu, adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai pengguna digital untuk memastikan keselamatan kita dan menjadikan  #BetterDigitalWorld (Dunia Digital yang Lebih Baik).     

Penulis ialah Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang.