KELUH Baba Lim Kit Siang, jika TG Nik Aziz masih Mursyidul Am PAS, maka hubungan DAP dan PAS tidak jadi seperti hari ini. Yang jadi begini dipercayainya justeru pimpinan TG Presidennya, Haji Abdul Hadi Awang.
      
Di tengah kelam kabut revolusi Hang Jebat menguasai politik kerajaan Melaka dulu, maka mengeluh Sultan Melaka, jika Hang Tuah masih hidup, tidaklah Melaka jadi begitu.
       
Terdengar Bendahara akan keluhan itu seraya bertanya dia akan Sultan, jika Hang Tuah masih hidup bagaimana?
       
Bawa dia pulang! Nescaya politik Melaka baginda serah kepadanya. Tetapi Hang Tuah tidak dibunuh. Dapatlah Sultan lihat politik Melaka diselesaikan. Akan tetapi TG Nik Aziz sudah almarhum. Tak dapat dibuktikan  perubahan sikap terhadap DAP  justeru kemahuan Presidennya saja.
       
Keluh Kit Siang itu adalah andaian politik yang menarik boleh menghidupkan polemik tempur PAS dan DAP supaya petaka Pakatan itu diserahkan pada PAS saja dan DAP berlepas tangan. Andaian politik ada yang benar dan banyak tidak benar.
        
Sepanjang hubungan antara dua ulama itu sejak sebelum kedua-duanya jadi peneraju parti, adalah saling sokong menyokong. Sepanjang keduanya sebagai Mursyidul Am dan Presiden tidak terdapat tempur dalam perkara pokok, dan kiranya ada dalam perkara cabang.
       
Gerakan politik matang sudah bermula selepas PRU13. Pakatan tidak diharap dapat melonjakkan agenda politik Islam justeru DAP tolak kerana ia tidak termasuk hal yang disetujui bersama. Demi Islam PAS boleh bersama sesiapa dan demi Islam saja PAS tidak bersama DAP.
       
Mursyidul Am dikunjungi Menteri Jamal Khir Baharom, Dr. Asyraf Wajdi, PM Najib, TPM Muhyidin Yassin dan Zahid Hamidi singgah di wadnya. Bermula perbincangan kiranya enekmen kanun jenayah syariah II Kelantan dipinda, Parlimen sedia meminda RUU355. Perkembangan yang bermula di Kelantan ini tidak dibantah oleh Presiden.
      
Beberapa tahun sebelum TGNA meninggal bermula gerakan mempertikai kepimpinan ulama di Kelantan. Dari Kelantanlah tercetuskan NGO Pasma sebagai persediaan menggantikan PAS dalam Pakatan. Sasarannya ialah pimpinan Presiden dan Mursyidul Am dikecualikan.
       
Kencang sebut PAS mahu bersekongkol dengan Umno. Pimpinan TG Haji Hadi diserang. TG Nik Aziz jadi dua dalam satu dengan TG Haji Hadi. Dalam polemik itu saya terbaca kenyataan TG Nik Aziz, ‘Saya sekali saja mimpi melihat Nabi, Ustaz Hadi mimpi tiga kali.’ Sekalipun TG Nik Aziz uzur, saya terima kenyataannya, kedua-duanya adalah bagai aur dengan tebing. Tiada percanggahan dari sudut dasar dan matlamat, jika berbeza adalah pendekatan seperti berbezanya pendekatan antara Abu Bakar dan Umar.
       
Jika TG Nik Aziz masih ada tetap bersama TG Haji Hadi seperti yang Nik Abduh buat. Nik Abduh adik-beradik afdal mengimamkan solat jenazah TG Nik Aziz, tetapi mereka beri laluan pada Presiden. Solat ghaib Dr. Haron Din di Shah Alam diimami cucunya sedang TG Haji Hadi ada. Afdal imam adalah waris. Nik Abduh dengan TG Haji Hadi ibarat ayahnya sendiri. Tentu dia lebih tahu dari Kit Siang tentang ayahnya.
      
Kata Tian Chua dalam akhbar Cina, DAP percaya serpihan PAS dapat menjadi ganti berkesan PAS dalam Pakatan. Tetapi ternyata andaian itu, katanya, meleset.Tiada yang dapat menggantikan PAS.
      
Jika TG tidak almarhum lagi, dengan layanan dan penghinaan yang PAS terima, Beliau buat apa yang pimpinan PAS lain buat. Politik tinggi PAS kini, bukan Kit Siang saja  tidak faham, PM Najib pun tak faham. – HARAKAHDAILY 3/3/2017

DENGAN sedihnya diberitakan pembunuhan Kim Jong-Nam, abang tiri Presiden Korea Utara di KLIA-2  pada 13 Februari lalu.
      
Apa yang dikatakan atas tragedi itu ialah Inna Lillah Wainna Ilaihi Rajiun.
      
Sebagaimana reaksi spontan setiap umat atas semua musibah termasuk kematian atas sesiapa jua, maka ia adalah seelok-elok reaksi yang dapat diberi terhadap yang menimpa cucu Presiden pertama Korea Utara, anak Presiden selepasnya dan abang kepada Presiden  sekarang.
       
Dia pergi bukan dengan kehendaknya. Allah menentukan musibah begitu. Kerana ia berlaku di bumi Malaysia, umat Malaysia wajar sabar dan bertenang menerimanya, dan dengan mengungkapkan kata-kata Inna Lillah itu moga-moga kita tidak ditambahkan dengan musibah selanjutnya!
       
Ia bukan musibah keluarga dan waris Kim, tragedi bagi bangsa Korea Utara, bahkan ia bencana bagi Malaysia dan rakyatnya kerana ia berlaku di  Malaysia.
      
Doa dan harapan kita, pembunuhan itu tidak mempengaruhi hubungan diplomatik antara Malaysia dan tanah air mangsa sebagaimana hikmat kalimah Inna Lillah tadi, bahang seterusnya menjadikan kita ada ekoran musibah lagi.
        
Reaksi duta Besar Korea utara di sini menempelak layanan dan tindakan kerajaan dan polis menyiasat kes bunuh itu mengikut undang-undang di sini. Malaysia cuba dijadikan pihak yang bersalah atas  tindakannya, sedang Malaysia menerimanya sebagai masalah kerana berlaku dalam negara ini.
      
Cara kita menangani kes itu tidak dihormati. Ia mahu mayat disiasat bersama dan jika boleh serahkan mayat kepada kedutaan. Malaysia tidak boleh setuju. Banyak kerjasama yang diminta belum disetujui.
       
Setakat ini hubungan  kedua negara sudah jadi musibah lain selain dari musibah dia terbunuh.
      
Hasil penyiasatan awal tentang senjata yang digunakan ialah komponen senjata kimia yang sangat bahaya dan diharamkan dibawa masuk. Dengan penggunaan senjata itu, Malaysia terima satu lagi musibah yang kena lafazkan inna Lillah lagi. Musibah ini menambah masalah lagi buat negara kita.
       
Malaysia setakat ini hanya bermasalah dengan politik dalaman dan kerajaan yang tidak telus. Ia ada masalah keyakinan kepada kerajaan menurun. Masalah politik itu diselesaikan oleh pilihan raya saja. Bencana besar selain daripada banjir tidak ada. Keseluruhannya ia tenang.
       
Tetapi tragedi Jong-Nam ini boleh jadi satu mala petaka yang kini menjadi perhatian dunia. Dunia memang bermasalah dengan Korea Utara dalam banyak perkara. Tidak banyak masalah negara itu membabitkan kita.
       
Korea Utara diketahui memiliki pelbagai senjata nuklear canggih. Dia dipercayai mati kerana mukanya dicekup kain, setelah disiasat membawa racun kimia. Rakaman sulit menujukkan dua wanita menyekup mukanya. Keduanya sudah ditahan polis. Beberapa laki-laki yang disyaki terlibat sudah tiada dalam negeri antaranya seorang diplomat Korea Utara.  
      
Korea Utara ada  senjata itu. Yang terbunuh orang  Korea Utara, antara yang dapat lari pegawai kedutaan. Tiba-tiba didapati pula senjata kimia. Maka dunia boleh membuat syak.
      
Walaupun orang tidak yakin atas siasatan pelbagai skandal melibatkan pimpinan yang tidak banyak hasil, tetapi umum tidak pertikai ketepatan siasatan tentang Kim Jong-Nam ini .
       
Sebagai negara yang tidak banyak bencana alam yang besar, satu tuah kepada semua. Entah apa malangnya Allah timpakan kita dengan bencana perbalahan keluar pemimpin Korea Utara berlaku di Malaysia. Ia mungkin balasan terhadap perkara tidak telus. Maka musibah itu datang sebagai ujian dan amaran atas kepincangan masyarakat supaya diinsafi. – HARAKAHDAILY 1/3/2017

BERMULA dari sebaran sekeping gambar daripada akaun Perdana Menteri, ianya mula ditularkan lewat petang semalam. Bagai halilintar semua cyber trooper PKR dan PAN ranap hancur dan tiada bangkai. Bagai dibom dengan senjata nuklear yang paling power di abad ini.

Sebelum ini lidah mereka gian bertari, jari jemari rancak berkeyboard. Macam bermacam kata nista sebelum ini. Mereka dengan mulut manis mengecam Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang kerana menerima kunjungan dari seorang pemimpin negara yang amat mereka benci setakat ini.

Mereka kata Lebai PAS terkulai layu di sisi Najib, ada dedak melintasi katil, Lebai PAS gila berUG, Lebai PAS kemaruk kuasa, Lebai PAS pelahap jawatan dan bermacam kata nista mereka hambur di media sosial sebagai penghias catatan mereka.

Bila mereka sendiri memakan liur Mahathir, orang yang menzalimi Anwar Ibrahim, pemimpin idola mereka satu waktu dahulu bermula refomasi 1998, mereka sudah boleh melupakan Bapak Anwar yang dituduh peliwat oleh Mahathir.

Hari ini tiada lagi pemuda gagah reformasi, tiada lagi angkatan hebat yang sering melaungkan reformasi di jalanan. Semuanya hilang bila Mahathir berjaya menjadi dewa mereka sekali lagi. Anwar kian dilupakan. Oleh kerana Anwar memang licik dia berjaya keluar dari kurungan untuk mengingatkan pengikutnya yang dia masih hidup.

Anwar kesepian, tidak seperti dahulu lagi. Penyokong PAS, penyokong reformasi, pentas PAS, pentas Anwar, bila Anwar diberi sedikit kuasa Ahli Parlimen Pematang Pauh, yang tidak boleh disembunyikan faktanya PAS membantu memenangkan beliau di sana, Anwar kian gian dan rancak berpolitik dalaman.

Dia cuba menjadi Menteri Besar Selangor dengan cara pelik iaitu Langkah Kajang. Taktik Anwar yang didukung Rafizi dan sekutu DAPnya tidak menjadi dan Anwar kini meringkuk di sebalik jeriji Sungai Buloh tanpa dipedulikan lagi. Mahathir dijulang ke sana ke mari.

Bila sekeping gambar Najib yang mereka sudah labelkan manusia paling celaka dan sial terpaku duduk tersenyum sinis di sisi katil Bapak Anwar Ibrahim di Hospital bersama bini masing-masing, semua pendekar cyber terkunci mulut dan jari. Kaku, lumpuh dan terduduk.

Kelicikan Anwar tidak menjadi lagi kali ini. Walaupun dia berjaya keluarkan diri dia sementara dengan alasan kesihatan, sebenarnya Anwar hendak sampaikan mesej kepada pengikutnya yang dia masih hidup. Tapi sebaliknya. Tiada pengikutnya melaungkan Hidup Anwar di hadapan hospital, sebaliknya Najib meranapkan kelicikan Anwar dalam masa beberapa detik sahaja.

Suara rengetan pun yang keluar busuk kohong bagaikan bangkai, jari-jari pun memburuk bagai kena penyakit kencing manis tahap 10. Jatuh tulang-tulang jari, lidah memburuk dan mereka cuba bersembunyi muka mereka di sebalik sekeping tisu tangan...hanya sekeping gambar tersebar...

Catatan Noja
LPT2 Tol Paka
18/11/2017

Pendahuluan

Pelaksanaan wasiat si arwah dan pengagihan harta pusaka merupakan perkara penting dalam masyarakat Muslim. Setiap harta yang tertentu boleh membawa kepada isu permasalahan besar dalam pengurusan kewangan dan harta Islam. Hal ini merujuk kepada kes faraid yang sering terjadi dalam kalangan rakyat Malaysia iaitu penangguhan dan kegagalan pengagihan harta pusaka si arwah, diskriminasi antara ahli keluarga, pengabaian wasiat si arwah, pertikaian antara pewaris dan ketiadaan dokumen mahupun bukti bagi proses pengagihan harta pusaka si arwah.

Dalam kes sebenar yang berlaku, isu utama bermula apabila sebuah keluarga besar berebut untuk memperoleh pemilikan harta pusaka si arwah. Bagaimanapun, antara ahli keluarga tersebut, kebanyakan mereka tidak langsung mengetahui sejauh mana perhubungan keluarga sesama mereka dan langkah prosedur pengagihan harta pusaka yang berlaku. Bagaimanapun, pengagihan harta pusaka tetap berjalan dan menimbulkan lebih banyak isu berkait dengan isu utama iaitu terdapat sekatan dalam proses berpunca daripada isu kekeliruan salasilah keluarga. Akhirnya, proses pengagihan harta pusaka tersebut ditangguhkan dan diabaikan tidak terurus. Beberapa faktor umum ditemui mempengaruhi isu permasalahan yang berlaku dalam pengagihan kewangan dan harta Muslim.

Faktor yang menjejaskan pengagihan kewangan Muslim

1. Cetek pengetahuan dan kesedaran tentang pengagihan harta pusaka Islam

Berdasarkan hukum Islam, Muslim perlu mematuhi sistem faraid mengikut kadar yang telah ditentukan bagi setiap pewaris dalam pengagihan harta pusaka Islam berpandukan sumber Al-Quran dan As-Sunnah setelah diselesaikan segala urusan pengebumian, hutang si arwah, pelaksanaan wasiat dan harta sepencarian. Pengagihan harta pusaka si arwah juga perlu merujuk kepada status pewaris dan hubungannya dengan si arwah (Harun). Pengetahuan am dalam pengagihan harta pusaka ini perlu difahami oleh masyarakat Muslim sebelum menguruskan kewangan yang ditinggalkan si arwah seperti yang telah dijelaskan dalam Al-Quran Surah al-Nisa, ayat 7, 11, 12 dan 176.

2. Maklumat kewangan si arwah kurang jelas semasa hidupnya

Dalam kes faraid masyarakat Muslim, keadaan ini sering terjadi khususnya apabila si arwah membeli polisi insurans atau saham semasa hidupnya. Keadaan ini boleh membawa kepada permasalahan besar dalam proses tuntutan insurans seperti maklumat penama kurang jelas jika si arwah tidak memaklumkan ahli keluarganya mengenai insurans yang dibeli ketika hidupnya. Selain itu, hal ini boleh membawa kepada ketidakadilan dan pengagihan harta pusaka mungkin tidak dapat diakses oleh pewaris sebenar.

Oleh hal sedemikian, si arwah memainkan peranan penting semasa hidupnya untuk memastikan ahli keluarga yang dipercayainya maklum secara jelas mengenai maklumat harta peninggalannya. Dalam hal ini, ahli keluarga juga bertanggungjawab untuk mengingatkan si arwah semasa hidupnya supaya memaklumkan atau melantik orang yang dipercayainya untuk mengurus harta peninggalannya.

3. Hubungan dingin antara ahli keluarga

Dalam sesebuah institusi keluarga, hubungan yang retak dalam kalangan ahli keluarga selalu terjadi sama ada atas kerelaan dan pilihan sendiri atau sebaliknya. Sebagai contoh, ahli keluarga tidak cakna berita sesama ahli keluarga. Hal ini boleh membawa kepada kejanggalan apabila ahli keluarga bertemu pada masa akan datang bagi menyelesaikan isu kewangan si arwah. Keadaan ini juga melibatkan isu permasalahan isteri cerai mati atau hidup terutamanya bagi suami atau si arwah yang berkahwin melebihi seorang. Proses pengagihan harta pusaka si arwah boleh menjadi sukar diurus disebabkan maklumat yang tidak diketahui seperti tempat tinggal terkini pewaris atau cara menghubungi mereka. Maka, dalam konteks hubungan kekeluargaan ini, ibubapa sepatutnya menjadi contoh teladan untuk mengeratkan hubungan silaturrahim antara ahli keluarga supaya anak-anak akan mudah terikut untuk bersama-sama cakna dan memperkukuhkan lagi institusi keluarga.

4. Peranan orang awam dalam kes kematian berkumpulan

Kebiasaannya, kemalangan besar seperti kemalangan di jalan raya yang melibatkan keseluruhan ahli keluarga sering kali terjadi sama ada di kawasan awam atau berbahaya. Apabila kemalangan berlaku, bukan sahaja pihak bertanggungjawab bahkan orang awam yang berada berdekatan kawasan kemalangan juga memainkan peranan penting dalam mengenal pasti mangsa dalam kalangan ahli keluarga yang masih hidup walaupun tidak sampai satu jam bertahan.

Hal ini kerana situasi tersebut boleh memberi kesan kepada pengagihan harta pusaka dalam sistem faraid di mana situasi tersebut diambil kira untuk mengetahui pewaris yang berhak ke atas harta pusaka yang ditinggalkan si arwah. Sebagai contoh, sekiranya mangsa kemalangan terdiri daripada datuk, bapa dan seorang anak, datuk telah meninggal terlebih dahulu sebelum bapa, pewaris bagi harta pusaka peninggalan datuk tersebut akan meningkat jika wujud pewaris di bawah susur galur salasilah keluarga sebelah bapa. Kes sedemikian juga boleh membawa kepada penyalahgunaan harta anak yatim dalam pengagihan harta pusaka si arwah jika penentuan masa kematian bagi mangsa kemalangan tidak dapat dikenal pasti (Hassan).

Sesungguhnya, faktor-faktor yang telah disebutkan di atas jelas memberi kesan besar dalam pengurusan kewangan dan harta Muslim. Oleh itu, Islam sering mengajar umatnya terutama bagi setiap individu, orang awam, masyarakat Muslim dan pihak bertanggungjawab supaya bersama-sama menangani isu permasalahan yang berlaku dengan menyelesaikan proses pengagihan harta pusaka si arwah secepat yang mungkin. Hal ini perlu dilakukan bersama demi pengurusan kewangan dan harta yang lebih baik untuk generasi masa hadapan (Hasliza binti Talib).

Penulis ialah mahasiswi Universiti Sains Islam Malaysia.

RUJUKAN:

Harun, T. H. (n.d.). Isu-isu Pembahagian Harta Pusaka Orang Islam dalam Konteks Perundangan Malaysia. 6-10.

Hasliza binti Talib, N. b. (n.d.). Isu-isu Tuntutan Harta Pusaka: Satu Sorotan Literatur. 8-9.

Hassan, S. N. (n.d.). Isu-isu dan Permasalahan dalam Pembahagian Pusaka Orang Islam di Malaysia. Seksyen Pembahagian Pusaka Kecil Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (Persekutuan).

SAYA kira para penyokong ketum silap perkiraan. Mereka hanya bermimpi di siang hari dan khayal. Kononnya Jerman lebih maju dari negara kita kerana tidak pandai mengeluarkan produk ketum secara pil itu. Kononya juga Malaysia mengamalkan undang-undang terkebelakang kerana mengharamkan metragynine yang terdapat dalam ketum.

kratomApa yang berlaku, pil itu hanyalah serbuk kisaran ketum yang mungkin diseludup dari negara kita. Cuma bezanya dengan ketum kedai kopi belakang kilang getah kampung xxxx, orang Jerman membuat inovasi memasukkan serbuk ketum itu dalam kapsul gelatin dan bungkus cantik dalam botol. Itu sahaja, tiada nilai tambah pun. Manakala kedai kopi belakang kilang getah itu menggunakan teknik rebus daun. Sekali sekala dicampur air rebusan itu dengan ubat gegat dan ubat nyamuk bagi menambahkan khayal.

Dakwaan mereka bahawa kapsul ketum ini boleh mengubati darah tinggi, kencing manis, tingkatkan sistem imun dan pelbagai lagi hanya andaian-andaian. Masih di peringkat hipotesis. Tiada pun lagi kajian klinikal bahawa ketum ini sama tara dengan ubat darah tinggi, ubat kencing manis yang sudah berada di pasaran sekarang ini.

Saya konsisten dalam mempertahankan bahawa ketum ini tiada manfaat besar kecuali dibuktikan sebaliknya. Ironinya ia menimbulkan ketagihan di kalangan penagih. Lebih sadis, ketum ini menjadi pintu masuk kepada pengedaran dadah-dadah lain yang menjadi musuh utama negara.

Marilah bersama saya menutup pintu-pintu fitnah itu dalam masyarakat.

Suhazeli Abdullah
Fb.com/drsuhazeli

Soalan
Kategori: Kesihatan
Macam mana kita nak mengatasi mengantuk yang melampau di waktu siang menyebabkan hilang tumpuan kerja...mengantuk tidak kira masa...mohon penjelasan dari sahabat...jazakallah khairan kathira.

Jawapan:

1. Tidur adalah satu keperluan dalam kehidupan. Manusia menghabiskan satu pertiga kehidupan untuk tidur [1]. Badan memerlukan kerehatan setelah berpenat sepanjang hari. Kajian menunjukkan jumlah tidur malam 5-7 jam sudah mencukupi bagi menyegarkan badan pada siang hari [2]. Jumlah kecukupan tidur bagi setiap individu berbeza-beza bergantung kepada metabolisma badan masing-masing. Secara urufnya, jika tidur mencukupi, badan kita akan segar apabila bangun pagi. Tidur yang tidak mencukupi, akan mengganggu sifat, perangai dan fizikal seseorang.

2. Punca tidur tidak mencukupi disebabkan beberapa faktor:

(i) Makan ubatan yang anti tidur, makanan yang berkefein (kopi)

(ii) Terlalu menumpu kepada gajet seperti komputer game, telefon pintar sehingga menjadi ketagihan.

(iii) Suasana bilik tidur yang tidak kondusif seperti bising, panas atau bau yang tidak menyenangkan.

(iv) Beberapa penyakit perubatan yang mengganggu fizikal.

3. Apabila dilihat kita selalu mengantuk semasa siang hari, siasat beberapa perkara:

(i) Adakah anda gemuk dan tidur berdengkur? Kemungkinan mempunyai masalah "Obstructive Sleep Apnea" - pernafasan berhenti seketika semasa tidur menyebabkan anda kerap terbangun tanpa sedar untuk dapatkan udara. OSA ini telah dibuktikan mempunyai kaitan dengan risiko sakit jantung [3].

(ii) Kaki selalu kejang dan menyentak (twitching)? Kemungkinan anda mengalami Restless Leg Syndrome - kaki tidak rehat semasa tidur, bergerak ke sana-sini. Ianya boleh mengganggu tidur yang berkualiti tanpa kita sedari. Ia juga mungkin berkait rapat dengan penyakit buah pinggang, kencing manis dan penyakit saraf. (Pengesahan dan pemeriksaan doktor amat diperlukan). Minum kopi sebelum tidur boleh menyebabkan RLS ini semakin serius. [4]

(iii) Terdapat kajian juga mengaitkan Vitamin D boleh menyebabkan gangguan semasa tidur. Sila lihat rujukan ini [5].

4. Tidur sebentar semasa siang hari juga telah menjadi hasilan kajian para pengkaji yang mengaitkan kesan kesihatan. Rasulullah SAW melazimi qailulah, iaitu tidur seketika sama ada sebelum atau selepas zuhur. Kajian mendapati sesiapa yang tidur sebentar kurang dari 30 minit boleh mengurangkan kematian akibat serang jantung [6]. Tetapi kajian lain pula menyatakan jika tidur melebihi 30 minit boleh menyebabkan penyakit kencing manis![7].

"Ilmu Allah itu luas, penerangan ringkas ini tidak mencukupi kerana isu tidur dan permasalahannya terlalu banyak dibincangkan sehinggakan ada persatuan masalah tidur ditubuhkan dalam banyak negara."

Link Rujukan
[1]  Colten HR, Altevogt BM. Sleep Disorders and Sleep Deprivation: An Unmet Public Health Problem. Online http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK19956/.
[2] M Suzanne Stevens. Normal Sleep, Sleep Physiology, and Sleep Deprivation. Online http://emedicine.medscape.com/article/1188226-overview.
[3] Sleep Apnea -a Overview and Facts. Online http://www.sleepeducation.org/essentials-in-sleep/sleep-apnea/overview-facts
[4] SDA Facts Sheet.  Restless Legs and PLMS. Online https://www.sleepoz.org.au/images/FactSheets/AT07-Restless_Legs_and_PLMS.pdf.
[5] Vitamin D Deficiency Could Explain Your Restless Nights and Broken Sleep. Online http://bodyecology.com/articles/vitamin-d-deficiency-could-explain-your-restless-nights-and-broken-sleep
[6] Darul Ifta. Online http://islamqa.org/hanafi/darulifta-deoband/24332
Naska A1, Oikonomou E, Trichopoulou A, Psaltopoulou T, Trichopoulos D. Siesta in healthy adults and coronary mortality in the general population. Online http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17296887.
[7] Webmd. Daytime Sleepiness, Long Naps Tied to Heart Risks. http://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20160324/daytime-sleepiness-long-naps-linked-to-heart-risks-study.

Dr Suhazeli Abdullah
Kuala Terengganu

BAYAN LINNAS SIRI KE- 97: TERSALAH BERBUKA PUASA AWAL KERANA AZAN DI RADIO
Ditulis oleh Mohamad Razif Mohamad Fuad
Diterbitkan: 18 Jun 2017
 

Soalan: Apakah hukum seseorang yang berbuka puasa sekitar 5 minit sebelum azan disebabkan DJ radio tersalah mengumandangkan azan Maghrib lebih awal?

Jawapan:

Telah sampai kepada kami isu tersalah azan Maghrib sebelum masuknya waktu. Dalam hal ini, kami amat prihatin apa yang berlaku dan meneliti respon serta pendapat pelbagai pihak berkaitan dengan situasi yang berlaku itu. Apakah puasa perlu diqadha’ atau tidak? Maka, kami akan bahaskan dalam ruangan ini sebagai pencerahan dan penyelesai kepada kemelut isu yang berlaku ini. Semoga jawapan yang dikemukakan ini menjadi tenang jiwa dan lapang dada kepada mereka yang ingin mengamalkan ajaran Islam dengan sebenarnya berpandukan kepada neraca syariat dan fiqah Islami.

Puasa yang disyariatkan adalah untuk menahan diri daripada perkara yang membatalkan puasa bermula daripada terbit fajar sadiq hingga tenggelam matahari. Puasa tidak berakhir dengan petanda azan oleh muazzin. Firman Allah SWT:

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ

Maksudnya: “…dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib);…”  (Surah al-Baqarah: 187)

Imam al-Qurtubi dalam al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an, 2/321 berkata: “Allah jadikan sebutan malam sebagai tempat atau waktu untuk makan, minum, berjima’. Sedangkan siang hari sebagai waktu untuk berpuasa.”

Berhubung orang yang berbuka puasa kerana menyangka matahari telah terbenam, para ulama’ berbeza pandangan dalam hal ini. Terdapat dua pendapat.

Pertama, jumhur ulama’ dari kalangan Hanafi, Maliki, Syafie dan ramai di kalangan ulama’ Hanbali menyatakan bahawa puasa tersebut batal dan wajib diqadha’.

Kedua, hukumnya tidak batal puasa. Inilah pendapat sebahagian mazhab Hanbali, al-Muzani dan Ibn Khuzaimah daripada ashab al-Syafie dan juga pandangan ulama’ Zahiri.

Hujah dan Dalil

Kami kemukakan di sini dalil serta hujah dari kedua-dua belah pihak.

Hujah Jumhur Yang Mengatakan Batal Puasa

Kami kemukakan di sini mengikut pandangan 4 mazhab di kalangan jumhur.

Mazhab Hanafi

Imam Al Kasani dari kalangan Hanafiah menyebutkan di dalam kitabnya Bada’i al-Sana’i fi Tartib al-Syarai’, 2/100 berkata:

ولو تسحر على ظن أن الفجر لم يطلع فإذا هو طالع أو أفطر على ظن أن الشمس قد غربت فإذا هي لم تغرب فعليه القضاء ولا كفارة لأنه لم يفطر متعمدا بل خاطئا

Maksudnya: "Jika seseorang bersahur dengan menyangka bahawa fajar belum terbit, sedangkan sebenarnya sudah terbit atau berbuka dengan menyangka bahawa matahari telah tenggelam, padahal sebenarnya ia belum tenggelam, maka wajib baginya mengqadha puasanya tersebut tanpa perlu membayar kaffarah. Ini kerana dia tidak membatalkan puasanya tersebut secara sengaja tetapi tersilap."

Mazhab Maliki

Ibn Abdi al-Barr dari kalangan Malikiyah menyebutkan dalam kitabnya Al-Kaafi Fi Fiqhi Ahli Al-Madinah, 1/350:

ومن السنة تعجيل الفطر وتأخير السحور والنهار الواجب صومه هو من طلوع الفجر إلى مغيب الشمس فإذا استيقن الصائم مغيبها حل له الفطر فإن ظن ان الشمس قد غربت بغيم أو بغيره فأفطر ثم ظهرت الشمس فعليه القضاء

 Maksudnya: "Daripada sunnah ialah menyegerakan berbuka dan menta’khirkan sahur. Pada siang hari maka wajib baginya berpuasa bermula daripada terbit fajar sehingga tenggelam matahari. Apabila ia yakin telah tenggelamnya matahari, maka halallah baginya berbuka. Sebaliknya diwajibkan baginya mengqadha puasa sesiapa yang berbuka dengan sangkaan matahari telah tenggelam dengan sebab lindungan awan atau lainnya padahal belum tenggelam.”

Mazhab Syafie

Berhubung mazhab kita iaitu mazhab al-Syafie, Imam al-Nawawi menjelaskan:

وَلَوْ أَكَلَ ظَانًّا غُرُوبَ الشَّمْسِ، فَبَانَتْ طَالِعَةً، أَوْ ظَنَّ أَنَّ الْفَجْرَ لَمْ يَطْلُعْ، فَبَانَ طَالِعًا، أَفْطَرَ عَلَى الصَّحِيحِ الْمَنْصُوصِ، وَبِهِ قَطَعَ الْجُمْهُورُ.

Maksudnya: “Sekiranya, seseorang makan kerana menyangka tenggelamnya matahari, ternyata belum tenggelam atau menyangka fajar belum timbul, ternyata telah timbul, dikira batal puasanya atas nas yang sahih dan ianya diputuskan oleh jumhur ulama’.” (Lihat Raudhah al-Talibin, 2/363)

Begitu juga hukum yang sama iaitu batal puasa bagi yang menyangka tenggelam matahari, sedangkan hakikatnya belum tenggelam, boleh ditemui dalam Nihayat al-Muhtaj, 3/174; Fath al-Mu’in, hlm. 269; Mughni al-Muhtaj, 2/161.

Mazhab Hanbali

Ibnu Qudamah dari kalangan Hanabilah menyebutkan dalam kitabnya Al-Mughni, 3/145

وكل من أفطر والصوم لازم له، كالمفطر بغير عذر، والمفطر يظن أن الفجر لم يطلع وقد كان طلع، أو يظن أن الشمس قد غابت ولم تغب، أو الناسي لنية الصوم، ونحوهم، يلزمهم الإمساك. لا نعلم بينهم فيه اختلافا

Maksudnya: "Dan setiap yang berbuka sedangkan puasa wajib baginya seperti orang yang berbuka tanpa uzur, dan yang berbuka dalam sangkaan bahawa fajar belum terbit, sedangkan sudah terbit atau sangkaan matahari telah tenggelam padahal belum, atau orang yang lupa niat puasa dan seumpamanya maka dia wajib untuk melanjutkan puasanya tersebut, tanpa ada khilaf sepengetahuan kami berkaitan hal ini.”

Hujah dan Dalil Yang Menyatakan Tidak Batal

Kami kemukakan di sini sebahagian daripada hujah mereka.

Mazhab Hanbali

Al-Mardawi dari kalangan Hanabilah mengatakan dalam kitabnya Al-Insaf Fi Ma’rifati al-Rajih Min al-Khilaf, 3/310

وإن أكل يظن الغروب، ثم شك ودام شكه: لم يقض وجزم به، وقال في القاعدة التاسعة والخمسين بعد المائة: يجوز الفطر من الصيام بغلبة ظن غروب الشمس في ظاهر المذهب،

Maksudnya: “Dan jika seseorang makan dengan menyangkakan telah tenggelam matahari, kemudian syak dan sentiasa dalam syaknya, maka tidaklah perlu dia qadha’ puasa tersebut. Dan inilah yang dijazamkannya. Dia berkata pada kaedah 159: Harus berbuka puasa dengan sebab sangkaan berat matahari telah tenggelam pada zahir mazhab.”

Mazhab Zahiri

Ibnu Hazm Al-Andalusi menyebutkan dalam kitabnya Al-Muhalla Bi Al-Athar, 4/356:

ومن ظن أنه ليل ففعل شيئا من ذلك فإذا به قد أصبح؛ أو ظن أنه غابت الشمس ففعل شيئا من ذلك فإذا بها لم تغرب -: فإن صوم كل من ذكرنا تام لقول الله تعالى: { وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَـٰكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ }

Maksudnya: “Siapa yang menyangka bahawa masih malam lantas dilakukan sesuatu daripada demikian itu (makan atau minum), sedangkan sebenarnya sudah waktu Subuh atau pagi, atau dia menyangka matahari telah tenggelam, lantas dilakukan sesuatu daripada demikian itu (makan atau minum), tetapi sebenarnya belum tenggelam lagi, maka puasanya setiap mereka yang kami nyatakan adalah sempurna. Ini berdasarkan firman Allah SWT: Dan kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang disengajakan oleh hati kamu melakukannya.”
Jawapan Kepada Hadith al-Bukhari

Lafaznya seperti berikut:

عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَتْ: «أَفْطَرْنَا عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ غَيْمٍ، ثُمَّ طَلَعَتِ الشَّمْسُ

Maksudnya: "Daripada Asma’ binti Abi Bakr R.Anhuma berkata: ‘Kami telah berbuka puasa pada zaman Nabi SAW pada hari mendung, sedangkan selepas itu matahari masih lagi muncul.”
Hadith ini adalah hadith sahih riwayat al-Bukhari, no. 1959.

Untuk menjawab isu ini, alangkah baiknya kita melihat perawi yang menyebut selepas lafaz hadith ini. Antara lain berkata:

قِيلَ لِهِشَامٍ: فَأُمِرُوا بِالقَضَاءِ؟ قَالَ: «لاَ بُدَّ مِنْ قَضَاءٍ»

Maksudnya: "Ditanya kepada Hisham: ‘Maka apakah mereka diperintahkan untuk qadha’? Jawabnya ‘Mesti qadha’."

Tarjih

Setelah menilai dan meneliti kedua-dua pendapat, kami lebih cenderung kepada batalnya puasa dan wajib bagi mereka yang tersalah berbuka awal sedangkan matahari belum tenggelam, hendaklah diqadha’. Ini kerana beberapa hujah:

Umum nas al-Qur’an Surah al-Baqarah ayat 187.
Kaedah fiqh menyebut الاصل في كل حادث تقديره بأقرب زمان (Asal bagi sesuatu perkara ditentukan dengan waktu yang paling hampir). Berbuka puasa yang bukan pada waktunya menyebabkan batal puasa kerana waktu yang hampir dengannya ialah masih lagi belum masuk waktu berbuka yakni perlu terus berpuasa.
Ini juga selari dengan kaedah fiqh لا عبرة بلظن البين خطؤه (Tidak diiktibarkan dengan zhan atau sangkaan yang nyata salahnya). Dalam kes ini, selepas diberitahu waktu Maghrib belum masuk, dan ternyata benar, makan zhan atau ghalabat al-zhan yang berlaku sebelum ini iaitu masuk waktu berbuka telah nyata salah dan silapnya. Maka yang berbuka sebelum waktu hendaklah mengqadakkan puasa yang terbatal itu selepas Ramadhan.
Imam Malik menyatakan di dalam al-Muwatta’, 1/303:
عَنْ خَالِدِ بْنِ أَسْلَمَ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ أَفْطَرَ ذَاتَ يَوْمٍ فِي رَمَضَانَ فِي يَوْمٍ ذِي غَيْمٍ، وَرَأَى أَنَّهُ قَدْ أَمْسَى وَغَابَتِ الشَّمْسُ. فَجَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ، فَقَالَ عُمَرُ: «الْخَطْبُ يَسِيرٌ وَقَدِ اجْتَهَدْنَا» قَالَ مَالِكٌ يُرِيدُ بِقَوْلِهِ: «الْخَطْبُ يَسِيرٌ» الْقَضَاءَ، فِيمَا نُرَى، وَاللَّهُ أَعْلَمُ

Maksudnya: “Daripada Khalid bin Aslam bahawa Umar Ibn al-Khattab pernah berbuka ketika mendung di petang bulan Ramadhan kerana menyangka saat itu matahari sudah tenggelam. Lalu datanglah seseorang mengkhabarkan bahawa matahari masih ada. Umar pun berkata: ‘Masalah yang mudah. Kita pun hanya berijtihad”’. Imam Malik menjelaskan pandangannya berkenaan kata-kata Umar iaitu ‘masalah yang mudah’ adalah bermaksud qadha’. Wallahua’lam.”

Kami tegaskan di sini bahawa dalam era moden ini, boleh dikatakan tidak ada yang tidak mempunyai jam, takwim, mahupun aplikasi dalam telefon pintar yang menyatakan waktu berbuka. Maka sewajarnya kita lebih berhati-hati dan tidak terburu-buru berbuka puasa sebelum disahkan dengan yakin.

Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani berkata:

“Dan para ulama sepakat bahawa waktu berbuka adalah apabila telah dipastikan matahari terbenam, baik dengan cara melihatnya mahupun dengan khabar daripada dua orang yang adil” (Lihat Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari, 4/199)

Justeru, kami berpendapat bahawa usaha pihak radio mengumandangkan azan sebagai tanda masuk waktu dan berbuka puasa adalah amat baik. Tetapi, perlulah bagi pihak penyiaran radio atau TV lebih teliti dan cermat pada masa akan datang supaya kejadian seperti ini tidak lagi berlaku. Wallahua’lam.

Akhukum fillah

Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
18 Jun 2017 bersamaan 23 Ramadhan 1438H

IRSYAD AL-FATWA #201: MAJLIS MEMPERINGATI PENGGIAT SENI YANG TELAH MENINGGAL DUNIA
Ditulis oleh Mohamad Razif Mohamad Fuad
Diterbitkan: 16 Jun 2017

Soalan: Apakah hukum melakukan tribute buat penggiat seni / artis yang telah meninggal dunia?

Jawapan:

Telah sampai ke meja kami soalan daripada seorang penggiat seni berhubung hukum membuat majlis tribute kepada golongan karyawan yang telah meninggal dunia. Sebagai contoh, Anugerah Tribute P.Ramlee, Anugerah Kaseh Tribute P.Ramlee dan lain-lain yang seumpamanya. Adakah ia dibenarkan dalam Islam atau sebaliknya?

Definisi Tribute

Tribute adalah perkataan Bahasa Inggeris yang bermaksud

an act, statement, or gift that is intended to show gratitude, respect, or admiration.
Maksudnya: Satu perbuatan, kenyataan atau hadiah yang dikhususkan untuk menzahirkan rasa terima kasih, penghormatan dan kekaguman.

Ia adalah satu bentuk majlis bagi memperingati (commemoration) jasa seseorang yang telah meninggal dunia. Dalam Islam, ia dikenali dengan istilah al-ta’bin (التأبين) ataupun al-ritha’ (الرِثاء).

Hukum Majlis Memperingati Orang Yang Telah Mati

Kami melihat, ada tiga bentuk hukum majlis ta’bin ini dan ianya bergantung kepada bagaimana ia diadakan.

Pertama: Haram

Majlis sebegini menjadi haram sekiranya ianya lebih kepada ratapan, tangisan yang melampau-lampau, menambahkan kesedihan dan kepiluan akan kehilangan si mati. Ini sebagaimana hadith daripada Ibn Abi Aufa:

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن المراثي

Maksudnya: “Rasulullah SAW melarang al-marathi.”
(Riwayat Ibn Majah, no. 1592)

Al-ritha’ adalah ratapan atau pujian terhadap si mati setelah dikuburkan. Ia juga boleh difahami dengan kesedihan terhadap si mati akibat sesuatu yang menimpanya. (Lihat Lisan al-‘Arab, 14/309)

Ratapan sebegitu juga termasuk dalam kategori al-nihayah yang dilarang oleh Nabi SAW. Sabda Nabi SAW;

ليس مِنَّا من ضَرَبَ الْخُدُودَ وَشَقَّ الْجُيُوبَ وَدَعَا بِدَعْوَةِ الْجَاهِلِيَّةِ

Maksudnya: “Bukan daripada kalangan kami, mereka yang memukul muka, mengoyakkan baju dan menyeru dengan seruan jahiliyyah.”
(Riwayat al-Bukhari, no. 1232)

 Kedua: Makruh

Ini merupakan pandangan sebahagian ulama’ Syafi’iyyah. Imam al-Nawawi berkata:

“Berkata penulis kitab at-Tatimmah (Imam al-Mutawalli al-Naisaburi), bahwa hukumnya makruh memuji-muji si mati dengan menyebutkan nenek moyangnya, sifat-sifatnya dan perbuatannya. Apa yang lebih utama adalah mendoakan keampunan buatnya.” (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/216)

Imam al-Ramli menyebutkan:

“Dimakruhkan untuk memuji atau meratapi si mati atas larangan al-marathi.” (Lihat Nihayat al-Muhtaj (3/17).

Ketiga: Harus

Ini merupakan pandangan ulama’ Hanafiah dan sebahagian Syafi’iyyah. Muhammad bin ‘Ali al-Hanafi menjelaskan,

“ Tidak ada masalah untuk memindahkan jenazah sebelum dikuburkan, dan mengumumkan kematiannya, serta memujinya dengan syair atau cara lain, tetapi dimakruhkan berlebih-lebihan di dalam memujinya apalagi disamping jenazahnya ( yang baru saja dikuburkan).” (Lihat Hasyiah Ibn ‘Abidin (2/239)

Sekiranya majlis tersebut hanya sekadar memperingati jasa seseorang tanpa pujian yang berlebihan-lebihan sehingga membawa kepada penipuan, tidak ada ratapan, tangisan yang melampau, maka para sahabat dan para ulama’ banyak yang melakukannya Ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ramli. (Lihat Nihayat al-Muhtaj (3/17).

Memetik kenyataan al-Mubarakfuri,

"Al-Marathi yang dilarang adalah yang di dalamnya terdapat pujian kepada si mati dan penyebutan tentang kebaikan-kebaikannya yang membangkitkan kesedihan dan memperbaharui kepiluan. Atau melakukan hal tersebut dengan cara berkumpul atau memperbanyakkan perkara-perkara tersebut. Apa yang hendak dinyatakan di sini adalah Nabi SAW sendiri berdukacita dan bersedih atas kematian Sa’d di Mekah selepas hijrah, bukannya pujian kepada si mati untuk membangkitkan kesedihan. Ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh al-Qastallani.” (Lihat Tuhfat al-Ahwazi, 6/253)

Dalam satu hadith riwayat Anas bin Malik RA, beliau berkata:

مَرُّوا بِجَنَازَةٍ فَأَثْنَوْا عَلَيْهَا خَيْرًا، فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم: وَجَبَتْ ثُمَّ مَرُّوا بِأُخْرى فَأَثْنَوْا عَلَيْهَا شَرًّا، فَقَالَ: وَجَبَتْ ,فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رضي الله عنه، مَا وَجَبَتْ قَالَ: هذَا أَثْنَيْتُمْ عَلَيْهِ خَيْرًا فَوَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ، وَهذَا أَثْنَيْتُمْ عَلَيْهِ شَرًّا فَوَجَبَتْ لَهُ النَّارُ، أَنْتُمْ شُهَدَاءُ اللهِ فِي الأَرْضِ

Maksudnya: “Suatu ketika para sahabat melewati jenazah yang diangkat menuju pemakamannya, merekapun memuji jenazah ini. Kemudian Nabi SAW bersabda : Telah wajib (baginya syurga).  Kemudian mereka melewati jenazah lain, maka mereka pun memberikan penilaian buruk, maka Rasulullah SAW bersabda : Telah wajib (baginya neraka). Maka Umar bin Khattab RA bertanya,”Apanya yang wajib?” Jawab Nabi SAW: “Jenazah pertama kalian puji dengan kebaikan, maka dia mendapat syurga. Jenazah kedua kalian cela, maka dia mendapatkan neraka. Kalian adalah saksi Allah di muka bumi.”
(Riwayat al-Bukhari, no. 1367)

 Hadith di atas seolah-olah memberi petunjuk kepada kita bahawa apa yang disebutkan itulah yang diperoleh oleh si mati. Maka, majlis memperingati si mati yang disulami dengan doa memohon keampunan untuknya setidak-tidaknya dapat meringankan bebanannya di alam barzakh dan mengangkatnya ke darjat yang lebih tinggi di sisi-Nya.

Kesimpulan

Kami mendapati bahawa Nabi SAW sendiri pernah bersedih dengan pemergian Sa’d bin Khaulah dengan sabdanya:

لَكِنْ الْبَائِسُ سَعْدُ بْنُ خَوْلَةَ

Maksudnya: Tetapi kasihan Sa’ad bin Khaulah
(Riwayat al-Bukhari, 1295)

Maka, jelas di sini bahawa melafazkan kesedihan terhadap si mati bukanlah sesuatu yang dilarang asalkan tidak berlebih-lebihan. Imam al-Nawawi Rahimahullah juga membawakan dua hadith (Riwayat al-Bukhari, no. 1367 dan 1368) dalam Bab “Pujian Orang-Orang kepada Orang yang Meninggal Dunia” dalam kitabnya Riyadh al-Salihin.

Beliau mengatakan bahawa pujian yang dimaksudkan adalah pujian daripada ahl al-fadhl ataupun orang soleh yang punya keutamaan. Pujian mereka pasti sesuai kenyataan yang ada dari orang yang meninggal dunia. Sehingga dinyatakan dalam hadith, dialah yang dijamin syurga.

Selain itu, Imam al-Nawawi menjelaskan bahawa pujian itu terdapat secara umum dan mutlak. Setiap muslim yang mati, Allah akan memberi ilham pada orang-orang dan majoritinya untuk memberikan pujian padanya, itu adalah petanda bahawa ianya adalah penduduk syurga, baik pujian tersebut benar ada padanya atau tidak. Jika memang tidak ada padanya, maka tidak dipastikan mendapatkan hukuman. Namun, ia tetap berada di bawah kehendak Allah. Justeru, jika Allah mengilhamkan kepada orang-orang untuk memujinya, maka itu tanda bahawa Allah menghendaki padanya mendapatkan keampunan. Itu sudah menunjukkan faedah dari memujinya. Demikian penjelasan dari Imam Nawawi. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim, 7/20)

Al-Khatthabi juga menjelaskan:

“Adapun al-marathi yang di dalamnya terdapat pujian kepada si mati dan mendoakannya, maka hal tersebut tidaklah makruh. Ini kerana Rasulullah SAW pernah memuji beberapa Sahabat (yang telah meninggal dunia) sebagaimana yang diriwayatkan para ulama.” (Lihat Gharib al-Hadith, 1/649)

Oleh itu, kami berpandangan bahawa majlis memperingati sumbangan dan jasa seseorang yang telah mati, adalah diharuskan di dalam Islam dengan mematuhi beberapa garis panduan berikut:

Tidak ada ratapan dan tangisan yang melampau.
Tidak menimbulkan kesedihan yang bersangatan atas pemergian si mati.
Tidak ada pujian yang keterlaluan apatah lagi penipuan
Anjuran kepada keluarga si mati untuk bersabar dan tabah menghadapi ujian tersebut.
Memberikan motivasi kepada hadirin untuk mengambil pengajaran dan mencontohi sumbangan si mati dalam hal kebaikan.

Akhukum fillah,

Datuk Dr. Zulkilkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
16 Jun 2017 bersamaan 21 Ramadhan 1438H

IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-203: SOLAT ISYAK MENDAPAT GANJARAN LAILATUL QADAR
Ditulis oleh Muhammad Mushfique Bin Ahmad Ayoup @ Ayub
Diterbitkan: 14 Jun 2017

Soalan: Apakah dengan solat Isyak di masjid pada 10 malam terakhir akan mendapat ganjaran orang yang berqiyam pada malam al-Qadar?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Ramadhan merupakan satu bulan di mana Allah SWT anugerahkan kepada umat Nabi Muhammad SAW yang penuh dengan tawaran-tawaran yang hebat dan lumayan. Ini termasuklah sepuluh malam terakhir yang terdapat padanya satu malam yang ganjaran lebih baik daripada seribu bulan. Berdasarkan soalan di atas, kami ingin menukilkan sebuah hadith daripada Sahih Ibn Khuzaimah:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW:

مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ فِي جَمَاعَةٍ فِي رَمَضَانَ فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ

Maksudnya: “Barangsiapa yang solat Isyak yang terakhir (Isyak merupakan solat fardhu terakhir yang wajib ditunaikan atau solat Isyak yang sebenar dalam waktunya) dengan cara berjemaah pada bulan Ramadhan maka dia telah mendapatkan Lailatul al-Qadar”. [Riwayat Ibn Khuzaimah (2195)]

Kebanyakan ulama’ mengatakan kelebihan malam al-Qadar akan diperolehi bagi sesiapa yang mendirikan solat Isyak dan Subuh secara berjemaah. Antaranya, Imam al-Syafie RA mengatakan disunatkan seseorang itu bersungguh-sungguh pada siang harinya (hari Lailatul Qadar) sebagaimana dia bersungguh-sungguh pada malamnya. Imam al-Syafie RA berkata lagi pada mazhabnya yang lama:

مَنْ شَهِدَ الْعِشَاءَ وَالصُّبْحَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ، فَقَدْ أَخَذَ بِحَظِّهِ مِنْهَا

Maksudnya: “Barangsiapa yang menyaksikan (hadir) menunaikan solat Isyak dan Subuh pada malam al-Qadar maka dia telah mendapat bahagiannya daripada malam tersebut”. [Lihat: Raudhah al-Tholibin, 390/2]

Di samping itu, tidak diketahui nas yang bertentangan dengan hal ini di dalam mazhab Imam al-Syafie yang baru. Dengan itu, setiap yang dinaskan di dalam mazhab yang lama yang mana tidak berlaku percanggahan di dalam mazhab yang baru samada yang bertentangan dengannya atau juga yang bertepatan dengannya maka itu adalah mazhabnya. Tambahan pula, Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani mengatakan waktu bermulanya malam al-Qadar adalah selepas terbenamnya matahari dan berakhir apabila terbitnya fajar berdasarkan ayat terakhir di dalam surah al-Qadar. Ini juga merupakan pendapat ashab kami (ulama’ al-Syafi’eyyah) ketika menafsirkan ayat tersebut. [Lihat: Fath al-Bari, 451/6]

Kami cenderung untuk mengatakan bahawa ganjaran malam al-Qadar akan diperolehi bagi sesiapa yang mendirikan solat Isyak secara berjemaah kerana itu telah dikira sebagai qiyam dan telah bermula waktu malam al-Qadar. Walaubagaimanapun, kita dituntut untuk mencari dan berusaha bersungguh-sungguh dalam melaksanakan amal ibadah pada sepuluh malam terakhir berdasarkan hadith-hadith sahih lain. Antara ganjaran lain yang disediakan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya pada malam al-Qadar adalah diampunkan dosa-dosa yang telah lalu. Ini dijelaskan di dalam sebuah hadith yang sahih:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW:

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ القَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Maksudnya: “Barangsiapa berqiyam pada malam al-Qadar dengan penuh keimanan dan penuh pengharapan akan diampunkan baginya dosa yang telah lalu”. [Riwayat al-Bukhari (1901)]

Penutup

Kesimpulannya, malam al-Qadar adalah satu malam yang istimewa disediakan oleh Allah SWT secara khusus oleh umat Nabi Muhammad SAW sahaja. Di samping itu, marilah sama-sama kita penuhkan amalan-amalan kita pada sepuluh hari atau malam terakhir di bulan Ramadhan ini dengan amalan-amalan seperti membaca al-Quran, berdoa, bersedekah dan amalan-amalan kebaikan yang lain kerana di dalam hari-hari tersebut pasti akan ditemui malam al-Qadar. Di sini kami ingin kongsikan sebuah hadith yang menunjukkan akan kesungguhan Nabi SAW dalam beribadah:

Daripada Aisyah RA, beliau menceritakan bahawa:

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَجْتَهِدُ فِيْ العَشْرِ الأَوَاخِرِ ، مَا لَا يَجْتَهِدُ فِيْ غَيْرِهِ

Maksudnya: “Rasulullah SAW berusaha sedaya upaya pada malam sepuluh akhir Ramadhan melebihi usahanya daripada malam-malam yang lain”. [Riwayat Muslim (2009)]

Akhirnya, semoga Allah SWT mengurniakan kepada kita malam al-Qadar yang diisi dengan amal kebajikan dengan menghidupkan malam tersebut dan seterusnya melayakkan kita untuk mendapat keampunan daripada-Nya. Amin.

Wallahua’lam

IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-200 : CARA MENYUCIKAN TELEFON BIMBIT YANG DITIMPA NAJIS
Ditulis oleh Umar Mukhtar Mohd Noor
Diterbitkan: 02 Jun 2017

Soalan:
Salam Dr. Bagaimanakah cara bersihkan handphone yang terkena najis sedangkan peralatan sebegitu tak boleh kena air. Apakah memadai sekadar dengsn renjisan air dan mengelapnya?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.

Pendapat Ulama Tentang Menyucikan Besi yang Berkilat

Isu menyucikan telefon bimbit yang terjatuh ke dalam najis yang cair adalah isu baharu yang memerlukan perhatian. Kami melihat kes yang paling dekat yang terdapat dalam kitab-kitab fiqh adalah penyucian bahan-bahan berkilat seperti pedang dan cermin dengan menyapunya. Kami nyatakan pendapat para ulama tentang hal itu.

Imam al-Nawawi Rahimahullah menyebut: “Jika najis terkena pada sesuatu yang berkilat seperti pedang, pisau dan cermin dan seumpamanya, tidak boleh disucikan dengan sapuan dan tiada yang boleh menyucikannya melainkan dengan basuhan jua seperti bahan-bahan lain. Inilah juga adalah pendapat Ahmad dan Daud manakala Malik dan Abu Hanifah berkata ia disucikan dengan sapuan.”
Rujuk al-Majmu` (2/599)

Imam al-Zailaie Rahimahullah daripada ulama Hanafiyyah menghuraikan: “Hukum pedang yang diperbuat daripada besi yang berkilat sama hukumnya seperti cermin dan pisau. Jika menjadi mutanajjis, ia disucikan dengan sapuan. Ini seperti mana kisah yang sahih bahawa para sahabat Rasulullah SAW, mereka membunuh orang kafir (harbi dalam peperangan) dengan pedang-pedang mereka, kemudian menyapunya dan bersolat dengannya. Ini kerana membasuh (dengan air) akan pedang dan cermin (besi) dan bahan yang seumpamanya akan merosakkannya (seperti karat dan lain-lain). Maka dalam kes ini ada darurat.”
Rujuk Tabyin al-Haqa’iq (1/72)

Hukum Telefon Yang Terkena Najis

Justeru, pendapat kedua menuntut agar dibasuh bahagian yang terkena najis dan tidak merosakkan telefon dan disapu dengan kain atau seumpamanya yang boleh menghilangkan ain najis tetapi tidak boleh dibasuh kerana akan merosakkan atau ditakuti akan merosakkannya, dengan kain sehingga kering dan boleh dibawa solat.

Manakala bagi pendapat pertama, telefon berkenaan masih boleh digunakan tetapi tidak boleh dibawa solat. Maka diletakkan telefon tersebut di tempat lain, atau berdekatan dengan tempat solat tanpa terkena pada badan ketika solat.

Kesimpulan

Kami cenderung kepada pendapat yang pertama bertepatan dengan mazhab al-Syafie. Pun begitu, ada beberapa pilihan dan kaedah yang masih boleh dipertimbangkan.

Pertama, jika telefon jatuh ke tempat najis, contohnya ke lubang jamban, kemudian segera dicuci dengan air pada bahagian luar. Ini kerana telefon bimbit berbeza kadar ketelapan dan kalir airnya. Ada telefon yang senang dimasuki air dan ada yang sukar bahkan kalis air. Jika ada baki air yang keluar daripada soket atau telefon itu yang tidak memiliki sifat najis seperti bau, warna dan rasa, maka dianggap suci. Jika baki tersebut bersifat dengan najis, maka dihukum najis. Ini kerana yang diyakini terkena najis itu adalah bahagian luar sedangkan bahagian dalamnya bergantung pada binaan telefon tersebut.

Kaedah ini berdasarkan hukum harus tetapi makruh menggunakan perkakas orang yang bukan Islam yang diketahui tidak menjaga soal taharah atau kebiasaan mereka bermuamalah dengan najis seperti orang Majusi yang membasuh perkakas mereka dengan air kencing lembu. Ini kerana hukum asal bahawa bekas itu suci mendahului hukum kebiasaan yang berbentuk anggapan semata-mata.
Rujuk al-Iqna’ (hal. 49) oleh Imam al-Khatib al-Syirbini Rahimahullah.

Samalah juga hukum mendukung bayi ketika solat. Sah solat jika tidak zahir ciri-ciri najis pada pakaian bayi itu ketika didukung. Ini kerana sekalipun hukum kebiasaan bayi itu adalah tidak mampu menjaga diri daripada najis lantaran belum mumayyiz, tetapi hukumnya kembali kepada hukum asal berdasarkan apa yang zahir di sisi orang yang solat.

Berkata Imam al-Syafie Rahimahullah: “Maka setiap pakaian yang tidak diketahui siapa yang menenunnya adakah Muslim, musyrik, penyembah berhala, majusi, ahli kitab, atau pakaian berkenaan dipakai oleh salah seorang daripada mereka, atau bayi, maka hukumnya adalah suci sehingga diketahui kenajisannya. Begitu juga pakaian bayi itu, kerana Rasulullah SAW pernah solat sambil mendukung Umamah binti Abi al-As sedangkan dia adalah bayi perempuan yang memakai pakaian bayi (yang kebiasaannya bernajis seperti lampin)”
Rujuk al-Umm (1/72)

Imam al-Syirazi Rahimahullah menyebut: “Maka jika seseorang yang bersolat itu menanggung benda hidup yang suci ketika solat maka sah solatnya kerana Nabi SAW pernah mendukung Umamah bin Abi al-As ketika solat. Ini kerana najis yang berada dalam benda hidup itu sama hukumnya dengan najis yang berada dalam badan orang yang solat itu.”

Imam al-Nawawi mensyarahkan: “Jika seseorang itu menanggung benda hidup yang suci tiada najis pada zahirnya ketika solat maka sah solatnya tanpa khilaf.”
        Rujuk al-Majmu` (3/150)

Begitu juga kaedah yang Rasulullah SAW anjurkan setelah beristinja’ disunatkan memercikkan air ke seluar atau pakaian supaya jika datang perasaan was-was atau perkara yang tidak pasti, boleh diihtimal (diambilkira) bahawa air pada pakaian tersebut adalah air percikan tadi dan bukan kencing. Daripada al-Hakam bin Sufyan (atau Sufyan bin al-Hakam):

رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَالَ ثُمَّ نَضَحَ فَرْجَهُ

Maksudnya: “Aku melihat Rasulullah SAW kencing lalu merenjiskan air pada kemaluannya.”
Riwayat Ahmad (23470), Abu Daud (167), Hakim (609), al-Nasaie (135) dan lain-lain.

Imam al-Nawawi berkata: “Disunatkan untuk mengambil secebuk air kemudian direnjiskan pada kemaluan dan bahagian dalam seluar atau kain selepas istinja’ bagi mengelakkan was-was seperti yang disebut oleh al-Ruyani dan selainnya. Datang hadis yang sahih pada ciri-ciri sunat fitrah yakni perbuatan merenjis ini.”
Rujuk al-Majmu` (2/112)

Bahkan dalam hadis lain, Rasulullah SAW meminta wanita yang berhaid untuk meletakkan pewangi berdekatan dengan alat sulit wanita untuk menghilangkan bau najis darah. Daripada Aisyah R.Anha, sabda baginda:

خُذِي فِرْصَةً مِنْ مَسْكٍ، فَتَطَهَّرِي بِهَا

Maksudnya: “Ambil sedikit kasturi dan bersucilah dengannya.”
Riwayat al-Bukhari (314) dan Muslim (332)

Keduanya, jika diyakini air mutanajjis sudah masuk ke dalam telefon bimbit, boleh juga dikeringkan terlebih dahulu (dijemur, menggunakan pengering rambut, dll) sehingga hilang warna, bau dan rasa, setelah dimatikan telefon. Kemudian, dengan berhati-hati, disembur air mutlak pada tempat-tempat yang ditimpa najis untuk menyucikannya. Sebaiknya berbincang dengan juruteknik yang membaik pulih untuk membantu.

Semoga Allah memberikan kita ilmu yang mendalam dalam agama.

Wallahua’lam.

BAYAN LINNAS SIRI KE-93 : VINCE FOCARELLI: SEBUAH PERJALANAN MENUJU TUHAN

Ditulis oleh Umar Mukhtar Mohd Noor
Diterbitkan: 26 Mei 2017

Mukadimah

Kehadiran Vince Focarelli ke pejabat kami pada pagi ini (Khamis, 25 Mei 2017) adalah satu rahmat daripada Allah SWT. Pertemuan yang tidak dirancang ini telah memberikan kami peluang untuk lebih mendekati susuk sasa Vince Focarelli yang mana pada satu masa dahulu pernah tular di media sosial apabila ramai netizen berkongsi akan kisahnya yang kembali kepada Islam, berubah 180 darjah dari kehidupannya yang dahulu.

Vince Focarelli dilahirkan di Italy namun pada usianya yang kecil, beliau telah berpindah ke Australia bersama keluarganya dan membesar di sana. Vince Focarelli adalah bekas ketua gangster (kumpulan motosikal) di bahagian selatan Australia. Difahamkan juga bahawa kumpulan tersebut adalah antara kumpulan gangster terbesar yang terdapat di Australia. Beliau sangat dihormati di kalangan ahli kumpulan dan ahli kumpulan juga amat senang dengan beliau. Kumpulan yang diketuainya itu adalah serpihan dari kumpulan sebelumnya yang mana beliau bertindak keluar dari kumpulan asal dan bertekad menubuhkan kumpulannya sendiri.

Kumpulan baru ini mendapat sambutan dari mereka yang amat mengagumi dirinya di samping pengaruhnya yang sedia ada. Kewujudan kumpulan baru ini tidak disenangi oleh kumpulan-kumpulan yang lain dan dari rasa tidak senang inilah berlakunya huru-hara, pergaduhan serta peperangan di antara kumpulan-kumpulan ini.

Bermulanya Hidayah

Di dalam kehidupan Vince, beliau tidak pernah mengetahui akan Islam. Bahkan perkataan Islam itu sahaja tidak pernah singgah ke telinganya apatah lagi ingin mengetahui Islam itu sebagai sebuah agama, amatlah jauh sekali. Vince dibesarkan di dalam sebuah keluarga yang beragama Kristian (katolik). Hidayah itu mula timbul tatkala Vince selalu meluangkan masa bersama ahli-ahlinya, duduk bersembang dengan mereka. Dalam banyak-banyak ahli yang menganggotai kumpulannya itu, terdapat sebahagiannya yang berbangsa Arab dan beragama Islam. Perbincangan mengenai Nabi Isa A.S (Jesus) menarik minat Vince sehingga apabila diceritakan perihal Nabi Isa A.S mengikut kaca mata Islam, Vince kemudiannya mengaitkannya dengan kefahaman agama sedia adanya pada ketika itu. Perbincangan semakin rancak pada hari-hari yang berikutnya dan sehinggalah Vince merasakan ada sesuatu yang tidak kena mengenai agama sedia ada yang sedang dianutinya. Vince merasakan ada sesuatu yang bertentangan dengan apa yang selama ini diiktikadkan. Bagaimana tuhan itu boleh disalib sedangkan dia tuhan? Bagaimana tuhan itu boleh diusung dan diarak dalam keadaan yang amat menyedihkan? Dimanakah kekuasaan tuhan sehingga boleh diperlakukan sedemikian rupa?

Persoalan-persoalan di atas sering menghantui dirinya sehinggalah hidayah itu muncul dan Vince sendiri mengucapkan syahadah, penyaksian bahawa tiada tuhan selain Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW itu adalah pesuruh Allah SWT. Maka di sini, bermulalah bahagian kehidupannya sebagai seorang muslim.

Perjalan Sebagai Seorang Muslim

Tidak dinafikan bahawa perjalanan seorang muslim itu pasti akan diuji. Begitulah juga keadannya Vince. Meskipun Vince telah memeluk Islam, namun dia tetap meneruskan aktiviti bersama kumpulannya. Boleh dikatakan pada waktu itu, Vince hanyalah seorang muslim pada nama dan bukan pada penghayatannya.

Menjadi ketua di dalam sebuah kumpulan gangster memerlukan dirinya sentiasa berwaspada. Kumpulan-kumpulan gangster yang lain sentiasa mencari ruang untuk menjatuhkan antara satu sama lain. Vince tidak terlepas dalam beberapa siri pergaduhan ini dan dalam enam percubaan untuk membunuhnya, kesemuanya dia terselamat termasuklah juga satu percubaan bunuh menggunakan bom. Namun, dalam siri-siri percubaan untuk membunuh itu, salah satu daripadanya telah meragut nyawa Giovanni, anaknya. Vince mengalami kecederaan setelah diserang hendap oleh kumpulan gangster yang lain dan ekoran dari pergaduhan tersebut yang menyaksikan aksi tembak-menembak, Vince telah dipenjarakan.

Di dalam penjara, takdir Allah SWT telah menempatkannya bersama seorang senior gangster dari kumpulan yang pernah dianggotainya dahulu. Entah bagaimana, pergaduhan antara mereka berlaku dan Vince menceritakan kepada kami bagaimana dirinya melutut, berdoa kepada Allah agar diberikan kemenangan pada pertarungan kali ini. Menyedari bahawa lawannya itu adalah seorang ahli tinju professional, ini menjadikan perlawanan tersebut amat sukar. Di atas kertas, pastilah kemenangan lebih berpihak kepada lawannya namun kuasa Allah SWT, Vince berjaya mengalahkan lawannya dalam masa yang amat singkat dan ekoran dari pergaduhan tersebut, Vince telah diasingkan ke dalam sebuah bilik tahanan yang lain yang mana Vince ditempatkan bersendiri.

Sebaik sahaja mendengar kisah beliau tersebut, kami mencelah dengan mengemukakan kisah Nabi Muhammad SAW yang bergusti dengan Rukkanah yang akhirnya ditewaskan oleh Nabi dan Rukkanah memeluk Islam. Hakikat ini menunjukkan kekuatan kita adalah daripada Allah dan milik-Nya. Benarlah bacaan zikir kita:

لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ

Maksudnya: Tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan izin Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Setelah itu, beliau dipindahkan ke sel tahanan yang lain, Vince meminta al-Quran sebagai penemannya. Di dalam penjara inilah Vince membaca al-Quran dari mula hinggalah berjaya mengkhatamkannya meskipun Vince sendiri tidak mengetahui isi kandungan al-Quran tersebut. Sejurus sahaja mengkhatamkan bacaan al-Quran, datang warden penjara mengatakan bahawa dirinya telah bebas. Vince menghabiskan masanya selama 14 bulan di dalam penjara atas kesalahan dadah dan senjata api.

Perkara pertama yang dilakukan olehnya apabila dibebaskan dari penjara adalah dengan pergi ke masjid dan solat di dalamnya. Ekoran peristiwa-peristiwa yang telah menghambat kehidupannya, Vince mula memikirkan arah tujuan kehidupannya. Anaknya telah mati dibunuh dengan cara kehidupannya yang lampau. Kehidupan yang amat tidak berbaloi untuk diikutinya semula. Bermula di sinilah Vince mula mengubah kehidupannya. Meninggalkan kumpulannya bersama segala aktiviti lampau. Vince memulakan hidup yang baru dengan membuka sebuah restoran di Australia. Restoran yang menyediakan makanan halal dan turut menyumbang kepada masyarakat dengan memberi makan kepada gelandangan di samping amal jariah yang lain. Vince kini mendapat kehidupan yang tenang setelah kembali mengamalkan Islam dalam setiap aspek kehidupan.

Vince Abdul Salam Focarelli

Vince memilih Abdul Salam sebagai nama Islamnya. Apabila ditanyakan mengapa anda memilih nama Abdul Salam? Jawab Vince: “Dahulu aku banyak membuat huru-hara, kini aku seorang muslim, hamba Allah SWT. Aku tidak akan membuat huru-hara lagi.”, sesuai dengan nama yang dipilih (Salam) yang membawa maksud selamat sejahtera.

Terkini, Vince telah diarahkan untuk menjalani hukuman deportasi yang mana menjadikan dirinya tidak lagi boleh tinggal di Australia. Oleh itu, Vince telah kembali ke negara asalnya iaitu Italy dan itu tidak mematahkan semangatnya dalam berdakwah, mengajak manusia lain untuk mengenal Islam. Kisah perubahan dirinya yang menjadi tular pada satu masa dahulu banyak dijadikan sebagai motivasi untuk melakukan perubahan dalam kehidupan bahkan membuka mata ramai pihak bagaimana Islam mampu merubah kehidupan seseorang itu.

Penutup

Sebelum kami berpisah, ketika waktu Zohor kami mengajak Vince bersolat bersama-sama. Alhamdulillah, kami menyaksikan sendiri bahawa beliau benar-benar menunjukkan istiqamah dengan ibadat solat dan tidak mencuaikannya.

Kami sempat bertanya kepadanya satu soalan, “Apakah perasaannya selepas memeluk Islam dan memahaminya?” Beliau mejawab, “Tiada bahasa yang dapat menggambarkan hatinya apabila bergantung kepada Tuhan dan memeluk Islam." Itulah bernilainya nilai syahadah seseorang yang memahami Islam dengan sebaik mungkin.

Semoga Allah SWT memberikan kepada saudara Abdul Salam, juga kepada kita semua, akan kekuatan, istiqamah, taufiq dan hidayah untuk melayari kehidupan yang mendatang dan akan terus berada di atas jalan Islam dan iman serta menggunakan segala kelebihan yang telah Allah SWT anugerahkan buat dirinya untuk terus memperlihatkan kepada manusia akan kehebatan serta kecantikan Islam itu sendiri.

Kami akhiri dengan doa:

اَللَّهُمَّ أَرِنَا الحَقَّ حَقًّا وَارْزُقْنَا إتِّبَاعَه وَأَرِنَا البَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَا اِجْتِنَابَه

Maksudnya: Ya Allah, tunjukkanlah kepada kami kebenaran itu sebagai kebenaran, dan rezekikan kami untuk mengikutinya. Ya Allah tunjukkanlah kami kebatilan itu sebagai kebatilan dan rezekikan kepada kami untuk menjauhinya.

Doa ini mengikut sebahagian ulama’ dinisbahkan kepada Saidina Umar dan dikatakan bahawa Imam Nawawi kerap menyebut dalam kitabnya al-Azkar. Sebahagian ulama’ seperti al-Buhuti telah menyebut dan membincangkannya dengan panjang lebar melalui kitabnya yang masyhur. Lihat Syarah Muntaha al-Iradat, 3/497

Akhukum fillah

Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
26 Mei 2017 bersamaan 29 Sya’ban 1438H

IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-190: ISTIGHFAR ANAK KEPADA IBUBAPANYA
Ditulis oleh Muhammad Mushfique Bin Ahmad Ayoup @ Ayub
Diterbitkan: 12 Mei 2017

Soalan: Adakah terdapat hadith berkaitan istighfar anak kepada ibubapanya?

Jawapan :

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Anak merupakan satu anugerah yang terindah dikurniakan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya. Ini kerana, tidak semua orang direzekikan oleh Allah SWT untuk merasa nikmat mempunyai zuriat ini. Untuk itu, kita perlu dan wajib bersyukur kepada Allah SWT dengan nikmat yang agung ini.

Berdasarkan soalan di atas, memang terdapat hadith yang menceritakan berkaitan istighfar seorang anak kepada ibubapanya. Tambahan pula, disebabkan istighfar ini akan mengangkat darjat atau kedudukan seseorang hamba itu jika dia seorang yang soleh. Hadith tersebut adalah:

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
 

إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ لَيَرْفَعُ الدَّرَجَةَ لِلْعَبْدِ الصَّالِحِ فِي الْجَنَّةِ، فَيَقُولُ: يَا رَبِّ، أَنَّى لِي هَذِهِ؟ فَيَقُولُ: بِاسْتِغْفَارِ وَلَدِكَ لَكَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah akan mengangkat darjat bagi seseorang hamba yang soleh di syurga. Maka dia berkata: Wahai Tuhan, dari mana yang aku dapat ini? Allah berfirman: dengan istighfar anak kamu kepadamu”. [Riwayat Ahmad (10610)][Syeikh Syuaib al-Arnaouth menghukum sanad hadith ini sebagai hasan disebabkan Asim bin Abi al-Najud. Selain daripadanya adalah perawi yang thiqah dan sahih].

Hadith ini menunjukkan kepada kita bahawa seorang anak itu mampu mengangkat darjat seseorang yang soleh walaupun orang tersebut daripada ahli keluarganya di syurga. Selain itu, terdapat sebuah lagi hadith yang masyhur berkaitan doa seorang anak yang soleh kepada ibubapanya merupakan satu amalan yang tidak akan terputus walaupun ibubapanya sudah tiada di dunia lagi.

Di dalam hadith ini juga ada menyatakan bahawa istighfar seorang anak itu yang akan meningkatkan kedudukan ibubapanya di syurga. Istighfar yang dimaksudkan di dalam hadith ini adalah memohon ampun kepada ibubapanya  supaya diampunkan dosa-dosa mereka yang telah lalu ketika hidup di dunia ini.

Penutup

Kesimpulannya, sudah menjadi tanggungjawab seorang anak untuk sentiasa memohon ampun dan berdoa kepada ibubapanya yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal dunia. Akhirnya, semoga kita dan ibubapa kita diampunkan dosa oleh Allah SWT serta ditempatkan di dalam syurga yang tinggi kedudukannya di akhirat kelak. Amin.

Wallahua’lam