HARGA gula naik lagi. JKKK duduk sembang dalam kedai kopi, kenaikan harga gula bagus untuk mengurangkan kencing manis. Walaupun dia sendiri minum kopi O lebih gula.

Nak buat macam mana. Perdana Menteri yang bawa hujah ni setiap kali harga gula naik. Yang di bawah ini macam burung kakak tua saja tukang ikut.

Diabetes atau kencing manis penyakit yang sangat sinonim dengan masyarakat umum. Semua orang biasa dengar perkataan kencing manis dan biasanya masyarakat umum mengaitkan dengan pengambilan gula.

Saya bukannya pakar dalam bidang diabetes tetapi subjek General Medicine (Perubatan Am) antara subjek wajib semasa pengajian dulu. Antara yang dipelajari adalah berkenaan penyakit yang sering dijadikan kambing hitam setiap kali gula naik.

Izinkan saya membuat sedikit huraian sambil berharap ada yang lebih pakar akan memberikan penjelasan lanjut.

Diabetes atau kencing manis dibahagikan kepada 2 kategori (2 type), type 1 dan type 2.

Diabetes Type 1

Diabetes Type 1 berlaku apabila badan  tidak lagi dapat memproses penghasilan insulin kerana sistem imune badan sendiri telah menyerang dan memusnahkan sel-sel di mana insulin dibuat.

Punca hal ini berlaku tidak diketahui dengan jelas, tetapi ia mungkin disebabkan faktor-faktor risiko genetik dan faktor persekitaran.

Terdapat satu teori yang menyatakan bahawa diabetes type 1 boleh berlaku selepas serangan virus tertentu. Orang yang mempunyai diabetes type 1 mesti mengambil insulin setiap hari untuk hidup.

Tiada cara yang diketahui untuk mencegah atau mengubati diabetes type 1 , tetapi ia boleh dikawal dengan mengekalkan tahap  glukosa (gula) darah dalam julat yang normal.   

Diabetes Type 2

Diabetes type 2 adalah yang paling biasa berlaku.

Bagi diabetes type 2, puncanya sama ada badan tidak mampu memproses pengeluaran insulin dengan jumlah yang mencukupi atau badan tidak boleh menggunakan insulin yang dihasilkan sendiri dengan kadar yang sepatutnya.

Risiko untuk mengidap diabetes type 2 ini meningkat dengan meningkatnya usia seseorang.

Punca diabetes type 2 ini sebahagian besarnya tidak diketahui, tetapi genetik dan gaya hidup yang memainkan peranan.

Diabetes type 2 dikaitkan dengan masalah obesiti , faktor-faktor genetik serta gaya hidup yang tidak aktif.

Sesetengah kaum dan etnik yang berisiko tinggi untuk mengidap diabetes type 2 termasuklah kita orang Asia.

Harapan saya, sebelum dari kita bercakap dengan membuat kesimpulan mudah, eloklah dan lebih manis bagi kita untuk meneliti sedikit fakta-fakta mudah supaya ulasan kita tidak tersasar.

Tidak ada cara yang diketahui dengan tepat untuk mengubati diabetes jenis 2, tetapi ia boleh dikawal dengan menjaga tahap glukosa (gula ) dalam darah dalam julat yang normal.

Kencing manis memang bahaya, tapi penyakit kencing rakyat memang berat nanang! - HARAKAHDAILY 2/3/2017

SEBAGAIMANA saya tegaskan dalam banyak tulisan dan ucapan saya, meminda "Akta 355 Bidangkuasa Jenayah Mahkamah Syariah 1965" adalah kewajipan bersama seluruh umat Islam. Hal ini kerana Akta 355 sekarang menghalang beberapa kesalahan Syariah di Mahkamah Syariah di negeri-negeri daripada dihukum berdasarkan kehendak al-Quran dan Sunnah Nabi SAW.

Jangan merasa pelik jika ada yang menentang usaha ini kerana kurang memahaminya atau kerana agenda peribadi atau kerana sengaja mengelirukan masyarakat tentangnya.

Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 49:

وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ

"Dan berhukumlah di kalangan mereka dengan apa yang diturunkan oleh Allah dan janganlah kamu mengikut kehendak hawa nafsu mereka".

Ayat ini mewajibkan umat Islam khususnya pemerintah memerintah dan menghukum berdasarkan apa yang Allah turunkan. Dalam masa yang sama memperingatkan seluruh umat Islam agar jangan mengikut kehendak dan keinginan mereka yang menentang usaha menegakkan hukum Allah.

Seterusnya Allah memperingatkan pula

وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ

"Dan berwaspadalah terhadap mereka bimbang mereka melakukan "fitnah" memalingkan kamu daripada sebahagian apa yang diturunkan oleh Allah kepada kamu"

Jika mereka tidak berjaya memalingkan umat daripada keseluruhan Islam cukuplah jika berjaya pada sebahagiannya.

Teruskan penerangan tanpa jemu.

Dr Khairuddin at-Takiri
1hb Mac 2017

TIMBALAN Menteri, Raja Baharin tidak cerdik menempelak ‘Amanat Haji Hadi’ setelah sekian masa berada dalam PAS.

Isu Amanat itu mungkin tercetus lama sebelum Raja Baharin berdekat dengan PAS bahkan mendekati pemimpin PAS itu.

Raja Baharin hanya dikenali masyarakat Terengganu setelah dia berjaya membebaskan dua anaknya dari jagaan bekas isterinya di Australia.

Kejadian gempar itu berlaku lama selepas tercetusnya isu Amanat itu.

Masyarakat luar PAS - politik dan tidak politik - melihat isu itu suatu yang buruk, negatif dan jijik. PAS dicemuh dan dijauhi oleh semua. Boleh dikira ia adalah masa payah bagi PAS.

PAS adalah tubuh dan padu menghadapi cabaran itu. Sekalipun Tuan Guru Abdul Hadi sudah jadi orang terkenal masa itu tetapi bukan orang paling kanan dalam pimpinan PAS.

Ramai lagi lebih kanan daripadanya seperti Haji Yusof Rawa, Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Ustaz Fadzil Noor dan beberapa ulama kanan dalam Majlis Syura Ulamak.

Tetapi semuanya tidak mencela dan menempelak Amanat itu dan peranan Tuan Guru Abdul Hadi dalam PAS. Bahkan PAS dan sekalian penyokongnya selesa dengan politik beliau dan semuanya menerimanya.

Ketika semua di luar PAS cemuh beliau Raja Baharin, mungkin tidak rapat dengan PAS dan Tuan Guru itu, tetapi dia tidak diketahui tidak suka pada PAS. Bahkan pemimpin PAS Terengganu dan masyarakat PAS tidak melihatnya sebagai orang bermasalah dengan PAS.

Tidak diketahui berapa lama dia sudah jadi ahli PAS. Tetapi PAS tidak melihatnya orang asing. Jika isu Amanat itu berubah negatif sepatutnya Raja Baharin tidak boleh dekat dengan PAS dan mesti menjauhkan diri daripada PAS.

Sebaliknya dia diyakini oleh PAS hingga menerimanya sebagai calon dan apakah sumbangannya sehingga dia diterima jadi calon.

Kuala Terengganu adalah kawasan baik bagi PAS. Mustafa Ali, Syed Azman, Wahid Endut antara calon PAS pernah menang di situ.

Dalam orang kanan PAS, PAS terima Raja Baharin jadi calon.

Jika parti itu dan amanat itu negatif bagi perpaduan Melayu dan Islam. Raja Baharin jangan dekat parti itu.

Tidak dipastikan apa masalah dia boleh berbalah dengan PAS hingga dia tidak popular dengan orang PAS.

Dipercayai masalah peribadi dengan orang PAS tetapi tidaklah kerana Amanat itu. Dia terus dipercayai, tidak faham dengan kerenah politik, maka dia tercampak daripada PAS atau dia mencampak dirinya daripada PAS.

Isu Amanat itu tercetus awal 80-an. Sejak itu yang menyertai PAS tidak kurang, bahkan ramai. Amanat itu tidak jadi kayu ukur orang benci PAS. Berduyun-duyun orang menyertai PAS.

Isu itu tidak menyebabkan Tuan Guru Abdul Hadi ditolak, bahkan beliau diterima sebagai Presiden PAS. Dalam masa pimpinannya hubungan dengan DAP bertambah rapat dan PKR terus mengosongkan tempat PAS dalam PH sehinggalah dia digantikan oleh parti serpihannya.

Sesudah pecah dengan DAP, Wan Azizah terus mengharapkan PAS wajar bersama PH sekalipun isu Amanat Haji Hadi tidak pernah dilupai orang.

Anwar Ibrahim bukan orang yang suka dengan Amanat itu, tetapi dia terima PAS dan Tuan Guru Abdul Hadi penting dalam membentuk Pakatan Rakyat dan kemudian PH.

PAS terkeluar daripada Pakatan bukanlah kerana Amanat itu tetapi PAS yang tolak Anwar, Pakatan dan PH.

Spesis Ikram yang ramai dalam PAS sejak dulu tahu buruk baik dan untung ruginya isu Amanat itu bagi PAS. Mereka tahu Ustaz Fadzil Noor, Ustaz Harun Taib dan lain-lain ragu penyertaan mereka dalam PAS. Tetapi mereka senang dengan Tuan Guru Abdul Hadi yang melayan mereka walaupun mereka tahu Tok Guru itu memikul beban atas isu Amanat Haji Hadi.

Mereka kerumun PAS kerana sukakan Tok Guru.

Antara mereka Tok Guru beri layanan bilik hawa dingin. Layanan Tok Guru itu mereka sangka boleh berpeluang mengambil alih pimpinan PAS.

Ramai yang jadi pimpinan PAS selesa jadi pemimpin PAS walaupun mereka tahu kesan isu Amanat.

Amanat tidak halang mereka memenuhi PAS tetapi mereka tidak senang dengan pimpinan Tok Guru kerana Tok Guru tidak terima Anwar jadi PM dan tidak senang DAP halang PAS untuk perjuang Islam melalui Pakatan.

Adapun Raja Baharin jika PAS dan Tok Guru tidak restu bertanding dalam PAS, tidak siapa peduli dan tidaklah dia ada dalam politik. – HARAKAHDAILY 18/9/2019

DIJANGKA lebih 3,000 peserta berhimpun di Kompleks Pusat Tarbiah Islam Kelantan (PUTIK), Kota Bharu pada 5 Oktober ini sempena Hari Assabiqun peringkat nasional.

Sambutan tersebut dijangka dirasmikan oleh Mursyidul Am PAS, Dato’ Tuan Guru Hashim Jasin, yang dijangka akan memberi pesan semangat kepada kumpulan jasawan PAS yang pernah berjasa tetapi kini tidak cergas dalam parti justeru lanjut usia dan uzur.

subkyHari Assabiqun julung kali akan diadakan tahun ini di setiap negeri dan Assabiqun Kelantan menawar diri untuk jadi tuan rumah pada peringkat nasional.

Ia diadakan beberapa hari sebelum negeri Kelantan menyambut tahun ke-30 negeri itu ditadbir PAS sejak 1990. Kerajaan negeri sedang rancak menyusun sambutan festival beberapa hari Kelantan di bawah pemerintahan Membangun Bersama Islam itu.

Wan Nik Yusof, Setiausaha Sidang Assabiqun Kelantan memberitahu, SIdang Assabiqun Kelantan berbesar hati dipilih jadi negeri pelancaran Hari Assabiqun peringkat nasional.

Sambutan di Kelantan ini akan jadi model bagi lain-lain negeri mengadakan Hari Assabiqun negeri masing-masing.

Wan Nik memberitahu setiap negeri diminta menghantar 300 peserta, khususnya warga jasawan PAS yang terdiri daripada bekas aktivis parti.

Tidak semestinya kesemua 300 orang warga Assabiqun. Setiap ahli PAS termasuk Dewan Pemuda, Muslimat, Ulamak dan sekalian yang di bawah 55 tahun boleh jadi peserta atas nama Assabiqun bagi meraikan ahli-ahli Assabiqun yang banyak jasanya kepada jamaah dan perjuangan Islam.

Setiap perhubungan negeri, khususnya pesuruhjaya, wajar membantu Assabiqun negeri masing-masing memenuhi kuota 300 peserta setiap negeri.

Yang tidak jadi peserta digalakkan hadir tanpa mendaftar untuk bersama-sama menghormati para jasawan yang banyak sumbangan pada perjuangan itu.

Tetapi 300 yang ditentukan oleh Assabiqun negeri dan perhubungan negeri dikehendaki mendaftar atau mengambil cenderahati yang disediakan oleh Hari Assabiqun, sehari sebelum Hari Assabiqun sama seperti pendaftaran muktamar. Peserta juga dikenakan bayaran pendaftaran.

Orang ramai yang bukan peserta tidak dikenakan bayaran. Tuan rumah dijangka akan menyediakan jamuan kenduri rakyat, makan gulai kawah. Beberapa PAS kawasan Kelantan sudah sedia menyumbang lembu dan kerbau untuk kenduri rakyat itu.

Orang bukan PAS, khususnya penyokong Umno dalam keluarga penyatuan ummah boleh hadir dalam acara yang diadakan secara santai.

Ia tidak dipenuhkan dengan ucapan sepanjang masa. Ucapan hanya ucaptama Mursyidul Am dan kata-kata aluan oleh panitia saja.

Persiapan sedang dibuat untuk membawa Dato’ Abdul Halim Abdul Rahman yang sekian lama uzur untuk mengisahkan cerita lama PAS sepanjang yang diingatnya.

Ia adalah bagi membolehkan orang ramai mendengar apa yang mereka tidak tahu tentang PAS daripada orang penting yang merancang pengambilan semula Kelantan daripada BN 30 tahun lalu. Orang yang seangkatan dengannya sudah tidak berapa ramai lagi.

Banyak masa santai bagi yang hadir. Ini adalah untuk memberi peluang kepada para hadirin untuk berbual antara satu sama lain supaya masing-masing dapat berkenalan dan menceritakan pengalaman masing-masing.

Kehadiran 3,000 dari seluruh negara itu memberi peluang kepada warga lama itu berkenalan, mungkin dengan orang yang tidak pernah mereka jumpa sepanjang hayat.

Hari Assabiqun diadakan seperti itu supaya sekaliannya bebas bergaul dan berkenalan dengan orang ramai.

Satu masa untuk semua mendengar penjelasan direct debit iaitu peluang kepada hadirin untuk menyambung berterusan kepada Assabiqun. Sekaliannya diberi peluang menyumbang setiap bulan kepada Assabiqun sebagai amal jariah dengan mengisi janji melalui bank.

Biasanya majlis-majlis PAS mengadakan derma kilat atau derma jihad. Masing-masing tidak teragak memberi sebanyak mana yang mereka ikhlas. Peluang pahala itu bila ada majlis saja. Bila tidak ceramah mereka tidak ada peluang menderma.

Tetapi melalui direct debit ini sesiapa boleh mengizin bank akaunnya menyumbang tetap sekian banyak yang ikhlas atau serendah RM10 sebulan melalui kepada Assabiqun.

Tidak disedari dia menyumbang RM120 setahun. Penyumbang tidak sedar bila dia menyumbang begitu banyak menyumbang tetapi pahalanya di akhirat nanti dia mendapati begitu banyak.

Jangan lupa masing-masing datang dan mengisi borang khas akuan menyumbang kepada Assabiqun, selain menyertai aktiviti santai lain yang disediakan.

Panitia juga sedang melihat syarat bagaimana peniaga boleh mengadakan gerai di kawasan majlis itu supaya masing-masing mudah minum dan memberi cenderahati.

Assabiqun adalah wadah jasawan PAS yang berusia 55 tahun ke atas. Mereka dulunya adalah aktivis parti. Tapi sekarang kurang tenaga oleh atas beberapa sebab, maka mereka tidak dapat bergiat.

Bagi menghargai jasa mereka, dibentuk Sidang Assabiqun, bagaimana jasawan tidak dilupakan dan supaya mereka sentiasa dikenang.

Sebelah malamnya panitia bercadang mengadakan ceramah penyatuan ummah antara Assabiqun dan Kelab Veteran Umno atau Kelab Mubarak, iaitu wadah bekas YB Umno. Mungkin ceramah ini himpunan pertama di Kelantan selepas tandatangan Piagam taawun PAS-Umno pada 14 September ini di Kuala Lumpur. – HARAKAHDAILY 11/9/2019

SEUSAI solat Maghrib hari terakhir di Kampuchea di Masjid Phnom Penh kami dibawa makan di medan selera rakyat yang menghidangkan berbagai makanan malam yang menyelerakan.
     
Sederet gerai kendali penjaja Islam penuh pelanggan, tidak cukup meja. Kami bertuah dapat meja untuk empat orang. Wanita separuh umur berskaf kepala tanda dia orang orang Islam, tuan punya warung mengambil pesanan makan Kampuchea dari kami.
      
Justeru ia tumpuan pelanggan Islam termasuk dari luar, tidak diragu halalnya.
      
Saya pesan apa saja asal ikan. Tidak daging dan tidak ayam. Yang lain memesan mihun dan mi. Beberapa cucuk sate daging lembut dimakan bersama bawang jeruk, bukan kuah kacang seperti sate kita.
     
Saya teruja dengan saya pesan. Semangkuk masih berasap. Baunya menyelera. Ikannya ada tapi kurang. Apa? Seperti laksa.
      
Ia terletak tepi jalan mengadap Sungai Mekong. Sebelah jalan tepat orang berjalan kaki menikmati keindahan bangunan seberang pantai sungai.
     
Seorang rakan Islam tempatan tiba lewat. Kami sudah selesai makan. Kami sudah berlima. Mereka bertutur bahasa Arab. Saya saja tidak tahu Arab. Seorang dari Thailand dan seorang setempat boleh berbahasa Melayu. Dua lagi tidak boleh.
      
Kami berubah medium. Menggunakan Inggeris.
       
Rakan yang baru tiba mempelawa minum ke kedai kopi. Dengan motokarnya kami dibawa melihat kawasan perniagaan baru yang sedang dibangun. Ia keluar dari kawasan sesak Phnom Penh. Kawasan itu cukup luas, bila siapa nanti boleh mengalih kawasan sedia ada kepada komersial baru.
        
Penmbangunan dikenali kotaraya berlian akan menempatkan semua gedung perniagaan dan mungkin menjadikan Phnom Penh kawasan ekonomi yang penting di rantau Asean.
       
Kampuchea bukan sebuah negara kaya menarik pelabur. Dasar kerajaan yang ada setelah ia mengekang parti pembangkang dalam pilihan raya umum yang bagi memastikan PM Hunsen terus menang, tidak negara kaya barat tertarik untuk melabur. Kecuali demokasinya digemari mereka.
       
Pengasing barat tidak menjadikan Kampuchea tidak didatangi pelabur. China menunggu peluang sedemikian. Ia menawarkan apa sahaja yang dikehendaki oleh kereajaan.
     
Briliant City itu dibangunkan sepenuhnya oleh China. Berjuta pekerja datang bagi menyiapkannya siang dan malam. Tiada orang lain yang bekerja melainkan buruh yang disediakan dari China.
      
Semua bank dan syarikat kewangan dunia disediakan tetapi untuk kepentingan ekonomi China, ia sendiri tidak campur orang lain.
      
Banyak yang sudah siap dan perniagaan pun sudah mula berjalan. Siapakah yang mengisi gedung-gedung besar itu nanti? Dipercayai peniaga China dai seluruh dunia.
        
Kami berhenti di satu kawasan yang banyak restoran makanan Cina. Dan banyak lagi yang belum siap. Antara yang sudah siap ialah restoran Islam China. Kami masuk memesan minum. Kamipun memang sudah kenyang. Kawan tempatan yang membawa kami ke situ mencadangkan makan roti keping kering ala kudapan.
      
Sepingan penuh. Yang menjalankan pernigaan adalah Cina dari China. Malam belum hidup lagi, tetapi yang ramai ialah Cina.
      
Kami diberitahu ialah adalah kawasan perniagaan yang dikuasai oleh saudagar-saudagar Cina dan ia akan jadi satu China Town yang baru di rantai ini.
      
Dalam perjalanan pulang kami ditunjukkan satu tapak bangunan yang tersergam. Ia akan negambiil beberapa tahun untuk menyiapkannya.
        
Ia adalah tapak menara yang bila siap nanti akan jadi menawar paling tinggi di Asean. Menara kembar Kuala Lumpur nanti tidak lagi jadi yang tertinggi di Asean. Yang tertinggi ialah di China Town di Phnom Penh. - HARAKAHDAILY 1/9/2019

BUKAN sekali dua, bahkan acap kali didapati media perdana, termasuk yang pro-Islam yang mempromosikan ajaran al-Quran melayan nafsu penjenayah yang pernah disabitkan mahkamah kerana  jenayah memukul Anwar Ibrahim yang ditutup matanya hingga pengsan dan berminggu matanya lebam.
      
Penjenayah itu menjaga undang-undang tetapi tidak menggunakan undang-undang terhadap Anwar bahkan menghukumnya dengan nafsu. Mahkamah telah menghukumnya sebagai penjenayah, dan hukuman itu mengeluarkannya dari orang-orang mulia.
       
Jika media melayan pandangannya adalah melayan pandangan nafsu. Media berpahala tetapi memuliakan fikiran nafsu penjenayah mencacatkan pahalanya.
      
Terakhir ketika Islam di Malaysia berdepan dengan cabaran paling getir atas isu Dr. Zakir Naik, media membesar fikiran nafsi penjenayah itu supaya Dr. Zakir diusir, serahkan kepada negara yang memburunya dan menempelak umat Islam menyambutnya sebagai tetamu dihormati seolah-olah kita tidak ada ulama dan ahli ilmu hingga menggunakan pakar asing.
     
Pakar Islam lahir di benua mana dan dari kabilah mana adalah milik Islam. Dia bukan orang asing. Kita tidak lihat Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali sebagai Arab Quraisy tetapi mereka kepunyaan Islam seluruhnya. Yang mengira Zakir pakar asing adalah fikiran asing bagi orang Islam yang diselaputi nafsu jenayahnya.
      
Mengapa kita dulu selalu mengundang Buya Hamka? Tidak adakah ulama kita sendiri? Tunku dan Tun Razak selalu mengundang ulama luar untuk muslihat tertentu sedang kita sendiri ramai ulama. Hamka  tidak dilihat sebagai orang Indonesia, tetapi beliau ada kelebihan tertentu. Malaysia acap memanggil Bill Gate dan teknologis Jepun untuk berkongsi pengalaman demi kemajuan kita.
      
Nafsu penjenayah mahu Dr. Zakir dihantar pulang untuk menghadapi tuduhan terhadapnya. Kononnya dia sanggup buat, dia mesti tanggung sendiri.
      
Menghantarnya pulang menyerahkan kepada keadilan nafsu. Dia tidak dapat adil. Samalah seperti menyerahkan Nabi Musa kepada Firaun. Nabi Musa pernah membela kaumnya berbalah dengan seorang Kibti. Ditumbuknya si Kibti lalu mati. Baginda dikehendaki oleh mahkamah Firaun. Mahkamah Firaun menjalan hukum nafsu. Musa tidak akan dapat keadilan.

Nabi Musa melarikan diri ke Madyan mendapatkan perlindungan dari Nabi Syuaib. Musa dikira salah kerana membunuh dengan satu tumbuk. Nabi Syuaib melindunginya, tidak menyerahkannya kepada Firaun.
      
Kerana dakwahnya Nabi Muhammad SAW menghadapi tekanan di Mekah. Antara tindakan mengurangkan tekanan baginda mengirim Jaafar Abu Talib dan pasukannya hijrah ke Habsah. Musyrikin Quraisy menghantar wakil minta Raja Najasyi memulangkan mereka kerana mereka dikatakan banyak menimbulkan masalah kepada masyarakat Mekah.
       
Najasyi beragama Nasara enggan menunaikan tuntutan sama seperti kerajaan Islam Malaysia sebelum ini enggan menunaikan tuntutan India memulangkan Zakir Naik. Jika Nasara Najasyi enggan memulang pelarian Islam yang datang minta perlindungan, maka mengapa kerajaan pro-Islam Malaysia tidak boleh melindungi Zakir.

Nabi Muhammad diancam bunuh di Mekah. Baginda SAW tidak menyerah untuk diadili nafsu Quraisy. Allah mengarahkan baginda SAW hijrah ke Madinah. Nabi SAW itu sentiasa dalam peliharaan dan perlindungan Allah. Dalam keadaan demikian melarikan diri dari keadilan nafsu adalah pilihan.
      
Nabi Musa memilih lari ke Madyan, Baginda Rasul memilih hijrah ke Madinah. Zakir bukan nabi seperti Musa dan Muhammad SAW. Musa AS disambut dan dilindungi di Madyan, Nabi Muhammad SAW disambut dan dilindungi di Madinah, mengapa Malaysia tidak boleh belajar dari sejarah melindungi Zakir sedang Allah muliakan Malaysia dengan Islam sebagai agama umat?
      
Malaysia jangan tunduk pada tuntutan dan fikiran nafsu penjenayah! – HARAKAHDAILY 23/8/2019

BAGI meredakan kemarahan umum terhadap tindakan kerajaan PH memansuhkan bantuan tanam semula kelapa sawit bagi pekebun kecil sawit, lalu ditawarkan skim pinjaman menanam semula dengan kadar bunga dua peratus.
       
Dipercayai tidak akan meredakan kemarahan itu kerana ia tidak dikira satu keputusan adil sekalipun dalih kerajaan adalah demi kepada semua pekebun sawit termasuk Felda dan Felcra.
       
Pekebun kecil sawit pernah bertuah memiliki kebun itu semasa harga komoditi itu stabil – tinggi. Tetapi harga stabil tidak sentiasa. Banyaknya tidak stabil seperti sekarang apabila Eropah dan Amerika memulaukan inportnya. Pernah mereka melonggarkan importnya, tetapi banyaknya memboikotnya.
      
Dalih mulanya kualitinya tidak sebaik soya, bahkan dikatakan ada nagatifnya. Setelah dibukti tiada kurangnya dari segi khasiat, isu pemulauan pun reda. Larangan itu bukan justeru rendah khasiat dan bernegatif, tetapi pengeluar soya tidak mahu sawit bersaing dengan soya dalam pasaran dunia. Bukan saja mereka mahu memonopoli penggunaan di wilayah pengeluar soya sendiri, bahkan demi menguasai pasaran dunia termasuk di negeri pengeluar sawit.
      
Kini khasit dan kualiti tidak berbangkit tetapi demi sentimen kebenuaan dan saingan pengaruh kuasa timur-barat, warna kulit, meneruskan diskriminasi bangsa/wilayah maju dan tidak maju supaya yang tidak maju terus menjadi hamba kepada yang maju.
      
Malaysia terkesan dengan diskriminasi/perlindungan itu, menjadikan ekonomi sawit lumpuh dan pekebunnya jadi miskin semula. Tanpa bantuan di sana sini dan sedikit sebanyak dari kerajaan terhadap pekebun sawit, mereka bukan sekadar tidak jadi orang senang, akan kekal miskin malah jadi fakir berikutan dengan kenaikan harga semua barang keperluan.
      
Setakat kebun itu terus mengeluarkan hasil, sudah kais pagi makan pagi, dan bila sawit perlu ditanam semula, ditarik pula bantuannya, nescaya menjadikan mereka masyarakat tidak cukup makan. Dan bila diganti dengan pinjaman dan berbunga pula, menjadikan mereka golongan berhutang sampai mati.
       
Bunga walaupun 0.01 peratus tetapi penindasan dan tetap berdosa. Pada ketika umat mahu bebas dari skim tidak patuh syariah, pinjaman bunga dua peratus mengekalkan pekebun sawit dibelenggu dosa bunga.
      
Ia tidak dirasa apa-apa bagi penyokong DAP dan konco sekularnya dalam PH, tetapi masih penindasan orang Islam yang kebanyakan pekebun kecil itu beragama itu.
     
Adakah PH yang mencari rahmatan lil alamin sudah merujuk pakar patuh syariah bunga dua peratus bebas dosa?
     
Mungkin bantuan tanam semula itu bukan satu dasar yang kekal. Bila komoditi itu kekal stabil, negara stabil olehnya dan kehidupan pemilik sawit termasuk pekebun kecil, maka bantuan boleh dikaji semula. Apa yang kerjaan wajar buat itu bagaimana harga sawit distabilkan dulu. Selagi ia tidak stabil, jangan bunuh kebun kecil dan pekebun kecil.
      
Jika ia membebankan kerajaan, mana kerajaan yang tidak mahu bertanggungjawab atas beban rakyat? Orang yang hendak jadi kerajaan mesti sedia pikul beban.
     
Selagi manusia itu di dunia termasuk yang taqwa tetap ada beban dan menjadi beban. Hanya di syurga baru bebas beban.
     
PH mahu lari dari beban bantuan tanam semula pekebun kecil. Ia menambah lagi beban rakyat setelah banyak janji pilihan raya gagal ditunaikan. Adakah PH kekal potong bantuan itu? Dipercayai ia tidak ditarik balik. Jika sampai PRU15 ia tetap tidak prorakyat, ia menempah jadi pembangkang dalam PRU15.
      
Biarkan PH dengan kebebalannya. – HARAKAHDAILY 16/8/2019

PADA hari terbuka Aidilfitri Khairy Jamaluddin di kawasan parlimennya di Rembau hampir tiga bulan lalu dilihat MP itu dengan gayanya yang amat tampan sedondong sut merah dengan bertanjak merah juga.
       
Merah menjehang itu warna rasmi pakaian Umno sekarang. Seolah-olah tidak sah orang Umno dan pemimpin tidak berpakaian merah pada hari tertentu baik pakaian Melayu lengkap atau kemeja atau baju korporat.
       
Terutama pada mesyuaratnya di bahagian-bahagian terutama perhimpunan-perhimpunan nasionalnya, termasuk juga perayaan hari terbuka.
      
Biasanya bersongkok baldu hitam, pakaian kepala umum bagi Indonesia dan Melayu Malaysia.
      
Di zaman orang awam mula bertanjak ini YB KJ menarik perhatian lengkap bertanjak merah. Mungkin tidak hairan selepas Umno kalah ini bertanjak merah seperti KJ itu jadi tiruan kebanyakan Umno.
      
Bertanjak bagi para duli bertanjak adalah pakaian pada hari-hari tertentu. Sekalian kerabat dan pembesar bertanjak belaka tetapi tidaklah merah seperti Khairy pakai hari terbukanya.
      
Bertanjak itu adalah simbol kebesaran Melayu para raja dan kerabat sejak Melayu itu ada, tetapi tanjak merah seperti KJ guna dan kemudian diguna pula Umno tentulah melambangkan pekat darah Melayu Umno itu.
      
Tetapi yang bertanjakkan itu bukan Umno sangat. Orang awam biasa menjadi pakaian Melayu dan bertanjak seolah fesyen sekarang baik dalam upacara jua.
      
Muktamar Dewan Pemuda PAS yang terakhir di Kelantan sekalian Exco bertanjak. Mereka itu bersongkok pun jarang. Biasanya berkopiah putih dan sebahagiannya berserban. Tapi sedondong pemimpin bertanjak dalam perasmian muktamar. Tahun ini berulang lagi di Kuantan. Bukan sekadar Exco Dewan Pemuda dan petugas muktamarnya bertanjak, Timbalan Presiden PAS, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man yang merasmikannya lengkap berpakaian songket dan tanjak sekali.
      
Saya tiba lewat pada perasmian, dari jauh saya terlihat di skrin seorang seperti raja berucap. Saya sangka ada raja bertitah dalam muktamar PAS. Bila dekat rupanya Tuan Ibrahim sebagai perasmi ditetap dan tentunya disediakan oleh panitia Muktamar Pemuda. Bila saya di tempat di baris depan sekalian pemimpinnya di pentas dan para bentaranya bertanjak belaka.
       
Komen di hati saya, Raja-Raja Melayu pun tidak bertanjak setiap kali mesyuarat Majlis Raja-Raja, bahkan ada yang sentiasa beruniform panglima tentera, tiba-tiba Pemuda PAS pula tinggalkan kopiah ketayap berpakaian lengkap macam raja pula.
      
Sepanjang muktamar sudahlah bentara bertanjak, ada juga sepanjang tiga hari itu perwakilan bertanjak.
     
Sebelumnya anak saya pun ada lebih dari sepasang pakaian bertanjak. Bila ada saudara mara kahwin dia pun bertanjak macam raja-raja lagaknya.
      
Dia adalah imam besar sebuah universiti awam. Solat Hari Raya Aidilfitri tiga bulan dulu dia mengimamkan solat dan berkhutbah sekali lengkap dengan pakaian kebesaran Melayu dan bertanjak sekali.
      
Cuma saya belum dengar dia naik mimbar berjubah dan bertanjak. Tetapi ia trend yang mungkin masa depan.
      
Demikianlah dunia kita, raja yang rasminya bertanjak jarang bertanjak, orang awam pula, yang tiada setitik pun darah raja di badannya, mula bertanjak di tempat-tempat awam.
     
Bila KJ yang jadi ikon setengah anak muda bertanjak di majlis harirayanya, mudah jadi tiruan generasi depan. – HARAKAHDAILY 13/8/2019

MASING-masing sudah tidak sabar menunggu nama bertuah yang PAS dan Umno muafakat keduanya kandung sekarang. Tidak sempat bayi dilahirkan macam-macam nama sudah diberi.
      
subkyBanyak yang menamakan Pasno dan Nopas. Nama-nama itu ada relevennya dengan kedua buah parti itu iaitu Umno dan PAS, apa lagi dengan hubungan mereka yang pesat dan amat rapat sekarang.
      
Dua nama itu disingkat dan dirangkumkan jadi Pasno atau Nopas seperti yang Sukarno pernah buat di hujung kekuasaannya dulu. Dirangkumnya nama kumpulan terbesar dan saling berpengaruh nasionalis, agama dan komunis menjadi satu iaitu Nasakom. ‘Nas’ dari nasionlis, ‘A’ dari agama dan ‘Kom’ dari komunis.
      
Ketika hendak menyelesaikan krisis Ganyang Malaysia oleh Indonesia dan Filipina atas projek Gagasan Malaysia dalam sidang puncak antara Sukarno, Presiden Macapagal dari Filipina dan Tunku Abdul Rahman Putra di Manila. Sukarno mencadangkan pembentukan negara konfiderasi antara tiga wilayah itu dengan nama Maphilindo, ‘Ma’ bagi Malaysia, ‘Phil’ bagi Filipina dan ‘Indo’ bagi Indonesia.
      
Mereka bersetuju. Sebulan kemudian berbalah semula Maphilindo jadi asap dan angin.
      
Begitu juga seniman P. Ramlee dirangkumnya ayat kumpulan gitar rancak menjadi kalimah kugiran dan panggung wayang gambar menjadi pawagam hingga istilah itu terpakai hingga sekarang.
     
Tetapi kedua-dua parti Melayu itu dipercayai kata, NO akan nama Pasno dan Nopas itu bukan kerana kalimah itu tiada dalam kamus dan tidak diketahui maknanya, ia kata yang asing bagi mereka sekarang.
      
Asingnya kerana ia  tidak disebut orang. Tetapi apabila dinama demikian dimasyhurkan nescaya sekelip mata popular di seluruh dunia. Macam Umno. Ia bukan dari lidah orang Melayu. Tapi kerana Dato’ Onn yang jadi bIdannya dia namakan Umno orang pun guna Umno. Dan ada orang Melayu menamakan terjemahannya Pekembar, tetapi bahasa tidak berdaulat seperti Inggeris maka tiada yang yang tahu apa itu Pekembar.
     
Justeru jari tidak bermata dan buta berbagai nama dinamai media sosial seperti Penyatuan Ummah, Umat Bersatu, Gagasan Sejahtera dan lain-lain.  Tapi popularnya Nopas dan Pasno.
      
Kerana taawun itu belum bernama, maka ada pendukungnya bimbang orang masing-masing terkeliru dan dikeliru oleh berbagai cadangan itu. Maka digesa mereka agar disegerakan penamaannya, moga-moga ia segera masyhur dan popular bagi menghadapi PRU15. Orang ini tidak sabar lagi.
      
Apa yang hendak diburu sangat? Tidak siapa yang akan keliru. Bayi belum lahir. Rata-rata orang Melayu tunggu bayi lahir dulu, setelah sah jantan betinanya baru mereka cari nama. Ada yang sampai sepuluh hari kerana banyaknya nama lalu tak tahu pilih.
     
Walaupun Nabi Ishak dan Yaakub sudah dinamakan sebelum mereka dikandung ibu masing-masing dan Allah menamakan Yahya bagi anak Nabi Zakaria seperti yang Jibril maklumkan kepada Nabi Zakaria dan isterinya mereka akan beroleh anak tetapi kebanyakan dapat anak dulu baru diberi nama.
     
Tidak menamakan apa-apa bagi taawun PAS-Umno mungkin banyak untungnya. Ia akan diteka nama itu dan ini setiap hari. Dengan orang meneka nama seperti Wilayah Bertuah dan lain-lain akan menyebabkan hal itu diberitakan setiap hari. Gagasan itu akan hidup terus dalan tekaan orang ramai. Lagi ramai yang meneka maka lagi masyhur dan diperkata orang tentang kelahirannya.
     
Cuma nama itu diperlukan bersama simbol baru supaya cukup masa bagi menyediakan poster dan pekerja memasangnya di sana sini. – HARAKAHDAILY 10/8/2019

    

AMAT terharu dan setinggi syukur apabila cucu Halimah, 6 tahun yang kedua ibu bapanya maut kemalangan motosikal di Lebuhraya Persekutan pergi ke syurga.
      
Halimah Haji Isa sepupu saya bersama suaminya, Zakaria berangkat ke Tanah Suci kurang 24 jam selepas anak dan menantunya dikebumikan sekitar dua minggu lalu.
      
Tragedi pasangan itu saya tulis di ruang ini sebelum ini.
      
Sehari selepas pengkebumian akhbar melapor anak perempuan pasangan yang belum bersekolah dan tidak tahu apa-apa erti kematian dan jadi yatim piatu, dikatakan berkata kepada saudaranya, ayah bondanya pergi ke syurga. Kanak-kanak itu sebelum itu pernah kematian datuk saudara. Dia menangkap kata di acara mengafannya arwah pergi ke syurga. Ia antara doa orang yang menziarahi mayat.
      
Apabila kanak-kanak itu menyaksikan ayah bondanya dikafankan, padanya mereka diselimut setelah sejak dimandikan.
      
Masa itu kanak-kanak itu menyebut kepada orang-orang yang terdekatnya, bahawa mereka pergi ke syurga.
     
Jika kanak-kanak itu mumayiz, dia tahu akan erti doa, maka dikira sebagai doanya kepada ibu bapanya. Doa orang yang belum ada catatan dipercayai dimakbulkan. Tetapi apabila kanak-kanak itu yang tidak mengerti apa tenang alam ghaib, boleh dipercayai dia diilham Allah tentang kebahagiaan ibu bapanya di alam akhirat, dan moga-moga bila syurga dibuka pintunya anak sulung Halimah dan isterinya melangkah ke alam syurga sebaik dan selepas saja baginda Rasulullah SAW masuk ke syurga. Amin!
      
Moga-moga kanak-kanak itu, cucu Halimah, telah menyebutkan tentang keuntungan anak dan menantu Halimah itu di alam ukhrawi.
      
Moga-moga bahagialah Halimah, sepupu saya itu dan suaminya beroleh anak dan menantu yang menjadi ahli syurga. Dan mereka sabar denan ujian besar menjelang jadi tetamu Allah dan mengerjakan haji. Moga-moga dengan ujuan itu mereka beroleh haji mabrur.
     
Saya amat mengenali sepancur saya itu satu kalimah pada orang Perak yang bererti sepupu bagi mereka yang bapanya adik beradik. Bagi kepercayaan orang Perak tidak digalakkan kahwin sesama sepancur. Sekalipun kahwinnya sah, tetapi pengamatan dari segi kesihatan, darah sepancur adalah lebih pekat dari darah darah sama sepupu, maka ia boleh melahirkan zuriat ada kelemahannya.
      
Mungkin masyarakat Cina lebih peka. Mereka melarang kahwin sesama sebaka, seperti Ong tidak boleh kahwin dengan baka Ong dan Lim mengelak dari kahwin sesama Lim.
     
Walaupun saya tidak ada pengetahuan tidak eloknya kahwin sepancur, tetapi cenderung dengan pandangan biologi dan Islam melarang kahwin adik beradik.
      
Halimah dari kecil saya ketahui dia peramah. Sentiasa senyum dengan sesiapa jua dalam suasana apa pun. Bercakap lemah lembut, gerak geripun lemah lembut bagi yang orang kata pijak semut pun tidak mati.
      
Setelah bekerja dan berumah tangga dia berjauhan dengan ibu bapa. Bapanya tiada penyaki tetapi usia tuanya tidak upaya mengurus keperluan isteri. Bonda Halimah berpenyakit bergantung semua perkara kepada pembantu rumah. Itulah suasana  kebanyakan warga emas Malaysia termaasuk Islam.
      
Halimah setiap minggu dan cuti akan balik menunaikan tanggungjawabnya kepada ibu dan bapanya. Suami dan anak-anaknya akan bersamanya.
      
Pada saya sepancur saya berhati dan beradab mulia. Boleh dianggap sebagai tanda ahli syurga. Tuhan saja yang tahu. Tapi kita boleh mengagak orang yang baik berakhir dengan kebaikan. Apa lagi bila cucunya kata yang bondanya pergi ke syurga. Bertuah Halimah dapat jadi ibu mertua kepada orang yang diharap jadi ahli syurga. – HARAKAHDAILY 8/8/2019

BERIKUT tumbangnya institusi Khalifah Islam Turki terus memudar atau melenyapkan konsep ulil amri, satu sistem ketua negara/ketua kerajaan yang penting dalam politik dunia Islam.
      
Islam merakamkan institusi ulil amri itu adalah pemusatan kesetiaan Islam selepas Allah dan Rasul-Nya. Meskipun kesetiaan umat kepada ulil amri tidak mutlak seperti beriman kepada Allah dan Rasul, tetapi kepatuhan kepada ulil amri adalah penting dalam sistem pemerintahan Islam.
      
Hukuman tertinggi dalam Islam ialah Allah dan Rasul sedang perintah dan keputusan ulil amri sah pada sisi agama bergantung kepada kepatuhannya kepada kepada Allah dan Rasul. Sepanjang sejarah pemerintahan khalifah yang menjadi model pada pemerintahan Islam ialah tindakan dan keputusan yang diambil oleh Khalifah ar-Rasyidin yang empat: Abu Bakar As-Siddiq, Umar al-Khatab, Othman Affan dan Ali Abu Talib. Ada ulama memasukkan sama Umar Abdul Aziz.
      
Yang lain bergantung tepat dan tidaknya di sisi Islam. Maka pentadbiran mereka tidak jadi rujukan mutlak. Namun keputusan khalifah dan raja di bawah pmerintahan khalifah wajar dipatuhi oleh rakyat sekalipun pemerintahannya  tidak adil seperti yang Islam mahu.
      
Apapun pilihan Islam ialah mahukan ulil amri yang adil. Jika khalifah termasuk dalam maksud ulil amri, tindakan Khalifah ar-Rasyidin tidak ditakwil, lain-lain ulil amri boleh ditakwil.
      
Justeru sistem ulil amri itu disebut selepas Allah dan Rasul, maka ulil amri itu suatu yang patut ada dalam dunia Islam. Soal konsesp itu pudar setelah penjajahan barat berkuasa di dunia dan lenyap setelah sitem khalifah hapus, tetapi ia adalah satu mutiara yang ada dalam Islam, maka wajar Islam memelihara kemuliaannya.
      
Apakah dalam pemakaian sistem raja berlembagaan dan dunia demokrasi, raja yang bukan ketua kerajaan sesuai konsep ulil amri dipraktikkan?
     
Sekalipun ada pemisahan kuasa antara ketua negara dan ketua kerajaan dalam wilayah mengamalkan raja perlembagaan, kekayaan pengetahuan dan ilmu yang ada di sisi Islam ada cara ia boleh diurus, ulil amri boleh dimartabat dalam pemakaian raja berperlembagaan sama seperti demokrasi releven dalam pentadbiran Islam atau Islam dapat menjadikan demokrasi sempurna dan indah.
      
Jika ulil amri dapat ditoleren dalam pemerintahan raja berperlembagaan, maka umat Islam wajar memartabatkannya sebagai satu institusi berdaulat selepas kita beriman kepada Allah dan Rasul.
      
Dalam dunia yang rakyat adalah berdaulat umat Islam mahu pemerintahan beraja yang mengikut kehendak ulil amri. Raja yang ulil amri dekat kepada Allah dan Rasul-Nya, dan ulil amri itu jauh ia dari gejala kezaliman dan perkara negatif.
        
Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang baru dimahkotakan sebagai Yang di-Pertuan Agong dengan sikap yang mendekati rakyat, baginda selesa dengan rakyat dan rakyat selesa dengan baginda, boleh membangun diri sebagai ulil amri yang boleh memelihara kedaulatan Islam.
      
Ditambah pula dengan penampilan Raja Permaisuri Agong, nampaknya berjaya menjadi wanita yang diperlukan oleh seorang raja yang ulil amri. Baginda tampil dengan masyarakat Malaysia sebagai seorang yang beradab Islam, nescaya dapat membantu Yang di-Pertuan Agong menjadi seorang raja yang dikehendaki oleh Islam.

Agong memerlukun sokongan semua bagi menjadi raja yang dikehendaki Islam. Dengan sokongan Permaisuri Agong yang bersahaja itu, Agong tidak terhalang untuk menghidupkan keluarga Islam dalam istana kerana Permaisuri sudah tahu apa yang wajar seorang wanita diraja Islam.
      
Semua ini mudah bagi masa depan Malaysia memuliakan rajanya sebagai ulil amri dalam satu sistem Islam yang sempurna. – HARAKAHDAILY 7/8/2019

SAYA ajak penyokong Sidang Assabiqun di Kawasan PAS Pandan petang 21 Julai lalu berlumba-lumba  mencari barakah dan pahala dengan menyokong dan menghidupkan Sidang Assabiqun yang PAS tubuhkan tiga tahun lalu bagi jasawannya yang berusia 55 tahun ke atas dan tidak upaya lagi cergas dalam medan siyasah – politik Islam.
      
Sidang Assabiqun ini adalah kelab bagi para aktivis PAS yang berjasa di berbagai lapisan justeru usia dan uzur tua tidak upaya lagi memimpin dan cergas dalam politik sedang politik Islam itu tempoh bersaranya apabila tiba ajal.
      
Maka apa hendak buat bagi menghidupkan jamaah Islam sementara menungngu mati? Bersekutulah dengan Sidang Assabiqun, beramal apa yang patut sambil mengingatkan mati. Bagi yang beriman mengingat mati adalah berpahala. Menyumbang apa yang patut bagi menguatkan semangat seolah-olah tidak akan mati selama-lamanya. Jangan tidak menyumbang dan tidak buat apa-apa, yang demikian itu bererti sudah mati sebelum mati.
       
Tiga tahun terakhir ini pemimpin PAS memberi dua anugerah kepada penyokong PAS. Pertama mempelopori penyatuan ummah, menggerakan PAS dan Umno supaya berdua. Kedua memberi Sidang Assabiqun bagi jasawan yang mencecah usia 55 tahun.
       
Siapa yang memberi nama Assabiqun itu? Tuan Guru Presiden Haji Abdul Hadi Awang di Sungai Besi, Bandar Tun Razak, serentak pada malam pemilihan Tuan Guru Hashim Jasin sebagai Mursyidul Am PAS yang baru.
     
Kelab jasawan itu sudah ada lama dikenali Kelab Veteran PAS. Ia bukan kalimah membawa apa-apa motivasi pada Islam. Tidak dipastikan ada barakah dan motivasi.
     
Lalu ia dijemakan semula sebagai Sidang Assabiqun. Dari mana nama itu diambil? Ia adalah panggilan kepada golongan yang awal yang mula-mula menerima Islam di zaman Rasulullah SAW dulu iaitu Assabiqun al-awwalun.
      
Ia dirakamkan pada surah At-Taubah ayat 100 yang bermaksud: Dan orang-orang yang terdahulu – yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dan orang-orang Muhajirin dan Ansar, dan orang-orang yang mengikut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta ia menyediakan untuk mereka syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya, itulah kemenangan yang besar.
     
Tidak diketahui selepas itu ada sidang memakai nama Assabiqun di dunia. Mungkin PAS yang pertama.
      
Assabiqun al-awwalun itu adalah nama besar dan berjasa besar kepada Islam, moga-moga memakai nama Assabiqun itu kita mendapat barakah daripadanya dan setiap yang barakah itu berpahala. Maka bagi mendapat barakah dan pahala itu mari semuanya beramai-ramai menyertai dan menyokongnya.
      
Jadikan ia satu institusi yang penting dalam Islam dan mampu menjana PAS sebagai parti masa depan.
      
Hari tua bagi yang bersia 55 tahun ke atas adalah masa yang penting untuk memungut sebanyak-banyak pahala. Biar setiap minit sehingga hari mati semua beroleh sebanyak-banyak pahala.
      
Mari kita rebut barakah dari memuliakan kalimah Assabiqun dan al-awwalun itu. Mari kita rebut barakah dari bakti setiap muhajirin dan setiap ahli Ansar yang menyambut Nabi di Madinah. Kita mahu menumpang pahala setiap yang mengikut jejak Assabiqun. Kita mahu diredhai Allah dan kita pula meredhai-Nya.
      
Moga-moga mendapat ganjaran syurga seperti mereka dan kekal. Kita mahu minum, berenang dan menyelam di sungai-sungai yang disediakan. Siapa tidak mahu dengan kemenangan besar Assabiqun itu?
     
Bersama Assabiqunlah sejak di dunia! – HARAKAHDAILY 4/8/2019