SISTEM Mudharabah sebagai satu kaedah perkongsian perniagaan perlu diperluaskan dalam masyarakat bagi menyelamatkan masyarakat peniaga berskala kecil khususnya terlibat dengan pinjaman Riba.

Mudharabah adalah perkongsian perniagaan antara pemodal dan peniaga yang menjalankan perniagaan. Asasnya adalah perkongsian pada untung dan juga rugi. Berbeza dengan sistem perbankan Islam yang sedia ada sekarang. Mereka hanya mampu menyediakan pembiayaan perniagaan menggunakan beberapa kaedah akad yang dibenarkan oleh Syarak yang hanya meletakkan bebanan risiko rugi hanya ke atas peniaga. Tetapi untung dan manfaat dinikmati bersama.

Masyarakat peniaga khususnya peniaga kecil-kecilan mengambil pinjaman cara riba menerusi along yang tidak berlesen mahupun institusi kewangan riba yang berlesen. Penglibatan dengan riba ini menghilangkan Barakah perniagaan mereka.

Malah sistem riba inilah yang merosakkan ekonomi negara kerana ia mencipta duit baru dan kekayaan tidak berasaskan nilai aset yang benar dalam pusingan ekonomi negara.

Kerajaan boleh memperkasakan pelbagai institusi ekonomi Islam dalam negara ini bagi bergerak ke arah mengembangkan sistem Mudharabah ini bagi membina kekuatan ekonomi bagi ummah.

Sesungguhnya perniagaan antara bidang yang diberi perhatian besar oleh Rasulullah saw ketika membina negara baru Madinah. Pasar baru untuk umat Islam dibina oleh baginda bagi mengukuhkan pasaran peniaga muslim.

Dr Khairuddin at-Takiri
Sabtu 4hb Mac 2017

PERTUBUHAN Pendukung dan Pencinta Ulamak (Geng Ustaz) dengan ini terkejut dengan sikap dan kenyataan SS Mufti Perlis Datuk Dr Mohammad Asri Zainal Abidin yang mencabar untuk berdebat dengan Datuk Seri Tuan Guru  Abdul Hadi Awang Presiden PAS dalam isu Akta 355.

Akta 355 yang dikemukakan cadangan melalui usul pindaan RUU355 adalah jelas bertujuan memperkasakan Mahkamah Syariah yang sedia ada dalam negara ini telah juga dipraktikkan sejak tahun 1965 lagi.

Usul pindaan RUU355 ini menjadi polemik yang tidak pernah berlaku dalam sejarah perundangan apabila ditentang hebat oleh pihak tertentu sama ada jahil atau sengaja buat-buat jahil atau anti Islam.

Seharusnya perihal Akta 355 ini disokong oleh pihak autoriti agama Islam dalam negara ini seperti Mufti. Malangnya SS Datuk Mufti Perlis membuka ruang perdebatan dan mengajak masyarakat  untuk terlibat isu pindaan ini tanpa ada sandaran pengetahuan dan juga hujah.

Method muzakarah dan perbincangan sihat bersifat ilmiah seharusnya menjadi ruang mendapat pencerahan dan bukannya perdebatan untuk mempertahankan hujah SS Datuk Mufti yang mampu menggagalkan usaha baik dan murni ini.

Kritikan SS Datuk Mufti Perlis secara terbuka terhadap usul pindaan Akta 355 ini diambil peluang dan batu loncatan oleh pihak tertentu mengapi-apikan isu ini dan hak umat Islam itu sendiri.

Geng Ustaz ingin menyatakan bahawa kami amat tidak bersetuju dengan cara SS Datuk Mufti Perlis dalam menangani isu polemik usul pindaan Akta 355 ini dan menyeru pihak SS Datuk Mufti Perlis agar memperlihatkan adab terhadap Presiden PAS dan jangan mendabik dada dengan kelebihan status sebagai seorang Mufti untuk bercakap apa sahaja.

Kami berharap SS Datuk Mufti Perlis bertindak dengan wajar menurut lunas akhlak seorang ilmuan.

Hadits Abu Umamah ra, beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda:

مَا ضَلَّ قَوْمٌ بَعْدَ هُدًى كَانُوْا عَلَيْهِ إِلاَّ أُوْتُوْا الْجَدَلَ

“Tidaklah sebuah kaum menjadi sesat setelah mereka dulunya berada di atas hidayah kecuali yang suka berdebat." (Sunan At-Tirmidzy dan Ibnu Majah)

Ustaz Muhammad Najhan Halim
Timbalan Presiden Pertubuhan Pendukung dan Pencinta Ulamak @ Geng Ustaz

Zakir Naik dalam ceramahnya sentiasa mengemukakan hujah yang ilmiah dan rasional, tidak hanya berdasarkan sumber-Islam, beliau turut menghuraikan sesuatu perkara berdasarkan sumber agama lain bagi memahamkan pendengar terhadap keindahan Islam dan meyakinkan mereka bahawa Islam adalah agama yang sebenar. Intelek atau ekstrem?

Tidak sekadar itu, beliau tidak memaksa sesiapa untuk menerima setiap butir isi kandungan yang disampaikannya bahkan beliau memberikan peluang kepada semua sama ada bagi menanyakan soalan atau mengemukakan hujah balas terhadap perkara yang telah beliau sampaikan. Beliau bersedia menerima kebenaran yang disampaikan oleh pendengarnya dan membetulkan kesilapan sehingga sanggup menarik semula apa yang telah beliau sampaikan sekiranya dibuktikan bahawa ia salah. Intelek atau ekstrem?

Beliau tidak pernah pula memaksa sesiapa pun untuk hadir ke program ceramahnya. Beliau menjemput semua orang untuk hadir tanpa mengira Melayu, Cina atau India dan tanpa mengira agama Islam, Budhha, Hindu atau Kristian sementelah lagi untuk membezakan seseorang itu mengikut parti tertentu. Beliau hanya mengharapkan setiap peserta programnya hadir dengan kemahuan untuk mendapatkan kebenaran. Intelek atau ekstrem?

Menariknya (dengan izin Allah) selalu sahaja dalam programnya, ada kalangan bukan Islam memilih untuk memeluk Islam; bahkan bersyahadah di hadapan umum, ditonton oleh orang ramai dengan penuh rasa yakin dan aman. Zakir Naik tidak pernah memaksa atau mengugut individu pilihan Allah swt itu sehingga mereka berbuat demikian. Beliau hanya menyampaikan kebenaran yang dinyatakan di dalam al-Quran dan as-Sunnah. Intelek atau ekstrem?

Berbanding individu atau kumpulan tertentu itu yang mahu Zakir Naik diusir dan disekat masuk dari negara ini dengan dakwaan kononnya Zakir Naik telah mengancam ketenteraman awam, moral, ekonomi, keharmonian sosial dan pendidikan negara bahkan mereka meminta campur tangan AS bagi mengenakan tindakan ke atas Zakir Naik hanya semata-mata disebabkan oleh sikap-sikap Zakir Naik yang saya nyatakan di atas, intelek atau ekstrem?

Ke mana perginya hak asasi yang mereka laungkan selama ini? Ke mana hilangnya hak kebebasan bersuara yang mereka pertahankan selama ini? Ke mana hanyutnya semangat dialog intelektual yang diperjuangkan selama ini?

Anda berhak untuk menolak dan tidak bersetuju dengan pandangan Zakir Naik, tetapi tampil lah dengan hujah dan kebenaran.

Nasrudin Hassan
3 Mac 2017 | 4 Jamadil Akhir 1438 - HARAKAHDAILY 3/3/2017

LAJNAH Perpaduan Nasional dan Hubungan NGO Dewan Pemuda PAS Malaysia menyelar kenyataan tidak berasas yang dikemukakan peguam, Siti Kassim dan Hindraf berhubung kehadiran pendakwah terkemuka, Dr Zakir Naik ke negara ini yang diberi ruang oleh kerajaan Malaysia.

Pihak kami amat mengalu-alukan tindakan kerajaan memberikan ruang untuk Dr Zakir seorang pendakwah terkenal untuk berada di negara ini bagi meneruskan kerja dakwah beliau.

Kami meminta kepada semua pihak khasnya Hindraf dan Siti Kasim supaya tidak menambahkan isu yang boleh mencetus ketegangan kaum dan mengambil kesempatan di atas isu ini untuk tujuan politik sempit.

Seluruh rakyat memahami bahawa Malaysia merupakan sebagai sebuah negara Islam dan berdasarkan perlembagaan persekutuan yang menyatakan Islam sebagai agama rasmi maka tidak salah membenarkan pendakwah seperti Dr Zakir meneruskan kerja dakwah di negara ini.

Apa yang lebih baik adalah semua pihak duduk semeja berdialog dan bertukar fikiran melerai kekeliruan serta mencapai kata sepakat.

Malah pada kami sepatutnya pihak yang menentang kehadiran tokoh pendakwah itu  mengadakan pertemuan dengan Dr Zakir bagi mengadakan dialog dengan pendakwah terkenal itu.

Dialog perbandingan agama bukanlah perkara baharu dalam isu antara agama ini bahkan sudah acapkali diadakan seluruh dunia. Dialog yang harmoni adalah seruan para cendekiawan dunia bagi memastikan keamanan dunia dan mengelakkan ketegangan peradaban. Dr Zakir Naik didalam dialognya mengambil pendekatan ini dengan baik sekali.

Kami amat mengharapkan agar isu sebegini tidak dijadikan modal politik mahupun sentimen perkauman sempit oleh mereka-mereka yang bergerak kononnya atas nama hak asasi manusia yang pada akhirnya akan menzahirkan agenda yang tersirat iaitu menjadikan Islam sebagai sasaran untuk diburukkan imejnya.

Ayuh bertindak matanglah dalam segenap perkara agar keharmonian negara dapat dijaga dengan baik. Ayuh bersama melestarikan budaya berdialog sepertimana agenda yang dibawa PAS iaitu Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS). Lajnah Perpaduan Nasional dan Hubungan NGO DPPM bersedia menjadi penganjur sesi dialog antara Dr Zakir Naik dan Hindraf sekiranya semua pihak bersetuju duduk semeja.

USTAZ MOHAMAD IBRAHIM
Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional dan Hubungan NGO Dewan Pemuda PAS Malaysia.

PERJUANGAN menuntut kemerdekaan yang dipacu oleh PAS membawa konsep yang tersendiri kerana hasrat parti Islam ini mahukan sebuah negara yang melaksanakan syariat ditegakkan di atas runtuhan penjajah. Sebagai sebuah parti yang masih baru, pada 27 April 1953, PAS telah menyertai National Conference, sebuah persidangan yang menggabungkan parti-parti politik di Malaya anjuran 16 orang kenamaan termasuk tujuh orang Menteri Besar bagi menuntut pilihan raya segera ke arah berkerajaan sendiri. Kerana penglibatan PAS dalam badan ini, di mana Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan dilantik menjadi Ahli Jawatankuasa National Conference, PAS telah menggariskan satu konsep negara yang menjadi asas kepada semua perundingan PAS berkaitan isu-isu kenegaraan. Konsep dasar ini telah dinamakan sebagai "Perlembagaan Malaya."

Perlembagaan Malaya yang digubal oleh Jawatankuasa Kerja Agung PAS pada 26 Mei 1953 ini telah merangka garis-garis besar tentang bentuk negara Tanah Melayu merdeka, yang sekali gus memperlihatkan komitmen PAS untuk mengambil pendekatan demokrasi sebagai pendekatan perjuangannya sebagaimana yang disebut dalam Program Politik PAS. Ia menjadi testament politik PAS ketika bersama National Conference, kemudiannya National Convention dan juga pakatan politik yang lain pra merdeka. Ia juga merupakan terjemahan sikap PAS yang disebut oleh Yang Dipertua Agungnya bahawa kerjasama politik ini tidak akan mengikat PAS, bahkan PAS boleh berkecuali jika pendirian mana-mana badan yang disertainya bercanggah dengan prinsip-prinsip asas yabg digariskan oleh PAS menerusi Perlembagaan Malaya.

Perlembagaan Malaya ini pada asasnya menggariskan lima prinsip utama yang pegang oleh PAS untuk semua perundingan dalam soal kenegaraan. Lima prinsip tersebut ialah:

I. Nama perlembagaan negara;
II. Agama negara;
III. Bahasa rasmi negara;
IV. Corak kerajaan; dan
V. Kerakyatan.

PAS memutuskan perlembagaan negara ini mestilah dinamakan sebagai "Perlembagaan Persekutuan Semenanjung Tanah Melayu" atau "The Constitution of the Federation of Malay Peninsula." PAS menolak perkataan Malaya kerana perkataan ini bukan sahaja berbau penjajah, tetapi tidak menggambarkan orang Melayu sebagai tuan punya negeri yang mempunyai hak ketuanan secara mutlak ke atas Tanah Melayu. Nama negara yang disebut sebagai Persekutuan Semenanjung Tanah Melayu menunjukkan bahawa hak ketuanan dan kebangsaan negara ini mestilah Melayu, dan orang asing boleh diberikan hak sebagai imigran secara terhad. Nama Tanah Melayu adalah nama asal yang sangat sesuai pada bunyi, makna dan isinya.

Kedua, PAS mempertegaskan Islam hendaklah dijadikan agama rasmi negara dan sekali gus menjadi dasar negara. Islam menjadi agama rasmi bagi semua sembilan buah negeri Melayu dan empat buah wilayah Negeri-negeri Selat iaitu Melaka, Pulau Pinang, Seberang Perai dan Singapura, di mana PAS mahu sebuah kementerian khas diwujudkan untuk memusatkan pentadbiran agama. Hal ini sesuai dengan tujuan PAS untuk memperjuangkan tertegaknya syariat Islam di negara ini, sekali gus menolak pendekatan sekular dalam soal kenegaraan. Ketiga, bahasa Melayu dijadikan bahasa rasmi bagi Persekutuan Semenanjung Tanah Melayu, sedangkan bahasa Inggeris menjadi bahasa kedua untuk suatu tempoh sementara dalam masa peralihan. Oleh kerana bahasa Melayu adalah bahasa anak negeri dan ia telah diterima sebagai bahasa pengantar oleh rakyat, maka ia perlu menjadi bahasa negara, iaitu bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan bagi Tanah Melayu.

Keempat, PAS memberikan fokus kepada corak atau bentuk kerajaan bagi Persekutuan Semenanjung Tanah Melayu. Beberapa aspek yang ditekankan oleh PAS iaitu negara ini mestilah berbentuk persekutuan (federal), iaitu gabungan negeri-negeri Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Persekutuan ini ditadbir secara demokrasi di mana sebuah dewan perwakilan rakyat (parlimen) dibentuk sebagai majlis tertinggi dengan ahli-ahlinya dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya. Pentadbiran awam dijalankan oleh kuasa eksekutif melalui penubuhan kementerian-kementerian di mana sebuah jemaah menteri (kabinet) yang bertanggungjawab kepada dewan perwakilan rakyat dibentuk untuk menjalankan pentadbiran awam negara. Dan kelima, soal kerakyatan. PAS berpegang bahawa dasar kerakyatan sedia ada mengikut Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1948 (Pindaan 1952) adalah wajar dikekalkan, di mana imigran tidak diberikan kerakyatan secara mudah, sebaliknya melalui syarat-syarat yang ketat.

Pada asasnya, PAS telah mempunyai pandangan yang terkehadapan tentang realiti politik dan bentuk negara ini apabila berkerajaan sendiri. Selain mahu negara ini diberikan hak ketuanannya kepada pemilik asal iaitu orang Melayu, PAS juga mahukan kedudukan Islam sebagai dasar negara serta pelaksanaan syariat ditegaskan, selain kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan. Dalam menentukan corak kerajaan, PAS memilih bentuk negara persekutuan yang mengamalkan demokrasi berparlimen dengan kuasa rakyat untuk memilih kerajaan dan kewujudan pengasingan kuasa antara eksekutif (jemaah menteri) dan legislatif (dewan perwakilan). Setelah Perlembagaan Malaya ini dibentuk, ia telah menjadi asas kepada PAS dalam semua perundingan kenegaraan dalam National Conference dan National Convention antara 1953 hingga 1954.

Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
2 Mac 2017

HARGA diesel naik 5 sen begitu juga harga gula pasir dilaporkan telah naik sebanyak 11 sen bagi setiap kilogram berkuatkuasa serta merta, harga jualan bagi 1 kg gula pasir dari RM2.84 kini meningkat kepada RM2.95 secara senyap naik sebanyak 11 sen.
 
Kenaikan harga barang keperluan ini secara tidak langsung menjadi beban kepada pengguna terutama golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana. Mereka terpaksa berbelanja lebih untuk membeli barang keperluan harian mereka disebabkan kenaikan harga pengangkutan dan juga harga bahan yang memerlukan gula seperti kuih muih, minuman dan sebagainya.
 
Bantuan kebajikan sebanyak RM300 sebulan untuk bantuan orang tua sekarang ini sudah tentu tidak mencukupi dalam keadaan kenaikkan harga barang keperluan yang semakin naik mendadak. Masih ramai lagi mereka yang dikategori sebagai fakir miskin dan golongan yang tidak mempunyai pendapatan tetap terus hidup dalam keadaan daif terutama yang tinggal di pinggir bandar.

Mereka ini sukar untuk mendapatkan bantuan kebajikan disebabkan mereka ini tidak tahu cara untuk mendapatkan bantuan serta terlalu banyak birokrasi untuk mendapatkan bantuan. Begitu juga pihak Baitulmal perlu turun padang melihat sendiri keadaan mereka yang amat memerlukan bantuan sepatutnya mendapat bantuan dengan sewajarnya.
 
Kita mengesa pihak kerajaan perlu mengkaji semula cara-cara terbaik untuk mengatasi masalah kenaikan harga barang keperluan ini agar tidak menyusahkan rakyat. Kalau keadaan semakin gawat pihak kerajaan perlu memberi semula subsidi untuk barang keperluan ini agar ianya tidak membebankan rakyat. Kerajaan juga perlu ada harga kawalan dan harga siling untuk mengelak harga barang keperluan naik mendadak sehingga membebankan rakyat.
 
PAS mencadangkan agar pihak kerajaan menambahkan lagi bantuan kebajikan kepada semua golongan yang amat memerlukan bantuan kebajikan dan memberi tempat tinggal yang selesa kepada rakyat yang tidak memiliki tempat tinggal.
 
PAS harap kenaikkan harga barang keperluan ini dapat dikawal sepenuhnya oleh pihak kerajaan agar ianya tidak membeban pengguna dan seterusnya tidak menyusahkan rakyat.
 
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS, Sarawak – HARAKAHDAILY 3/3/2017

"DAN demikian Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang pertengahan (adil dan pilihan) agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu." (Al-Baqarah: 143)

Bayangkan politik Malaysia tidak lagi dikuasai oleh pemimpin Umno, yang sarat dengan rekod rasuah dan pecah amanah.

Bayangkan pula rakyat Malaysia tidak lagi dibayangi prejudis pemimpin DAP, yang sarat dengan agenda sekuralisma dan liberalisma.

Inilah yang digambarkan oleh YB Ustaz Nik Abduh di dalam penulisannya yang panjang lebar tentang ‘bahaya Umno yang dirasai’ dan ‘bahaya DAP yang dinanti’.

Persaingan Di Garis Tengah

Terdahulu, penulis pernah mengenengahkan sebuah teori di dalam bidang ekonomi dan strategi pemasaran, yang dikenali sebagai The Hotelling’s Law.

Teori ini dinisbahkan kepada seorang ahli ekonomi Amerika yang bernama Harold Hotelling (1895 – 1973), terkenal dengan pemerhatian beliau terhadap persaingan dua pihak yang bagi meluaskan pasaran masing-masing. Teori tersebut menyatakan, pesaing-pesaing akan memaksimakan saiz pasaran (market share) dengan meminimakan perbezaan dan merapatkan diri ke titik tengah pasaran (middle ground).

Teori ini juga terpakai dalam politik, kerana ahli politik adalah seperti peniaga, bersaing untuk memaksimakan pasaran (pengundi), di mana majoriti pengundi berada di titik tengah populasi yang biasanya terbahagi mengikut taburan berbentuk loceng (bell-shaped population).

Dalam konteks politik Malaysia, PAS perlu kekal sebagai watak pengimbang di antara persaingan ufuk kanan dan kiri politik tanahair (asobiyyah Umno vs liberalisma DAP). Manakala dalam konteks pemikiran Islam, PAS perlu kekal sebagai sebagai watak penghubung di antara pertembungan ufuk kanan dan kiri pemahaman Islam (tradisionalis vs modernis).

PAS Sentiasa Disenangi dan Disaingi

Asas pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) serta blok politik Gagasan Sejahtera yang diterokai oleh PAS, adalah langkah mengekalkan konsistensi PAS berada di garis tengah.

Dalam aspek politik, rakyat dan anak muda dilihat semakin menjauhkan diri daripada retorik perjuangan Melayu asobiyyah oleh Umno.

Manakala rekod skandal rasuah dan pecah amanah dalam isu 1MDB, Felda, dan NFC menambahkan lagi gelombang penolakan rakyat terhadap Umno, sehingga timbul desakan untuk Najib berundur sebelum PRU14 bagi memulihkan imej Umno yang sangat buruk di mata rakyat dan anak muda sekarang.

Pada masa yang sama, rakyat dan anak muda semakin menjauhkan diri daripada sebarang unsur pluralisma dan liberalisma oleh DAP dan sekutunya.

Manakala rekod kelantangan DAP mempersoalkan kesucian agama Islam, konsisten menghalang dan mengelirukan rakyat terhadap pindaan Akta 355, dan yang terbaru pendedahan Pemuda PAS Pulau Pinang dalam kes campurtangan pengurusan fatwa di Pulau Pinang, menambahkan lagi penolakan orang Melayu dan anak muda terhadap DAP dan sekutunya.

Menariknya di sebalik kecelaruan ini, rekod membuktikan bahawa PAS konsisten menentang rasuah, tidak pernah menghina kesucian Islam, dan tidak pernah menganggu kehidupan bukan Islam.

Justeru, keberadaan PAS di garis tengah pastinya memberi kelebihan untuk menguasai pasaran politik dan dakwah yang lebih besar, kerana majoriti rakyat dan anak muda lebih selesa mengambil jalan tengah.

Malah, sirah telah membuktikan bagaimana dakwah Islam yang bermula di Makkah berada di titik tengah pertembungan tamadun Rom dan Parsi, dan natijahnya pendekatan dakwah Islam yang penuh hikmah ini berjaya membina tamadun yang berkembang ke segenap pelusuk dunia.

Inilah yang menyebabkan PAS semakin disenangi, dan akan terus disaingi.

Syahir Sulaiman, Pengarah Strategi DPPM
3 Mac 2017 - HARAKAHDAILY 3/3/2017

WALAUPUN kenaikan harga gula pasir putih bertapis kasar pada Mac 2017 hanya 11 sen, lebih rendah berbanding kenaikan pada Januari, Julai dan Disember 2010 serta pada 2011, 2012 dan 2013 yang mencatatkan kenaikan antara 20 sen sehingga mencecah 34 sen sekilogram, namun mengambilkira nilai semasa pertukaran Ringgit berbanding US Dollar sekarang ini, ia adalah merupakan kenaikan tertinggi berbanding tahun-tahun sebelum ini.

Disebabkan berlakunya susut nilai Ringgit ditambah lagi dengan kenaikan pelbagai kos sara hidup dan pelaksanaan GST, 11 sen bukanlah suatu nilai yang kecil untuk ditanggung oleh pengguna dan peniaga-peniaga atau pengeluar produk makanan.

Keadaan ini pasti menjadikan peniaga-peniaga atau pengeluar produk makanan ini terpaksa memilih untuk menaikkan harga makanan dan minuman yang dijual mereka. Sekali lagi, tambahan harga ini perlu ditanggung oleh pengguna. Lebih malang, pasti ada pihak yang akan mengambil kesempatan di atas kenaikan harga ini.

Berbeza dengan sebelum ini Kerajaan menjadikan alasan mengelak komplikasi seperti penyakit jantung, mengurangkan risiko menghidap diabetes dan rasionalisasi subsidi bagi mewajarkan kenaikan harga gula, kali ini Kerajaan memberikan alasan kenaikan harga gula mentah dunia bagi memunasabahkan kenaikan ini.

Tanpa menafikan hal tersebut, namun dalam keadaan MSM Malaysia Holdings Berhad (MSM) iaitu anak syarikat kepada Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) yang merupakan sebuah GLC menjadi sebagai peneraju pengeluar gula bertapis terbesar di negara ini apabila mencatatkan hasil keuntungan yang kukuh dan pertumbuhan pendapatan yang mengkagumkan dalam sejarah 51 tahun syarikat seperti yang diumumkan pada 2016, Kerajaan sepatutnya berkongsi hasil lumayan ini dengan rakyat bukannya membebankan rakyat dengan kenaikan harga gula.

Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus
3 Mac 2017 | 4 Jamadilakhir 1438 - HARAKAHDAILY 3/3/2017

BOLEH setuju atau tidak bersetuju dengan Dr Zakir Naik mengenai pendekatan beliau ketika berhujah dan berdakwah. Tetapi apabila hendak menghalau beliau daripada bumi Malaysia kerana usaha dakwah beliau satu tindakan yang tidak bertamadun di alaf ini. Jangan ugut begitu, perlu jaga hati orang Islam yang majoriti di Malaysia. Orang Islam di Malaysia terutama orang Melayu begitu sensitif tentang agama. Mereka boleh hilang tanah dan kampung halaman, tetapi tidak boleh hilang agama.

Sebab itu Inggeris menjajah lama ke atas negara kita, kerana mereka mengkaji, Melayu cukup sensitif tentang agama. Berbanding dengan Portugis, Belanda, Jepun dan Komunis. Inggeris telah meletakkan soal agama di bawah Sultan dan pentadbiran di bawah Residen Inggeris sewaktu Perjanjian Pangkor 1874. Inggeris boleh kaut segala hasil mahsul negara, tetapi mereka tidak ganggu soal agama.

Walaupun sikap dan tingkah laku, pakaian, pergaulan tidak menggambarkan sebagai seorang Islam, namun tetap sensitif dengan Islam. Mereka akan pertahankan Islam walaupun dengan apa cara sekalipun.

Apa dosa dan salah Dr Zakir Naik sehingga hendak bertindak kasar sebegitu rupa? Datangkan hujah yang bernas, untuk lawan fakta Dr Zakir. Sebenarnya golongan ini sudah menjadi melukut di tepi gantang. Mereka hanya hidup dengan media yang mempunyai agenda seperti mereka. Tindakan mereka bukan sahaja dibenci oleh orang Islam, malahan orang bukan Islam yang bersopan dan bermoral.

Golongan ini cuba  test market untuk menentang RUU 355, namun masih tidak mendapat sambutan di kalangan orang Islam. Golongan ini bukan sahaja tidak mahu syariat Islam, malahan pengawalan moral pun mereka tidak mahu. Mereka mahu Malaysia seperti negara barat. Mungkin golongan ini pening lalat tidak sedar bumi yang dipijak dan langit yang dijunjung ialah Malaysia.

Sekarang muka yang sama juga hendak bertindak melampau terhadap Dr Zakir Naik. Paling malang tindakan golongan ini merugikan parti politik dan individu yang sewaktu dengannya. - HARAKAHDAILY 2/3/2017

PENINGKATAN kadar inflasi sehingga ke paras 3.2 peratus pada Januari 2017 menunjukkan betapa peritnya kos sara hidup yang sedang ditanggung oleh rakyat. Tidak sesekali dinafikan faktor semasa yang mendorong peningkatan kadar tersebut berpunca dari peningkatan mendadak harga bahan api dalam negara selain penyusutan nilai ringgit yang berterusan. Impaknya, kos pengangkutan dan sektor makanan menunjukkan kesan inflasi yang agak ketara.

Di sebalik pelbagai janji yang sering diulang-ulang pihak kerajaan terutamanya menjelang pembentangan bajet setiap tahun, masalah kos sara hidup nampaknya tidak kelihatan semakin reda. Apa yang dilaksanakan pemerintah tidak pernah memperbaiki kesejahteraan rakyat diibarat sebagai "tikus membaiki labu".

Kita melihat peningkatan perbelanjaan awam (private consumption) kepada KDNK setiap tahun. Pada 2017, jumlah itu dianggarkan berjumlah RM627 bilion iaitu 54.2 peratus KDNK. Persoalannya, adakah itu menunjukkan rakyat semakin banyak berbelanja atau sebenarnya jumlah barangan yang dibeli semakin menguncup disebabkan faktor inflasi yang tinggi? Kerajaan seharusnya bersikap objektif dalam hal ini.

Hakikat yang perlu diterima adalah kuasa membeli (purchasing power) rakyat semakin melemah ketika ini. Jumlah barangan yang dibeli rakyat semakin berkurang sebaliknya harga yang terpaksa dibayar pula semakin tinggi. 'Real income' rakyat semakin rendah meskipun disokong dengan bantuan BR1M dan sebagainya.

PAS tetap bertegas menolak pelaksanaan GST yang menjadi titik asas peningkatan kos sara hidup ini. Ironinya, setiap tahun kerajaan begitu bangga dengan peningkatan kadar kutipan GST, walhal, bukankah peningkatan itu hasil dari keperitan rakyat yang berbelanja setiap hari?

Pada 2015, jumlah kutipan mencecah RM27 bilion sebelum meningkat kepada RM38 bilion pada 2016. Jumlah kutipan dijangka terus meningkat sebanyak 4 peratus kepada RM40 bilion pada 2017. Lebih malang lagi apabila peningkatan jumlah kutipan yang ditunjukkan itu diselangi pula dengan potongan terhadap beberapa perbelanjaan sosial seperti peruntukan kepada universiti awam.

Maka, kini yang bermasalah bukan sahaja bagaimana GST itu diperolehi malah juga ke mana ia dibelanjakan?

Justeru, peningkatan mendadak kadar inflasi pada Januari ini seharusnya menjadi suatu indikator kepada kerajaan supaya memperhalusi semula polisi-polisi yang membebankan rakyat terutamanya sistem cukai GST. Tidak menjadi suatu kesalahan jika kerajaan mengambil suatu pendirian melaksanakan kajian penilaian impak (impact evaluation) mahupun penilaian terhadap sejaumana relevennya GST (relevance evaluation) untuk dilaksanakan.

Pertimbangan kerajaan terhadap GST merupakan langkah yang tepat pada masanya memandangkan peningkatan harga minyak mentah dunia yang stabil pada paras USD56 per barel ketika ini berbanding USD52 per barel pada 2015, malah lebih tinggi jika dibandingkan ketika semakan Bajet 2016 yang dilaksanakan pada Januari 2016 iaitu sekitar anggaran USD48-30 per barel.

Peningkatan harga minyak mentah dunia itu seharusnya meningkatkan pendapatan kerajaan terutamanya berkaitan dengan hasil minyak (oil-related revenue). Tahun lalu, jumlah pendapatan daripada keseluruhan hasil minyak hanya mencapai 14.6 peratus dan dengan jangkaan harga semasa minyak mentah dunia, pendapatan negara sudah pasti akan melonjak.

Maka, sebaiknya kerajaan melaksanakan 'revision' terhadap aspek pelaksanaan GST yang sebelum ini dikatakan sebagai 'offset' bagi menyerap pendapatan yang rendah dari hasil minyak. Ini merupakan jalan terbaik sebelum kesejahteraan rakyat semakin membarah disebalik "kekayaan" yang disumbangkan kepada negara.

NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)

ALLAH S.W.T ingin menerangkan kepada malaikat berkenaan hikmah di sebalik pemilihan Nabi Adam A.S sebagai khalifah. Dan bahawasanya Baginda lebih berkelayakan sebagai khalifah, sesuai dengan kelebihan yang dibekalkan oleh Allah S.W.T.

Maka untuk tujuan itu, Allah S.W.T menyusun sebuah situasi sebagai pengalaman penting buat para malaikat dan Nabi Adam A.S. Kisah ini juga mengandungi pengajaran yang besar buat kita semua.

Allah S.W.T menjalankan sebuah ujian buat Nabi Adam A.S dan para malaikat.

Firman Allah S.W.T:

وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya:

"Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para malaikat, lalu berfirman, "Sebutkanlah nama benda-benda itu jika kalian memang golongan yang benar!""

(al-Baqarah: 31)

Hasil ujian tersebut menunjukkan Nabi Adam A.S berjaya menjawab soalan yang ditujukan kepada Baginda, sedangkan para malaikat tidak mampu mengemukakan jawapan mereka:

قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

Maksudnya:

"Mereka menjawab, "Maha suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.""

(Al-Baqarah: 32)

Allah mengajarkan Nabi Adam A.S berkenaan keseluruhan nama. Lalu dihadirkan para malaikat dan diminta agar mereka menerangkan nama-nama tersebut. Para malaikat tidak dapat melakukannya kerana ilmu yang ditanya tiada dalam pengetahuan mereka.

Seterusnya ayat tersebut dilanjutkan:

قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِم فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِم‎  

 
Maksudnya:

"Allah berfirman, "Wahai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini." Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu..""

(al-Baqarah: 33)

Apabila Nabi Adam mampu menerangkan nama-nama yang diminta Allah, para malaikat langsung memahami hikmah di sebalik pemilihan Nabi Adam sebagai khalifah.

Kemudian Allah S.W.T berfirman kepada para malaikat:

قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُون

Maksudnya: 

"Allah berfirman, "Bukankah sudah Aku katakan kepada kalian, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kalian zahirkan dan apa yang kalian sembunyikan?""

(al-Baqarah: 33)

Persediaan ilmu yang diterima Nabi Adam A.S merupakan sebuah kemuliaan kurniaan Allah. Ia juga merupakan isyarat yang jelas bahawa ilmu merupakan keperluan utama bagi seorang khalifah atau pemimpin. Berbekalkan ilmu, Nabi Adam A.S diberi keutamaan menggalas tanggungjawab selaku khalifah di muka bumi berbanding malaikat.

Ayat ini juga menandakan sebuah pengiktirafan besar terhadap ketinggian nilai ilmu dan kedudukan ulamak di sisi Allah S.W.T.

Anehnya, kini wujud golongan yang dilihat menggalakkan kejahilan terus berleluasa dalam kalangan masyarakat.

Ucapan mereka seolah-olah menidakkan kepentingan ilmu dalam menilai antara jalan yang benar atau sesat. Sedangkan hakikatnya, jalan kebatilan itu sangat mudah disalah anggap sebagai jalan kebaikan jika kita tidak mempunyai ilmu.

Barangkali mereka terlupa, Allah mengutuskan para Nabi untuk membebaskan umat daripada kejahilan.

SOFIA ALWANI ALI
7 Januari 2019 - HARAKAHDAILY 7/1/2019

 

PEMIMPIN sebagai cermin rakyat

Diriwayatkan oleh beberapa ahli sejarawan.

Rakyat pada zaman al-Hajjaj dalam perbualan harian mereka akan menyoal:  Siapa yang dibunuh semalam? Siapa yang dipukul? Siapa yang diseksa dan soalan yang berkaitan perkara tersebut.

Al-Walid dikenali sebagai pemimpin yang membuat pembangunan, lalu yang menjadi topik perbincangan masyarakat adalah perihal yang berkaitan dengannya.

Adapun Sulaiman bin Abdul Malik dikatakan dengan orang yang suka kepada keramaian dan topik nikah kahwin, itulah yang menjadi bahan bualan mereka saban waktu.

Apabila Umar bin Abdul Aziz diangkat sebagai khalifah, masyarakat mengikut budaya pemimpinnya. Rakyat tidak akan lupa dari bertanya, sudah berapa juzuk menghafaz al-Quran? Sudah berapa kali wirid malam tadi? Bila kamu khatam Quran? Bulan ini sudah berapa kali berpuasa?

Ini merupakan sebahagian pandangan yang menunjukkan pemimpin punya autoriti yang utama dalam menentukan latar pemikiran masyarakat. Andai hari ini pemimpin suka gosip, maka itulah yang menjadi topik rakyat saban waktu. Lebih parah andai pemimpin kaki tipu, apa jaminan bahawa ia tidak membarah kepada rakyat? Kalaulah pemimpin hari ini mengutamakan tugasannya bekerja demi rakyat...

Mengapa perlu keras terhadap pemimpin?

Umar al-Khattab, pernah ditanya oleh Amru bin Al Asr, persoalan tentang mengapa Umar begitu keras tindakannya terhadap kesalahan dibuat oleh pemimpin.

Mengapa dikau begitu keras terhadapku, tidakkah dikau khuatir selepas ini rakyat akan melampau selepas ini?

Umar menjawab:

Andai protes mereka kerana kebenaran, maka itu hak mereka.

Duhai Amru,

Bukanlah kehebatan ketua itu apabila menakutkan orang di bawah, akan tetapi pada mengamankan mereka, menyekat kezaliman, memberi hak pada yang lemah, orang kaya akan sentiasa beringat dan yang miskin akan merasa lega, rakyat akan sentiasa  mendapat keamanan dari negara dan merekalah yang akan menjaganya. Mereka akan bersama mempertahankan kerajaan yang adil kerana menjamin keselamatan mereka. Jika berlaku sebaliknya, maka akan hilanglah pemimpin (kerajaan) dan rakyat kedua-duanya.

Imam Ghazali juga menyebutkan di dalam kitabnya Ihya' Ulumuddin, "Dua golongan apabila rosak, maka akan rosak umat, iaitulah ulamak dan umarak (pemimpin)."

Apabila pemimpin yang rosak tidak dikenakan tindakan, maka ia akan terus melakukan kerosakan.

Budaya maki hamun

Beberapa tempoh kebelakangan ini, kita dapati satu sikap yang dilihat semakin sebati dalam kalangan masyarakat ialah budaya maki hamun. Tidak dapat dipastikan siapa yang menjadi pemulanya atau ada yang mengatakan ia memang sudah sebati dengan rakyat Malaysia?

Mungkin kita boleh lihat sepintas lalu melalui perbahasan di Parlimen atau Dun, apakah menjadi suatu budaya Ahli Parlimen dan Ahli Adun ketika berbahas mengenengahkan aspek ilmiah dan fakta atau secara semberono dan maki hamun? Andai ada yang berbahas dengan baik, apakah ia dilihat dominan?

Satu sudut lagi yang boleh kita lihat melalui media sosial. Apabila timbul satu isu yang kontroversi dalam kalangan rakyat, pastinya maki hamun yang akan melatari media sosial berbanding perbincangan secara baik dan mencari penyelesaian.

Satu sudut lagi yang paling membimbangkan apabila maki hamun ini membawa kepada aspek agama dan pegangan kepercayaan.

Realiti yang memualkan

Gambaran hari ini andai ada rakyat yang semakin muak dengan sepak terajang politik, jawapannya ada pada mereka yang berada di atas tampuk kekuasaan dan yang mahu merebutnya.

Apabila jawatan menjadi satu 'peluang' untuk merebut ghanimah, tetaplah rakyat menjadi mangsa sekalipun ditukar pemimpin berulang kali. Dengan ucapan berbaur hasutan, rakyat berjaya dipengaruhi dan akhirnya mereka mengulangi sikap orang terdahulu.

MOHD ADLAN MOKHTARUDDIN

Rujukan 

Sirajul Muluk Imam At Turtushi
Ihya Ulumuddin Al Ghazali - HARAKAHDAILY 26/12/2018