DS Anwar Ibrahim dituduh meliwat dan didapati bersalah sehingga dipenjarakan, legasi zalim Mahathir yang menuduh tanpa bukti syari'e terhadap Ketua Umum PKR itu disambung pula di zaman Najib dan sekali lagi DS Anwar terpenjara dengan tuduhan yang sama.

Namun bagi PAS, kami tetap tidak percaya atas tuduhan terhadap DS Anwar kerana tuduhan liwat adalah tuduhan yang wajib dikemukakan saksi dan bukti-bukti syari'e. Sehingga kini kami tetap menganggap bahawa DS Anwar dizalimi.

Semalam Rafizi mendakwa dia tahu bahawa duit 1MDB mengalir ke akaun seorang yang rapat dengan PAS dan menyarankan agar Presiden PAS saman beliau, dituduhnya PAS dan kemudian minta supaya PAS buktikan tidak bersalah, apa jenis sindrom yang sedang melanda Rafizi?

Sepatutnya orang yang menuduh mesti buktikan orang yang dituduh itu bersalah, jika dikatakan orang yang rapat dengan PAS itu menerima duit 1MDB, siapakah orangnya? Jika orang itu bagi duit itu kepada PAS, siapa pula pemimpin PAS yang terima duit tersebut?

PAS ada organisasi, jika perkara ini benar-benar belaku mudah bagi ahli-ahli PAS untuk menghukum pemimpin sebegini, ahli PAS pasti tidak mendiamkan diri, sementelah hampirnya Muktamar Tahunan PAS hujung April ini, ini adalah ruang terbaik untuk ahli PAS bertindak.

Namun kenyataan Rafizi yang kosong dengan bukti tidak sedikitpun memberikan kecurigaan ahli PAS terhadap pemimpinnya, malahan hanya makin membenarkan bahawa Rafizi adalah bapak pemfitnah selepas Tun Mahathir dan semua pemfitnah yang mengatakan bahawa DS Anwar Ibrahim meliwat.

URAJ
TANJUNG LUMPUR

DEWAN Pemuda PAS Malaysia mengecam dengan sekeras-kerasnya pengeboman di sebuah  stesen keretapi metro di St Petersburg, Rusia semalam.

Pengeboman yang mengorbankan nyawa orang awam yang tidak bersalah itu tidak dapat dijustifikasikan, dan bertentangan sama sekali dengan prinsip-prinsip Islam dan norma sejagat.

DPPM mengucapkan takziah kepada seluruh rakyat Rusia, khususnya mangsa dan keluarga mereka yang terlibat dalam pengeboman itu.

Pada masa sama, DPPM juga mengambil kesempatan ini untuk menggesa semua pihak agar tidak mengeksploit atau membiarkan insiden ini dieksploit oleh pihak-pihak berkepentingan, berlatar belakangkan pergolakan dan persaingan geopolitik yang sedang berlangsung melibatkan Rusia, kumpulan-kumpulan militan, dan kuasa-kuasa luar di Eropah, Asia Barat dan rantau berdekatan Rusia.

Sejarah sekurang-kurangnya dua pengeboman dan insiden terorisme di Rusia telah dieksploit untuk memerangi penentang Moscow di Chechnya dan Kaukasus, iaitu insiden pengeboman apartmen pada 1999 dan krisis tebusan pada 2002, kedua-duanya di Moscow.

DPPM juga berharap mana-mana pihak sama ada Rusia dan pihak lain tidak menjadikan insiden ini sebagai satu alasan membina konsensus untuk mendesak tindakan-tindakan tertentu.

Diharap insiden ini dinilai dan diambil pengajaran daripadanya, mengelakkan sebarang reaksi yang boleh memburukkan lagi keadaan politik global masa kini.

"Bertekad Melebar Muafakat"
"Inilah Penyelesaian Kita"

Khalil Hadi

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
TIMBALAN KETUA DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA
5 APRIL 2017 | 8 REJAB 1438 - HARAKAHDAILY 5/4/2017

SAYA ditanya MP bukan Islam, kenapa MP PAS bersungguh sangat nak laksanakan hukum islam. Mengapa tidak utamakan dulu soal mendidik kerana islam mengutamakan pendidikan berbanding hukuman sebagaimana ucapan tokoh-tokoh dunia Islam katanya.

Saya jawab ya, Islam utamakan pendidikan namun untuk menjaga manusia Allah sebagai pencipta manusia telah mempersiapkan acuan hukuman sebagai sebahagian bentuk pendidikan. Tokoh Islam yang YB pergi tanya tu bukan seorang legislator, maka jawapannya betul tetapi di luar konteks.

Tugasan MP adalah sebagai penggubal undang-undang begitu juga MP PAS. Kami bukan setakat Tok lebai tapi Tok lebai yang legislator. Maka menjadi kewajipan bercakap dan menggubal undang-undang dan hukuman bukan sekadar mendidik dan memberi nasihat.

Saya katakan sebagai seorang MP tidak sepatutnya YB bercakap sedemikian kerana setiap kali sidang kita luluskan rang undang-undang yang dalamnya ada hukuman yang berat kepada pesalah. Contohnya RUU Jenayah Seksual Kanak-kanak yang dibentang minggu lepas, hukumannya sangat berat. Kenapa yang ini tak dikatakan perlu utamakan pendidikan berbanding hukuman. Maka dia pun diam.

Kepada agamawan janganlah kelirukan pemahaman terhadap Islam. Penjelasan tentang Islam mestilah dalam ruang teks dan juga konteks. Semoga Allah memberi hidayah buat kita dan mereka.

Ustaz Ahmad Marzuk Shaary
Ahli Parlimen Bachok

TANGGAL 30 Mac merupakan Hari Doktor Sedunia! Satu profesion yang penting dan sangat berisiko jawatannya. Setiap doktor diwajibkan memperoleh Sijil Amalan Perubatan sah dan mematuhi syarat itu untuk menawarkan perkhidmatan perubatan dan kesihatan di Malaysia berdasarkan Akta Perubatan 1971.

Menurut Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, negara memiliki 46,461 doktor dengan 35,545 daripadanya berkhidmat di sektor awam dan 12,446 doktor berkhidmat di sektor swasta. (Berita Harian Online, 21 Mac 2017)

Manakala bagi hospital kerajaan kini mempunyai 4,474 pegawai perubatan pakar sehingga 30 September 2016 (Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah). Angka tersebut mewakili 91.9 peratus daripada jumlah keseluruhan jawatan berkenaan sebanyak 4,870.

Perkhidmatan yang tanpa mengenal warna kulit, bangsa, agama sentiasa diutamakan oleh seluruh doktor yang berkhidmat di hospital kerajaan mahupun hospital swasta. Pengorbanan masa, tenaga dan kadang kala ketika waktu rehat atau bercuti juga dikorbankan untuk membantu para pesakit yang memerlukan khidmat kepakaran mereka.

Memetik firman Allah yang bermaksud: “Katakanlah: Hai hamba-hamba-Ku yang beriman, bertaqwalah kepada Tuhanmu. Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu luas. Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabar yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (az-Zumar: 10)

Justeru, seluruh rakyat Malaysia amnya perlu mengucapkan rasa terima kasih dan menghargai segala jasa dan bakti yang telah dicurahkan kepada kita semua sejak kecil hingga dewasa ini.

"Tidaklah Allah menurunkan penyakit kecuali Dia juga menurunkan penawarnya.” (HR Bukhari)

Harapan buat seluruh para doktor, teruskan berkhidmat dengan penuh dedikasi dan kekalkan profesion cemerlang dalam perkhidmatan yang diberikan. Semoga Allah sentiasa mengurniakan kesihatan yang baik, kekuatan, ketenangan dan ketabahan buat penjawat yang bergelar doktor! Terima kasih infiniti buat doktor untuk segala jasa yang telah dicurahkan!

USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH
Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia
3 Rejab 1438 / 31 Mac 2017 - HARAKAHDAILY 31/3/2017

LEBIH seminggu yang lalu, saya dan YB Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz dan YB Dato' Dr Khairudin Aman Razali at Takiri telah mengunjungi 2 orang tokoh ulamak terkenal di dunia Islam iaitu Asy Syeikh Dr. Hammam Said sebagai mantan Muraaqibul Aam Ikhwanul Muslimin Jordan dan juga Asy Syeikh Dr. Solah Khaalidi seorang mufassir tersohor di kediaman mereka Amman Jordan.

hamam2Kunjungan kami adalah untuk berbincang dan mendapatkan nasihat serta pandangan mereka mengenai perkembangan Islam di peringkat antarabangsa termasuklah perkembangan Islam dan syariatnya di Malaysia.

Ilmu dan pengetahuan mereka mengenai perkembangan Islam mutaakhir ini tidak usah dipersoalkan lagi. Lebih menarik, mereka juga mengikuti perkembangan Islam di Malaysia dari dekat terutama melalui media on-line dan anak-anak murid mereka dari kalangan pelajar Malaysia yang menuntut di sana.

Antara topik paling menarik ialah penegasan sikap mereka berdua dalam memperjuangkan syariat Islam dan mengeluarkan sokongan terbuka kepada PAS yang berusaha mengangkat pelaksanaan Syariat Islam di Parlimen melalui Rang Undang-Undang Persendirian bagi maksud Meminda Akta 355.

Kedua-dua tokoh ulamak tersebut sangat tertarik dengan keunikan proses yang berlaku, apabila usaha PAS ini tidaklah menggunakan kekerasan, pemaksaan, revolusi, subversif dan seumpamanya tetapi menggunakan "pintu depan" dengan membawanya ke parlimen dan berusaha mencari simple majority dari kalangan ahli parlimen. Ianya sangat demokratik dan tidak mencetus ketegangan.

Justeru itu, mereka bukan sahaja menyokong malah telah menyeru supaya ahli-ahli parlimen Malaysia, khasnya yang beragama Islam supaya menyokong usaha murni untuk memperkasakan pelaksanaan syariat Islam dalam sistem perundangan di Malaysia.

Transkrip ucapan Asy Syeikh Dr. Hammam Said telah dimuat naik ke Harakah Daily untuk tatapan awam. Rujuk:

http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita/77-berita/ruu355/838-transkripsi-ucapan-sokongan-meminda-akta-355http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita/77-berita/ruu355/838-transkripsi-ucapan-sokongan-meminda-akta-355

Saya harap, biarpun tekanan terlalu hebat  dengan pelbagai fitnah dan spekulasi untuk Pindaan Akta 355 ini diluluskan di parlimen, ia akhirnya berjaya diluluskan insyaallah. Doakanlah semoga Allah swt permudahkan urusan, mengurniakan kekuatan kepada para pejuang dan memberi hidayah kepada semua ahli parlimen untuk memberi undi sokongan kepada Pindaan Akta 355.

Nyata PAS tidak berseorangan melainkan pelbagai pihak telah bersatu dan menyokong usaha murni ini termasuklah 2 tokoh ulamak kontemporarI di peringkat antarabangsa.

Kesempatan ini, saya turut menyeru para alim ulamak di Malaysia turut bersatu tenaga dan berpadu suara menasihati dan menggesa para ahli parlimen agar mereka menyokong Pindaan Akta 355 ini di parlimen kelak.

Perkasakan Syariat Rakyat Sejahtera

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
29 Mac 2017  |  01 Rejab 1438 - HARAKAHDAILY 29/3/2017

MASUK syurga di akhirat nanti adalah cita-cita tertinggi orang yang beriman kepada Allah. Tiada nikmat tertinggi kurniaan Allah selain syurga-Nya yang dipenuhi nikmat yang tak terjangkau dek khayalan manusia.

Membaca dan memahami ayat-ayat al Quran dan hadis-hadis nabi berkaitan syurga, isi dan kehidupan penghuninya nanti menjadikan hati orang beriman meronta-ronta untuk segera memperolehinya. Tapi manalah daya kita. Syurga itu letaknya di akhirat dan kita dipisahkan daripadanya oleh kematian diri yang entah bila kunjungnya. Entah bila tiba ajal kita itulah yang cukup membebankan jiwa kita dan seluruh orang mukmin.

Syurga bukan senang untuk diperolehi. Hidup ini perlu lurus. Membina laluan salah dan bengkok di dunia boleh saja mencampakkan manusia ke neraka Allah yang dipenuhi pula dengan azab yang tak terperi. Justeru dengan syarat yang ketat itu, bergetar ketakutanlah jiwa orang mukmin mengharungi kehidupan sebelum mati yang penuh onak dan duri itu untuk kekal lurus dan istiqamah di jalan menuju syurga.

Tetapi kegerunan di hati orang mukmin dan rasa gementar itu sebenarnya adalah lahir daripada harapan yang tinggi kepada Allah agar dia dikurniakan syurga firdausi. Terus mengharap dan tidak berputus asa itulah yang menghidupkan hatinya memburu syurga. Ya, berapa ramai yang jemu dan malas menunggu di dalam urusan dan hal duniawi ini lagi. Menunggu itu adalah satu penyeksaan yang amat dibenci. Itu hal dan urusan dunia. Inikan pula menunggu syurga yang entah bila datang ajalnya. Lagi pula, jauhnya syurga di mata manusia menambahkan lagi putus asa manusia untuk berfikir serius dan mengimpikan syurga.

Maka manusia lebih suka memilih keseronokan duniawi yang segera dan mudah diperolehi. Manusia yang sememangnya berjiwa keluh kesah dan tidak sabar akan berusaha menggambarkan dunia sementara ini sebagai syurga yang hebat. Mereka dengan sengaja memejamkan mata daripada berfikir mengenai mati dan kehidupan selepasnya. Kata mereka, buat apa mengazab diri dengan menunggu-nunggu suatu yang jauh entah bila? Syurga (dunia) sudah ada di depan mata dengan segala nikmat dan keseronokan. Begitulah kedudukan syurga di mata manusia yang lalai.

Tetapi orang mukmin adalah sebaliknya. Dia sudah mengenal hakikat kehidupan. Dunia ini sementara sifatnya. Ajalnya sendiri adalah lebih pendek. Boleh dibilang panjang pendek umur semua manusia. Tiada manusia yang dilupai umurnya dek kerana terlalu panjang dan lama hidupnya. Hari-hari yang berlalu adalah cerita musibah, kecelakaan, kematian dan kubur. Bagaimana boleh begitu mudah melupai kematian, akhirat dan syurga?

Justeru impian menggunung untuk memiliki syurga di akhirat terus teguh di jiwa orang yang beriman. Dengan keyakinan yang tinggi itu, kesabaran menanti menjadi mudah dan biasa. Malah ia bertukar menjadi hamparan kepada binaan sebuah hati yang tenang.

Hati yang tenang adalah hati pemilik syurga di dunia dan akhirat. Syurga di dunia bukanlah segala nikmat dan kemewahan kebendaan duniawi ini. Itu sementara, hancur dan hilang sifatnya. Apa yang hancur dan hilang bukanlah syurga. Syurga nikmatnya kekal abadi. Tiada ketakutan dan tiada kesedihan menanti esok hari yang tiada padanya kematian dan kehilangan.

Syurga dunia hakikatnya adalah pemilik hati yang tenang menanti hari akhirat. Hati yang tenang itu pula adalah terhasil daripada ketakutan dan kegerunan menghadapi kehidupan dunia dan hari kematian tetapi telah diisi dengan keazaman dan kesungguhan memperolehi janji syurga di akhirat nanti.

Ia seperti seorang penuntut yang gigih belajar untuk menghadapi hari peperiksaan demi kejayaan yang diimpikannya. Pada hari peperiksaan, dia gementar dan sedikit gugup tetapi jiwanya tetap tenang dengan segala persediaan yang telah dilakukannya sejak awal. Bagaimana pula dengan penuntut yang tidak bersedia menghadapi hari peperiksaan, malah bersuka ria dan leka sepanjang masa? Ya, dia akan ketakutan sekali dan tiada apa lagi yang boleh menenangkan jiwanya yang kosong dan tanpa jawaban apabila memasuki dewan peperiksaan.

Jiwa yang tenang terhasil daripada mengingati Allah. Mengingati akhirat, syurga, neraka dan kehidupan di sana semuanya adalah terhasil daripada mengingati Allah. Akhirat dan syurga adalah milik Allah. Bagaimana dibayangkan dan diimpikan syurga tanpa mengingati penciptanya?

Mengingati Allah adalah kemuncak tertinggi nikmat kehidupan di dunia. Ia adalah matlamat ibadah sebagaimana ibadah adalah matlamat kehidupan. Mengapa hidup? Untuk beribadah. Mengapa beribadah? Untuk mengingati Allah. Mengapa mengingati Allah? Untuk sebuah jiwa sang hamba yang tenang dan syurgawi nilainya. Begitulah kedudukan zikrullah.

Apa erti solat yang lalai dan lagha tanpa mampu mengingati Allah? Siapa kata tanpa solat pun boleh memgingati Allah? Sesungguhnya orang yang meninggalkan ibadah sudah pasti lalai daripada mengingati Allah dan orang yang solatnya lalai akan terkandas juga daripada mengingati Allah.

Justeru pemilik jiwa yang tenang sebenarnya sudah pun memperolehi syurga. Mengapa? Kerana dia telah mencapai tingkatan zikrullah. Bukankah jiwa yang tenang hanya wujud dengan zikrullah? Hayatilah firman-Nya, "Ketahuilah bahawa hanya dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang."

Hanya ajal yang memisahkan pemilik hati syurga ini (mukmin yang tenang jiwanya) daripada syurga sebenar di akhirat nanti. Dia hakikatnya adalah ahli syurga yang sedang dagang di dunia ini. Dunia ini adalah persinggahannya yang sementara. Hatinya meronta-ronta untuk kembali ke tempat asalnya.

Lihatlah bagaimana lembutnya Allah menjemput pemilik hati yang tenang nanti menuju ke tempat asalnya itu, "Aduhai jiwa yang tenang. KEMBALIlah kepada tuhanmu dalam ridhamu (pada-Ku) dan ridha-Ku (padamu). MASUKlah dikau di kalangan hamba-hamba-Ku (yang telah mendahului dan sedia menantimu dengan gembira) dan MASUKlah dikau ke dalam syurga-Ku." (al Fajr: 30)

Bagaimana memperolehi jiwa yang tenang? Ya, dengan mengingati Allah. Bagaimana untuk mengingati Allah? Ya, dengan memperelokkan persembahan ibadah kita kepada-Nya. Bagaimana memperelokkan ibadah? Ya, dengan menambahkan pengenalan diri terhadap Allah. Semuanya bermula daripada keupayaan dan kejayaan kita mengenali Allah yang maha agung.

Untuk mengenali Allah, cara terbaik adalah mendalami al Quran. Al Quran adalah ilmu paling dekat untuk mengenali Allah. Ia juga adalah hidayat paling dekat untuk diperolehi. Al Quran jalannya nyata, mudah dan dekat di hati. Apa yang perlu adalah kita memperolehi guru yang terbaik untuk mengajarkan kita tentang al Quran.

Jiwa yang tenang dengan zikrullah akan hidup di dunia dengan penuh ketenangan.

Dia tidak dibebankan dengan keluh kesah hidup dunia. Dia sudah mendakap impiannya menuju redha dan syurga tuhannya. Susah senang hidup di dunia adalah sama baginya. Jika senang, hati dan lidahnya akan memuji dan mensyukuri tuhannya. Jika susah, dia bersabar dan pasrah kepada tuhannya.

Baginya, apa yang berlaku pada dirinya adalah ketentuan Allah ke atas dirinya. Dia beriman bahawa tuhannya mahukan sebuah kesyukuran tertinggi daripada hamba-Nya yang diciptakan-Nya sebagai sebaik-baik makhluk di alam maya ini. Jom mari membina hati yang tenang dengan mengingati Allah.

INFLASI negara pada Februari telah mencecah 4.5%, jauh lebih tinggi daripada apa yang dijangka para penganalisis ekonomi. Perkara ini tidak mengejutkan ekoran tindakan kerajaan menaikkan harga minyak kepada RM2.30 pada 1 Februari 2017 tanpa mempedulikan kesan terhadap rakyat.

Perlu diingat, kadar inflasi sebenar adalah lebih tinggi pada realiti. Ini bermakna harga barangan akan terus meningkat, rakyat yang sudah merana terpaksa lagi membayar lebih pada bulan-bulan akan datang untuk segala jenis barangan konsumer.

Mengumumkan harga minyak baharu secara mingguan bukan cara holistik untuk menyelesaikan masalah kenaikan kos sara hidup rakyat. Apabila kerajaan bereksperimen dengan harga siling minyak nanti, dikhuatiri kerajaan akan menggunakan persaingan harga minyak antara stesen minyak untuk mencuri peluang mengenakan GST pula pada pembelian petrol, kononnya untuk mengelakkan penyelewengan.

PAS mengulangi gesaan agar kadar GST diturunkan sejajar dengan kenaikan kadar inflasi. Memandangkan kadar inflasi telah naik sebanyak 1.3% daripada Januari ke Februari, maka sewajarnya kadar GST diturunkan daripada 6% kepada 4.7%.

Penurunan kadar GST sejajar kenaikan kadar inflasi boleh menstabilkan kuasa membeli rakyat dan seterusnya menurunkan tekanan pada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

PAS mengulangi bahawa menurunkan kadar GST sejajar dengan kenaikan kadar inflasi tidak akan sesekali mengurangkan nilai kutipan GST kepada kerajaan, kerana harga barangan yang lebih mahal akan mengimbangi penurunan kadar GST.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
25 Mac 2017 - HARAKAHDAILY 25/3/2017

RANG Undang-Undang Pindaan Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 [Akta 164] akan dibaca kali kedua dalam sesi Dewan Rakyat kali ini. Akta ini telah menimbulkan krisis yang berpanjangan khusus melibatkan kes apabila salah seorang pasangan bukan Islam mengambil keputusan untuk memeluk Islam.

Dua krisis terbentuk daripada kes tersebut:

Pertama, mereka yang memeluk Islam tidak diberikan hak untuk melakukan petisyen perceraian di Mahkamah Sivil merujuk kepada Seksyen 51 dalam akta yang sama. Dalam masa yang sama, isu tersebut juga tidak dapat diselesaikan di Mahkamah Syariah meskipun mereka adalah sebahagian daripada orang Islam kerana asal perkahwinan mereka tertakluk di bawah Akta 164 dan proses perceraian mesti merujuk kepada akta yang sama.

Kedua, rantaian daripada masalah pertama adalah hak menentukan agama anak, sama ada memerlukan persetujuan kedua-dua pasangan atau cukup salah seorang daripada mereka. Isu penentuan agama anak lebih berat jika dibandingkan soal hak penjagaan anak yang turut mendapat perhatian ramai sebelum ini.

Umumnya, jika diteliti, pindaan Akta 164 memberikan hak kepada mereka yang memeluk Islam untuk melakukan petisyen perceraian. Namun, ironi sekali apabila dalam soal penentuan agama anak, pindaan tersebut seolah-olah mengambil langkah mundur ke belakang dan lebih merumitkan keadaan serta mengenepikan kedudukan Perlembagaan Persekutuan.

Pindaan tersebut meletakkan syarat penukaran agama anak mesti mendapat persetujuan "ibu dan bapa atau penjaga" berbanding sebelum ini hanya memerlukan persetujuan "ibu atau bapa atau penjaga".

Keadaan ini menimbulkan kecelaruan dan boleh menyebabkan semakan kehakiman yang rumit. Dalam kes Subashini v Saravanan pada 2007 yang selalu dijadikan rujukan kes, hakim Mahkamah Persekutuan ketika menghakimi kes berkenaan menjelaskan penukaran agama anak tidak memerlukan persetujuan kedua-dua belah pihak malah tidak bertentangan dengan Perkara 12(4).

Perkara 12(4) Perlembagaan Persekutuan. Istilah 'parent' dalam Fasal (3), Perkara 12(4) Perlembagaan Persekutuan ditafsir dengan 'by his father or his mother or his guardian'. Justeru, mengapa pindaan Akta 164 ini mesti mengambil langkah ke belakang?

Asasnya adalah kepada isu 'unilateral conversion' yang perlu dinilai dan diteliti secara menyeluruh. Mencadangkan pindaan Akta 164 untuk menyelesaikan kompleksiti isu tersebut jelas tidak menampakkan sikap berhati-hati pihak bertanggungjawab. Malah, pertindihan bidang kuasa Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil juga tidak kurang pentingnya.

Amat malang pihak Kerajaan hanya mengambil kira pandangan orang bukan Islam sahaja dan mengenepi kehendak umat Islam arus perdana.

Jaminan menganut dan mengamalkan agama di dalam Perlembagaan Persekutuan sebagaimana termaktub di dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan bukan hanya dinikmati oleh golongan minoriti sahaja tetapi juga golongan majoriti. Namun kini dilihat seolah-olah semua yang ada pada golongan majoriti hendaklah dikompromi.

Isu Pindaan Akta 164 ini turut melibatkan kepentingan agama Islam, agama bagi persekutuan menurut Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan dan ia juga dilindungi di bawah bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong (YDPA). Maka, sewajarnya ia ditangani dengan lebih cermat. Justeru itu, pindaan Akta 164 ini wajar untuk  diteliti semula sebelum dibentangkan.

Ini isu aqidah anak yang perlu dipertahan oleh setiap orang Islam. Pindaan ini akan merobek aqidah anak kecil dan memberi kemenangan kepada perjuangan IFC suatu masa dahulu yang kita sama sama telah tolak dahulu secara keseluruhannya. Tapi kini kenapa perjuangan IFC yang dibawa secara berasingan ini, kita mahu terima pula? - HARAKAHDAILY 25/3/2017

SAYA telah meneliti video penuh ucapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di Majlis Pelancaran Jentera Pilihan raya PAS DUN Alur Limbat.

Sekalipun ianya merupakan sebuah program yang bersifat dalaman, ianya telah tersebar di dunia siber.

Malang sekali, ianya telah dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, tiada pertimbangan dosa dan pahala, sehingga memberikan gambaran yang sangat salah, seolah-olah PAS mempunyai rancangan kerjasama dengan Barisan Nasional yang semakin hilang populariti.

Ucapan Presiden PAS itu disunting sebegitu rupa, hingga kita sukar untuk menerima ianya merupakan salah faham, melainkan ianya merupakan tindakan yang disengajakan untuk mengelirukan pengundi.

Ayat selanjutnya yang memperdengarkan Tuan Guru Presiden menempelak ahli PAS sendiri yang berbunyi "Kalau boleh nak telan habis (semua), tapi mulut kita luas mana nak telan habis (semua)?" sengaja dipotong. Ini menjadi sandaran sangkaan kita bahawa mereka menyunting untuk memenuhi tujuan jahat mereka.

Kami di Jabatan Penerangan PAS Pusat bertanggungjawab untuk memberi pemahaman bahawa Tuan Guru Presiden sama sekali tidak bermaksud untuk membina kerjasama politik di dalam Pilihanraya Umum akan datang, sebaliknya menekankan fokus yang perlu dibuat dalam Pilihanraya Umum itu.

Bagi lima buah negeri yang disebutkan itu, usaha perlu dilipatgandakan untuk mencapai hasrat menjaga agama Islam dan membolehkan PAS memposisikan diri sebagai "kingmaker".

Memandangkan video ini telah ditularkan ke dalam dunia siber, maka kami berpendapat, adalah sesuai untuk terus memberikan kefahaman mengenai intisari utama ucapan tersebut, seperti berikut:

1. Kuasa politik Islam di dalam keadaan yang sangat lemah, berpunca daripada tindakan UMNO yang dipimpin oleh Tun Mahathir (ketika itu) berusaha untuk "menyingkirkan" PAS melalui siri-siri persempadanan semula kawasan pilihanraya.

2. Melalui Pakatan Rakyat, 89 kerusi Parlimen berjaya dimenangi, tetapi hanya 39 merupakan kerusi orang Islam, dan selebihnya adalah kerusi bukan Islam. 30 kerusi Barisan Nasional merupakan milik bukan Islam, dan selebihnya UMNO.

3. Dalam usaha undi tidak percaya ke atas Najib, sekiranya 30 kerusi bukan Islam Barisan Nasional berpihak kepada undi tersebut, maka kerajaan BN akan tumbang, dalam keadaan hanya 39 kerusi Islam dan selebihnya bukan Islam (112 jumlah kerusi minimum yang diperlukan untuk membentuk kerajaan di Pusat).

4. PAS mengambil langkah pantas untuk memperbaiki keadaan, dengan tidak menyokong usul undi tidak percaya tersebut bagi mengelakkan mudarat yang lebih besar.

5. Oleh kerana PAN didukung oleh parti-parti komponen Pakatan Rakyat, PAS melakukan muhasabah berhubung kedudukan bersama Pakatan Rakyat.

6. PAS perlu menang di Terengganu, Kelantan, Kedah, Selangor dan Perak.

7. Sekurang-kurangnya 40 kerusi Parlimen disasarkan untuk dimenangi, bagi membolehkan PAS menentukan hala tuju politik negara.

8. Himpunan RUU355 perlu untuk mendidik umat Islam di Malaysia bahawa mereka boleh bekerjasama dalam kepentingan bersama, bagi menaikkan martabat Mahkamah Syariah.

9. Ketegangan perlu dielakkan supaya ruang perbincangan sentiasa terbuka untuk kepentingan politik Islam.

10. Giatkan aktiviti pendaftaran pemilih untuk mendapatkan sebanyak mungkin sokongan pengundi.

11. Kumpulkan kekuatan ahli, dan juga kekuatan kewangan.

Ahmad Amzad Hashim
Pengarah Jabatan Penerangan PAS Pusat

SEMALAM (20 Mac 2017) disiarkan di dalam akhbar bahawa Datuk Seri Ahmad Said, mantan Menteri Besar Terengganu yang telah diturunkan dengan cara yang menimbulkan kemarahan dan kesedihan beliau oleh Perdana Menteri, menyatakan bahawa beliau akan menyerahkan sendiri senarai nama calon dari Kemaman bagi semakan atau kelulusan Umno pusat.

Secara mudah kefahaman rakyat ialah, beliau tidak mahu memberikan senarai nama calon dari Kemaman itu kepada Badan Perhubungan Umno Terengganu yang mana ketuanya sekarang ialah Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman. Ketika ini, DS Ahmad Said, masih memegang jawatan Ketua Umno Bahagian Kemaman.

Tidak kisahlah apa yang beliau, DS Razif, DS Najib mahu perbalahkan. Itu hal Umno, tiada kaitan dengan kita kecuali dalam hal menyeleweng wang rakyat. Tetapi apa yang mahu dicoretkan di sini ialah keboleh percayaan kepada Umno.

Saya yakin, tentu rakyat masih ingat bagaimana DS Ahmad Said yang dengan sedihnya, hampir menangis apabila ditemuramah oleh stesen TV sejurus selepas pemecatan beliau ketika sangat hampir dengan majlis pernikahan anak kesayangan beliau. Sebegitu rupa beliau dimalukan. Selang tidak beberapa lama, beliau dengan tegas telah menyatakan beliau telah keluar Umno dengan disertai oleh sekurang-kurangnya dua lagi Adun Umno. Ketika itu, secara teknikalnya, Umno sudah tidak mempunyai majoriti sebagai kerajaan di Dun Terengganu.

PAS dilibatkan oleh sebuah parti lain atau boleh kita gelarkan parti mengada-ngada, dengan mengatakan PAS tidak mengambil peluang untuk menjatuhkan kerajaan Umno di Terengganu. PAS tetap ‘cool’, tidak melayan sebarang provokasi musuh sama ada dari Umno, musuh utama PAS, mahupun juga dari parti yang baru cuba menjadi musuh PAS. Hasilnya, dalam masa dua hari, kedua-dua Adun yang berpaling tadah itu turut kembali ke sarang lama mereka. Mereka menekan brek secara mengejut, kemudian membuat ‘U-turn’.

Kembali semula kerajaan Umno menjadi 16-15-1. PAS tetap ‘cool’ kerana PAS tahu, di Dun Terengganu, Speaker Dun diberikan kuasa mengundi. Jadi kedudukan 17-15-1. Ketika DS Ahmad Said keluar Umno, ada juga maklumat yang dikatakan sebagai tawaran datang dari ‘orang besar’ Umno untuk memujuk PAS bersama. PAS tetap ‘cool’ tidak melayan sebarang tawaran ‘gelap’ yang diberikan. Nyata betul tindakan PAS kerana apabila kembalinya DS Ahmad Said ke pangkuan Umno, beliau tiba-tiba memaklumkan bahawa ada orang PAS yang datang menawarkan dia sesuatu. Cerita lucu yang direka beliau itu, tidak mendapat sambutan gelak tawa orang.

Mengamuk lagi DS Ahmad Said di dalam Sidang Dun, membongkar segala perkara yang dikatakan sebagai penyelewengan Umno di Terengganu. Namun, beliau sejuk beku kemudiannya setelah ‘dipujuk’. Mengamuk juga beliau di perasmian Mesyuarat Agung Umno Bahagian Kemaman, sehinggakan bersumpah. Kemuncak kepada amukan beliau ialah ketika membentangkan usul tidak percaya kepada MB Terengganu tahun lalu yang telah ditolak oleh Speaker Dun.

Ketika inilah PAS bangun mengusik bagi meminta Speaker menimbang kembali penolakan usul itu, atas alasan DS Razif, mungkin tidak mendapat sokongan sepenuhnya. PAS tidak boleh berbuat apa-apa selain itu kerana kuasa mutlak penolakan, terletak kepada Speaker Dun. Paling lucu, Speaker secara tergesa-gesa menangguhkan persidangan dan meninggalkan Dun bagaikan Umno pula yang memboikot Sidang Dun. Namun sebuah parti mengada-ngada mencanangkan bahawa PAS tidak bertindak ketika itu. Naifnya kritikan itu. Usul ditolak speaker, jadi macam mana mahu mengundi?

Sebelum semua peritiwa itu, DS Ahmad Said pernah beriringan dengan Tun Mahathir ke satu program soal jawab dengan DS Najib dan dimaklumkan DS Najib yang berdarah Bugis itu secara tiba-tiba membatalkan majlis itu. DS Ahmad Said juga suatu ketika dilihat agak rapat dengan Perkasa yang dinaungi oleh Ibrahim Ali. Begitulah tegarnya DS Ahmad Said melawan parti asal beliau, Umno. Untuk semua amukan DS Ahmad Said ini, PAS tetap ‘cool’ kecuali mengambil peluang pendedahan yang beliau buat berkenaan penyelewengan Umno.

Kemudian, terbongkarlah sebuah cerita ketika program Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PBBM) ataupun yang dikenali sebagai Bersatu, yang dinaungi oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dan dibantu oleh Datuk Seri Mukhriz Mahathir. Program yang berlangsung di Marang, Terengganu itu telah dilaporkan oleh orang yang dekat dengan Bersatu. Ia berkenaan janji sokongan DS Ahmad Said kepada Tan Sri Muhyiddin. Dikatakan DS Ahmad Said Telah berjanji akan menyertai Bersatu, dan dipastikan oleh Tan Sri akan janji itu benar. Namun janji tinggal janji, sehingga kini, DS Ahmad Said diam membisu kata orang yang mendengar cerita dari mulut Tan Sri sendiri.

Lagikan sesama sendiri dikhianati, berjanji pula dengan orang sendiripun mereka memungkiri, inikan pula berjanji dengan PAS berkaitan dengan kuasa. Bayangkan jika PAS mengambil jalan sebaliknya. PAS bersama bekas Adun Umno menubuhkan kerajaan Terengganu ketika itu, kemudiannya mereka berpaling balik kepada Umno? Kelihatan hodoh dan bodohlah PAS ketika itu. Sebab itulah PAS tidak melayan pelawaan Umno.

PAS telah lama mengenali watak-watak Umno ini. Tidak hairanlah PAS tidak cepat melatah dengan segala tindakan Umno ini. Jadi mungkin parti yang mengada-ngada itu cuba menggali lubang, mengajak PAS menghampiri lubang dan bercadang untuk menolak PAS masuk ke dalamnya. Maaf, mungkin di lain kali mereka boleh mencubanya. Sehingga sekarang, PAS tetap ‘cool’ melayan karenah Umno.

Insya Allah, rakyat Terengganu terutamanya, tetap akan bersama PAS dalam perjuangan menentang penyelewengan Umno. Janganlah dipercayai kepada parti yang kelihatan cara berpolitik mereka, menyamai Umno. Anda lihatlah sendiri bagaimana fitnah, makian, sengaja dicetuskan bagi memberikan gambaran buruk kepada PAS. Insya Allah fitnah akan mati. Mati bersama mereka yang menciptakannya.

Maka tepatlah tindakan PAS dalam hal ini. PAS telah terbukti istiqamah menentang kezaliman Umno dengan mengikut undang-undang negara. Maka sesiapa yang cuba menentang PAS, mereka adalah sebahagian daripada Umno. Cukup mudah sifir ini.

Ustaz Mohd Nor Hamzah
Ketua Penerangan PAS Terengganu
22 Jamadilakhir 1438 / 21 Mac 2017 - HARAKAHDAILY 21/3/2017

PARLIMEN baru sahaja memutuskan Rang Undang-Undang Jenayah Seksual Kanak-Kanak akan dibentangkan di Dewan Rakyat. Rang Undang-undang tersebut merupakan alternatif bagi menangani penderaan seksual yang melibatkan kanak-kanak.

Kami dari Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) menyokong penuh Rang Undang-undang ini yang bakal membawa hukuman lebih berat kepada penjenayah. Ia juga harus disokong oleh semua Ahli Parlimen supaya tindakan lebih tegas dikenakan terhadap mereka yang didapati bersalah.

Tahun lepas, akta ini dipinda dengan hukuman denda maksimum RM50,000 dan penjara sehingga 20 tahun berbanding hukuman denda maksimum RM10,000 dan penjara sehingga 10 tahun sebelum pindaan dibuat.

Menurut statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), sebanyak 5,779 kes dicatatkan melibatkan penderaan seksual kanak-kanak bagi tempoh 2010 hingga 2015, dengan purata 963 kes setahun.

Manakala berdasarkan statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) pula, dicatatkan 2,759 kes rogol, 412 kes sumbang mahram, 1,423 kes mencabul kehormatan dan 422 kes luar tabii, yang melibatkan mangsa di bawah umur 18 tahun dilaporkan sepanjang tempoh 2015 dan 2016.

Angka statistik ini semakin hari semakin meningkat dan sangat membimbangkan semua pihak. Kami memandang serius isu ini dan peruntukan akta tersebut wajar dilaksanakan segera bagi menangani kes penganiayaan kanak-kanak yang semakin parah.

Besar harapan kami agar akta ini mendapat sokongan penuh dari seluruh Ahli Parlimen demi masa depan anak-anak kita semua. Semoga ianya mampu mencorak Malaysia ke arah negara harmoni dan sejahtera.

USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH
Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia
21 Jamadil Akhir 1438 / 20 Mac 2017 - HARAKAHDAILY 20/3/2017

MALAYSIA telah mengamalkan sistem undang-undang berdasarkan sistem perundangan common law, hasil langsung daripada penjajahan Tanah Melayu, Sarawak dan Borneo Utara oleh Britain sejak awal 1800-an sehingga 1960-an. Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi, yang menggariskan rangka kerja undang-undang dan hak warganegara.
 
Undang-undang persekutuan digubal oleh Parlimen Malaysia di seluruh negara. Terdapat juga undang-undang negeri yang digubal Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam keadaan tertentu. Perlembagaan Malaysia juga membolehkan pelbagai sistem kehakiman yang unik, iaitu undang-undang sekular (jenayah dan sivil) dan undang-undang syariah. Pelaksanaan dan hubungan antara kedua-dua sistem undang-undang yang agak rumit dan telah menyebabkan ketidakpastian.
 
Satu lagi adat kebiasaan adalah sumber undang-undang adat. Kebanyakan kumpulan etnik di Malaysia mempunyai undang-undang adat mereka sendiri untuk diikuti. Ada yang masih berkuatkuasa, manakala terdapat juga yang kehilangan kuasa selepas diatasi oleh perundangan parlimen.
 
Dalam rangkaian ini adalah wajar bahawa kebanyakan kes pribumi adat Iban kerana mereka adalah yang paling ramai sekali di negeri Sarawak. Sarawak bernasib baik dari Sabah kerana sebahagian besar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang adat ia dinyatakan dalam laporan, laporan Mahkamah Tinggi Sarawak, Borneo Utara dan Brunei dan adalah lebih kurang dipetik dalam Jurnal Undang-Undang Malaya (Malayan Law Journal) sejak pembentukan Malaysia.
 
Juga, di bawah undang-undang yang berkaitan dengan Undang-undang Adat Bumiputera, ia lebih lengkap, terutama undang-undang kecil, seperti Undang-undang Mahkamah Melayu Sarawak, Tusun Tunggu dan Kanun Denda Adat Orang Ulu. Undang-undang kecil yang dibuat di bawah Ordinan Adat Istiadat Bumiputera (Native Customary Laws Ordinance) (Bab. 51) yang terkandung dalam Undang-undang Sarawak pada tahun 1958, Jilid VII (Bab. 51).
 
Terdapat juga undang-undang adat Cina dan adat Hindu, terutamanya mengenai perkara undang-undang keluarga. Walau bagaimanapun, berikutan enakmen tunggal pada tahun 1976 undang-undang ini telah kehilangan kuasanya.
 
Dua sistem undang-undang di Malaysia telah lama diamalkan dan ditetapkan dalam Perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia. Perkara 3 juga memperuntukkan bahawa undang-undang Islam adalah suatu perkara yang undang-undang negeri kecuali bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Malaysia. Undang-undang Islam merujuk kepada undang-undang syariah.
 
Ada orang yang mengatakan sistem dua perundangan tidak adil dan tidak sesuai dilaksanakan di negara ini tanpa memikirkan yang Malaysia terdapat berbagai kaum, agama dan kepercayaan. Mahkamah adat dan mahkamah syariah sudah lama diamalkan sebelum kedatangan penjajah dan tiada pula timbul masalah diantara kaum dan agama dalam negara ini. Ada pihak yang cuba nak jadi pahlawan memperjuangankan satu sistem perundangan sekular tanpa memikirkan perasaan kaum dan agama lain.
 
Di negara maju pun masih ada yang mengamal sistem dua perundangan seperti di Amerika Syarikat. Amerika Syarikat mempunyai sistem dua mahkamah kerana ia mempunyai mahkamah negeri dan mahkamah persekutuan.  Satu kes negeri tidak boleh didengar oleh mahkamah persekutuan kecuali isu undang-undang persekutuan juga terlibat dan mahkamah negeri tidak boleh mendengar isu mahkamah persekutuan. Adakah mereka juga tidak berlaku adil kerana melaksanakan dua sistem perundangan?
 
Terdapat pihak tertentu dalam negara ini mahu negara ini hanya melaksanakan satu sistem undang-undang sekular dan tidak menerima perundangan selain daripada undang-undang sekular. Kalau perkara ini menjadi kenyataan maka secara tidak langsung undang-undang lain seperti undang-undang adat dan undang-undang syariah akan terlucut dengan sendirinya.
 
Adakah pribumi dan umat Islam Sarawak bersedia menerima sistem undang-undang sekular yang tertinggi di negara ini dan melupuskan undang-undang adat dan undang-undang syariah yang sedia ada? Undang-undang adat dan undang-undang syariah akan kehilangan kuasanya sekiranya dilaksanakan hanya satu sistem perundangan di negara ini. Adakah undang-undang negara sekarang ini sudah sempurna dan adil tanpa perlu dipinda lagi?
 
Kita menggesa agar semua pihak yang kurang faham dengan adat dan perundangan agama lain perlu pelajari secara mendalam isu-isu yang dibangkitkan sebelum memberi sebarang ulasan yang boleh menyinggung perasaan mana-mana bangsa dan agama.
 
Jangan bersikap perkauman melampau dan cuba memainkan sentimen agama untuk meraih sokongan kerana kalau silap langkah ianya boleh mencetuskan perbalahan antara kaum dan agama dalam negara ini. Hormati pandangan orang lain dan sekiranya tidak setuju boleh bincang secara baik tidak perlu menghina dan memperlekeh usaha orang lain.
 
Adalah disarankan semua pihak yang bertelingkah dapat berjumpa dan berbincang secara baik tanpa mencetuskan perasaan tidak puas hati antara kaum dan agama. Harap masalah ini dapat diselesaikan secara baik dan harmoni demi kesejahteraan rakyat dalam negara ini.

Penulis ialah Pesuruhjaya PAS Sarawak.