MALAYSIA pasca PRU14 kelihatan semakin bersinar. Sebelumnya agak malap dengan keghairahan rakyat mengecam kerajaan lama yang seperti sudah putus teraju untuk mengawal kemurungan hidup rakyat.

Kini, selepas kerajaan baru dibentuk, negara kembali segar dan rancak. Rakyat di mana-mana sahaja begitu bersemangat untuk membina semula negara. Betullah, Wawasan 2020 semakin ghuyub ketika ia menghampiri garis hujungnya. TN50 nampaknya berkubur awal. Kini adalah Malaysia Baru.

Kalimat cinta negara kembali mengaum. Semangat patriotik sedang ditanam sungguh-sungguh oleh kerajaan baru agar rakyat seluruhnya menyokong pembinaan semula negara. Atau, dengan lebih tepat, menyokong negara yang akan dibina mengikut neraca dan acuan kerajaan PH yang baru.

PAS yang akan beraksi sebagai sebuah parti pembangkang yang kuat kepada kerajaan baru ini pastinya diperhatikan gerak tindaknya sedari awal. Apa sikap dan pendirian PAS dengan perubahan-perubahan yang sedang diusahakan oleh parti pemerintah. Bagaimana PAS menafsirkan erti cinta pada negara?

Adalah elok jika kita melihat kepada pandangan umum Islam terhadap erti cintakan negara. Umum mengetahui bahawa cintakan negara adalah satu pengajaran agama selepas ianya adalah satu fitrah semulajadi setiap insan. Bagaimana cinta pada negara itu dikembangkan oleh agama?

Tiga ketandaan utama

Pada saat manusia dilahirkan, ketandaan pertama pada dirinya adalah sifat kemakhlukan dan kejadiannya. Dia adalah makhluk ciptaan Allah. Tanpa kehendak Allah, dia tiada di dunia ini. Kosong.

Selepas itu adalah ketandaan kedua iaitu sifat keanakan dan kelahirannya. Dia adalah seorang anak kepada ibu bapanya. Tanpa ibu, dia tidak akan lahir di dunia ini. Ibu adalah kehendak Allah untuk kelahiran setiap manusia.

Kemudian datang ketandaan ketiga iaitu tanah tumpah darahnya. Manusia akan hidup di tanah kelahirannya walaupun bumi ini luas terbentang. Dia perlukan jaminan keselamatan dan kesejahteraan untuk hidup bebas di bumi ini. Di situlah rezeki, umur, kehidupan dan masa depannya terjamin.

Justeru kewajiban pertama manusia adalah meneguhkan hubungannya dengan penciptanya iaitu Allah. Dia sesekali tidak boleh putus hubungan dengan Allah. Jika tidak, kehidupannya adalah bagai sebuah pemberontakan terhadap alam raya ini yang tunduk sujud sepenuhnya kepada Allah Rabbul Jalil. Dia terasing terbuang dalam hidupnya.

Kedudukan para rasul

Tetapi, oleh kerana kejahilan manusia telah menghalang mereka untuk berhubung dengan Allah, maka kehadiran para rasul alaihimussalam adalah amat penting. Para rasul bertugas sebagai tali hubung yang memberi ilmu pengetahuan agar manusia mengenali, seterusnya tunduk menyembah Allah.

Justeru selepas Allah, ketaatan kepada al Rasul adalah mendahului ibu bapa yang melahirkan. Nikmat beragama Islam yang menjadi satu-satunya agama yang diredhai oleh Allah adalah sumbangan besar al Rasul yang tidak mampu dikurniakan oleh para ibu yang melahirkan. Walau bagaimanapun, hubungan seorang anak dengan ibu bapa adalah begitu mendasari. Islam mengangkat darjat ibu bapa di tempatnya yang tertinggi selepas Allah dan al Rasul.

Tanah air adalah nikmat Allah. Manusia pada hari pertama dilahirkan adalah anak kecil yang begitu daif. Ketika dia membesar dan semakin gagah, dia akan tetap juga mendapati betapa dia terlalu lemah untuk berhadapan kehidupan di dunia yang penuh kekerasan dan kejahatan. Justeru dia memerlukan kekuatan yang lebih besar daripada ibu bapa demi menjaga keselamatan dirinya.

Itulah tanah airnya. Itulah negaranya yang memberinya kewarganegaraan yang bererti satu jaminan keselamatan untuknya hidup aman dan terhindar daripada sebarang keburukan. Dengan adanya kewarganegaraan yang menjamin keselamatannya, dia boleh hidup mencari rezeki dan membina kehidupan dengan selamat di mana-mana sahaja yang dimahunya.

Keutamaan cinta

Maka dengan tertib di atas, adalah nyata perlanggaran mereka yang meletakkan cinta pada tanah air mengatasi cinta mereka kepada Allah dan Rasul-Nya. Begitu juga jika cintanya kepada tanah air mengatasi cintanya kepada ibu bapanya. Di mana tanah air tanpa ibu yang melahirkan?

Di dalam Islam, kejahatan pertama adalah syirik kepada Allah. Begitulah kejahatan-kejahatan seterusnya adalah diukur berdasarkan darjat ketinggian sesuatu itu di sisi Allah. Apa yang besar di sisi Allah, maka mestilah besar juga di sisi kita sebagai makhluknya.

Justeru adalah malang sekali kehidupan mereka yang cintanya berterabur mengikut nafsunya sendiri. Dia melanggar tata susila kehidupan yang pasti. Walaupun kelihatan bahagia, hakikatnya adalah kecelakaan yang menantinya di hujung nanti. Itulah kerugian terbesar hidup manusia.

Apabila anda memahami ini, maka adalah nyata betapa besarnya erti cintakan tanah air. Selepas Allah sebagai tuhan pencipta, kita adalah ibu kita, bumi tempat kita dilahirkan dan tempat kita mencari rezeki. Itulah sunnah Allah yang tetap.

Cinta al Rasul pada Mekah dan Madinah

Ketika RasuluLlah berhijrah meninggalkan kota Mekah, saat keluar dari tanah haram, baginda berpaling menghadap muka ke negeri tanah tumpah darahnya lalu mengalunkan bait-bait cinta rindu memuji kota Mekah. Begitu juga, diriwayatkan betapa baginda apabila mendengar berita mengenai Mekah, akan tampaklah riak rindu di wajah baginda kepada bumi Mekah.

Begitu juga, setiap kali pulang ke kota Madinah daripada medan jihad, saat memasuki sempadan Madinah, baginda akan melayangkan pandangannya ke ufuk Madinah sambil memegang kenderaannya tanda kerinduan dan kegembiraan dapat kembali ke tanah air tempat perjuangannya bersemi.

Negara adalah tempat terjaminnya keselamatan diri dan kehidupan. Oleh kerana Islam mengajar bahawa hidup ini adalah untuk Allah, maka keselamatan agama adalah di tempat pertama. Seorang muslim mestilah mempertahankan agamanya mengatasi segalanya.

Tanah air sebagai matlamat khilafah

Oleh kerana agama Islam dengan matlamat besar kekhalifahan manusia di muka bumi yang menjunjung Islam sebagai 'addeen' dan satu cara hidup yang mesti ditegakkan, maka wujudnya tanah air atau negara untuk Islam adalah satu kewajiban. Negara sifatnya adalah sebagai pengawal yang menjaga agama Islam. Tanpanya, matlamat kekhalifahan adalah terbengkalai.

Justeru cinta negara adalah selari dengan ajaran Islam. Ia terkandung sebagai misi ke arah menegakkan agama. Apabila cinta negara itu diikat dengan cinta pada diri dan agama, maka ia adalah cinta yang benar dan disyarakkan.

Sepertilah anda mencintai ibu bapa. Jika cinta itu adalah semulajadi dan tanpa diikat dengan kewajiban agama, maka ia adalah tanpa pahala. Bahkan jika ibu bapa menyeru kepada anti agama, maka mentaati mereka adalah terlarang dan haram walaupun cinta semulajadi itu adalah kekal dan disuruh.

Ta'assub dan ekstrimisme

Begitulah cinta pada negara. Ia adalah cinta semulajadi yang bersemi di hari pertama kelahiran anda di dunia. Tetapi cinta kepada negara mestilah dalam kerangka cinta agama. Negara adalah demi kedaulatan agama. Jika tidak, sifat kesemulajadian cinta negara adalah kosong tanpa pahala.

Bahkan acap kita melihat kecintaan melampau terhadap negara tanpa kepentingan agama. Ia telah bertukar menjadi satu perkara yang terlarang oleh agama. Ia adalah budaya ta'assub dan ekstrimisme yang terlarang. Saat itu, cinta pada negara adalah salah dan wajib ke atas setiap muslim untuk menarik diri daripadanya.

Hadis 'Hubbul watani minal iman' yang bermaksud 'Cintakan tanah air adalah sebahagian daripada iman' adalah hadis palsu (maudhu'). Walaupun sebahagian ulamak membenarkan maknanya, tetapi mereka mengikatnya dengan kepatuhan kepada syariat. Ertinya tiada kemutlakan bahawa cintakan negara adalah iman.

Sikap PAS

Pasca PRU14 adalah getir dengan jalan-jalan berliku membina Malaysia Baru. PAS mengambil sikap yang jelas bahawa pembinaan negara yang tunduk kepada agama adalah satu kewajiban. PAS akan terus menyumbang kepada kemajuan negara dengan jalan-jalan hidayat yang diredhai oleh Allah.

Sudah pasti ia akan berhadapan tentangan daripada mereka yang merancang untuk menjauhkan agama daripada negara. Wujudnya kumpulan sekularis liberal adalah nyata. Perseteruan mereka terhadap agama, apatah pejuangnya adalah nyata. Di tengah-tengahnya adalah pembantu masing-masing dan mangsa yang tumbang tanpa sedar.

Tipu daya adalah dunia persaingan. Cinta pada negara adalah milik semulajadi semua rakyat. Ia perlu dipupuk ke arah kesejahteraan dunia dan akhirat. Jika tidak, ia akan kerugian yang nyata. Semoga Allah bersama para pejuang-Nya yang ikhlas dan benar. - HARAKAHDAILY 6/6/2018

MEREKA bertanya, mana baik antara muslim yang korup dengan non-muslim yang baik?

Saya jawab, buang muslim yang korup dan pilihlah muslim yang baik. Pilihlah juga non muslim yang baik dan letakkan mereka semua pada tempatnya yang adil.

Antara keburukan ialah paksaan untuk memilih di antara muslim yang korup dengan non muslim yang baik. Begitulah sebaliknya. Pilihan hanyalah di antara yang baik. Jika terpaksa di antara dua yang mudarat dan buruk, pilihlah yang lebih ringan di antara keduanya.

Di dunia ini, siapa pun, tiada tempat untuk mereka yang korup dan jahat kecuali turun ke bawah atau diturunkan.

Ya, muslim dan non muslim adalah berbeza. Tetapi persamaan kekal persamaan. Keadilan adalah keadilan. Allah tidak membezakan di antara manusia di dunia ini. Kebaikan duniawi adalah milik bersama. Kebaikan di akhirat hanyalah milik muslim yang beriman.

Mengapa? Kerana di sana nanti, kita tiada lagi diberi hak usaha dan pilihan oleh-Nya sebagaimana di dunia. Di sana adalah milik-Nya sepenuhnya. Di sana, Dia-lah yang memilih, bukan lagi kita. Dia hanya akan memilih untuk syurga-Nya orang-orang yang beriman kepada-Nya di dunia ini.

Justeru selamatkanlah akhirat anda dengan menjaga hak agama Allah di dunia ini. Jagalah Allah dengan menjaga agama-Nya. Jika tidak anda, Allah pasti memilih orang lain untuk menjaga agama-Nya. Jika begitu, bahagian anda di akhirat nanti adalah kemalangan dan kesesiaan.

فَقَالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (85)وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (86)

"Maka mereka (kaum Musa) berkata: Kepada Allah-lah kami bertawakkal. Wahai tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami fitnah (sebab kekufuran) bagi kaum yang zalim. Dan bebaskanlah kami dengan rahmat-Mu daripada kaum yang kufur." (Surah Yunus: 85-86)

#Istiqamah
#PeguamNegaraUntukMuslim

Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz
Ahli Parlimen Bachok

Badar al-Kubra: Saksi kekuatan ummah

Firman Allah SWT:

{وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ}

“Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu).” [Aali Imran: 123]

Ramadhan yang sinonim dengan pensyariatan berpuasa mempunyai banyak pengajaran ke atas umat Islam dalam membina nilai taqwa dan kekuatan. Madrasah Ramadhan yang dilalui bukanlah sebagai alasan untuk lesu dan tidak produktif. Namun, fakta sejarah menunjukkan Ramadhan adalah bulan umat Islam mencapai kejayaan dengan kekuatan yang luar biasa sebagaimana dalam peperangan Badar al-Kubra yang berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke-2 Hijrah.

Jika kita soroti kembali sirah peperangan Badar al-Kubra, maka didapati tentera Islam berada dalam keadaan serba kekurangan sama ada daripada sudut bilangan dan persiapan alat perang. Di sinilah Allah SWT mengingatkan umat Islam bahawa nusrah kemenangan itu hanya datang dengan bantuan Allah SWT.

Puasa pada hakikatnya, menjadi sumber kekuatan kepada umat Islam. Malah dalam persiapan menuju ke medan peperangan Badar al-Kubra, para sahabat menunjukkan keyakinan serta kepatuhan mereka kepada Rasulullah SAW. Antara ucapan Sa'ad bin Muadz RA pada ketika itu:

«فَقَدْ آمَنَّا بِكَ وَصَدَّقْنَاكَ، وَشَهِدْنَا أَنَّ مَا جِئْتَ بِهِ هُوَ الْحَقُّ، وَأَعْطَيْنَاكَ عَلَى ذَلِكَ عهودَنا وَمَوَاثِيقَنَا، عَلَى السَّمْعِ وَالطَّاعَةِ، فَامْضِ يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَا أَرَدْتَ فَنَحْنُ مَعَكَ، فَوَاَلَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ، لَوْ اسْتَعْرَضْتَ بِنَا هَذَا الْبَحْرَ فخُضته لَخُضْنَاهُ مَعَكَ، مَا تخلَّف مِنَّا رَجُلٌ وَاحِدٌ ...»

“Maka sesungguhnya, kami telah beriman kepadamu dan membenarkan segala perjuanganmu, dan kami saksikan bahawa apa yang kamu bawa itu adalah benar. Untuk itu, kami telah ikatkan janji dan padukan kesetiaan kami. Maka majulah wahai Rasulullah, laksanakan apa yang kamu kehendaki dan kami akan pasti bersamamu. Maka, demi yang telah mengutus kamu membawa kebenaran, sekiranya kamu membawa kami menerjuni dan mangharungi lautan ini, akan kami terjuni dan harungi bersama, tidak akan ada seorang pun daripada kalangan kami yang akan berpaling.”

Sehubungan itu, berpuasa di bulan Ramadhan sebenarnya mendidik ummah untuk bersabar dan membina kekuatan jatidiri. Sifat sabar inilah menunjukkan nilai kebergantungan kepada Allah SWT sepenuhnya. Dengan kesabaran ini, pertolongan Allah SWT akan mendampingi umat Islam. Dalam peperangan Badar al-Kubra, kesabaran yang ditunjukkan oleh para sahabat itulah antara asbab besar datangnya bantuan tentera Malaikat dalam berhadapan dengan tentera musyrikin.

Allah SWT berfirman:

{إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ • بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ}

“(Ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang-orang yang beriman (untuk menguatkan semangat mereka): "Tidakkah cukup bagi kamu, bahawa Allah membantu kamu dengan tiga ribu tentera daripada Malaikat yang diturunkan?," Bahkan, jika kamu bersabar dan bertaqwa dan mereka datang menyerang kamu dengan serta-merta, nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu Malaikat yang mempunyai tanda masing-masing.” [Aali Imran: 124-125]

Sesungguhnya Ramadhan menerusi peristiwa Badar al-Kubra menjadi saksi ke atas kekuataan ummah. Kekuatan ini bukanlah lahir semata-mata dengan makan minum. Walaupun secara fitrahnya makan dan minum adalah sumber tenaga bagi manusia, namun hakikat kekuatan adalah datang dari Allah SWT.

Justeru, untuk bekerja dan berjuang memerlukan kekuatan keimanan yang utuh. Tambahlah kekuatan iman untuk memperjuangkan kebangkitan Islam di negara kita. Sesungguhnya, kejayaan era awal pembinaan Negara Islam di Madinah adalah dengan kebangkitan atas dasar keimanan dan bukannya atas dasar kebencian dan dendam kesumat. Kita ingin membina negara kita dengan kesejahteraan hakiki tanpa meninggalkan jahiliah yang merosakkan tuntutan Islam.

“Sejahtera Bersama Islam”
“Membina Negara Sejahtera”

USTAZ DATO' DR. HAJI MAHFODZ MOHAMED
Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat
16 Ramadhan 1439H / 1 Jun 2018 (Jumaat) – HARAKAHDAILY 1/6/2018

MEREALISASIKAN Ramadhan Al Mubarak sebagai “Bulan Jihad atau Bulan Perjuangan” maka PAS Pusat melalui Lajnah Penerangannya telah menganjurkan Himpunan Badar Al Kubra serentak di seluruh negara pada tanggal 1 Jun 2018 ini. (Beberapa negeri pada 3 Jun 2018)

Himpunan tersebut bertemakan “Pengukuhan Perjuangan Islam di Malaysia”. Ianya dianjurkan untuk memugar semangat juang saf kepimpinan dan jentera parti serta turut terbuka kepada orang ramai untuk bersama dengan perjuangan Islam yang diperjuangkan oleh PAS. 

Pasca PRU14 tentu sahaja meninggalkan pelbagai persoalan dan pengalaman yang perlu diteliti serta diperhalusi oleh pihak PAS. Justeru Himpunan Badar Al Kubra ini pasti sahaja akan menjadi satu medan ahli dan orang ramai mendapatkan sudut pandang terkini dari kepimpinan PAS.

Himpunan ini dianjurkan serentak di setiap negeri. Ahli PAS dan orang ramai boleh merujuk kepada promosi dan sebaran oleh PAS di peringkat negeri masing-masing.

Bukan sahaja maklumat terkini, bahkan ia diperkaya dengan motivasi perjuangan sempena menghayati Peristiwa Badar Al Kubra, lantaran itu pihak PAS juga akan membuka Kaunter Pendaftaran Ahli PAS pada majlis himpunan tersebut.

Sebarang pertanyaan lanjut mengenai lokasi dan aktiviti Himpunan Badar Al Kubra ini, anda boleh hubungi sekretariat Lajnah Penerangan PAS Pusat menerusi aplikasi WhatsApp ke talian : ‭019 354 0512‬ (Sdr Eidit)

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
14 Ramadhan 1439 / 30 Mei 2018 – HARAKAHDAILY 30/5/2018

BERIBADATLAH di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan dan perbanyakkanlah amal soleh. Allah menjanjikan ganjaran terbaik melalui ibadah Ramadhan untuk umat nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam yang dipilih-Nya sebagai umat terbaik.

Tetapi, mari bertafakkur sebentar pada sabda junjungan besar al Rasul dalam hadisnya yang sahih:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ " رواه البخاري 38 ومسلم 760

"Barang siapa yang berpuasa Ramadhan dengan iman dan ihtisab (ikhlas mengharap ganjaran-Nya), maka diampunkan baginya segala dosanya yang lampau."

Ia adalah peringatan yang nyata daripada al Rasul bahawa ibadah puasa (begitulah juga segala amal soleh) mestilah melepasi dua syarat utama:

Pertama, iman yang benar kepada Allah dan segala arahan dan larangan-Nya.

Kedua, ikhlas hati kepada-Nya dengan melakukan ibadah hanya kerana mengharapkan redha dan balasan daripada-Nya, bukan kerana riya' atau apa-apa kepentingan duniawi.

Untuk menjamin keberkesanan ibadah itu seperti yang dijanjikan-Nya, dipertegaskan syarat seterusnya iaitu:

Ketiga, menjauhi dosa besar. Ini dinaskan dalam hadis-hadis lain. Dosa besar hanya terhapus dengan taubat. Tanpa taubat, segala ibadah akan tertolak.

Bulan Ramadhan adalah bulan penyucian akidah. RasuluLlah memberi ingatan melalui hadis di atas bahawa segala amalan adalah terbatal jika seseorang muslim memiliki akidah yang rosak dan batil akibat kejahilan atau kedegilan sendiri yang enggan tunduk kepada ilmu agama.

Segala ibadah, walaupun besar pada zahirnya seperti puasa adalah sia-sia dan kosong jika sekira tidak menepati syarat asas beragama iaitu akidah yang sihat dan niat yang ikhlas.

Menjadi kewajiban bagi setiap muslim tetamu Ramadhan untuk sentiasa memperbaharui pegangan dan keyakinan dirinya dalam beragama agar sentiasa benar dan betul dengan ajaran Islam.

Islam adalah Islam Allah dan rasul-Nya, bukan Islam mengikut nafsu sendiri. Allah sentiasa memelihara agama-Nya dan para hamba-Nya yang beriman daripada ditipu oleh kejahatan manusia yang sombong.

Semoga Allah menerima amal soleh kita pada bulan penyucian akidah diri ini dan mengurniakan kita dengan ganjaran-Nya yang agung.

KITA bersama PAS kerana dasar Islam, bukan kerana pemimpin atau mana-mana individu. Jika PAS membuang dasar Islam, maka kita akan mengasingkan diri dengan PAS. Kita tidak bersama dengan parti lain, bukan kerana marah kepada pemimpin atau mana-mana individu dalam parti tersebut. Inilah penawar yang paling mujarab untuk istiqamah dalam perjuangan. Pemimpin boleh datang dan boleh pergi, tetapi perjuangan mesti diteruskan untuk mencapai cita-cita Islam.

Ini jalan kita, kita yakin dengan jalan kita. Jika orang lain yakin dengan jalan mereka, terpulanglah kepada diri masing-masing. Kita tidak boleh paksa. Panduan kita ialah ulama. Majoriti ulama dan Tuan Guru pondok bersama PAS. Mereka tidak ada kepentingan apa-apa dengan PAS. Apa yang diajar di pondok selari dengan apa yang diperjuangkan oleh PAS. Merekalah yang menjadi pembimbing dan panduan dalam gerak kerja PAS.

Biarpun musuh PAS hendak membuat tuduhan dan fitnah untuk menjarakkan PAS dengan masyarakat, terpulanglah kepada mereka. Kita tidak boleh halang mereka, mungkin mereka anggap ini kerja yang boleh memberatkan amal mereka, dan boleh meluaskan kubur mereka, sila teruskan. Semua amalan kita dan mereka akan dinilai di akhirat. Masing-masing akan dibangkit bersama amalan masing-masing. Waktu itu tidak ada siapa yang boleh berhujah dengan lidah. FB, twitter, instagram dan lain-lain lagi. Semuanya hancur bersama dengan alam. Inilah hari pengadilan sebenar. Tidak ada lagi persepsi dan emosi semuanya realiti.

USTAZ IDRIS AHMAD
Naib Presiden PAS
29 Mei 2018 – HARAKAHDAILY 29/5/2018

PRU14 adalah paling bersejarah. BN yang memegang tampuk pemerintahan sejak negara mencapai kemerdekaan akhirnya tumbang. Ini membenarkan sunnah kehidupan bahawa tiada pemerintahan yang akan kekal selamanya.

Tempoh 60 tahun BN kekal itu pun sudah cukup lama. Hampir semua negara jiran sudah pun beberapa kali bertukar pemerintahan, apatah negara-negara maju yang lebih matang dan berilmu rakyatnya. Perubahan hadir daripada kesedaran yang tinggi. Ia mencetuskan keberanian. Apabila berkumpul kedua-duanya, perubahan pasti berlaku.

Bagaimana BN boleh kekal begitu lama, itu bolehlah dikaji dan diselidiki. Akan adalah jawabannya. Apa yang saya ingin lontarkan di sini ialah bagaimana PAS dengan politik baru sesudah BN tumbang. Telah lahir Malaysia Baru. Bagaimana pentas perjuangan seterusnya?

PAS adalah nafas kepada perjuangan menegakkan Islam di Malaysia. Politik negara tanpa PAS akan kosong daripada laungan 'Allahu akbar'. Tiada parti politik yang istiqamah berjuang untuk menegakkan agama Islam seperti PAS. Justeru tiada siapa pun mampu menolak bahawa PAS terlalu banyak menyumbang kepada pembinaan negara Malaysia sejak dari awal penubuhan negara lagi.

Malah sejarah membuktikan bahawa PAS dan jalur perjuangan Islamlah yang memulakan perjuangan menuntut kemerdekaan daripada British. Ketika rakyat Tanah Melayu masih lesu, para ulamak bangkit menggerakkan kesedaran rakyat untuk menentang penjajah. Fatwa agama memainkan peranan besar di dalam menolak penjajahan kuffar ke atas negara umat Islam. Ia akhirnya mencetuskan gelombang rakyat bagi menuntut kemerdekaan.

Tetapi bukan PAS yang menerajui Malaysia merdeka. Umno bersama parti Perikatannya berjaya mendapat mandat untuk menerima dan mengepalai negara selepas kemerdekaan pada 1957. Itu kehendak penjajah barat. Umno lebih disenangi mereka berbanding PAS. Rakyat juga mahukan Umno walaupun ia hanyalah ditubuhkan pada 1946, jauh tertinggal di belakang perjuangan kemerdekaan yang lebih awal oleh para ulamak.

Tetapi PAS turut gembira dengan kemerdekaan negara. Buat pertama kalinya selepas ratusan tahun, negara merdeka dengan pemerintahan sendiri oleh rakyat di dalam menentukan masa depannya. Ia satu kemenangan rakyat dan mestilah disambut besar-besaran.

Justeru PAS, walau pun terpinggir, turut melaungkan keramat 'merdeka' demi melihat sebuah negara baru yang berjaya.

PAS membina negara dengan peranan sebagai parti pembangkang. Asas perjuangannya adalah sama iaitu menegakkan Islam sebagai satu cara hidup. Negara telah merdeka sebagai sebuah negara sekular sebagaimana itulah kehendak dan peninggalan yang diperkenankan oleh penjajah British. Ia meminggirkan agama sebagai teras utama pembangunan negara.

Justeru kelibat PAS dalam politik negara seawal kemerdekaan adalah menuntut sebuah negara Islam. Rakyat diseru kepada kesedaran dan kewajiban memerintah dengan cara yang diredhai oleh Allah. Ertinya PAS tidak menerima kemerdekaan negara sebagai sebuah kemerdekaan yang sempurna. Ia cacat selama mana Islam tidak berada di puncak dan dijadikan rujukan utama pemerintahan.

Selepas peristiwa hitam bersejarah 13 Mei 1969 yang meretakkan hubungan antara kaum dalam negara, PAS akhirnya bersetuju dengan plan perpaduan negara untuk bergabung dengan BN dan memerintah negara secara bersama. Tetapi PAS kekal meletakkan syarat utama bahawa mereka sebagai sebuah parti Islam tidak boleh dihalang daripada matlamat asal menegakkan agama di dalam negara.

Ia adalah sumbangan PAS yang amat penting. Negara akhirnya berjaya keluar daripada kemelut perbalahan dan rusuhan antara kaum yang memeritkan. Islam ternyata memiliki solusi amat berkesan ke arah perpaduan nasional. Ia adalah rahmatan lil alamin.

Jangka hayat PAS di dalam kerajaan tidak lama. Akhirnya, PAS kembali sebagai pembangkang. Bayarannya, negeri Kelantan di bawah PAS tumbang pada 1978. Ia cukup memberi kesan negatif kepada masa depan perjuangan PAS seterusnya.

Tetapi PAS bangkit cepat. Suara Islam yang lebih gagah terus berkembang di dalam PAS. Semakin hari semakin politik Islam difahami dengan lebih baik. Ia menepati kehendak zaman yang semakin moden.

Pada awal 80-an, Umno BN membuat kejutan dengan menerima kemasukan DS Anwar Ibrahim ke dalam Ummo. DS Anwar adalah tokoh muda gerakan Islam yang begitu terkenal dan disenangi termasuk oleh PAS. Kemasukan beliau telah berjaya mencetus fenomena Islam di dalam Umno BN dan pemerintahan. Negara bergerak laju dengan projek Islamisasi yang dicanangkan oleh Anwar dan mentor politiknya, Tun Dr Mahathir.

Penubuhan Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan Pusat Islam adalah antara projek besar yang meninggikan rating politik Anwar di persada tanah air. Umno yang berjiwa sekular kebangsaan mendapat kredit besar daripada kemasukan DS Anwar dalam pasukan mereka.

Tetapi PAS menolak kemasukan Anwar ke dalam Umno BN dan menyifatkannya sebagai jalan perjuangan yang salah dan akan gagal. Bagi PAS, ia lari daripada manhaj nabawi yang menolak pelaksanaan Islam secara terpilih atau sebahagian sahaja, apatah lagi terpaksa pula tunduk kepada bos besar atau ideologi sekular yang memimpin. Gerakan Islam tidak boleh bekerjasama dengan gerakan sekular yang enggan menghormati prinsip perjuangan mereka.

Ia adalah hari yang sukar buat PAS. Pimpinan PAS menjelajah seluruh negara untuk memberi pencerahan kepada rakyat dan penyokong PAS bahawa projek Anwar Ibrahim akan menemui noktah buntu. Ia hanyalah angan-angan untuk Islam. PAS menyeru rakyat agar terus menyokong PAS dengan alasan walaupun lambat, perjuangan PAS adalah lebih menepati sunnah RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam dan pasti menemui kejayaan yang sebenar.

PAS memenangi balik Kelantan pada tahun 1990. Ia adalah malam penuh purnama buat PAS. Ia tanda 'fitnah Anwar' berakhir. PAS kembali diyakini rakyat. Negeri Kelantan betul-betul sinar permata yang menyaingi projek Islamisasi Anwar.

Lama-kelamaan, dengan kejayaan negeri Kelantan di bawah PAS memacu pembangunan negeri berasaskan Islam melalui slogan 'Islam Boleh', dasar 'Membangun Bersama Islam' dan pelbagai lagi, PAS akhirnya menimbus projek angan-angan DS Anwar Ibrahim di dalam kerajaan Umno BN. Krisis politik Mahathir-Anwar di hujung alaf baru telah turut membantu PAS mengukuhkan kedudukannya di persada politik.

Begitulah perjuangan PAS yang Istiqamah dengan Islam saat memasuki alaf baru. Umno selepas era Tun Mahathir terus melemah dan menuju tumbang. PAS menjemput dan dijemput untuk turut sama mengambil peranan di dalam usaha menjatuhkan Umno BN. Pakatan politik pembangkang dibentuk dalam usaha menyatukan kekuatan pembangkang bagi menjatuhkan BN.

Pembentukan Pakatan Rakyat (PR) adalah fasa pertama penglibatan PAS bekerjasama dengan parti-parti sekular yang lain. Ia setelah syarat-syarat tahaluf disetujui di mana semua parti mestilah menghormati prinsip perjuangan rakan masing-masing. Islam mestilah dihormati sebagai prinsip perjuangan PAS.

Pecahnya Pakatan Rakyat (PR) selepas itu adalah fasa kedua di mana PAS memilih untuk dikeluarkan daripadanya demi memelihara prinsip perjuangan. PH dan GAGASAN terbentuk daripada perpecahan itu. PRU14 adalah medan pertembungan tiga penjuru yang bersejarah. Umno BN tumbang dengan PH mengatasi parti-parti lain. PAS memperolehi sebahagian daripada matlamatnya untuk PRU14.

Kini PH dengan tiga suara. Pertama adalah suara liberal totok. Kedua adalah suara liberal yang lebih manis. Ketiga adalah suara Islam yang mesra liberal. Ini adalah istilah mudah yang saya sebut untuk pemahaman seterusnya nanti.

Suara Islam di dalam PH adalah suara di tempat ketiga. Ia adalah hakikat yang diperhatikan walaupun pada zahirnya, kesemua parti-parti di dalam PH adalah setaraf. Ya, parti-parti adalah setaraf, tetapi ideologi perjuangan adalah bertingkat-tingkat tangganya. Hakikat akan menjelma di hadapan mereka yang berfikir dan matang. Zahir hanyalah tipu daya.

Ia adalah kedudukan yang pernah dipaksakan ke atas PAS semasa di dalam PR dahulu. PAS menolak kerana ia akan meminggirkan Islam daripada ditegakkan. Apabila Islam terpinggir, maka ia adalah kemenangan dan kuasa yang rapuh yang pasti membawa kesan buruk terhadap kemajuan Islam di dalam mencorak pembangunan dan masa depan negara.

Hari ini, selepas berlalu PRU14, PAS kekal sebagaimana dahulu. PAS akan menjadi suara Islam di dalam arus politik negara. Perjuangan PAS adalah untuk Islam yang benar. Benar dalam erti Islam sebagai satu cara hidup yang sempurna, sederhana, adil, maju dan segala makna yang membawa maksud kesejahteraan untuk manusia di dunia dan akhirat.

Islam is not a part of life, but Islam is a way of life. - HARAKAHDAILY 28/5/2018

RAMADHAN adalah kesempatan terbaik untuk kita melipatgandakan amal kebajikan. Antaranya ialah infaq fisabilillah atau bersedekah dan membelanjakan harta di jalan Allah SWT.

Inilah amalan Nabi kita Muhammad SAW. Daripada Abdullah ibn Abbas Rhma katanya:

كَانَ النَّبيُ صلَّى اللهُ عليه وسلمَ أَجْوَدَ النَّاس، وأَجْوَدَ ما يكونُ في رمضانَ، حِيْنَ يَلْقاهُ جِبريل، وكانَ جِبريلُ عليهِ السلام يَلْقاهُ في كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رمضانَ فَيُدارِسُهُ القرآن، فَلِرَسُول اللهِ صلى الله عليه وسلم أَجْوَدَ بِالْخَيْرِ مِنَ الرِّيْحَ اْلمُرْسَلَة

Adalah Nabi saw orang yang paling dermawan dari kalangan manusia. Ia lebih dermawan di bulan Ramadhan detik Baginda saw bertemu Jibril. Jibril menemuinya setiap malam untuk mengajarkan Al Qur’an. Dan kedermawanan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melebihi angin yang berhembus.” (Riwayat Imam Bukhari)

Siapa lagi qudwah dan uswah bagi pejuang Islam jika tidak Nabi kita Muhammad SAW. Terlalu banyak kelebihan infaq dan sedekah ini. Selain daripada ia memulangkan pahala kepada pelakunya, ia juga membina sebuah hubungan masyarakat yang baik dan harmonis.

Malah aktiviti infaq fisabilillah ini juga memakmurkan aktiviti amal Islami yang digerakkan oleh Gerakan Islam dan pastinya ia sangat penting untuk menyemarakkan syiar Islam dan memartabatkan syariatnya.

Usah ragu lagi pada kelebihan mengeluarkan infaq fisabilillah. Justeru ia suatu yang telah dijanjikan oleh Allah SWT. Ada sedikit maka infaqlah sedikit. Ada banyak maka infaqlah sebanyak yang boleh. Firman Allah SWT:

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh lalu menerbitkan tujuh tangkai, kemudian setiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji benih. Dan Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas kurniaNya, lagi Maha Luas pengetahuanNya. (Surah Al Baqarah: 261)

Nasrudin Hassan
Musolla Ar Raudhah
Taman Pelindung Perdana Beserah
08 Ramadhan 1439 / 24 Mei 2018 – HARAKAHDAILY 24/5/2018

MEMPERJUANKAN Islam bukanlah suatu yang mudah dan ringan. Namun ia mesti dilunaskan oleh setiap kita yang menyaksikan bahawa tiada Tuhan selain Allah swt yang layak disembah. Kita perlukan kekuatan dalaman dan luaran untuk menggalas tanggungjawab perjuangan suci ini.

Saban ketika, pejuang Islam akan dihadapkan halangan dan rintangan yang tidak sedikit. Ini adalah sunnatullah. Dihina, dicaci dan dimaki hamun menjadi rutin dalam diary harian seorang pejuang. Tambah pula di zaman siber ini. Dunia tanpa sempadan menjadikan ruang tekanan dan ancaman kepada pejuang semakin luas, lebar dan ganas.

Antara kapsul yang membekalkan kekuatan utama untuk pejuang mendepani berat beban perjuangan ini ialah qiamulail iaitu bangun menghidupkan malam dengan amal ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah swt seperti solat, zikir, baca al Quran dan lainnya. Inilah yang telah dipertegaskan oleh Allah swt kepada Nabi saw. Firman Allah swt :

يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ
قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا
نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا
أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا
إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا

Wahai orang yang sedang berselimut, Bangunlah menghidupkan malam kecuali sedikit (untuk isterehat). Iaitu separuh atau kurang sedikit dari separuh. Atau lebih sedikit daripadanya dan bacalah Al Quran dengan bacaan yang baik (tartil). Sesungguhnya kami akan turunkan ke atas mu wahyu yang mengandungi perintah yang berat. (Surah Al Muzammil: Ayat 1 – 5)

Ramadhan memiliki suasana yang paling baik untuk kita bangun malam dan menghidupkannya dengan tahajjud, munajat dan bacaan ayat-ayat suci al Quran. Insya Allah, ia menjadi sumber kekuatan yang mantap dan jitu mendepani ujian getir perjuangan Islam ini. Malah Allah swt menjanjikan kedudukan terpuji bagi mereka yang melakukannya. Firman Allah swt:

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji. (Surah Al Isra': Ayat 79)

Dari Abdullah bin Salam Rha bahawa Nabi SAW bersabda:

أيُّها النَّاسُ أَفْشُوا السَّلاَمَ وَ أَطْعِمُوا الطَّعَامَ وَصَلُّوا بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَامٌ تَدْخُلوا الجَنَّةَ بِسَلاَمٍ

Wahai manusia, sebarluaskanlah ucapan salam, berilah makan dan solatlah pada waktu malam detik manusia sedang tidur, nescaya kalian akan masuk syurga dengan selamat. (Riwayat Imam Tirmizi)

Sebagai seorang pejuang, pasti sahaja detik seperti ini juga sangat diperlukan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan munajat mengadu hal mengenai perit getir perjuangan serta mengharapkan pertolongan dari Allah swt. setelah dihimpit pelbagai tekanan dan ancaman.

Nasrudin Hassan
Musolla Ar Raudhah
Taman Pelindung Perdana Beserah – HARAKAHDAILY 23/5/2018

1) TAHNIAH saya ucapkan kepada seluruh rakyat Malaysia yang telah keluar beramai-ramai pada 9 Mei 2018 untuk melaksanakan kewajiban mengundi bagi memilih pemimpin negara.

PAS sentiasa mengajak rakyat untuk memahami kewajiban mengundi sebagai satu kewajiban agama yang tidak boleh diabaikan. Semakin kesedaran politik di kalangan rakyat meningkat, semakin bertambah baiklah masa depan rakyat dan negara dengan para pemimpinnya yang berkualiti.

2) Tahniah juga saya ucapkan kepada rakyat Malaysia yang telah secara berani dan tekad memilih untuk menukar kerajaan di bawah BN kepada sebuah kerajaan baru dengan harapan memperolehi pemerintahan yang lebih baik. Ia adalah sejarah negara yang paling besar selepas kemerdekaan.

PAS menunggu hampir 30 tahun selepas melakukannya di Kelantan pada 1990. Kecekalan rakyat Kelantan bertahan lama menongkah arus dan tekanan daripada kerajaan pusat di Putrajaya sedikit demi sedikit membuahkan hasil. Keberanian dan tekad itu akhirnya merebak ke beberapa negeri, seterusnya memuncak pada PRU14.

3) Beribu tahniah saya ucapkan kepada rakyat Kelantan yang terus istiqamah mengundi PAS. Kelantan akan kekal sebagai negeri yang diperintah parti pembangkang paling lama dalam sejarah Malaysia.

Kelantan dan rakyatnya akan kekal menjulang Islam sebagai 'ad din' iaitu sebagai satu cara hidup, seterusnya menjadikan Kelantan sebagai model kecil sebuah pemerintahan yang menjadikan Islam sebagai teras keadilan dan kesejahteraan hidup rakyat.

4) Beribu tahniah juga saya ucapkan kepada rakyat negeri Terengganu yang telah memilih PAS untuk kembali menerajui kerajaan negeri. Ia adalah satu keputusan terpuji demi sebuah pemerintahan Islam yang adil dan sejahtera.

Terengganu akan bersama Kelantan seiring sejalan membina keyakinan rakyat untuk kembali kepada Islam yang benar dan syumul.

Kedua-dua Dun negeri ini juga akan menjadi Dun tanpa pembangkang dari kerajaan pusat.

5) Kalungan tahniah buat rakyat negeri Kedah yang turut mengundi PAS sehingga hampir mencapai kemenangan untuk kali ke-2.

Semasa saya menulis ini, kerajaan negeri Kedah masih belum dapat dibentuk. Didoakan semoga ada penyelesaian terbaik di Kedah. Begitu juga di negeri Perak yang turut tergantung.

6)Kalungan tahniah juga saya ucapkan kepada rakyat negeri Pahang kerana memberikan pertambahan kerusi kepada PAS di Dun Pahang. Ia adalah petanda yang amat positif kepada PAS untuk terus mara di negeri Pahang Darul Makmur.

7) Kalungan tahniah juga kepada PAS negeri Perlis, Johor, Selangor dan Pulau Pinang kerana berjaya memenangi satu Dun di negeri masing-masing (2 kerusi di Perlis).

Johor menjanjikan kebangkitan PAS yang lebih gagah insya Allah.

8) Seterusnya, jutaan tahniah saya ucapkan kepada jentera PAS di seluruh negara yang telah bekerja keras dan berpenat lelah mencurahkan segala keringat dan bakti dengan penuh ikhlas tanpa mengharapkan upah dan balasan.

Jentera PAS yang terdiri daripada ahli dan penyokongnya adalah menara dan simbol kepada perjuangan Islam yang sentiasa menampilkan teladan dan kebaktian.

9) Tahniah khas daripada saya buat seluruh jentera PAS kawasan Bachok. Tanpa anda yang penuh budiman, bukan mudah untuk kita menumpaskan seorang daripada tiga figura besar Umno Kelantan.

10) Semoga Allah membalas jasa semua hamba-Nya yang beriman dan bekerja demi agama-Nya dengan sebaik-baik ganjaran.

Tiada apa yang rugi apabila kita berada di jalan istiqamah.

Allahu akbar wa liLlahil hamd.

BUDAYA fitnah dan persepsi adalah satu budaya negatif yang mesti ditolak kerana menimbulkan ketegangan dan pertelagahan antara masyarakat. PAS dengan pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) mendidik masyarakat berpolitik cara Islam yang terpimpin dengan akhlak Islam.

Keghairahan dalam berpolitik demi mendapatkan sebuah kemenangan sehingga sanggup menghalalkan segala cara adalah bertentangan dengan Syariat Allah SWT. Sedangkan dalam Islam telah digariskan dasar dan panduan dalam menjaga perkara yang fardhu, menjauhi perkara yang diharamkan serta tidak melampaui batasan agama.

Nabi Muhammad SAW bersabda:

إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ فَرَائِضَ فَلاَ تُضَيِّعُوهَا، وَحَدَّ حُدُودًا فَلاَ تَعْتَدُوهَا، وَحَرَّمَ أَشْيَاءَ فَلاَ تَنْتَهِكُوهَا

“Sesungguhnya Allah telah menfardhukan sesuatu kefardhuan maka jangan kamu tinggalkannya, Dia telah menetapkan batasan, maka jangan kamu melampauinya dan Dia telah mengharamkan sesuatu maka jangan kamu cerobohinya.”

[Riwayat Dar al-Quthni dan selainnya]

Berpolitik cara Islam adalah untuk mendatangkan maslahah dan menolak kemudharatan dalam kehidupan manusia berpandukan acuan wahyu Ilahi. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Ibnu al-Qayyim berkenaan tujuan pensyariatan agama yang diturunkan oleh Allah S.W.T ke atas manusia:

فَإِنَّ الشـرِيعَةَ مَبْناها وَأَساسَها عَلَى الحِكَمِ وَمَصالِحِ العِبَادِ فِي المَعَاشِ وَالمَعَاد، وَهِيَ عَدْلٌ كُلُّها، وَرَحْمَةٌ كُلُّها، وَمَصَالِحٌ كُلُّها، وَحِكْمَةٌ كُلُّها

“Maka sesungguhnya Syariah Islam itu dasar dan asasnya terbina di atas hikmah dan kemaslahatan untuk Hamba-hamba Allah dalam kehidupan dunia dan akhirat. Syariah Islam itu bersifat adil, sebagai rahmat, menjaga maslahah dan mempunyai hikmah dalam semua perkara.”

Berbeza dengan politik cara Barat yang semata-mata bermain dengan persepsi dan fitnah bagi memburukkan pihak lawan demi meraih kemenangan. Allah S.W.T memerintahkan agar menyelidiki akan kesahihan sesuatu berita yang tersebar.

Firman Allah SWT:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

“Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah kesahihannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”

[al-Hujurat: 6]

Justeru, Dewan Ulamak PAS Pusat mengajak kepada seluruh pengundi untuk menolak segala budaya politik yang mengandungi unsur fitnah dan persepsi negatif kerana ia jelas diharamkan oleh Islam. Maka setiap pengundi mestilah pandai menilai dan mengkaji kesahihan sesuatu maklumat yang datang daripada pihak berautoriti dan selayaknya agar pertimbangan yang betul diambil semasa undian dilakukan nanti.

USTAZ MOHD ASRI MAT DAUD
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat - HARAKAHDAILY 6/5/2018

1. ALLAH swt meletakkan tanda aras yang sangat tinggi berkaitan informasi dan berita. Ia menjadi tanggungjawab iman seseorang Muslim supaya tidak bertindak atas kejahilan atau termasuk golongan yang jahil.

2. Jahil itu bukan sekadar jahil ilmu, tetapi ia lebih kepada sikap dan sifat seseorang yang meletakkan dirinya di situasi menjauhi kebenaran Islam. Ini kerana kejahilan itu sama ada pada ilmu pengetahuan, atau pada akidah pegangan dan pada akhlak serta moral.

3. Kemungkinan sesuatu kumpulan manusia itu hebat pada ilmu dan teknologi, namun jahil pada akhlak dan akidah. Sebab itulah al Quran menceritakan kebanyakkan para nabi diutuskan kepada umatnya yang sudah memiliki ketamadunan ilmu yang tinggi tetapi masih jahil dari sudut akidah dan akhlak.

4. Nabi Musa as, Nabi Saleh as dan Nabi Hud as diutuskan kepada bangsa firaun, Kaum Samud dan Kaum Ad yang memiliki ketinggian ilmu dan kecanggihan teknologi. Tetapi dianggap jahil pada sisi Allah kerana tidak beriman dan tidak berakhlak.

5. Dalam al Quran kedapatan dua ayat yang menerangkan bagaimana terjadinya manusia menempatkan diri mereka dalam kejahilan.

Pertama: Surah Al Maidah ayat 50,

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُون ۚ وَمَنْ
أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

"Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum (sistem) jahiliyah? Padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan - tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah."

Kedua: Surah Al Hujurat ayat 6,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."

6. Kedua-dua ayat di atas adalah satu bentuk pedoman daripada Allah swt kepada orang beriman agar tidak meletakkan diri dalam keadaan yang disebut sebagai kejahilan.

7. Ayat surah al Maidah disebut secara jelas menyatakan bahawa orang beriman tidak seharusnya menolak sistem daripada Allah dengan menerima selainnya. Manusia sebahagian besarnya mengakui keesaan dan kewujudan Allah sebagai pencipta alam, pentadbir, pemberi nikmat rezeki dan sebagainya.

7. Akan tetapi ada di kalangan mereka tidak mahu menerima konsep ubudiyyah (kepatuhan) secara syumul kepada sistem Allah swt. Mereka menolak Islam dalam perundangan, menolak sistem pemerintahan Islam dan ekonomi Islam.

8. Mereka lebih meredhoi sistem ciptaan manusia seperti sekularisme, kapitalisme, sosialisme, nasionalisme sempit serta pragmatisme daripada menerima petunjuk Allah swt dan Nabi saw.
Dengan sebab itu, Allah meletakkan mereka sebagai golongan yang jahil.

9. Ayat daripada surah al Hujurat pula, al Quran menggambarkan ada sebahagian manusia yang terkena virus jahiliyyah. Ini kerana sikap mereka yang tidak memiliki akhlak dalam melibatkan penerimaan dan penyebaran maklumat.

10. Perkataan fasiq dalam ayat bermaksud orang yang tiada integriti dalam nilai dosa pahala pada tindakan sebaran dan penerimaan berita dan maklumat. Tidak kira sekalipun di kalangan mereka yang terpelajar, mahupun tidak sama ada pemimpin dan juga rakyat.

11. Setiap maklumat yang diterima adalah berkewajiban diselidiki terlebih dahulu asal usul sumbernya, dan bukannya diterima bulat-bulat. Apatah lagi menyebarkannya pula tanpa usul periksa dan mengenal pasti kesahihahnnya. Sikap begini tidak seharusnya ada pada orang beriman, kerana itu dimulai ayat seruan itu dengan, " Wahai Orang Yang Beriman".

12. Bagaimana menangani kelakuan dan sikap kejahilan ini?
Para ulama berdasarkan Al Quran, membahagikan umat yang jahil kepada 4 keadaan dan cara mengatasinya.

13. Pertama: Jahil yang diberikan penerangan dan penjelasan agar mereka memahami dan menerimanya.

Firman Allah dalam surah al A'araf ayat 199,

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ

"Terimalah apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya)."

14. Kedua: Jahil yang perlu dihadapi mereka dengan jelas dan berprinsip.

Surah Az Zumar ayat 64,

قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ)

"Katakanlah, wahai Muhammad saw, apakah patut kamu menyuruh aku sembah selain daripada Allah (setelah jelas bukti KeEsaan-Nya) wahai orang yang jahil?"

15. Ketiga: Mohon perlindungan dengan Allah daripada sikap jahil mereka.

Firman Allah swt, surah al Baqarah ayat 67,

وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ

"Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina". Mereka berkata: "Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu yang tidak patut)."

16. Keempat: Jahil yang dibiarkan mereka dan jangan dihiraukan sikap mereka dan tindakan mereka. Umat Islam teruskan kerja dan perjuangan.

Ayat surah al Furqan 63,

وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا

"Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini."

17. Oleh itu, wahai umat Islam, jauhilah diri daripada sikap yang dicela oleh Allah swt sebagaimana dalam Al Quran. PRU 14, adalah medan memerlukan kita membentengi diri dengan nilai Iman dan Islam yang selama ini menghiasi diri kita. Jadikanlah ia sebagai penyelamat daripada kemurkaan Allah.

Malaysia Sejahtera

Ustaz Muhammad Najhan Halim
Pengarah Jabatan Penerangan PAS Pusat
27 April 2018 bersamaan 11 Syaaban 1439 – HARAKAHDAILY 27/4/2018