29
Sat, Apr

TANAH jelapang padi bersimbah dengan cahaya keperakan mentari pagi yang indah menyambut kehadiran perwakilan dan pemerhati ke Muktamar DPPM kali ke 58. Hujan lebat semalaman sebelum muktamar telah membuah udara segar, sebagaimana segarnya ukhuwwah dan persahabatan dalam jamaah Islam ini. Dengan warna ungu sebagai tema muktamar kali ini, pimpinan dan para muktamirin kelihatan segak bergaya. Menguntum senyuman para petugas protokol menyambut hadirin yang memenuhi khemah besar muktamar di Kompleks PAS Kedah di Kota Sarang Semut.

Muktamar Dewan Pemuda semenjak keberadaannya di medan siasah dan dakwah negara ini sentiasa membuncah energi, merubah lanskap politik dalaman PAS dan menjadi penanda aras akan keberhasilan PAS di medan operasional. Dewan Pemuda bermula dengan namanya Dewan Pemuda Islam ditubuhkan pada tahun 1953, dipimpin oleh Ustaz Ahmad Badawi. Ramai kalangan aktivisnya pada dekad 50-an ialah para penggerak sekolah agama rakyat seperti Ustaz Hasan Adli, Ustaz Yunus Yatimi dan lain-lain nama besar dalam perjuangan.

Dewan Pemuda antara yang mengusahakan supaya PAS dipimpin oleh seorang sosok besar perjuangan dan maestro politik iaitu Dr Burhanudin al Helmi. Ustaz Hasan Adli pada tahun 1956,mengusahakan agar Dr Burhanudin  menjadi tonggak utama PAS. Tokoh besar yang bergraduat daripada Universiti Aligagh India ini telah berjaya membawa PAS memenangi negeri Terengganu dan Kelantan pada pilihan raya tahun 1959.

Dewan Pemuda PAS Pusat menerjang badai yang bukan kepalang dalam dekad 1960-an dengan kewujudan pemuda tahan lasak UMNO. Program dan pemimpin PAS diganasi anak-anak muda muda UMNO, sehingga pemuda PAS merespons dengan gerakan Pemuda Syuhada. Ketua Pemuda PAS Pusat, Abdul Samad Gul Mianji mati ditetak dengan kapak kecil di tanah serendah sekebun bunga. Haruman darah inilah yang membugar semangat anak-anak muda PAS di sepanjang zaman.

Dewan Pemuda dalam dekad 1970-an menjadi rakan kongsi strategik dalam pemuafakatan politik, di mana terlantiknya Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat saat itu, Datuk Mustafa Ali sebagai Timbalan Menteri. ABIM dalam dekad itu sebagai rakan simbiosis yang akrab dengan Dewan Pemuda PAS, mencetak kader-kader dakwah.  

Muktamar Dewan Pemuda PAS yang telah berlangsung di Madrasah  Masriyyah Bukit Mertajam pada tahun 1982 telah meluluskan usul kepimpinan ulama. Usul penting inilah yang membentuk orientasi perjuangan PAS selama berdekad-dekad selepas itu. Pemuda PAS telah melangkah gagah di pelbagai sektor, mereka memulakan rangkaian jaringan pendidikan PAS. Bermula dengan pendidikan prasekolah PASTI, merambah kepada SRITI, memotori pendidikan menengah Islam dan juga peringkat kolej universiti yang disempurnakan oleh Dewan Ulama.

Gerak kerja kebajikan dan kemasyarakatan secara munazzomah dicetuskan oleh Dewan Pemuda dengan munculnya Unit Amal yang kemudiannya dijenamakan sebagai Jabatan Amal. Pelbagai jaringan sivil, gerakan swadaya masyarakat digerakkan oleh Dewan Pemuda, yang akhirnya PAS dilihat indah pada kacamata masyarakat awam. Dimana ada bencana dan tragedi dalam dan luar negara, maka entiti PAS terus berada di barisan paling hadapan sehingga diyakini publik.

Dewan Pemuda PAS terus menjaring dan merengkuh pelbagai sektor masyarakat untuk menyertai PAS. Antaranya dengan ARC, menjadikan kelompok anak-anak muda yang minat dalam bidang pemotoran terasa disantuni oleh harakatul ummah ini. Akademi Kepimpinan Pemuda terus mencetak kepimpinan yang kompeten dan berdaya saing, malah jentera tajnid Dewan pemuda terus mengilang kader-kader dakwah yang istiqomah memperjuangkan Islam.

Dewan Pemuda PAS yang menghampiri enam dekad perjuangan ini telah meninta perjuangan ini dengan catatan emas. Merekalah paling ramai mendekam dalam tahanan ISA, dibunuh serta dikucilkan oleh jentera regim. Maka jangan dirosakkan kegemilangan sejarah emas Dewan Pemuda ini dengan pemuda yang berwatak "kain batik", berada di zon selesa serta manja dibelai.

Teruskan era pengukuhan jamaah ini serta usaha menarik seluruh sektor masyarakat untuk belayar dalam bahtera ini. Pemuda adalah benteng paling ampuh, dada mereka adalah perisai jamaah. Tulang belulang mereka adalah segenggam kekuatan untuk kayuhan bahtera ini menggapai kemenangan dan mardhotillah, mara menuju cita!

Penulis ialah Timbalan Pengerusi Tetap Dewan Pemuda Malaysia.

1. PAS merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Almarhum adik Mohamad Thaqif Amin Mohd Gaddafi yang telah meninggal dunia dipercayai akibat kecederaan serius dari hukuman disiplin melampau seorang pembantu warden di sekolah Almarhum.

thaqif2. Dilaporkan bahawa pembantu warden tersebut yang mempunyai rekod jenayah lampau, sedang ditahan reman.

3. Meskipun kes ini mengundang emosi namun sikap kita seharusnya mengelak untuk menghukum tanpa bicara. Apa yang wajar ialah doa buat Almarhum adik Thaqif dan agar keadilan segera terlaksana. Berdasarkan respons tuntas Ketua Polis Negara, kita meletakkan keyakinan kepada PDRM untuk memuktamadkan siasatan dengan cepat dan betul.

4. Sudah tiba masanya juga suatu sistem saringan diwujudkan sebagai pusat rujukan sehenti para majikan memeriksa latarbelakang pekerja yang ingin diambil khususnya bagi organisasi yang terlibat dalam sektor kritikal seperti keselamatan, kesihatan dan pendidikan.

5. Kerajaan sudahpun mempunyai sistem e-Tapisan yang menyaring pengambilan pekerja dan kenaikan pangkat di dalam perkhidmatan awam. Sebagai cadangan, sistem e-Tapisan ini boleh diperluas kepada sektor swasta terpilih bagi meningkatkan kualiti saringan pengambilan pekerja sekaligus mengurangkan individu berisiko tinggi dari berkhidmat di dalam sektor kritikal seperti di sekolah-sekolah.

Al-Fatihah untuk Almarhum adik Thaqif.

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat

SEMALAM ada pertemuan AJK Kawasan, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat PAS Kawasan Subang. Persoalan yang sama diajukan kebelakangan ini di tempat-tempat lain iaitu berkenaan dengan maksud dan makna Syura.

Hari ini biasa kita dengar Syura vs Demokrasi sedangkan dari segi syariat dan perlembagaan PAS, ianya jauh daripada kebenaran. Dengan kata lain, Syura diertikan veto dan demokrasi diertikan pemilihan. Maksud syura seperti ini adalah tidak bertepatan dengan Syura yang dimaksudkan di dalam kitab fekah sebaliknya ia lebih mirip kepada maksud istibdad dan Al-Qahru (veto) yang disenaraikan sebagai berlawanan dengan maksud Syura menurut fekah Islam. Silap faham ini jika berterusan tanpa pembetulan boleh membawa kepada PAS menjadi sebuah parti yang autokrasi.

Syura dari segi maksud dalam bahasa arab dengan istilah Fekah dan pelaksanaannya tidak jauh berbeza. Syura dari segi bahasa dengan maksud mesyuarat dan berbincang. Dari segi istilah ia bermaksud pelantikan pemimpin yang terdiri daripada dua komponen, iaitu ijab (pencalonan nama) dan qabul iaitu penerimaan oleh wakil masyarakat yang dikenali sebagai baiah.

Kedua-dua komponen ini wujud di dalam perlantikan 4 Khulafa' Ar-Raasyidun, bermula daripada pencalonan dan diakhiri dengan qabul (baiah). Teknikal pencalonan 4 Khulafa' Ar-Raasyidun berbeza-beza, di mana pencalonan Saidina Abu Bakar secara mesyuarat, pencalonan Saidina Umar secara "putera mahkota" dan pencalonan Saidina Othman melalui penamaan yang disenaraikan oleh Saidina Umar. Kesemua ijab ini diakhiri dengan baiah, persetujuan wakil-wakil masyarakat pada masa itu; Auz, Khazraj, Quraish dan lain-lain. Wakil masyarakat ini akhirnya dikenali sebagai Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi. Baiah ini mewujudkan mesyuarat dan perbincangan justeru setiap qabilah menghantar wakil dan ia disempurnakan dengan perbincangan dan mesyuarat.

Kesilapan faham yang besar pada hari ini apabila melihat cara pelantikan khalifah hanya fokus kepada ijab dengan melupakan baiah. Biasanya mereka menggunakan model Saidina Abu Bakar melantik Saidina Umar justeru Saidina Abu Bakar menamakan Saidina Umar sebagai Khalifah selepasnya dan mereka menyimpulkan bahawa Saidina Umar terlantik secara sah dengan sebab itu. Padahal sebenarnya itu hanyalah peringkat murassyah (pencalonan) tetapi pelantikan Saidina Umar secara rasmi dan sah berlaku hanya apabila berlakunya baiah di kalangan Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi.

Dua komponen ini, iaitu pencalonan dan baiah dikenali sebagai sistem syura. Di dalam fekah Islam, disenaraikan cara pemlilihan pemimpin iaitu perlantikan dengan nas, putera mahkota dan pemberontakan. Dr Wahbah Zuhaili menyebut: "Cara Islam yang betul hanyalah dengan satu cara sahaja, iaitu pelantikan yang dibuat berasaskan baiah Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi yang mengandungi elemen persetujuan orang ramai untuk menentukan seseorang pemimpin. Ini berasaskan kaedah Syura dan pemikiran bahawa perlantikan pemimpin ini adalah fardhu kifayah." (Fiqh Islam: Jilid 6 m/s 673)

"Telah berlaku ijmak umat Islam selain daripada Syiah bahawa penentuan Khalifah (pemimpin) disempurnakan (secara rasminya) dengan baiah, iaitu pemilihan dan persetujuan umat dan individu yang dipilih sebagai pemimpin. Ini adalah akad yang sebenar daripada keseluruhan (konsep) akad (dalam Islam) yang disempurnakan dengan persetujuan yang berasaskan keredaan kedua-dua belah pihak". (Fiqh Islam: Jilid 6 m/s 685)

Cara baiah Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi di zaman dianggap sebagai pelantikan orang ramai justeru keanggotaan Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi adalah mewakili masyarakat ramai atau qabilah-qabilah seperti Auz, Khazraj, Quraish dan lain-lain.

Kesemua Khulafa Ar-Raasyidun dan era khalifah selepas era itu melakukan sistem baiah atau syura ini dengan teknikal yang berbeza tetapi prinsipnya sama. Prinsip yang menjadi elemen penting di dalam pemilihan pemimpin ialah individu yang melengkapi syarat-syarat yang digariskan oleh nas seperti mencari orang yang paling alim dan berilmu di kalangan masyarakat. Bagi menepati ciri syariat ini, maka mereka mencarinya melalui perbincangan sewaktu pelantikan Saidina Abu Bakar. Tetapi era Saidina Abu Bakar pula melihat Saidina Umar orang yang melengkapi ciri tersebut lalu beliau terus menamakan Saidina Umar sebagai calon. Di zaman Saidina Umar pula, ia membiarkan sebilangan sahabat untuk berbincang untuk mencari mereka yang melengkapi ciri syariat tersebut di kalangan mereka. Jadi, prinsipnya sama iaitu mencari orang yang menepati ciri syariat, tetapi teknikalnya pencarian adalah berbeza. Kesemua perbezaan teknikal pemilihan calon ini diakhiri dengan prinsip pemilihan yang satu, iaitu diakhiri dengan baiah di kalangan Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi.

Di zaman era Othmaniah, Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi ini dipilih daripada seluruh empayar Islam yang luas. Jika dilihat sepintas lalu, maka teknikal pelantikan anggota Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi ini agak mirip dengan demokrasi tetapi berbeza dari segi prinsip-prinsip asas yang bagi saya agak panjang perbahasannya jika dimuatkan dalam artikel pendek ini.

Dalam konteks pemilihan PAS hari ini sudah menepati kaedah Syura (baiah), di mana pencalonan daripada kawasan yang berakhir dengan pengundian di dalam muktamar sudah merangkumi elemen ijab dan qabul menurut fekah Islam di mana pengundian daripada perwakilan seluruh kawasan di Malaysia sudah melengkapi ciri-ciri baiah Ahlu Al-Hilli Wa Al-Iqdi. Cuma yang perlu diperkasakan ialah semua perwakilan yang layak mengundi perlu memahami lebih mendalam ciri-ciri dan kelayakan-kelayakan calon yang mereka wajib pilih menurut syariat. Perkara ini boleh dimajukan dan diperkasakan dari masa ke semasa.

Dari sudut lain, jika pemilihan pemimpin dengan keputusan mesyuarat tertinggi kemudian keputusan itu dipaksa untuk kawasan menerimanya, atau tanpa mendapat persetujuan kawasan, maka ini bukan maksud Syura menurut fiqh Islam, bahkan ianya mirip kepada istibdad (al-qahr) dan kaedah pelantikan dengan nas yang diamalkan di dalam mazhab Syiah.

Adapun cara yagn diamalkan oleh Dewan Ulama PAS Pusat (DUPP) yang boleh dicontohi ialah dengan cadangan daripada mesyuarat DUPP untuk Urusan Ulamak Kawasan (UUK) menerima calon sedia ada dan ditiadakan pertandingan. Keputusan ini dihormati dan diterima oleh seluruh UUK menyebabkan mereka tidak membuat pencalonan baru. Inilah fakta yang berlaku dalam DUPP sehingga tiada pertandingan sejak sekian lama. Kaedah ini menepati kaedah Syura kerana persetujuan cadangan calon daripada DUPP oleh UUK boleh dianggap sebagai baiah yang sah yang melengkapi 2 komponen Syura menurut Fekah Islam. - HARAKAHDAILY 26/4/2017

ISLAM sentiasa memberikan panduan kepada penganutnya dalam melaksanakan gerak kerja Islam dan meletakkan segala pergantungan dan pengharapan hanya kepada Allah Taala.

Maka sewajarnya bagi semua penggerak Parti Islam Se-Malaysia (PAS) untuk mengingatkan diri sendiri dan sahabat sejemaah bahawa dalam keghairahan melakukan gerak kerja tarbiah, dakwah dan siasah jangan sesekali melupakan munajat dan doa kepada Allah Taala demi meraih redha dan nushrah daripada-Nya.

Menjelang PRU14 ini, sebaiknya semua ahli PAS menjaga diri daripada melakukan maksiat, menggandakan ibadat serta memperbanyakkan zikir dan wirid antaranya yang telah thabit daripada hadis Nabi Muhammad SAW:

يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ

“Ya Hayyu ya Qayyum birahmatika astaghits” yang bermaksud "Ya Allah Yang Maha Hidup, ya Allah Yang Maha Pengatur, aku mohon pertolongan dengan rahmat-Mu! (Hadis Hasan Riwayat Tirmidzi)

Wirid ini dibacakan oleh Baginda Rasulullah SAW tatkala menghadapi kesukaran dan semoga dengan keberkatannya Allah memudahkan kesukaran kita jua serta memenangkan Islam dan jemaahnya pada Pilihan Raya Umum ke-14.

Saya menyeru agar semua lapisan muslimin dan muslimat juga menjaga hubungan dengan Allah agar negara kita diberikan keberkatan berpanjangan oleh-Nya.

USTAZ MUSTAQIM ALING
Ketua Dewan Ulamak PAS Negeri Sabah

KEDAH seperti perawan manis menunggu ketibaan rombongan meminang, segalanya indah nian. Sarat dengan harapan dan kenangan manis dengan segala persiapan yang telah diatur rapi selama berbulan-bulan tanpa lelah oleh petugas PAS Kedah. Cahaya rembulan memantulkan warna indah pada Kompleks PAS Kedah yang dibina dengan pengorbanan ahli dan pimpinan PAS, semuanya menunggu para perwakilan dan pemerhati daripada seluruh pelosok negara. Elok juga kita mengenang pengorbanan para leluhur yang berjuang menubuhkan harakatul ummah ini sehingga hampir mencecah umur 66 tahun ini.

Ulama dan agamawan Tanah Melayu yang berhimpun di Gunung Semanggol telah mengasaskan Hizbul Muslimin pada Mac 1948, namun umur parti Islam sangat singkat dengan pengenalan Ordinan Darurat pada Jun 1948. Ruang politik yang tidak kondusif di zaman darurat dengan penangkapan massa secara rambang telah membentur kebangkitan rakyat. Segelintir ulama telah menyertai Biro Agama Umno dan seterusnya telah menubuhkan Persatuan Islam Se-Tanah Melayu pada 24 November 1951.

Dasar perjuangan PAS ialah untuk membebaskan Tanah Melayu daripada belenggu penjajahan British dan menegakkan sebuah pemerintahan Islam berlandaskan al-Quran dan Hadis. Maka untuk mencapai matlamat itu, PAS telah berkerjasama dengan parti-parti yang lain di Persekutuan Tanah Melayu untuk mendesak British hak pemerintahan sendiri dan merdeka. PAS telah menghantar tiga orang wakil iaitu Mohad Asri Haji Muda, Tuan Haji Ahmad Tuan Hussien dan Ustaz Uthman Abdullah.

Dalam persidangan itu, PAS mempertahankan pendirian politiknya iaitu Persekutuan Tanah Melayu adalah milik bangsa Melayu. Oleh kerana itu, PAS membawa usul bahawa apabila Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, kedudukan orang Melayu sebagai pemilik negeri ini yang asal dan sah tidak harus dilupakan. PAS telah meminta supaya bahasa Melayu dijadikan bahasa rasmi negara secepat mungkin sebagai penganti bahasa Inggeris. PAS juga mendesak supaya agama Islam diletakkan di tempat yang penting di Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka nanti. PAS juga tidak menyokong cadangan Umno-MCA untuk menjadikan prinsip Jus Soli sebagai syarat kelayakan mengundi bagi orang-orang asing. Bagi PAS, orang-orang asing tidak mempunyai hak untuk mengundi kerana mereka bukan rakyat negara itu. PAS juga menolak cadangan perikatan Umno-MCA yang mahukan suruhanjaya bebas dilantik untuk menggubal perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.

Sungguhpun berbeza pendapat berhubung dengan corak kemerdekaan Tanah Melayu yang bakal merdeka, PAS tidak mengkhianati atau menghalang usaha-usha parti perikatan parti tersebut sehubung dengan tuntutan kemerdekaan Prof Dr Zulkifli Muhammad, Timbalan Yang Dipertua Agung, pernah menegaskan bahawa: “Salah besar hukumnya bagi orang Islam duduk di bawah penjajah asing oleh orang yang tidak seagama dengannya. Sebab itu umat Islam diwajibkan oleh Tuhan-nya memperjuangkan kemerdekaan bagi melepaskan dirinya dari ikatan penjajahan oleh orang-orang yang tidak sekeyakinan dengannya. Jadi nyatalah bahawa memperjuangkan kemerdekaan itu adalah kewajipan bagi umat Islam, dan bagi PAS sebagai parti politik Islam bukan sahaja merupakan kewajipan politik semata-mata tetapi lebih merupakan perintah agama, perintah Tuhan yang mesti dijunjung dan dilaksanakan".

Musuh PAS beberapa dekad selepas merdeka telah memfitnah PAS sebagai parti penghalang kemerdekaan, sebuah parti yang tidak ingin kepada kemerdekaan dan dilahirkan oleh British. Sejarah pula menyaksikan ulamalah yang mengucur keringat dalam memperjuangkan kemerdekaan.

PAS memberikan sokongan sepenuhnya terhadap rombongan Tunku Abdul Rahman, Yang Dipertua Umno ke London pada bulan September 1953 untuk menyerahkan memorandum yang disusun oleh Jawatankuasa Persidangan Kebangsaan kepada kerajaan British bagi menuntut diadakan segera pilihan raya di peringkat Persekutuan. Hasil desakan bersepadu daripada parti-parti politik itu, British bersetuju untuk mengadakan Pilihan Raya Persekutuan pada tahun 1955.

Pada bulan Ogos dan Oktober 1953, PAS menyertai persidangan kebangsaan tajaan perikatan Umno-MCA bagi membahaskan cadangan untuk mendesak kerajaan British mengadakan Pilihan Raya Persekutuan 1954, iaitu sebagai langkah awal ke arah pemerintahan sendiri. Maknanya PAS melakukan apa sahaja bagi memastikan jalan kemerdekaan dapat diraih, pilihan raya yang pertama sangat penting bagi menyediakan rakyat Tanah Melayu untuk bekerajaan sendiri.

Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) kemudiannya didaftarkan dengan Pandaftar Persatuan sebagai Pan-Malayan Islamic Party (PMIP) atau PAS (dua minggu) sebelum 31 Mei 1955 iaitu hari penamaan calon pilihan raya pertama Persekutuan Tanah Melayu yang telah berlangsung pada 27 Julai 1955. Nama Persatuan Islam Se-Malaya kemudiannya ditukar dalam persidangan pada 25-27 Disember 1971, ia ditukar sekali lagi menjadi Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dan kekal hingga ke hari ini. - HARAKAHDAILY 25/4/2017

SAYA tertarik dengan respons Parti Amanah Negara apabila saya katakan Pan jangan masuk di kerusi PAS lawan Umno.

Respons mereka mengesahkan sememangnya Pan adalah penyebab kepada 3 penjuru. Dan sememangnya mereka berhasrat dan berniat untuk berlaku 3 penjuru

Jika 3 parti PAS, PKR dan DAP kekal pada kerusi masing-masing pada PRU ke-13 bertanding lawan BN maka tak akan berlaku 3 penjuru.

Tapi yang pasti Pan tentu mahu bertanding di kerusi tradisi PAS lawan Umno bagi merelevenkan kehadiran mereka dalam politik iaitu Pan nak ganti PAS.

PBBM juga mahu. Sebab itu dia mahu berunding kerusi dengan PAS.

Idea 2 penjuru yang PH jaja selama ini apa maksudnya?
Adakah maksudnya PAS jangan kacau kerusi DAP lawan MCA dan Gerakan?

Juga PAS jangan kacau kerusi pkr lawan MCA dan Umno, manakala kerusi tradisi PAS pula sebanyak lebih kurang 80 kerusi lawan Umno akan diagih-agihkan kalangan PAS, Pan dan PBBM?

Begitukah maksud mereka?

Kalau itu maksud mereka ia bererti idea dua penjuru bertujuan mengecilkan size PAS dalam pertandingan pilihan raya.

Jika BN jatuh maka PAS hanyalah parti politik yang seumpama melukut di tepi gantang parti-parti pembangkang lain. Perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS tidak akan ke mana.

Sebab itu saya tegaskan Pan dan PBBM jangan bertanding d kerusi PAS lawan Umno iaitu 80 kerusi tradisi. Ia hanya akan menguntungkan Umno.

Pan dan PBBM minta sahaja sebahagian kerusi DAP dan PKR tandingi iaitu sebanyak lebih kurang 150 kerusi parlimen termasuk Sabah dab Sarawak. Itu akan menjadikan pembangkang satu lawan satu dengan BN.

Ia sangat senang untuk difahami.

SELAIN nama bekas Mursyidul Am PAS, Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, nama bekas Presiden PAS, Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor, juga sering disalahguna oleh golongan tertentu untuk menunjukkan kononnya PAS di bawah pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah golongan “purist” yang kononnya bersifat jumud dengan hanya menekankan kepada agenda perlaksanaan syariat berbanding golongan "mainstreamer".

Walhal hakikat sebenarnya adalah jauh berbeza.

Ini adalah kerana, di bawah pimpinan Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor sebagai Presiden-lah, dan di bawah pimpinan Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai sebagai Mursyidul Am-lah, Mesyuarat Khas Jawatankuasa Harian PAS Pusat pada 7 Julai 2001 telah memutuskan bahawa “PAS tidak akan mengorbankan prinsip perjuangan dan undur ke belakang semata-mata untuk melayan kehendak Parti DAP” dan bahawa “prinsip (menegakkan Negara Islam) ini akan dipertahankan walaupun terpaksa kehilangan Parti DAP di dalam pakatan Barisan Alternatif”.

Akibat ketegasan Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor, dan Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mempertahankan prinsip perjuangan PAS inilah maka akhirnya Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP pun memutuskan penarikan diri DAP dari Barisan Alternatif mulai 22 September 2001.

Pemimpin seperti Pengarah Pendidikan Politik DAP, Liew Chin Tong, mahupun mana-mana pemimpin lain yang sering menyalahgunakan nama Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor, dan nama Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sama ada terlalu benak untuk memahami perkara ini atau sengaja mahu menyelewengkan fakta demi kepentingan sendiri.

Kalau mahu dikira mengenai pesanan dan amanat bekas pimpinan PAS yang telah pergi mengadap Ilahi, maka pesanan dan amanat Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor di dalam ucapan dasar Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-48 pada 31 Mei 2002-lah yang paling awla diberikan perhatian kerana ini adalah pesanan dan amanat rasmi terakhir Almarhum sebelum pergi mengadap Ilahi pada 23 Jun 2002.

Pesanan dan amanat rasmi terakhir Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor kepada PAS ini adalah berbunyi: “Agenda pelaksanaan syariat adalah agenda terpaling mulia dan maha besar yang perlu disegerakan oleh seluruh pimpinan negara ini. Ia adalah ibadah dan jihad yang paling awla (utama) yang perlu didepani oleh seluruh umat ini”.

Jadi, bila ketiga-tiga Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor dan Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz meletakkan agenda pelaksanaan syariat sebagai agenda terpenting PAS, hingga sanggup berpisah dengan DAP kerananya, maka di manakah bezanya antara PAS Abdul Hadi dan PAS Fadzil Noor atau PAS Nik Aziz? - HARAKAHDAILY 23/4/2017

ISLAM adalah agama ilmu. Mengenali Allah yang merupakan inti utama Islam tidak akan mampu dihasilkan tanpa ilmu yang mendalam. Islam bukanlah satu agama ikut-ikutan yang diwarisi tanpa keperluan ilmu di dada sebagaimana agama lain.

Lihatlah bagaimana ramai manusia merayau-rayau dalam kegelapan dan kesesatan menyembah tuhan-tuhan selain Allah. Itu semua kerana mereka gagal mengenal dan mengesan wujud Allah yang hakikatnya terlalu dekat dan di mana-mana pun. Kerana gagal mengenal Allah dan dengan sebab desakan jiwa manusia yang memerlukan tuhan untuk disembah, akhirnya mereka terpaksa mencipta tuhan-tuhan andaian berdasarkan sangkaan masing-masing tanpa ilmu dan bukti yang pasti.

Islam berkembang dan maju dengan ilmu. Ia memperolehi kekuasaan dan membina tamadun manusiawi yang hebat dengan ilmunya yang kukuh dan benar. Apabila pada masa dan zaman tertentu umat Islam melepaskan diri daripada ilmu dan membiarkan diri mereka diulik kejahilan, nafsu dan keseronokan, negara dan tamadun umat Islam akan merudum dan kalah. Mereka sudah kehilangan pengenalan diri dan jati diri yang sebenar. Mereka sudah menghampiri sempadan kekufuran yang tidak pernah bersandarkan ilmu yang benar.

Ertinya, Islam dan ilmu adalah terlalu bersebati, malahan boleh saja dikatakan bahawa Islam dan ilmu adalah satu. Tanpa Islam, ilmu yang wujud hanyalah terkontang-kanting tanpa tali dan tunjang yang mengikat. Ia ilmu tapi menyesatkan. Apa gunanya? Justeru anda melihat bagaimana Allah di dalam firman-firmanNya menempelak para ilmuan yang gagal menembusi ilmu akhirat sehingga mereka hanya berlegar dalam ilmu dunia yang terlalu sempit. Allah menegaskan bahawa jikalah hidup ini sekadar untuk dunia, akal dari otak haiwan adalah mencukupi untuk dunia ini.

Tetapi akal manusia diciptakan dengan matlamat yang lebih besar. Ia bukan sekadar untuk mengesan keajaiban dunia dan menyembahnya, bahkan akal manusia diciptakan untuk terbang menerawang lebih tinggi merentas alam atas bagi menerokai kehidupan alam malakut samawiyah yang lebih abadi dan hakiki. Ia tidak mungkin dikesan dengan mata dan panca indera. Tetapi ia dikesan dengan akal dan hati yang menjadi peti menjana dan mengaktifkan ilmu yang dimiliki. Di situlah manusia mengenal Allah, alam ghaibNya dan segala-gala yang dijanjikan Allah untuk kehidupan manusia di alam akhirat nanti.

Maka ilmu adalah keperluan pertama dalam Islam. Di mana ilmu yang bermanfaat ditemui, di situlah muslim akan berpusu-pusu kepadanya. Muslim yang benar terhadap agama dan tuhannya akan mendambakan ilmu bagai orang yang lapar dan dahaga. Begitulah sayugianya hidup sebagai seorang muslim. Mereka menjadi musuh kepada kejahilan, memeranginya dan menggantikannya dengan tanaman pohon-pohon ilmu yang subur menghijau.

Justeru terserlahlah keperluan kepada sumber-sumber ilmu. Tersergamlah kebesaran orang-orang yang berilmu. Merekalah sumber dan punca ilmu. Mereka didatangi daripada segenap pelusuk bumi demi menimba ilmu dan mendalaminya. Jika ada kiblat kedua selepas kaabah, maka orang yang tinggi ilmunyalah yang akan menjadi kiblat kedua umat Islam.

Orang berilmu atau para ulamak adalah lambang kekuatan dan kelestarian agama Islam. Mereka menjadi sumber petunjuk, rujukan dan jambatan kepada sumber asal Islam iaitu al Quran dan Sunnah nabi sallaLlahu alaihi wasallam. Tanpa mereka, tidak mungkin umat Islam mampu terpimpin dengan hidayat yang benar kerana kedua-dua rujukan itu, selain memerlukan kemahiran bahasa Arab yang tinggi, ia juga memerlukan fiqh dan kefahaman yang mendalam.

Kewujudan para ulamak pada sepanjang zaman adalah jaminan ke atas agama ini. Merekalah yang mewarisi keilmuan para anbiya', menjaganya, mengembangkannya dan mengasingkan yang benar daripada yang palsu dalam beragama. Adalah satu mukjizat yang nyata bahawa hanya agama Islam sahaja yang memiliki sumber hukum asal yang tidak pernah berubah sejak ribuan tahun.

Allah menganugerahkan akal yang sihat untuk menjaga agamaNya. Akal yang sihat adalah terhasil daripada mujahadah yang tinggi di dalam mendekati Allah. Para ulamak yang bertaqwa menghiasi kehidupan mulia umat Islam. Mereka adalah tubuh manusia yang membina kehidupan dengan membina diri sendiri dengan iman yang benar, kefahaman yang tinggi, keikhlasan yang terpancar, akhlak yang mulia dan gaya hidup yang lurus di jalan Allah. Mereka adalah contoh buat kehidupan seluruh manusia.

Justeru umat Islam adalah selamat selama mana mereka meletakkan diri mereka di bawah bimbingan para ulamak di dalam menguruskan hidup mereka yang mesti selari dengan syariat ugama. Dunia yang penuh ujian ini sudah pasti semudahnya melekakan manusia dengan tipu dayanya. Para ulamaklah sebaik-baik pertolongan bagi mengingatkan dan menunjuki mereka jalan yang benar dan selamat.

Tetapi kehidupan ini bukanlah semudah yang ditulis dan digambarkan. Ia terus memakan dan meratah manusia pada setiap masa. Para ulamak juga tidak terkecuali. Mereka juga kadang-kadang dikalahkan oleh serangan-serangan duniawi yang datang daripada pelbagai arah. Jika itu para ulamak yang penuh ilmu di dada, bagaimanalah pula orang awam yang memerlukan bimbingan mereka? Sudah pasti ancamannya adalah lebih besar.

Perhatikan pergolakan dan konflik yang melanda manusia. Ia hasil kesukaran manusia untuk bersatu, hidup saling menghormati dan mengelak perlanggaran ke atas samada hak individu atau ramai. Dunia ini dikongsi dan dipandu oleh akal yang bijaksana dan nafsu yang berkuasa. Mereka ini saling bertengkar dan saling menunjuk kekuatan. Apabila sampai ke kemuncak dan tiada lagi pertimbangan, mereka bersedia bertumpah darah walaupun memakan ribuan dan jutaan nyawa.

Begitu juga para ulamak. Mereka golongan bijaksana. Allah anugerahkan mereka kekuatan akal yang membolehkan mereka memahami ugama dengan baik. Tetapi di dalam menghadapi kehidupan yang penuh kepelbagaian di dalam banyak hal, para ulamak juga berselisih sesama mereka di dalam mememukan jawaban yang terbaik. Perselisihan kadang-kadang menghilangkan akhlak dan timbang rasa. Akhirnya anda melihat para ulamak juga berbalahan sesama sendiri.

Apabila ini berlaku, ia adalah saat yang sukar untuk ditempuh. Lebih-lebih lagi apabila para ulamak sendiri dengan sifat-sifat lemah manusia yang terbaki, mereka sendiri melampaui batas dan akhlak. Daripada mengajak pengikut dan umat kepada panduan ugama, mereka bergerak mengajak kepada pandangan dan pendapat mereka sendiri. Maka kita melihat kumpulan-kumpulan kecil umat yang berkelahi kerana masing-masing merajakan para ulamak masing-masing.

Di sinilah Islam mengembalikan umatnya kepada jalan yang lurus melalui kebijaksanaan atau akalan kedua yang wajib ditaati dan diakuri. Dalam erti, akal pertama yang dimiliki oleh para ulamak dan cerdik pandai bukan jaminan ke atas segala kekalutan dan konflik manusia yang mesti diselesaikan.

Kebijaksanaan kedua adalah akal jamaah. Allah mewajibkan umat Islam hidup berjamaah. Mereka diwajibkan mendengar dan tunduk kepada keputusan yang diputuskan oleh ketua yang memimpin jamaah. Jamaah yang terbesar adalah negara khilafah yang berpandukan ugama. Jika tiada negara Islam seperti di negara-negara bukan Islam atau negara yang fasiq, jamaah mereka adalah himpunan para ulamak yang akan menguruskan kehidupan berkaitan umat Islam.

Jika umat Islam yang gagal berada dalam jamaah adalah membahayakan, maka apatah lagilah jika para ulamaknya juga enggan tunduk pada jamaah bahkan membawa diri masing-masing. Mereka pada hakikatnya akan lebih memecah-belahkan umat Islam jika sekiranya mereka mengambil pendirian berbeza dan menyeru umat Islam kepada pendapat masing-masing. Ia jelas bukan daripada ajaran ugama. Apa-apa yang memecah belahkan kesatuan umat disebabkan keengganan untuk tunduk kepada keputusan ramai adalah salah dan mesti dijauhi.

Islam mewajibkan kesatuan umat. Daripada kesatuan itulah tercetusnya kedamaian, kesejahteraan, kemajuan dan kejayaan. Itulah sebenarnya mengapa Islam mengajak kepada ilmu yang benar. Ilmu yang benar mendorong manusia untuk mementingkan kesatuan dan keharmonian.

Apabila anda memahami ini, adalah mudah untuk anda lebih memahami betapa beruntungnya kita memiliki para ulamak besar yang bersedia berada dalam jamaah dan tunduk kepada keputusan jamaah yang terdiri daripada pemimpin dan bijak pandai ugama yang lain. Keputusan dalam syura jamaah sudah semesti lebih bernilai dan lebih kukuh untuk membina kejayaan umat.

Orang jahil hidup dalam ego merajakan nafsu dan kejahilan mereka sendiri. Orang berilmu juga tiada kurangnya. Keegoan adalah penyakit di dalam diri setiap kita. Ia mesti ditundukkan dan diri mesti dididik untuk merajakan kebenaran ke atas keegoan.

Justeru sentiasalah berada di dalam jamaah Islam. Jika jamaah itu dipenuhi ramai para ulamak, maka itulah jamaah yang paling selamat. Kita berpandukan akal pertama Islam, iaitu akal para ulamak dan kita juga berpandukan akal kedua Islam iaitu akal jamaah. Itulah yang terbaik. Semoga Allah merahmati kita semua.

SAYA merujuk kepada perbicaraan kes Siti Nur Aisyah Atam pada 18hb April 2017 lalu, bekas mahasiswa Sarjana Universiti Malaysia yang berdepan dengan tuduhan di bawah Akta SOSMA.

Mahkamah yang menghakimi, Hakim Mahkamah Tinggi Jenayah Datuk Mohamad Shariff Abu Samad telah memaklumkan akan memberi keputusan pada 2 Mei 2017, lagi 12 hari.

Siti Aisyah asalnya ditahan pada tahun 2016 bila kerajaan mula mengumumkan organisasi terlibat keganasan militan Islam. Ia sebahagian dari operasi kerajaan menahan individu individu yang disyaki terlibat.

Beliau ditanh dan beberapa buah buku buku telah dirampas dan dijadikan bahan bukti, pelbagai bahan bacaan tentang jihad, syahid dan organisasi organisasi sepertinya yang dianggap ‘mujahidin’ atau pejuang agama.

Pasukan pembelaan Siti Aisyah telah berhujjah bahawa pemilikan buku itu tidak menjadi kesalahan ketika penahanan 2016 dilakukan kerana buku-buku itu tidak diwartakan haram oleh pihak kerajaan sendiri.

Ia boleh dijual beli secara terbuka dan bukan urus niaga pertukaran maklumat rahsia serta Aisyah membelinya atas minat beliau mengkaji sesuai status beliau seorang mahasiswa pengajian Islam yang mempunyai hasrat menjadi pendukung agamanya Islam.

Hakim menerima hujah ini, lalu Aishah dibebaskan oleh Hakim Datuk Mohamad Sharif Abu Samad.

Plotnya bertukar tiba-tiba apabila Aishah ditahan semula sebaik pembebasannya kerana pihak pendakwa berkata ada bukti baru dari pasukan pendakwaan dari pihak kerajaan.

Maka perbicaraan dibuka semula. Mahkamah Tinggi yang sama, kes yang sama, hakim yang sama, dan pada 11 April 2017 lalu barulah ‘bukti baru’ berkenaan ditunjukkan kepada mahkamah berupa satu laporan polis bertarikh tahun 2014 (2 tahun sebelum penahanan Aishah) yang pernah dibuat oleh bapa kepada Aishah, Pak Atam.

Semasa masa perbicaraan lebih banyak dihabiskan untuk menyemak keaslian laporan dan penandaan dan tak sempat dibincang apa kandungannya sehinggalah perbicaraan disambung lagi 18 April 2017 yang lalu.

Ceritanya, laporan itu dibuat Pak Atam pada tahun 2014 kerana bimbangkan Aishah yang mahu berkahwin dan mengikut seorang pemuda keluar negara untuk jadi seorang pejuang agama. Laporan dibuat seorang bapa kerana yang khuatirkan masa depan anaknya yang tidak disangka sangka dijadikan bahan bukti pula untuk mensabitkan kesalahan SOSMA ke atas anaknya pada hari ini.

Kes SOSMA Aisyah ini adalah ‘acid test’, ujian yang penting kepada kerajaan sama ada SOSMA ini akan dilihat berlaku adil atau zalim dengan mengulang persepsi zalim, drakonian yang sama ke atas Akta Keselamatan Dalam Negeri yang telah diganti dengan SOSMA ini.

Ia bakal menjadi ‘binding prescedent’, duluan mengikat bagi perjalanan kes kes akan datang.

Saya agak merasa pelik bagaimana penahanan Aisyah yang dibuat pada tahun 2016 setelah Kementerian Dalam Negeri baru mengeluarkan senarai individu dikehendaki (wanted) pada tahun 2016, mahu disabitkan kesalahan oleh satu laporan polis dibuat bapanya pada tahun 2014, dua tahun sebelum itu bertujuan menyelamatkan Aishah?

Tidakkah jika ‘preseden’ ini mahu dibuat ia boleh menyebabkan kesan ke belakang (retrospectif), bila adanya ancaman keganasan oleh pengganas ‘neo-marxist’ yang taksub agenda anarki dan komunis, yang buku bukunya ada dalam pemilikan begitu ramai pemuda dan veteran berfahaman sosialis pada hari ini?

Tahun-tahun awal Aisyah terpengaruh, masyarakat belum begitu terdedah kejahatan IS hinggalah beberapa tahun kemudian ekoran beberapa insiden yang jelas kegiatan ganasnya.

Ketika tahun 2014 Aisyah yang terpengaruh dengan idea jihad sudahkah tahu ia ancaman keselamatan kepada negara?

Hanya tahun 2016 baru KDN keluar senarai dan bertindak serta operasi penahanan dibuat. Aishah salah seorang yang ‘menjadi mangsa’.

Tidakkah boleh diandaikan Aisyah tidak tahu dia buat salah? Dia cuma secara suci hati mahu menjadi seorang muslimat yang mulia yang menyertai perjuangan suci mengikut gambaran apa yang diberi kepadanya ketika itu tanpa tahu ia adalah salah?

Ianya pada tahun 2014, dua tahun selepas itu, rupa-rupanya KDN mahu haramkan pada tahun 2016, menjadi ancaman keselamatan negara.

Apa jadi jika tiba-tiba dua tahun dari sekarang, kumpulan marxist, sosialis luar negara mula menjadi anarchist, pengganas, militan sehingga KDN haramkan dan buat operasi menangkap semua yang ada hubungan dengan mereka.

Adakah kalangan pencinta marxist, lenin, sosialis yang punya pelbagai bahan dan bukti keterlibatan dan pengaruh yang besar dalam hidup mereka seperti buku buku, cenderahati, pada tarikh hari ini, akan jadi buruan kerajaan juga pada masa akan datang?

Semua ini akan rakyat perhatikan.

Pertimbangan mahkamah dari segi keadilan semula jadi akan amat diperhatikan secara kritis oleh segenap lapisan rakyat.

Semoga kes ini memberi kemenangan kepada semua dengan keadilan ditegakkan. - HARAKAHDAILY 23/4/2017

DEWAN Pemuda PAS Malaysia (DPPM) memerhati secara rapat Pilihanraya Kepala Daerah (Pilkada) atau Pemilihan Gabenor Jakarta, Indonesia. Keputusan tidak rasmi menyaksikan pasangan calon Anies Rasyid Baswedan & Sandiaga Salahuddin Uno atau Anies-Sandi mengatasi penyandang Basuki Tjahaja Purnama dan pasangannya Djarot Saiful Hidayat atau Ahok-Djarot.

Kemenangan Anies Baswedan, dilaporkan mendapat undi sebanyak 56 hingga 59 peratus menunjukkan satu perkembangan yang perlu diberi perhatian oleh semua. DPPM mengucapkan tahniah di atas kemenangan tersebut.

Basuki atau Ahok sebelum ini dijangka mengatasi lawannya dengan mata yang selesa, atau sekurang-kurangnya memenangi pemilihan dengan sengit.

Media Barat, dan media liberal di dalam dan luar Indonesia sejak isu ini panas telah membawa naratif ancaman terhadap minoriti, penghakisan terhadap asas sekular Indonesia, dan mengemukakan pemilihan ini sebagai ujian terhadap masa depan Indonesia sebagai sebuah negara sekular.

Protes besar-besaran mengecam Ahok beberapa bulan lalu turut disorot secara negatif, dengan meletakkan demonstrasi itu sebagai satu petanda Indonesia semakin dikuasai Islam yang ekstrem.

Persepsi yang diperbesarkan itu sengaja menafikan sikap ekstrem Ahok sendiri, yang dengan sengaja, konsisten, dan keras menghina ajaran Islam apabila mempersoalkan ayat Al-Quran.

Ahok menunjukkan sikap anti-Islam itu tanpa menghiraukan umat Islam yang merupakan majoriti penduduk Indonesia. Beliau dengan sengaja mengangkat fahaman salah tentang Islam, dengan mendapat sorakan dari penentang Islam dari dalam dan luar negara.

Keputusan pemilihan ini menunjukkan bahawa umat Islam masih mempunyai pendirian yang tegas dalam hal agama, menegaskan lagi bahawa politik tidak dapat dipisahkan daripada penilaian agama.

DPPM ingin menyeru agar rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama bersama PAS ke arah membina Malaysia Sejahtera. PAS mempertegaskan Islam sebagai penyelesaian dalam kerangka sistem demokrasi berperlembagaan dalam masyarakat majmuk negara ini.

Sekian, terima kasih.

Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi
Timbalan Ketua Pemuda PAS
Pengerusi Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)
21 April 2017 | 24 Rejab 1438 - HARAKAHDAILY 21/4/2017

1. KEPUTUSAN kiraan awal pusingan kedua Pilihanraya Gubenur Daerah Khusus Indonesia (DKI) Jakarta 2017 menunjukkan signal yang besar terhadap sinar kebangkitan Islam di bumi Indonesia.

2. Pemilihan Ketua Umum Kepada Daerah (PILKADA) di ibu negara Jakarta lebih mendapat perhatian lensa berbanding 6 wilayah (propinsi) yang lain. Malah, ia ibarat Pilihanraya Presiden Indonesia. Selain faktor Jakarta sebagai Daerah Khusus Indonesia (DKI) dan ibu negara Indonesia, pertembungan calon Ahok-Djarot dan Anies-Saindiaga juga dianggap pertembungan buku dan ruas.

3. Ahok menjadi sasaran demonstrasi besar beberapa bulan yang lalu susulan ucapan beliau yang disifatkan menghina Al-Quran dan agama Islam itu sendiri.

4. Di atas kertas, Ahok adalah calon utama untuk menang. Pusingan pertama PILKADA pada 15 Februari yang lalu menunjukkan Ahok memperoleh 44.17 peratus meninggalkan Anies 39.55 peratus sementara anak bekas Presiden Susilo Bambang Yudhoyono pula hanya memperoleh 16.27 peratus.

5. Namun, kiraan awal pusingan kedua semalam menunjukkan Anies memperoleh undian jauh meninggalkan Ahok dengan 58 peratus berbanding Ahok hanya 42 peratus.

6. Kejayaan ini juga jelas menunjukkan signal kebangkitan Islam di sana. Apabila anda menghina agama Islam, jangan fikir umat Islam tidak akan bertindak menolak anda sebagai pemimpin. Pilihanraya Gubernur Jakarta telah membuktikannya.

7. Kini, semangat yang sama sedang meniti umat Islam di Malaysia. Isu pindaan Akta 355 (RUU355) disusuli pindaan Akta 164 (RUU164) membuka mata rakyat di negara ini mengenai siapa sebenar lawan, siapa kawan yang benar-benar memperjuangkan Islam. Justeru, kebangkitan yang sama sedang membugar dalam pilihan raya umum akan datang.

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat

INFLASI meningkat lagi pada bulan Mac. Kini, ia berada di tahap 5.1%, meningkat 0.6% berbanding Februari 2017.

Tiga faktor utama yang telah menyumbang kepada kenaikan inflasi: harga minyak yang tinggi, kelemahan nilai ringgit dan kerajaan yang lambat bertindak.

Apakah kerajaan sedang mengharapkan bahawa kadar inflasi ini akan menurun dengan sendirinya tanpa perlu melakukan apa-apa?

Kerajaan dinasihatkan jangan meletakkan harapan bahawa harga minyak sedunia boleh menjadi stabil untuk dua suku terakhir 2017. Ini kerana ketegangan di peringkat dunia akan menjadi semakin tidak menentu dengan tindakan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump yang bukan sahaja melulu, bahkan beremosi dan sukar dijangka.

Jika kerajaan meletakkan harapan bahawa inflasi akan pulih dengan pemulihan nilai Ringgit, PAS ingin mengingatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa ketika beliau memberikan keyakinan pada rakyat Malaysia bahawa nilai Ringgit akan pulih pada tanggal 9 December 2016 yang lalu, nilai Ringgit berada pada tahap RM4.40 ke USD1.

Dan setelah 4 bulan dan 10 hari berlalu, nilai Ringgit masih berada pada tahap RM4.40 ke USD1! Jelas keyakinan yang diberikan itu sekadar penyedap hati.

Setakat ini, sebenarnya tiada apa-apa jaminan yang boleh memastikan nilai Ringgit akan pulih mahupun harga minyak sedunia akan kembali stabil pada 2017. Bahkan, kerajaan sendiri pun tidak pasti.

Memandangkan SPRM kini semakin hebat membantu kerajaan membasmi rasuah, sepatutnya perbelanjaan kerajaan dah berkurangan ekoran kurangnya kebocoran dan ketirisan.

Penjimatan itu kini boleh disalurkan kembali sebagai subsidi kepada rakyat untuk menampung kenaikan kos sara hidup ini.

Subsidi rakyat tidak wajar ditarik balik kerana kegagalan kerajaan menangani isu kebocoran dan ketirisan.

Selain itu, sistem GST yang amat menganiaya rakyat golongan berpendapatan sederhana dan rendah (golongan B40) perlu dimansuhkan. Hasil pendapatan negara melalui GST boleh ditampung dengan cukai atas simpanan syarikat dan korporat, dan cukai atas keuntungan perdagangan saham bagi menampung ekonomi negara.

Langkah ini dipercayai akan dapat meningkatkan kemampuan perbelanjaan dan kekuatan modal golongan B40 berbanding GST tatkala berdepan dengan kenaikan inflasi yang dirasai hari ini.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
19 April 2017 - HARAKAHDAILY 19/4/2017