SAYA ikuti sepenuhnya ucapan dasar Dr. Mahathir dalam Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu yang intinya menyesali keburukan pimpinan Umno Najib dan meletakkan sentimen masyarakat majmuk menggagalkan cita-cita perjuangan kemerdekaan yang Melayu mahu.

Bolehlah dikira kini falsafah kebangsaan Melayu, satu bahasa, satu budaya, satu kebangsaan, satu bahasa pengantar di sekolah-sekolah yang jadi tapak perjuangan kemerdekaan musnah dan tersadai belaka.

Betul-betul ia mimpi. Maksud ini ada dalam ucapan itu.

Pimpinan Najib dengan Umno tidak boleh dibela oleh sesiapa. Tiada loyar boleh mewakilinya malainkan berloyar buruk. Keburukan dan kegagalan yang ada pada Umno itu bukanlah bermula dari tahun 2003 setelah ia ditinggalkan oleh Dr. Mahathir.

Tun Abdullah Badawi dan Najib adalah mewarisi pemerintahan dan sistem yang sudah buruk. Cuma menambah buruknya sahaja terutama di bawah Najib.

Jika momok PH tidak mudah dan tidak siapa dapat membetulkan keburukan yang Umno dan Najib tinggal dalam masa yang singkat, kerana terlalu teruk adalah benar. Rasuah dan hutang adalah amat melampau, tak terpikul oleh orang yang kemudian.

Mungkin Mahathir dan Anwar Ibrahim mati dulu belenggu itu tidak selesai lagi. Tetapi beban dan belenggu yang ditinggalkan oleh pemimpin-pemimpin sebelum tahun 2003 justeru teruknya juga adalah tidak terpikul oleh Abdullah dan Najib.

Yang dikira keburukan yang ditinggalkan oleh Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan Tun Husein Onn disebut oleh pendatang baru Anwar Ibrahim ke dalam Umno sebagai yang tidak dapat dikompromi. Dia menyertai Umno semasa Mahathir kerana dia tidak mewarisi teruk orang-orang sebelumnya. Kononnya sebagai anak yang berbapa dan beribukan Umno, dia tidak dapat menerima keburukan mereka, tetapi dikatakan Dr. Mahathir adalah lain.

Gejala rasuah dan penyelewengan kerajaan dan orang-orangnya dikatakan begitu teruk menyebabkan menteri Bahaman Samsudin yang jadi menteri sejak tahun 1955 tidak mahu jadi menteri lagi di bawah pimpinan bersama Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak.

Masa itu rasuah sudah ada tetapi tidak seteruk jiran di utara dan selatan. Menteri Bahaman kata ia sudah teruk.

Bila Mahathir datang, siapa kata dia bersih daripada yang diwarisinya. Persepsi merasakan dia tidak kurang dari orang sebelumnya. Cuma masa itu tidak ada orang yang marah kepada Umno dan pemimpin seperti yang ada pada zaman Najib. Cuma Najib teruk itu sudah memuncak.

Pembangkang sejak 61 tahun dahulu sudah membangkitkan hal itu. Bila Tun Razak jadi PM, dia beri laluan kepada BPR, SPRM masa itu bagi menangani amalan rasuah, ada MB dan YB yang dihukum. Tun tidak teruskan kelonggaran itu.

Isu agama, tidak siapa memperjuangkan satu agama bagi masyarakat berbilang agama. Ia bukan cara Islam. Tetapi bahasa, sekolah, kebudayaan dan lain-lain, itulah yang dimahukan oleh Penyata Razak dan Penyata Rahman Talib. Tunku melambatkan kerana perlembagaan menyebut supaya tunggu 10 tahun selepas merdeka.

Menjelang 10 tahun merdeka, Parlimen tidak laksana sepenuhnya dasar satu bahasa, satu sekolah. Albar kata, Mahathir dikirim Tun Razak jumpanya, ajak jangan laksanakan dasar itu 100 peratus demi kemenangan Umno dalam pilihan raya.

Menteri Pelajaran Rahman Ya’kub tahun 1970 tetapkan dasar satu bahasa pengantar bagi semua sekolah. PM Tun Razak takut nanti Cina hantar anak sekolah luar negeri. Bila Rahman Ya’kub jadi Ketua Menteri Sarawak, Razak batalkan pelaksanaannya.

Mahathir, Anwar pernah jadi pimpinan Umno. Apa mereka buat memartabatkan falsafah perjuangan Melayu? Jangan salah sentimen Cina dan India! Pemimpin Umno dari dahulu tidak buat kerja, Najib sambung sahaja. – HARAKAHDAILY 14/1/2019

HUJUNG Disember saya dimaklumkan Haji Muhammad Hassan, ahli PAS yang istiqamah dari Putrajaya diserang angin ahmar dan keadaannya tenat. Maka awal tahun baru ini dia meninggal. Jasawan PAS pertama di Wilayah Persekutuan mati tahun 2019.

Jenuh saya hendak memastikan yang mana satu Muhammad Hassan. Saya dimaklumkan ia adalah ‘kembar’ Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man. Wajah mereka seiras dan sama tinggi, usia lebih kurang. Masih saya tidak terbayang.

Rupanya dalam dua bulan ini Almarhum begitu rapat dengan saya. Beberapa kali mesyuarat persiapan Seminar Sejarah PAS, dia hadir bersama isterinya. Almarhum wakil Assabiqun Putrajaya, isterinya Ketua Assabiqat Putrajaya.

Kedua-duanya tidak pernah tinggal mesyuarat. PAS mesyuarat paling cepat pukul 10 malam. Pukul 12.00 belum tentu ditangguhkan. Bayangkan pukul berapa mereka tiba dari Putrajaya mesyuarat di Taman Melewar. Tetapi dia hadir.

Saya pergi diambil, balik dihantar. Pernah dia menawarkan untuk menghantar saya balik ke rumah. Demikianlah akrab dan dekatnya dengan saya tetapi payah hendak mengingatnya. Saya pilu Almarhum tidak sempat mengikuti Seminar Sejarah PAS pada 19 Januari ini sedang sumbangannya untuk seminar itu amat besar.

Saya tiba di Masjid Kampung Limau Manis, pinggir Putrajaya ketika solat jenazah hendak dimulakan. Untung saya ada wuduk. Saya terus di celah ratusan jamaah yang baru hendak takbir. Separuh masjid itu penuh. Saya di saf kelima. Di belakang beberapa saf lagi. Satu saf saya kira 60 hingga 70 orang. Paling kurang 500 yang menunaikan fardu kifayah itu.

Selepas itu Bendahari PAS Pusat pula mengimamkan sekali lagi. Lepas itu yang baru tiba solat sekali lagi.

Moga-moga bahagialah jenazah jasawan PAS itu. Bahagianya, sebagai Ketua Assabiqun Putrajaya beliau aktivis di peringkat cawangan dan kawasan. Istiqamah dan dapat mati dalam PAS. Ramai mati tetapi tidak semua mati dalam PAS terutama menjelang dan selepas PRU14. Allah memilihnya jadi orang PAS dan memilihnya mati dalam PAS.

Ketika ramai seangkatannya tercicir daripada PAS, Almarhum tidak berganjak dan tidak makan pujuk supaya meninggalkan PAS. Rupanya dia hendak meninggal dalam PAS. Sebagai aktivis dan pimpinan peringkat pertengahan, jenazahnya disolatkan oleh ramai.

Moga-moga, entah ramai mana pula malaikat bersama dalam solat itu.

Saya ucap takziah kepada keluarganya dan sahabat sesama PAS setempat atas pemergiannya. Dan saya sampaikan tahniah kepada keluarganya kerana Allah memilihnya mati dalam PAS dan berdoa supaya yang bersama PAS dan yang bakal menyertai PAS, moga-moga matikan sekalian dalam PAS. Amin!

Tidak mati dalam PAS mati dalam Islam juga. Mati dalam Islam itu adalah sebaik-baik mati. Tetapi mati dalam jamaah Islam adalah lebih baik. Islam adalah lebih baik daripada tidak Islam, tetapi Islam sahaja tidak memadai. Hendaklah masing-masing bersama jamaah Islam.

Terkeluar daripada jamaah Islam adalah seperti biri-biri yang terpisah dari kumpulan ternakan, bila-bila masa boleh dibaham serigala.

PAS adalah mata rantai jamaah itu, diakui harakah Islamiah sedunia. Sebagai jamaah haraki ia berdakwah dan berpolitik. Banyak jamaah dakwah tetapi tidak berpolitik. Banyak jamaah politik tetapi tidak berdakwah.

Islam agama diterima di sisi Allah. Ia ad-din, tidak memisahkan politik daripada agama. Yang memisahkan politik daripada agama adalah sekular. Jika dakwah menjauhi politik, ditakuti termasuk lubuk sekular. Maka tiada ruginya mati dalam PAS.

SAYA terima WhatsApp daripada Mohamad Lukman dari Sik moga-moga dapat membekalkannya maklumat tenang penglibatan Sasterawan Negara Dato’ Shahnon Ahmad dalam PAS.

Saya tidak banyak maklumat mengenainya tetapi saya tidak mahu mengecewakan hajatnya.

Yang banyak tahu tentunya orang lama PAS Kedah khususnya PAS Sik sendiri, kerana Shahnon pernah sepenggal jadi Ahli Parlimen (MP) PAS Sik.

Saya mula tahu dia orang PAS apabila Almarhum Ustaz Fadzil Noor sebagai Presiden PAS menjelang PRU masa itu menyebut untuk menimbangnya menjadi calon di Sik. Namanya masyhur dalam kalangan penyokong PAS Kedah dan jika dia dicalonkan harapan menangnya cerah.

Apa penglibatannya dalam PAS saya tidak tahu. Saya acap ke Kedah termasuk beberapa kali ke Sik. Saya tidak pernah terserempak dengannya dalam majlis PAS kecuali sekali apabila naik pentas PAS ketika hampir pasti dia dicalonkan.

Betapa dia cenderung pada politik Islam dan dakwah dapat saya cium lama sebelum saya menyertai PAS.

Saya mengetahuinya seorang sasterawan penting tanah air disamakan oleh Perdana Menteri, Tun Razak dengan Victor Hugo, pujangga Perancis yang handal apabila menobatkannya sebagai Sasterawan Negara yang pertama awal 70-an.

Orang kata dia dekat dengan Arqam. Saya pernah melihatnya berserban seperti orang Arqam semasa menyertai forum Ulama Silam, siri kegiatan Fakulti Islam UKM. Dia bercakap tentang Islam malam itu. Ketika menjawab satu soalan tentang PAS, jawabnya sekalipun PAS banyak kelemahannya, tetapi ia adalah wadah Islam terbaik masa itu.

Saya selalu terserempak dengannya tetapi tidak pernah berbual rapat dengannya. Satu hari di awal penubuhan ABIM, dia minta saya menumpangkannya ke pejabat ABIM di Dewan Masyarakat Kampung Baru, Kuala Lumpur. Buat apa ke situ? Untuk menyampaikan sumbangan kepada gerakan belia Islam itu.

Mungkin dia mencari wadah Islam yang sesuai seperti Salman al-Farisi, meniti satu agama ke satu agama, akhirnya menemui Islam. Sebagai profesor dia mengetuai Pusat Islam USM. Apa kegiatannya saya tidak pasti.

Ia diketahui sebagai kaki buku, banyak masanya membaca lembar demi lembar kitab-kitab tebalnya. Jika tidak membaca, dia berkarya. TIdak diketahui bila dia bergaul dengan orang ramai seperti para aktvis PAS.

Tempatnya di Pulau Pinang dan Kedah. Saya di Kuala Lumpur. Jarang kami bersama.

Dan dia ketahui orang PAS sesudah dia layak jadi Assabiqun iaitu usia bersara dan tidak cergas bergerak kencang. Dalam usia demikian dia jadi MP. Kerancakan sebagai pendebat di Parliman sudah kurang tambahan pula dia asma, tidak tahan hawa dingin di Parlimen. Kehadirannya terhad.

MP yang mesti bermula muda. Jika dia berlebihan, orang kira anak muda mesti begitu. Bila kita bermula tua kita tidak boleh jadi macam budak. Jika orang tua bercakap macam budak, orang kata orang tua tidak sedar dia tua, jadi macam budak juga. Bila kita bercakap sebagai orang tua, orang kita sudah hilang bisa.

Jika MP bermula muda, bila dia kurang garang semasa tua, orang terima dia sudah tua.

Shahnon masuk Parlimen masa usia yang tidak betul. Dan mula bergiat dalam PAS, masa setengah aktivis PAS mula melepaskan jawatan cergas.

Apapun kegiatannya semasa muda dan sihat, tetapi masa tua dan tidak sihatnya adalah bersama Islam.

Moga-moga saya sudah memenuhi sebahagian daripada yang dicari oleh Mohamad Lukman, anak Sik tentang penglibatan PAS MPnya satu masa dahulu. – HARAKAHDAILY 3/1/2019

SAYA menziarahinya di wad Institut Jantung Negara (IJN) petang Selasa. Dia tidur dengan dawai-dawai di badannya. Bahasa orang sekarang keadaannya koma. Bahasa akhiratnya nazak dan sakratul maut. Saya bisik ke telinganya akan siapa saya. Melafazkan kalimah Lailaha illallah

Ikut ilmu perubatan dia dengar tetapi tidak membalas. Demikian juga ahli kubur, dengar kata orang atas kubur tetapi tidak menjawab. Moga-moga dia lafaz kalimah tauhid itu sebagai cakap terakhirnya.

Pagi Khamis saya terima mesej dia sudah pergi dalam usia kurang lapan seratus tahun. Reaksi saya, dia dapat Jumaat malam pertamanya di alam kubur. Kata orang, pengalaman malam Jumaat adalah baik. Moga-moga dan mudah-mudahan dilimpahi bahagia di sana. Amin.

Itulah Almarhum Tun Abdullah Ayub, kelahiran Sungai Parit, Pasir Panjang Laut, Sitiawan, kampung yang diterokai dua panglima Pasir Salak yang lepas daripada buruan British berikutan pembunuhan JWW Birch. Sekalian penduduk di situ adalah keturunan dua waris atau kerabat Datuk Maharajalela, penentang penjajah.

Almarhum adalah mantan Ketua Setiausaha Negara zaman Tun Razak, dua pupu bonda saya dan kerabat terdekat bapa saya. Tubuh saya mengalir darah kedua-dua pelarian Pasir Salak itu, Uda Bakti dan Itam Tiat.

Zaman remajanya dia Ketua API Dindings – Manjung sekarang. Tetamu hidang mempelainya ialah Pak Sako dan Ahmad Boestamam. Siswa bersama Dr Mahathir di Universiti Malaya Singapura, bersama Aminudin Baki dan Tun Siti Hasmah Ali mengasaskan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS).

Dia minta biografi saya Anak Apak yang banyak menyebut namanya lapan tahun lalu. Bila saya menziarahinya tiga tahun lalu, dia menghadiah saya biografinya. Biografinya kaya dengan sejarah dan perkembangan politik dan kerajaan sebelum dan selepas merdeka sejak tahun 1953, pegawai pembantu penting Tunku dan Tun menangani urusan kemerdekaan dan pembentukan Malaysia.

Sayangnya ia sekadar memapar detik dan peristiwa. Jika saya dengannya semasa sama-sama segar dahulu boleh duduk bersama, menganalisis dan menyingkap setiap politik dan sejarah yang dialaminya, nescaya ia dapat meninggalkan satu warisan untuk semua.

Antara yang disebutnya, Perdana Menteri Tun Razak bercadang untuk merangkap menteri kewangan. Nasihatnya, jangan! Jika Perdana Menteri menjadi menteri kewangan, payah bagi yang lain untuk memberi pandangan kedua.

Tun Razak sukar mencari ganti menteri kewangan sehebat Tun Tan Siew Sin. Tun minta siapa? Sebagai orang kaya pengalaman dalam Perbendaharaan dicadangkannya Encik Hussein Onn. Apa dia tahu tentang kewangan, balasnya.

Mereka, pegawai-pegawai boleh membantunya. Tun lantik Hussein jadi menteri kewangan.

Detik pahit baginya sebagai awam cemerlang. Sebagai calon Ketua Setiausaha Negara (KSN) dua tahun lagi, Tun Razak menamakannya sebagai Naib Canselor baru Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menggantikan Dr Ariffin Marzuki. Sekalian profesor dan pelajar membantah hingga diungkit keluarganya dan takwil perkhidmatannya. Pada hal dia terlibat dalam pembangunan Universiti Malaya, UKM dan lain-lain kampus. Alasan mereka dia menentang penubuhan UKM.

Hujahnya Universiti Malaya itu patut dijadikan Universiti Kebangsaan. Bukan setelah gagal menjadikan universiti nasional, kerajaan lari dan membentuk universiti lain. Atas demo itu dia menolak pelantikan itu.

Katanya pada saya, dua tahu dipastikan dia jadi KSN. Jika kemahuan PM ditolak, payah juga. Tapi bila dia dicercah, dia tiada pilihan. Lepas itu kerajaan mengangkat orang lain jadi KSN. Lama kemudian barulah dia diangkat.

Abdullah Badawi kecewa dengan tindakan kampus. Katanya pada saya, kerajaan berdepan masalah membangunkan universiti dan kampus baru UKM. Bukan senang mendapatkan bajet kerajaan. Jika orang kuat Perbendaharaan jadi Naib Canselor, senang baginya mendapat peruntukan.

Bila semua tahu dia bakal KSN, semua sedia menawar diri untuk menjadi pengajar di UKM.

Itulah Abang Dolah. – HARAKAHDAILY 27/12/2018

Tuan Guru Abdul Hadi berdoa di pusara Almarhum Ustaz Mustaffa.

TAKZIAH buat sekalian keluarga Almarhum Ustaz Mustaffa Daharun, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan dari Jempol. Moga-moga rohnya dikumpulkan bersama sekalian para salihin. Daripada Allah dia datang kepada Allah dia pergi.

Almarhum Ustaz Muftaffa DaharunKeluarga itu kehilangan seorang yang dikasihi, tetapi pemergiannya tidak merugikan kita semua khususnya keluarganya, kerana Allah memilihnya mati dalam PAS, sebuah harakah Islam, penyambung gerakan harakah sejak zaman Nabi, yang peranan dan kepentingannya dirakam dalam al-Quran.

Sejuta lebih umat Islam menyertai PAS sejak tahun 1951, tetapi tidak semuanya mati dalam PAS. Antaranya mengasas dan memimpin, mereka mencurahkan masa dan tenaga, tetapi Allah tidak memilihnya mati dalam PAS.

Almarhum Ustaz Mustaffa adalah pemimpin pertengahan, penyertaannya dalam parti amat sederhana, tidak terlalu ke depan dan tidak terkebelakang. Tetapi dia nyata dan terbukti istiqamah dalam perjuangan, suatu yang amat dicita-cita oleh setiap orang.

Untuk jadi anggota yang istiqamah tidak susah tetapi tidak senang. Kalau ia senang tidaklah ada pemimpin PAS mati di luar PAS. Jika payah tidaklah kebanyakan ahli biasa mati dalam PAS.

Mati di luar PAS bagi pejuangnya adalah satu tragedi, tetapi mati menentang PAS adalah satu yang amat malang. Sekalian yang masih dalam PAS, sekuat manapun PASnya dan selemah manapun PASnya, berdoalah sekalian supaya jangan tercicir dari parti dan moga-moga mengakhiri perjuangannya dalam PAS seperti Almarhum Ustaz Mustaffa.

Panggunya dipercayai bahagia kerana mati dalam perjuangan Islam. Jika yang begitu kuatnya dalam PAS dan masanya habis dalam PAS tetapi mati di luar PAS, maka kita yang tidak begitu kuat dan tidak penuh masa yang diberi, belumlah tentu nasib dalam PAS.

Maka semuanya mestilah berazam mencontohi dan mengikut jejak Ustaz Mustaffa, berjuang seadanya dan mohon, moga-moga mati dalam PAS.

PAS menegakkan kebenaran dan kemenangan bagi PAS. Kemenangan itu kadang-kadang dapat kita capai semasa hidup, dan kadang-kadang tercapai selepas kita mati. Kalau kita tidak sempat rasa sebelum mati, biarlah mati dalam PAS. Jika kita mati dalam PAS, selepas itu PAS menang, maka tentulah kita tercatat sebagai jasawan PAS yang dikenang dan dihargai oleh semua.

Zaman kita ini ramai orang politik tidak diketahui di mana matinya. Dalam partinya atau di luar partinya. Dato’ Onn mengasaskan Umno, tetapi tidak mati dalam parti itu. Dia mati dalam satu lagi parti yang diasasnya.

Tunku berjaya mencemerlangkan Umno hingga memerdekakan bangsa, layak jadi Bapa Kemerdekaan tetapi tidak boleh jadi Bapa Umno kerana menjelang ajalnya tidak lagi dalam Umno. Demikian juga Tun Hussein Onn. Di mana mainya. Dr Mahathir yang kini dilhat Umno boleh mati gara-garanya, mungkin Umno dulu daripadanya.

Yang mati dalam Umno yang sudah mati sebelum ini. Yang belum mati mungkin juga tidak berpeluang mati dalam Umno atau Umno mendahului mereka.

Ustaz Mustaffa jadi Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan selepas beberapa orang yang tidak mahu mati dalam PAS meninggalkan parti itu, sekitar tiga tahun. Kegiatan terpenting dan terakhirnya ialah mengepalai PAS mencabar Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam PRK Port Dickson. Saya dimaklumkan beliau baru balik umrah.

Ketika ramai Umno payah mati dalam Umno lagi, dan PAS yang ada kini semuanya mahu mati dalam PAS, yang sah mati dalam PAS sekarang ialah Ustaz Mustaffa, satu kebanggaan bagi keluarganya. – HARAKAHDAILY 25/12/2018

JIKA ditakdirkan PAS berkuasa ia juga mungkin tawarkan mana-mana jasawan partinya untuk jadi Pengerusi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) bagi mengepalai gerakan dakwah seperti biasa sejak ia diwujudkan kerajaan awal 70-an dulu.

Sejak itu biasanya orang kanan Umnolah yang mengisi jawatan penting itu yang dikira menjalankan kerja CEO bagi syarikat besar atau agensi kerajaan.

Semasa PAS menyertai kerajaan campuran Perikatan-PAS tahun 1973, Datuk Hassan Adli, Timbalan Yang Dipertua Agung PAS menjadi Timbalan Pengerusinya. Bila beliau jadi menteri, Ustaz Hassan Shukri, Setiasuaha Agung PAS jadi gantinya.

Prinsip awalnya ia merangkum kerja-kerja dakwah yang dimainkan oleh NGO dakwah yang bergerak bersendirian. Tetapi badan-badan dakwah itu tidak pernah menjadi sebahagian daripada Yadim, bahkan masing-masing terus bergiat mengikut saluran pilihan mereka.

Yadim dengan pegawai-pegawainya memilih apa yang penting dan wajar yang dimainkan oleh badan-badan dakwah sebagai kerja-kerja kerajaan. Dahulu dakwah itu jadi tumpuan kerajaan. Bila ada Yadim, ia mengambil tugas pendakwah dan setengah daripada kerja Pusat Islam.

Jika Pusat Islam rasa kerajaannya, Yadim kerajaan juga tetapi tidak terikat seketat badan kerajaan. Ada kelonggarannya walaupun ia hak milik kerajaan juga.

Justeru jawatan utama Yadim itu ada politiknya, maka pemilihannya tidak ikut sepenuhnya disiplin badan totok kerajaan. Ia jadi tempat simpanan jasawan politik dan parti yang tidak jadi ahli kerajaan. Ia pekerjaan bagi yang tidak bekerja dan tidak berjawatan, dan sebagai pegawai kontrak, ia seperti pegawai percubaan dan sementara, tidak tertentu kemahiran dan kepakaran bidang dan kecekapannya.

Sedang dakwah adalah satu bidang yang penting yang memerlukan kemahiran bekerja, keupayaan merancang. Sebagaimana CEO Khazanah mesti memikir dan merancang membesar dan memajukan empayar dan pasaran produknya, panglima memikirkan strategi keselamatan dan perkakasan pertahanannya, maka CEO Yadim mesti merangka strategi dan sasaran mad’unya.

Ia bukan tempat makan gaji untuk tempoh kontraknya, tetapi sekalian penduduk adalah sasarannya, bukan sekadar menyampai mesej dakwah kepada bukan Islam bahkan menghalang jahiliah dari kalangan Islam mengembang fikiran jahiliahnya.

Dengan separuh abad kewujudannya, sepatutnya sebahagian ramai umat Islam sekarang adalah saudara baru. Kalaupun tidak sepesat pencapaian Sultan Melaka dalam waku yang singkat sekalian kafir Melayu jadi Islam belaka, maka Yadim ada sasaran saudara barunya bagi satu-satu tahun.

Dengan segala kemudahan dan bantuan daripada kerajaan, ia sepatut dilihat lebih ke depan dari Perkim atau sekurang-kurang seri dengan Perkim.

Mungkin menutup aurat wanita Islam satu kerajaan Yadim, tetapi guru dan murid Yayasan Anda kelolaan ABIM sudah bertudung sebelum Yadim wujud.

Jika memperkenalkan dakwah kepada bukan Islam satu tugas yang sulit, mendakwah orang Islam tentu tidak sesulit bergerak dalam kalangan bukan Islam. Tetapi jika tidak pernah dengan Islam liberal dan floral sebelum ini, budak Melayu rambut berwarna jadi ikutan setiap keluarga.

Maka pengambilan CEO Yadim tidak wajar lagi untuk memberi gaji kepada jasawan politik yang tidak berjawatan, tetapi Yadim memerlukan pakar dan perancang dakwah yang kaya pengalaman merancang dan mentadbir.

Mencuba orang politik tiba-tiba jadi CEO adalah cara lama yang usang. Malaysia Baharu mesti menjadikan Yadimnya baharu juga, bukan jadi tempat pegawai percubaan. - HARAKAHDAILY 24/12/2018

Dewan Rakyat.

UMNO masih parti teramai ahli parlimen (MP)nya dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) walaupun BN tumbang. Nombor dua PKR dan nombor tiga DAP.

Sebagai parti teramai MP tetapi tidak majoriti demokrasi tidak memberi laluan kepadanya membentuk kerajaan justeru sekalian majoriti yang bergabung dalam Pakatan Harapan (PH) dengan majoriti mudah dapat membentuk kerajaan.

Bersatu corot MPnya demokrasi setuju ia mengetuai kerajaan baharu, mengenepikan komponennya yang lebih kanan.

Betullah firman Allah yang bermaksud, Dia beri kuasa kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan mencabut kuasa dari sesiapa yang dikehendaki-Nya baik dalam dunia demokrasi atau tidak. Di Perak, Bersatu dengan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) sahaja jadi Menteri Besar dalam demokrasi kita.

Minggu pertama seorang MP Umno keluar parti. Bulan pertama tiga lagi cabut – dua di Perak, satu di Kelantan. Semuanya transit MP Bebas yang destinasinya Bersatu.

Yang lain mengaku mahu bersama partinya yang dikatakan keramat Melayu. 61 tahun tidak berundur kerana menyangka keramatnya. Dengan keramatnya ia turun bersama PAS beratus ribu dalam himpunan 812 menentang ICERD yang ia yakin mengancam Melayu/Islam. Islam/Melayunya itu dikira kunci keramatnya 61 itu.

Dua minggu lepas himpunan mempertahankan Islam/Melayu hampir semua MP, Adun dan ketua bahagiannya di Sabah keluar Umno menyertai Bersatu yang mulanya dipercayai pro ICERD, kemudian cop tidak menerimanya tetapi belum menentangnya. Ia diikut dua minggu kemudian enam MP keluar Umno. Ia menjadikan Umno tinggal dekat separuh MP yang dimenanginya itu.

Yang di Sabah itu tidak pelik. Sejarahnya bersama Usno bila ia berkuasa, habis ikut Berjaya bila Usno tewas. Bila Berjaya tumbang datanglah Umno ke situ jadi bapa angkat mereka. Kini giliran Umno tumbang, tidak menghairankan begitu bagi Umno Sabah.

Tapi yang di Semenanjung khususnya Johor yang terkenal setia dengan keramat parti itu, macam sama dengan Umno Sabah, menjadikan ia tidak betul-betul keramat.

Atau keramatnya hanya bagi generasi menuntut kemerdekaan. Setelah generasi pejuang itu habis, Umno dimasuki gejala cari makan, cari peluang, cari kekayaan dan cari kedudukan. Pernah berbangkit Umno macam dikuasai oleh orang korporat yang berbadan Umno tetapi hati tidak Umno.

Pasca PRU14, MCA tinggalkan BN. MCA tinggalkan Umno kerana Umno sekadar rakan kongsi, bukan partinya. Tetapi kini Umno sendiri tinggalkan Umno. Ia seolah-olah dagang pada Umno di tengah orang Melayu.

Adakah nasibnya macam Soviet Rusia? Selepas 70 tahun berkuasa, ia kalah. Sampai sekarang komunis pupus di Rusia. Adakah Umno jadi macam nasib komunis itu juga?

Sejak 20 tahun mulai ada Umno malu mengakut Umno. Mereka masuk Umno juga kerana peluang dan kemenangan. Bila sekali Umno kalah, yang tidak rasa ia keramat, sekalipun dia menang PRU, partinya tidak menjanjikan peluang dan wang, dia pun cabut.

Yang pergi itu yang besar-besar belaka. Akar umbi yang miskin tidak dipastikan. Ramai mana MPnya bertahan hingga PRU15?

Umno tidak dapat bergantung pada angkatan Najib-Zahid. Rata-rata sebelah kaki di mahkamah. Ia menunggu angkatan Khairy Jamaludin. Yang lari mengejar Bersatu yang tidak anti ICERD. Adakah Bersatu ganti tepat Umno?

Masa depan Islam/Melayu tanpa ICERD bukan Bersatu dan PH. Tetapi taawun PAS-Umno jika Umno dapat bertahan.

PAS adalah sama baik Umno ada atau Umno tidak ada. Sendiripun PAS tetapi lawan ICERD. Pilihan terbaik Umno melawan ICERD adalah PAS kerana pada PAS Islam memimpin. Dengan Bersatu/PH Islam dipimpin. – HARAKAHDAILY 21/12/2018

SEMINAR sehari sejarah PAS, sebelum penubuhannya tahun 1951 hingga hari kemerdekaan 1957 sudah kian dekat, iaitu pada 19 Januari, 2019 di Dewan Dato’ Fadzil Noor, Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad (KUIZM), Taman Melewar Kuala Lumpur. Anjuran bersama Assabiqun dan KUIZM.

Seminar sepertinya pertama kali diadakan dalam sejarah 61 tahun Parti Islam itu, tidak eksklusif kepada orang PAS sahaja, bahkan dibuka kepada peminat sejarah, fakulti sejarah universiti-universiti dan penuntutnya.

Justeru, ramai yang bertanya minat untuk menyertainya, maka demi kemudahan pengurusan, peserta dikehendaki mendaftar awal serta yuran RM30 perkepala pada 10 Januari 2019.

Pemberitahuan rasmi kepada seminarin-seminarat PAS semua peringkat akan dibuat oleh Setiausaha Agung. Tulisan ini adalah maklumat awal bagi menempah tempat.

Yang diharuskan menyertainya ialah anggota Majlis Syura Ulamak, Jawatankuasa PAS Pusat, Ahli Dewan-Dewan PAS Pusat, Ahli Perhubungan Negeri/Wilayah, wakil Dewan-Dewan Negeri/Wilayah, empat wakil bagi setiap kawasan, Anggota Parlimen dan Adun-Adun dan Sidang Assabiqun Pusat dan negeri-negeri serta tenaga pengajar KUIZM.

Perhubungan negeri dan kawasan-kawasan bolehlah membuat persediaan awal penyertaan masing-masing.

Seminar ini adalah bagi melengkapkan maklumat tepat PAS kepada semua khususnya generasi baru PAS yang tidak banyak pengetahuan sejarah parti itu sejak ditubuhkan.

Banyak maklumat sejarah datang dari orang luar PAS, yang antaranya kurang tepat. Seminar ini adalah usaha mengumpul dan mendedahkan fakta sahih.

Percubaan membukukan sejarah PAS dari sumber aslinya sudah diterbitkan oleh Harakah Sejarah PAS 1951-1957 yang saya bersama Fadli Ghani usahakan. Mereka yang memiliki buku itu boleh membuat komen melalui seminar itu atau selepasnya. Fakulti sejarah semua universiti dialu-alukan memberi pandangan.

Sejarahnya sejak merdeka hingga kini belum dibukukan. Penganjur seminar mengharapkan seminar nanti memberi sokongan supaya sambungan sejarah itu dapat dibukukan di bawah seliaan KUIZM.

Sejarah PAS adalah sebahagian dari tamadun PAS. Tamadun PAS itu nescaya lenyap jika sejarahnya hilang. Pengetahuan tidak lengkap tentang sejarah menyebabkan orangnya lari dari parti itu.

Melengkapkan PAS dengan sejarahnya yang sahih adalah usaha penting bagi menghalang orang PAS meninggalkan PAS, ia juga usaha bagi mengembalikan yang terlepas itu pulang ke pangkuannya.

Seminar ini adalah permulaan bagi menjadikan KUIZM pusat kajian dan maklumat PAS yang tepat. Biar KUIZM menjadi pusat rujukan sejarahnya, bukan dari lain-lain fakulti sejarah. Dan biar KUIZM nanti jadi pusat kajian sejarah penting gerakan Islam alam ini.

Usaha sedang dibuat bagi mendapat ahli-ahli sejarah yang penting untuk menjayakan seminar ini.

Orang lama PAS yang tahu asal usul parti itu sudah bertambah kurang. Antara yang masih tinggal yang boleh jadi sumber rujukan ialah jasawan PAS, Dato’ Mustafa Ali dan Dr Daeng Sanusi Mariok. Mereka akan diundang kerana generasi baru PAS dan anak muda sekarang hendak dengar banyak kisah PAS yang orang tidak tahu.

Adalah penting bagi KUIZM selepas ini meneruskan siri seminar pensejarahan PAS sebagai pengisian tamadun masyarakat kita sebagai kesinambungan tamadun Islam Nusantara. – HARAKAHDAILY 15/12/2018

PADA 1 Disember lalu bertemu Assabiqun Perak begi mendapatkan maklumat tentang jasawan PAS yang kini tidak cergas dalam arus perdana parti disebabkan lanjut usia, uzur dan wajar urusan parti diserahkan kepada yang lebih muda dan bertenaga.

Dan sebenarnya Assabiqun itu ditubuhkan adalah bagi memantau keadaan dan kebajikan orang-orang yang pernah berperanan dalam parti sebelum ini tetapi sekarang tidak dapat cergas lagi.

Orang-orang yang saya namai jasawan kerana pernah berjasa dalam jamaah. Orang lama yang berjasa biasanya dibangsakan sebagai veteran. Tetapi saya tidak suka kalimah itu, sekalipun veteran itu mengandungi makna yang baik, kerana kalimah itu digunakan di dunia bagi bekas tentera yang berjasa bagi masyarakatnya.

Mereka berjasa untuk masyarakatnya, tetapi bagi pejuang kebebasan dan kemerdekaan di Asia dan Afrika termasuk wilayah Islam, veteran perang dunia, perang Korea, perang Teluk, mereka adalah pembunuh pejuang Islam dan pejuang kebebasan di Asia dan Afrika.

Maka bagi para jasawan PAS yang bergerak mendaulatkan kalimah Allah, boleh rasa terhina dibangsakan dengan veteran. Kerananya PAS memilih Assabiqun.

Saya dimaklumkan oleh Dr Daeng Sanusi Mariok, bekas Naib Presiden PAS, kurang satu 80 tahun, para jasawan itu rata-rata rasa terbiar sesudah tiada dalam arus perdana perjuangan.

Tidak semua Kawasan PAS Perak menghantar wakil dalam perjumpaan di Ipoh itu.

Wakil Assabiqun satu kawasan di Ipoh mengesahkan dia sendiri rasa terbiar. Dia acap menginap di hospital. Masa di luar hospital dia sertai juga majlis-majlis PAS dan ambil tahu rakan-rakan PAS. Tetapi dia jarang diziarahi terutama bila menginap di hospital.

Dia sangat gembira jika Assabiqun ini dapat digerakkan mendekati jasawannya.

Assabiqun Taiping memberitahu, jasawan di kawasannya kembali bersemangat bila Assabiqun ditubuhkan di Taiping. Mereka rasa dikenang.

Assabiqun Gopeng dapat mengesan setakat ini sekitar 80 orang jasawan itu. Setiap petang Jumaat sekumpulan beberapa orang mengunjungi jasawan di rumahnya. Setiap jasawan yang dikunjungi amat ceria, berbesar hati menyambut kunjungan itu. Yang uzur rasa segar kerana diziarahi oleh rakan-rakan separti.

Dapat melepas rindu. Rupanya mereka masih dikenang. Jika boleh datanglah selalu. Itu harapan mereka.

Kegiatan Assabiqun Gopeng itu terpuji. Patut semua kawasan di seluruh negara buat begitu. Tetapi kunjung itu seminggu sekali. Yang hendak dikunjungi 80 orang. Untuk menyelesaikan kunjuing ke atas 80 orang itu memerlukan sekitar 15 bulan. 15 bulan atau lebih setahun baru dapat pergi ke rumah yang pertama. Lepas 15 bulan baru seorang itu dikunjungi lagi.

Lepas 15 bulan baru seorang itu dikunjung kali kedua. Ia belum dapat memenuhi keperluan mendekati orang lama itu.

Perlu fikirkan mekanisma lain supaya mereka terasa didekati. Sudah lama saya cadangkan Dewan Pemuda jadi anak angkat kepada setiap warga Assabiqun. Tapi kami belum dapat berbincang. Sebabnya saya sibuk dan Pemda pun sibuk. Justeru semua sibuk itu sekalian jasawan terbiar dan meninggalkan parti.

Pemuda di setiap tempat jumpa Assabiqun setempat atau tolong PAS wujudkan Assabiqun di tempat masing-masing. Setiap Pemuda jadi anak angkat kepada seorang Assabiqun. Dua minggu sekali kunjungi bapa angkat itu.

Ajak sama pergi beberapa orang lagi. Tanya apa anak angkat perlu buat? Apa dua kali sebulan mereka dikunjungi. Tidaklah mereka sunyi. Pemuda bila tua nanti mahu dia dikunjungi selalu.

Pesuruhjaya mesti atur hal ini! – HARAKAHDAILY 9/12/2018

JANGAN jadi macam Timbalan Menteri dari kerabat Istana Terengganu yang boleh dikira mahu melagakan rakyat yang anti ICERD dengan Istana Negara khususnya Pemangku Yang di-Pertuan Agong.

Himpunan sejuta baju putih yang diteruskan di Kuala Lumpur 8 Disember ini dikatakan bercanggah dengan ingatan Istana Negara. Raja dipercayai tidak mudah mengandaikan sesuatu isu yang dihadapkan kepada dan pertimbangan kerajaan serta yang dalam perhatian polis.

Raja jarang mencelah sesuatu masalah kecuali kerajaan dan polis buntu mengenainya seperti dikri Seri Paduka membatalkan Debat PAS-Umno awal 80-an dulu.

Timbalan Menteri yang belum mahir berpolitik, percubaan berpolitiknya dulupun atas anjuran PAS dan dia gagal, maka ulasan mentahnya anti himpunan sejuta itu dikira merbahaya, justeru ia boleh menjarakkan raja dengan rakyat.

Jangan jadi macam setengah ahli fatwa yang tidak mahir politik merasa puas hati dengan jaminan Jabatan Perdana Menteri, ICERD itu tidak jadi diratifikasi khususnya pada masa ini. Tetapi bagi mufti yang tahu ilmu politik, Maza dari Perlis setuju himpunn itu diteruskan.

Kenyataan JPM itu bersifat politik dan boleh berubah.

British membatalkan Malayan Union. Ia tidak jadi menghapuskan Raja, tetapi isi yang lain berjalan. Tun Razak beri jaminan draf ISA bagi menggantikan darurat tidak akan disalahgunakan, tetapi semua kata ia telah disalahgunakan.

Tunku Abdul Rahman Putra ketika membentangkan rang ISA memberi jaminan ia ditujukan kepada komunis saja. KPN Tun Hanif Omar kata, ia terkandung dalam hansard Parlimen saja, tetapi ISA menangkap siapa yang ia suka. PM Najib kata, akaun RM2.6 bilion dalam banknya derma diraja Saudi. Tiada keterangan royalti Mekah mengenainya.

Perlembagaan menjanjikan Bahasa Melayu jadi bahasa rasmi tunggal 10 tahun selepas merdeka. Selama 60 tahun merdeka Bahasa Melayu tidak pernah merasa jadi bahasa rasmi yang tunggal.

Lidah biawak itu bercabang. Himpunan baju putih 8 Disember ini adalah acara mengerat cabang lidah biawak itu supaya ICERD hapus selagi ada matahari dan bulan. Jangan tunggu ia jadi abu bersama tergulungnya langit dan bumi permulaan kiamat nanti.

Jika China tidak sedia menyamaratakan Tibet dengan sekalian warga China dan kerajaan India tidak benar jamaah haji bawa pulang air zamzam dan Kashmir tidak seperti wilayahnya yang lain, maka mengapa Malaysia dipaksa dengan ICERD yang bakal mengakhirinya dalam peta dunia?

Jika saya Cina, saya suka ICERD. Jika saya India, saya mahu ICERD. Tetapi saya Melayu. Bila saya terima, nescaya zuriat saya tidak akan berkhatan lagi. Samalah mereka dengan sekalian si kulup serta dunia.

Himpunan itu perlu, seeloknya ia diserta sekalian bukan Melayu, bukan pribumi, bukan Islam supaya harmoni rakyat selama ini boleh diteruskan. Mungkin betul tempoh lima tahun kerajaan PH sekarang tidak ratifikasi ICERD.

Sebagaimana Malayan Union batal tahun 1946, Malaysian Malaysia tidak bising lagi selepas Singapura dipisahkan tahun 1965, gejalanya panas semua hingga tercetus 13 Mei 1969 hingga seperti selepas itu, maka 50 tahun kemudian meletup pula ICERD.

Kini kerajaan kata, ia tidak diratifikasi. Sebenarnya ia ditawakuf. Tahun 2050 atau 2100 ia hidup semula. Maka himpunan 8 Disember dicampak ke dalam armada yang lalu lalang di Laut China Selatan bagi dibawa ke mana-mana.

Di darat ia mengancam Melayu/Islam, dicampak ke laut, nescaya pupus jerung dan paus. – HARAKAHDAILY 6/12/2018

TIADA sebarang keraguan, apa yang disebut kenyataan Jabatan Perdana Menteri (JPM) kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak akan tandatangani ratifikasi ICERD (Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum) atau tidak akan menandatanganinya adalah satu penangguhan, justeru ia sudah menggugat kestabilan kerajaan dan pemimpinnya.

Mungkin Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dari segi rohnya adalah bersama penentang ICERD – utamanya PAS dan Umno – tetapi sikap lambat dan lembiknya dalam isu ini, menjadikan dia tidak setegas dikenali selama ini.

Demi tidak dilihat dia mirip diskriminasi kaum seperti yang tidak digemari ICERD, dia tidak mengekalkan Melayu/Islam sebagai Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara, satu sikap permulaan memperkenal ICERD yang tidak diketahui umum sejak dunia wujudkan menjelang tahun 70-an.

Sekalipun PM seolah-olah punahkan langkah menteri perpaduan yang sebenarnya menteri perpecahan dengan menolak meratifikasinya, tetapi belum benar-benar menyenangkan warga Melayu/pribumi. Ia boleh dilihat sebagai belum masa meratifikasinya.

Kesangsian Inggeris dan bukan Melayu terhadap penguasaan Melayu selepas merdeka, adalah percubaan menjadikan Malaya sebagai Malayan Union. Raja antara yang hendak ditiadakan. Orang Melayu membantah seperti mereka membantah ICERD sekarang.

British tangguhkan tetapi roh Malayan Union diselitkan dalam perlembagaan dan pengisian kemerdekaan yang dicapai tahun 1957.

Saudagar Ipoh, Law Pak Kuan berangkat ke London menemui Pejabat Tanah Jajahan menuntut kemajuan rundingan tidak diteruskan kerana kemerdekaan tidak mungkin melayan bukan Melayu seperti yang British beri.

Ia adalah tanda keraguan yang penjajah tanam dalam projek pecah perintahnya. Sekalipun MCA memberi sokongan kuat kepada pejuangan kemerdekaan, penyokong MCA tidak senang dengan pengasas dan Presiden MCA, Tan Cheng Lock yang dirasakan terlalu pro-Umno dan Melayu yang mendiskriminasi kaum lain. MCA menggulingkan Tan Cheng Lock menggantikannya dengan Dr Lim Chong Eu yang sebelumnya memimpin parti radikal masyarakat Cina.

Di ambang penamaan calon Pilihan Raya Umum (PRU) pertama 1959, MCA menuntut sekian banyak kerusi yang tidak memungkinkan Umno beroleh majoriti dua pertiga di Parlimen. Jika Umno cukup majoriti ia mungkin meminda perlembagaan dan tidak menjamin keselesaan bukan Melayu selepasnya.

Demikian curiga terhadap pribumi sejak sekian lama. Tun Razak sebagai Perdana Menteri sementara kerana Tunku meletak jawatan untuk kempen PRU pertama itu berkata, MCA tidak patut buat tuntutan itu. Bila Tunku pulang ke Kuala Lumpur, dia terus tolak tuntutan MCA dan terima apa yang Perikatan sudah bincangkan. Bahkan Lim Chong Eu tidak dicalonkan, dia membawa diri ke London. Dua tahun selepas Perikatan menang besar PRU 1959 itu Chong Eu keluar MCA.

Tahun 1963 Singapura menjadi sebahagian daripada Malaysia. Lee Kuan Yew muncul dengan gagasan Malaysian Malaysia, mahu menyamaratakan semua kaum dan memberi 20 tahun kepada Melayu jadi Perdana Menteri. Lepas itu terbuka kepada semua.

Sama rata itu mungkin ada logiknya tetapi ia tidak menjamin Melayu beroleh peluang sama serba serbi. Ia menimbulkan pecah belah dan saling curiga sesama kaum. Maka Singapura dikeluarkan.

Usah sebut tragedi 13 Mei 1969. Bila Waytha Moorthy jadi menteri pepaduan dia cuba sambung gagasan Malayan Union dan ulangi apa yang Kuan Yew tidak sempat buat. Jika Kuan Yew tidak timbul isu menyama rata awal tahun 60-an Melayu tidak lagi jadi Perdana Menteri mungkin sudah berlaku.

Jika Waytha tidak bangkitkan ICERD awal pentadbiran PH, bila PH cukup kuat 30 tahun nanti, ICERD tidak mustahil. Kini PM musnahkan niat Moorthy. 50-100 tahun nanti ia timbul semula. Niat sudah ada. Ia belum berakhir, hanya ditangguh sementara. – HARAKAHDAILY 5/12/2018

ORANG politik yang gah seperti PKR tak boleh buat, Raja saja yang dapat buat.

Sehebat-hebat Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang tersohor wibawanya sejak sebelum berpolitik hingga mencapai mercu keagungan politik dari hujung 80-an hingga pasca musim penjaranya Mei lalu tidak mampu jadikan bahasa Melayu saja sebagai tulisan di papan tanda jalan.

Pada hal sikapnya memartabatkan bahasa rasmi tak berapa tunggal itu tidak boleh diperkecil. Siapa berani lawan Anwar nescaya berdepan serba payah.

Tak usah sebut Pulau Pinang yang dia sekadar tumpang berkuasa saja. Di negeri partinya berkuasa selama masuk tiga penggal sejak tahun 2008, jalan-jalan terutama di ibu kota Selangor tidak tunggalkan bahasa rasmi.

Terpaksa dapatkan perintah Sultan Selangor untuk memadam tulisan tak rasmi Malaysia pada nama-nama jalan di negeri kubu kuat PKR dan Pakatan Harapan.

Dititah baginda, semuanya mesti diselesaikan sebelum hari keputeraan awal bulan Disember ini.

Rasanya tidak ada takwil apabila ada titah sedemikian ia adalah selari dengan ikrar Pakatan Rakyat yang disertai PAS dulu segala yang berkait dengan kedaulatan bahasa menjadi sebahagian daripada yang dipersetujui. Dan ia adalah antara banyak hal yang tidak dihormati dalam kalangan kerabat itu yang mendorong PAS menjauh diri daripada muafakatan itu.

Apakah penggunaan tulisan lain itu diputuskan oleh kerajaan atau oleh exconya yang selalunya disembahkan kepada baginda untuk diperkenan. Ternyata sekarang ia tidak dimaklumkan kepada baginda.

Dan sebenarnya apa keperluan tulisan tak rasmi Malaysia itu digunakan? Jika ada papan tanda memakai sama tulisan jawi, maka bukan untuk memakai tulisan lain kerana jawi itu adalah tulisan awal yang dipakai sebelum rumi diperkenal oleh penjajah. Tidak pernah kerajaan penjajah dan kerajaan merdeka melarang penggunaan tulisan jawi.

Maka tidak berbangkit tulisan di papan tanda itu diduakan jika orang Malaysia menghormati harmoni kaum dan menjunjung langit di mana bumi dipijak.

Ketika PAS mengadakan dialog memperkenalkan PAS kepada masyarakat bukan Islam tahun 1986, PAS ditanya apakah papan tanda mengenai apa jua boleh mendua atau mempelbagai tulisannya?

Tanya saya, apakah keperluannya adakah setelah sekian lama merdeka ada orang yang tidak boleh membaca rumi? Jawab mereka, tiada masalah bagi generasi muda, tetapi bagi warga emas yang tidak belajar tentu sukar bila bersendirian hendak ke stesen keretapi, ke perhentian bas dan lain-lain.

Tanya lagi saya, mengapa kamu biarkan datuk dan nenek kamu yang tua itu berjalan bersendirian? Bukankah warga emas itu diteman ke mana-mana oleh anak dan cucunya?

Tidak keperluan melainkan ia sentimen kaum.

Memelihara ciri dan nilai tradisi kaum adalah baik, tetapi ia tidak elok justeru sentimen kaum baik tebal atau nipis. Lee Kuan Yew sebelum berkuasa dikira saksama atas isu kaum hingga Yusuf Ishak, CEO Utusan Melayu mengiranya seorang nasionalis Melayu. Setelah berkuasa dan dikerumun kaumnya, dia terperangkap dengan sentimen kaumnya hingga dia tidak dilihat sebagai pemimpin Singapura untuk rakyat Singapura atau Singaporean Singapore tetapi dilihat sebagai pemimpin Cina atau bukan Melayu Singapura.

Peranan sentimen itu dipercayai menjadikannya kurang mempercayai orang/rakyat Melayu Singapura. Ramai Cina dan India jadi Presiden Singapura di zamannya. Hanya Yusuf Ishak, Presiden pertama jadi Presiden.

Perintah Sultan Selangor itu seolah-olah mencela PH. Di bawah PH papan tanda jalan sudah diduakan. Raja saja harapan rakyat, orang politik tidak jadi harapan lagi. – HARAKAHDAILY 3/12/2018