Cabar Guan Eng agar MCA keluar BN betul

Kolumnis
Typography

GUAN Eng, Setiausaha Agung DAP telah membuat cabaran yang betul supaya MCA meninggalkan Barisan Nasional justeru UMNO dikatakan kian rapat dengan PAS.

Apakah betul PAS dan UMNO sudah seperti isi dengan kuku, hanya Allah dan PAS saja yang tahu. Nampaknya UMNO macam bersedia, tetapi ia belum berani tawarkan apa ia hendak beri kepada PAS.

Jika tawaran itu baik, apa salah ia ditimbangkan. Ini adalah jawapan atas teka-teki politik tinggi sekarang dan PAS adalah sepat yang tidak makan pancing emas.

Teka-teki itu adalah dari DAP. MCA seolah-olah termakan dengan teka-teki itu. Ia amat bimbang umpan UMNO itu dimakan PAS. Kebimbangan itu atas sebab nafsu UMNO akan ditelan hudud PAS. Jika MCA tidak peka, ia akan ditelan bersama UMNO.

Bimbang tidak bererti apa-apa jika tidak bertindak seperti tinggalkan BN seperti cabaran Guan Eng. Jika MCA bodoh ia sambut cabaran itu.

Tetapi ia belum sambut kerana politik isi dengan kuku UMNO-PAS itu satu andaian. Jika ia jawab cabaran, ia akan terperangkap. BN ditinggal, PAS tidak sambut UMNO. Kerana lamanya ia dengan UMNO, ia tidak percaya PAS tidak terperangkap dengan UMNO. Ia tahu susahnya orang yang menubuh parti bagi menggantikan PAS yang dikatakan dipancing UMNO. Parti sudah ditubuhkan, PAS masih jinak dengan UMNO tapi tak makan pancing emas.

Bagi MCA serugi-ruginya kalau ia dalam BN dan PAS bersama, ia akan dapat beberapa kerusi, dan dengan PAS join UMNO itu BN menang besar, aka nada MCA jadi menteri.

Jika ia keluar BN sekarang, apapun ia tidak dapat. DAP tidak akan bagi apa-apa padanya. Jika ia jawab cabaran DAP melompat tinggilah Gerakan. Itulah yang Gerakan tunggu. I suka cabaran Guan Eng dan ia suka MCA terima.

Sama ada PAS bersama UMNO atau tidak, MCA sudah jadi embun di rumput. Ketika UMNO sendiri tidak tentu nasibnya, MCA tidak dapat berpaut sangat pada dahan yang rapuh.

Jika UMNO patah, MCA akan ditimpa dahan reput itu. Kalau UMNO diselamakan oleh PAS, ia akan dapat seperti apa yang ia dapat sebelum ini. Jika PAS akan membawa hudud, ia tidak menghalang MCA dapat panggunya.

Cuma berkat hudud itu akan membuka hati ahli-ahli MCA suka akan keadilan Islam. Mereka mungkin tinggalkan MCA untuk bersama DHPP.

Dan dalam teka-teka politik tinggi ini MCA tinggalkan BN, bergabung dengan PAS dalam Gagasan Sejahtera. PAS akan ganti UMNO dan MCA teruskan peranan sebagai pari orang Cina yang bekerjasama dengan parti Melayu lain yang menggantikan UMNO.

Di mana-mana pun MCA payah menarik undi Cina. Dalam suasana UMNO cemas ini pengundi Cina lagi tidak percaya kepada UMNO dan sekutunya. Tetapi kalau MCA jadi regu PAS, pengundi PAS akan beri kepada MCA sebagaimana ia beri kepada calon DAP dulu.

DAP boleh berkawan dengan Anwar, Mahathir dan lain-lain, tapi tidak akan terima MCA. Semasa Lee Kuan Yew bersama Malaysia dulu, dia berusaha menggantikan MCA dalam Perikatan. Tunku sedia terima PAP tapi tidak buang MCA. Kuan Yew tolak sertai Perikatan kerana MCA dikekalkan.

Kuan Yew jadi pembangkang dalam PRU1964 kerana tidak mahu bersama MCA. Sampai hari ini DAP yang ganti PAS tolak MCA. – HARAKAHDAILY 31/12/2017