Tempat Umno tak tanding pun PAS tanding

Kolumnis
Typography

SAYA telah tanya kononnya ada pembesar PAS dikatakan berkata, PAS tidak bertanding di mana UMNO bertanding.
      
Yang bertanya itu berang akan konon itu justeru sayangnya dan cinta tak berbelah baginya pada PAS.
       
Jelas saya ia konon yang karut.
      
Subki 1Yang bertanya amat tidak gembira kerana konon itu ditularkan. Dengan konon dia percaya dan amat marah pada PAS. Dengan tular itu, ayahnya dan saudara mananya yang bersama PAS sejak usia masing-masing boleh berpolitik dikatakan sudah ikut rakan-rakan PASnya yang mengadakan parti sendiri.
      
Dia tidak ikut ayahnya tetapi menggantung penyertaannya dalam politik.
       
Saya kata orang PAS tidak berkata begitu dan tidak percaya orang PAS akan kata begitu apa lagilah pembesarnya.
       
Dikatanya, Mursyidul Am (TG Hashim Jasin) pun kata begitu. Lagilah saya tidak percaya. Ia adalah berita palsu dan diputar belit. Ia sah konon dan konon itupun palsu. Jika ia sudah ditular, itulah tular palsu.
      
Ia cakap yang tidak dasar PAS.
       
Bukan sekadar strategi PAS bertanding di mana UMNO bertanding, bahkan menjadi dasar menandingi UMNO di mana-mana saja. Malah di tempat yang UMNO tidak berani bertandingpun PAS sedia bertanding.
      
PAS sudahpun menularkan sekurang-kurangnya akan meletak 80 calan Parlimen dalam PRU14 nanti. 80 itu minimum.
      
Di mana 80 calon itu hendak PAS letak jika bukan di kawasan yang ditandingi UMNO? Adakah betul propagandanya 80 calon itu bertanding dengan DAP saja di bandar-bandar besar seperti Ipoh, Batu Gajah, KualaLumpur, Pulau Pinang dan lain-lain?
       
Kalau pun demi propaganda, biarlah msuk akal.
       
80 yang disebut PAS itu tentulah ahlinya – yang Islam dan Melayu. PAS mara atas semangat Gagasan Sejahteranya ada rakan-rakan Islamnya – Dewan Himpunan Penyokong PAS, Ikatan dan NGO. Tidak mustahil semua kerusi di Semenanjung, bahkan di Sabah dan Sarawak nescaya mereka penuhi.
       
Maka pada dasarnya mana-mana kawasan yang Barisan Nasional bagi pada UMNO, nescaya UMNO akan jumpalah PAS di situ.
      
MCA yang mengira hak istimewanya di kawasan yang UMNO benarkan ia bertanding selama ini sejak ia rampas DAP beberapa PRU dulu mulai sedia menganugerahkannya kepada UMNO. DUN Sekincan di Selangor misalnya, MCA tidak harap lagi. Jika UMNO hendak, ambillah.
       
Sama ada UMNO ambil atau tidak, PJ PAS Selangor, Ustaz Sallehen Mukhyi tetap sediakan calonnya.
       
Maka tular yang banyak itu adalah guna mengelirukan semua rakyat supaya membenci PAS, lebih bencinya dari UMNO dan DAP.
      
Ia sebahagian dari usaha melumpuhkan PAS. Biar orang PAS yang sudah dikelirukan kononnya ia bersekongkol dengan UMNO akan meninggalkan PAS dan rakyat yang menyokong PAS selama ini mencari calon lain dalam PRU.
       
Kita tidak dapat menghalang menularnya tular, tetapi orang PAS jangan mudah terperangkap dengan dakyah yang melanda itu.
      
PAS adalah satu dari banyak calon yang akan menandingi UMNO. Pembangkang yang banyak itu akan mengagih kawasan untuk melawan UMNO. PAS tidak perlu agih. Ia calon tetap berdepan dengan BN. - HARAKAHDAILY 24/5/2017