ROS tak dapat sekat calon DAP

Kolumnis
Typography

USAHA ROS menghalang DAP bertanding dalam PRU13 digagalkan oleh PAS.
     
PAS menyerahkan surat tauliah calon yang ditandatangani oleh Setiasuaha Agung kepada DAP untuk bertanding atas nama PAS dalam PRU13 di mana-mana saja yang Pakatan Rakyat diperuntukkan kepada DAP.
     
Syarat dikenakan oleh ROS kerana DAP dikatakan tidak memenuhi syarat arahan mengadakan semula pemilihan Jawatan Kuasa Pusatnya.
      
Mungkin kerana Barisan Nasional yang berkuasa masa itu tidak mahu melihat ramai calon PAS menang di sana sini termasuk di bandar-bandar, maka sekatan itu tidak diteruskan. DAP dibenarkan bertanding dan menggunakan simbol Roketnya.
      
Untuk PRU14 ini ROS mengugut untuk menyekatnya semula jika ROS dan DAP gagal menyelesaikan isu pemilihan semula Jawatan Kuasa Pusat DAP itu.
      
DAP sudah berkerat rotan dengan PAS. Tidak mungkin DAP dalam meminjam lambang Bulan Penuh Purnama PAS itu.
      
Kata ROS, kalau tuntutan ROS itu tidak dipenuhi, ROS tidak akan layan  surat tauliah calon yan ditandangi oleh partinya.
      
Adakah usaha ROS menyekat calon DAP itu akan beerjaya?
      
ROS boleh buat syarat dan DAP  tidak dapat bertanding. Tetapi calon DAP tidak akan dapat disekat menyertai PRU13 itu.
      
Mungkin tidak calon yang memakai lambang Roket, tetapi Pakatan Harapan sudahpun bersetuju pada dasarnya untuk menggunakan satu lambang baru untuk semua parti. Tiada lagi yang bertanding atas nama DAP, PKR dan lain-lain.  Semuanya atas nama Pakatan Harapan dan tauliah akan Setiausaha Pakatan Harapan.
      
Apa lambangnya tidak diketahui, tetapi dengan syarat yang dikenakan oleh ROS kepada DAP dipercayai akan menyegerakan Pakatan Rakyat simbol bersama itu.
      
Tiada dalih bagi ROS untuk menyekat pendaftaran simbol baru itu.
      
Jika pendaftaran DAP ditamatkan oleh ROS sekalipun tetap organ yang dinamakan oleh Lim Kit Siang sebagai calonnya bertanding juga atas nama Pakatan Harapan dengan lambang yang baru itu.
      
Jika ROS mahu menggunakan syarat DAP mesti memenuhi tuntutannya jika hendak bertanding atas nama partinya, maka perlu memenuhi syarat yang dibuat itu kerana  DAP tidak bertanding atas nama partinya kali ini.
      
Krisis atas ROS dengan DAP tidak mungkin diselesaikan dengan taktik tidak membenarkannya bertanding atas nama  DAP. Mereka akan cari formula lain bagi menyelesaikannya.
     
Isu itu sudah berlarutan lama. ROS belum berpuas hati dengan respons DAP selama ini. Apa yang menyebabkan ROS begitu payah untuk mendapatkan apa yang dikehendakinya dari DAP? Tentulah kedua-duanya berdegil dengan prinsip masing-masing.
      
Apa jadi jika kedua-duanya terus bertelagah?
      
Apakah akhirnya ROS akan membatalkan pendaftaran DAP?
      
Jika ia dibatalkan, bukanlah pengalaman yang bertama bagi parti itu. Ia mulanya adalah sebahagian dari PAP yang berpusat di Singapura. Apabila Singapura tidak lagi menjadi sebahagian dari Malaysia, maka ia tidak lagi  boleh menjadi sebahagian dari parti yang didaftarkan di Singapura. Ia pun didaftarkan sebagai DAP.
      
Kalau ia diharamkan ia boleh beri nama baru. Bila diharamkan mungkin ada masalah unuk mendapatkan balik esetnya dari kerajaan. Biasanya di mana-mana bila parti diharamkan, esetnya diambil oleh kerajaan. Malaysia pernah mengharamkan Umno, kerana kerajaan yang mengharamkannya Umno juga, tiada masalah bagi Umno mendapatkan hartanya semula.
      
Tentunya kebuntuan ROS-DAP tidak sampai ke situ.
      
Tetapi mengapa isu pertikaian tentang pemilihan pimpinan pusat DAP itu jadi panas     semula menjelang pilihan raya? Tidak PRU ia senyap. - HARAKAHDAILY 17/7/2017