Iklan terlarang

Gaya Hidup
Typography

MEREKA bukan doktor, mereka bukan pakar, mereka adalah jurujual untuk lariskan produk. 

Pesakit desperate, pesakit sudah boring makan ubat hospital, pesakit sudah putus harap. Apabila disua dengan iklan-iklan sebegini, ramai yang mahu mencuba. Apa salahnya kata mereka?

Salahnya. Ubat tidak pernah ada kajian klinikal, entah berkesan atau tidak. Entah-entah bawa mudarat jangka panjang. Kita pun tak tahu. Sebab tiada kajian klinikal.

Salahnya juga mengiklan ubat yang tidak mendapat kelulusan KKM. Salahnya juga iklan produk atas penyakit-penyakit kronik. Akta tidak membenarkan iklan produk utk penyakit kronik. Hatta ubat hospital pun kami tidak iklankan. Apatah lagi ubat-ubatan yang dibancuh belakang rumah.

Kan dia dari ramuan herba? Ya, asas herba dan ulaman baik untuk kesihatan. Kandungan antioksidan itu baik untuk tubuh melawan radikal bebas. Tetapi ianya bukan ubat kencing manis, darah tinggi dan seumpamanya. Tidak pernah dibuktikan pun ke atas manusia. Jika ada yang turun gula, coincide dengan penjagaan makanan yang rendah gula, bukan akibat herba tu.

Cuma timbul kerisauan kami, ramuan produk herba seperti ini mungkin dicampur dengan bahan terlarang seperti dexametasone, metformin, sildenafil dan banyak lagi. Pengeluar produk dengan sekeras-kerasnya tidak akan isytihar dan tak akan mengaku. Setelah kami hantar ke makmal kimia, baru tersengih-sengih depan hakim. Hujah patah.

Nasihat saya, jangan percaya.

Suhazeli.com
Fb.com/drsuhazeli
23.11.2017
Pulau Kerengga, Marang - HARAKAHDAILY 23/11/2017