Zahid cuba raih populariti menjelang rombakan kabinet

ANIS NAZRI | 02 September 2014

IMAGE

MENURUT Mahfuz, sememangnya Zahid memang ingin naik lebih tinggi dalam kabinet BN, bagaimanapun dibantah oleh ramai pihak.

PERISTIWA

Please update your Flash Player to view content.

ENGLISH SECTION

Please update your Flash Player to view content.

Malaysia must not become an authoritarian state

Christopher Leong, President, Malaysian Bar | 02 September 2014

The Malaysian Bar is heavily critical of the recent spate of arrests under the Societies Act 1966 and prosecutions under the Sedition Act 1948 and Penal Code.  The raft of arrests and prosecutions...

Najib kata PAS buat tujuh dosa

Subky Latif .

DALAM usahanya untuk melucutkan kerajaan PAS Kelantan selama 22 tahun itu, Perdana Menteri Najib menyebut bahawa PAS telah melakukan  tujuh dosa.

 

Oleh itu rakyat mesti menghukumnya, jatuhkan kerajaan PAS Kelantan itu!

 

Yang dikatakan dosa itu tidaklah sekadar dosa politik atau dosa pada orang Melayu. Tetapi dosa yang dipercayai tercatit  dalam buku amal seseorang di Mahkamah Rabbul Jalil.

 

Dosa PAS itu tidak disebut lima atau enam. Tidak dikatakan sepuluh atau sebelas atau seterusnya. Ia dikatakan tujuh. Ia  sama dengan jumlah tujuh dosa besar yang disenaraikan oleh Islam.

 

Apabila ia disebut tujuh dosa, maka dosa PAS itu adalah sama denga dosa besar yang Nabi Muhammad SAW sampaikan kepada umatnya.

 

Dosa besar yang baginda beritahu itu, bukanlan saja-saja baginda sebut atau ia hasil dari kaji selidik baginda atau pengamalannya. Semua yang baginda sabda, buat dan amalkan adalah dari wahyu Allah. Tidak ada yang bersumber dari baginda itu bukan wahyu.

 

Dosa besar yang baginda gariskan itu adalah bagi menyatakan hukum sebagai panduan semua orang. Jika buat apa yang termasuk dalam dosa besar itu, maka orang itu melakukan dosa besar. Dan barang siapa mengekalkan dosa kecil, tidak bertaubat, maka ia sama dengan  satu lagi dosa besar.

 

Ada pun orang yang melakukan dosa besar itu, dirasakan berdosa dari apa yang dilihat. Sah atau tidak dia sudah berdosa besar hanya Allah yang menentukan. Orang biasa tidak boleh mengatakan sah dia berdosa di sisi Allah.

 

Nabi Muhammad SAW boleh memberi tahu penghuni kubur itu berdosa dan yang lain tidak berdosa kerana kesalahannya kerana baginda mendapat wahyu mengenainya.

 

Ada orang yang berhijrah bersama baginda tidak dapat pahala dan ada yang dapat pahala bergantung kepada niatnya. Yang mana satu yang tidak berpahala kita pun tidak tahu.  Umumnya orang yang berhijrah itu dapat pahala, maka kita kira mereka mendapat pahala. Yang tidak dapat pahala itu kita tidak  tahu siapa. Allah saja yang tahu.

 

Kalau kita tuduh kerajaan rasuah dan ada orang terlibat dalam pembunuhan, maka tidak dapat menjatuhkan hukuman sendiri melainkan ia ditentukan oleh mahkamah. Yang boleh kita buat ialah minta ia disiasat dan didakwa atas perbuatannya. Selagi dia tidak didakwa dan tidak disabitkan oleh mahkamah, tidak boleh kita katakan dia sudah bersalah.

 

Dalam kes mengambil untung  sampai RM500 juta dalam pembelian kapal selam Perancis, kita tuntut kerajaan mendakwa orang yang disyaki apakah betul atau tidak. Sah tuduhan atas seseorng itu bila dia didakwa dan dijatuhkan hukum. Apabila dia tidak didakwa, tidak  dapat disahkan dia bersalah atau tidak. Cuma kerajaan yang tidak mendakwanya memikul beban dosanya.

 

Apa keistimewaan Najib untuk menjatuhkan PAS dengan tujuh  dosa yang dikatakannya? Dari mana  dia tahu sah dosa PAS itu sedang dia tidak ada wahyu seperti para nabi?

 

Najib adalah orang yang berkuasa. Dia boleh dakwa PAS dengan dosa-dosa yang dikatakannya di mahkamah kalau dosa itu mengenai dunia dalam sebuah negara sekular. Dan kalau yang membabitkan syarak boleh diadukan kepada mahkamah syariah.

 

Mengapa dia tidak dakwa PAS atas tujuh perkara yang dikatakan berdosa itu? Mana boleh dia sendiri membuat hukuman. Apakah di sisi Allah orang yang melakukan tujuh dosa besar itu sah atau tidak hanya Allah yang tahu. Tetapi mahkamah diberi kuasa menghakimkan pihak yang dituduh.

 

Najib dengan ini menghukum PAS tanpa dakwaan, dan seolah-olah dia tahu kedudukan PAS itu di sisi Allah seperti yang diwahyukan kepada sekalian nabi. Jangan Najib  sampai dilihat begitu.