Kelantan miskin kerana pemimpin macam Tun M

Berita
Typography

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebenarnya gagal menyalahkan diri sendiri sebagai penyebab negeri Kelantan menjadi miskin seperti dakwaannya dalam Kongres Bumiputera, Sabtu lalu.

Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Ahmad Marzuk Shaary berkata, kenyataan Mahathir itu yang menyalahkan kerajaan PAS di Kelantan tidak dapat mentadbir negeri sendiri dengan baik sehingga mengharapkan bantuan kerajaan pusat disebabkan adanya pemimpin seperti Mahathir.

Ulasnya, dakwaan Mahathir itu hanya cubaan menutup segala apa yang telah diperlakukannya sepanjang 22 tahun menjadi perdana menteri yang bertanggungjawab memiskinkan Kelantan.

"Di saat negeri negeri lain masih alpa menyokong pemerintahan BN, Kelantan menjadi negeri terawal menolak pemerintahan BN yang dipimpin oleh Mahathir melalui Pilihan Raya Umum 1990, dengan kepimpinan Tok Guru.

"Sejak bila Kelantan dikaitkan dengan kemiskinan? Bukankah Kelantan dikaitkan dengan emas ribuan tahun lamanya hingga tercatat dalam pelbagai catatan purba sebagai sebahagian semenanjung emas?

"Bukankah Kelantan mencatatkan kehadiran Ibnu Batuttah dalam kunjungannya kepada kegemilangan pemerintahan Putri Urduja seperti yang dipamerkan dalam Muzium Kuala Krai?

"Bukankah Kelantan, negeri pilihan hijrahnya Sayyid Hussain Jamadil Kubra, moyang kepada wali songo, yang sangat mempengaruhi agama, politik, budaya dan ekonomi rakyat Kelantan, ratusan tahun lamanya?

“Senarai perilaku dan diskriminasinya panjang, tapi jauh lebih panjang derita dan pengorbanan yang ditanggung oleh rakyat Kelantan," katanya kepada Harakahdaily. – HARAKAHDAILY 3/9/2018

LAPORAN PENUH DALAM HARAKAH CETAK