30 Tahun Harakah – Istiqamah Memimpin Perubahan

30 Tahun Harakah
Typography

Akhbar tablod Harakah mula diterbitkan seminggu sebelum muktamar PAS 1987 setelah mendapat permit penerbitan sejak 1hb. Mac, 1987 sebagai surat berita atau dalam istilahnya akhbar pertubuhan tetapi kandungannya selain meliputi hal ehwal pertubuhan, ia boleh muatkan “rencana umum” dengan kekerapan seminggu sekali. Mulai tahun 1990, harakah diterbitkan 2 kali seminggu.

Sama ada disedari atau tidak, Harakah yang dilahirkan pada tahun 1987 telah menyambut ulang tahun ke30 pada tahun 2017 ini.

Kelahiran Harakah
Hasil post-mortem dalam pilihanraya umum 1986, mendapati ketiadaan
media menjadi salah satu punca kepada kekalahan PAS dalam pilihanraya tersebut. Dua orang pimpinan PAS yang bertanggungjawab terhadap penerangan ketika itu (Nakhaei Ahmad dan Subky Latif) memikirkan cara
bagaimana untuk menerbitkan penerbitan parti.

Harakah diterbitkan untuk membina masyarakat melalui penyebaran ilmu dan menyampaikan informasi serta penerangan secara menyeluroh kepada semua pihak dengan menggunakan medium penerbitan.

Dengan kandungan meliputi pelbagai perkara yang menyentuh pelbagai aspek Islam seperti tazkirah, khutbah, rencana dan berita umat islam di dalam dan luar Negara, harakah merupakan “senjata utama‟ penyebaran risalah Islam dan juga penerangan PAS kepada masyarakat dengan target edarannya 100,000 naskah setiap keluaran.

Malah edaran tertinggi Harakah pernah mencecah kepada 400,000 naskah dengan 2 keluaran seminggumenjelang pilihanraya umum ke-10 pada tahun 1999 menjadikannya 2 kali ganda dari edaran akhbar-akhbar
utama negara ketika itu.

Dengan pengaruh harakah yang begitu meluas, menyebabkan ianya pernah beberapa kali digantung dan dikenakan berbagai sekatan bagi menghalang edarannya dalam masyarakat.Umpamanya, pada tahun
2000, penerbitannya disekat menjadi 2 kali sebulan dengan edaran kepada ahli PAS sahaja sebelum dikembalikan semula penerbitannya 2 kali seminggu pada pertengahan tahun 2008.
Setelah 30 tahun harakah beroperasi, harakah berhadapan dengan pelbagai cabaran semasa dalam meneruskan survival dan halatuju harakah untuk 30 tahun akan dating dalam era digital sekarang ini.
Politik di era digital
Dalam teori politik, politik digital atau istilahnya lainnya Cyberpolitics (politik didunia maya) memanfaatkan perkembangan teknologi yang ada saat ini. Teknologi digital memiliki peranan dalam dunia politik, yakni bagaimana cara seorang tokoh politik dapat melakukan komunikasi politik yang baik dan tepat.
Tinggi dan rendahnya penyertaan politik dapat diatasi oleh faktor modernisasi dan meningkatnya komunikasi massa. Sehingga dikatakan teknologi digital sebagai produk modernisasi dan alat komunikasi yang memiliki massa yang besar turut memberikan peningkatan angka penyertaani masyarakat pada suatu politik.
Teknologi komunikasi atau informasi adalah istilah yang merujuk pada teknologi komunikasi modern yang terutama mencerminkan aplikasi komputer, telekomunikasi, atau kombinasi dari keduanya. Termasuk TV yang disiarkan secara global, dan tentu termasuk perangkat yang digunakan sebagai media sosial seperti i-pad dan smartphone.
Clarke dan Knake (2010) membahas bagaimana pemanfaatan teknologi di era digital khususnya internet, menjadi ajang baru dalam “perang antar Negara” dan bagaimana Negara dapat bertahan dalam peperangan cyber tersebut. Maka tidak mengherankan jika teknologi digital digunakan oleh seorang pemimpin suatu negara untuk mengancam pemimpin negara lain. Contohnya, pada bulan Agustus 1999, Jose Ramos Horta mengancam bahwa jika Indonesia tidak menyelenggarakan referendum bagi kemerdekaan timor timur, maka pasukan cyber dari seluruh dunia akan meretas sistem komputer yang vital, terutama dalam bidang pertahanan dan perbankan.
Definisi Digital dan Teknologi Digital
Perkataan Digital berasal dari bahasa Yunani yaitu Digitus yang berarti Jari Jemari. Biasanya mengacu pada sesuatu yang menggunakan angka, terutama bilangan angka biner. menggunakan angka 1 dan 0, diatur dalam kode yang berbeda untuk memudahkan pertukaran informasi. 1 dan 0 juga disebut sebagai bit (Binary Digit) dari kata digit biner yang mewakili potongan terkecil dari informasi dalam sistem digital.
Jika dikaji sistem digital maka tidak akan terlepas dari perkembangan teknologi. Perkembangan teknologi dalam sistem digital telah menjadi pendorong revolusi komunikasi memacu pengembangan komunikasi baru, informasi teknik manipulasi, dan peralatan komunikasi yang sudah ada sebelumnya.
Teknologi digital, adalah teknologi yang tidak lagi menggunakan tenaga manusia, atau manual. Tetapi cenderung pada sistem pengoperasian yang otomatis dengan sistem komputerisasi atau format yang dapat dibaca oleh komputer. Teknologi digital pada dasarnya hanyalah sistem penghitung yang sangat cepat yang memproses semua bentuk-bentuk informasi sebagai nilai-nilai numeris.
Harakah dan Dinamisme Internet

Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi, khususnya internet yang pesat telah menyebabkan harakah berkembang dengan lebih pantas dalam mencapai sasaran dakwahnya untuk memenangi hatibudi dan pemikiran rakyat.

Dalam konteks media penerangan dan hubungan media PAS (termasuk harakah) memang banyak. Diantaranya menggunakan beberapa teknologi ICT boleh dimanfaatkan: i) Telefon dan telefon bimbit, ii) Internet dan media baru (Portal/Blog, Facebook, Twitter, Instagram dll, iii) Radio, TV internet dan Stalit TV, iv) Majalah dan akhbar elektronik,. e-books, audio books, epaper, v) Papan kenyataan elektronik (indoor dan outdoor) di tempat awam, vi) MP3 Player, CD/VCD dan DVD, Film dll.
Tanpa memperincikan satu persatu apa yang telah saya bentangkan dalam satu wacana pada PAS Sabah untuk mendepani 30 tahun kehadapan politik digital bagi diadaptasikan oleh PAS terutama Harakah.
5 usaha pendigitalan Harakah berdasarkan inisiatif ICT yang dilakukan dalam tempoh 30 tahun ini adalah seperti berikut;

1) Harakah Edisi Internet dan Harakahdaily

Harakah segera memanfaatkan teknologi ICT ini dengan mengadakan
Harakah Edisi Internet seawal tahun 1997 yang dilancarkan oleh Ustaz Fadhil Mohd Noor, Presiden PAS ketika itu.

Pendokong-pendokong IT dari kalangan ahli PAS membantu Harakah memulakan usaha ini untuk menyiarkan bahan-bahan yang ada dalam akhbar harakah membantu memasukkan berita-berita, rencana-rencana utama dan kolum-kolum penting (ihat contoh dialamat, http://harakah4.tripod.com)

Bila kerajaan mengenakan sekatan terhadap penerbitan akhbar harakah pada tahun 2000 daripada 2 kali seminggu kepada 2 kali sebulan, harakah telah bersedia dengan versi internet, harakahdaily yang boleh
dilayari setiap hari.

Portal berita harakahdaily.com yang dikemaskini setiap hari digerakkan secara aktif mulai tahun 2000, selepas kemenangan besar PAS dalam PRU ke-10.

Sekarang ianya menjadi harakahdaily.net dengan kunjungan pelawat sekitar 70,000 (pageview) sehari dan dalam masa-masa peristiwa tertentu seperti pilihanraya, muktamar dan sebagainya boleh mencecah
100,000 sehari. Ianya juga secara tidak langsung merealisasikan sebahagian hasrat harakah untuk menjadi akhbar harian yang masih belum terlaksana.

2) Radio/TV Internet
Satu lagi prasarana penting menggunakan internet dalam menyampaikan penerangan dan dakwah ialah melalui siaran audio/visual seperti radio dan TV internet.

Serentak dengan kemunculan harakahdaily.com, harakah juga emulakan usaha mengadakan harakah TV yang dilancarkan pada 15hb. Mei, 2000 tetapi sempat bertahan selama setahun sahajakerana faktor kewangan.

Kemudian projek ini, webtv in telah dihidupkan semula dengan nama TVPAS bagi menghadapi PRU ke-12 pada Ogos, 2006. Selepas PRU ke-12, TVPAS telah diserahkan semula kepada Harakahdaily untuk digabungkan untuk memulakan semula segmen audio/video Harakahdaily pada tahun 2009.

Pelancaran radio internet rasmi Parti Islam SeMalaysia (PAS) iaitu radio hijau.fm menjelang PRU-13 masih bertahan dan mampu meningkatkan kefahaman masyarakat melalui teknik rancangan radio dalam menyampaikan intisari berita yang diterbitkan oleh harakah pada setiap isnin dan jumaat melalui slot sorotan berita.

3) eharakah – akhbar harakah versi digital

Setelah hampir 10 tahun menguasai teknologi internet, harakah memperkenalkan ePAPER harakah atau eharakah pada tahun bulan Jun, 2009. Mulai tahun 2013, ePAPER ini menjadi produk Digital yang utama kepada Kad Setia Pelanggan, Istiqamah.

Akhbar digital (ePAPER) Harakah ini adalah anda membaca harakah versi cetak secara online. Bezanya adalah ianya dicapai dalam talian dan boleh dicetak sendiri jika dikehendaki oleh pembaca online.

Dengan berkembangnya broadband dan capaian internet di negara kita, epaper ini merupakan pilihan masa depan yang sangat baik. Fokus utama
adalah kepada masyarakat bandar yang celik IT dari dalam dan luar negara serta generasi maya yang hidup dengan internet.

4) Perpustakaan online dan Pusat maklumat arkib digital Istiqamah, Myharakah
Pendigitilan bahan-bahan ilmu yang terkandung di dalam lipatan akhbar buku-buku harakah dan kitab rujukan Islam supaya lebih mudah dicapai dan ditelaah melalui capaian atas talian.

Sehubungan dengan ini, harakah sedang dalam proses membina sebuah arkib dan perpustakaan maya Islam yang dijadikan pilihan produk digital, kad setaia Pelanggan, Istiamah Gold dan Platinum dibawah “branding‟ atau jenama myharakah dengan hasrat berikut;

a) Menghidangkan berbagai capahan ilmu dan sumber pengetahuan Islam khususnya yang berkaitan dengan harakah.
b) Menghimpun dan menyimpan pelbagai sumber bahan bagi kemudahan capaian secara global.
c) Memberi peluang untuk berlakunya kerjasama yang berdaya maju dikalangan institusi perpustakaan Islam dan umum baik di peringkat nasional, serantau, mahupun sedunia.

5) Media – SMS, Facebook, Twitter harakah
Harakah juga turut memanfaatkan sms untuk menyampaikan berita terkini harakahnews dan media sosial seperti facebook dan twitter bagi menyebarluaskan berita-berita harakah di blog-blog dan portal-portal internet disamping memberi peluang seluas-luasnya untuk kemudahan perniagaan elektronik atau ebisnes untuk membantu usahawan-usahawan muslim berkembang sehingga terkenal melalui ruang iklan yang ditawarkan.

Harakah menjelang 30 tahun kehadapan.

Harakah akan meneruskan beberapa keutamaan yang perlu diusahakan dan dicapai selepas 30 tahun operasinya terutama dalam bidang pendigitalan dengan melahirkan beberapa produk digital yang baru yang dikenalpasti bagi memenuhi keperluan generarasi Y dan Z yang sedang berkembang pesat mendominiasi masyarakat maya sekarang ini disamping memperkemaskan edaran harakah cetak menerusi cawangan dan kawasan bagi menyampaikan informasi dan penerangan secara menyeluruh kepada semua pihak menggunakan media penerbitan terutama menjelang Pilihanraya umum ke14 (PRU ke14).

Unit Buku Harakah (UBH) berusaha menerbitkan buku 30 tahun harakah, Istiqamah Memimpin Perubahan. Sesiapa yang berhasrat menyumbang penulisan boleh emel kepada, shuhaimi@harakah.net.my dengan segera.

Akhbar tablod Harakah mula diterbitkan seminggu sebelum muktamar PAS 1987 setelah mendapat permit penerbitan sejak 1hb. Mac, 1987 sebagai surat berita atau dalam istilahnya akhbar pertubuhan tetapi kandungannya selain meliputi hal ehwal pertubuhan, ia boleh muatkan “rencana umum” dengan kekerapan seminggu sekali. Mulai tahun 1990, harakah diterbitkan 2 kali seminggu.

Sama ada disedari atau tidak, Harakah yang dilahirkan pada tahun 1987 telah menyambut ulang tahun ke30 pada tahun 2017 ini.

Kelahiran Harakah
Hasil post-mortem dalam pilihanraya umum 1986, mendapati ketiadaan
media menjadi salah satu punca kepada kekalahan PAS dalam pilihanraya tersebut. Dua orang pimpinan PAS yang bertanggungjawab terhadap penerangan ketika itu (Nakhaei Ahmad dan Subky Latif) memikirkan cara
bagaimana untuk menerbitkan penerbitan parti.

Harakah diterbitkan untuk membina masyarakat melalui penyebaran ilmu dan menyampaikan informasi serta penerangan secara menyeluroh kepada semua pihak dengan menggunakan medium penerbitan.

Dengan kandungan meliputi pelbagai perkara yang menyentuh pelbagai aspek Islam seperti tazkirah, khutbah, rencana dan berita umat islam di dalam dan luar Negara, harakah merupakan “senjata utama‟ penyebaran risalah Islam dan juga penerangan PAS kepada masyarakat dengan target edarannya 100,000 naskah setiap keluaran.

Malah edaran tertinggi Harakah pernah mencecah kepada 400,000 naskah dengan 2 keluaran seminggumenjelang pilihanraya umum ke-10 pada tahun 1999 menjadikannya 2 kali ganda dari edaran akhbar-akhbar
utama negara ketika itu.

Dengan pengaruh harakah yang begitu meluas, menyebabkan ianya pernah beberapa kali digantung dan dikenakan berbagai sekatan bagi menghalang edarannya dalam masyarakat.Umpamanya, pada tahun
2000, penerbitannya disekat menjadi 2 kali sebulan dengan edaran kepada ahli PAS sahaja sebelum dikembalikan semula penerbitannya 2 kali seminggu pada pertengahan tahun 2008.
Setelah 30 tahun harakah beroperasi, harakah berhadapan dengan pelbagai cabaran semasa dalam meneruskan survival dan halatuju harakah untuk 30 tahun akan dating dalam era digital sekarang ini.
Politik di era digital
Dalam teori politik, politik digital atau istilahnya lainnya Cyberpolitics (politik didunia maya) memanfaatkan perkembangan teknologi yang ada saat ini. Teknologi digital memiliki peranan dalam dunia politik, yakni bagaimana cara seorang tokoh politik dapat melakukan komunikasi politik yang baik dan tepat.
Tinggi dan rendahnya penyertaan politik dapat diatasi oleh faktor modernisasi dan meningkatnya komunikasi massa. Sehingga dikatakan teknologi digital sebagai produk modernisasi dan alat komunikasi yang memiliki massa yang besar turut memberikan peningkatan angka penyertaani masyarakat pada suatu politik.
Teknologi komunikasi atau informasi adalah istilah yang merujuk pada teknologi komunikasi modern yang terutama mencerminkan aplikasi komputer, telekomunikasi, atau kombinasi dari keduanya. Termasuk TV yang disiarkan secara global, dan tentu termasuk perangkat yang digunakan sebagai media sosial seperti i-pad dan smartphone.
Clarke dan Knake (2010) membahas bagaimana pemanfaatan teknologi di era digital khususnya internet, menjadi ajang baru dalam “perang antar Negara” dan bagaimana Negara dapat bertahan dalam peperangan cyber tersebut. Maka tidak mengherankan jika teknologi digital digunakan oleh seorang pemimpin suatu negara untuk mengancam pemimpin negara lain. Contohnya, pada bulan Agustus 1999, Jose Ramos Horta mengancam bahwa jika Indonesia tidak menyelenggarakan referendum bagi kemerdekaan timor timur, maka pasukan cyber dari seluruh dunia akan meretas sistem komputer yang vital, terutama dalam bidang pertahanan dan perbankan.
Definisi Digital dan Teknologi Digital
Perkataan Digital berasal dari bahasa Yunani yaitu Digitus yang berarti Jari Jemari. Biasanya mengacu pada sesuatu yang menggunakan angka, terutama bilangan angka biner. menggunakan angka 1 dan 0, diatur dalam kode yang berbeda untuk memudahkan pertukaran informasi. 1 dan 0 juga disebut sebagai bit (Binary Digit) dari kata digit biner yang mewakili potongan terkecil dari informasi dalam sistem digital.
Jika dikaji sistem digital maka tidak akan terlepas dari perkembangan teknologi. Perkembangan teknologi dalam sistem digital telah menjadi pendorong revolusi komunikasi memacu pengembangan komunikasi baru, informasi teknik manipulasi, dan peralatan komunikasi yang sudah ada sebelumnya.
Teknologi digital, adalah teknologi yang tidak lagi menggunakan tenaga manusia, atau manual. Tetapi cenderung pada sistem pengoperasian yang otomatis dengan sistem komputerisasi atau format yang dapat dibaca oleh komputer. Teknologi digital pada dasarnya hanyalah sistem penghitung yang sangat cepat yang memproses semua bentuk-bentuk informasi sebagai nilai-nilai numeris.
Harakah dan Dinamisme Internet

Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi, khususnya internet yang pesat telah menyebabkan harakah berkembang dengan lebih pantas dalam mencapai sasaran dakwahnya untuk memenangi hatibudi dan pemikiran rakyat.

Dalam konteks media penerangan dan hubungan media PAS (termasuk harakah) memang banyak. Diantaranya menggunakan beberapa teknologi ICT boleh dimanfaatkan: i) Telefon dan telefon bimbit, ii) Internet dan media baru (Portal/Blog, Facebook, Twitter, Instagram dll, iii) Radio, TV internet dan Stalit TV, iv) Majalah dan akhbar elektronik,. e-books, audio books, epaper, v) Papan kenyataan elektronik (indoor dan outdoor) di tempat awam, vi) MP3 Player, CD/VCD dan DVD, Film dll.
Tanpa memperincikan satu persatu apa yang telah saya bentangkan dalam satu wacana pada PAS Sabah untuk mendepani 30 tahun kehadapan politik digital bagi diadaptasikan oleh PAS terutama Harakah.
5 usaha pendigitalan Harakah berdasarkan inisiatif ICT yang dilakukan dalam tempoh 30 tahun ini adalah seperti berikut;

1) Harakah Edisi Internet dan Harakahdaily

Harakah segera memanfaatkan teknologi ICT ini dengan mengadakan
Harakah Edisi Internet seawal tahun 1997 yang dilancarkan oleh Ustaz Fadhil Mohd Noor, Presiden PAS ketika itu.

Pendokong-pendokong IT dari kalangan ahli PAS membantu Harakah memulakan usaha ini untuk menyiarkan bahan-bahan yang ada dalam akhbar harakah membantu memasukkan berita-berita, rencana-rencana utama dan kolum-kolum penting (ihat contoh dialamat, http://harakah4.tripod.com)

Bila kerajaan mengenakan sekatan terhadap penerbitan akhbar harakah pada tahun 2000 daripada 2 kali seminggu kepada 2 kali sebulan, harakah telah bersedia dengan versi internet, harakahdaily yang boleh
dilayari setiap hari.

Portal berita harakahdaily.com yang dikemaskini setiap hari digerakkan secara aktif mulai tahun 2000, selepas kemenangan besar PAS dalam PRU ke-10.

Sekarang ianya menjadi harakahdaily.net dengan kunjungan pelawat sekitar 70,000 (pageview) sehari dan dalam masa-masa peristiwa tertentu seperti pilihanraya, muktamar dan sebagainya boleh mencecah
100,000 sehari. Ianya juga secara tidak langsung merealisasikan sebahagian hasrat harakah untuk menjadi akhbar harian yang masih belum terlaksana.

2) Radio/TV Internet
Satu lagi prasarana penting menggunakan internet dalam menyampaikan penerangan dan dakwah ialah melalui siaran audio/visual seperti radio dan TV internet.

Serentak dengan kemunculan harakahdaily.com, harakah juga emulakan usaha mengadakan harakah TV yang dilancarkan pada 15hb. Mei, 2000 tetapi sempat bertahan selama setahun sahajakerana faktor kewangan.

Kemudian projek ini, webtv in telah dihidupkan semula dengan nama TVPAS bagi menghadapi PRU ke-12 pada Ogos, 2006. Selepas PRU ke-12, TVPAS telah diserahkan semula kepada Harakahdaily untuk digabungkan untuk memulakan semula segmen audio/video Harakahdaily pada tahun 2009.

Pelancaran radio internet rasmi Parti Islam SeMalaysia (PAS) iaitu radio hijau.fm menjelang PRU-13 masih bertahan dan mampu meningkatkan kefahaman masyarakat melalui teknik rancangan radio dalam menyampaikan intisari berita yang diterbitkan oleh harakah pada setiap isnin dan jumaat melalui slot sorotan berita.

3) eharakah – akhbar harakah versi digital

Setelah hampir 10 tahun menguasai teknologi internet, harakah memperkenalkan ePAPER harakah atau eharakah pada tahun bulan Jun, 2009. Mulai tahun 2013, ePAPER ini menjadi produk Digital yang utama kepada Kad Setia Pelanggan, Istiqamah.

Akhbar digital (ePAPER) Harakah ini adalah anda membaca harakah versi cetak secara online. Bezanya adalah ianya dicapai dalam talian dan boleh dicetak sendiri jika dikehendaki oleh pembaca online.

Dengan berkembangnya broadband dan capaian internet di negara kita, epaper ini merupakan pilihan masa depan yang sangat baik. Fokus utama
adalah kepada masyarakat bandar yang celik IT dari dalam dan luar negara serta generasi maya yang hidup dengan internet.

4) Perpustakaan online dan Pusat maklumat arkib digital Istiqamah, Myharakah
Pendigitilan bahan-bahan ilmu yang terkandung di dalam lipatan akhbar buku-buku harakah dan kitab rujukan Islam supaya lebih mudah dicapai dan ditelaah melalui capaian atas talian.

Sehubungan dengan ini, harakah sedang dalam proses membina sebuah arkib dan perpustakaan maya Islam yang dijadikan pilihan produk digital, kad setaia Pelanggan, Istiamah Gold dan Platinum dibawah “branding‟ atau jenama myharakah dengan hasrat berikut;

a) Menghidangkan berbagai capahan ilmu dan sumber pengetahuan Islam khususnya yang berkaitan dengan harakah.
b) Menghimpun dan menyimpan pelbagai sumber bahan bagi kemudahan capaian secara global.
c) Memberi peluang untuk berlakunya kerjasama yang berdaya maju dikalangan institusi perpustakaan Islam dan umum baik di peringkat nasional, serantau, mahupun sedunia.

5) Media – SMS, Facebook, Twitter harakah
Harakah juga turut memanfaatkan sms untuk menyampaikan berita terkini harakahnews dan media sosial seperti facebook dan twitter bagi menyebarluaskan berita-berita harakah di blog-blog dan portal-portal internet disamping memberi peluang seluas-luasnya untuk kemudahan perniagaan elektronik atau ebisnes untuk membantu usahawan-usahawan muslim berkembang sehingga terkenal melalui ruang iklan yang ditawarkan.

Harakah menjelang 30 tahun kehadapan.

Harakah akan meneruskan beberapa keutamaan yang perlu diusahakan dan dicapai selepas 30 tahun operasinya terutama dalam bidang pendigitalan dengan melahirkan beberapa produk digital yang baru yang dikenalpasti bagi memenuhi keperluan generarasi Y dan Z yang sedang berkembang pesat mendominiasi masyarakat maya sekarang ini disamping memperkemaskan edaran harakah cetak menerusi cawangan dan kawasan bagi menyampaikan informasi dan penerangan secara menyeluruh kepada semua pihak menggunakan media penerbitan terutama menjelang Pilihanraya umum ke14 (PRU ke14).

Unit Buku Harakah (UBH) berusaha menerbitkan buku 30 tahun harakah, Istiqamah Memimpin Perubahan. Sesiapa yang berhasrat menyumbang penulisan boleh emel kepada, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. dengan segera.