20
Mon, May
17 Artikel Baru

Zaid pilih untuk jawab tulisan saya - Nik Abduh

Berita
Typography

"PANDAI Dato Zaid Ibrahim memanas barankan saya. Siap ugut-ugut pulak di hujungnya," ujar AJK PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz.

Menurut Nik Abduh menerusi tulisan di laman facebook semalam, dalam banyak-banyak tulisan mengkritik Zaid, telah memilih untuk menjawab tulisan beliau berkait isu kritikannya terhadap juruterbang AirAsia.

Berikut tulisan Nik Abduh.

Dato Zaid Ibrahim, dalam banyak-banyak tulisan mengkritik beliau, telah memilih untuk menjawab tulisan saya berkait isu kritikannya terhadap juruterbang AirAsia.

Saya berbesar hati bila ada orang besar-besar membaca tulisan saya. Biasanya saya menulis dengan niat dan harapan untuk dibaca oleh orang biasa-biasa saja macam saya juga. Bila ada orang besar-besar baca, saya jadi teruja. Macam kes MB Selangor baca tulisan saya hari itu.

Dato Zaid Ibrahim marah benar. Saya dinobatnya sebagai sombong dan perasan alim. Perangai lama orang PAS, katanya. Tak pelik katanya, Nik Abduh pun tak faham 1MDB. Jadi bukan taraf Nik Abduh nak ulas tulisan Dato Zaid Ibrahim.

Saya apa lagi, naik anginlah. Menyeringai macam harimau dan singa nak menerkam dan balas balik. Pandai Dato Zaid Ibrahim memanas barankan saya. Siap ugut-ugut pulak di hujungnya.

Tapi tengah panas baran tu, saya terbelek pula WhatsApp anak lelaki saya di Afrika Selatan di dalam grup famili yang hantar gambar-gambar singa, cheetah, harimau dan zirafah yang duduk relaks-relaks je di safari mini yang dilawatinya sempena cuti raya Idil Fitri. Tetiba pula hati saya jadi sejuk. Pandai pulak binatang-binatang ganas ni menyejukkan hati saya.

Saya fikir, kadang-kadang haiwan ni lebih berguna untuk diikuti sunnah hidup mereka berbanding manusia yang sengal dan liat daripada mendengar nasihat dan peringatan agama.

Daripada memilih untuk menjawab, saya tukar untuk tidak menjawab. Lagi pun, setelah saya buat sedikit jelajah di internet, hampir semua netizen faham tulisan Dato Zaid Ibrahim sebagaimana saya faham, kritik sebagaimana saya kritik dan marah sebagaimana saya marah. Kawan saya yang kerja kat AirAsia hubungi saya dan beritahu bahawa rakan-rakan sekerjanya yang otak liberal pun marahkan Dato Zaid Ibrahim.

Ia mencukupi sebagai jawaban.

Tanpa Dato Zaid Ibrahim seorang untuk mengambil manfaat daripada tulisan pendek saya itu, saya kongsikannya untuk rakyat Malaysia dan saya sendiri. Semoga bermanfaat.