TINDAKAN Kerajaan Terengganu menjalankan hukuman terhadap pasangan wanita yang melakukan jenayah musahaqah secara tidak langsung telah menarik perhatian rakyat seluruh negara.

Hukuman bersabitkan kesalahan di bawah Seksyen 30, Enakmen Jenayah Syariah Terengganu (Takzir) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59(1) di Mahkamah Tinggi Terengganu itu dijalankan penuh ketelitian tanpa mendatangkan kecederaan parah ke atas pasangan berkenaan.

Walaupun terdapat pihak tertentu yang cuba mempertikaikan cara penguatkuasaan undang-undang takzir itu dilaksanakan, namun ia dilihat hanya bersandarkan alasan peribadi dan kononnya tidak menepati hak asas kemanusiaan.

PAS Kedah mengambil pendirian menyokong tindakan Kerajaan Terengganu melaksanakan undang-undang syariah berkaitan dalam ruang lingkup bidang kuasa perundangan negeri yang termaktub di dalam Senarai 2 Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Tidak dinafikan, undang-undang tersebut berjaya membuka mata semua pihak walaupun mendapat pelbagai reaksi. Namun hakikatnya, falsafah hukuman syariah memutikkan rasa kegerunan terhadap Allah SWT.

Secara tidak langsung ia dapat mendidik masyarakat khususnya yang beragama Islam, melahirkan keinsafan dan juga tidak dinafikan ia juga merupakan senjata yang dapat membendung gejala sosial seperti perlakuan seks luar tabie.

Justeru itu, tindakan yang diambil oleh Kerajaan Terengganu amat tepat memandangkan kes-kes seumpama itu yang hangat diperjuangkan oleh golongan LGBT dilihat semakin menular di Malaysia sekarang ini.

Masyarakat perlu disedarkan, perlakuan menyanggahi fitrah ketentuan Allah itu bukan sahaja mengundang masalah kesihatan serta pelbagai penyakit malah merupakan dosa besar di sisi Allah dan akan menerima azab yang pedih di akhirat kelak.

DR AHMAD FAKHRUDDIN FAKHRURAZI
Pesuruhjaya PAS Kedah
5 September 2018 – HARAKAHDAILY 5/9/2018

ISU hukuman sebatan terhadap pesalah lesbian oleh Mahkamah Syariah Kuala Terengganu masih menjadi bualan ramai pihak. Ia tidak kurang lebih turut mendapat kecaman sebahagian golongan yang berlindung di bawah nama hak asasi manusia yang masih menganggap hukuman tersebut tidak wajar dilaksanakan.

Namun, pelaksanaan hukuman enam kali sebatan tersebut menjawab sebahagian besar kecaman dan penyelewengan yang dihamburkan terhadap hukuman perundangan Islam. Bentuk sebatan yang dikenakan jauh lebih berperikemanusiaan dan bertujuan mendidik para pesalah supaya kembali ke pangkal jalan, berbanding sebatan sivil yang menyakitkan.

Malangnya, sebahagian pihak masih berterusan menuduh hukuman tersebut sebagai kejam. Pertikaian mereka bertitik tolak daripada dua aspek; pertama, ke atas kesalahan seksual lesbian dan sebagainya yang dianggap tidak menghormati kehidupan privasi golongan LGBT dan kedua, ke atas bentuk hukuman sebatan yang dianggap 'barbaric' dan bertentangan dengan perjanjian antarabangsa khususnya Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat (Universal Declaration of Human Rights - UDHR).

Sewajarnya mereka membandingkan bentuk sebatan syariah dan sivil sebelum memproklamir hukuman sebatan syariah tersebut sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan. Ia suatu bentuk tohmahan yang tidak dapat diterima oleh akal yang waras.

Tambahan pula, Islam juga sangat menghormati maruah seseorang, tetapi adalah tidak tepat untuk menghujahkan sebatan di hadapan khalayak sebagai sesuatu tindakan untuk menjatuhkan maruah si pesalah. Ia perlu dilihat sebagai langkah untuk memberikan keinsafan serta sebagai cegah rintang (deterrence) kepada pihak lain supaya tidak mengulangi kesalahan yang sama.

Pihak yang berterusan menggunakan hujah hukuman sebatan tersebut sebagai bertentangan dengan perjanjian antarabangsa (international treaties) seperti UDHR dan sebagainya seharusnya lebih teliti dalam memberikan pandangan. Kita mempunyai undang-undang domestik yang terpakai ke atas setiap rakyat di negara ini dan tidak diikat oleh sebarang perjanjian antarabangsa.

Perbahasan ini turut ditekankan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid dalam beberapa penulisan beliau. Amat tidak wajar dibanding-banding undang-undang domestik yang lebih mengikat dengan undang-undang atau perjanjian di peringkat antarabangsa.

Justeru, kejayaan awal perlaksanaan hukuman sebat ini seharusnya membuka mata mengenai keadilan serta hukuman yang lebih membumi bagi menyedarkan si pesalah dan masyarakat lain amnya. Jelas ia satu langkah memastikan perundangan Islam semakin realistik di negara ini dalam usaha mengekang sebarang jenayah yang bertentangan dengan sifat insani. – HARAKAHDAILY 5/9/2018

Penulis ialah Ahli Parlimen Kemaman.

DALAM keadaan terancang dan halus, ada agamawan yang guna agama untuk menjauhkan lagi orang kepada amalan hidup agama. Contoh:

Bermain dengan Maqasid Syariat

Ulamak memperkenalkan manhaj Maqasid Syariat bagi berijtihad menentukan hukum perkara-perkara yang tidak ada di zaman Nabi. Bab dadah, dihukumkan haram sama seperti minum arak kerana Maqasid pengharaman arak adalah kerana ia merosakkan akal, dan dadah juga rosak akal.

Tapi agamawan perosak agama putar belit Maqasid supaya hukum-hukum yang telah selesai zaman Nabi dirombak. Dalam bab hukuman kesalahan syarak, mereka berpendapat Maqasid Hudud adalah bagi mencapai keadilan. Sekiranya keadilan dapat dicapai tanpa Hudud, maka Hudud sudah boleh dirombak.

Melampau pada Fath Zarai'

Ulamak memperkenalkan teori Sadd Zarai' (menutup lubang) bagi menghalang perkara haram dan mudarat berlaku. Contohnya haram jual pedang ketika dua orang sedang bergaduh, bimbang pedang digunakan untuk membunuh sesama mereka.

Tapi agamawan perosak agama mengetengahkan teori Fath Zarai', kerana teori ini boleh mengharuskan melakukn perkara haram atas sebab tertentu. Contohnya keharusan berbohong pada keadaan tertentu. Tapi tujuan agamawan ini supaya orang awam membiasakan diri dengan perkara haram.

Sekejap Salafi, sekejap Sufi

Menjadi Syadid dan Literalis (Zahiri) dari segi Riwayah dan Dirayah ketika berhadapan dengan isu-isu ibadah. Tetapi menjadi sangat Falsafi dan Kontekstualis (Batini) bila hal-hal yang berkait dengan siasah.

Contoh dalam bab amalan ibadat sunat, terus tolak bila Hadis lemah, atau tidak ada Hadis khusus mengenainya. Tapi bila bab menjalankan hukuman jenayah, perkara bukan Hadis pun jadi hujah mereka. Hadis yang jelas dan khusus pun cuba dipertikaikan lagi atas alasan kondusif, tak kena Waqi' dan macam-macam.

Ruhama pada Kafir, Asyidda' sesama Muslim

Sentiasa berpersepsi buruk terhadap sesama Islam dan orang soleh tetapi sentiasa berpersepsi baik kepada orang Kafir dan Fasiq.

Contohnya sangat suka mendedahkan keburukan asatizah, ada sahaja isu melibatkan agamawan terus diviralkan seolah semua agamawan sebegitu. Tapi bila bab geng LGBT, geng tak jaga solat, sentiasa dibela seperti LGBT perlu dilayan baik, tak solat tak semestinya jahat, dan sebagainya.

Sengaja saya sebutkan mengenai agamawan jahat, kerana tahukah anda, Dajjal juga adalah seorang agamawan. Dia akan mengajak kepada Islam, tapi Islam versi Sekular. Versi yang tidak asli dan makin menjauhkan orang dari tuhan. Sabda Rasulullah S.A.W:

الدجال ليس به خفاء يجيء من قبل المشرق فيدعو إلى الدين فيتبع ويظهر، فلا يزال حتى يقدم الكوفة فيظهر الدين ويعمل به فيتبع ويحث على ذلك...الخ

"Dajjal tiada syak lagi, akan muncul dari Timur. Mengajak pada agama lalu diikuti dan berkembang. Terus begitu hingga dia sampai ke Kufah, mempamerkan agama dan beramal dengannya lalu diikuti dan dia menyarankan demikian.."

[HR Thabrani]

24 Zulhijjah 1439
4 September 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 4/9/2018

 

APABILA orang Islam hendak mengamalkan hak mereka, maka terserlah wajah-wajah dan tulisan yang anti kepada penghayatan Islam. Apabila hukum sebat syariah tidak salah dari segi bidang kuasa Mahkamah Syariah, maka mereka cuba bermain dengan emosi pula. Kenapa sebat dilaksanakan di hadapan orang ramai, ini bukan cara untuk mendidik? Macam-macam lagi tuduhan untuk memperkecilkan syariat Allah SWT.

Sebenarnya golongan ini hendak apa? Mereka hendak membentuk masyarakat ke arah mana. Bercakap dengan emosi atau memang tidak suka dengan Islamisasi.

Perlu diingatkan umat Islam hanya menuntut hak mereka di dalam kerangka perlembagaan. Umat Islam masih menggunakan muwajahah silmiah. Mereka bukan menuntut hak mereka dengan kekerasan dan di luar batas demokrasi. Mereka masih menghormati ulama yang melarang menggunakan kekerasan.

Harapan saya supaya semua lapisan masyarakat daripada pemimpin hingga orang biasa, sama ada Islam atau bukan Islam perlu menghormati hak orang Islam. Jangan ada orang yang cuba hendak melakukan provokasi dan penghinaan kepada usaha untuk mengangkat Syariat Islam.

Isu agama, isu yang cukup sensitif. Orang Islam di negara ini, boleh sabar jika tanah mereka hilang tetapi mereka tidak boleh agama mereka dicabul dan dihina. Jika hendak keharmonian dikekalkan hormatlah hak orang Islam sebagaimana Islam melarang penganutnya mengganggu agama orang bukan Islam.

USTAZ IDRIS AHMAD
Naib Presiden PAS
4 September 2018 – HARAKAHDAILY 4/9/2018

PAS membuktikan bahawa Islam bukan hanya menjadi tempelan dan slogan perjuangan, tetapi benar-benar gerakan Islam itu serius dalam melaksanakannya di medan operasi masyarakat. Meskipun dalam keterbatasan kuasa dan pemerintahan, kerajaan yang dipimpin oleh PAS di Kelantan dan Terengganu terus mengorak langkah dalam mengaplikasikan pelaksanaan Islam sebagai bahan rujukan umat dan masyarakat di negara ini seluruhnya.

riduan mnorGeger dan gegak gempita media baru dan media arus perdana termasuk BBC mengulas panjang hukuman sebat ke atas dua wanita atas kesalahan cuba melakukan hubungan seks sejenis. Ia berjaya dilaksanakan di khalayak ramai dalam kamar Mahkamah Tinggi Syariah di sini, yang dikendalikan oleh pihak Jabatan Penjara Malaysia.

Hukuman dijalankan mengikut Seksyen 125 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama kerana musahaqah. Sebatan syarie ini sedikit sebanyak ia menjadi asas penting kepada masyarakat agar melihat kebaikan hukuman Islam dan kesannya kepada masyarakat.

Walaupun di saat ini ada suara menempik yang menyanggah hukuman tersebut dilaksanakan kerana pelbagai alasan, pastinya alasan utama di sebalik penentangan itu kerana mereka tidak senang jika undang-undang Islam menjadi panduan utama dalam penyelesaian masalah maksiat dan kemungkaran yang dilakukan oleh manusia.

Perlu diketahui bahawa pelaksanaan syariat Islam dengan hukuman yang disaksikan oleh khalayak ramai tidak berniat menjatuhkan maruah pesalah, tetapi ia adalah hukuman sebagai mendidik pesalah dan orang ramai.

Walaupun sebatan yang dilaksanakan tidak sekuat hukuman rotan sebagaimana mahkamah sivil, tetapi aspek pelajaran itu yang perlu dititikberatkan. Dalam aspek hukuman sebat, Islam tidak bersifat mahu mendera pesalah melalui hukuman, ianya memberi bekas pendidikan kepada semua.

Mereka yang bersuara lantang membantah pelaksanaan hukuman terbabit tidak menyedari bahaya pelakuan seks songsang, maksiat atau perzinaan dalam masyarakat. Pernahkah mereka insafi jumlah pelaku seks dari kalangan remaja dan dewasa, statistik kelahiran anak luar nikah, kes-kes rogol, sumbang mahram, lesbian, gay, dan sebagainya yang membimbangkan dalam negara ketika ini. Mereka merasa hukuman ini begitu ngeri, menyiksakan, dan memalukan sedangkan mereka tidak terfikir kejahatan yang pesalah ini lakukan serta kesannya dalam masyarakat. Mereka juga langsung tidak tergambar bagaimana Allah menyediakan solusi dalam penyelesaian masalah sosial yang rumit melalui syariat Islam.

Sepatutnya mereka yang lantang menentang hukuman ini menyaksikan sendiri pelaksanaannya dan bandingkan dengan hukuman sivil yang dibuat sekarang. Buatlah rencana, kajian, penyelidikan, tesis mahupun penelitian bagi menghakimi antara undang-undang syariat Islam dengan undang-undang sivil. Jangan kerana hukuman itu adalah hukuman Syariah, apa sahaja yang dibuat akan ditentang tanpa melihat, membaca, menelaah dan mengkaji hukuman terbabit.

Pejuang lesbian, gay, biskesual dan transgender (LGBT) mungkin merasa terancam dengan hukuman yang dikenakan ini, dan sememangnya tugas kerajaan PAS untuk meluruskan kefahaman ummah terhadap perundangan syariah.

Kelompok liberal di negara ini berdiri dibelakang tuntutan songsang untuk mengiktiraf LGBT, menguatkan kedudukan, memberi hak dan kelihatan semakin membuncah keberanian mereka di akhir-akhir ini. Setidak-tidaknya, mereka perlu sedar bahawa ramai umat Islam bangkit menentang kegiatan songsang dan kemungkaran yang dilakukan oleh segelintir manusia yang tidak takut kepada Allah dan azabnya.

Ketika suara dan perjuangan mereka memuncak, hukuman seperti ini mengendurkan diri dan menyedari bahawa mereka berada di bumi Malaysia yang diiktiraf sebagai sebuah negara Islam, dan bukan di negara-negara Barat yang bebas tanpa sekatan. – HARAKAHDAILY 5/9/2018

Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS pusat dan Pengerusi LESTARI.

SEMALAM, 3.9.2018 - Mahkamah Tinggi Georgetown, Pulau Pinang telah melepas dan membebaskan (discharged and acquitted) YB Lim Guan Eng (LGE) dan Phang Li Koon daripada 2 pertuduhan di bawah Seksyen 23 Malaysian Anti-Corruption Commission Act 2009 dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan. Perintah pembebasan penuh tersebut dibuat oleh Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail selepas Timbalan Pendakwaraya Datuk Masri Mohd Daud pada awal prosiding semalam, memaklumkan kepada Mahkamah bahawa Peguam Negara tidak berhajat untuk meneruskan pendakwaan terhadap LGE dan Phang serta memohon menarik balik pertuduhan di bawah Seksyen 254(3) Kanun Tatacara Jenayah.

Timbalan Pendakwaraya tersebut memaklumkan kepada Mahkamah bahawa: “Pihak Pendakwaan telah menerima representasi dari kedua-dua tertuduh dan selepas membuat penelitian, pihak pendakwaan memutuskan untuk menarik balik pertuduhan-pertuduhan tersebut berdasarkan peruntukan undang-undang dibawah Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah untuk dilepas tanpa bebas”.

Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah bersama Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan memberikan budibicara mutlak kepada Peguam Negara untuk antara lainnya memulakan pendakwaan dan menarik balik pendakwaan terhadap seseorang tertuduh.

Adalah menjadi maklumat awam bahawa Peguam Negara Tommy Thomas adalah bekas Peguam kepada LGE dalam prosiding yang sama, walaupun hanya setakat yang melibatkan prosiding menghina mahkamah (contempt proceeding) sebelum ini.

Sebulan yang lalu, pada 2.8.2018, Pejabat Peguam Negara mengeluarkan kenyataan bahawa Peguam Negara Tommy Thomas menarik diri dari mengendalikan atau terlibat dalam pertuduhan ke atas LGE dan Phang, dan memaklumkan bahawa kes tersebut dikendalikan oleh Peguamcara Negara (Solicitor General) Engku Nor Faizah Engku Atek dan Zauyah Be Loth Khan.

LUHAM berpandangan bahawa sekalipun Pejabat Peguam Negara mengeluarkan kenyataan rasmi sedemikian, untuk menjarakkan Peguam Negara Tommy Thomas dari kes LGE, namun kenyataan tersebut tidak mampu memadamkan keresahan awam terhadap pentadbiran keadilan dalam konteks pendakwaan (dan pengguguran pendakwaan) yang dilihat masih diselubungi konflik kepentingan. Dalam keadaan Peguam Negara masih aktif mentadbir urusan harian Pejabat Peguam Negara, adalah tidak meyakinkan untuk rakyat mempercayai bahawa pegawai bawahannya termasuk Peguamcara Negara dapat membuat pertimbangan yang adil dan objektif dalam mempertimbangkan representasi dari kalangan tokoh-tokoh Kerajaan termasuk LGE.

Tambahan pula, penelitian terhadap Seksyen 376(2) Kanun Tatacar Jenayah, iaitu satu peruntukan yang memberikan kuasa kepada Peguamcara Negara untuk bertindak dan membuat keputusan selaku Pendakwaraya (Public Prosecutor), hanya boleh diaplikasi dalam 2 keadaan sahaja – iaitu in case of absence or inability to act of the Attorney General. [dalam ketiadaan dan ketidakupayaan Peguam Negara untuk menjalankan tugasnya].

Apa yang jelas, sewaktu Pejabat Peguam Negara membuat kenyataan tentang penarikan diri Tommy Thomas dari mengendalikan kes/representasi oleh LGE, Tommy Thomas masih seorang Peguam Negara yang aktif dan sihat pada kacamata undang-undang, dan dengan itu bukanlah seseorang yang berada dalam keadaan ”absence atau ”inability” sebagaimana kehendak Seksyen 376(2) Kanun Tatacara Jenayah. Oleh itu, memindahkan tanggungjawab pengendalian kes kepada Peguamcara Negara adalah bertentangan dengan undang-undang dan sukar dipertanggungjawabkan.

Dalam pada itu, LUHAM mendesak Pejabat Peguam Negara membuat kenyataan awam serta-merta untuk merungkaikan isu konflik kepentingan dengan menjawab persoalan-persoalan berikut:

(a) Apakah fakta-fakta representasi yang dipertimbangkan oleh pihak pendakwaan dalam melaksanakan budibicara untuk menggugurkan pendakwaan terhadap LGE?

(b) Apakah siasatan SPRM dan keterangan 25 orang saksi yang telah dipanggil tidak langsung mempunyai nilai prima facie untuk meneruskan pendakwaan sekurang-kurangnya pada peringkat kes pendakwaan?

(c) Apakah bentuk fakta-fakta baru yang mungkin ada dan telah tidak dipertimbangkan oleh pihak Pendakwaan sebelum ini?

Pada akhirnya, LUHAM mendesak Peguam Negara Malaysia Baru agar dilihat agar mengotakan janjinya untuk mempertahankan keluhuran undang-undang dan hendaklah tidak dilihat sebagai mewarisi pendakwaan terpilih (selective prosecution) Kerajaan terdahulu.

Sejahtera Bersama Islam

Wan Rohimi Wan Daud
Timbalan Pengerusi Lujnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (LUHAM), PAS Pusat
4 September 2018 | 23 Zulhijjah 1439 – HARAKAHDAILY 4/9/2018

PILIHAN Raya Kecil (PRK) N32 bagi Dun Seri Setia adalah medan terbaik bagi rakyat memberikan pengajaran kepada kerajaan PH dengan mengundi calon PAS. Rakyat seharusnya sedar akan permainan kerajaan PH yang dilihat gagal menunaikan janji manifesto yang dicanangkan ketika kempen PRU14 lalu dalam tempoh 100 hari yang dijanjikan.

Manifesto berkaitan tol, peluang pekerjaan baharu untuk sejuta rakyat, PTPTN, KWSP untuk suri rumah dan banyak lagi janji hanyalah sebagai manisan untuk memancing undi namun sehingga kini masih gagal dilaksanakan.

Dengan mengundi dan memenangkan calon PAS di Seri Setia termasuklah memberi undi kepada calon MCA di Balakong adalah sebagai satu isyarat kepada kerajaan PH untuk berhati-hati agar tidak sewenang-wenangnya membuli rakyat lagi.

Pemilihan kepimpinan menerusi medium pilihan raya sama ada PRU atau PRK adalah melibatkan soal kelayakan seseorang untuk menunaikan amanah dan memberikan hak kepada mereka yang selayaknya.

Apa yang berlaku sekarang adalah akibat daripada menyerahkan urusan pentadbiran kepada mereka yang bukan selayaknya mentadbir. Pentadbiran negara menjadi tidak stabil dan terus membebankan rakyat. Ini jelas dari sabdaan Baginda SAW menerusi sebuah hadis.

إذا وُسِّدَ الأمر إلى غير أهله فانتظر الساعة

Maksudnya: “Apabila diserahkan urusan kepada bukan ahlinya yang layak, maka tunggulah kehancuran.” [Riwayat al-Bukhari]

Dalam situasi pasca PRU14 ini, kematangan dalam mewujudkan kestabilan politik di tanah air ialah dengan menguatkan peranan pembangkang. Ini membolehkan suara rakyat dapat diangkat kepada Dewan Negeri agar diberikan perhatian lebih oleh kerajaan sedia ada.

Malah dengan mewujudkan pembangkang yang kuat, ia mampu menjadi penyemak dan pengimbang terhadap perjalanan pentadbiran kerajaan agar tidak memperjudikan nasib rakyat.

Sudahlah manifesto gagal dilaksanakan dalam tempoh yang dijanjikan, apa yang berlaku pula adalah amat membimbangkan dengan isu seperti gerakan LGBT yang semakin menjadi-jadi, tidak mengutamakan isu pemerkasaan Mahkamah Syariah dan sebagainya.

Sehubungan itu, memperkuatkan suara pembangkang di negeri Selangor menerusi PRK kali ini adalah langkah terbaik dalam menstabilkan politik menerusi semak dan imbang daripada suara pembangkang yang kuat.

Oleh yang demikian, segala usaha yang menjurus ke arah membantu kepada kemenangan calon PAS yang datang daripada pelbagai pihak dan parti pembangkang lain adalah suatu usaha yang berteraskan kebaikan. Ini antara sikap yang patut dijadikan contoh dalam kematangan berpolitik bagi mempastikan kebajikan rakyat terbela.

Rekod pengalaman PAS dalam berpolitik, PAS meletakkan agenda kepentingan agama dan ummah sebagai keutamaan. Oleh itu, jalinan kerjasama PAS atas apa-apa persefahaman adalah berteraskan keuntungan kepada Islam.

Justeru, Dewan Ulamak PAS Pusat menyeru agar semua pengundi menunaikan kewajipan mereka dengan keluar mengundi calon PAS di Seri Setia. Kekalahan calon PH dalam PRK ini akan mengurangi kuasa kerajaan PH dan menguatkan suara pembangkang sebagai semak imbang terhadap perjalanan pentadbiran kerajaan PH.

PAS telah menyediakan calon yang sangat berpotensi dengan rekod cemerlang yang dimiliki oleh Dr Halimah Ali semasa beliau menjawat jawatan sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri sebelum ini. Semoga kemenangan berpihak kepada calon PAS di N32 Seri Setia.

“Sejahtera Bersama Islam”
“Membina Negara Sejahtera”

USTAZ DATO’ DR. HAJI MAHFODZ MOHAMED
Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat
23 Zulhijjah 1439 / 4 September 2018 – HARAKAHDAILY 4/9/2018

More Articles ...