SAYA segera menghubungi rakan-rakan lama saya yang tinggal di sekitar Kampung Guar Syed Alwi, Taman Jali dan kawasan yang berdekatan Kangar, Perlis selepas membaca berita mengenai penamatan kontrak dan pertukaran 25 imam-imam di beberapa masjid di Perlis. Jelas maklumat yang didapati, tindakan ini tidak wajar bagi sesetengah tempat, di mana kariah di situ, menyukai imam-imam yang dikenakan tindakan itu.

Saya bersama mereka ini selama lebih kurang empat tahun setengah, ketika bertugas di Perlis. Sebagai jiran, saya mengenali Imam Din (Kamaradin Napiah) yang ditamatkan kontraknya dan adik beliau Baharuddin Napiah yang ditugaskan ke kariah Tok Kuning, kira-kira 10km dari lokasi sekarang. Mereka berdua juga adalah abang kepada penyanyi nasyid tanah air, Ustaz Amaluddin atau Ustaz Amal.

Ketika itu, sekitar tahun 2002-2006, Imam Din sudah menjadi imam muda Masjid Saidina Al-Khattab, Kampung Guar Syed Alwi itu. Manakala adik beliau Baharuddin, menjadi bilal. Wajah beliau selalu mengukir senyum bila bertemu saya. Sentiasa bertanya khabar, tutur katanya lembut, sentiasa terbuka menerima pandangan, melapangkan rasa hati. Terkadang ketika ada majlis ilmu di Surau Taman Jali, taman perumahan bersebelahan, dia datang menimba ilmu bersama-sama jemaah lain, jika tidak bertugas.

Imam Din juga membuka rumah beliau menjadi pusat mengajar al-Quran secara percuma. Suka benar dia dengan kanak-kanak. Selalu mengusik, menyebabkan kanak-kanak gemar berada dekat dengan beliau. Manakala dengan orang tua pula, beliau dihormati kerana keramahan dan akhlak beliau. Tidak kira parti, dia dihormati oleh semua. Begitulah cara beliau merapatkan jurang dengan kariah di situ. Anak-anak beliau juga alhamdulillah, saya lihat baik-baik semuanya. Pernah terjadi ketika bulan Ramadhan, ada peniaga di sekitar yang memulakan perniagaan bermula jam 11 pagi lagi. Saya mengadu kepada beliau, kerana melihat ramai anak-anak muda lelaki yang membeli makanan seawal jam 11 pagi. Setelah disiasat dan beliau berpuas hati dengan aduan itu, beliau secara baik menegur peniaga itu. Namun sebaliknya, beliau pula yang dimarahi.  

Sekali peristiwa, anak beliau juga terfitnah atas tuduhan melakukan yang tidak baik kepada wanita. Di sinilah kita melihat pentingnya menjaga akhlak keluarga kita kerana, tiada seorang pun yang percaya anak beliau melakukan perbuatan hina itu sebab mereka yakin dengan didikan akhlak Imam Din ke atas anak-anak beliau. Dan ternyata anak beliau dibebaskan setelah mendapati wanita itu membuat cerita palsu, bagi mendapatkan duit sahaja. Atas alasan itu, kariah di situ menyukai Imam Din sebagai imam masjid, tanpa ragu. Saya lantas teringatkan Hadis Rasulullah berkenaan imam yang tidak disukai oleh jemaah. Saya bukan orang agama, saya cuma teringat sahaja, jadi tertanya-tanya.

Di Perlis, ada beberapa masjid yang menjalankan aktiviti ibadat sama seperti di tempat lain iaitu membaca qunut ketika solat Subuh, wirid beramai-ramai selepas solat, membaca bismillah kuat waktu solat malam. Antara masjid itu ialah Masjid Saidina Umar al-Khattab dan Masjid Bohor Mali, Simpang Empat. Masjid Bohor Mali ialah masjid kampung asal almarhum Dato’ Dr. Haron Din, yang kebetulannya juga menjadi tempat mula-mula saya menyewa sebelum berpindah ke Taman Jali. Penduduk kampung di situ tidak pernah ada masalah dengan amalan tersebut.

Arahan untuk membuang bacaan qunut dalam solat Subuh ini sudah berlaku sekitar tahun 2006. Ketika itu salah seorang pegawai agama memberitahu saya yang beliau diarahkan melaksanakan perintah itu. Beliau kemudiannya memaklumkan kepada ketuanya, yang beliau tidak boleh mengharamkan apa yang Nabi tidak haram. Begitulah ajuknya kepada saya. Maka arahan itu ditangguhkan. Tetapi ada arahan lain atas nama bidaah seperti papan tanda plastik yang mengingatkan jemaah supaya membaca niat tahiyyatul masjid yang ditampal di dinding-dinding masjid, supaya dipatahkan. Maka beramai-ramailah mereka mematahkannya. Bidaah kata mereka. Entah, saya kurang arif. 

Pernah ketika mula-mula arahan supaya membaca bismillah tidak dikuatkan, seorang imam yang sudah terbiasa dengan membaca bismillah kuat, tersalah dengan membaca kuat bismillah itu. Lama imam itu senyap setelah tersasul, mungkin takut diambil tindakan, sebelum meneruskan bacaan Fatihah. Ada cerita yang dikisahkan oleh orang tua-tua kepada saya, Mufti Perlis, Dato’ Alim Panglima Mat Jahya Hussin, ayah kepada Dr Fathul Bari pernah diserbu selepas solat oleh makmum kerana membaca bismilah kuat.

Dahulu, pertelingkahan ini difahami oleh ramai orang berpunca kerana tidak mahu bermazhab. Mahu mengambil terus daripada Nabi kata mereka. Sehingga ada kata-kata penghinaan terhadap imam mazhab seperti, Syafie itu Nabikah? Sedangkan as-Syafie mengeluarkan Quran dan Hadis sebagai dalil. Tetapi yang saya pelik, kebanyakan serangan, terarah kepada Imam Syafie sahaja, tidak kepada imam mazhab yang lain. Mursyidul Am PAS, Ustaz Hashim Jasin pernah menegur kelantangan pihak yang menolak mazhab ini. Beliau memberi contoh imam mazhab ini diibaratkan sebagai peguam kepada kita kerana mereka faham patah-patah perkataan al-Quran dan Hadis, maka mereka mengeluarkan hukum. Lalu terdiamlah individu itu. Kemudian isu ini perlahan-lahan bertukar kenyataan kepada tidak terikat kepada mazhab yang satu pula. Jadi semua mazhab diterima dakwa mereka. Namun, apabila beramal dengan mazhab Syafie, kebanyakkan hal mereka anggap bidaah.  

Beberapa sisi lain Perlis yang saya sempat lihat ialah terdapat beberapa kedai judi terbuka dan berlesen di Perlis. Di Kangar, Kuala Perlis dan Padang Besar. Ini agak membingungkan saya kerana setahu saya, tiada agama di dunia ini yang menghalalkan judi. Berlainan dengan arak, ada kelonggarannya. Dun Perlis mempunyai 15 kerusi. Hanya dua kerusi diwakili kaum Cina. Satu di Titi Tinggi dan satu lagi di Indera Kayangan. Dahulu ia adalah kerusi tetap MCA. Manakala rakyat Perlis yang pada ketika 2005 kira-kira seramai 250 ribu orang, majoritinya Melayu beragama Islam dengan sedikit keturunan Siam beragama Buddha. Jadi apa kepentingannya mempunyai kedai judi sehingga Mufti dan Kerajaan Negeri yang dipimpin orang Islam itu, tidak boleh meniru Kelantan dan Terengganu mengharamkan judi? Adakah judi begini dipanggil rukhsah?

Ketika saya tinggal di sana juga, Jom Heboh ialah suatu karnival yang dinanti-nanti oleh orang ramai di Negeri Perlis Darul Sunnah ini. Suatu ketika, sewaktu jemaah masih belum menghabiskan solat mereka di Masjid Putra, berdekatan dengan stadium tempat berlangsungnya Jom Heboh, sudah kedengaran jelas lagu Jesnita nyanyian Kumpulan Exist didendangkan. Agak menghairankan juga kerana yang mempelopori Perkampungan Hadhari, iaitu konsep yang sama dengan Jom Heboh, tetapi diisi dengan acara-acara keagamaan dimulakan oleh negeri yang tidak diakui ke’sunnah’annya. Manakala negeri sunnah disibukkan dengan konsert. Mungkin itu isu khilaf sahaja.

Semua ini saya bercakap atas pengalaman saya tinggal di sana. Atas dasar itu, saya hanya berkongsi dengan sedikit kerutan di dahi memikirkan kontra beberapa pengamalan sunnah dengan apa yang sepatutnya. Kadang-kadang saya tertanya-tanya eh, sunnah ke tak ini? Kerana apabila saya berdiskusi dengan ustaz-ustaz untuk kepastian, mereka bersetuju dengan beberapa perkara yang tidak dilakukan dengan kehendak agama. Kedai judi pastinya salah satu. Jadi, tidaklah menghairankan sangat jika terdengar maklumat yang mereka juga tersasar dari landasan mereka kerana mereka juga manusia. Tetapi agak mengecewakan apabila mereka turut masuk campur hal negeri orang apabila berlaku sesuatu isu, bagaikan agamawan negeri lain tidak tahu agama.  

Bersabarlah Imam Din dan Imam Bah. Semoga segala kebaikan anda akan menjadi pahala. Orang kampung kenal, Allah juga kenal, tiada gundah gulana. Hormat tidak dapat dibeli, ia hadir dari dalam hati yang mengenal hati. Itulah ikatan yang sebenar-benarnya.

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar
4 Januari 2019 - HARAKAHDAILY 4/1/2019

PATTANI Darussalam adalah antara negeri Melayu yang mempunyai sejarah yang paling awal di Nusantara. Kemunculan Kerajaan Langkasuka sejak tahun 200M, dikatakan oleh kebanyakan sarjana adalah berlokasi di Pattani hari ini. Beberapa sarjana terkemuka seperti Zainal Abidin Wahid, Mubin Shepard, D.G.E Hall, Paul Wheatly dan John Braddle adalah antara yang mengatakan bahawa Pattani adalah tapak Kerajaan Melayu Langkasuka, di mana Jering dan Pujud adalah pusat kerajaannya. Dalam sejarah Majapahit yang dirakamkan oleh babad Negarakertagama, telah mengatakan bahawa ketika Majapahit melanda Langkasuka pada Abad ke-14M, ibu kota Langkasuka terletak di Djere (Jering). Sebelum beragama Hindu, Langkasuka pernah beragama Buddha kerana mereka dikuasai oleh Sriwijaya sejak 775M, di mana kesan-kesan agama Buddha masih terdapat di Yala sehingga kini. Bahkan, ketika Negeri-negeri Melayu di Utara (dari Ligor hingga Retchburi) dijajah oleh Siam Ayuttaya, Pattani mempunyai kedudukan yang setaraf dengan empayar Siam itu - sebagai negeri yang merdeka. Beberapa pengkaji turut mengaitkan wilayah Pattani ini dengan Kerajaan Melayu lama seperti Jawadwipa, Sampugita, Jawaka dan Melayur - kerajaan-kerajaan besar yang tercatat namanya pada prasasti-prasasti serta catatan China, Arab dan India, tetapi belum ada kajian yang serius untuk membongkarnya. Mewarisi kegemilangan ini, Pattani menjadi satu kuasa politik yang penting, khususnya di Semenanjung Tanah Melayu dan penguasaannya ke atas perdagangan di Laut China Selatan.

Dengan bagasi sejarah yang hebat ini, Pattani yang telah mula menerima Islam sejak abad ke-13M, kemudian bangkit menjadi sebuah kuasa politik Islam yang penting di kawasan Utara dari abad ke-16M hingga abad ke-18M. Dua ciri utama Kerajaan Islam di Pattani ialah peranan para ulamak yang begitu menonjol dalam pentadbiran kerajaan, dan kemudian para ulamak Pattani juga menjadi pemacu tamadun Melayu menerusi kegiatan keilmuan yang terbesar di Nusantara, menggantikan Aceh (Perlak, Samudera-Pasai dan Aceh Darussalam). Pattani dianggap sebagai Serambi Makkah dalam keilmuan Islam pada abad ke-16M hingga abad ke-19M. Dengan fungsi keilmuan inilah Pattani mencipta nama sebagai sebuah kuasa politik Melayu terpenting di Nusantara. Namun begitu, faktor itu jugalah yang menimbulkan kecemburuan besar kuasa-kuasa politik bukan Islam, yang menyebabkan berlakunya konspirasi di antara Kerajaan Buddha Siam dan kuasa-kuasa penjajah Barat, yang akhirnya menghancurkan Pattani bermula dengan perang Musuh Pattani pada 1786M. Kerana itu, ulamak besar Pattani, Sheikh Wan Ahmad Mohamad Zain al-Fathani menukarkan nama 'Petani' yang bermaksud fitnah atau ujian, kepada 'Fathani' yang bermaksud bijaksana, yang hari ini dieja dengan sebutan Siam sebagai 'Pattani'.

Islam di Pattani: Kekeliruan yang belum dirungkai

Peranan Pattani terhadap perkembangan keilmuan Islam terutama selepas abad ke-16M memang tidak dapat ditolak, tetapi yang masih menjadi persoalan ialah bilakah Islam mulai masuk ke Pattani. Kebanyakan pengkaji mengambil tahun peng-Islaman Raja Phya Tu Nakpa atau Raja Anthira Wangsa sebagai permulaan masuknya Islam ke wilayah bekas Langkasuka itu. Namun, ia telah dipersoalkan oleh beberapa fakta lain yang menunjukkan kemungkinan Islam telah tiba lebih awal dari tahun 1457M. Sehingga kini, belum ada satu kajian atau catatan yang membuktikan secara konkrit mengenai hal tersebut. Salah satu faktornya ialah kerana banyak maklumat sejarah Pattani telah musnah akibat konspirasi penjajah Siam dan Inggeris sejak tercetusnya Musuh Pattani pada 1786M. Beberapa perkara yang perlu diberikan pertimbangan dalam soal ini, antaranya:

I.     Kedatangan pendakwah dari Arab sejak zaman Khulafa ar-Rasyidin

Berdasarkan satu sumber yang dikenali sebagai "Bingkisan Anak Bani Jawi," Pattani dikatakan telah didatangi oleh pendakwah Islam seawal 658M, iaitu pada zaman Khulafa ar-Rasyidin (632-662M) apabila Sheikh Abdul Samad dari Negeri Rom telah datang ke Pattani untuk mengajar orang Melayu membuat bedil. Ini menunjukkan bahawa Islam telah tiba di Pattani pada pertengahan abad ketujuh Masihi. Tinggal lagi tidak ada sebarang bukti bahawa agama Islam telah disebarkan ketika ini. Ia adalah relevan jika dibandingkan dengan kedatangan Islam di Aceh, iaitu ketika kehadiran Sheikh Rukunuddin yang dikirim oleh Rasulullah S.A.W pada 628M, kedatangan Saidina Saad Abi Waqqas ke Guangzhou (Canton) pada 651M, iaitu pada zaman Saidina Othman bin Affan (644-656M) dan juga penemuan batu nisan Sheikh Mukaidin di Barus, Aceh yang bertarikh 670M.

II.     Islam dari China dan bukti prasasti

Salah satu data yang penting tentang kedatangan Islam di Pattani ialah kedudukan Pattani yang mengadap Laut China Selatan, iaitu wilayah yang menjadi tumpuan pelarian Islam dari Canton dalam rusuhan pada 877M. Di mana menurut Syed Naquib al-Attas, para pedagang Arab dan Parsi di Canton telah berhijrah ke Nusantara. Q.S Fatimi ketika menghujahkan tentang kedatangan Islam dari China menyebutkan kedudukan batu-batu nisan di Pahang (1028M), Champa (1039M), Brunei (1048M) dan Leran, Jawa (1082M). Ini menunjukkan pelabuhan dan kerajaan sepanjang Laut China Selatan, termasuk Langkasuka (baca: Pattani) menjadi tumpuan mereka.

III.     Kewujudan Kerajaan Islam sekitar Pattani

Kewujudan beberapa artifak seperti dinar emas Kelantan dan Batu Bersurat Terengganu, serta kronik Melayu seperti Hikayat Merong Mahawangsa telah membuktikan wujudnya Kerajaan Islam di sekitar Pattani seperti Kedah (1136M), Kelantan (1181M) dan Terengganu (1303M) sebelum abad ke-13M. Dengan dikelilingi oleh Kerajaan-kerajaan Islam ini, menunjukkan Islam telah bertapak kukuh di sekeliling Pattani sejak abad ke-12M lagi. Berkemungkinan besar Pattani telah menerima Islam ketika ini, seperti mana Kedah, Kelantan dan Terengganu. Peng-Islaman Raja Jawaka, iaitu sebuah kerajaan pecahan Langkasuka yang berpusat di Pattani sekitar 1253M adalah melengkapkan rangkaian ini.

IV.     Islamnya Raja Jawaka

Kewujudan Kerajaan-kerajaan Melayu lama di Selatan Segenting Kra telah dicatat dalam pelbagai prasasti dan juga kronik Melayu, selain catatan China, India dan Arab. Antaranya termasuklah Langkasuka, Sampugita, Jawaka Dan Malayur, yang secara relatifnya berpusat di kawasan Pattani. Raja Jawaka, Raja Sakranta (1253-1267M) dikatakan telah beragama Islam dengan nama Raja Zainuddin, manakala puteranya, Raja Sang Tawal (1267-1318M) yang terkenal itu memakai nama Raja Abdullah sebagai nama Islamnya. Selepas tewas diserang Siam, mereka mendirikan kerajaan di Bukit Panau, Kelantan di mana putera Raja Sang Tawal, Raja Bharubasha (1335-1362M) yang bergelar Sultan Mahmud Shah adalah raja Kelantan pertama memakai gelaran sultan. Mereka adalah Raja-raja Langkasuka menurut kebanyakan riwayat, termasuk oleh Mohamed Abdullah (Nakula).

V.     Kedatangan ulamak-pendakwah sebelum abad ke-15M

Menurut Wan Mohd Saghir Abdullah, kehadiran ulamak-pendakwah ke Pattani berlaku lebih awal dari peng-Islaman Phya Tu Nakpa pada 1453M. Sebagai contoh, dua ulamak dari Pasai, Sheikh Safiyuddin al-Abbasi dan Sheikh Said Barsisa yang meng-Islamkan Raja Pattani merupakan ulamak sezaman dan bersahabat dengan Sheikh Gombak Abdul Mubin. Sedangkan Sheikh Gombak Abdul Mubin adalah anak kepada Sheikh Wan Abdul Jabbar, di mana datuknya, Sheikh Wan Muhammad Arifin Shah adalah ulamak pendakwah yang berdarah Arab dan bersaudara dengan Sheikh Muhammad Saman (Syed Thanauddin), iaitu adik kepada Syed Hussein Jamadil Kubra, ulamak-pendakwah yang tiba di Kelantan pada 1345M. Sheikh Wan Muhammad Arifin Shah yang terkenal dengan gelaran Tok Kelumpong di Pattani telah pun berdakwah di Pattani sejak pertengahan abad ke-14M, seabad lebih awal dari Islamnya Phya Tu Nakpa.

VI.     Catatan de Eredia tentang Islam di Pattani

Seorang pengkaji dan penjelajah Sepanyol, Emanuel Godinho de Eredia yang melawat Pattani pada akhir abad ke-16M, telah mendakwa bahawa Pattani terlebih dahulu menerima Islam berbanding Melaka. Menurut catatan de Eredia yang bertarikh 24 November 1613M, "Agama Islam yang dibawa Nabi Muhammad, buat pertama kalinya dianut oleh penduduk Melayu Pattani, kemudian baharulah diterima oleh Parameswara di Melaka..."

VII.     Sejarah Melayu mengatakan ada sultan Melayu di Kota Mahligai sebelum pembukaan Pattani

Menurut Sejarah Melayu, Kota Mahligai adalah sebuah Kerajaan Islam yang diperintah oleh Sultan Sulaiman Shah. Kerajaan ini telah diserang oleh Raja Cau Seri Bangsa dari Negeri Siam. Setelah berjaya membunuh Sultan Sulaiman Shah, Cau Seri Bangsa memeluk Islam dan berkuasa di Kota Mahligai. Setelah itu, Raja Cau Seri Bangsa telah berpindah dan membuka kerajaan di Pattani, serta diberikan gelaran sebagai Sultan Ahmad Shah oleh Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka. Catatan Tun Seri Lanang ini menunjukkan Kerajaan Islam telah wujud lebih awal sebelum berdirinya Kerajaan Pattani.

Kesultanan Pattani: Beberapa persoalan yang masih diperdebat

Kedudukan Pattani turut menjadi persoalan para pengkaji tentang salasilah kesultanannya. Pertama, berkait dengan asal-usul keturunan sultan-sultan Pattani sebelum mereka memeluk Islam. Kedua, siapakah Raja Pattani yang pertama memeluk Islam dan apakah nama Islamnya. Kepelbagaian versi ini mempunyai kaitan dengan kemusnahan sumber-sumber sejarah Pattani ekoran serangan Siam pada 1786M. Dari sudut kronik Melayu, enam kronik yang mencatat tentang sejarah awal Pattani iaitu Hikayat Merong Mahawangsa, Hikayat Raja Langkasuka, Hikayat Pattani, Cetera Negeri Patani, Sejarah Melayu dan Tarikh Pattani. Namun, data-data yang bersimpang-siur telah menyulitkan pengkaji dalam memahami kedudukan sebenar asal-usul Kerajaan Pattani.

Untuk perbincangan awal, ditinjau dahulu persoalan tentang siapakah Raja Pattani yang terawal memeluk Islam. Terdapat tiga versi utama dalam hal ini, iaitu:

I.     Phya Tu Nakpa dan peng-Islamannya

Versi pertama mengatakan bahawa pengasas Pattani ialah Raja Phya Tu Nakpa yang membuka Kerajaan Pattani sekitar pertengahan abad ke-15M setelah memindahkan kerajaan dari Kota Mahligai. Kemudian baginda di-Islamkan oleh Sheikh Said Barsisa sekitar 1457M. Baginda bergelar Sultan Ismail Shah. Versi ini adalah berdasarkan Hikayat Pattani. Keturunan Raja Phya Tu Nakpalah yang membentuk dinasti Raja-raja Islam di Pattani sehingga zaman Raja Kuning (1635-1649M).

II.     Raja Anthira Wangsa: Adakah Pengasas Kesultanan Pattani

Versi kedua, menurut Cetera Negeri Patani, mengatakan Kerajaan Pattani dibuka oleh putera Raja Seri Wangsa, iaitu Raja Anthira Wangsa (Indera Wangsa) yang berpindah dari Kota Mahligai. Setelah mengasaskan Kerajaan Pattani, Raja Anthira Wangsa telah di-Islamkan oleh Sheikh Syafiyuddin dan bergelar Sultan Muhammad Shah, iaitu bapa kepada dinasti Raja-raja Islam di Pattani yang berakhir dengan Raja Kuning (1635-1649M).

III.     Versi Sejarah Melayu: Anak Raja Siam, Cau Seri Bangsa membuka negeri

Tun Seri Lanang dalam Silalatus Salatin (Sejarah Melayu) mengisahkan pembukaan Negeri Pattani bermula dari tindakan seorang putera Raja Siam, Cau Seri Bangsa yang menyerang Kota Mahligai yang diperintah oleh seorang Raja Islam, Sultan Sulaiman Shah. Baginda bersumpah akan memeluk Islam jika berjaya menguasai Kota Mahligai. Setelah menguasai Kota Mahligai, baginda pun masuk Islam. Kemudian baginda berpindah membuka negeri di Pattani, sebelum mendapatkan daulat dari Sultan Melaka, Sultan Mahmud Shah. Sultan Melaka menamakan Raja Cau Seri Bangsa sebagai Sultan Ahmad Shah di atas nasihat Kadi Munawar.

IV.     Versi keempat: Jalan keluar?

Sesetengah pengkaji mengatakan bahawa Raja-raja Pattani adalah dari keturunan Raja Seriwijaya, Raja Jayawangsa yang memerintah sejak 750M. Hasil perkahwinan baginda dengan puteri Kedah dari keturunan Merong Mahawangsa, telah lahir Seri Wangsa yang dirajakan di Langkasuka Timur (Chaya). Putera Raja Seri Wangsa ini bernama Anthira Wangsa atau Indera Wangsa. Baginda yang memindahkan kerajaan dari Kota Mahligai ke Pattani sebelum membentuk Dinasti Seri Wangsa yang memerintah sehingga 1649M. Raja Anthira Wangsa dikatakan menurunkan generasi Raja-raja Pattani selepasnya iaitu puteranya, Raja Andhiradha Wangsa dan cucundanya, Raja Andhiradha Seri Wangsa yang memerintah Pattani. Dari keturunan mereka lahirnya Phya Tu Nakpa sebagai Raja Pattani pada abad ke-15M. Menurut Hikayat Pattani, Phya Tu Nakpa atau nama asalnya Phya Tu Antara adalah putera Raja yang berkerajaan di Kota Mahligai, Phya Tu Kerub Mahajana. Phya Tu Nakpa membuka Pattani dan di-Islamkan oleh Sheikh Said Barsisa dari Pasai.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS - HARAKAHDAILY 4/1/2019

TERKINI dilaporkan bahawa Dr Mohamed Morsi – Presiden Mesir yang digulingkan oleh tentera pro-Israel pimpinan al-Sisi pada 2013 – berdepan kemungkinan untuk mati dalam tahanan atau mati pramasa (premature death) akibat seksaan dan layanan kejam di penjara.

Dalam tempoh beberapa hari sahaja lagi, yakni dalam Januari 2019, beliau juga akan kembali dibicarakan di Mahkamah – satu taktik penyeksaan mental dan fizikal secara berturut-turut yang diulang-ulang rejim al-Sisi sejak enam tahun lalu.

Dr Morsi dilayan dengan kejam di penjara Tora yang digelar penjara ‘Kala Jengking’ – malah hingga ke tahap di mana sebuah panel yang dinamakan Detention Review Panel (DRP) yang turut dianggotai para peguam dan ahli Parlimen Britain mengecam kaedah tahanan ini yang dicela sebagai ‘di bawah tahap yang sepatutnya berdasarkan undang-undang antarabangsa’.

Mengapakah semakin hari semakin zalim sekali layanan rejim al-Sisi ke atas Dr Morsi khususnya dan anggota Ikhwan Muslimin secara umumnya? Malah, majalah berpengaruh ‘Foreign Policy’ terbitan Disember 2018 mengecam rejim al-Sisi dengan tajuk ‘Sisi Isn’t Mubarak. He’s Much Worse’ yang bermaksud al-Sisi lebih teruk berbanding rejim diktator Hosni Mubarak yang memerintah Mesir sejak akhir 1970-an hingga 2011.

Untuk rekod, Dr Morsi ialah Presiden Mesir pertama – dan terakhir – yang diundi secara bebas dan demokratik oleh rakyat Mesir di seluruh negara dalam pilihan raya Presiden 2012 selepas Revolusi Januari 2011 (fenomena kebangkitan ‘Arab Spring’) yang menumbangkan diktator sebelum itu iaitu Hosni Mubarak.

Saat ini, rejim al-Sisi sebenarnya berhadapan masalah mentadbir Mesir yang cukup kronik; isu bekalan air yang asas, subsidi roti, masalah bekalan makanan khususnya kentang, isu perumahan, isu gaji pekerja, dan juga peluang pekerjaan, subsidi sosial, serta hutang kerajaan – kesemuanya membawa kepada satu kesimpulan: rejim al-Sisi amat lemah dan gagal sama sekali sebagai kerajaan. Lalu mengapa tidak timbul sebarang kebangkitan rakyat secara besar-besaran seperti mana yang dihadapi Dr Morsi dan diktator Hosni Mubarak sebelum ini?

Jawapannya adalah seperti mana yang dihuraikan Foreign Policy terbitan Disember 2018: rejim al-Sisi sejak merampas kuasa daripada Dr Morsi pada 2013 bergantung sepenuhnya pada cara menangkap, menyerang, melakukan keganasan, dan juga membunuh sesiapa yang dilihat cuba mencetuskan penentangan kepada rejim beliau.

Bagi mengesahkan pemerintahan beliau, al-Sisi telah mengadakan pilihan raya yang mudah untuk dimenangi – dengan pengharaman dan penangkapan besar-besaran anggota gerakan Islamis Ikhwan Muslimin.

Menyedari betapa gerakan Islamis Ikhwan Muslimin masih berpengaruh besar di hati rakyat Mesir – ditambah pula dengan kegagalan beliau sebagai kerajaan – al-Sisi menggunakan cara keganasan untuk kekal berkuasa. Pembunuhan beramai-ramai penyokong Dr Morsi sewaktu ‘Rabaa Massacre’ pada Ogos 2013 dahulu hanyalah permulaan.

Hari ini, meski pun ‘menang besar’ dalam pilihan raya olok-olok yang dianjurkan beliau sendiri, al-Sisi kini mula mencuba untuk meminda Perlembagaan Mesir 2014; beliau kini cuba untuk sama ada memanjangkan tempoh penggal Presiden ataupun menghapuskan sama sekali had tempoh penggal tersebut untuk terus berkuasa.

Keadaan ini sama sekali bertentangan dengan dasar kerajaan Dr Morsi dahulu yang menghadapi tiga cabaran besar. Cabaran pertama ialah tuduhan Kerajaan Morsi bersikap eksklusif kononnya tidak melibatkan parti lain dan juga kaum wanita dan minoriti dalam kerajaan beliau.

Melalui Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP), Dr Morsi mengetuai Jemaah Ikhwan Muslimin memenangi pilihan raya Presiden pada Jun 2012. Kerajaan Dr Morsi dituduh hanya melantik anggota Ikhwan yang merupakan ahli politik FJP sahaja dalam kerajaan sedangkan sebenarnya Dr Morsi telah melantik tiga orang wanita dan dua orang ahli politik Kristian ke jawatan utama pada Ogos 2012.

Cabaran kedua ialah anasir tinggalan diktator Hosni Mubarak yang terdiri daripada Majlis Tertinggi Angkatan Tentera (SCAF), para hakim Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir yang Sekular dan anti-Islamis, serta kroni industri pro-Mubarak (dan Tamrroud anti-Ikhwan Muslimin). SCAF sebagai contoh, kononnya menjadi ‘perantara’ rakyat Mesir dengan kerajaan apabila berlaku peralihan kuasa. Namun pada hakikatnya, ia hanyalah sekelompok elit yang menjaga kepentingan masing-masing – jauh mengatasi kepentingan rakyat Mesir.

Ramai pihak menuduh kononnya Dr Morsi tergesa-gesa dalam cubaan mereformasi angkatan tentera Mesir – contohnya tindakan beliau melucutkan kedudukan Panglima Mohamed Hussein Tantawi dan Leftenan Jeneral Sami Hafez Anan serta memecat Pengarah Perisikan Murad Muwafi.

Namun pada hakikatnya Dr Morsi telah berusaha mengimbangi tuntutan tentera – langkah sama yang dilakukan Erdogan di Turki – termasuklah memberi pelbagai kelebihan kepada belanjawan dan syarikat milik tentera. Contohnya ialah pengecualian pemotongan subsidi minyak, imuniti daripada semakan dan kawalan belanjawan, dan juga autonomi sistem buruh yang diamalkan syarikat milik tentera Mesir.

Malah, tentera Mesir melalui SCAF juga menerima beberapa keutamaan dalam projek kerajaan seperti projek automotif Al-Nasr Automotive Manufacturing Company (NASCO) yang diserahkan kepada Kementerian Pengeluaran Pertahanan dan juga projek tablet ala-iPad Mesir, Inar yang diberi kepada Benha Electronics Company (Benha) yang sebahagiannya juga milik Kementerian Pengeluaran Pertahanan Mesir.

Kerajaan FJP pimpinan Dr Morsi juga bertindak menghentikan rancangan penswastaan besar-besaran aset kerajaan – termasuklah syarikat-syarikat milik tentera Mesir. Selain itu, Dr Morsi turut memberikan posisi yang tinggi kepada para pegawai tentera di Autoriti Terusan Suez, Pertubuhan Arab untuk Perindustrian, dan juga kedudukan di Kementerian Pertahanan – di samping berjanji mewujudkan kehadiran tentera Mesir di Sinai dan juga mempelbagaikan sumber persenjataan asing dan latihan buat tentera Mesir.

Walau bagaimanapun, Kerajaan Dr Morsi juga mengusahakan pengurangan monopoli tentera dalam projek berskala besar dan berimpak tinggi Mesir seperti dalam kes Projek Pembangunan Koridor Terusan Suez. Rancangan Dr Morsi untuk menjadikan Terusan Suez sebagai hab logistik dan pusat pembuatan barangan berat global ini tentulah menarik firma-firma berkaitan tentera yang dominan di Mesir seperti kilang pembuatan menara, kotak gear, dan juga bilah fiber glass yang digunakan dalam turbin angin.

Namun begitu, Kerajaan Dr Morsi bertindak meletakkan posisi pembuatan keputusan tertinggi projek gergasi ini di tangan Timbalan Perdana Menteri yang melapor secara terus kepada beliau, sekali gus mengetepikan kedudukan dominan tentera Mesir. Langkah inilah sebenarnya yang membawa kepada rampasan kuasa tentera menjatuhkan Kerajaan Dr Morsi.

Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir menjadi ancaman seterusnya yang berusaha menggugat Kerajaan Dr Morsi dahulu. Contoh yang paling nyata apabila ia bertindak membubarkan Dewan Perwakilan Rakyat yang dipilih rakyat pada Jun 2012 – sejurus sebelum Dr Morsi memenangi pilihan raya Presiden dalam bulan yang sama. Pembubaran ini susulan kejayaan Ikhwan Muslimin melalui parti FJP menguasai majoriti kerusi Parlimen pada waktu itu.

Kerajaan Dr Morsi juga difitnah cuba menjadi diktator semata-mata kerana mengusahakan pemusatan kuasa eksekutif di tangan Presiden. Hakikat sebenarnya ialah langkah ini terpaksa diambil bagi melindungi proses penggubalan Perlembagaan Mesir agar selari dengan keseimbangan antara hak asasi manusia dan Syariah. Langkah ini jelas bersifat pencegahan kerana kuasa eksekutif yang kuat diperlukan untuk melindungi Perlembagaan daripada disabotaj para hakim pro-bekas diktator, Hosni Mubarak yang jelas menguasai Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir.

Akibat pakatan tentera Mesir dengan firma-firma gergasi (yang sengaja menjahanamkan bekalan tenaga dan keperluan asas rakyat selepas kemenangan FJP pimpinan Dr Morsi) serta media (seperti Nilesat yang menguasai satelit strategik dalam menyiarkan berita palsu dan fitnah), emosi sebahagian rakyat Mesir telah dibakar untuk sekali lagi berhimpun – kali ini memberi tekanan ke atas Kerajaan Morsi agar meletak jawatan.

Sejarah menjadi saksi betapa akhirnya Dr Morsi telah ditahan dan digulingkan oleh tentera Mesir di bawah al-Sisi – yang hari ini telah membawa kerosakan dahsyat ke atas kehidupan rakyat Mesir dan juga sistem politik mereka akibat ketiadaan ilmu pentadbiran dan juga kerakusan membolot hasil negara ke tangan kroni tentera.

Campur tangan asing juga jelas menjadi faktor besar dalam konteks politik Mesir ini – negara seperti Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dikesan menyalurkan dana berulang kali kepada para jeneral tentera Mesir dalam merencana gerakan Tamarroud bagi menjatuhkan kerajaan FJP Dr Morsi. Arab Saudi juga secara terbuka dinamakan sebagai antara perancang utama gerakan rampasan kuasa tentera ini dengan kerjasama erat Jeneral al-Sisi yang ketika itu merupakan Menteri Pertahanan.

Tidak menghairankan sama sekali apabila hanya seminggu selepas Dr Morsi dijatuhkan, UAE telah menjanjikan sokongan sebanyak USD3 bilion manakala Arab Saudi pula menjanjikan USD5 bilion kepada rejim tentera Mesir pro-Israel pimpinan al-Sisi itu (UAE juga didakwa kerajaan AKP pimpinan Erdogan sebagai dalang rampasan kuasa Turki pada 2016).

Saat ini, Dr Morsi berdepan dengan beberapa siri hukuman penjara yang panjang di bawah rejim al-Sisi seperti penjara seumur hidup kerana dituduh menjadi ‘perisik’ kepada gerakan Islamis Palestin, Hamas. Beliau setakat ini telah dijatuhkan hukuman penjara 20 tahun atas tuduhan melakukan kekerasan ke atas perusuh pada Disember 2012 sebelum ditambah lagi hukuman penjara selama 25 tahun kerana dituduh menjadi ‘perisik’ Qatar. Sebelum ini beliau turut berdepan hukuman mati pada 2015 atas tuduhan melarikan diri dari penjara sewaktu Revolusi Mesir 2011 namun ia telah ditarik balik atas tekanan dalaman dan juga tekanan antarabangsa.

Sama-sama kita doakan semoga Allah melindungi Dr Mohamed Morsi – seorang lelaki hafiz al-Quran dengan ijazah kedoktoran dalam bidang Sains Bahan yang telah mengorbankan segala-galanya demi sebuah tanggungjawab - tanggungjawab berat yang kini direhatkan dari bahunya.

Oleh: ABDUL MUEIN ABADI
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) - HARAKAHDAILY 3/1/2019 

FB IMG 1546518359521

TAHUN 2019 menjengah tiba. Alhamdulillah Kerajaan Kelantan terus mara dengan banyak kejayaan demi kejayaan yang dicapai. Tahun 2018 menyaksikan kecemerlangan Kerajaan Islam ini mengatasi segala tohmahan dan fitnah musuh politik PAS yang saban hari bekerja untuk meruntuhkan legasi Almarhum Tok Guru Nik Aziz.

Dan kecemerlangan PAS mengekalkan kuasa di Kelantan dalam Pilihan Raya Umum 9 Mei 2018 menjadi saksi serta manifestasi kepada sokongan rakyat yang melihat kejayaan kejayaan Kelantan ini sebagai sesuatu yang bersifat realiti dan konkrit. Meskipun dituduh Kerajaan Islam ini lemah, miskin, tidak pandai memerintah, hilang arah tuju selepas kematian Tok Guru Nik Aziz dan pelbagai kecaman yang lainnya, namun kerja buat dan hasil kejayaaan Kerajaan Negeri yang akhirnya dilihat dan dinilai oleh rakyat.

Awal permulaan tahun ini, Yang Amat Berhormat Menteri Besar Kelantan meneruskan tradisi kecemerlangan Kelantan yang digariskan dalam ucapan beliau dalam Amanat Khas Tahun Baharu 2019 yang bertemakan “Pengurusan Ihtirafi Tunjang Kesejahteraan”. Ia menjadi panduan utama agar para penjawat awam negeri ini terus bekerja dengan penuh kecemerlangan dalam memastikan pembangunan negeri berjalan dengan baik sesuai dengan tuntutan syariat. Jelas dan berfokus.

Ihtirafi mahu mewujudkan petugas kerajaan yang professional dan mukmin. Dua ciri utama orang mukmin yang professional adalah hafiz dan alim. Ia membawa maksud individu yang mempunyai ilmu, kemahiran, kepakaran, pengetahuan dan berintegriti. Ini semua adalah adunan utama untuk melaksanakan pengurusan secara ihtirafi.

Ihtirafi sebagai pengurusan yang cemerlang dan professional dirangka oleh YAB Dato Bentara Kanan memiliki lima ciri utama iaitu yang pertamanya adalah 'Hawariyyun' yang mana semua penjawat awam haruslah menjadi pendukung kepada perjuangan yang suci. Ini perkara asas yang dibina sejak awal 1990-an apabila Almarhum Tok Guru merampas Kelantan daripada Barisan Nasional. Rakyat dan penjawat awam diajak untuk sama sama membina negeri ini sebagai satu tempat yang subur untuk agama Islam dan sejahtera untuk semua kaum.

Kafa’ah pula merupakan ciri yang kedua, membawa maksud akhlak Islami dan integriti wajib menjadi asas kepada pengurusan ihtirafi tadi. Mengenai hal ini, YAB Menteri Besar memberikan penekanan kepada dua aspek utama iaitu solat lima waktu yang perlu diutamakan walaupun sesibuk mana seseorang dalam urusan kehidupan harian. Dan juga berkaitan dengan etika pemakaian yang harus dijaga senantiasa agar imej dan juga aurat dipelihara pada setiap waktu.

Penjawat awam wajib berkhidmat dengan penuh tanggungjawab, sopan, dedikasi dan usaha terbaik kepada pelanggan dan juga masyarakat.

Ciri yang ketiga di bawah Pengurusan Ihtirafi adalah Wafa’ Bil ‘Uqud yang bermaksud keinginan untuk mencapai piawaian yang terbaik dalam setiap gerak kerja. Ini sesuai dengan naluri asas orang Kelantan itu sendiri yang sering bersungguh sungguh dalam setiap pekerjaan. Dan ini telah diterjemahkan dalam pengurusan serta pentadbiran Kerajaan Negeri yang mana mampu untuk memberikan kebajikan dan kesejahteraan kepada rakyat meskipun dianaktirikan sekian lama oleh Kerajaan Pusat.

Seterusnya adalah Himmatul ‘Amal yang merupakan ciri penting dalam gagasan Ihtirafi ini iaitu mengejar peningkatan kualiti dan cita-cita dalam kerja buat sehari-hari. Dengan 28 tahun dasar UMI yang dibawa oleh Almarhum Tok Guru dahulu, maka petugas kerajaan serta rakyat telah memahami bahawa kerja kita bukanlah sekadar kerana diupah, tetapi ia kerana Allah S.W.T dan juga khidmat terbaik yang harus diberikan kepada masyarakat. Kepuasan kerja tidak boleh dibeli dengan wang Ringgit. Ia hadir dengan keikhlasan dan kesungguhan kerja.

YAB Menteri Besar menggariskan ciri Hafazah sebagai elemen terakhir dalam gagasan pengurusan Ihtirafi ini yang menekankan peri pentingnya memelihara dan meningkatkan imej profesion di Kelantan. Sebagai pendukung kepada perjuangan yang suci, tugas kita haruslah dipandang tinggi dan dihormati oleh masyarakat.

2019 ini bakal menjanjikan cabaran yang tidak sedikit kepada Kelantan. Cabaran mengurus dan membangunkan ekonomi negeri dilihat cukup signifikan untuk didepani kerajaan. Rakyat mahu melihat hasil dan pencapaian yang positif. Dan Kelantan telah menggariskan beberapa fokus utama bagi tahun ini. Yang pertamanya adalah melibatkan sasaran untuk mencipta peluang pekerjaan melalui pembangunan industri hiliran hasil daripada sumber asli yang dimiliki oleh negeri. Sebagai contoh, projek kilang simen bersepadu di Chiku 7 yang akan membuka hampir 1000 peluang pekerjaan baharu kepada rakyat.

Fokus lain kerajaan antaranya dalam isu kebersihan yang mana hasrat untuk mewujudkan ‘kehijauan’ negeri dan kebersihan alam sekitar. Pembangunan secara mampan akan menjadi teras agar kemodenan dan pembinaan gedung serta bangunan besar di negeri ini turut seimbang dengan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar serta kebersihan. Tahun ini bakal menyaksikan pertandingan kebersihan dan keceriaan antara pihak berkuasa tempatan yang sudah pastinya akan mewujudkan suasana sejahtera dalam semua bandar dan pekan di Kelantan.

Fokus lain juga adalah dalam memerangi gejala maksiat. Semua agensi penguatkuasaan dan pembangunan insan harus proaktif dalam mengambil peranan untuk menguruskan masalah sosial dalam masyarakat kita hari ini. Budaya tegur menegur untuk mengekang kebejatan sosial wajib dihidupkan semula. Program Desa Takwa yang pernah masyhur satu ketika dahulu bakal diaktifkan kembali di negeri ini. Komuniti dan masyarakat diharapkan hidup secara sejahtera berpaksikan keimanan kepada Allah S.W.T. Para Penghulu, ahli jawatankuasa masjid serta pegawai halaqat harus menjadi tunjang dalam menjayakan program desa takwa ini.

Rakyat sekitar Kota Bharu hari ini juga gembira dengan pengumuman oleh YAB Menteri Besar mengenai kemudahan internet jalur lebar secara percuma apabila 10 lokasi strategik untuk rakyat daerah ini akan dilengkapi internet 24 jam setiap hari. Ia bakal memudahkan urusan rakyat dan juga pelancong asing.

Teruslah cemerlang Kelantanku. Pencapaian demi pencapaian dicatat dalam pengurusan dan pentadbiran Kerajaan Negeri. Sebanyak RM40.40 juta surplus dicatatkan pada tahun 2018 yang lalu. Dan untuk rekod pada tahun 2017 juga Kelantan mencatatkan lebihan sebanyak RM38.20 juta. Ini semua adalah hasil kerja keras semua pihak di negeri ini. Pemimpin dan juga rakyatnya. Tahniah!

NAZMAN CHE IBERAHIM - HARAKAHDAILY 3/1/2019

KUALA LUMPUR: Jabatan Amal Malaysia (JAM) Negeri Pulau Pinang melangkah setapak lagi menerusi penggunaan teknologi terkini dalam gerak kerja badan kebajikan beruniform itu.

Terbaru, drone udara menjadi satu lagi aset dimiliki yang dimasukkan menjadi sebahagian keperluan dalam operasi-operasi atau aktiviti dilaksana atau dilibatkan JAM.

Menurut Timbalan Pengarah 2 JAM Pulau Pinang, Muhammad Solehin Abu Bakar, kini teknologi tersebut digariskan sebagai antara mekanisma dalam Prosedur Operasi Standard (SOP) pihaknya.

"Terutama melibatkan usaha atau operasi Pencarian dan Penyelamatan (SAR) mahupun aktiviti yang memerlukan pemantauan udara. Sebab ada ketika, misalnya waktu bencana, kenderaan tidak dapat akses atau masuk ke lokasi.

"Tinjauan atau cerapan maklumat tidak dapat diadakan. Jadi pasukan operasi sukar digerakkan secara jitu dan padu. Ketika inilah drone sangat membantu, menjadi 'mata' untuk operasi sama ada melihat kawasan atau mangsa," terangnya.

Jelas beliau, drone yang dinamakan sebagai "Hud Hud" itu juga sedang ditawarkan secara lebih luas khidmatnya bagi penggunaan untuk mengambil gambar dan video udara bagi pihak memerlukan.

Terangnya, khidmat itu meliputi keperluan individu mahupun komersil bagi kemudahan projek seperti pertanian, pembinaan dan sebagainya di bawah khidmat kendalian petugas terlatih JAM Pulau Pinang.

"Hasil sumbangan nanti sebahagiannya akan digunakan kembali bagi Unit Media JAM Pulau Pinang untuk membeli peralatan-peralatan diperlukan di masa hadapan," maklumnya.

Mereka yang berminat mengetahui lebih lanjut dan berminat mendapatkan khidmat 'Amal Drone' tersebut atau memberikan sumbangan boleh menghubungi beliau di talian 019-425 7462. - HARAKAHDAILY 4/1/2019   

Screenshot 20190104 0631072

IMG 20190104 WA0002 

IMG 20190104 WA0001

 

SAYA merakamkan ucapan terima kasih atas keputusan Kerajaan untuk mengekalkan harga runcit RON95 tidak melebihi paras tertentu seperti yang diumumkan pada beberapa hari lalu.

Namun, harga RM2.20 seliter yang ditetapkan itu dilihat hanya sebagai sandiwara Kerajaan yang kononnya mahu melindungi pengguna daripada impak kenaikan harga.

Ini kerana, sejak diapungkan secara mingguan bermula Mac 2017 hingga April 2018 sebelum dikekalkan pada harga RM2.20 selepas Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan, hanya 16 daripada 52 minggu sahaja RON95 diniagakan antara RM2.20 hingga RM2.30 dan hanya 4 minggu sahaja ia dijual melebihi RM2.30 selari dengan turun naik harga minyak mentah dunia.

Baki 32 minggu lagi harga runcit RON95 sememangnya dijual antara RM1.89 hingga RM2.20. Oleh itu, jika Kerajaan menetapkan had maksimum harga runcit petrol ini pada RM2.20, ia tidak lebih baik pun daripada Barisan Nasional (BN); sama sahaja dengan BN semasa menjadi kerajaan.

Sekiranya Kerajaan serius dan bersungguh mahu menurunkan kos sara hidup rakyat dan prihatin dengan masalah ekonomi yang melanda rakyat, sewajarnya had maksimum harga runcit RON95 ini direndahkan lagi ke paras RM2.10 berbanding RM2.20.

Desakan menetapkan harga siling ini telah saya kemukakan sejak 2015 lagi dan meminta ia dilaksana bersekali dengan pemberian subsidi (rujuk: https://drtakiri.blogspot.com/2015/07/minyak-naik-jangan-sampai-rakyat-naik.html) supaya tidak mengurangkan pendapatan boleh guna dan melemahkan ekonomi rakyat.

Saya juga menuntut Kerajaan memberikan penjelasan mengapa sehingga ke hari ini harga runcit RON95 belum diturunkan ke harga RM1.91 seperti yang telah dijanjikan dan mengapa masih belum ada keputusan muktamad mengenai mekanisme penetapan harga petrol selepas mesyuarat yang diadakan semalam? Berapa lama lagi masa yang Kerajaan perlukan untuk turunkan harga bahan api ini dan muktamadkan isu ini? Atau, sebenarnya Kerajaan memang terdesak meneruskan helah ini untuk terus mengaut keuntungan daripada rakyat.

“Islam Memimpin”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus
3 Januari 2019 | 26 Rabiulakhir 1440 – HARAKAHDAILY 3/1/2019

ILMU Hadis tidak banyak dikaitkan dengan ketokohan ulamak-ulamak Melayu, walaupun banyak kitab Hadis dihasilkan di rantau ini. Ilmu Hadis lebih masyhur di kalangan ulamak Arab, Asia Tengah dan India, sedangkan di kalangan ulamak Melayu lebih terkenal dengan ilmu fiqh dan usuluddin. Namun begitu, di celah-celah ribuan ulamak Melayu, lahir tokoh Hadis yang terbesar dan bertaraf antarabangsa iaitu Sheikh Mahfuz at-Turmusi yang berasal dari Pulau Jawa.

Sheikh Mahfuz at-Turmusi dilahirkan pada 1842M atau 1285H di Tremas, Madiun, Jawa Timur. Beliau berketurunan Ketok Jenggot iaitu tokoh yang dikatakan meneroka dan membuka desa Tremas. Beliau menamakan desa ini sebagai 'tremas' kerana menemui sebilah patrem (senjata tradisional Jawa seperti keris) yang dibuat dari emas. Kata Tremas itulah yang di-Arabkan sebagai Turmus, Tarmas atau Trimas (t-r-m-s). Lalu digelar beliau sebagai at-Turmusi. Nama asalnya ialah Muhammad Mahfuz bin Abdullah bin Abdul Manan bin Demang Dipomenggolo I, iaitu keturunan dari Ketok Jenggot.

Demang Dipomenggoro I bukan sahaja seorang bangsawan, tetapi seorang ulamak yang membuka pesantren (pondok) di Semanten. Anaknya, Kiyai Abdul Manan (atau Mas Bagus Sudarso) dijadikan menantu oleh Demang Ngabehi, pemimpin Desa Tremas yang juga berketurunan Ketok Jenggot. Pada 1830, didirikan Pesantren Tremas oleh Kiyai Abdul Manan. Pada 1862, Kiyai Abdullah, anak Kiyai Abdul Manan yang baru tamat belajar di Tanah Suci telah memimpin pesantren ini menggantikan ayahnya yang wafat. Pesantren ini dilanjutkan oleh Kiyai Muhammad Dimyathi kemudiannya, walaupun Kiyai Abdullah mempunyai putera yang lebih alim iaitu Sheikh Mahfuz at-Turmusi. Sheikh at-Turmusi telah memberi fokus untuk mengajar di Tanah Suci, tidak di tempat kelahirannya.

At-Turmusi mendalami ilmu agama

Setelah tamat belajar dengan ayahnya di Pesantren Tremas, beliau menggurui Kiyai Saleh Darat di Semarang, sebelum berangkat ke Tanah Suci bersama adiknya, Kiyai Muhammad Dimyathi. Ketika ini usia at-Turmusi sudah mencecah 30 tahun (1872). Di Tanah Suci, beliau belajar di Makkah dan Madinah. Antara guru-guru beliau ialah Sheikh Ahmad al-Minsyawi, Sheikh Amr Barkat as-Syami iaitu murid Sheikh Ibrahim al-Bajuri, Sheikh Mustafa Sulaiman al-Afifi, Sheikh as-Sayyid Hussein Muhammad al-Habsyi, Sheikh Saad Muhamad Bafasil al-Hadrami, Sheikh Muhammad Syarbini al-Dimyathi, Sheikh al-Jalil Sayyid Muhammad Amin al-Madani, Sheikh Sayyid Abu Bakar Muhammad Syatha' dan lain-lain.

Melalui lapan guru utamanya ini, di samping guru-guru lain yang tidak dicatatkan, at-Turmusi telah menguasai ilmu Hadis, Qiraat, Nahu-Saraf, Usul Fiqh, Tafsir, Sastera Arab, dan juga ilmu-ilmu dalam disiplin pengajian Islam. Keunggulan at-Turmusi dapat dilihat daripada karya-karyanya yang sangat terkenal dan menjadi rujukan di peringkat pengajian tinggi ilmu-ilmu Islam.

Karya-karya monumental at-Turmusi: Ketokohan sebagai ahli Hadis

Mewarisi sanad ke-23 dalam rantaian sanad Sahih Bukhari, telah meletakkan Sheikh Mahfuz at-Turmusi sebagai tokoh Hadis terbesar di Alam Melayu. Dengan keilmuannya, at-Turmusi telah menghasilkan beberapa kitab Hadis, antaranya:

●     Al-Minhah al-Khairiyah fi Arbain Haditsan min Ahadits Khair al-Bariyyah iaitu kitab yang membicarakan 40 Hadis Nabi S.A.W dengan kekuatan sanadnya.

●     Minhaj ad-Dzawi an-Nazhar bi Syarh Manzhumah al-'Ilm al-Atsar, iaitu kitab menjadi syarah kepada Nazham Alfiyah as-Suyuthi, karya Imam Jalaluddin as-Sayuthi. Ia diakui dalam dunia akademik sebagai syarah terbaik bagi kitab tersebut.

●     Tsulatsiyah al-Bukhari, iaitu kitab yang mengandungi 22 Hadis dengan tiga perawi antara Imam Bukhari dan Rasulullah S.A.W melalui Salamah bin al-Akwa, Anas bin Malik dan Abdullah bin Busr. Hadis-hadis ini anggap antara paling kuat sanadnya.

Penulisan tiga kitab Hadis yang terbesar ini telah mengatasi karya-karya beliau dalam bidang usul fiqh dan qiraat, sehingga kitab Minhaj az-Dzawi diiktiraf oleh para ahli akademi Universiti al-Azhar sebagai kitab syarah terbaik bagi Nazham Alfiyah karya Imam as-Suyuthi. Kitab ini dijadikan rujukan pengajian Hadis dalam memahami pemikiran Imam as-Suyuthi.

Kitab-kitab lain yang dihasilkan oleh at-Turmusi ialah:

●     'Unyah at-Thalabah bi Syarh Nazhm at-Thayyibah fi Qiraat al-'Asyriyyah dalam bidang qiraat 10; 

●     Fadhl Hasyiyah Syarh Mukhtasar Bafadahl, iaitu sebuah kitab fiqh setebal lima jilid yang mensyarahkan karya Ibnu Hajar al-Asqalani yang terkenal itu; 

●     Nail al-Ma'mul bi Hasyiyah Ghayah al-Wusul fi 'Ilm al-Ushul, kitab usul fiqh yang mensyarahkan karya Sheikh Zakaria al-Ansari, Ghayah al-Wusul; 

●     Hasyiyah Takmilah al-Minhaj al-Qawim ila al-Faraid tentang ilmu pewarisan 

●     As-Siqayah al-Mardhiyyah fi Asma'i Kutub al-Ashhabuna as-Syafi'iyyah; 

●     Al-Khali'ah al-Fikriyah bi Syarh al-Minhah al-Khairiyah; 

●     Kifayah al-Mustafid fi ma 'Ala min Asanid;

●     Al-Fawaidh at-Tamasiyyah fi Asanid al-Qiraah al-'Asyariyyah;

●     Al-Badar al-Munir fi Qiraat al-Imam Ibnu Katsir;

●     Tanwir as-Shadr fi Qiraat al-Imam Ibnu 'Amr;

●     Insyirah al-Fuad fi Qiraat al-Imam Hamzah;

●     Ta'mim al-Manafi fi Qiraat Imam Nafi';

●     'Inayah al-Muftaqar fi ma Yata'allaq bi Syaidini Khidir;

●     Bughyat al-Azkiya' fi al-Bahats an Karamat al-Auliya;

●     Fathu al-Khabir bi Syarh Miftah as-Sair; dan 

●     Tahyi'ah al-Fikr Alfiyyah as-Sair.

Beliau juga turut mengajar dan menyebarkan Tarekat Syadziliyyah dalam aliran Naqsyabandi.

Murid-murid jempolan at-Turmusi

Sesuai dengan kemasyhuran namanya, beliau yang mengajar di Masjidil Haram telah melahirkan sejumlah murid yang ternama termasuklah Hadhratus Sheikh Hashim Asy'ari, pengasas Nahdatul Ulamak Indonesia; Kiyai Haji Abdul Wahab Hasbullah Jombang; Kiyai Haji R. Asmawi Kudus; Kiyai Haji Bisri Jombang; Kiyai Haji Salleh Tayu Pati; Kiyai Haji Dahlan Kudus dan lain-lain.

Setelah 48 tahun bermukim di Makkah sebagai pelajar, guru dan penulis, perjuangan dakwah Sheikh Mahfuz at-Turmusi telah berakhir dengan kewafatan di Makkah dalam tahun 1920M atau 1338H. Beliau dikebumikan di perkuburan Ma'la berhampiran maqam Ummul Mukminin, Sayyidah Khadijah binti Khuwailid. 

MOHD FADLI GHANI
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS - HARAKAHDAILY 3/1/2019

More Articles ...