MAJLIS Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (Mappim) bersama gabungan 300 NGO Gerakan Pembela Ummah (Ummah) mencadangkan kepada Dr Maszlee Malik supaya membuat pilihan sama ada meletakkan jawatan sebagai Menteri Pendidikan, sekiranya mahu dilantik sebagai Presiden UIAM atau pun sebaliknya.

"Nampak sangat Menteri Pendidikan hilang tumpuan, fokus dan bercelaru dalam hal berkaitan pendidikan".

Sepatutnya beliau lebih menumpukan fokus dan kerjanya di KPM dan Pengajian Tinggi bagi memperkasakan mutu dan taraf pendidikan negara serta mengangkat martabat Pendidikan Tinggi setaraf negara maju secara keseluruhannya bukan dengan menjadi Presiden UIAM sahaja.

Mappim dan Ummah juga berharap Dr Maszlee segera melepaskan jawatan tersebut dan mencadangkan agar seorang tokoh dan pakar dalam bidang Pendidikan Tinggi dilantik ke jawatan tersebut.

Sepatutnya beliau meninggalkan budaya Umno dan tidak terikut-ikut dengan gaya pemerintahan Kerajaan BN serta menjadikan alasan kepada amalan kerajaan terdahulu.

Sekarang kerajaan baru dan era baru, budaya baru yang lebih berintegriti dan profesional. Segala tindakan mestilah mencerminkan keyakinan dan keupayaan yang tinggi Kerajaan PH untuk membuat perubahan yang lebih baik.

Menteri Pendidikan mesti membuktikan beliau berupaya dan mampu membawa perubahan yang lebih baik berbanding Kerajaan BN dan juga bukan meniru apa yang Kerajaan BN telah buat.

MOHD ZAI MUSTAFA
Ketua Eksekutif
MAPPIM
Ahli Jawatankuasa
UMMAH - HARAKAHDAILY 8/9/2018

KERANA Islam itu satu dan tidak ada yang lain. Islam tidak perlu disandarkan kepada apa-apa entiti mahupun bentuk. Umpama Islam Hadhari, Islam Jihadi apatah lagi Islam Liberal. Bahkan Islam yang disandarkan kepada Liberal bermaksud aliran berfikir baru di kalangan umat Islam.

Islam Liberal tidak termasuk dalam kelompok mazhab Islam, sama ada mazhab Aqidah mahupun mazhab Feqah. Kerana semua mazhab sekalipun banyak khilaf namun tetap merujuk pada induk yang sama dan disepakati. Adapun Islam Liberal adalah pemikiran yang mengajak umat Islam merungkai takrif Islam yang telah disepakati oleh para Sarjana.

Dari dua poin di atas, hakikat sebenarnya adalah pemikiran Islam Liberal bukannya pemikiran Islam sebenar, sebaliknya pemikiran Liberal yang ditujukan kepada Islam. Tidak selayaknya kandungan perbincangan yang diambil dari Barat lalu disandarkan kepada Islam hanya semata-mata mereka mengambil takrif Islam dan dikembangkan dengan pemikiran mereka.

Istilah Islam Liberal digunapakai untuk memudahkan perbincangan, bukan bersetuju akan kelompok ini.

Bagaimana Islam Liberal bertapak?

Ia bermula daripada umat Islam yang terpengaruh dengan budaya hidup Barat dan peradaban mereka yang hegemoni dan mendominasi semua bidang kehidupan. Ditambah pula dengan lemah dan merudumnya peradaban Islam. Ia boleh dilihat kembali sebelum kejatuhan Khilafah Uthmaniyah, selain daripada campur tangan asing, ia juga bermula dengan Sultan yang terkesan dengan budaya Barat yang dilihat lebih baik lalu diimport masuk ke dalam kerajaan bermula dari aspek pemakaian hinggalah kepada pentadbiran.

Melalui Sekularisasi yang dahsyat terhadap kehidupan umat, akhirnya berpindah kepada fasa yang baru iaitu me-Liberalisasikan Islam itu sendiri segala frasa yang sudah mapan di dalam Islam. Daripada fasa pakaian yang meniru Barat kepada fasa seluruhnya mengikut Barat. Dr Qardhawi pernah menyebutkan membayangkan pemikiran umat yang rosak “Apa yang datang dari Barat semuanya baik, dan apa yang datang dari Islam semuanya buruk”.

Berikut merupakan akar-akar Liberal yang sudah bertapak kukuh di Indonesia yang telah dikenalpasti dan digempur oleh sarjana Islam di sana, antaranya Dr Ugi Suharto.

i.     Sekularisasi dan Sekularisme

ii.     Pluralisme agama

iii.     Al-Quran edisi kritis

iv.     Hermeneutika (Penafsiran semula al-Quran)

v.     Feminisme

(Akan diterangkan kemudian)

Kesan menyeleweng daripada kebenaran

Saban waktu dan saban hari kita meminta dari Allah supaya diberi petunjuk daripada golongan yang dimurkai dan sesat. Ini kerana ada di kalangan kita yang tahu kebenaran, namun memilih untuk tidak mengikutnya. Akibatnya, Allah akan memesongkan hati-hatinya untuk terus tidak berjumpa jalan yang benar. Antaranya:

●     Istidraj (Dibinasakan tanpa sedar)

فَذَرْنِي وَمَنْ يُكَذِّبُ بِهَٰذَا الْحَدِيثِ ۖ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ

 "Biarkanlah Aku sahaja (wahai Muhammad) dengan orang yang mendustakan keterangan al-Quran ini, Kami akan menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), dari arah yang mereka tidak mengetahuinya."

(al-Qalam: 44)

●     Diselewengkan hati daripada petunjuk

.... ۖ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

"... Maka ketika mereka menyeleweng (dari kebenaran yang mereka sedia mengetahuinya), Allah selewengkan hati mereka (dari mendapat hidayah petunjuk); dan sememangnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik - derhaka."

[as-Saf: 5]

●     Teraba-raba dan bingung

وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ

"Dan kami palingkan hati mereka dan pemandangan mereka sebagaimana mereka telah tidak (mahu) beriman kepada (ayat-ayat Kami ketika datang kepada mereka) pada awal mulanya, dan Kami biarkan mereka meraba-raba di dalam kesesatannya dengan bingung."

[al-An'am: 110]

Umat Islam tidak boleh memperkecilkan ilmu pemikiran dan ideologi. Ternyata musuh amat peka dengan kelemahan umat Islam yang mengabaikan aspek ini. Kita amat merasa bimbang dengan merebaknya gejala songsang LGBT di kalangan masyarakat, walhal kita perlu sedar, gejala songsang ini menular kerana berakarnya pemikiran Liberal dan budaya berfikir umat yang sudah rosak.

Moga kita terus diberikan hidayah oleh Allah dan diberi kekuatan untuk mengikutnya.

اللهم ارنا الحق هو الحق وارزقنا اتباعه

Rujukan

     Pemikiran Islam Liberal Dr Ugi Suharto 

     Tafsir al-Imam Ibnu Kathir

MOHD ADLAN MOKHTARUDDIN
08 September 2018 - HARAKAHDAILY 8/9/2018

PILIHAN Raya Kecil (PRK) N.32 Seri Setia akan berlangsung kurang 24 jam dari sekarang. Kempen-kempen sedang rancak berjalan bagi merebut undi rakyat di Seri Setia.

Bagi anak muda mereka bebas memilih berdasarkan kemampuan akal dan iman mereka yang segar. Namun siapakah calon yang layak untuk dipilih. Itu terpulang pada pertimbangan waras dan kebertanggungjawaban anak muda terhadap amanah undi yang bakal dilakukan.

PRU14 anak muda buktikan kuasa memilih anak muda pada kerajaan lama sehingga kerajaan lama tumbang. Ini mungkin kerana pertimbangan ramai anak muda merasakan ketidakpuasan hati dengan pemerintahan lama. Maka kerajaan 60 tahun itu dihukum kerana anak muda ingin melihat perlunya perubahan.

Kali ini, kuasa mengundi itu juga ada di tangan pengundi terutama anak muda. Jangan mengaku kalah awal dengan memboikot dan tidak keluar mengundi. Ini bukan sikap seorang anak muda yang "berundur" sebelum "bertempur".

Jika PRU14 pengundi boleh menongkah arus menolak parti kerajaan, kenapa kali ini keputusan yang sama tidak boleh dilakukan kepada calon dan parti kerajaan memerintah. Atas asas, kerajaan yang baru seusia 100 hari lebih ini pun sudah berani menipu rakyat dengan pelbagai janji yang tidak ditunaikan, bagaimanakah nasib rakyat yang perlu tunggu sehingga 5 tahun akan datang.

Saya menyeru orang muda/pengundi muda agar ramai-ramai keluar mengundi bagi Pilihan Raya Kecil Seri Setia kali ini. Esok 8 September 2018 anak muda bangkit tunaikan amanah ini dan memilih calon dari Parti PAS iaitu Dr Halimah Ali. Mudah-mudahan pilihan ini diterima oleh Allah sebagai amalan soleh.

Stand By Me and I Will Stand Up For You, "Dr Halimah Ali"

SYARHAN HUMAIZI HALIM
Ketua Dewan Pemuda PAS Selangor
26 Zulhijjah 1439 | 7 September 2018 – HARAKAHDAILY 7/9/2018

MENJELANG hari pengundian Pilihan Raya Kecil N.32 DUN Seri Setia esok, saya ingin menyeru semua pengundi membuat pilihan yang bijak.

Dr Hajah Halimah Ali, merupakan calon terbaik mewakili PAS yang mempunyai pengalaman luas dalam pentadbiran kerana pernah menjadi ADUN dan Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Walaupun kemenangan PAS tidak mengubah kerajaan yang mentadbir sekarang, namun kemenangan calon PAS penting buat rakyat sebagai suara pengimbang dalam Dewan Negeri Selangor.

Ia juga sebagai isyarat kepada kerajaan negeri dan juga kerajaan persekutuan dan menggesa mereka untuk menunaikan manifesto yang telah dijanjikan.

Saya percaya, pengundi Seri Setia merupakan pengundi yang bijaksana akan memberikan mandat kepada calon PAS, Dr Hajah Halimah Ali.

Undilah PAS.

Dr Ahmad Samsuri bin Mokhtar
Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat
7 September 2018 – HARAKAHDAILY 7/9/2018

HARI ini, hari mengundi bagi Dun Seri Setia setelah 21 hari tempoh berkempen. PAS dan PH, masing-masing mengatur strategi baru di Dun Seri Setia.

Maklumlah, tiada siapa lagi yang akan berkempen untuk hapuskan tol, turunkan harga minyak dan hapuskan GST. Kerajaan peringkat Persekutuan telah pun dipegang oleh PH.

Isu-isu yang timbul dalam PRK ini ialah mengenai siapakah calon yang lebih baik untuk mewakili kepentingan penduduk Dun Seri Setia. Apakah perkhidmatan yang mereka boleh kemukakan? Bagaimanakah undi Dun Seri Setia boleh memberikan perubahan kepada Kerajaan PH di Selangor dan di Malaysia?

Calon

Calon PAS, Dr Halimah Ali dilihat mengatasi calon PH daripada sudut calon yang lebih baik. Beliau berpengalaman sebagai Exco Kerajaan Selangor dan pernah menjadi wakil rakyat sebelum ini.

Beliau dilihat bersedia untuk ditemuramah dan memberikan pendapat-pendapat termasuk di televisyen. Beliau menjawab soalan-soalan sukar dengan jawapan yang amat mudah difahami seperti adakah PAS telah bergabung dengan Umno, isu bukan anak tempatan, isu keperluan PAS menghantar wakilnya ke Dun Selangor dan lain-lain.

Beliau juga dilihat mesra dan mudah mendekati dan didekati oleh penduduk.

Halimey Abu Bakar, calon PH dilihat kurang berani menjawab isu-isu semasa. Isu-isu Manifesto PH yang gagal ditepati, tentulah suatu beban yang berat untuk beliau tangani. Beliau lebih menekankan perlunya Dun Seri Setia menyokong beliau kerana beliau adalah wakil PH. Dan PH adalah kerajaan di Selangor. Jika rakyat Dun Seri Setia mahu kebajikan mereka lebih terjaga, pilihlah calon PH.

Kekuatan beliau betul-betul bergantung kepada kekuatan partinya sebagai parti yang menguasai kerajaan.

Parti

PH dilihat lebih dominan daripada PAS. PH pada kali ini turun sebagai mewakili Kerajaan Selangor dan Kerajaan Malaysia berhadapan PAS yang hanya ada satu kerusi di Dun Selangor.

PAS pula turun sebagai memastikan wujudnya elemen ‘check and balance’ di Dun Selangor. Pembangkang yang lemah di Dun Selangor adalah tidak baik untuk rakyat Selangor untuk jangka masa panjang.

Daripada aspek kebajikan, PAS sedia dikenali sebagai sebuah parti yang sinonim dengan kebajikan. Sama ada parti mereka menang atau kalah dalam pilihan raya di peringkat Negeri.

Jika Dr Halimah yang dipilih, ia bererti rakyat telah memberikan pertimbangan sewajarnya jika Adun yang mereka pilih bukan daripada parti yang menguasai kerajaan semasa.

PRK sebagai mesej kepada Kerajaan PH

Jika dilihat daripada aspek keseluruhan, PH ada segala kekuatan untuk memenangi PRK ini.

Namun, jika pengundi Dun Seri Setia memberikan kemenangan kepada calon PAS, Kerajaan PH akan terkejut daripada mimpi indah sokongan rakyat yang tidak berbelah bagi untuk mereka.

Lantaran PH pada hari ini terlalu kuat seperti BN suatu ketika terlalu kuat, suara golongan marhaen tidak lagi sampai kepada mereka.

Seperti yang disebut oleh Presiden PAS, jika dulu mereka senang ditangkap kerana mereka pembangkang, pada hari ini pula mereka senang dilepaskan daripada pertuduhan kerana mereka kerajaan.

Penutup

Sukar sekali meramal keputusan PRK ini. Secara di atas kertasnya, PH lebih dominan.

Namun, pengundi PH mungkin ingin memberikan teguran keras kepada parti pilihan mereka agar lebih memahami kesulitan hidup rakyat dengan tidak mengundi PH dalam PRK ini.

Jika begitu, peratus turun mengundi akan menurun secara drastik juga seperti di PRK Sungai Kandis.

ZAKARIA ISMAIL
Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Kawasan Marang
8 September 2018 - HARAKAHDAILY 8/9/2018

 

PAS menempelak pendirian Kerajaan PH melalui kenyataan Perdana Menteri bahawa hukuman sebat syariah yang dijatuhkan dan dilaksanakan oleh MahkamahTinggi Syariah Negeri Terengganu ke atas dua pesalah wanita kerana sabitan kesalahan lesbian sebagai memberi gambaran buruk terhadap Islam.

takiHarus diingat bahawa hukuman rotan syariah adalah kaedah penalti yang dibenarkan oleh Undang-undang Islam sama ada melibatkan kes-kes Hudud mahupun Takzir. Dalam hukuman Takzir seperti mana dalam kes tersebut, budi bicara adalah terletak kepada Hakim Syarie yang menilai kes dari sudut fakta dan undang-undang di samping pengakuan bersalah tertuduh serta mitigasi yang dibuat.

Selagi hukuman itu dibuat dalam ruang lingkup undang-undang berkaitan dan tidak memprejudiskan hak tertuduh, ia bukan sahaja suatu hukuman sah dari segi undang-undang, tetapi juga memenuhi kehendak kemanusiaan dan demokrasi setelah melalui proses yang sah, telus dan terbuka.

Dalam kes tersebut, amatlah jelas mahkamah berkenaan menjatuhkan hukuman dalam ruang lingkup undang-undang iaitu tidak melebihi enam rotan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Seksyen 2, Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) yang diluluskan pindaannya pada tahun 1984, di mana Akta 355 tersebut terpakai kepada semua Mahkamah Syariah seluruh negara.

Bagi pelaksanaan hukuman rotan di kalangan khalayak termasuk di dalam Dewan Mahkamah, ia bukanlah suatu perkara asing yang perlu dipolemikkan kerana sebelum ini terdapat banyak hukuman rotan dilaksanakan sedemikian, terutama yang melibatkan kes juvana dan remaja.

Undang-undang, penguatkuasaannya dan mahkamah antara lain berperanan penting dalam menetapkan serta melestarikan nilai dan ukuran moral unggul tertentu untuk diikuti dan dihayati oleh anggota masyarakat secara individu mahupun masyarakat secara kolektif sebagai standard bersama, terutamanya dalam ruang awam.

Semua pihak juga perlu akur hakikat bahawa meskipun Undang-undang Syariah dan penguatkuasaannya terletak di bawah bidangkuasa kerajaan negeri, ia bukanlah menjadikan kepentingan dan kredibilitinya lebih rendah daripada undang-undang dan penguatkuasaan yang berada di bawah bidang kuasa Kerajaan Pusat. Ia sepatutnya dihormati dalam bidang serta ruang lingkup masing-masing sebagai sebahagian daripada kehidupan bernegara kita.

Justeru, PAS berharap semua pihak terutamanya Kerajaan PH perlu akur dan menghormati keputusan tersebut dan tidak cuba mengelirukan masyarakat dengan membangkitkan fakta yang tidak benar. Tindakan inilah sebenarnya yang memberi gambaran buruk terhadap perundangan Islam yang sudah nyata lagi adil sifatnya dan juga amalan demokrasi negara ini.

Takiyuddin Hassan
Setiausaha Agung
Bertarikh: 7 September 2018 – HARAKAHDAILY 7/9/2018

SETELAH dijelaskan bagaimanakah beza antara wala' dan taat yang mana secara pokoknya taat merupakan salah satu di antara komponen kecil yang membentuk wala', pada siri ini kita membincangkan mengenai konsep sebenar wala' dari perspektif nas agama.

Sebagaimana dijelaskan pada siri lepas, wala' membawa maksud kesetiaan. Timbul pula persoalan, setia kepada siapa dan apa? Bagi menjawabnya, rujuk Firman Allah S.W.T:

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ

"Sesungguhnya tempat kamu berwala' hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah)."

[al-Ma'idah: 55]

Wala' kepada tiga pihak 

Menurut ayat di atas, tiga pihak yang perlu diberikan wala':

1.     Allah

2.     Rasul

3.     Orang-orang beriman

Wala' kepada Allah adalah dengan meletakkan segala matlamat hidup adalah kepada-Nya. Setia kepada Allah dengan mengikut segala ketetapan-Nya, dan sanggup berjuang mempertahankan agama-Nya.

Wala' kepada Rasul juga meletakkan kesetiaan kepada Baginda S.A.W sebagai kekasih Allah dan penyampai wahyu tuhan kepada kita. Bukan kerana batang tubuhnya, tetapi kerana risalah agama yang dibawanya.

Wala' kepada orang Islam pula diperhalusi dengan tiga kriteria iaitu:

1.     Solat

2.     Zakat

3.     Rukuk

Ketiga perkara ini adalah simbolik. Solat bermakna mereka yang menitikberatkan ibadat kepada tuhan. Zakat pula bermakna mereka yang bertanggungjawab sesama Islam. Manakala rukuk adalah lambang kepatuhan kepada semua perintah tuhan.

Wala' bukan hanya kepada pemimpin  

Pada poin inilah dapat dilihat jelas perbezaan antara wala' dan taat. Taat diberikan kepada Allah, Rasul dan Waliyyu Amr (pemimpin), manakala wala' adalah bagi Allah, Rasul dan orang beriman. Bermakna wala' bukan hanya untuk pemimpin, tetapi untuk semua orang beriman.

Memberi kesetiaan kepada orang beriman adalah dengan menganggap mereka semua adalah saudara kita yang perlu dikasihi, dibantu, dilindungi dan dihargai tidak kira siapa pun mereka selagi memiliki tiga ciri yang digariskan.

Secara ringkas, wala' memberi maksud bahawa setiap tindakan yang ingin dilakukan oleh seseorang haruslah bermatlamatkan menjaga kepentingan Allah, Rasul dan orang beriman. Ketiga-tiga ini adalah segala-galanya bagi pewala'. Tidak boleh sekali-kali menggadaikan kepentingan ini demi kepentingan-kepentingan lain. Barulah layak untuk digelar sebagai wali.

Pemimpin juga perlu berwala' 

Dari sudut yang lain, masalah wala' tidak hanya boleh berlaku kepada ahli bawahan sahaja. Ia juga boleh berlaku kepada pucuk pimpinan. Jika sebarang keputusan dibuat atas dasar kepentingan kumpulan lain yang tidak memperjuangkan Islam sehingga mengenepikan kepentingan gerakan Islam, ataupun menggubal polisi atas dasar menjaga kepentingan individu, maka tindakan ini turut dikira tidak wala'.

Perkara ini disebut oleh Allah S.W.T dalam ayat yang banyak. Antara firman-Nya:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan musuhKu dan musuh kamu sebagai tempat berwala', dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang Mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka."

[al-Mumtahana: 1]

Sebab turun ayat ini adalah berkaitan kisah Hatib bin Abi Baltaah yang ingin membocorkan rahsia gerakan Islam yang mahu menyerang Musyrikin di Makkah. Walaupun Hatib melakukan hanya kerana kepentingan keluarganya di sana, Allah tetap menegur dengan isu wala' kerana tindakannya membelakangkan kepentingan agenda gerakan Islam kerana kepentingan individual.

Taat tidak semestinya wala'

Oleh kerana ini juga, mereka yang berada di dalam gerakan Islam tetapi memiliki cita-cita peribadi tersendiri, yang mencari matlamat lain selain matlamat perjuangan Islam sendiri, turut dikira termasuk dalam golongan yang tidak wala', walaupun mereka tidak pernah melanggar disiplin gerakan dan sangat patuh kepada arahan dan peraturan. Seperti yang dipertegaskan pada siri pertama, seorang yang taat tidak semestinya wala'.

Dari sudut berbeza, seorang yang dilihat melakukan perkara yang bercanggah dengan arahan mana-mana pimpinan tidak semestinya mereka tidak wala' kepada Allah, Rasul dan gerakan Islam. Melanggar arahan yang bercanggah dengan syarak, ataupun yang bukan di bawah bidang kuasa pemberi arahan juga adalah tanda wala' yang tidak berbelah bahagi, jika tindakan mereka adalah demi Allah, Rasul dan gerakan Islam.

Nabi S.A.W pernah menugaskan seorang Sahabat memimpin pasukan tentera dalam satu misi. Dalam misi tersebut, Sahabat yang dilantik itu telah menyalakan unggun api lalu memerintahkan mereka masuk ke dalam api tersebut. Sebahagian Sahabat mahu masuk atas dasar taat, tetapi sebahagian yang lain menghalang dengan berkata: "kenapa perlu masuk? Bukankah kita selama ini lari dari api (neraka)?"

Perkara ini dibawa kepada Rasulullah S.A.W. Lalu Baginda bersabda:

لو دخلوها لم يزالوا فيها إلى يوم القيامة، لا طاعة في المعصية، إنما الطاعة في المعروف.

"Jika kamu masuk ke dalamnya, nescaya kamu akan kekal di dalamnya sehingga kiamat. Tidak ada ketaatan dalam perkara maksiat. Sesungguhnya ketaatan hanya dalam perkara kebaikan."

[HR Bukhari]

Intima' Syakhsi pembunuh wala'

Dalam sejarah PAS, telah muncul ramai individu yang mempergunakan kesetiaan ahli kepada gerakan ini untuk kepentingan diri mereka. Ahli yang asalnya menyertai PAS kerana kesedaran Islam, atas kejahilan diri secara tidak sedar tertipu dengan individu ini yang menjadi pemimpin mereka di mana-mana peringkat. Akhirnya apabila wala' sudah berjaya diseleweng hasil manipulasi konsep taat, terbentuklah jemaah dan kartel dalam jemaah.

Modus operandi individu sebegini adalah bersifat stereotype sejak zaman berzaman. Malah modus operandi sama jugalah digunakan oleh pengasas ajaran sesat dan pendeta-pendeta Kristian bagi memesongkan pengikut Nabi Isa dari Islam yang sebenar. Antaranya membentuk kekaguman terhadap watak peribadi mereka di kalangan pengikut, menjadikan diri mereka rujukan utama dalam segala perkara, melarang pengikut membicarakan persoalan kritikal dan ilmiah berat, menyingkir pengikut yang kritis, menggesa pengikut menumpukan amal lebih daripada ilmu, dan sangat menganjurkan ahli menjadi taat tanpa belah bahagi.

Kesimpulannya, kesempurnaan wala' menuntut kepada dua perkara: 

1.     Ilmu yang mendalam supaya mampu menilai semua arahan dan keputusan jemaah agar tidak bercanggah dengan syarak dan tidak menjadi Intima' Syakhsi.

2.     Keikhlasan yang tinggi supaya segala tindakan yang diambil tidak memiliki niat selain kepentingan menjaga agama Allah dan mengharapkan redha-Nya.

Wallahualam. Akan bersambung dengan siri tiga, manifestasi wala'.

10 Zulkaedah 1439
22 Julai 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 7/9/2018

 

More Articles ...