PAS bebas untuk bertemu dengan mana-mana parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) atau sesiapa sahaja untuk bertukar-tukar fikiran, berbincang bagi menyelesaikan sesuatu masalah menerusi konsep taawun yang diamalkan.

Tindakan seumpama ini bertepatan sepertimana yang terkandung di dalam Al-Quranul Karim agar bertawaaun yakni saling bantu membantu serta tolong menolong dalam perkara baik dan tidak sesekali bekerjasama dengan perkara kemungkaran dan maksiat.

PAS juga boleh bersetuju dan membuka ruang kerjasama seandainya sesuatu perkara baik terutama mendatangkan kesejahteraan kepada rakyat namun tegas menentang serta menolak akan perkara yang boleh membawa kesan buruk terhadap rakyat, tanah air dan agama.

Oleh itu, PAS berpendapat adalah tidak menjadi kesalahan menerima persepakatan baik dari Adun Barisan Nasional (BN) yang mempunyai peranan yang sama sebagai pembangkang di dalam Dewan Undangan Negeri untuk berfungsi selaku 'semak dan imbang' dalam jumlah 18 kerusi agar menjadi lebih efisyen serta berkesan keatas kerajaan negeri pimpinan Blok Pakatan Harapan hari ini.

Malah budaya seumpama itu telah pun dilakukan pada penggal lalu bersama Adun-adun DAP, PKR, PAN dan Bersatu untuk menjalinkan sepakatan jitu khususnya dari pembangkang untuk menghadapi kerajaan negeri ketika itu dipimpin oleh Barisan Nasional.

Selain itu, PAS juga bertemu dan berbincang dengan YAB Menteri Besar Kedah yang merupakan Pengerusi Pakatan Harapan Kedah bagi mencari ruang kesepakatan untuk menyelesaikan kemelut isu speaker atas jemputan beliau. Malangnya, ada dikalangan pimpinan dari parti blok Pakatan Harapan Kedah yang membantah tanpa alasan munasabah selain melontarkan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas dengan cadangan penubuhan Kerajaan Perpaduan yang ditawarkan oleh PAS.

Pemimpin parti-parti politik Blok Pakatan Harapan terutama dari PAN seharusnya memahami akan situasi kedudukan Kedah sekarang iaitu 18-18 yang bukan sahaja menimbulkan masalah berkaitan pelantikan Speaker Dun malah untuk membentuk kerajaan juga menjadi satu kesukaran.

PAS mengambil pendekatan berbincang dengan bersandarkan konsep taawun bagi mengelak daripada berlakunya pilihan raya negeri (PRN) walau pun ada suara-suara sumbang yang menuduh kononnya PAS tamak dan gila kuasa. Walau bagaimanapun sekiranya Pakatan Harapan merasakan PRN merupakan jalan penyelesaian tuntas, PAS bersedia menghadapinya.

DR AHMAD FAKHRUDDIN SHEIKH FAKHRURAZI
Pesuruhjaya PAS Kedah
25 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 25/6/2018

CADANGAN pembatalan projek ECRL telah disuarakan oleh Pakatan Harapan sejak bulan April 2018. Malah, Tun Mahathir sendiri pernah mempersoalkan kenapa projek ECRL tidak diberikan kepada kontraktor Cina di Malaysia berbanding mengambil syarikat pembinaan dari negara China? (Rujuk KiniTV bertarikh 6 April 2018). Salah seorang ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Prof Dr Jomo KS turut mempertikaikan projek ECRL yang dianggap tidak munasabah, tidak telus dan membebankan rakyat. Pemuda PAN dalam satu kenyataan bertarikh 29 Mei 2018 turut menggesa kerajaan membatalkan projek ECRL kerana kos yang terlalu tinggi dan melibatkan pinjaman yang besar dari bank China.

Khairi02Namun begitu, projek ECRL tidak pernah diberikan kata putus untuk dibatalkan atau ditangguhkan oleh kerajaan seperti projek HSR dan MRT3. Sebaliknya, dua hari yang lalu Menteri Kewangan telah membuat satu pengumuman yang mengejutkan bahawa projek ECRL akan diteruskan. Hal ini sudah pasti menimbulkan pelbagai persoalan yang perlu dijawab oleh kerajaan. Tambahan pula, timbul satu lagi isu iaitu seorang taikun korporat yang rapat dengan Perdana Menteri iaitu Tan Sri Vincent Tan telah membeli 22 juta (5.04%) saham T7 Global Berhad pada 15 hingga 17 Mei 2018. Beliau telah menjadi ‘substantial shareholder’ selepas Timbalan Pengerusi Eksekutif, Tan Sri Tan Kean Soon yang memiliki (11.3%).

T7 Global Berhad telah menandatangani satu Memorandum Persefahaman pada 14 Mac 2018 dengan sebuah Syarikat Berkaitan Kerajaan Negeri Terengganu Eastern Pacific Industrial Corp Bhd (EPIC) dan CMC Engineering Sdn Bhd untuk membentuk sebuah konsortium bagi menjalankan projek ECRL di kawasan Terengganu. Malah, dalam satu liputan media yang disiarkan oleh The Edge Markets bertarikh 12 Januari 2018, T7 Global melalui satu syarikat subsidiarinya iaitu T7 Kemuncak Sdn Bhd (51%) telah bekerjasama dengan sebuah syarikat subsidiari konglomerat China iaitu China State Construction Engineering Corp Ltd (49%) membentuk sebuah JV, T7CCTE untuk membida projek-projek landasan kereta api di Malaysia termasuk ECRL, MRT dan LRT.

Oleh kerana itu, keputusan kerajaan untuk meneruskan projek ECRL ini dilihat telah diberatkan (weigh up) oleh keberadaan Tan Sri Vincent Tan yang juga rakan baik Perdana Menteri selaku ‘substantial shareholders’ dalam T7 Global Berhad. Selain itu, terdapat tiga isu lain yang belum dijelaskan oleh kerajaan sebelum mengambil keputusan meneruskan projek ECRL ini.

Isu pertama yang perlu diselesaikan terlebih dahulu oleh kerajaan ialah mengkaji semula berapakah sebenarnya jumlah kos keseluruhan projek ECRL yang membabitkan kedua-dua fasa tersebut. Adakah ia munasabah sehingga mencecah RM66 bilion? Kedua, kerajaan juga perlu meneliti mengapa ‘mobilisation fee’ yang berjumlah 15% (RM9.9 bilion) daripada kos keseluruhan projek RM66 bilion telah dibayar kepada syarikat CCCC walhal ‘mobilisation fee’ yang normal adalah 5% sahaja. Ketiga, kerajaan mesti menyiasat satu dakwaan yang mengatakan bahawa sejumlah RM20 bilion (36%) juga telah dibayar kepada CCCC tetapi telah diselewengkan untuk membayar kepada 1MDB menerusi syarikat yang dimiliki oleh Jho Low. Tiga isu ini juga perlu dijelaskan kepada rakyat secepat mungkin.

Pemuda PAS Malaysia melihat isu projek ECRL ini telah dipolitikkan. PAS konsisten sejak tahun 2017 menolak cadangan Tun Mahathir untuk membatalkan projek tersebut kerana ia dilihat mampu meningkatkan pertumbuhan ekonomi di jajaran ECRL di samping mengukuhkan ekonomi rakyat khususnya di negeri-negeri Pantai Timur.

IR. KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
11 Syawwal 1439 | 25 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 25/6/2018

BAHASA anugerah Allah untuk memudahkan berkomunikasi. Sudah 61 tahun merdeka, sudah tentu kita faham bumi yang dipijak dan langit yang dijunjung. Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi kerajaan, kemudian diikuti oleh bahasa lain jika perlu. Tiba-tiba rakyat Malaysia dikejutkan dengan tindakan Menteri Kewangan Malaysia Baru mengeluarkan kenyataan media utama Kementerian Kewangan dalam bahasa Mandarin. Perkara yang tidak dijangkakan boleh berlaku di dalam kerajaan baru dan rakyat Malaysia setelah 61 tahun merdeka.

Bahasa Melayu yang digunakan selama ini tidak mendatangkan masalah. Malahan ramai dalam kalangan orang bukan Melayu menulis dan bertutur dengan baik. Kenapa pula Menteri Kewangan Lim Guan Eng cuba mencari pasal dan mewujudkan suasana yang tidak kondusif.

Sepatutnya ini bukan menjadi agenda keutamaan LGE dan kerajaan baru sehingga menimbulkan suasana yang tidak selesa. Apakah tindakan ini mendapat restu anggota kabinet? Apakah sengaja untuk mengalih isu ekonomi yang agak suram? Apakah sengaja supaya rakyat tidak membincang isu janji manis di dalam manifesto PH yang menjanji bintang dan bulan, seolah-olah menang akan dapat dilaksanakan terus pada esok hari? Tiba-tiba lain pula jadinya.

Apakah sikap pejuang bahasa yang menjadi penyokong tegar PH dalam isu ini?

USTAZ IDRIS AHMAD
Naib Presiden PAS
25 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 25/6/2018

KEMASUKAN Islam ke Nusantara sehingga membawa kepada berdirinya daulah-daulah Islam adalah berhubung rapat dengan peranan dan gerakan para ulamak. Pergerakan ulamak di Nusantara sejak abad kesembilan hingga abad ke-15M adalah dakwah secara damai seperti yang telah dibahaskan sebelum ini. Setelah berjaya meng-Islamkan beberapa Raja Melayu, pengukuhan Islam dibuat dengan membina para pendakwah tempatan dan memupuk kehidupan beragama dalam masyarakat. Proses ini mengambil masa yang agak panjang, tetapi dapat membina kekuatan dalaman bagi orang Melayu. Tempoh 500 tahun untuk mengembangkan Islam telah memperlihatkan hasil apabila Kerajaan Melaka menutup tirai sejarahnya pada 1511M dengan menyaksikan kewujudan Kerajaan-kerajaan Islam di seluruh Nusantara dan kemasukan orang Melayu secara besar-besaran ke dalam Islam. Tinggal lagi proses ini dibantutkan oleh kejatuhan Granada di Eropah pada 1492M dan juga Melaka pada 1511M.

Para ulamak yang bergerak sejak tahun 800M boleh dilihat dalam beberapa peringkat. Yang pertama, generasi ulamak pendakwah dari luar yang bergerak di beberapa kawasan sebelum 1400M; kedua, abad ke-15M yang menyaksikan gerakan besar-besaran para ulamak dan munculnya Empayar Islam yang kuat; dan ketiga, peranan Majlis Dakwah Wali Songo di Jawa khususnya yang berjaya meruntuhkan pengaruh Hindu di pulau tersebut dan membangkitkan Kerajaan-kerajaan Islam kemudiannya. Di beberapa kawasan seperti Brunei, Mindanoa, Pattani, Sulawesi, Maluku dan Padang, menyaksikan kemunculan Kerajaan-kerajaan Islam mulai pertengahan abad ke-15M, sedangkan kawasan teras Sriwijaya yang dahulunya Buddha iaitu Palembang dan Jambi telah tunduk kepada Melaka, setelah Parameswara sebagai putera Palembang memeluk Islam pada 1414M. Gambaran ini adalah memperlihatkan kesan gerakan ulamak sebelum abad ke-15M dan mencapai kemuncak pada seratus tahun sebelum kedatangan penjajah.

Ulamak pendakwah generasi awal

Tidak banyak catatan mengenai ulamak-ulamak yang bergerak di Nusantara pada peringkat awal dakwah berlaku, selain kedatangan Sheikh Rukunuddin dari Makkah pada 628M dan juga kumpulan pendakwah yang diketuai oleh Nakhoda Khalifah pada dekad pertama 800M. Hikayat-hikayat dan kronik Melayu mencatatkan secara terpisah mengenai kehadiran mereka, seperti Hikayat Raja-raja Pasai, Silalatus Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Merong Mahawangsa dan seumpamanya. Di samping itu, sebahagian petunjuk adalah inskripsi pada batu-batu nisan yang banyak terdapat di Nusantara. Kedatangan Nakhoda Khalifah, iaitu utusan Kerajaan Syiah yang dipimpin oleh Abdullah bin Muawwiyah di Madian, Parsi pada awal 800M bersama Sheikh Ali bin Mohammad bin Jaafar as-Siddiq telah berjaya meng-Islamkan Perlak, sebelum Sheikh Ismail dan Faqir Muhammad diutuskan kemudiannya bagi mengembangkan Mazhab Sunni.

Pada abad ke-10 dan 11M, hampir tiada catatan mengenai tokoh-tokoh ulamak yang berperanan, melainkan tokoh-tokoh yang dibawa dari Parsi, Arab dan India untuk mengajar di Dayah Cot Kala (888M), dan beberapa dayah yang muncul pada abad ke-11 dan 12M. Ketika ini, para ulamak yang tertumpu di Aceh telah melahirkan tokoh pendakwah tempatan seperti Teungku Mohamad Amin (912M), Teungku Sirajuddin (1012M), Teungku Yaakob (1153M) dan Teungku Ampon Tuan yang merupakan kerabat diraja Perlak. Turut aktif ialah Sheikh Abdullah Kan'an (1196M) yang berasal dari Palestin, selain kedatangan Sheikh Abdullah Qumairi al-Yamani yang berjaya meng-Islamkan Raja Kedah pada 1136M dan Sheikh Abdullah Arif, penulis Bahr al-Lahut ke Pasai. Boleh dikatakan, hampir keseluruhan gerakan ulamak sebelum abad ke-14 adalah berpusat di Aceh.

Selepas kejatuhan Perlak, bangkit Kerajaan Samudera-Pasai yang menyaksikan gelombang baru gerakan ulamak pada abad ke-14. Dari satu sudut, terdapat ulamak asing yang aktif dalam Kerajaan Samudera-Pasai seperti Amir Dawlasa dari India, Syed as-Syirazi (Amer Qadhi) dari Syiraz, Parsi dan Sheikh Tajuddin al-Isfahani dari Isfahan, Parsi bersama beberapa fuqaha lain menurut catatan Ibnu Batutah bertarikh 1345-1346M. Serentak dengan itu, pendakwah Arab dari India, Syed Hussein Jamadil Kubra telah tiba di Samudera-Pasai bersama tiga adiknya, Syed Thanauddin (Sheikh Mohamad Saman Shah), Syed Qamaruddin dan Syed Majduddin. Turut menyertai beliau ialah Maulana Malik Ibrahim dari Parsi (ada dakwaan bahawa beliau anak Syed Hussin Jamadil Kubra) yang merupakan pengasas Wali Songo. Pada 1339M, Syed Hussein Jamadil Kubra dan Syed Thanauddin bergerak ke Kelantan, sebelum meng-Islam Che Bo Nga (Sultan Zainal Abidin), Raja Champa pada 1360M. Dalam sejarah Nusantara, ulamak asing terkenal yang terakhir ialah Sheikh Nuruddin ar-Raniri (berkhidmat di Aceh 1637-1644M) yang berasal dari Ranir, Gujerat.

Abad ke-15M: Kemuncak gerakan dakwah di Nusantara

Konflik dan pergolakan politik yang berlaku terhadap Kerajaan-kerajaan Islam di Barat Asia dan Utara Afrika telah memberikan kesedaran kepada para ulamak untuk memperhebatkan gerakan dakwah di Asia Tenggara. Tindakan Sultan Mohamad Tughluq mengirimkan Syed Hussien Jamadil Kubra dan saudara-saudaranya ke Pasai, kemudian ke Kelantan dan Champa adalah berkait rapat dengan kejatuhan Baghdad ke tangan Mongol pada 1258M. Mereka adalah anak kepada Syed Ahmad Shah Jalal Khan, Gabenor Deccan, India yang bergelar Amir al-Muazzam Shah. Begitu juga dengan pengutusan Syed Abdul Aziz ke Melaka dan Sulu dari Jeddah pada 1414M. Hal ini telah menyemarakkan proses dakwah terutama perkembangan dakwah di Kelantan, Pattani dan Champa; Melaka; Brunei, Sulu dan Maguindanao; serta Jawa. Peng-Islaman empat wilayah ini telah membawa perubahan pada abad ke-16 dan 17M, di mana berlaku peng-Islaman kawasan pulau-pulau Nusantara, Sulawesi, Kalimantan dan juga Selatan Sumatera yang merupakan kubu Buddha sebelumnya.

Sebelum kedatangan Sayyid Abdul Aziz di Mindanao, Tuan Maqbalu telah bergiat sejak sebelum 1310, kemudian baru didatangi oleh Tuan Masyaikh di Sulu, Tuan Syarif Aulia (Karimul Makhdum) dan Sayyid an-Nikab (Makhdum Aminullah) pada pertengahan abad ke-15M. Yang terawal tiba di Sulu ialah Sheikh Abu Bakar yang digelar Syarif Hashim pada 1405M, kemudian Syarif Maraja dan Syarif Hassan bersaudara pula berdakwah di Maguindanao, sebelum Syarif Kebungsuwan tiba pada 1515M. Di Kelantan, kejayaan Raja Bharubasha (Sultan Mahmud Syah) membangunkan kerajaan di Kota Jeddah telah mendorong Syed Hussein Jamadil Kubra berpindah ke sana dan mengembangkan dakwahnya di Kelantan, Pattani dan Champa. Anak-anaknya iaitu Sayyid Barakat Zainal Alam, Sayyid Ibrahim Asmara (Sunan Krisik) dan Syed Nurul Alam (Sultan Qanbul) adalah tokoh-tokoh dakwah yang penting abad ke-15, sebelum muncul generasi cucunya seperti Wan Bo Tri-tri, Maulana Rahmatullah (Sunan Ampel) dan Maulana Ishak.

Di sudut yang lain, beberapa ulamak juga patut dicatatkan sumbangan mereka pada abad ke-15M ini seperti Sheikh Shafiyiyuddin dan Sheikh Said di Pattani, Syarif Ali di Brunei, Sunan Gunung Jati dan Sunan Fatahillah di Demak, Sheikh Mansor di Tidore, Maulana Abu Bakar di Melaka, Makhdum Patakan Abdul Rahman ar-Rumi di Pasai dan lain-lain. Dalam konteks ini, sangat jelas bahawa Melaka yang menjadi pusat pengembangan Islam utama abad ke-15M, mempunyai ulamak yang paling ramai seperti Maulana Abu Bakar, Syed Yusof Abdul Aziz, Maulana Sadar Jahan, Maulana Jalaluddin, Qadhi Yusof, Qadhi Munawar dan Sheikh Ahmad Makhtum. Selain itu, tumpuan ulamak juga di Pulau Jawa dengan terbentuknya gerakan Wali Songo yang dipimpin oleh Maulana Malik Ibrahim yang diasaskan pada 1404M.

Majlis Wali Songo dan gerakannya

Antara sumbangan terbesar Syed Hussin Jamadil Kubra ialah melahirkan generasi ulamak penggerak Majlis Dakwah Wali Songo sejak 1404. Beliau sendiri berpindah dari Champa ke Jawa, kemudian ke Makassar pada 1452M dan wafat di sana setahun kemudian. Majlis Dakwah Wali Songo dikatakan ditubuhkan oleh Kerajaan Othamiyah, dengan mengarahkan ulamak berketurunan Sayyid Azmatkhan Ba'lawi untuk menyebarkan Islam di Pulau Jawa. Majlis sembilan ulamak ini membahagikan wilayah mereka kepada tiga daerah iaitu Jawa Timur, Jawa Tengah dan Jawa Barat. Mereka menubuhkan pondok pesantren untuk menyebarkan ilmu, di samping pelbagai gerakan dakwah lain, termasuk kejayaan Sunang Gunung Jati mengasaskan Kesultanan Demak pada 1475M. Pada peringkat awal Wali Songo dianggotai oleh Maulana Malik Ibrahim (Parsi), Maulana Ishak (Bukhara), Syed Hussein Jamadil Kubra (India), Maulana Mohamad al-Maghribi (Moroko), Maulana Malik Israel (Turki), Maulana Mohamad Ali Akhbar (Parsi), Maulana Hassanuddin (Palestin), Maulana Alauddin (Palestin) dan Sheikh Subakir (Parsi).

Pada 1421M, Raden Rahmat (Sunan Ampel) menyertai Wali Songo menggantikan Maulana Malik Ibrahim, manakala pada 1436M, Syed Jaafar Sadiq dan Syarif Hidayatullah (Sunan Gunung Jati) telah masing-masing menggantikan Maulana Malik Israel dan Maulana Mohamad Ali Akhbar. Raden Paku (Sunan Giri), Raden Said (Sunan Kalijaga) dan Raden Makhdum Ibrahim (Sunan Bonang) menyertai Wali Songo pada 1463M dengan masing-masing menggantikan Maulana Ishak, Sheikh Subakir dan Maulana Hassanuddin. Raden Fatah dan Fatahillah Khan pula menyertainya pada 1466M bagi menggantikan Syed Hussein Jamadil Kubra dan Maulana Maghribi. Raden Umar Said (Sunan Muria) menyertainya pada hujung abad ke-15. Disebutkan bahawa Sheikh Siti Jenar juha pernah menyertai Wali Songo, tetapi digantikan oleh Sunan Buyut kerana isu wehdatul wujud. Kejayaan dakwah menjadi sebutan seluruh Nusantara dan terkenal hingga kini.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
10 Syawal 1439 / 24 Jun 2018 - HARAKAHDAILY 24/6/2018

SPESIES ikan asing diketahui telah memasuki kawasan perairan negara seperti di dalam tasik, sungai dan empangan. Namun kehadiran ikan-ikan yang jarang ditemui itu tidak pula diberi perhatian sewajarnya. Spesies ikan-ikan seperti piranha, ikan keli Afrika, pirarucu (arapama gigas), peacock bass dan tilapia, ditemui dengan banyaknya dalam kawasan perairan kita, malah sesetengahnya dibela dalam kolam untuk projek akuakultur.

Kebelakangan ini muncul berita mengenai penemuan dua ikan pemangsa asing baharu yang dikenali sebagai ‘earth eater’ dan ‘black ghost knife’. Situasi agak getir berikutan amaran yang dikeluarkan oleh pakar-pakar mengenai bencana ekologi daripada spesies seumpamanya. Ekosistem di seluruh dunia boleh berubah secara dramatik apabila spesies ikan berpindah ke merata tempat sama ada untuk tujuan komersial atau untuk dijadikan perniagaan hiasan dalam akuarium.

Manusia merupakan pakar dalam membantu spesies bergerak daripada habitat asalnya dan masuk ke perairan baharu. Habitat baharu itu mungkin sesuai dengan ikan penceroboh sehingga membawa kesan buruk kepada spesies tempatan. Ia mampu membiak dengan cepat dan dengan ketiadaan haiwan pemangsa, ia menghapuskan banyak spesies semula jadi yang hidup di dalam sungai kita.

Spesies hidupan air dipindahkan ke seluruh dunia ke kolam penternakan ikan, dan apabila ia terlepas, ia menyesuaikan diri dalam banyak kawasan hingga menyebabkan kerosakan kepada spesies dan habitat tempatan. Selain itu memancing untuk tujuan rekreasi juga boleh dipersalahkan bagi perebakan spesies yang menceroboh. Perdagangan spesies ikan asing untuk dipelihara dalam akuarium boleh menyebabkan pencerobohan kawasan perairan dengan terdapat peminat yang memelihara ikan eksotik, tumbuhan marin, haiwan invertebrat dan karang dalam akuarium. Apabila penggemar ikan mempunyai terlalu banyak ikan yang terkumpul, ataupun selepas mendapati ikan peliharaan terlalu besar dan sukar diurus, ia kemudian akan dilepaskan ke sungai atau tasik.

Melepaskan Nemo ke laut seolah-olah suatu tindakan yang wajar namun ia boleh menimbulkan ancaman besar kepada ekosistem tempatan. Ikan emas yang kelihatan tidak berbahaya sekalipun boleh mengganggu lingkaran makanan termpatan dengan memakan telur ikan atau binatang invertebrat yang kecil, menyebabkan pertumbuhan algae berlebihan dengan membuatkan akar tumbuhan tercabut serta melepaskan nutrien dan sebagainya.

Pemancing ikan, yang biasanya jahil tentang proses biologi, mengandaikan bahawa menambah lebih banyak ikan ke sungai, empangan atau tasik sedikit sebanyak mampu membantu alam. Beberapa spesies ikan air tawar yang digunakan untuk kegiatan memancing dilepaskan ke sungai, empangan dan tasik tanpa melakukan penilaian terlebih dahulu bagi kesannya terhadap alam sekitar atau pemantauan demi memberi keseronokan kepada kumpulan pemancing. Kegiatan begini begitu berleluasa sehingga ramai yang menyangka sebahagian daripada spesies yang menceroboh itu sebenarnya adalah spesies ikan tempatan.

Dalam satu persidangan PBB mengenai spesies asing di Norway pada 1996, pakar-pakar daripada 80 negara menyimpulkan bahawa “spesies asing yang menceroboh menjadi ancaman utama kepada pemuliharaan biodiversiti dan berkemungkinan merupakan ancaman terhebat selepas pemusnahan habitat.”

Menangani masalah spesies yang menceroboh sukar dilakukan kerana bilangannya terlalu banyak hingga tidak terkawal. Orang awam pula tidak tahu atau tidak peduli akan kehadiran spesies ikan penceroboh, selain ketiadaan langkah pencegahan yang berkesan.

Pengurusan spesies ikan asing perlu diberi perhatian segera dan Sahabat Alam Malaysia (SAM) menggesa agar Jabatan Perikanan:

• Menguatkuasakan undang-undang terhadap mereka yang didapati mengimport, menjual dan memelihara ikan pemangsa yang asing;
• Menghentikan pengenalan ikan spesies asing semata-mata untuk tujuan keseronokan; dan
• Mengharamkan kedai akuarium daripada pengimport spesies yang diharamkan, sementara kolam ternakan ikan dilarang daripada membiakkan spesies ikan, yang apabila terlepas, boleh membesar hingga menjadi saiz raksasa.

Penyertaan dan kesedaran orang awam adalah penting demi mencegah perebakan spesies penceroboh.

S.M. Mohamed Idris
Presiden Sahabat Alam Malaysia

EKORAN mantan PM Najib dikatakan tidak tahu atau tidak sedar berbilion duit dimasukkan ke akaun banknya.

Reaksi Perdana Menteri Mahathir, jangan fikir rakyat bodoh!

Yang kalimah bodoh itu digunakan kerana tanda tangan diturunkan.

Dalam banyak urusan berkaitan 1MDB, PM Najib dikatakan ada tanda tangannya. Tidak tahukah dia harga tanda tangan itu.

Jika dia tidak tahu, bukan rakyat yang bodoh, dialah yang bodoh. Adakah dia bodoh? Jika dia bodoh bererti kita beroleh Perdana Menteri bodoh. Masakan Perdana Menteri seorang yang bodoh dan boleh seorang bodoh boleh jadi Perdana Menteri?

Kalau dia bodoh orang tidak angkat dia jadi Perdana Menteri sampai sembilan tahun dan kalau dia bodoh masakan lebih 50 kawasan Parlimen masih memenangkan calon Umno dalam PRU14 dulu. Partinya kalah bukan kerana pengundi Melayu tidak mengundi partinya tetapi majoriti besar pengundi bukan Melayu tidak mengundi calon Umno /BN dan PAS.

Yang mahukan dia dan menyiapkan dia ialah Dr. Mahathir yang jadi Perdana Menteri selama 22 tahun. Dr. Mahathir sudah ada seorang Timbalan Perdana Menteri yang pintar, malah lebih pintar daripadanya iaitu DS Anwar Ibrahim. Dia buang Anwar selain dari sebab kes yang dikenakan terhadapnya, adalah juga bagi memberi peluang kepada orang lain jadi Perdana Menteri.

Sudah ada Perdana Menteri menggantikannya, tetapi politiknya menyebabkan PM itu berhenti bagi digantikan oleh Najib yang disediakannya sejak awal.

Adakah Mahathir membuang timbalannya yang super pintar bagi membuka laluan kepada seorang yang bodoh menjadi Perdana Menteri? Mahathir telah mengenalinya lama. Sejak jadi Menteri Besar Pahang. Antara politik pintar Najib s ebagai MB Pahang dan Ketua Perhubungan Umno Pahang ialah menggelapkan kepintaran politik Tun Ghazali Shafie, seorang yangdikira tidak ngam dengan Mahathir.

Jika Najib bodoh, maka bodoh Mahathirlah yang menyediakannya jadi Perdana Menteri. Adakah Mahathir bodoh menyiapkan orang bodoh jadi Perdana Menteri. Jika Najib bodoh, Mahathir bodoh sama kerana mahukan orang bodoh jadi Perdana Menteri.

Jika Najib tahu erti dan nilai tanda tangan dan tanda tangan diturunkan kebarangkalian dia dalam tidak berapa sedar. Kadang-kadang atas sebab pengaruh tertentu jadi tidak berapa sedar. Tiada tidak ingat apa yang dibuatnya. Tetapi kalau dalam keadaan sedar, dia turun tanda tangan, betullah dia bodoh.

Orang tidak bodoh boleh bodohkan orang lain. Orang bodoh tak boleh bodohkan orang lain. Jika orang lain boleh dibodohkan oleh orang bodoh, maka ini ertinya semuanya memang bodoh dan dibodohkan.

Mugabe pernah membodohkan rakyatnya. Ghadafi pun pernah membodohkan rakyatnya. Biasalah pemimpin itu membodohkan rakyatnya. Tetapi orang lain tidak boleh dibodohkan sepanjang masa dan atas semua perkara.

Di hujung kuasa rejim lama bodoh membodoh itu berlaku. Semuanya ada bodohnya belaka. Najib ada bodohnya. Mahathir pernah ada bodohnya. Rakyat di kedua zaman ada bodohnya. Paling malang bagi masyarakat ialah pemimpin dan rakya saling bodoh membodoh. Bodoh pemimpin ialah membodohkan rakyat dan bodoh rakyat suka mereka dibodohkan dan tidak sedar mereka dibodohkan.

Semuanya tidak boleh dibodohkan dalam semua masa. Bila semuanya sedar tidak semuanya boleh dibodohkan lagi. Membodohkan orang lain adalah membodohkan diri sendiri. Yang bodoh dan yang boleh dibodohkan ialah yang tidak merdeka jiwa raga. Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian kecuali yang beriman yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan kepada kesabaran. – HARAKAHDAILY 25/6/2018

KERAJAAN Perpaduan yang PAS cadangkan di Kedah adalah sebagai jalan keluar kepada kebuntuan kerajaan 18 kerusi Pakatan Harapan (PH) yang bakal berdepan pelbagai masalah dan kemungkinan selama 5 tahun, bukan kerana PAS kebulur mahu menempatkan diri dalam politik kuasa seperti dakwaan Mahfuz Omar.

Pandangan Mahfuz bahawa Kerajaan Perpaduan hanyalah alat bagi PAS adalah benar, namun alat ini sebetulnya akan membawa faedah untuk kerajaan, rakyat dan negeri. PAS tidak kehilangan apa-apa jika Mahfuz menolak cadangan itu, nothing to lose!

PAS tidak meminta Kerajaan Perpaduan di Perak, Perlis, Selangor, Johor, Pahang dan Pulau Pinang walaupun PAS ada kerusi di sana kerana di negeri-negeri itu, kerajaan sedia ada tidak menemui jalan buntu untuk memerintah. PAS sedia menjadi pembangkang yang efisyen. Demikian juga di Kelantan dan Terengganu, tiada kebuntuan politik seperti di Kedah.

Harus Mahfuz sedari, perbincangan tentang pelantikan Speaker dibuat atas jemputan YAB MB Kedah yang perlukan sokongan pembangkang, bukan PAS yang terhegeh-hegeh mahu berunding mahukan jawatan Speaker. PH turut mengadakan perbincangan dengan Adun-adun BN meminta sokongan. Terpulanglah kepada PAS dan BN mahu memberi atau tidak apa yang mereka minta, seperti mana mereka tidak menerima cadangan PAS.

PAS sejak awal sedia berbincang untuk Kerajaan Perpaduan dan pelantikan Speaker adalah permulaan yang baik. Sejak awal lagi, PAS telah memutuskan untuk menghantar calon Speaker dan Timbalan Speaker untuk dilantik melalui undian dalam sidang Dun yang pertama bulan Julai nanti. PAS bersiap untuk bertanding dalam Sidang Dewan bagi pelantikan Speaker, dan siap menerima apa sahaja keputusan pengundian nanti.

PAS tidak akan hilang apa-apa jika PH memperolehi undi majoriti dalam pelantikan Speaker. Tapi kekalutan akan melanda Kerajaan PH, jika PAS menang. PH sebetulnya gelabah dengan membuat andaian bahawa PAS akan menggulingkan kerajaan dengan kelebihan undi yang ada pada Speaker Dewan.

PAS juga diandaikan akan menolak belanjawan kerajaan dengan undi Speaker dan kerajaan akan rebah apabila bajet ditolak. Dengan andaian itu, PH mengatakan Pilihan Raya Negeri tidak dapat dielak.

Jika prinsip asas demokrasi mengizinkan sesuatu tindakan politik diambil oleh parti-parti politik, tidak boleh salahkan PAS kononnya mabuk kuasa kerana bertindak berlandaskan prinsip itu. Seingat saya Mahfuz adalah pendukung setia demokrasi melebihi segalanya. Dia meninggalkan PAS dan melanggar baiah sendiri pun berlandaskan prinsip demokrasi. Jangan cuba salahkan PAS dengan berbagai tuduhan jika hasrat PH tidak dicapai. Inikan proses demokrasi.

Saya sudah ingatkan MB Kedah bahawa kebelakangan ini PAS tidak pernah menolak bajet seperti mereka lakukan di Dewan Rakyat beberapa kali. Dalam bajet tahunan, terdapat peruntukan tertentu yang menjadi hak rakyat yang tidak boleh diganggu. Paling kuat PAS pernah lakukan adalah berkecuali dalam pengundian bajet. Mahfuz dan PH patut memeriksa rekod ini.

Jika PRN adalah penyelesaian yang mereka fikir lebih baik daripada Kerajaan Perpaduan, PAS Kedah bersedia menghadapinya tanpa gentar.

MUHAMMAD SANUSI MD NOR
Sik Kedah.
Respon sepintas lalu kepada Dato' Mahfuz Omar - HARAKAHDAILY 24/6/2018

More Articles ...