PADA hari Rabu yang lepas, saya bertemu dengan dua anak muda yang menjadi penggerak utama kempen #Undi18, iaitu Saudara Tharma dan Saudara Azham.

Pertemuan tersebut diatur oleh Saudara Azham untuk kami bertukar pandangan, khususnya tentang inisiatif yang digerakkan oleh #Undi18 bagi menurunkan had umur layak mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun.

Dalam pertemuan tersebut, mereka berkongsi tentang bagaimana tercetusnya idea ini, hinggalah kepada cabaran yang telah mereka hadapi, serta perancangan yang akan diambil bagi merealisasikan hasrat ini. Kagum saya dengan idealisma dan kesungguhan mereka.

Saya pula berkongsi pandangan dengan menyatakan dalam Islam, seseorang itu dikira sebagai bertanggungjawab (mukallaf) setelah mencapai umur aqil baligh, yang biasanya lebih awal daripada umur 18 tahun.

Ini bermakna seseorang itu perlu bertanggungjawab dan dipertanggungjawabkan di atas setiap perlakuan, tindakan, dan ucapan setelah dikira ‘cukup umur’ mengikut syarak.

Malah sejarah Islam membuktikan pengiktirafan kepada ‘kematangan’ pemuda sejak zaman Rasulullah SAW, antaranya dengan diberikan jawatan penting seperti penulis wahyu, perawi hadis, panglima perang, utusan dakwah, hakim dan guru ketika masih berusia belasan tahun seperti Saidina Ali, Saidatina Aisyah, Usamah bin Zayd, Mus’ab bin Umayr, dan Muaz bin Jabal.

Malah sejarah menyaksikan kejayaan Sultan Muhammad Al-Fateh membuka kota Konstantinopel (Istanbul, Turki) pada usia 21 tahun.

Saya turut berkongsi bahawa di dalam Perlembagaan PAS, kelayakan untuk menjadi Ahli PAS adalah Islam, warganegara, dan 'aqil baligh' mengikut hukum syarak, manakala pelajar IPT perlu mendapat kebenaran pihak universiti.

Ini bermakna, PAS terkehadapan dalam mengiktiraf kematangan anak muda untuk berpatisipasi dalam politik di usia belasan tahun, walaupun had umur layak mengundi yang ditetapkan di Malaysia adalah pada usia 21 tahun.

Di akhir pertemuan, saya menyarankan agar #Undi18 merancakkan budaya dialog dan wacana di kalangan anak muda, mahasiswa, NGO dan parti politik; dan saya mendoakan agar usaha mereka berjaya.

Sekiranya berjaya (dan saya yakin akan berjaya), Pemuda PAS berhadapan dengan tugasan yang sangat besar untuk memenangi sokongan pengundi muda (gen-Y dan gen-Z), khususnya dalam aspek meningkatkan kesedaran dan kematangan politik (political education) dalam kalangan anak muda Malaysia.

Jom kita bertanya khabar dengan calon SPM, PT3 dan UPSR tahun ini, kerana mereka bakal menjadi pengundi dalam pilihan raya akan datang.

#KuasaAnakMuda
#MenujuCita

Syahir Sulaiman
Pengarah Strategi DPPM
29 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 29/6/2018

CADANGAN untuk menamatkan monopoli Padiberas Nasional Berhad (Bernas) dalam industri beras adalah satu langkah tepat dan selaras dengan tuntutan PAS sebelum ini.

Tujuan asal penswastaan Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) sehingga menubuhkan Bernas pada tahun 1994 adalah untuk menguruskan simpanan stok negara secara sistematik, menstabilkan harga beras dan menjaga kebajikan para pesawah di samping memperoleh manfaat ekuiti daripada penswastaan tersebut.

Namun akhirnya, Bernas telah didominasi oleh pihak korporat sepenuhnya pada tahun 2014 setelah dinyahsenarai daripada Bursa Malaysia dan menjadi institusi yang berorientasikan keuntungan semata-mata.

Mana mungkin sebuah syarikat persendirian dipertanggungjawabkan untuk lebih mengutamakan kebajikan sosial pesawah berbanding mengaut keuntungan syarikat jutaan ringgit setiap tahun? Matlamat asal Bernas telah tersasar dan tidak ada institusi khas yang berwibawa untuk membela nasib mereka.

Terlalu banyak isu yang meliputi industri padi dan beras di negara kita. PAS berharap agar tindakan menamatkan monopoli Bernas adalah langkah awal untuk memulihkan secara keseluruhan pelbagai masalah yang membelenggu setiap rantaian pembekalan dan permintaan beras di Malaysia.

Kita tidak hanya berhadapan dengan masalah pengimport tunggal beras sahaja, tetapi juga isu subsidi dan kos input pesawah, masalah kewangan pengilang dan pemborong, kawalan mutu serta kegagalan memenuhi sasaran Tahap Sara Diri.

Oleh yang demikian, penamatan monopoli Benas adalah aspek kecil yang perlu ditanggapi berbanding desakan solusi yang lebih menyeluruh. Ekoran itu, kementerian juga digesa untuk menilai semula salah satu pilihan yang dilihat lebih baik ketika ini iaitu mewujudkan semula Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) sebagai sebuah badan kawal selia yang lebih berkesan.

Di samping itu, LPN juga harus diberi mandat yang lebih luas untuk memantau setiap rantaian bekalan dan permintaan dari jelapang padi hingga ke pinggan rakyat.

PAS bersedia untuk bertemu dan berbincang bagi mencadangkan pelan yang konstruktif sementara pihak kementerian sedang membuka cadangan awam terhadap model baru pembekalan beras di Malaysia.

Kami sangat berbesar hati untuk berkongsi pandangan demi memastikan industri ini kekal ampuh seterusnya boleh meningkatkan tahap sekuriti beras pada tahap terjamin.

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
14 Syawal 1439 | 28 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 28/6/2018

“TIADA masalah dapat diselesaikan pada tahap pemikiran yang sama ketika masalah itu tercipta.” – Albert Einstein

Tiada siapa dapat menafikan bahawa ekonomi Malaysia perlu dipulihkan secara menyeluruh.

Persoalan yang biasa ditanya, apakah punca masalah ini, siapakah yang patut dipersalahkan, dan bagaimana kelemahan ini boleh dibiarkan berlaku.

syahirNamun persoalan utama yang perlu dijawab adalah, apakah peranan kita untuk memulihkan ekonomi negara, dan apakah kekuatan yang boleh kita manfaatkan bersama.

Jawapan kepada persoalan ini terletak di tangan kita, kerana sesebuah ekonomi bergantung kepada tiga tonggak utama bagi memastikan kitaran pasaran yang baik, iaitu pilihan yang dibuat oleh rakyat sebagai pengguna, usahawan sebagai pelabur dan kerajaan sebagai penggubal dasar.

Dalam sektor perniagaan, terdapat dua kategori usahawan iaitu mereka yang berdaya-eksplorasi (exploration) dan mereka yang berdaya-eksploitasi (exploitation).

Di dalam sesebuah ekonomi, kedua-dua jenis usahawan ini wujud, tetapi ekonomi yang sihat memilih lebih ramai usahawan berdaya-eksplorasi untuk meneroka pasaran baru, mencipta peluang pekerjaan di samping menjaga kelestarian alam dan peduli masyarakat.

Dalam pentas politik pula, terdapat dua kategori ahli politik iaitu mereka yang mementingkan rakyat (rakyat-centric) dan mereka yang mementingkan kroni (crony-centric).

Di dalam sesebuah ekonomi, kedua-dua jenis ahli politik ini wujud, tetapi ekonomi yang sihat memilih lebih ramai pemimpin berjiwa rakyat yang mendampingi golongan bawahan, berbanding pemimpin yang dikelilingi oleh kroni dan proksi bagi mengambil kesempatan untuk membina kekayaan.

Manakala di kalangan rakyat, terdapat dua kategori pengguna iaitu pengguna yang bijak (smart consumer) dan pengguna yang dimanipulasi (manipulated consumer).

Di dalam sesebuah ekonomi, kedua-dua jenis pengguna ini wujud, tetapi ekonomi yang sihat memilih lebih ramai rakyat yang bijak membuat pilihan untuk berbelanja, melabur dan menyimpan, di samping bijak untuk membuat pilihan bagi membetulkan manipulasi pasaran dan kesilapan kerajaan.

Justeru inilah pakej rangsangan yang diperlukan bagi memulihkan ekonomi Malaysia, iaitu pembaharuan ‘Perangai Ekonomi’ (behavioral economics) di kalangan rakyat sebagai pengguna, usahawan sebagai pelabur dan kerajaan sebagai penggubal dasar, dalam membuat keputusan ekonomi yang rasional pada setiap waktu.

Jika perubahan ini tidak berlaku, maka kita akan menyaksikan pengulangan masalah yang sama di tahap pemikiran kita yang dahulu.

#MalaysiaBaru
#PerangaiEkonomiBaru

Syahir Sulaiman
Pengarah Strategi DPPM
28 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 28/6/2018

PERUNTUKAN geran hanya kepada Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di negeri diterajui Pakatan Harapan (PH) menyerlahkan betapa sentimen politik mendahului kepentingan rakyat dan negara. Malah, tindakan PH itu jelas mengulangi perangai Kerajaan Barisan Nasional (BN) terhadap Kerajaan Negeri yang tidak sehaluan politik dengan mereka.

Kezaliman, penindasan dan penafian hak kekal berulang membudaya di sebalik impian rakyat mahukan perubahan. Keadilan dan kesaksamaan yang menjadi janji manis kempen PH pada PRU14 rupanya retorik semata-mata di sebalik slogan Malaysia Baru. Kini satu persatu janji dikhianati dan diremehkan dengan alasan-alasan jelik dan menipu rakyat.

Pengumuman peruntukan RM10,000 sebulan kepada hanya 10,000 MPKK di negeri ditadbir PH itu juga mencabuli konsep Federalisme dan nilai demokrasi. Bahkan ia satu lagi penafian hak dan diskriminasi kepada 6,481 MPKK lain yang menggantikan peranan JKKK itu. Perubahan dibawa PH tidak lebih hanya kosmetik atau bergantian kulit, tetapi mewarisi sikap BN.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Rina Mohd Harun yang bertanggungjawab terhadap perkara itu mewakili kerajaan diterajui PH dituntut segera membetulkan keadaan. Kebencian rakyat terhadap segala dasar dan pendekatan kerajaan dahulu perlu dijadikan iktibar untuk tidak diulangi lagi. Tinggalkan Malaysia Lama dan lakarlah kanvas Malaysia Baru yang lebih baik.

"Sejahtera Bersama Islam"
"Mara Menuju Cita"

YB USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI
Naib Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia - HARAKAHDAILY 28/6/2018

PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) amat prihatin dengan kerajaan kita yang kehilangan berbilion ringgit dalam potensi hasil dalam penganugerahan lesen spektrum kepada pengendali telefon bergerak di masa lalu, melalui kekurangan ketelusan dalam proses penganugerahan serta harga yang rendah.

Perlu diperingatkan bahawa India, yang menghadapi skandal berbilion Rupee dalam peruntukan spektrum 2G, di mana lesen diberikan kepada syarikat yang disenangi, mengambil langkah menyelaraskan harga spektrum di negara itu dengan negara lain di dunia untuk mempercepatkan penggunaan jalur lebar 5G.

Pada 2015, India memperolehi RM638 bilion daripada 900MHz dan jalur lain yang sah bagi 20 tahun. Ini berupa RM31.9 bilion setahun. Sebaliknya, pada tahun ini Malaysia memperolehi RM2.755 bilion termasuk penyelenggaraan tahunan, daripada jalur 700MHz yang sah untuk 16 tahun. Ini bersamaan RM0.17 bilion setahun. Ini satu perbezaan yang amat besar dalam kos berdasarkan saiz negara dan faktor lain.

Spektrum adalah komoditi yang amat berharga, terutama sekali jalur 700MHz, memandangkan kos untuk mengeluarkan perkhidmatan pada frekuensi ini lebih rendah berbanding frekuensi yang lebih tinggi. Oleh sebab itu, harga bagi jalur ini mestilah menjana pendapatan yang wajar dan sesuai kepada tabung kerajaan.

CAP menggesa anugerah bagi 700MHz ditarik balik dengan segera, dan SKMM perlu mendedahkan kriteria yang digunakan untuk memperuntukan spektrum dan menetapkan bayaran yurannya. Paling penting, SKMM mestilah mengadakan lelongan dengan ketelusan dan akauntabiliti bagi peruntukan baharu ini dan semua anugerah pada masa depan.

Proses lelongan mestilah melibatkan panel bebas yang juga terdiri daripada pakar daripada Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU) dan Institut Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik (IEEE) (atau mereka yang berkelayakan oleh badan dunia) serta wakil pengguna di Malaysia.

Kami amat prihatin berhubung proses anugerah di Malaysia yang tidak mematuhi Garis Panduan ITU bagi Semakan Metodologi Harga Spektrum dan Persediaan Jadual Yuran Spektrum.

Menurut Pelan Spektrum SKMM 2017, pemohon yang berjaya dipilih berdasarkan kepada siapakah yang membida dengan harga yang paling tinggi, manakala permohonan mestilah berdasarkan prosedur yang ditetapkan oleh SKMM. Ia berkata penilaian tidak terhad kepada pengalaman, teknikal dan cadangan komersial, tetapi mungkin juga termasuk penilaian cadangan harga bergantung kepada jenis tender.

Pada hakikatnya, penganugerahan seharusnya menjalani lelongan yang ditetapkan sepertimana yang disarankan oleh ITU dan IEEE dalam usaha untuk memperuntukkan sumber kepada mereka yang boleh menggunakannya dengan paling bernilai.

Dengan garis panduan dan keperluan yang diwujudkan bagi kepatuhan, lelongan akan menjadi lebih telus dan mengurangkan kontroversi politik, apabila dibandingkan dengan mekanisme peruntukan lain, memandangkan tiada ruang bagi subjektiviti dalam menilai sama ada kriteria melakukan penyelesaian bagi peruntukan.

Ia dikemukakan di Persidangan Antarabangsa Ke 12 IEEE pada Oktober 2016 bahawa sebagai ganti bergantung kepada kerajaan untuk menilai merit pelan perniagaan firma yang bersaing, lelongan memaksa perniagaan untuk memastikan penggunaan spektrum yang lebih berkesan dan sempurna yang diperolehi berdasarkan bidaan.

Perlu diingatkan bahawa Menteri Komunikasi dan Multimedia boleh menentukan harga tetap spektrum yang dianugerahkan kepada pemegang spektrum sedia ada mengikut Seksyen 161 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Juga dipertaruhkan kualiti perkhidmatan kepada pengguna akhir. Pengguna membayar harga yang tinggi tetapi tidak mendapat perkhidmatan Internet berkelajuan tinggi yang sepatutnya.

CAP mengambil perhatian pengumuman oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia, YB Gobind Singh Deo, bahawa Kementerian di bawah kepimpinan baharu akan memberikan tumpuan dalam memperbaiki kelajuan Internet di Malaysia berikutan aduan oleh pengguna. Kami juga mengambil perhatian berhubung pengumumannya pada 20 Jun bahawa pakej jalur lebar dijangka akan turun sekurang-kurangnya 25% akhir tahun ini. Kami berharap beliau akan memberikan lebih perhatian kepada cara spektrum dianugerahkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Kementerian Komunikasi dan Multimedia mestilah memastikan bahawa terdapat ketelusan dalam pengeluaran lesen spektrum. Yuran lesen membawa hasil yang cukup dan diperlukan kepada kerajaan, tanpa melepaskan sebarang beban kepada pengguna akhir, manakala kualiti perkhidmatan dikekalkan pada tahap yang tinggi.

SM Mohamed Idris
Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang

NEGARA ini sedang bergerak menelusuri road map yang dikehendaki oleh DAP. Ketika Presiden PAS memberikan ingatan tentang bahayanya jika ahli Parlimen yang bukan Islam lebih ramai daripada ahli Parlimen Islam, kamu pandang sebelah mata peringatan itu. Kamu tak peduli dan bahkan kamu hina-hina dan rendah-rendahkan pandangan beliau. Sekarang kamu lihat.

Sebagai seorang pemimpin tertinggi sebuah parti Islam, Tuan Guru Haji Hadi (TGHH) memberikan pandangan dan peringatan bersumberkan peringatan Allah dalam al-Quran. Tapi kamu kata apa TGHH tahu pasal politik. Dia hanya layak mengajar di masjid dan surau-surau sahaja. TGHH bukan Nabi mahupun Rasul. Tapi beliau membacakan peringatan Allah dari Quran yang dibacakan oleh Rasul kepada kaum Baginda.

Hancurnya kaum yang terdahulu kerana membelakangkan peringatan para Rasul yang didatangkan dari Allah. Rasul diremehkan oleh mereka dan diperolok-olokkan. Kita sedang melalui ulangan fasa-fasa tersebut.

Waspadalah wahai kaumku. Jangan dikeranakan keghairahan kamu berpolitik dan berpesta kemenangan menyebabkan kamu lupa peringatan Allah. Kalimat-kalimat kufur dinobat dan dimuliakan sedangkan kalimat Allah dibelakangkan. Aliran pemikiran manusia diagung-agungkan dan dianggap paling sesuai, sedangkan kalimat aqidah dianggap kolot dan terkebelakang. Hasilnya orang-orang yang jahil agama dimuliakan dan orang-orang soleh yang berpegang teguh kepada agama dipermainkan.

Kami tidak terkejut dengan fenomena itu. Kerana semuanya telah dilakarkan Allah dan Rasul-Nya dalam al-Quran dan al-Hadis. Kami hanya ingin berkongsi dengan kamu wahai kaum, bangsa dan saudaraku tentang peringatan itu. Kubur kita memang lain-lain dan masing-masing, namun Mahsyar kita nanti dan Sirat adalah sama.

USTAZ MOKHTAR SENIK
Ahli Jawatankuasa Kerja 
PAS Pusat - HARAKAHDAILY 28/6/2018

KERAJAAN Perlak telah berkembang menjadi sebuah kerajaan yang kukuh dalam tempoh 452 (840-1292M) tahun. Namun begitu, dalam tempoh kewujudannya, Perlak terpaksa berhadapan dengan beberapa kuasa besar yang menghalang ia dari berkembang pesat. Antara kuasa besar tersebut ialah Sriwijaya yang berpusat di Palembang, Langkasuka di Utara Semenanjung dan juga Kerajaan Chola (300-1279M) yang berpusat di Pantai Timur India. Ketiga-tiga kuasa politik ini berada di sekeliling Perlak, sedangkan Sriwijaya dan Langkasuka beragama Buddha, manakala Chola pula beragama Hindu. Halangan besar yang dihadapi oleh Perlak untuk berkembang ialah penduduknya beragama Hindu-Buddha, sedangkan kerajaannya telah Islam. Laporan Marco Polo pada 1292M jelas menunjukkan hakikat ini. Kerana itu, dalam tempoh 452 tahun itu, Kerajaan Perlak lebih memberikan fokus kepada dakwah daripada perluasan wilayah.

Perluasan Wilayah Perlak boleh dikatakan terumpu di daerah Aceh sahaja, sedangkan seluruh kawasan lain di pulau Sumatera dikuasai oleh Sriwijaya, manakala Utara Semenanjung dikuasai oleh Langkasuka. Pada dekad kedua abad ke-10, Sriwijaya telah melakukan perluasan kawasan dan menyerang Perlak, sebelum Rajendra Chola Dewa I pada 1026M menyerang Langkasuka yang telah jatuh ke tangan Sriwijaya pada abad sebelumnya. Persaingan kuasa Hindu-Buddha ini agak merumitkan proses Islamisasi ketika itu, berbanding abad ke-13 dan 14 yang menyaksikan keruntuhan Sriwijaya akibat serangan Chola pada 1026M dan kebangkitan Kerajaan Dharmasraya pada 1081M. Seluruh pergolakan dan persaingan politik ini memberi kesan terhadap Perlak yang merupakan satu-satu Kerajaan Islam di Nusantara saat itu.

Perkembangan Kerajaan Perlak, 840-1292M

Dengan mengabaikan perkembangan Empayar-empayar Buddha dan Hindu di seluruh Nusantara dan India, kita dapat melihat bagaimana kerajaan-kerajaan di Aceh telah berkembang setelah memeluk Islam. Pada asalnya, dua kerajaan iaitu Perlak dan Juempa telah memeluk Islam di tangan Nakhoda Khalifah, sebelum kedua-kedua kerajaan ini membentuk Kerajaan Islam Perlak di bawah Sultan Alaiddin Maulana Sayyid Abdul Aziz pada 840M (225H). Mereka menjadikan pelabuhan Perlak sebagai Pusat Pentadbirannya. Pada peringkat pertama, pembangunan kerajaan, pertumbuhan ekonomi perdagangan dan perkembangan dakwah berlaku dengan begitu pesat di bawah tiga orang Sultan yang pertama dari Dinasti Sayyid. Kemasukan pengaruh Sunni pada sekitar dekad 880-anM, telah membawa kepada konflik, iaitu lanjutan daripada persaingan politik Sunni-Syiah yang berlaku di Asia Barat. Ekoran daripada itu, pada zaman Sultan Alaiddin Maulana Sayyid Ali Mughyat Shah, telah berlaku perang saudara antara keluarga Sayyid dengan keturunan Meurah Shahrun Nuwi yang bermazhab Sunni. Walaupun perang selama dua tahun ini dimenangi oleh Sultan Sayyid Ali Mughyat Shah, tetapi Perlak telah berpecah menjadi dua.

Di Selatan, Perlak Paroh telah dikuasai oleh Sultan Sayyid Ali Mughyat Shah yang bermazhab Syiah dan berpusat di Bandar Khalifah. Manakala di Utara, Perlak Tunong dikuasai oleh Sultan Alaiddin Malik Ibrahim yang berpusat di Biang Perak (Kroeeng Tuan) dengan mendukung aliran Ahli Sunnah wa al-Jamaah. Selepas Sultan Sayyid Ali Mughyat Shah wafat pada 918M, tercetus semula pergolakan selama hampir satu dekad sehingga Sultan Alaiddin Makhdum Malik Abdul Kadir Shah Johan Berdaulat (928-932M) dapat berkuasa dan menyatukan semula Perlak untuk menghadapi serangan Sriwijaya. Ternyata ancaman Sriwijaya menjadi faktor penyatuan semula Perlak. Sejak itu, Perlak dikuasai sepenuhnya oleh Dinasti Johan Berdaulat yang bermazhab Sunni sehingga Kerajaan Perlak runtuh pada 1292M. Agak menarik juga, walaupun kemasyhuran Empayar Sriwijaya di Palembang, Padjajaran (923-1579M), Kediri (1045-1221M) dan Singhasari (1222-1292M) di Jawa mengatasi Perlak, tetapi Kota Islam ini banyak dikunjungi oleh pelawat dari China, Arab, India dan Rom termasuk Marco Polo yang tiba pada 1292M. Salah satu faktornya ialah kerana inilah satu-satu Kerajaan Islam di Nusantara, selain faktor lokasi perdagangan yang strategik.

Pembaharuan pentadbiran bermodel Islam

Pembentukan Kerajaan Islam Perlak pada 840M telah dimulakan dengan Sultan Sayyid Abdul Aziz Shah (840-864M) mengisytiharkan nama baru pelabuhan Perlak sebagai Bandar Khalifah yang menjadi Pusat Pentadbiran, di mana pada peringkat awal tumpuan kerajaan adalah kepada perdagangan dan dakwah. Dari segi pentadbiran, Sultan Sayyid Abdul Aziz Shah dikatakan telah mencontohi Daulah Abbasiyah dengan mewujudkan lembaga-lembaga kerajaan sebagai Wazir Sultan, iaitu Wazir al-Siyasah (Menteri Politik Dalam Negeri), Wazir al-Harb (Menteri Pertahanan), Wazir al-Maktabah (Menteri Pentadbiran), Wazir as-Sunduk (Menteri Kewangan) dan Wazir al-Hukkam (Menteri Kehakiman). Pembaharuan penting kemudiannya diperkenalkan lagi oleh Sultan Sayyid Abdul Rahim Shah (864-888M) dengan menubuhkan Dayah Bukit Ce Breek untuk membina generasi baru Islam. Sultan Malik Abdul Kadir Johan Berdaulat (928-932M) kemudiannya telah membuat pembaharuan pentadbiran yang lebih progresif dengan membentuk Majlis Kesultanan sebagai Majlis Fatwa, melantik Mufti Besar, Qadhi Besar dan menubuhkan Baitul Mal untuk menguruskan kewangan negara.

Pembaharuan-pembaharuan yang mengukuhkan Mazhab Sunni ini diteruskan oleh Sultan Makhdum Alaiddin Muhammad Amin Shah Johan Berdaulat (832-956M) dengan membuka Dayah Cot Kala sebagai Pusat Pengajian Tinggi Islam yang pertama di Nusantara, melantik Tun Pepatih Pandak sebagai Mangkubumi dan Benderang sebagai pahlawan negara. Baginda juga meluaskan Wilayah Perlak hingga ke Kuala Jambu Air, selain menggalakkan para ulamak, putera-putera Istana dan pendakwah membuka Pusat-pusat Pengajian Islam di sekitar Perlak sehingga berdirinya beberapa dayah di Aceh. Bahkan, diwajibkan bagi setiap mukim (gabungan beberapa kampung) mempunyai sebuah dayah, dengan Dayah Cot Kala sebagai Pusat Pengajian Tingginya. Beberapa institusi pendidikan Islam seperti Balee (balai) dan Meunasah (madrasah) dijadikan tempat ibadat, belajar al-Quran dan pendidikan asas agama. Pada zaman Sultan Makhdum Alaiddin Abdul Jalil Shah Johan Berdaulat (1200-1230M), Fekah Syafie mula dikembangkan bagi mengukuhkan lagi aliran Sunni di sini, di samping kemasukan ulamak India, Arab dan Parsi, sehingga akhirnya bukan sahaja Perlak, tetapi seluruh Nusantara bermazhab Syafie.

Kerajaan-kerajaan Islam yang baru di Aceh

Sebelum kemasukan Islam, rata-rata daripada beberapa kerajaan kecil yang wujud di Aceh adalah beragama Hindu, termasuk Perlak walaupun diperintah oleh Raja berketurunan Parsi. Orang-orang Parsi mungkin beragama Majusi atau Mazdak, tetapi diterima menjadi pemimpin di Perlak kerana kebolehan magis dan sihir, selain faktor kemasyhuran Empayar Sasan (224-651M) di Parsi sebagai kuasa besar dunia sebelum zaman Islam. Bukti-bukti artifak menunjukkan Aceh adalah Wilayah Hindu sebelum kedatangan Islam, selain kelompok Mante (orang asli) yang menganut anamisme di pedalaman Aceh dan masih ada penganut Buddha yang minoriti. Tiga Kerajaan Hindu yang dikenal pasti di Aceh ialah Kerajaan Indraparta, Indrapuri dan Indrapurba. Kedatangan Islam di Aceh disambut secara terbuka oleh penduduknya sehingga Islam berkembang pesat dan mendirikan daulah. Proses dakwah yang berlaku telah menyebabkan Islam berkembang dan melahirkan Kerajaan-kerajaan Islam yang baru. Antara tempat awal yang dikembangkan dakwah ialah Basma yang terletak antara Perlak dan Samudera, kemudian Pase (dekat Lhok Seumawe), Pane (Pannai), Lamuri hingga Aru. Pidie, Fansur (Barus), Singkel dan Teumiang juga di-Islamkan. Indrapurba dan Indrapuri juga turut didakwah. Teumiang adalah antara kerajaan terakhir memeluk Islam menjelang jatuhnya Perlak pada akhir abad ke-13M.

Antara kerajaan baru Islam, sama ada raja memeluk Islam atau mendirikan Kerajaan Islam yang baru ialah Kerajaan Daya, Kerajaan Pidie dan Kerajaan Samudera. Beberapa kerajaan lama seperti Pase (Pasai), berhampiran dengan Basma dan Salasari, bergabung dengan Samudera membentuk Samudera-Pasai. Kerajaan Beunna yang dikenali juga sebagai Indra atau Alas yang terketak di Aceh Tengah, menjadi Teumiang. Kerajaan Samaindra yang disebut sebagai Syahir Poli menjadi Pidie. Kerajaan Hindu Indrapurba yang terkenal dengan Bandar Lam Urik dikenali sebagai Lamuri, manakala Kerajaan Indrajaya yang disebut sebagai Panto Bie membentuk Kerajaan Seudu. Peng-Islaman kerajaan-kerajaan kecil ini tidak memberi dampak yang besar kepada kekuatan politik Perlak sebenarnya, tetapi ia menjadi bermakna ketika Sultan Ali Mughayat Shah menyatukan semua kerajaan ini pada 1496M kerana semua wilayah ini bergabung membentuk Kerajaan Aceh Darussalam bagi menghadapi kedatangan Portugis.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
14 Syawal 1439 / 28 Jun 2018 - HARAKAHDAILY 28/6/2018

More Articles ...