23
Thu, May
34 Artikel Baru

PAS amat terkejut dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan undang-undang, Datuk Liew Vui Keong, bahawa jawatan anggota Kabinet Kerajaan Persekutuan yang diterajui oleh PH belum diwartakan setelah genap setahun memerintah negara ini.

Berdasarkan Seksyen 2 Akta Fungsi-fungsi Menteri 1969, setelah Menteri-Menteri dan Timbalan-Timbalan Menteri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, Kerajaan perlu mewartakan perintah Yang di-Pertuan Agong yang dinamakan Perintah Menteri-Menteri Kerajaan Persekutuan 2019. Tarikh kuat kuasa perintah berkenaan juga perlu dinyatakan dengan jelas dalam Warta tersebut.

Pewartaan jawatan-jawatan ahli-ahli Kabinet amatlah penting dan perlu dibuat segera bagi mengesahkan fungsi-fungsi serta bidang tugas Menteri-Menteri dan Timbalan-Timbalan Menteri yang dilantik tersebut.

Tindakan mewartakan perlantikan ini tidak sewajarnya dianggap remeh oleh Kerajaan kerana ianya akan melibatkan keabsahan (legality) tugas-tugas ahli-ahli Kabinet berkenaan dan kesan terhadap kuasa-kuasa yang telah digunakan oleh mereka.

Dengan ini PAS menuntut agar Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan undang-undang, Ketua Setiausaha Negara yang sepatutnya membuat pewartaan ini serta Peguam Negara yang sepatutnya menyiarkan Warta ini memberikan penjelasan terperinci kepada rakyat tentang perkara ini.

Di atas kegagalan pihak-pihak berkenaan di atas memberikan penjelasan yang memuaskan, PAS menuntut mereka mengambil tanggungjawab sepenuhnya dengan segera meletakkan jawatan masing-masing.

TAKIYUDDIN HASSAN
Setiausaha Agung PAS
Bertarikh: 10 Mei 2019 – HARAKHDAILY 10/5/2019

SETAHUN yang lalu anak muda meletakkan harapan yang tinggi kepada Pakatan Harapan.

Anak muda mengharapkan hutang PTPTN dihapuskan, tol dimansuhkan, GST dibatalkan, dan yang terpenting kos sara hidup dikurangkan.

syahir2Selain itu anak muda mengharapkan perubahan dalam negara dengan keadilan ditegakkan, rasuah dihapuskan dan skandal 1MDB dibongkarkan.

Maka ramailah anak muda berumur 20-an dan 30-an keluar mengundi pada 9 Mei yang lalu, sesak di setiap pusat pengundian bermula jam 9 pagi, beratur panjang untuk memangkah parti dan calon yang menjadi pilihan.

Melihat ramainya anak muda yang keluar mengundi, dengan semuanya tunduk menghadap ‘handphone’ yang tidak lekang di tangan, menandakan ada suatu gelombang yang ingin dihantar ke Putrajaya oleh anak muda pada hari pengundian.

Natijahnya suatu keputusan yang di luar jangkaan, BN tumbang buat pertama kalinya sejak negara mencapai kemerdekaan, di tangan PH yang menjanjikan 1001 harapan.

Hari ini genap setahun peristiwa bersejarah itu, namun anak muda yang dahulunya bersemangat untuk melakukan perubahan, kini tersenyum melihat janji dan harapan mereka dipermainkan.

Mengapa anak muda kecewa?

Anak muda kecewa kerana janji manifesto tidak ditunaikan. PTPTN masih perlu dibayar, tol masih perlu dibayar, cukai makin banyak dibayar, malah harga minyak tidak turun sebagaimana dijanjikan.

Anak muda juga kecewa kerana kos sara hidup masih tidak berubah, malah ramai yang rasa makin terbeban. Peluang pekerjaan tidak bertambah, malah ramai juga yang diberhentikan. Harga rumah tidak berubah, malah semakin sukar untuk didapatkan.

PH berbangga rasuah dapat dikurangkan, itu satu pujian.

Namun anak muda hairan melihat kes melibatkan pemimpin PH digugurkan, manakala wakil rakyat BN yang melompat parti terus disucikan. Anak muda mahu setiap tuduhan rasuah dibicarakan di mahkamah dengan adil, bukannya dibicarakan di ‘mahkamah media’ tanpa batasan.

Anak muda juga sangsi melihat kemampuan pemimpin Pakatan Harapan. Ada yang menipu kelayakan dan ada juga yang ijazahnya dipalsukan.

Ada Menteri membuat keputusan, namun terpaksa ‘u-turn’ kerana belum cukup kajian. Ada Menteri membuat pengumuman, namun terpaksa dibatalkan setelah menerima banyak bantahan. Tidak cukup dengan itu, hutang 1 trilion dan ketiadaan wang sering dijadikan alasan bagi menutup kelemahan.

Kini memasuki tahun kedua pemerintahan, PH meminta rakyat bersabar dan memberi lebih masa kepada kerajaan – janji untuk menunaikan segala manifesto, mengurangkan kos sara hidup dan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan.

Sejauh mana anak muda boleh menaruh harapan, hanya masa yang akan menentukan.

SYAHIR SULAIMAN
Pengarah Strategi DPPM
9 Mei 2019 – HARAKAHDAILY 9/5/2019

DENGAN keizinan Allah, saya berkesempatan berbahas mengenai Rang Undang-undang Levi Pelepasan 2019 di Dewan Negara, semalam.

Walaupun mengambil masa yang singkat berbahas, namun ada beberapa perkara yang saya ingin gariskan berkaitan implikasi pelaksanaan levi pelepasan ini yang perlu diperhalusi semula oleh Kerajaan.

Pertama, caj levi pelepasan ini satu tambahan bebanan kepada rakyat khususnya yang sedia terbeban dengan SST dan caj perkhidmatan lain. Apakah Kerajaan tidak boleh memikirkan suatu mekanisme lain dalam meluaskan (diversity) pendapatan negara?

Kedua, caj levi pelepasan boleh menjejaskan sektor pelancongan secara tidak langsung. Berdasarkan kajian Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) menyatakan Malaysia akan menghadapi penurunan jumlah penumpang sebanyak 835,000 setahun yang berlepas dari negara ini jika caj levi pelepasan ini dilaksanakan. Ia suatu perkara yang perlu diperhalusi dengan lebih mendalam.

Justeru, tindakan tidak menyokong RUU Levi Pelepasan 2019 yang dicadangkan adalah wajar dan jelas ia tiada keperluan bagi Kerajaan untuk mewujudkan caj baharu yang dilihat membebankan rakyat serta memberi kesan pada sektor pelancongan di peringkat ASEAN khususnya.

“Islam Memimpin”

SENATOR DATO’ HUSAIN AWANG
Ahli Dewan Negara
9 Mei 2019 / 4 Ramadhan 1440 – HARAKAHDAILY 9/5/2019

PEMIKIRAN mengenai teori-teori kenegaraan telah mula dikembangkan dalam sejarah Islam sejak abad kedua Hijrah lagi. Tokoh terawal yang memperkatakan teori negara dalam Islam ialah Qadhi Abu Yusof (113-182H). Beliau merupakan murid kanan kepada Imam Abu Hanifah dan guru kepada Imam Syafie. Imam Syafie mempelajari fiqh Mazhab Hanafi dengan beliau di Baghdad. Abu Yusof mengemukakan teori negaranya melalui beberapa karyanya, terutama al-Kharaj.

Abu Yusof menekankan soal kepentingan awam (maslahah al-ammah) dalam membahaskan hal-hal kenegaraan. Kebanyakkan gagasan beliau tentang kenegaraan ini ditujukan kepada Khalifah Harun ar-Rashid. Sebagai ahli ra'yu, beliau banyak mengembangkan pemikiran, dasar dan pendekatan Syaidina Umar ibnu al-Khattab dalam hal-hal kenegaraan berasaskan konsep maslahat.

Abu Yusof dan karya-karyanya

Qadhi Abu Yusof atau nama sebenarnya, Yaakub bin Ibrahim bin Habib bin Khunais bin Sa'ad al-Ansari al-Jalbi al-Kufi al-Baghdadi. Beliau lahir pada 113H di Kufah dan meninggal dunia pada 182H di Baghdad. Beliau merupakan murid utama Imam Abu Hanifah, selain Muhammad al-Hassan. Karya-karya beliaulah yang menggalurkan pendekatan atau turuq Mazhab Imam Abu Hanifah itu. Pada zaman Khalifah Harun ar-Rashid, beliau dilantik sebagai Qadhi al-Qudhah (Ketua Hakim Negara).

Abu Yusof terkenal sebagai ulamak yang mendukung aliran ar-ra'y, yang banyak menggunakan pendekatan qias (analogi), yang kemudiannya mempengaruhi pemikiran fiqh dan ketatanegaraannya. Antara karya-karya utama yang dihasilkan oleh beliau ialah al-Kharaj, al-Jawami', ar-Radd ala Siyar al-Auza'ie al-Athsar. Ikhtilaf Abu Hanifah wa Ibn Abi Laila dan lain-lain. Karya-karya beliau adalah rujukan paling autentik tentang Mazhab Hanafi.

Teori kewajipan negara

Abu Yusof mengemukakan tiga konsep utama dalam memperkatakan tentang kewajipan negara. Asas kepada kewajipan negara ini adalah supaya seluruh kepentingan rakyat atau maslahah al-ammah dapat dijaga. Tiga dasar tersebut ialah (1) pengendalian pemerintahan yang efektif, (2) pemeliharaan hak rakyat, dan (3) pengelolaan kewangan awam. Ketiga-tiga dasar ini menjadikan sebuah negara atau kerajaan itu dapat menjamin kemaslahatan rakyat.

I.     Pengelolaan pemerintahan yang efektif

Bagi Abu Yusof, pemerintahan yang cekap akan wujud apabila setiap dasar negara disusun dan digubal dapat memenuhi kepentingan rakyat. Oleh itu, apa sahaja dasar negara yang menyentuh maslahat rakyat mestilah menepati sasaran dan memenuhi aspek kemaslahatan tersebut. Tugas utama kerajaan adalah untuk mewujudkan dan menjamin kesejahteraan rakyat. Maka menjadi kewajipan bagi setiap pemerintah untuk memenuhi keperluan rakyat dan mengembangkan dasar-dasar yang berorientasikan kesejahteraan umum.

Abu Yusof pernah memetik surat Umar kepada Abu Musa al-Asy'ari tentang kewajipan pemerintah,

"Pemerintah yang baik di sisi Allah adalah mereka yang memakmurkan rakyat. Manakala pemerintah yang buruk di sisi Allah adalah mereka yang menyusahkan rakyatnya. Berhati-hatilah wahai pemimpin negara. Jika kamu korup, orang bawah kamu akan mengikuti jejak kamu. Bila kamu melakukan korup, dirimu itu selayaknya seperti seekor binatang yang menemui kebun hijau, lalu melahap setiap tumbuhan di situ. Ia mengira bahawa tubuhnya semakin gemuk, tetapi kegemukkan itu ternyata membinasakannya."

II.      Pemeliharaan hak rakyat

Ketua negara adalah berkewajipan memelihara semua hak rakyat. Kerana itu mereka mesti menjelaskan secara transparen kepada rakyat berkait harta dan kekayaan negara, program-program kerajaan dan semua perkara yang berkait pemenuhan hak rakyat. Negara mesti menjelaskan hak-hak dan kewajipan rakyat, terutama berkait dengan undang-undang. Ini tidak bermakna ketua negara berhak menetapkan undang-undang, melainkan menjalankan tugas mereka sebagai eksekutif yang menjalankan hukum-hukum yang ditetap oleh para fuqaha'.

III.      Pengelolaan kewangan awam

Abu Yusof adalah fuqaha' terawal membahaskan isu ekonomi politik dalam pengurusan negara. Ia melibatkan dasar-dasar pengelolaan pendapat, kekayaan dan kewangan negara, terutama percukaian. Bagi beliau, prinsip keadilan dalam pengelolaan kekayaan negara dan sistem percukaian akan meningkatkan kemakmuran negara, jika sebaliknya negara akan runtuh. Percukaian yang adil dan penerapan denda syariat secara adil akan mendatangkan kemakmurkan kepada rakyat dan kerajaan akan memperolehi manfaatnya.

Pembangunan ekonomi negara

Sebagai pelopor pemikiran ekonomi politik dalam kenegaraan Islam, Abu Yusof terkenal dengan teori-teori ekonomi negara Islam yang dituangkan dalam karyanya, al-Kharaj. Antara gagasan penting beliau ialah:

1.     Kekayaan atau hasil negara adalah menerusi percukaian ke atas aktiviti komersial, termasuk cukai (kharaj) yang dipungut bagi penggunaan kemudahan awam untuk tujuan komersial.

2.     Kutipan bayaran atau duti import dari negara lain, mencontohi tindakan Umar mengenakan 'usyur ke atas pedagang asing yang membawa barang dagangan dari luar.

3.     Kerajaan hendaklah mengeluarkan belanjawan tahunan sebagai anggaran rasmi negara, melibatkan pembangunan kemudahan awam serta pemuliharaan tanah untuk kemakmuran dan produktiviti yang menjadi tanggungjawab negara.

4.     Kerajaan tidak bertanggungjawab untuk mengawal harga barang, sebaliknya menyerahkan kepada kebebasan pasaran. Bagi Abu Yusof, turun naik harga barang bergantung kepada ketentuan Allah.

5.     Mewujudkan sistem irrigation (perairan) untuk kesamarataan, kesejahteraan dan kemakmuran rakyat. Kerajaan bertanggungjawab membina tali air baru dan membaik pulih tali air lama untuk menyuburkan tanah dan memajukan pertanian.

Kewajipan asas negara

Menurut Abu Yusof, secara operational yang berkait dengan pengurusan negara, terdapat dua kewajipan kerajaan, iaitu:

1.     Peraturan kemudahan awam. Kerajaan perlu mengadakan undang-undang berkait kemudahan awam yang bertujuan untuk pemanfaatan sumber alam. Sumber alam yang asas perlu disediakan secara percuma oleh kerajaan dan mencegah monopoli terhadap kekayaan alam awam.

2.     Pengelolaan kewangan awam. Kerajaan bertanggungjawab ke atas percukaian dan pengagihannya untuk kemakmuran rakyat.


MOHD FADLI GHANI
Islamic Institute of Independent Research on Democracy (IIIRD) - HARAKAHDAILY 8/5/2019

مَّا لَهُم بِهِۦ مِنۡ عِلۡمٖ وَلَا لِأٓبَآئِهِمۡۚ كَبُرَتۡ كَلِمَةٗ تَخۡرُجُ مِنۡ أَفۡوَٰهِهِمۡۚ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبٗا

"Mereka tiada mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya, dan tiada juga bagi datuk nenek mereka; besar sungguh perkataan yang keluar dari mulut mereka; mereka hanya mengatakan perkara yang dusta."

Penekanan utama ayat:

●     Berkata tanpa ilmu

Islam adalah agama ilmu. Perkataan pertama yang turun adalah اقرأ bererti bacalah, merujuk kepada wasilah ilmu. Mereka yang berpegang kepada ajaran Islam mestilah mereka yang meletakkan ilmu sebagai kepentingan utama.

Bercakap tanpa ilmu adalah perkara yang amat ditentang di dalam Islam. Firman Allah S.W.T:

إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّـهِ عَظِيمٌ

"Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya; dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya."

[an-Nur:15]

Golongan inilah yang digelar sebagai sesat lagi menyesatkan. ٍSabda Rasulullah S.A.W:

إن اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنَ النَّاسِ ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّى إِذَا لَمْ يَتْرُكْ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

"Sesungguhnya Allah tidak menarik ilmu dengan menarik langsung daripada para hambaNya, tetapi menarik ilmu dengan mematikan para ulama'. Sehingga apabila tiada lagi seorang alim yang tinggal, maka dilantik kalangan orang jahil sebagai pemimpin. Maka mereka ditanya lalu mengeluarkan pandangan tanpa ilmu, lalu mereka sesat lagi menyesatkan"

[HR Bukhari & Muslim] 

●     Anti taqlid buta

Tuhan sengaja memetik لآباءهم  bermaksud bapa-bapa mereka, bagi merujuk bahawa bapa-bapa mereka juga tidak tahu. Tetapi tabiat manusia mudah dipengaruhi cakap-cakap orang tua sehingga ke tahap kepercayaan akidah. Sedangkan ajaran Islam adalah terbina atas asas ilmu, bukan ikut-ikutan. Sikap taqlid buta amat-amat ditentang dalam Islam kerana ia bertentangan dengan prinsip keilmuan. Firman Allah SWT:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّـهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ 

"Dan apabila dikatakan kepada mereka" Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah" mereka menjawab: "(Tidak), bahkan kami (hanya) menurut apa yang kami dapati datuk nenek kami melakukannya". Patutkah (mereka menurutnya) sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu (apa pun tentang perkara-perkara ugama), dan tidak pula mendapat petunjuk hidayah (dari Allah)?"

[Al-Baqarah 168]

     Bahaya lidah

Lidah tidak bertulang ini walaupun lembut, tetapi kesannya sangat besar dalam kehidupan. Dengan lidah kita diiktiraf sebagai Islam iaitu dengan lafaz syahadah. Lidah juga menjadi satu antara tiga jalan seseorang boleh jatuh ke lembah kekufuran. Justeru menjaga lidah adalah sesuatu yang teramat penting di dalam Islam. Sabda Rasulullah ketika menerangkan tentang gambaran Islam kepada Muaz bin Jabal:

ألا أخبرك بمِلاك ذلك كله؟)) فقلت: بلى يا رسول الله، فأخذ بلسانه وقال: ((كف عليك هذا))، قلت: يا نبي الله، وإنا لمؤاخذون بما نتكلم به؟! فقال: ((ثكلتك أمك يا معاذ، وهل يكُبُّ الناسَ في النار على وجوههم - أو قال: على مناخرهم - إلا حصائدُ ألسنتهم)

"Tidakkah kamu mahu aku khabarkan tentang asas bagi segala perkara tersebut? Jawab Muaz: "Ya Wahai Rasulullah." Muaz bertanya: "Wahai Nabi Allah, adakah kami akan dipertanggungjawabkan atas apa yang kami kata?" Jawab Rasulullah SAW: "Semoga ibumu mengasihanimu. Tidaklah seseorang dihumban ke dalam neraka melainkan daripada hasil kata-kata mereka.""

[HR Tirmizi]

     Penipuan trademark musuh Islam

Islam agama kebenaran. Kebenaran di sisi tuhan hanya satu. Justeru bagi menentang Islam, senjata musuh mestilah lawan kebenaran iaitu pembohongan. Mereka menggunakan lidah mereka menyebarkan pembohongan demi menutup hakikat Islam. Firman Allah S.W.T:

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّـهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

"Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)."

[As-Saff: 8]

Umat Islam perlu menjauhi sifat menipu. Ia adalah lambang kemunafikan. Sabda Rasulullah S.A.W:

آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاثٌ : إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ، وَإِذَا ائْتُمِنَ خَانَ

"Tanda orang munafik ada tiga. Jika dia bercakap dia berbohong. Jika dia berjanji dia mungkir. Jika dia diberi amanah dia khianat."

[HR Bukhari & Muslim]

Ibrah akhir zaman:

Ayat ini juga merupakan satu antara 10 ayat pertama yang Rasulullah pesan agar membacanya bagi menyelamatkan diri daripada fitnah Dajjal. Bagi menentang tipu daya Dajjal adalah dengan membina generasi umat Islam yang berilmu. Ilmu pula mestilah bersumberkan kepada wahyu yang sahih, disokong dengan ilmu-ilmu akademik yang lain dan ilmu-ilmu moden yang banyak.

Malangnya hari ini kita hidup di era post-truth, era ilmu dan kebenaran sudah ditinggalkan. Secara ringkas, Post-Truth adalah satu istilah bagi menggambarkan keadaan di mana manusia sudah tidak mementingkan kebenaran sebagai asas pegangan. Sesuai dengan terjemahan secara literalnya ‘selepas kebenaran’, ia seolah merujuk kepada maksud bahawa era kebenaran telahpun berlalu ataupun kebenaran telahpun mati. Kamus Oxford menerangkan bahawa Post-Truth adalah keadaan di mana fakta objektif tidak begitu berpengaruh dalam membentuk pandangan awam berbanding emosi dan pandangan peribadi. Menurut kamus Cambridge juga menerangkan keadaan yang sama, di mana Post-Truth adalah situasi di mana manusia lebih suka untuk menerima argumen berdasarkan emosi dan pandangan peribadi mereka, berbanding dengan fakta.

Lapan kata kunci bagi memahami post-truth:

Penipuan

Perspektivisme

Persepsi

Emosi

Propaganda

Teori Konspirasi

Kebebasan Berpendapat

Media Sosial

Fenomena post-truth sebenarnya sudah dijelaskan oleh Nabi S.A.W sejak 1400 tahun dahulu. Sabda Baginda S.A.W:

سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتٌ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ , وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ , وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ ، وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ ، وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ ، قِيلَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ ؟ قَالَ : الرَّجُلُ التَّافِهُ يَنْطِقُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ

"Akan datang kepada manusia, tahun-tahun yang banyak pembohongan. Padanya dibenarkan pembohong dan orang yang benar dituduh berbohong. Pengkhianat diberikan kepercayaan dan orang yang jujur dikhianati. Dan ketika itu golongan ruwaibidhah gemar bercakap". Sahabat bertanya "Apakah itu Ruwaibidhah?". Jawab Nabi "Orang yang lekeh tetapi bebas berbicara perkara besar" 

 [HR Ibn Majah]

Secara ringkasnya, hadis ini menjelaskan fenomena 'Post Truth':

•     Penipuan yang dahsyat dan terlalu banyak.

•     Ketika itu paradigma manusia menjadi songsang.

•     Pembohongan dan pengkhianatan mendapat sambutan.

•     Kejujuran dan keadilan disisihkan kerana dianggap sebagai beban.

•     Budaya pembodohan dan onar dipupuk. Lalu masyarakat yang telah dibodohkan bebas untuk memberi pendapat dan disuruh memilih.

Dengan ilmu, kita bukan sahaja berjaya menentang fitnah Dajjal, tetapi kita juga akan meramaikan kawan kerana post-truth tidak hanya ditentang oleh Islam, tetapi juga oleh ahli akademik keseluruhannya yang berpijak atas paksi ilmu.

Nabi S.A.W mengajarkan doa supaya sentiasa berada di jalan yang benar dan menjauhi jalan batil. Sabdanya:

اللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَّ حَقَّا وَارْزُقْنَا اتِّبَاعَهُ وَأَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلًا وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَهُ وَلاَ تَجْعَلْهُ مُلْتَبِسًا عَلَيْنَا فَنَضِلُّ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا

 "Ya Allah, tunjukkanlah yang kebenaran itu sebagai kebenaran, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya serta menghapuskannya. Jangan jadikan yang benar dan batil itu samar-samar bagi kami, yang akan menyebabkan kami sesat. Dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa."

[HR Bukhari & Muslim]

4 Ramadhan 1440
9 Mei 2019

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 9/5/2019

 

Foto hiasan.

KERAJAAN diminta untuk membuat kajian semula secara holistik peraturan baharu yang membenarkan orang awam memasang cermin gelap sepenuhnya.

che aliasPelaksanaan peraturan ini banyak memberi keburukan terutama yang melibatkan operasi pemeriksaan pihak berkuasa dan badan keselamatan seperti pihak polis yang membuat memeriksaan sama ada kepada pemandu mahupun penumpang.

Saya berasa kecewa apabila Menteri pengangkutan mengumumkan peraturan baharu ini tanpa mengambil pandangan daripada pihak penguatkuasa terutama pihak polis.

Malah peraturan ini dilihat berat sebelah apabila pemohon dikenakan caj RM50 ke atas setiap permohonan dan bayaran sebanyak RM5,000 jika permohonan diluluskan bagi memohon pemasangan cermin gelap sepenuhnya.

Polisi tersebut bersifat "mesra-orang kaya" kerana Kerajaan seolah-olah dilihat hanya memikirkan keuntungan semata-mata dengan membelakangkan keselamatan awam.

“Islam Memimpin”

TUAN CHE ALIAS HAMID
Ahli Parlimen Kemaman
9 Mei 2019 / 4 Ramadhan 1440 – HARAKAHDAILY 9/5/2019

وَيُنذِرَ ٱلَّذِينَ قَالُواْ ٱتَّخَذَ ٱللَّهُ وَلَدٗا

"Dan juga Al-Quran itu memberi amaran kepada orang-orang yang berkata:" Allah mempunyai anak"."

Penekanan utama ayat:

●        Al-Quran perangi syirik

Syirik ertinya mempersekutukan Allah atau menyamakan Allah dengan makhluk. Ayat ini menegah mereka yang berkata tuhan memiliki anak. Kepercayaan ini menyebabkan seseorang boleh menjadi kufur. Sedangkan tuhan menegaskan bahawa dia satu tidak beranak. Firman Allah:

لَمۡ يَلِدۡ وَلَمۡ يُولَدۡ 

"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan"

[Al-Ikhlas:3]

Syirik adalah penyakit akidah dan menjadi dosa terbesar di sisi Islam. Jika mati dalam keadaan demikian, mereka akan kekal di dalam neraka. Oleh itu, sebahagian besar ayat-ayat al-Quran adalah melibatkan soal akidah.

●     Musyrik, Yahudi dan Kristian

Kepercayaan tuhan memiliki anak ini dikongsi oleh tiga agama. Kepercayaan Musyrikin Arab bahawa malaikat anak perempuan Allah, Kristian yang menganggap Nabi Isa anak tuhan, dan kepercayaan Yahudi purba bahawa Uzair anak tuhan. Firman Allah S.W.T:

وَيَجۡعَلُونَ لِلَّهِ ٱلۡبَنَٰتِ سُبۡحَٰنَهُۥ وَلَهُم مَّا يَشۡتَهُونَ

"Dan mereka mengatakan Allah mempunyai anak-anak perempuan. Maha Suci Ia. Sedang bagi mereka pula mereka sediakan apa yang mereka sukai (anak-anak lelaki)."

[An-Nahl:57]

وَقَالَتِ ٱلۡيَهُودُ عُزَيۡرٌ ٱبۡنُ ٱللَّهِ وَقَالَتِ ٱلنَّصَٰرَى ٱلۡمَسِيحُ ٱبۡنُ ٱللَّهِۖ  

"Dan orang-orang Yahudi berkata: "Uzair ialah anak Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al-Masih ialah anak Allah"."

[At-Tawbah:30]

Kesemua pegangan manusia ini berasal dari ajaran iblis yang telah berjanji ingin menyesatkan anak Adam sehingga kiamat. Tanpa tipu daya Iblis, mustahil manusia boleh menganggap tuhan memiliki anak. Ia bertentangan dengan logik akal dan juga fitrah insani. Iblis adalah musuh utama manusia.

●     Berani mendedah kesyirikan

Walaupun Islam tidak memaksa manusia menganutnya, tetapi Islam mewajibkan pendakwah agar menyelamatkan manusia seramai mungkin daripada kesesatan pegangan selain daripada Islam. Berani menyatakan agama dan pegangan lain salah, dan mempertahankan kebenaran agama ini dengan hujah yang kukuh.

Racun pemikiran Liberalisme cuba untuk menghakis pendekatan ini dengan mengatakan semua agama adalah benar, dan Islam tidak ada hak untuk mengatakan mereka lebih benar berbanding agama lain. Pluralisme agama sedikit demi sedikit meresap dalam kalangan umat Islam, sehinggakan perbahasan interfaith secara ilmiah sebagaimana yang diamalkan Dr Zakir Naik disekat habis-habisan.

Ibrah akhir zaman:

Ayat ini juga merupakan satu antara 10 ayat pertama yang Rasulullah pesan agar membacanya bagi menyelamatkan diri daripada fitnah Dajjal. Fitnah Dajjal boleh membawa kepada syirik. Walaupun pada awalnya Dajjal bergerak atas nama Islam, tetapi selepas itu dia akan mengaku sebagai Nabi dan akhirnya, mengaku sebagai tuhan. Sabda Rasulullah S.A.W:

الدجالُ ليس به خفاءٌ يَجيءُ منقِبلِ المشرقِ فيَدعو إلى الدينِ فيُتَّبَعُ ويظهرُ فلا يزالُ حتى يقدمَ الكوفةَفيُظهِرُ الدينَ ويعملُ به فيتبعُ ويحثُّ على ذلك ثم يدَّعي أنَّهُ نبيٌّ فيفزعُمن ذلك كلُّ ذي لُبٍّ ويفارقُهُ فيمكثُ بعد ذلك فيقولُ أنا اللهُ فتُغشى عينُهُوتُقطَعُ أذنُهٌ ويكتبُ بين عينيْهِ كافرٌ فلا يَخفى على كلِّ مسلمٍ فيفارقُهُ كلُّ أحدٍ منَ الخلقِ في قلبِهِ مِثقالُ حبةٍ من خَردلٍ من إيمانٍ

"Tanpa syak lagi Dajjal akan muncul dari arah Timur. Diaakan mengajak kepada agama maka dia akan diikuti dan menzahirkannya. Kemudian pergi ke Kufah, kemudian mengaku sebagai Nabi. Yang berakal akan meninggalkannya. Selepas itu dia mengaku pula akulah Allah!. Ketika itu matanya dicederakan, telinganya dipotong, dan dahinya tertulis kafir. Orang Islam yang memiliki iman sebesar biji sawi akan meninggalkannya."

[HR Thabrani]

Ditakdirkan tuhan, Dajjal diberikan kelebihan seolah-olah memiliki kuasa tuhan. Dajjal boleh mengawal cuaca:

فَيَأْتِي عَلَى الْقَوْمِ فَيَدْعُوهُمْ فَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَجِيبُونَ لَهُ ، فَيَأْمُرُ السَّمَاءَ فَتُمْطِرُ ، وَالأَرْضَ فَتُنْبِتُ ، فَتَرُوحُ عَلَيْهِمْ سَارِحَتُهُمْ - الماشية - أَطْوَلَ مَا كَانَتْ ذُرًا - الأعالي والأسنمة - وَأَسْبَغَهُ ضُرُوعًا ، وَأَمَدَّهُ خَوَاصِرَ - كناية عن الامتلاء وكثرة الأكل - . ثُمَّ يَأْتِي الْقَوْمَ فَيَدْعُوهُمْ فَيَرُدُّونَ عَلَيْهِ قَوْلَهُ فَيَنْصَرِفُ عَنْهُمْ فَيُصْبِحُونَ مُمْحِلِينَ لَيْسَ بِأَيْدِيهِمْ شَيْءٌ مِنْ أَمْوَالِهِمْ .

"Dajjal akan mendatangi sesuatu kaum lalu menyeru supaya mengikutinya, lalu kaum tersebut mengikutinya. Maka dia memerintahkan langit untuk hujan dan bumi untuk mengeluarkan tumbuhan. Maka binatang-binatang peliharaan mereka menjadi gemuk dan sihat. Kemudian dia mendatangi sesuatu kaum lalu menyeru supaya mengikutinya, lalu kaum tersebut menolak dan meninggalkan Dajjal. Keesokan harinya mereka dapati tanaman mereka tidak menjadi."

[HR Muslim]

Dajjal boleh menghidupkan orang mati. Sabda Rasulullah S.A.W:

يَأْتِي الدَّجَّالُ ، وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْهِ أَنْ يَدْخُلَ نِقَابَ المَدِينَةِ ، فَيَنْزِلُ بَعْضَ السِّبَاخِ الَّتِي تَلِي المَدِينَةَ ، فَيَخْرُجُ إِلَيْهِ يَوْمَئِذٍ رَجُلٌ ، وَهُوَ خَيْرُ النَّاسِ - أَوْ مِنْ خِيَارِ النَّاسِ - فَيَقُولُ أَشْهَدُ أَنَّكَ الدَّجَّالُ الَّذِي حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدِيثَهُ ، فَيَقُولُ الدَّجَّالُ: أَرَأَيْتُمْ إِنْ قَتَلْتُ هَذَا ، ثُمَّ أَحْيَيْتُهُ ، هَلْ تَشُكُّونَ فِي الأَمْرِ؟ فَيَقُولُونَ: لاَ ، فَيَقْتُلُهُ ثُمَّ يُحْيِيهِ ، فَيَقُولُ: وَاللَّهِ مَا كُنْتُ فِيكَ أَشَدَّ بَصِيرَةً مِنِّي اليَوْمَ ، فَيُرِيدُ الدَّجَّالُ أَنْ يَقْتُلَهُ فَلاَ يُسَلَّطُ عَلَيْهِ 

"Dajjal datang dan diharamkan baginya memasukinya terowong ke Madinah, maka dia pergi ke beberapa kawasan bergaram berhampiran Madinah, maka pada suatu hari seorang lelaki yang dikira sebaik-baik manusia pada waktu itu pergi kepada Dajjal lalu berkata: aku bersaksi bahawa kamulah Dajjal yang Rasulullah S.A.W ceritakan pada kami! Lalu Dajjal membalas dengan berkata kepada pengikutnya: Sekiranya aku membunuh dia, kemudian aku hidupkannya kembali, adakah kalian akan meragui diriku? Jawab pengikutnya, tidak. Maka Dajjal membunuhnya dan menghidupkannya kembali. Lelaki itu berkata: Demi Allah, semakin jelas benarnya bahawa kamu adalah Dajjal! Lalu Dajjal ingin membunuhnya semula tetapi lagi mampu."

[HR Bukhari & Muslim]

Dajjal boleh meletakkan syurga dan neraka di tangannya. Sabda Rasulullah S.A.W:

مَعَهُ نَهْرَانِ يَجْرِيَانِ أَحَدُهُمَا رَأْيَ الْعَيْنِ مَاءٌ أَبْيَضُ وَالآخَرُ رَأْيَ الْعَيْنِ نَارٌ تَأَجَّجُ ، فَإِمَّا أَدْرَكَنَّ أَحَدٌ فَلْيَأْتِ النَّهْرَ الَّذِي يَرَاهُ نَارًا وَلْيُغَمِّضْ ثُمَّ لْيُطَأْطِئْ رَأْسَهُ فَيَشْرَبَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مَاءٌ بَارِدٌ

"Di tangan Dajjal terdapat dua sungai. Salah satunya sungai berair jernih dan satu lagi berupa api yang marak. Sekiranya kamu sempat pada zaman itu maka pergilah ke arah sungai yang berupa api itu. Tutuplah mata dan tenggelamkan kepala lalu minumlah darinya. Sesungguhnya itu adalah air yang sejuk."

[HR Muslim]

Akidah Islam yang sahih adalah benteng utama daripada tergelincir daripada mengikuti Dajjal. Melalui hadis di atas, kita boleh melihat orang yang awalnya terpedaya dan menjadi pengikut Dajjal mula tersedar dan meninggalkannya apabila dia mula mengaku sebagai Nabi.

Maka menuntut ilmu bagi membina akidah yang sahih adalah kewajipan fardu ain yang teramat perlu di akhir zaman. Ancaman akidah kini tidak lagi dalam bentuk falsafah kuno atau agama-agama lain, tetapi lebih kepada ideologi moden yang bertunjangkan materialism dan humanisme. Memahami ideologi-ideologi adalah keperluan mendesak umat Islam supaya tidak tertipu dengan fitnah Dajjal.

3 Ramadhan 1440
8 Mei 2019

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 8/5/2019

 

More Articles ...