PERUNTUKAN geran hanya kepada Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di negeri diterajui Pakatan Harapan (PH) menyerlahkan betapa sentimen politik mendahului kepentingan rakyat dan negara. Malah, tindakan PH itu jelas mengulangi perangai Kerajaan Barisan Nasional (BN) terhadap Kerajaan Negeri yang tidak sehaluan politik dengan mereka.

Kezaliman, penindasan dan penafian hak kekal berulang membudaya di sebalik impian rakyat mahukan perubahan. Keadilan dan kesaksamaan yang menjadi janji manis kempen PH pada PRU14 rupanya retorik semata-mata di sebalik slogan Malaysia Baru. Kini satu persatu janji dikhianati dan diremehkan dengan alasan-alasan jelik dan menipu rakyat.

Pengumuman peruntukan RM10,000 sebulan kepada hanya 10,000 MPKK di negeri ditadbir PH itu juga mencabuli konsep Federalisme dan nilai demokrasi. Bahkan ia satu lagi penafian hak dan diskriminasi kepada 6,481 MPKK lain yang menggantikan peranan JKKK itu. Perubahan dibawa PH tidak lebih hanya kosmetik atau bergantian kulit, tetapi mewarisi sikap BN.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Rina Mohd Harun yang bertanggungjawab terhadap perkara itu mewakili kerajaan diterajui PH dituntut segera membetulkan keadaan. Kebencian rakyat terhadap segala dasar dan pendekatan kerajaan dahulu perlu dijadikan iktibar untuk tidak diulangi lagi. Tinggalkan Malaysia Lama dan lakarlah kanvas Malaysia Baru yang lebih baik.

"Sejahtera Bersama Islam"
"Mara Menuju Cita"

YB USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI
Naib Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia - HARAKAHDAILY 28/6/2018

KERAJAAN Perlak telah berkembang menjadi sebuah kerajaan yang kukuh dalam tempoh 452 (840-1292M) tahun. Namun begitu, dalam tempoh kewujudannya, Perlak terpaksa berhadapan dengan beberapa kuasa besar yang menghalang ia dari berkembang pesat. Antara kuasa besar tersebut ialah Sriwijaya yang berpusat di Palembang, Langkasuka di Utara Semenanjung dan juga Kerajaan Chola (300-1279M) yang berpusat di Pantai Timur India. Ketiga-tiga kuasa politik ini berada di sekeliling Perlak, sedangkan Sriwijaya dan Langkasuka beragama Buddha, manakala Chola pula beragama Hindu. Halangan besar yang dihadapi oleh Perlak untuk berkembang ialah penduduknya beragama Hindu-Buddha, sedangkan kerajaannya telah Islam. Laporan Marco Polo pada 1292M jelas menunjukkan hakikat ini. Kerana itu, dalam tempoh 452 tahun itu, Kerajaan Perlak lebih memberikan fokus kepada dakwah daripada perluasan wilayah.

Perluasan Wilayah Perlak boleh dikatakan terumpu di daerah Aceh sahaja, sedangkan seluruh kawasan lain di pulau Sumatera dikuasai oleh Sriwijaya, manakala Utara Semenanjung dikuasai oleh Langkasuka. Pada dekad kedua abad ke-10, Sriwijaya telah melakukan perluasan kawasan dan menyerang Perlak, sebelum Rajendra Chola Dewa I pada 1026M menyerang Langkasuka yang telah jatuh ke tangan Sriwijaya pada abad sebelumnya. Persaingan kuasa Hindu-Buddha ini agak merumitkan proses Islamisasi ketika itu, berbanding abad ke-13 dan 14 yang menyaksikan keruntuhan Sriwijaya akibat serangan Chola pada 1026M dan kebangkitan Kerajaan Dharmasraya pada 1081M. Seluruh pergolakan dan persaingan politik ini memberi kesan terhadap Perlak yang merupakan satu-satu Kerajaan Islam di Nusantara saat itu.

Perkembangan Kerajaan Perlak, 840-1292M

Dengan mengabaikan perkembangan Empayar-empayar Buddha dan Hindu di seluruh Nusantara dan India, kita dapat melihat bagaimana kerajaan-kerajaan di Aceh telah berkembang setelah memeluk Islam. Pada asalnya, dua kerajaan iaitu Perlak dan Juempa telah memeluk Islam di tangan Nakhoda Khalifah, sebelum kedua-kedua kerajaan ini membentuk Kerajaan Islam Perlak di bawah Sultan Alaiddin Maulana Sayyid Abdul Aziz pada 840M (225H). Mereka menjadikan pelabuhan Perlak sebagai Pusat Pentadbirannya. Pada peringkat pertama, pembangunan kerajaan, pertumbuhan ekonomi perdagangan dan perkembangan dakwah berlaku dengan begitu pesat di bawah tiga orang Sultan yang pertama dari Dinasti Sayyid. Kemasukan pengaruh Sunni pada sekitar dekad 880-anM, telah membawa kepada konflik, iaitu lanjutan daripada persaingan politik Sunni-Syiah yang berlaku di Asia Barat. Ekoran daripada itu, pada zaman Sultan Alaiddin Maulana Sayyid Ali Mughyat Shah, telah berlaku perang saudara antara keluarga Sayyid dengan keturunan Meurah Shahrun Nuwi yang bermazhab Sunni. Walaupun perang selama dua tahun ini dimenangi oleh Sultan Sayyid Ali Mughyat Shah, tetapi Perlak telah berpecah menjadi dua.

Di Selatan, Perlak Paroh telah dikuasai oleh Sultan Sayyid Ali Mughyat Shah yang bermazhab Syiah dan berpusat di Bandar Khalifah. Manakala di Utara, Perlak Tunong dikuasai oleh Sultan Alaiddin Malik Ibrahim yang berpusat di Biang Perak (Kroeeng Tuan) dengan mendukung aliran Ahli Sunnah wa al-Jamaah. Selepas Sultan Sayyid Ali Mughyat Shah wafat pada 918M, tercetus semula pergolakan selama hampir satu dekad sehingga Sultan Alaiddin Makhdum Malik Abdul Kadir Shah Johan Berdaulat (928-932M) dapat berkuasa dan menyatukan semula Perlak untuk menghadapi serangan Sriwijaya. Ternyata ancaman Sriwijaya menjadi faktor penyatuan semula Perlak. Sejak itu, Perlak dikuasai sepenuhnya oleh Dinasti Johan Berdaulat yang bermazhab Sunni sehingga Kerajaan Perlak runtuh pada 1292M. Agak menarik juga, walaupun kemasyhuran Empayar Sriwijaya di Palembang, Padjajaran (923-1579M), Kediri (1045-1221M) dan Singhasari (1222-1292M) di Jawa mengatasi Perlak, tetapi Kota Islam ini banyak dikunjungi oleh pelawat dari China, Arab, India dan Rom termasuk Marco Polo yang tiba pada 1292M. Salah satu faktornya ialah kerana inilah satu-satu Kerajaan Islam di Nusantara, selain faktor lokasi perdagangan yang strategik.

Pembaharuan pentadbiran bermodel Islam

Pembentukan Kerajaan Islam Perlak pada 840M telah dimulakan dengan Sultan Sayyid Abdul Aziz Shah (840-864M) mengisytiharkan nama baru pelabuhan Perlak sebagai Bandar Khalifah yang menjadi Pusat Pentadbiran, di mana pada peringkat awal tumpuan kerajaan adalah kepada perdagangan dan dakwah. Dari segi pentadbiran, Sultan Sayyid Abdul Aziz Shah dikatakan telah mencontohi Daulah Abbasiyah dengan mewujudkan lembaga-lembaga kerajaan sebagai Wazir Sultan, iaitu Wazir al-Siyasah (Menteri Politik Dalam Negeri), Wazir al-Harb (Menteri Pertahanan), Wazir al-Maktabah (Menteri Pentadbiran), Wazir as-Sunduk (Menteri Kewangan) dan Wazir al-Hukkam (Menteri Kehakiman). Pembaharuan penting kemudiannya diperkenalkan lagi oleh Sultan Sayyid Abdul Rahim Shah (864-888M) dengan menubuhkan Dayah Bukit Ce Breek untuk membina generasi baru Islam. Sultan Malik Abdul Kadir Johan Berdaulat (928-932M) kemudiannya telah membuat pembaharuan pentadbiran yang lebih progresif dengan membentuk Majlis Kesultanan sebagai Majlis Fatwa, melantik Mufti Besar, Qadhi Besar dan menubuhkan Baitul Mal untuk menguruskan kewangan negara.

Pembaharuan-pembaharuan yang mengukuhkan Mazhab Sunni ini diteruskan oleh Sultan Makhdum Alaiddin Muhammad Amin Shah Johan Berdaulat (832-956M) dengan membuka Dayah Cot Kala sebagai Pusat Pengajian Tinggi Islam yang pertama di Nusantara, melantik Tun Pepatih Pandak sebagai Mangkubumi dan Benderang sebagai pahlawan negara. Baginda juga meluaskan Wilayah Perlak hingga ke Kuala Jambu Air, selain menggalakkan para ulamak, putera-putera Istana dan pendakwah membuka Pusat-pusat Pengajian Islam di sekitar Perlak sehingga berdirinya beberapa dayah di Aceh. Bahkan, diwajibkan bagi setiap mukim (gabungan beberapa kampung) mempunyai sebuah dayah, dengan Dayah Cot Kala sebagai Pusat Pengajian Tingginya. Beberapa institusi pendidikan Islam seperti Balee (balai) dan Meunasah (madrasah) dijadikan tempat ibadat, belajar al-Quran dan pendidikan asas agama. Pada zaman Sultan Makhdum Alaiddin Abdul Jalil Shah Johan Berdaulat (1200-1230M), Fekah Syafie mula dikembangkan bagi mengukuhkan lagi aliran Sunni di sini, di samping kemasukan ulamak India, Arab dan Parsi, sehingga akhirnya bukan sahaja Perlak, tetapi seluruh Nusantara bermazhab Syafie.

Kerajaan-kerajaan Islam yang baru di Aceh

Sebelum kemasukan Islam, rata-rata daripada beberapa kerajaan kecil yang wujud di Aceh adalah beragama Hindu, termasuk Perlak walaupun diperintah oleh Raja berketurunan Parsi. Orang-orang Parsi mungkin beragama Majusi atau Mazdak, tetapi diterima menjadi pemimpin di Perlak kerana kebolehan magis dan sihir, selain faktor kemasyhuran Empayar Sasan (224-651M) di Parsi sebagai kuasa besar dunia sebelum zaman Islam. Bukti-bukti artifak menunjukkan Aceh adalah Wilayah Hindu sebelum kedatangan Islam, selain kelompok Mante (orang asli) yang menganut anamisme di pedalaman Aceh dan masih ada penganut Buddha yang minoriti. Tiga Kerajaan Hindu yang dikenal pasti di Aceh ialah Kerajaan Indraparta, Indrapuri dan Indrapurba. Kedatangan Islam di Aceh disambut secara terbuka oleh penduduknya sehingga Islam berkembang pesat dan mendirikan daulah. Proses dakwah yang berlaku telah menyebabkan Islam berkembang dan melahirkan Kerajaan-kerajaan Islam yang baru. Antara tempat awal yang dikembangkan dakwah ialah Basma yang terletak antara Perlak dan Samudera, kemudian Pase (dekat Lhok Seumawe), Pane (Pannai), Lamuri hingga Aru. Pidie, Fansur (Barus), Singkel dan Teumiang juga di-Islamkan. Indrapurba dan Indrapuri juga turut didakwah. Teumiang adalah antara kerajaan terakhir memeluk Islam menjelang jatuhnya Perlak pada akhir abad ke-13M.

Antara kerajaan baru Islam, sama ada raja memeluk Islam atau mendirikan Kerajaan Islam yang baru ialah Kerajaan Daya, Kerajaan Pidie dan Kerajaan Samudera. Beberapa kerajaan lama seperti Pase (Pasai), berhampiran dengan Basma dan Salasari, bergabung dengan Samudera membentuk Samudera-Pasai. Kerajaan Beunna yang dikenali juga sebagai Indra atau Alas yang terketak di Aceh Tengah, menjadi Teumiang. Kerajaan Samaindra yang disebut sebagai Syahir Poli menjadi Pidie. Kerajaan Hindu Indrapurba yang terkenal dengan Bandar Lam Urik dikenali sebagai Lamuri, manakala Kerajaan Indrajaya yang disebut sebagai Panto Bie membentuk Kerajaan Seudu. Peng-Islaman kerajaan-kerajaan kecil ini tidak memberi dampak yang besar kepada kekuatan politik Perlak sebenarnya, tetapi ia menjadi bermakna ketika Sultan Ali Mughayat Shah menyatukan semua kerajaan ini pada 1496M kerana semua wilayah ini bergabung membentuk Kerajaan Aceh Darussalam bagi menghadapi kedatangan Portugis.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
14 Syawal 1439 / 28 Jun 2018 - HARAKAHDAILY 28/6/2018

BANYAKNYA harta yang dirampas daripada milik keluarga Datuk Seri Najib Razak. Nilai lebih RM1 bilion. Wang tunai RM116.7 juta? Seutas rantai leher saja bernilai RM6 juta? Daripada mana kekayaan ini diperolehi? Gaji, menabung, pesaka atau daripada mana?

Sebab itu kita harapkan supaya SPRM dan pihak berkuasa boleh menyiasat terus mereka yang hidup mewah melebihi pendapatan. Jangan tunggu tidak ada kuasa baru ambil tindakan. Bertindaklah kepada siapa yang disyaki mendapat harta yang tidak sepadan dengan pendapatan walaupun masih berkuasa. Jangan sampai sudah jadi barah tahap 4, baru hendak bertindak.

Kesannya rakyat yang menderita. Keluar universiti kerja tidak ada. Biasiswa tidak ada. Hospital tidak cukup doktor pakar. Kos sara hidup meningkat. Harga rumah meningkat. Rakyat masih ramai tidak memiliki rumah dan lain-lain lagi.

Prinsip "kebenaran apabila berkuasa" kena buang. Bila tidak ada kuasa baru salah. Kerana prinsip ini akan menghancurkan negara. Tangkap sama ada yang berkuasa atau tidak berkuasa. Tidak ada siapa yang boleh mengatasi undang-undang. Kita tidak mahu apabila ada kuasa semua betul dan benar, kes boleh digugurkan. Apabila tidak ada kuasa , semuanya salah.

USTAZ IDRIS AHMAD
Naib Presiden PAS
27 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 27/6/2018

PEMBENTUKAN Daulah Islam di Perlak yang berlaku pada 1 Muharram 225H (840M) telah menunjukkan bahawa kewujudan Daulah Islam di Nusantara adalah sezaman dengan berdirinya Daulah Abbasiyah (750-1258M) di Baghdad dan Daulah Umayyah Andalusia (756-1031M) di Cardova. Para pendakwah dan ulamak di Perlak telah bekerjasama dengan Istana Perlak dalam mengembangkan dakwah dan menjadikan Perlak sebuah Daulah Islam, sekali gus menjadi Pusat Penyebaran Islam di Nusantara. Walaupun terdapat perbezaan tarikh penubuhan kerajaan ini berdasarkan saranan Teungku M Yunus pada 1958M, bahawa ia ditubuhkan pada 1161M (520H), tetapi bukti terkini berdasarkan sumber Arab seperti Akhbar as-Sin wa al-Hind, Silsilat at-Tawarikh dan al-Buldan yang ditulis antara abad ke-9 dan 10M, menunjukkan sebelum tahun 1000M telah ada Kerajaan Islam di Perlak. Pada 1980, berdasarkan naskhah kronik Idharul Haq fi Mamlakatil Perlak karangan Abu Ishak al-Makarani, sebahagian sejawaran mengakui Islam berdiri di Perlak pada 840M.

Berdirinya Perlak sebagai sebuah Daulah Islam bukanlah semata-mata atas nama Islam sahaja, tetapi memperlihatkan dengan berkesan bagaimana syariat dilaksanakan dan dakwah dikembangkan. Ia menepati dua objektif berdirinya Daulah Islam - pelaksanaan Syariat dan penyebaran dakwah. Walaupun data-data khusus tentang pelaksanaan Syariat di Perlak belum dapat dibongkar dengan terperinci, namun hakikat berlakunya Syariat Islam telah disahkan oleh Marco Polo yang melawat Perlak pada hujung era kerajaannya. Sedangkan dalam bidang dakwah, tidak dapat ditolak lagi bahawa sebelum kewujudan Melaka, Acehlah yang menjadi Pusat Perkembangan Dakwah terbesar di Nusantara untuk tempoh 500 tahun.

Pelaksanaan Syariat di Perlak

Walaupun Marco Polo mendakwa pada saat ketibaannya di Perlak pada 1292M, Islam yang berkembang di sini hanya berlaku di kawasan-kawasan bandar yang didiami oleh keluarga diraja, pembesar, pedagang asing dan rakyat Sultan, namun suatu hal yang tidak dapat dimungkiri olehnya ialah pelaksanaan Syariat Islam telah berlaku. Hukum-hukum Islam berjalan dalam beberapa perkara.

Pertama, hukum ibadat, di mana umat Islam telah mula mendirikan ibadat-ibadat dan membina rumah ibadat, sehingga masjid dan surau di Sumatera disebutkan sebagai Pusat-pusat Keilmuan Islam terawal sebelum wujudnya dayah.

Kedua, hukum keluarga, di mana pembentukan keluarga Islam telah berlaku melalui perkahwinan para pendakwah dengan kerabat istana dan orang kebanyakkan, sehingga akhirnya mewujudkan masyarakat Islam.

Inilah sandaran terbesar dalam memahami perkembangan hukum Islam di Indonesia, di mana ahli-ahli undang-undang mendakwa para ulamak dan pendakwah menjadi rujukan dalam hal agama, sehingga Sultan memainkan peranan melantik Penghulu sebagai Qadhi Syariat dan pemberi fatwa dalam masyarakat sebelum 1292M. Asas inilah yang membentuk teori reception in complexu dalam Undang-undang Islam di Indonesia.

Ketiga, Hukum-hukum Islam dalam perdagangan. Oleh kerana Perlak telah menjadi pelabuhan yang dikunjungi oleh pedagang Islam dari Arab, India dan Parsi, di mana mereka menjadi pendakwah dan menunjukkan contoh kehidupan Islam, bermakna urusan-urusan muamalat dan perdagangan dilaksanakan menurut Hukum Islam. Walaupun belum ada teks undang-undang secara khusus, namun biasanya terdapat Kitab-kitab Fiqh khusus yang menjadi rujukan kerajaan.

Keempat, Hukum-hukum Jenayah Islam. Sepertimana hukum muamalat yang merujuk kepada Kitab-kitab Fekah, begitu juga dalam bidang siasah dan jenayah. Cuma, perlu diakui bahawa ketika ini, belum banyak Kitab Fekah yang ditulis, bahkan fekah mazhab baru berkembang. Imam-imam mazhab seperti Imam Abu Hanifah (699-767M), Imam Malik (711-795M), Imam Syafie (767-820M) dan Imam Ibnu Hambali (780-855M) hidup dipermulaan perkembangan Islam di Nusantara. Maka kebanyakan Hukum Islam yang dijalankan adalah berdasarkan fatwa dan nasihat para ulamak yang ada di Perlak ketika itu. Salah seorang ulamak yang terkenal ialah Sheikh Abdullah Kan'an yang berasal dari Palestin.

Dalam pelaksanaan Syariat di Perlak, Sultan Makhdum Alaiddin Abdul Kadir Shah Johan Berdaulat (928-932M), telah menubuhkan Majlis Kesultanan yang berfungsi sebagai Majlis Fatwa dengan diketuai oleh seorang Mufti Besar. Turut dilantik ialah Qadhi Besar bagi mengendalikan pertikaian dan pelaksanaan hukum di Perlak. Dalam bidang ekonomi, ditubuh Baitul Mal sebagai badan kewangan negara berasaskan Islam. Dengan kewujudan institusi-institusi ini, maka Kerajaan Perlak dapat menguatkuasakan pelakasanaan Syariat secara berperingkat mengikut aliran Syiah pada awal, kemudian faham Ahli Sunnah mula berkembang pada zaman Sultan Alaiddin Sayyid Maulana Abbas Shah (888-913M), sebelum Fekah Mazhab Syafie dikembangkan oleh pendakwah dari Kerajaan Ghowri pada zaman Sultan Makhdum Alaiddin Abdul Jalil Shah Johan Berdaulat (1200-1230M).

Pertumbuhan dakwah dan penyebaran Islam

Dalam catatan Marco Polo yang mengunjungi Perlak pada 1292M, mengatakan bahawa para pedagang Islam dari Arab, India dan Parsi sangat ramai berdagang di Perlak dan mereka telah berjaya meng-Islamkan pendudukan tempatan sehingga Syariat Islam dapat dikuatkuasakan. Namun begitu, dakwah pada ketika ini adalah tertumpu di kawasan bandar dan kota, sedangkan di kawasan pedalaman manusia masih hidup seperti haiwan dan masih memakan daging manusia. Gerakan dakwah yang lebih berkesan pada pertengahan abad ke-13M ketika mana Perlak dikunjungi oleh Sheikh Ismail dari Makkah dan Faqir Mohammad dari India yang diutuskan oleh Syarif Makkah. Mereka berdakwah menyusuri kawasan dari Pasuri (Pane) ke Lamuri, dan melalui sepanjang Pantai Timur Aceh hingga ke Aru, dan akhirnya berjaya meng-Islamkan Raja Samudera, Meurah Silu. Meurah Silu kemudian memakai gelaran Sultan Maliku as-Salleh, mengikuti gelaran Sultan terakhir Dinasti Ayubiyah di Mesir ketika membentuk Kerajaan Samudera-Pasai.

Menurut Abdul Qadir Djaelani, perkembangan dakwah di Perlak berlaku secara damai di mana pedagang Muslim dengan modal ekonomi dan ilmu agamanya, berdakwah melalui perkahwinan, memerdekakan hamba dan menunjukkan contoh kehidupan yang baik. Dari situ terbentuknya satu masyarakat Muslim, yang kemudiannya membesar melalui persaudaraan Islam sehingga membentuk kekuasaan politik dan berdirinya Daulah Islam. Begitulah cara Islam berkembang, sehingga Marco Polo mencatatkan:

"... ketahuilah bahawa dahulu kala orang-orang (Perlak) ini menyembah berhala, namun kerana para pedagang Muslim yang sering mengunjungi mereka dengan perahu, semua orang itu berpindah (kepada) agama yang mengerikan - agama Muhammad."

Setelah hampir 100 tahun dakwah berjalan dengan cara ini, baharulah proses dakwah dan perkaderan yang sistemetik diwujudkan untuk membina generasi baru Islam, terutama melalui sistem pendidikan.

Dakwah yang lebih berkesan adalah hasil tindakan Sultan Alaiddin Sayyid Maulana Abdul Rahim (864-888) yang membawa ulamak dari Parsi, India dan Arab untuk menghidupkan Pusat-pusat Pengajian Islam. Telah ditubuhkan beberapa zawiyah (dayah dalam sebut Aceh) bermula dengan Dayah Bukit Ce Breek pada 864M, sebelum tertubuhnya Dayah Seureule (1012M), Dayah Blang Peuriya (1153M), Dayah Batu Karang (1160-anM) dan Dayang Keuneu'eun (1196M). Yang paling penting ialah Dayah Cot Kala yang dibangunkan oleh Teungku Mohamad Amin pada 888M dan menjadi Pusat Pengajian Tinggi Islam pertama di Nusantara pada 912M. Dayah-dayah di Perlak inilah yang melahirkan para ulamak dan pendakwah tempatan yang menyebarkan Islam ke seluruh Nusantara pada abad berikutnya. Tokoh-tokoh besar dalam kerabat diraja Perlak seperti Sultan Sayyid Abdul Rahim, Teungku Mohamad Amin, Teungku Sirajuddin, Teungku Yaakob dan Teungku Ampon Tuan, telah memainkan peranan besar dalam perkembangan dakwah dan penubuhan dayah-dayah, yang menunjukkan Istana Perlak menjadi nadi terhadap perkembangan dakwah di Nusantara.

Perkembangan Mazhab Sunni aliran Syafieyah

Kebanyakan pengkaji mendakwa Islam yang masuk ke Perlak pada 800M adalah dibawa oleh pendakwah bermazhab Syiah, namun setelah kedatangan ulamak dari Arab, India dan Parsi untuk memajukan dayah-dayah, Mazhab Sunni mula dikembangkan. Perkembangan Mazhab Ahli Sunnah wa al-Jamaah mula berlaku pada zaman Sultan Alaiddin Sayyid Maulana Abbas Shah (888-913M). Seorang pengkaji, Taqiyuddin Muhammad mendakwa Mazhab Sunni Syafieyyah dikembangkan di Utara Sumatera ini oleh pendakwah dari Kerajaan Ghaznawi (977-1186M) dan kerajaan Ghowri (1000-1215M) yang berpusat di India.

Sultan Abu Muzaffar Ghiyatuddin Muhammad al-Ghurry (1163-1202M) yang mempunyai hubungan rapat dengan Imam Fakharuddin ar-Razi (m. 1210M), seorang imam Mazhab Syafie, dikatakan menghantar pendakwah ke Perlak untuk menyebarkan Mazhab Syafie. Ini dibuktikan dengan wujudnya batu nisan Ibnu Mahmud (m. 1226) yang dikatakan anak kepada Sultan Mahmud al-Ghurry (1206-1212M). Ia berlaku pada zaman Sultan Makhdum Alaiddin Abdul Jalil Shah Johan Berdaulat (1200-1230M). Pada ketika ini juga, Syarif Makkah telah mengirimkan Sheikh Ismail dari Hijaz dan Faqir Muhammad dari India untuk mengembangkan fahaman Sunni di Perlak. Dari sinilah dikatakan berkembangnya Mazhab Ahli Sunnah beraliran Syafie di Nusantara.

Disebabkan latar belakang peng-Islaman Perlak dimulakan oleh pendakwah Syiah, maka kedatangan para ulamak Sunni sekitar 880-an terutama dalam mengembangkan pendidikan di Dayah Bukit Ce Breek, telah membawa kepada perkembangan Mazhab Ahli Sunnah, sekali gus menyebabkan berlaku krisis di Istana. Keluarga Meurah Shahrun Nuwi yang berpegang dengan Mazhab Sunni telah bergeser dengan keluarga Sayyid yang bermazhab Syiah sehingga berlaku perang pada 913 yang menyebabkan Perlak berpecah dua. Selepas kematian Sultan Sayyid Ali Mughyat Shah pada 918M, Perlak disatukan semula untuk menghadapi serangan Sriwijaya. Kerajaan baru ini dipimpin oleh keluarga Meurah Shahrun Nuwi yang bermazhab Sunni, iaitu Sultan Makhdum Alaiddin Malik Abdul Kadir Shah Johan Berdaulat (928-932M). Sejak naiknya Dinasti Johan Berdaulat pada 928M, pengaruh Syiah mulai pudar dan Sunni bangkit sebagai mazhab utama di Nusantara, dengan aliran Fekah Syafieyah.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
13 Syawal 1439 / 27 Jun 2018 - HARAKAHDAILY 27/6/2018

AKHIRNYA jam 4 petang tadi Dato’ Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (MP Bukit Gantang) isytihar keluar Umno dan jadi MP Bebas. Janji bulan dan bintang waktu pilihan raya.

Saya hendak tunggu 100 hari untuk edar janji khawasul khawas kepada pengundi Bukit Gantang supaya pengundi tuntut janji. Tiba-tiba sudah isytihar keluar hari ini.

Banyak zakat dikeluarkan waktu kempen PRU14. Almaklumlah dia orang kaya. Tengok bas PLKN, teringatlah Dato’ Syed. Guna masjid, sekolah agama, sekolah biasa bebas isytihar janji-janji manis. Kempen pada pengundi apa yang pengundi dapat di bawah PAS menang Parlimen Bukit Gantang. Kena pilih saya. Ini manifesto dia di Bukit Gantang. Pengundi teruja.

Malam di pusat perjumlahan undi lepas saya kata dekat dia, “teruk hang Syed, aku tak apa, aku miskin, hang kaya, hang menang.” BN kalah di peringkat pusat. Dia sudah termenung malam itu.

Saya tidak ada apa-apa. Walaupun kalah tetap bersama masyarakat di majlis kenduri, ziarah jenazah dan beri bantuan sekadar yang mampu. Duduk di Kampung Sungai Petai, seronok, rumah depan surau. Masih kuliah macam biasa bimbing masyarakat kenal agama. Tenteram dan tenang. Tak adalah pula untuk tukar parti, insya Allah.

Saya tidak berniaga. Saya tidak ada kontrak dengan Kementerian Pertahanan. Saya orang biasa walaupun pernah menjadi pensyarah ITM. Dato’ Rosli (bekas Ketua Bahagian Bukit Gantang) tentu suka baca kenyataan ini. – HARAKAHDAILY 27/6/2018

 

SEKTOR pertanian, asas tani dan perikanan negara perlu diperkukuhkan kembali ke arah jaminan keselamatan makanan dan pertumbuhan ekonomi, sekali gus mengurangkan pergantungan import makanan. Maka, pemerkasaan sektor tersebut memerlukan dukungan komprehensif dari semua tenaga terlibat.

Kerajaan terutamanya Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, perlu menggerakkan agenda yang meneguh agar sektor tersebut berada di kedudukan terbaik; sejajar keperluan semasa dan latar belakang sedia ada negara ini. Tidak lagi membiarkan sektor ini berada pada stigma "Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang".

Selain memperkasakannya dengan kebaharuan teknologi dan keluasan pasaran yang menguntungkan, kerajaan juga perlu menangani pihak-pihak terlibat dalam sektor ini. Terutama golongan petani dan nelayan selaku 'pemain utama' yang sekian lama diabai dan dimangsakan oleh pelbagai pihak dan kepentingan.

Tidak sekadar mengekang golongan Kapitalis yang sering memonopoli dan mengaut kekayaan, sebaliknya kesantunan terhadap para petani dan nelayan wajar dilakukan. Atas penghargaan atas kegigihan membanting tulang empat kerat dan mencurah keringat mereka, subsidi dan bantuan kepada mereka tidak harus dihentikan.

Bahkan, kerajaan pada ketika ini sewajarnya menimbangkan inisiatif yang akan memberdayakan lagi golongan ini supaya kekal dan maju. Ia juga agar menjadi suntikan buat para petani dan nelayan untuk 'istiqamah berjuang' di sebalik pelbagai cabaran serta ketidaktentuan melanda 'sektor tawakal' ini.

Tindakan menghentikan subsidi dan bantuan sedia ada hanya menambahkan beban golongan yang sememangnya berpendapatan rendah ini, bahkan boleh menjadi satu kezaliman. Ia turut akan membantutkan aktiviti sektor ini sekali gus merencatkan sumbangannya kepada ekonomi serta memenuhi keperluan asasi negara.

Selaras Dasar Pandang Ke Timur oleh peneraju tertinggi kerajaan dengan menjadikan Jepun sebagai contoh, maka sewajarnya pembangunan pertanian di negara Matahari Terbit itu juga diambil. Tidak semata-mata kejayaan industri teknologi tingginya, sebaliknya pertanian unggul Jepun boleh diterapkan di negara ini.

"Sejahtera Bersama Islam"
"Mara Menuju Cita"

IR HJ KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Timbalan Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia - HARAKAHDAILY 27/6/2018

KUALA LUMPUR: Gerakan Pembela Ummah memandang berat tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang cuba mengangkat bahasa Mandarin dalam urusan rasmi Kementerian Kewangan dan menyifatkan tindakan itu bercanggah dengan manifesto kerajaan Pakatan Harapan yang mahu memartabatkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Ketua Sekretariat Ummah, Aminuddin Yahaya berkata meskipun Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengeluarkan kenyataan mendakwa tindakan Lim sebagai 'kesilapan yang kecil' berhubung kontroversi tersebut namun, Ummah berpendapat kesilapan kecil itu dibuat sekiranya tanpa niat.

"Hal ini dalam kenyataannya (Lim Guan Eng) di ruangan Facebook bertarikh 24 Jun 2018, yang ditulis dalam bahasa Cina semata-mata yang boleh diterjemah menggunakan 'auto translation', Lim secara terang-terangan menyatakan antara lain "Selain bahasa Melayu dan Inggeris, pegawai-pegawai kerajaan harus membiasakan diri menguasai bahasa Mandarin dan bahasa ibunda yang lain.

"Ummah ingin mengingatkan bahawa Suruhanjaya Reid sebagai suruhanjaya yang berperanan mengesyorkan perkara dalam Perlembagaan Persekutuan, perenggan 171 laporannya pada tahun 1957 dengan tegas menyatakan ucapan bahasa Cina dan India seharusnya dielakkan selagi mungkin, bukan dijadikan sebagai aturan umum untuk urusan rasmi," katanya.

Beliau berkata demikian mengetuai satu sidang media khas gabungan badan bukan kerajaan Islam (NGO) yang diadakan di Pejabat Muafakat, di sini semalam yang turut dihadiri oleh Presiden Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Malaysia (PERKID), Ustaz Masridzi Sat, Pengamal undang-undang yang juga aktivis Concerned Lawyers for Justice (CLJ), Aidil Khalid, Timbalan Ketua Sekretariat, Kamaruzaman Mohamad, Ketua Eksekutif MAPPIM, Mohd Zai Mustafa dan ramai lagi.

Tambahnya, lebih biadap lagi apabila tular di media sosial satu video sidang media Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran yang menjawab soalan daripada wartawan dalam bahasa Tamil.

"Kebiadaban dan kelancangan seperti ini perlu dihentikan dengan serta-merta. Jika pun soalan diajukan wartawan dalam bahasa etnik, maka sebagai menteri yang mewakili kerajaan Malaysia bertanggungjawab memberikan penerangan dan jawapan dalam bahasa kebangsaan yang difahami oleh rakyat keseluruhannya," katanya.

Mewakili 300 gabungan NGO, Aminuddin mengajak semua mengingat kembali peristiwa yang ditegaskan oleh Mahkamah Persekutuan ketika memutuskan kes Merdeka University Berhad lawan kerajaan Malaysia pada tahun 1982 yang menekankan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan menjadi teras penyatuan rakyat berbilang kaum. - HARAKAHDAILY 27/6/2018

More Articles ...