MUKADIMAH

PAS tidak ada pilihan lain. Ia mesti berperanan sebagai pembangkang yang konstruktif dengan lebih berkesan dalam 'Malaysia Baru'. Walaupun berperanan sebagai pembangkang pasca PRU14, adalah sangat kurang 'trending' di dalam media-media sosial, tidak lagi seperti sebelum ini. Namun ia adalah sangat penting dalam struktur sistem demokrasi.

Kita dapati ruang 'check and balance' kepada Kerajaan 'Malaysia Baru' tidak sepopular pada zaman Kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu. Bahkan pada sesetengah pihak, ia tidak lagi perlu. Kerana Kerajaan baru ini adalah manifestasi yang tepat kepada Kerajaan yang bersih, cekap dan amanah. Tidak perlu lagi kritikan atau bangkangan. Hanya perlukan sokongan, kesabaran dan pemahaman daripada rakyat.

Di antara menyokong atau membangkang secara langsung begitu, ramai yang cenderung untuk menjadi pihak ketiga yang masih di peringkat 'tunggu dan lihat' serta 'memberi masa dan peluang' kepada Kerajaan baru di peringkat Persekutuan.

Pembangkang di Malaysia Baru  

Majoriti pihak yang lantang mengkritik Kerajaan sebelum 9 Mei baru-baru ini telah pun bersekutu membentuk Kerajaan Persekutuan yang baru. Mereka terdiri daripada anggota parti politik dalam komponen PH, tokoh-tokoh NGO yang mendukung PH, tokoh-tokoh dan nama-nama besar dalam pelbagai bidang ekonomi, sosial, bisnes, perundangan, pendidikan, agama dan aktivis masyarakat.

Pada ketika ini, mereka telah pun menjadi sebahagian daripada ahli Kabinet, ahli Parlimen penyokong Kerajaan, pegawai-pegawai lantikan politik di Kementerian-kementerian dan Jabatan-jabatan Kerajaan, kepimpinan baru dalam syarikat-syarikat berkaitan Kerajaan (GLC), anggota jawatankuasa khas yang ditubuhkan oleh Kerajaan dan paling kurang pun telah menjadi jentera siber pendukung tegar Kerajaan baru.

Umno pula pada ketika ini masih dalam period cuba belajar untuk menjadi pembangkang. Antaranya, dengan menuntut supaya layanan yang adil diberikan kepada mereka oleh pihak Kerajaan. Sesuatu yang tidak diberikan kepada 'pembangkang' pada saat Umno berada di puncak kuasa.

Sebetulnya Umno sedang tidak ketahuan arah tujunya. Rakyat masih marah kepada mereka. Masih marah kepada legasi DS Najib dan 1MDB. Masih ingat zaman dibelenggu GST. Masih ragu dengan kepimpinan baru mereka. Umno juga sedang kehilangan ramai pemimpinnya, wakil-wakil rakyatnya dan ahli-ahlinya. Malaysia Baru ketandusan 'pembangkang' dalam erti kata yang sebenarnya. Yang tinggal hanyalah PAS.

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) 

Kerajaan PH bukanlah kerajaan BN yang dahulu. Ia bermula daripada halaman kosong yang putih bersih. Ia tidak ada 'beban silam', tidak seperti BN. Ia hanya ada sederet janji 100 harinya. Menyelamatkan negara daripada kleptokrasi, penyalahgunaan kuasa, kesilapan pengurusan ekonomi, institusi-institusi demokrasi yang gagal berfungsi dan kerakusan DS Najib.

Ia bermula dengan baik. Menjanjikan Kerajaan yang adil untuk semua, tidak membalas dendam, mengalu-alukan pelaburan dan komuniti perniagaan, menghormati hubungan dengan Kerajaan-kerajaan Negeri, menyalurkan royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar minyak, memberikan juga sebahagian peruntukan Kerajaan Pusat kepada wakil-wakil rakyat bukan PH, memberikan kebebasan media yang tidak diberikan oleh BN dan lain-lain.

Pada peringkat ini, semua pihak teruja dan menaruh harapan yang tinggi kepada YAB Tun Mahathir untuk memacu Malaysia Baru ke tahap yang lebih tinggi.

Perdebatan era baru 

Namun perdebatan tentang langkah, dasar dan Manifesto Kerajaan PH mula timbul di kalangan netizen, ahli politik, ahli agama, ahli perundangan, komuniti perniagaan dan kedai-kedai kopi tidak lama selepas itu. Untuk lebih tepat, kira-kira sebulan selepas PH membentuk Kerajaan.

Perdebatan bersifat sama ada menyokong atau tidak menyokong beberapa isu-isu tertentu. Perdebatan agak hangat, tetapi sangat berbeza jika dibandingkan sebelum PRU ke-14. Di mana penyokong Kerajaan PH yang dahulunya pembangkang tegar telah bertukar menjadi pendukung tegar Kerajaan. Tiada lagi perbincangan rasional, yang penting mesti menjadi pendukung Kerajaan.

Pihak yang mengkritik Kerajaan akan dituduh sebagai saki-baki machai Umno yang perlu dihapuskan. PAS pula menjadi 'punching beg' baru untuk mereka. Semuanya salah PAS. Kata-kata kesat, menghina dan mengecam digunakan sebagai hujah untuk menjawab pelbagai kritikan terhadap Kerajaan PH.

Penggunaan berita fitnah atau berita yang sengaja di'spin' bagi memburukkan pembangkang era Malaysia Baru telah membangun dengan begitu pesat sekali. Tajuk-tajuk utama portal berita juga turut di'spin' agar menjadi lebih sensasi dan lebih berperisa untuk menjatuhkan kredibiliti pembangkang.

Isu-isu utama yang diperdebatkan 

Kerajaan PH bermula dengan pelantikan PM dan diikuti dengan pelantikan 4 Menteri kanan beberapa ketika setelah itu. Beberapa dasar baru Kerajaan telah dibuat dan beberapa dasar lama telah dihapuskan.

Beberapa isu yang mendapat reaksi berbeza rakyat Malaysia adalah seperti berikut:

●     Pelantikan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan. Pada awalnya, perdebatan mengenai pelantikan bukan Melayu Islam sebagai Menteri Kewangan turut didebatkan. Perdebatan itu hampir ditamatkan dengan gesaan mengutamakan prestasi dan bukannya keturunan dan agama. Namun akhir-akhir ini, perdebatan adalah mengenai prestasi Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan yang sangat tidak menyerlah, bahkan menjadi punca kepada kehilangan pelaburan di Bursa Malaysia dengan nilai kerugian berbillion-billion Ringgit.

●     Propaganda Hutang Negara 1 trillion Ringgit dan Tabung Harapan. Dibahaskan oleh komuniti ekonomi, komuniti bisnes dan ahli akademik tanpa kepentingan politik.

●     Kegagalan menunaikan sebahagian daripada janji-janji utama 100 hari PH dalam mengurang beban sara hidup rakyat seperti penghapusan tol, penurunan harga petrol dan pengecualian bayaran pinjaman PTPTN.

●     Pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara. Perdebatan seputar Peguam Negara bukan Islam, tidak mampu Berbahasa Melayu dengan baik dan kurang berkemahiran dalam pendakwaan jenayah.

●     Menolak gesaan SPB Yang DiPertuan Agong agar melantik Peguam Negara daripada kalangan orang Islam. Bahkan, DS Anwar Ibrahim sendiri telah diterima menghadap dan memberikan jaminan kepada SPB Yang DiPertuan Agong bahawa Tommy Thomas adalah calon terbaik untuk menjadi Peguam Negara, tanpa perlu bimbang terhadap penghakisan hak orang Melayu dan agama Islam.

●     Pemberian lesen judi sukan yang pertama di Malaysia kepada Ascort Sports yang dimiliki oleh TS Vincent Tan. Perdebatan tentang judi halal dan kemunculan kembali kroni lama.

●     TS Vincent Tan membeli saham T7 Global yang mendapat kontrak ECRL, kemudian menjualnya kembali dengan untung lumayan. Perdebatan tentang pendedahan maklumat ECRL yang dibatalkan, namun tidak jadi dibatalkan tidak lama setelah itu dan akan diteruskan. Semalam projek diumumkan akan digantung pula serta merta oleh Kementerian Kewangan.

●     Pendakwaan DS Najib yang penuh 'hanky panky' 'tidak kemas'. Perdebatan tentang kertas pertuduhan, pertuduhan-pertuduhan yang dikenakan, perkaitan dengan bukti-bukti yang dirampas dan lain-lain. Termasuk Peguam Negara yang tidak boleh Berbahasa Melayu.

●     Dasar pentadbiran agama Islam dalam menangani cabaran kefahaman Islam Liberal, Syiah, Kristianisasi dan lain-lain. Di mana beberapa kumpulan yang difatwakan sebagai sesat menuntut hak untuk mengamalkan dan menyebarkan ajaran mereka secara terbuka. Lebih malang lagi, ada yang sengaja membuat tarian seksi berlatar-belakangkan masjid hanya didenda RM 25 dan masih ada pihak yang cuba menjadikannya sebagai trend Malaysia Baru.

●     Prestasi Menteri-menteri yang baru dilantik. Ada yang membuat kenyataan rasmi di dalam Bahasa Mandarin dan Tamil. Ada yang mengatakan harga barang telah turun hingga 30 peratus pasca GST. Ada yang membuat ketetapan hari ini dan menjadikannya sebagai cadangan sahaja pada besoknya. Ada jabatan dan projek pada zaman pentadbiran DS Najib yang hanya ditukarkan namanya. Ada yang meminta penjawat awam yang tidak boleh menerima dasar Kerajaan agar berhenti kerja dan pelbagai ragam lagi.

● Isu Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan bahasa rasmi dalam urusan berkaitan Kerajaan. Pendukung PH jelas sekali tidak merasakan ini sebagai satu isu. "Isu bahasa tak sepenting kandungannya", kata mereka.

PAS mesti lebih bersedia untuk mengetuai suara pembangkang di dalam politik negara  

Oleh itu, PAS perlu memposisikan dirinya agar menjadi medium utama membawa suara rakyat yang terpinggir. Apatah lagi yang terpinggir ialah golongan majoriti.

Ketidakpuasan hati kepada dasar-dasar Kerajaan PH akan mendorong lebih ramai tokoh-tokoh masyarakat dan pemimpin parti politik yang tersisih untuk mendekati PAS. Untuk itu PAS mestilah mempunyai suatu mekanisme yang lebih teratur dalam menerima kemasukan besar-besaran golongan ini.

Terutamanya daripada golongan yang masih di peringkat 'tunggu dan lihat' serta 'memberi masa dan peluang' kepada Kerajaan Baru.

Beberapa langkah segera  

Dasar 'engagement' perlu terus diperkasakan. Mesti ada peranan dan tugas yang khusus untuk tokoh-tokoh baru yang diterima masuk. Tidak wajar untuk hanya memastikan mereka menyertai PAS, tanpa apa-apa peranan yang signifikan dalam membantu mengukuhkan kehadiran parti di dalam masyarakat. Jika begitu, mereka tidak akan bertahan lama. Atau keberadaan mereka di dalam parti telah tidak dimanfaatkan dengan sebaiknya.

Mesti ada usaha untuk memahamkan mereka tentang visi dan misi perjuangan PAS secara serius. Dalam masa yang sama, berilah peluang untuk mereka mengenali budaya dan jentera PAS secara memberikan pengalaman praktikal, iaitu dengan sama-sama turun membuat kerja kemasyarakatan bersama jentera PAS di peringkat akar umbi.

Memujuk ahli PAS di peringkat akar umbi untuk bekerjasama dengan mereka juga memerlukan usaha yang tidak sedikit. Pengalaman bertembung dengan golongan yang hanya mementingkan keuntungan politik semata-mata, menjadikan ahli PAS di peringkat akar umbi lebih bersifat defensif dalam menerima kemasukan mengejut tokoh-tokoh baru ke dalam parti. Ini juga perlu ditangani.

Mungkin satu jawatankuasa khas boleh diwujudkan untuk menangani fenomena baru ini. Fenomena ini adalah baik kepada PAS tetapi perlulah ditangani dengan bijaksana.

Mungkin jawatankuasa khas di bawah salah seorang Naib Presiden atau terus di bawah Timbalan Presiden. Lajnah Politik akan mendapati jawatankuasa ini sangat membantu meningkatkan pengaruh parti dalam masyarakat yang lebih besar. Terutamanya segmen masyarakat yang agak berjauhan dengan PAS.

Penutup

PAS memang sangat berpengalaman sebagai pembangkang dan juga sebagai Kerajaan Negeri. Ini adalah satu fakta.

Namun, kredibiliti PAS sengaja dipertikaikan oleh musuh-musuh politiknya agar PAS dan kepimpinannya hanya dilihat sebagai parti agama yang ekstrem, memakai jubah dan serban tetapi tidak pandai berpolitik dan mentadbir Negara Malaysia yang berbilang kaum dan berdaya maju.

Oleh itu PAS perlu terus berusaha keras untuk mengukuhkan kehadiran jenamanya di dalam politik negara. Tumbangnya BN, memberikan peluang yang sangat signifikan kepada PAS untuk menjadi parti politik utama umat Islam di negara kita.

Peluang ini perlu segera direbut dengan bijak. Jika tidak, PAS setakat mengekalkan pengaruh sedia ada.

Akhir sekali, PAS mestilah menjadi harapan kepada rakyat Malaysia yang merasa tersisih. Janganlah sampai rakyat tetap menaruh harapan kepada Umno untuk membawa suara terpinggir mereka. Jika begitu, pastilah harapan mereka akan lunyai di tangan PH. 

ZAKARIA ISMAIL
AJK PAS Kawasan Marang
Jumaat, 6 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 6/7/2018

 

AHAD lalu, YB Tuan Haji Yahaya Ali telah selamat dimasyhurkan sebagai Yang DiPertua atau Speaker Dewan Undang Negeri Terengganu dalam satu istiadat sebagai tanda bermulanya penggal baharu Dun ke-14. Nama beliau dicadangkan oleh YAB Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mohktar dan disokong oleh Exco kanan, Ustaz Satiful Bahari Mamat yang kemudiannya diumumkan sah pelantikan itu oleh Setiausaha Dun.

Mungkin kita boleh berkenalan sedikit dengan watak yang sebenarnya satu nama besar di Terengganu ini. Sebelum jari ini menari dengan lebih lanjut, menerangkan siapakah beliau, ingin saya maklumkan terlebih dahulu bahawa tulisan ini bukan untuk memuji ataupun bercerita melampau-lampau. Saya sedar bahawa, Allah memiliki hati semua manusia. Manusia juga ada kesilapan dan kekurangan. Cukuplah saya katakan bahawa tulisan ini hanya sebagai pengajaran yang baik untuk diikuti oleh golongan muda yang mungkin baharu mengenali politik dan bagaimana beliau menghadapinya. Apa yang saya tulis ini berdasarkan pemerhatian saya secara dekat.

Beliau pernah menjadi Pegawai Kerajaan sebelum berhenti untuk menjadi calon PAS paling muda di Terengganu pada tahun 1986 bagi kerusi Dun Paka ketika berumur 27 tahun. Keadaan beliau ketika itu amat tersepit kerana pemikiran kuno masyarakat ketika itu ialah kerja dengan Kerajaan, rezeki akan selamat. Dan jika berhenti daripada Kerajaan, ia tindakan cari penyakit. Namun atas semangat mahukan Islam didaulatkan, beliau tetap meneruskan hasrat beliau. Diamanahkan oleh parti kali kedua tahun 1995, dan beliau mengejutkan BN dengan mengalahkan Azmi Ahmad di Alur Limbat.

Tahun 1999, beliau menang sekali lagi di kerusi yang sama. Sebagai bekas Pegawai Kerajaan dan ahli usrah kepada Dato’ Ustaz Harun Taib, Haji Yahaya diberi kepercayaan menjadi Exco Infrastruktur ketika itu. Tahun 2004, seperti yang sedia maklum, terdapat banyak kerusi PAS kalah, dan beliau juga tidak terkecuali. Proses ini biasa bagi ahli politik PAS. Mereka tidak takut kalah, kerana sudah biasa hidup miskin dan jawatan itu adalah amanah, jika ada dipikul, jika tiada maka terlepas beban.

Namun ketahanan seseorang manusia itu akan dapat dilihat ketika ujian sebenar datang. Beliau dua kali pada tahun 2008 dan 2013, tidak dicalonkan sebagai calon PRU PAS Terengganu walaupun ada dalam beberapa tahun itu, beliau menjadi YDP PAS Kawasan Marang dan lebih besar jawatan beliau ialah menjadi Timbalan Pesuruhjaya PAS II Terengganu. Tahun-tahun ini saya anggap sebagai amat mencabar karier beliau sebagai ahli politik. Kisah beliau di sini saya tekankan agar diambil pengajaran oleh golongan muda jika mahu terus kekal berpolitik di dalam PAS.

Setenang manapun jemaah, pasti akan ada ributnya. Sebaik mana manusia, pasti akan ada sisi kurangnya. Begitulah proses yang akan menjadikan seseorang itu lebih berpengalaman. Tinggal lagi bagaimana jemaah menghadapinya dan menyelesaikannya. Pada pandangan saya, ada beberapa isu yang agak menjejaskan beliau kerana keadaan sekeliling yang terpaksa beliau hadapi. Ya-lah, manakan tidak, terkadang tekanan daripada dalam adalah lebih perit dihadapi berbanding tekanan luar.

Ditambah lagi ketika masalah itu berlaku, itu sudah ada suara-suara Erdogan di dalam PAS yang menyeru kepada menentang Presiden. Suara-suara itu tidak jauh daripada beliau. Di kampung beliau itu ada agak ramai yang menyertai kumpulan menentang Presiden PAS. Dan mereka bukan orang lain dengan Haji Yahaya, mereka yang berdekatan dengan beliau. Saya tidak dapat bayangkan betapa goncangan yang kuat ini, beliau hadapi. Satu pihak seperti menolak, satu pihak bagaikan menarik beliau.

Tidak beliau endahkan walaupun ada suara sumbang secara psikologi yang saya dengar sendiri mendakwa beliau akan berubah arah dan akhirnya Allah membantu beliau menghadapinya dengan jaya. Tidak setakat itu, malah terbukti beliau bukan sahaja menyerahkan diri beliau kepada jemaah, tetapi juga isterinya Hajjah Zarani Othman ialah Ketua Dewan Muslimat PAS Terengganu dan anak mereka juga sekarang turut terlibat secara langsung sebagai tenaga utama jemaah PAS. Alhamdulillah juga, ribut itu terhenti dan semuanya bertaut kembali dengan izin Allah.

Inilah ketaatan yang diperlukan oleh ahli PAS. Ketika diuji, barulah tahu bagaimana kita. Ujian pula datang dalam pelbagai bentuk. Ada yang akan gagal, gugur dan ada yang akan kekal bersama jemaah. Anak-anak muda perlu melihat ini sebagai motivasi untuk meneruskan perjuangan mereka. Mesti ada hala tuju dan tahu di mana kedudukan kita. Sikap gopoh-gapah akan merugikan kita semua. Sikap lebih tahu daripada pimpinan juga hanya menunjukkan kesombongan kita sebagai pengikut. 

Kini Haji Yahaya diberi kepercayaan untuk mengemudi Sidang Dun, iaitu institusi yang mulia dari sudut Perlembagaan bagi membentuk segala enakmen dan bagi Kerajaan menyelesaikan masalah negeri untuk keselesaan rakyat. Atas pengalaman beliau beberapa penggal sebagai Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Exco, Adun dan YDP PAS Kawasan, beliau telah bertindak sebaik-baiknya bagi mengawal perjalanan Dun. Sekali lagi saya tekankan tidak saya memuji beliau, tetapi agar secebis kisah politik beliau, kita ambil pengajaran bagi perjalanan politik kita yang pastinya beranjau.

Selamat bertugas YB Haji Yahaya Ali, semoga Allah memudahkan jalan bagi YB mendapat redha Allah. Amin. - HARAKAHDAILY 6/7/2018

MASIH ramai kelihatannya keliru dengan agenda Islam tanpa syariat ini. Saya rasa sangat penting bagi semua pihak diterangkan berkenaan dengan Islam tanpa syariat ini. Mari kita lihat dari sudut yang ringkas bagi memahamkan situasi kita sebagai pendukung perjuangan Islam ini.

Polis yang kita kenali ialah polis yang mempunyai pakaian seragam yang lengkap. Polis memakai baju biru tua, topi khas di kepala, bertali pinggang rapi. Kasutnya berkilat, rambut pendek, kemas, rapi, dan biasanya mereka bersenjata. Ditambah lagi dengan kenderaan khusus mereka, maka kita mengenali mereka sebagai anggota polis secara rasmi. Jika kita ditahan mereka, mungkin kita tidak akan meminta pengenalan dirinya kerana semuanya sudah memadai. Bukan di sini sahaja, malah di seluruh dunia, kita akan kenal anggota polis ini berdasarkan seragamnya.

Berbeza dengan anggota polis cawangan khas yang tidak memakai pakaian seragam. Mereka ini berpakaian seperti orang biasa, terkadang tiada pengenalan diri khas anggota keselamatan kerana menyamar. Jika mereka menahan orang awam, maka mungkin akan berlaku kekecohan kerana mereka tidak berpakaian sebagaimana yang sepatutnya. Mereka terpaksa menerang dengan panjang lebar atau meminta bantuan anggota lain kerana ketidakpercayaan orang awam pada mereka sebagai anggota polis. Dan banyak kes, orang awam juga boleh menipu menyamar dan mendakwa dia sebagai polis.

Begitulah diibaratkan dengan Islam yang kita anuti ini. Islam adalah Islam dan tanda seragam Islam itu adalah mesti mengikut al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Inilah dua tanda yang disahkan oleh Rasulullah. Tuntas, di seluruh dunia, hanya itulah Islam yang satu bentuknya. Islam mesti dibawa dengan kesusahan. Jangan diangankan Islam itu mahu dibawa dengan kesenangan. Jangan diimpi Islam itu bakal disambut dengan senyum manis manusia, dan permaidani merah. Islam asasnya ialah amar makruf nahi mungkar.

Carilah Sirah, bermula dari Nabi Adam sehingga sekarang, adakah akan berjumpa dengan jalan yang lain daripada itu? Tidak ada. Kerana amar makruf dan nahi mungkar inilah para pejuang dan pendakwah Islam dihina, dicaci, diugut dan dibunuh. Islam perlukan pengorbanan masa, harta dan terakhir, nyawa sebagai harganya. Ia sentiasa disebut Allah. Tidak juga semestinya Islam itu memerintah baru kita mahu melaksanakannya, apatah lagi duduk di bwah kuasa Kuffar. Islam di kala lemah juga wajib kita perjuangkan.

Jika kita menukarkan pakaian sebenar Islam itu kepada pakaian lain sebagaimana contoh polis cawangan khas di atas, maka kita akan menghadapi kesukaran untuk mengenalkan Islam kepada masyarakat. Mereka akan melihat Islam itu kononnya sebagai agama yang bertolak ansur dengan judi, arak, pelacuran dan segala maksiat yang lain. Jika kita melarang, maka kita pula yang bersalah kerana menghalang mereka menganuti Islam sebagaimana yang mereka fahami. Lihat di Jepun, bagaimana mereka 'mengamalkan' Islam? Bagaikan semua yang di dalam Islam itu dipraktikkan mereka. Tetapi mana perginya syariat? Saya bimbang nanti Jepun akan dikatakan sebagai Negara Islam kerana praktikalnya tetapi tiada syariatnya.

Dinukilkan di dalam al-Quran, ada tiga Nabi yang mempunyai seorang pengikut sahaja. Ada Rasul yang berdakwah selama hampir 1000 tahun, mempunyai 80 pengikut sahaja. Ada Rasul yang digergaji kepala oleh umatnya. Ada juga Rasul yang dilemparkan ke dalam api oleh pemerintahnya. Bermacam ujian dan tribulasi yang dialami oleh para Nabi dan Rasul ini, hanyalah kerana mereka menyeru manusia kepada Allah dengan memperkenalkan Islam sebagaimana sepatutnya.

Tetapi bagaimana susah sekalipun, tidak pernah mereka bersama dengan si pemaksiat dalam menegakkan agama Allah sebagaimana tolakan Rasulullah kepada Musyrikin Makkah untuk di’plural’kan agama Islam bersama Kemusyrikan. Tidak pernah Rasul menukar strategi asas dakwah semata-mata mahu menang. Tetap mereka dengan amar makruf nahi mungkar sehingga mati. Syariat itu bersama dakwahnya. Di sinilah fungsi al-Quran sebagai al-Huda (petunjuk), al-Bayyinah (keterangan) dan al-Furqan (pembeza) melalui syariatnya, gagal difahami oleh orang Islam itu sendiri.

Sahabat yang bernama Khabbab, pernah ditegur Rasulullah kerana tidak sabar dalam berjuang walaupun Khabbab pernah diseksa, dibakar api belakangnya sehingga menitis air tubuhnya. Bagaimana kita? Kita menganggap bahawa kemenangan itu mesti kita rangkul. Kita tidak sedar akan syarat kemenangan itu sepertinya tiada di dalam diri masing-masing. Terlalu jauh kita dengan petunjuk al-Quran. Lalu kita meyalahkan pimpinan dan mulai terliur dengan kemenangan musuh. Inilah penyakit kita yang sebenarnya. Kita mahu segera, kita mahu mudah dan kita mahu kesenangan. Jadilah kita dengan konon bermacam idea dan formula kemenangan, mengubah strategi, tanpa kita mengubah diri mengikut kehendak Allah.

Negara Malaysia ialah negara yang dipuji oleh Negara-negara Arab. Ini kita akui sedikit baik daripada mereka walaupun kita diperintah oleh BN sebelum ini, malah sejak zaman Tun Mahathir lagi. Hakikatnya Malaysia dan Negara-negara Arab itu juga bukanlah terbaik dalam pengamalan Islamnya masih jauh, tetapi mereka mengagumi kita. Antara negara yang memuji kita termasuklah Turki yang begitu Sekular. Namun anehnya, kita yang dipuji Turki, kemudiannya kita pula cuba menjadikan Turki sebagai idola kita dalam membentuk Negara Islam dengan cara mereka.

Tidakkah itu sebagai sesuatu yang pelik jika dikiblatkan Negara Islam yang dikatakan contoh itu, kita merujuk kepada Turki? Oleh itu kita mahu mengikut Turki dengan mengesampingkan syariat kerana kononnya mahu memujuk rakyat dahulu dengan memperkukuhkan ekonomi, mahu membasmi kemiskinan sebelum menegakkan Syariat Islam. Bimbang nanti Islam dipandang hodoh kerana syariat ditegakkan tetapi ekonomi merudum, konon kata mereka. Bukankah semua itu tipu daya?

Soalan yang gagal dijawab ialah, pada kadar berapa peratus ekonomi dikira sebagai baik dan boleh dimulakan Syariat Islam itu? Pada berapa peratus paras kemiskinan yang boleh kita mulakan Syariat islam? Itu semua omong kosong kerana mereka tidak dapat menentukan semua itu. Dapatkah kita lihat strategi ini sebagai ‘downgrade’? Sepatutnya apabila semua bersetuju kita lebih baik daripada Turki, maka kita mesti ‘upgrade’ terus ke hadapan, dan Turki akan terus menjadikan kita sebagai model Negara Islam. Bukan kita ‘U-Turn’ kembali ke belakang dengan mengikut Turki.

Tidakkah kita sedar bahawa waqi’ kita sangat berbeza dengan Turki? Kita sudah lama maju ke hadapan, contohnya sekurang-kurangnya sudah mempunyai Mahkamah Syariah sendiri yang hanya perlu diperkasakan (tetapi gagal diperkasakan oleh BN), tiba-tiba mahu mengenepikan syariat? Kita asyik membandingkan Turki yang Sekular, tanpa kita sedari mereka baharu membina negara. Mungkin sedikit kelonggaran dan kita fahami kekurangan mereka itu untuk mengurangkan Sekularisme. Tetapi Malaysia sudah mempunyai hukum berlandaskan Islam (walaupun masih banyak kekurangan) semenjak tahun 50-an lagi dan hanya memerlukan pengesahan di Parlimen sahaja untuk penambahbaikan. Tegasnya di sini, kita bukan bermusuh dengan Erdogan mahupun Turki, mereka mungkin betul mengikut cara mereka, dan kita di Malaysia pula perlu percaya dan yakin jalan yang kita lalui sekarang, dengan memartabatkan syariat adalah jalan yang paling baik dan betul.

Jadi di mana kita sebenarnya? Kita menganuti Islam ini ikut-ikutan pimpinan sekarang atau kita berpegang teguh dengan al-Quran dan Sunnah yang diamalkan oleh para Anbiya semenjak dahulu dengan membawa Syariat Allah bersama mereka? Kita sebenarnya lebih baik daripada Turki jika mengikut syariat. Dan Turki juga mahu melaksanakan syariat, pastinya. Ianya dijamin Allah walau jalan-jalan ranjau, hodoh, perit dan berbagai kesusahan seperti yang dilalui oleh para Anbiya. Anda kata andalah pengikut para Nabi dan Rasul, tetapi anda memilih jalan lain? Kita tidak bersedia dengan ‘tewas’ di dunia sedangkan itulah Sunnah perjuangan dalam Islam. Takut bukan Islam tidak menerima Islam sehinggakan kita sendiri membuang syariat, iaitu unsur utama Islam, sedang hidayah itu milik Allah, ketaatan pula kewajipan kita. Pelik bukan?

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar
5 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 6/7/2018

BETULKAN fikrah anda:

●     Kalau kemenangan itu ukuran sebuah kebenaran. Maka Firaun lebih benar dari Nabi Musa. Kerana Nabi Musa terpaksa berundur dari bumi Mesir lantaran Firaun.

●     Kalau kuasa itu ukuran kebenaran, maka Abu Jahal dan Abu Lahab lebih benar dari Nabi Muhammad. Kerana Nabi Muhammad terpaksa berhijrah ke Madinah lantaran perbuatan mereka menyekat dakwah di Makkah.

●     Kalau ramai penyokong itu ukuran sebuah kebenaran maka Namrud lebih benar dari Nabi Ibrahim. Kerana Nabi Ibrahim terpaksa mengundurkan diri ke Palestin lantaran pengaruh Namrud begitu besar menyekat seruan Islam.

●     Jika harta itu ukuran sebuah kebenaran, maka Yahudi Madinah lebih benar dari para Sahabat Rasulullah.

Sesungguhnya kebenaran itu diukur sejauhmana ianya sejajar dengan kehendak Allah dan Rasul-Nya. Moga kita semua istiqamah dengan kebenaran.

USTAZ MOKHTAR SENIK
Ahli Jawatankuasa Kerja
PAS Pusat - HARAKAHDAILY 5/7/2018

ANTARA ciri asas sebuah Kerajaan Islam ialah pelaksanaan syariat sebagai Undang-undang Negara dalam semua aspek kehidupan. Pelaksanaan syariat ini menunjukkan ketundukan pemerintah Islam terhadap keagungan Kerajaan Allah S.W.T yang menurunkan syariat kepada manusia. Dalam konteks Alam Melayu, kewujudan Kerajaan Islam sejak 840M telah menyaksikan komitmen para pemerintah untuk melaksanakan Undang-undang Syariat, dan terbukti di Perlak dan juga Samudera-Pasai bahawa ia telah diberlakukan. Sama ada mempunyai sistem pelaksanaan syariat yang tersusun atau sebaliknya, ia menjadi persoalan kedua, sedangkan yang lebih pokok adalah pemberlakuan hukum itu sendiri. Inilah perkara yang menjadi sumber kekuatan kepada Kerajaan Islam Samudera-Pasai yang dicatatkan mempunyai komitmen yang tinggi dalam melaksanakan hukum syariat kepada semua lapisan rakyat.

Dalam mengukur pelaksanaan ini, kita dapat melihat dari tiga aspek, pertama, pemberlakuan hukum itu sendiri yakni ia telah dipraktiskan dalam kehidupan bernegara. Catatan Ibnu Batutah telah menjawab persoalan ini, walaupun ia hanya mewakili sejumlah kecil dari zaman Samudera-Pasai. Kedua, kewujudan institusi-institusi hukum syariat seperti badan kehakiman, pelaksana undang-undang dan jawatan-jawatan yang menjadi lembaga agama. Kewujudan jawatan Qadhi, Mufti dan Majlis Fatwa adalah menunjukkan institusi tersebut telah berdiri. Dan ketiga, penggubalan undang-undang yang menjadi sumber rujukan pelaksanaan, apakah ia berbentuk teks undang-undang atau kitab-kitab fekah mazhab atau mengikut ijtihad para ulamak semasa. Ketiga-tiga aspek ini boleh membuktikan mengenai kewujudan, kuat kuasa dan pelaksanaan syariat yang berlaku dalam Kerajaan Samudera-Pasai.

Pelaksanaan Syariat: Catatan Ibnu Batutah

Sebahagian besar maklumat mengenai pelaksanaan syariat dan penerapan hukum Islam dalam Kerajaan Samudera-Pasai adalah berdasarkan catatan Ibnu Batutah (1304-1369M), iaitu seorang pengembara Maghribi dalam bukunya, Tuhfat an-Nuzzar fi Gharaiib al-Amsyar wa Aghaib al-Asfar atau lebih dikenali sebagai ar-Rihlah Ibnu Batutah, yang disusun oleh Ibn al-Juzzay al-Kalbi atas perintah Sultan Abu al-Inan (1348-1358M), Sultan Marinid di Maghribi. Ibnu Batutah asalnya seorang Qadhi bermazhab Maliki di Maldiv telah melawat Samudera-Pasai pada 1345M. Catatan ini dianggap sangat penting, kerana beliau sendiri sebagai Qadhi adalah seorang yang sangat memahami hukum Islam, sebelum mengembara selama 30 tahun. Beliau berada di Samudera dan tinggal dengan Sultan Mahmud Malik az-Zahir II (1330-1349M) selama 15 hari, setelah meninggalkan India 25 hari sebelumnya, dan kemudiannya ke China.

Menurut Ibnu Batutah, kedatangan beliau disambut oleh Bohruz, iaitu wakil Laksamana, sebelum diraikan oleh para pembesar iaitu Amir Dalwasah, Qadhi Amir Sayyid al-Syirazi dan Faqih Tajuddin al-Esfahani (Mufti) bersama beberapa fuqaha' lain. Setelah itu, beliau mengadap Sultan Mahmud Malik az-Zahir II dan tinggal di Samudera-Pasai selama dua minggu. Beliau menyifatkan Sultan Samudera-Pasai itu sebagai Raja yang terkenal, paling dermawan dan bermazhab Syafie. Baginda mencintai para ulamak yang membaca al-Quran dalam majlis-majlisnya dan mengadakan pengajian. Baginda selalu berperang dan berjihad terhadap orang kafir, sedangkan hidupnya sederhana termasuk sanggup berjalan kaki ke masjid. Baginda suka belajar agama dan menguasai (alim) Mazhab Syafie. Penduduk Samudera-Pasai juga bermazhab Syafie dan suka berperang bersama Raja, sehingga orang kafir membayar Jizyah.

Catatan ini memberikan maklumat bahawa:

●     Samudera-Pasai adalah bermazhab Syafie termasuk Raja dan rakyatnya;

●     Adanya peranan para ulamak dan fuqaha' dalam pentadbiran negara;

●     Lembaga agama telah wujud dengan jawatan Qadhi, Mufti dan Majlis Fuqaha';

●     Jihad dan perang adalah mekanisme untuk menghadapi negara-negara kafir yang menolak Islam;

●     Sistem Jizyah telah dilaksanakan ke atas negara kafir yang kalah dan berdamai, sehingga mewujudkan kelompok Zimmi;

●     Wujudnya Negara Islam (Darul Islam), Negara Kafir (Darul Harbi) dan Negara Berdamai (Darul Suluh); dan

●     Sultan Samudera-Pasai adalah seorang alim dan mencintai ulamak dan majlis ilmu.

Pengukuhan institusi-institusi syariat

Mewarisi Sistem Kesultanan dari Perlak merupakan pengekalan institusi syariat yang paling tinggi dalam Islam. Ini kerana sejak zaman Kesultanan Saljuk (1040-1129M), para ulamak mengakui Institusi Sultan adalah sah selagi tidak terpisah daripada Khalifah. Nizamul Muluk (m. 1085M), Wazir Saljuk yang terkenal mengakui hal ini dalam bukunya, Siyasat al-Muluk, sebelum diakui juga oleh Imam al-Juwaini (m. 1092M) dan Imam al-Ghazali (1111M). Sultan dianggap mewakili Khalifah dalam mentadbir umat Islam. Semua pemerintah Samudera-Pasai memakai gelaran Sultan, selain gelaran kebesaran seperti Malik as-Saleh dan Malik az-Zahir. Kemudian beberapa institusi penting iaitu Sheikhul Islam, Mufti dan Qadhi diwujudkan dalam proses Islamisasi ini. Jawatan-jawatan ini mempunyai fungsi untuk menguatkuasakan syariat, mengeluarkan fatwa, menafsirkan hukum, mengendalikan pengadilan dan mengetuai upacara agama.

Dalam sejarah Samudera-Pasai, tokoh pertama dilantik sebagai Sheikhul Islam ialah Sayyid Ali al-Makarani yang dilantik oleh Sultan Malik as-Salleh (1267-1297M). Hikayat Raja-raja Pasai mengatakan Sultan menetapkan syarat supaya semua Pegawai Kerajaan yang dilantik mesti di kalangan orang-orang yang taat kepada Islam. Kemudian muncul pula jawatan Qadhi yang dipegang oleh Sheikh Amir Sayyid as-Syirazi. Qadhi adalah Hakim yang menegakkan syariat dan melaksanakan Sistem Kehakiman Islam. Sedangkan Mufti yang disandang oleh Faqih Tajuddin al-Isfahani pula menyerupai tugas Sheikhul Islam yang menerajui pentadbiran agama dan mengeluarkan fatwa. Majlis Fuqaha' juga diwujudkan untuk membantu Mufti. Pada zaman Sultanah Nahsyiyah (1406-1428M), telah wujud jawatan Wazir Syariat dan Wazir Sufi yang menjadi pembantu utama Sultanah. Berdasarkan jawatan-jawatan ini, menunjukkan bahawa institusi-institusi syariat telah pun wujud dengan kukuh dalam Kerajaan Samudera-Pasai.

Rujukan Undang-undang Syariat di Samudera-Pasai

Pengukuhan pelaksanaan syariat akan bantu oleh Undang-undang Syariat itu sendiri. Namun begitu, Nusantara tidak mempunyai catatan yang jelas mengenai teks undang-undang sebelum abad ke-15, kecuali Batu Bersurat Terengganu yang bertarikh 1303M. Faktor utamanya ialah abad kesembilan hingga 12M adalah zaman pengukuhan Mazhab Fekah selepas empat imam mazhab yang terkenal itu. Sebagai sebuah Wilayah Islam yang baru, yang sebelumnya beraliran Syiah, dan hanya menerima pengaruh Mazhab Syafie pada abad ke-11M, Nusantara berhadapan dengan lacuna (kekosongan) undang-undang dari segi teksnya. Menurut Tajuddin Muhammad, pengaruh Syafie masuk Nusantara melalui Kerajaan Ghowri, India, sedangkan Ayang Utriza Yakin mengatakan ia daripada Kerajaan Ayubiyah dan Mamalik dari Mesir, di mana Mazhab Syafie adalah mazhab rasmi kedua-duanya. Dalam konteks praktis Undang-undang Syariat ini, sebenarnya tiada teks undang-undang yang digubal sehingga abad ke-16M, lebih-lebih lagi kerana Samudera-Pasai tidak termasuk dalam jajahan Melaka yang mempunyai Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka yang wujud pada zaman Sultan Muzaffar Shah (1446-1456M).

Maka apakah teks undang-undang di Samudera-Pasai? Mereka murujuk Kitab-kitab Fekah Mazhab Syafie sebagai teks undang-undangnya, kerana di Aceh, Kanun Mahkota Alam atau Qanun al-Asyi dianggap undang-undang terawalnya yang digubal pada zaman Sultan Alauddin Riayat Shah al-Mukammil (1588-1604M). Pada abad ke-15M, dipercayai ulamak-ulamak yang ada di Samudera-Pasai, khusus Mufti dan Qadhi yang dibawa dari Asia Barat dan Parsi telah membawa Kitab Fekah Syafie dari negeri masing-masing ke Samudera-Pasai. Antara kitab yang terkenal sebagai rujukan ialah Takhlis al-Minhaj tulisan Imam Nawawi, al-Ghayah wa at-Taqrib (Abu Sujak), al-Muharrar (ar-Rafie), Tuhfah al-Muhtaj (Ibnu Hajar al-Haitami), Fath al-Wahab (Zakariya al-Ansori), Fath al-Qarib (Ibnu Qassim al-Ghazzi), al-Mahalli (Jalaluddin al-Mahalli), Nihayat al-Muhtaj (ar-Ramli), Mughni al-Muhtaj (Khatib Syarbani) Qalbi wa Umairah (al-Qalyubi), Fath al-Muin (Zainundudin al-Malibari) dan I'anat at-Talibin (Syed Bakri ad-Dimyari).

Pada ketika ini, di Samudera-Pasai, kitab-kitab berbahasa Arab ini belum banyak yang dicetak, menyebabkan para menuliskan Kitab-kitab Fekah yang disadur ke dalam Bahasa Melayu. Selain digunakan sebagai rujukan pelaksanaan syariat, ia juga adalah rujukan dalam majlis-majlis ilmu untuk mengembangkan Mazhab Syafie. Satu lagi sumber hukum di Samudera-Pasai ialah fatwa dan ijtihad para ulamaknya yang berfungsi melalui institusi Mufti dan Majlis Fuqaha', namun ijtihad mereka tetap bergantung kepada Kitab-kitab Fekah Syafie sebagai rujukan.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
20 Syawal 1439 / 4 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 6/7/2018

PEMBENTUKAN Kerajaan Islam pada zaman Samudera-Pasai, 1267-1521M adalah lebih tersusun berbanding dengan Kerajaan Perlak (840-1292M) kerana hubungan mereka lebih rapat dengan kerajaan-kerajaan yang besar di Asia Barat, Mesir, Parsi dan India. Corak pentadbiran di Samudera-Pasai bukan hanya wujudnya struktur kerajaan dengan kewujudan wazir-wazir seperti di Perlak, tetapi melibatkan juga institusi-institusi agama yang lebih kukuh, termasuk dalam bidang ekonomi. Keadaan ini membolehkan pelaksanaan Syariat dapat dilakukan dengan lebih lancar. Orientalis Portugis, Tome Pires yang mengunjungi Pasai pada awal abad ke-16M mencatatkan bahawa negeri ini adalah sebuah Kerajaan yang kaya dan makmur, di mana kegiatan perdagangan yang melibatkan pedagang dari pelbagai negara. Laporan Tome Pires mengesah catatan pengembara Perancis pada abad ke-14M, Odoric de Pordenone tentang kemakmuran ekonominya dan catatan Ibnu Batutah pada pertengahan abad ke-14M tentang perberlakuan Syariat dalam pentadbiran Kerajaan Samudera-Pasai.

Kekuatan ekonomi dan kemakmuran Samudera-Pasai pada zaman kemuncaknya (1326-1428M) didorong kuat oleh kekuatan pentadbiran dan sistem pemerintahannya. Bahkan, kemakmuran ini menimbulkan kecemburuan Kerajaan Siam, Majapahit dan Portugis yang pernah menyerang negeri ini. Sistem pemerintahan yang diadaptasi daripada Kerajaan Islam yang besar dan kuat seperti Mamalik di Mesir dan Tughluq di India telah membentuk kecekapan pentadbirannya. Salah satu faktor besar ialah peranan ulamak dalam pentadbiran yang berjaya memandu Kerajaan bergerak mengikut lunas-lunas Islam. Tidak dinafikan ada Sultan yang dicatatkan oleh Hikayat Raja-raja Pasai sebagai tidak Islamik seperti Sultan Ahmad yang membunuh puteranya dan "berahikan" puterinya, namun ia tidak mewakili keseluruhan pemerintahan yang diketahui sangat taat kepada Islam, sehingga Ibnu Batutah menghormati kealiman Sultan Samudera-Pasai.

Struktur Kerajaan Islam

Pentadbiran Islam yang dipraktiskan di Samudera-Pasai tidak jauh berbeza dengan Perlak, tetapi terdapat banyak pembaharuan yang dibuat. Selain menggunakan gelaran "Sultan" untuk pemerintahnya, Samudera-Pasai telah menggunakan gelaran yang sama seperti Kerajaan Mamalik di Mesir seperti "Malik az-Zahir," "Malik as-Salleh" dan "Malik al-Mansur," yang menurut Hamka adalah adaptasi daripada Pusat Khalifah di Mesir. Kemudian diwujud juga jawatan-jawatan wazir sebagai pembantu Sultan yang biasa disebut sebagai "pembesar" dalam Kerajaan Melayu. Jawatan-jawatan khusus seperti Mufti dan Qadhi juga diwujudkan untuk mentadbir agama, sedangkan lembaga pengadilan (mahkamah) dan lembaga hukum (Majlis Fatwa) pula berfungsi dalam ruang kuasa masing-masing. Ibnu Batutah mencatatkan kewujudan institusi-institusi ini dengan menyatakan nama penjawatnya sekali.

Dalam konteks pertahanan negara, Samudera-Pasai telah menerapkan konsep Darul Islam, Darul Harbi dan Darul Suluh. Ibnu Batutah mengatakan Sultan Samudera-Pasai sangat gigih berjihad ke atas negara-negara kafir sekitarnya, sehingga ada negara yang membayar Jizyah kepada Samudera-Pasai. Ini menunjukkan adanya Darul Islam, negara musuh yang kafir (Darul Harbi) dan negara yang berdamai (Darul Suluh) dengan membayar Jizyah. Jihad telah menjadi mekanisme untuk menghadapi negara-negara ini. Sejarah Melayu mengatakan Samudera-Pasai mempunyai 4,000 hulubalang dan 100 buah pilu, sedangkan ketika ini penduduknya hanya sekitar 20,000 orang sahaja. Selain kedudukan negara-negara sekitar ini, Samudera-Pasai turut mempunyai hubungan diplomatik di peringkat antarabangsa, khususnya dalam menghadapi kuasa besar seperti Majapahit dan Siam. Samudera-Pasai mempunyai hubungan dengan Khalifah di Kaherah, Kerajaan-kerajaan Islam di India, Parsi, Arab dan Anatolia, di samping turut mempunyai hubungan dengan Dinasti Ming di China.

Pentadbiran Islam di Samudera-Pasai

Dalam sistem pemerintahan di Samudera-Pasai ini, satu elemen khusus ialah pentadbiran agamanya, di mana Ibnu Batutah mengatakan bahawa seluruh Hukum Islam telah diterapkan dalam Pentadbiran Kerajaan, yang disifatkan oleh Ayang Utriza Yakin sebagai "syariatisasi." Proses Islamisasi dan syariatisasi ini berlaku berdasarkan Fekah Mazhab Syafie, kerana ulamak-ulamak bergiat di Samudera-Pasai kebanyakkannya dari Mesir, Parsi dan India yang ketika itu merupakan pendukung Mazhab Syafie. Bagi maksud menjalankan pentadbiran agama, Kerajaan telah mewujudkan lembaga-lembaga agama seperti Mahkamah Syariah dan Majlis Fatwa. Ibnu Batutah menyebutkan, dalam majlis-majlis Kerajaan sejumlah "Faqih" akan berfungsi bersama penjawat utama jawatan Kerajaan seperti Qadhi Amir Sayyid as-Syirazi. Di sini dapat dilihat dengan jelas pengaruh para ulamak dalam Pentadbiran Kerajaan, sehingga urusan Islam sentiasa mendapat keutamaan.

Kekuatan pentadbiran agama ini didukung oleh Sultan-sultan sendiri. Ada Sultan yang dikatakan alim, dermawan, religius, rapat dengan alim ulamak, menggemari majlis ilmu dan suka berjihad untuk meluaskan Wilayah Islam. Dalam konteks Pentadbiran Kewangan Negara, selain sumber zakat dan cukai pelabuhan, Kerajaan juga mengutip Jizyah daripada negara yang berdamai atau tewas perang, ditubuhkan pula Baitul Mal dan diperkenalkan wang emas (dinar) yang tercatat nama Sultan padanya. Pentadbiran pendidikan agama juga diperkukuhkan dengan setiap mukim diwajibkan mempunyai minimum sebuah dayah, selain meunasah (madrasah) dan balee (balai) untuk belajar agama dan al-Quran. Dayah-dayah yang menjadi Pusat Pendidikan Tinggi juga diwujudkan seperti peranan Dayah Cot Kala pada zaman Perlak. Mereka berjaya melahirkan ulamak-pendakwah yang terkenal melalui sistem pendidikan yang tersusun ini.

Peranan ulamak dalam Kerajaan

Salah satu tenaga utama dalam pemerintahan Islam di Samudera-Pasai ialah para ulamak. Tiga peranan besar dimainkan oleh ulamak dalam mengukuhkan Kerajaan Islam di Samudera-Pasai iaitu penglibatan dalam pentadbiran, pengembangan ilmu-ilmu Islam dan memacu gerakan dakwah yang didukung oleh pemerintah. Dalam konteks pentadbiran, para ulamak terlibat sebagai Wazir, Qadhi dan Mufti yang sekali gus menggerakkan lembaga-lembaga agama termasuk Majlis Fatwa, Mahkamah Syariah, Baitul Mal dan sebagainya. Kedua, dalam soal pengembangan pendidikan, institusi dayah terus dimajukan sebagai lanjutan terhadap apa yang dibangunkan oleh Kerajaan Perlak, majlis-majlis ilmu diperbanyakan termasuk yang dihadiri oleh Sultan sendiri, dan ulamak-ulamak dari luar dibawa masuk untuk mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran. Ketika Melaka berada di puncak kegemilangannya pun, masih menghantar ulamak-ulamak ke Samudera-Pasai untuk mendalami ilmu agama.

Samudera-Pasai juga mencipta nama besar dalam dunia dakwah kerana pemerintah berjaya menggerakkan alim-ulamaknya untuk menyebarkan Islam ke seluruh Nusantara. Negeri-negeri seperti Kelantan, Champa, Pattani, Brunei, Filipina dan Jawa mengaitkan secara langsung kemasukan Islam ke negeri masing-masing dengan ulamak Pasai. Di Pattani misalnya, kubur Sheikh Said yang meng-Islamkan Pattani, sampai kini disebut "Makam Tok Pasai." Dua ulamak Pasai, Sheikh Syarif Kassim dan Sheikh Abu Bakar yang menyebarkan Islam di Brunei dan Sulu, juga dari Pasai. Sedangkan tokoh-tokoh ulamak di kalangan Wali Songo secara jelas disebut dari Pasai, sama ada berasal atau tinggal di Pasai, atau belajar di Pasai ataupun dihantar untuk berdakwah oleh Kerajaan Samudera-Pasai. Sheikh Syed Hussein Jamadil Kubra dari India yang menyebarkan Islam di Kelantan, Champa, Jawa dan Makasar, juga bergerak mengikut rancangan dakwah Samudera-Pasai.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
19 Syawal 1439 / 3 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 5/7/2018

SELARI dengan tindakan dan cadangan kami, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) pernah mencadangkan kepada Kerajaan dan Tenaga Nasional Berhad (TNB ) pada tahun 2014 kaedah pengurangan dan penyerapan caj kepada pengguna sewaktu isu kenaikan tarif elektrik, sekali lagi kami mengulangi cadangan tersebut agar Kerajaan prihatin dan mengambil tindakan sewajarnya untuk menilai semula kenaikan tersebut.

IrKhairi02DPPM menyeru Kerajaan melalui Suruhanjaya Tenaga untuk menarik semula kenaikan tarif elektrik yang disebabkan oleh pelepasan surcaj ICPT (kos perlepasan tidak seimbang) kepada semua pengguna bukan domestik di Semenanjung Malaysia. Kos peningkatan penjanaan yang berjumlah RM698.19 juta (RM1.35 sen/kWj) hendaklah diserap bagi mengelakkan kesan kepada tekanan inflasi (cost push inflation) yang akan dibebankan ke atas rakyat secara keseluruhan.

Bagaimana Untuk Menyerap Peningkatan Kos Penjanaan Elektrik Berjumlah RM698.19 juta?

1. Tangguhkan sebarang kenaikan tarif elektrik kepada pengguna domestik dan bukan domestik selagi mana isu ketelusan Perjanjian Pembelian Kuasa (PPA) antara TNB dan Penjana Tenaga Bebas (IPP) masih belum diselesaikan. Adakah TNB terpaksa lagi membeli kuasa daripada IPP meskipun ‘reserve margin’ yang dianggarkan sekitar 25% telah mencukupi? Berapakah jumlah keseluruhan pembelian yang dibayar oleh TNB kepada semua IPP pada tahun 2017 dan sepanjang tahun 2018?

2. Berapakah kos pembelian arang batu oleh TNB Fuel Sdn Bhd (TNBF) dari negara-negara pengeksport dari Indonesia, Australia, Afrika Selatan dan Rusia? Berapakah pula margin keuntungan yang diperolehi oleh TNBF hasil daripada penjualan arang batu kepada pelanggan-pelanggan IPP iaitu Kapar Energy Ventures Sdn Bhd (40% pemilikan Malakoff), Tanjung Bin Power Sdn Bhd (90% pemilikan Malakoff), Jimah Energy Ventures Sdn Bhd (CGN Group-China) dan TNB Janamanjung Sdn Bhd? Adakah semua syarikat-syarikat ini mengalami kerugian akibat kenaikan kos arang batu?

3. Kerajaan digesa untuk memanfaatkan dana dari Kumpulan Wang Industri Elektrik (KWIE) yang ditubuhkan melalui Akta Bekalan Elektrik (Pindaan 2015) untuk menampung kesan kenaikan tarif elektrik terhadap pengguna. Dana ini terdiri daripada apa-apa jumlah yang dibayar oleh pemegang lesen, diperuntukkan oleh Parlimen dari masa ke semasa, dividen pelaburan KWIE dan hasil yang diperolehi daripada penjimatan rundingan dengan IPP boleh digunakan untuk menyerap kenaikan tarif elektrik yang dikenakan terhadap pengguna sekurang-kurangnya sehingga tahun 2020.

Ir. Khairil Nizam Khirudin
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
5 Julai 2018 | 21 Syawal 1439 – HARAKAHDAILY 5/7/2018

More Articles ...