MELIHAT realiti Malaysia hari ini, Allah telah mengajar kita sepotong doa yang cukup cantik:

رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

"Wahai Tuhan kami, jangan jadikan kami fitnah untuk golongan yang kafir. Dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Hebat lagi Maha Bijaksana"

(al-Mumtahanah: 5)

Imam Tabari meriwayatkan bahawa Nabi Ibrahim pernah berdoa:

"Wahai Tuhan kami, jangan jadikan kami sebagai fitnah untuk golongan yang kufur terhadapMu. Maka dengan menangnya mereka menyebabkan mereka tegar menentang dan melawan keesaanMu. Lantas mereka mengabdikan diri selain kepadaMu. Dengan kekalahan kami menyebabkan mereka menyangka bahawa mereka berada di pihak yang benar. Sementara aku pula dilihat kononnya dalam kebatilan. Maka keadaan demikian menyebabkan kami terfitnah dengan mereka"

Imam Ibnu Kathir telah mengemukakan beberapa tafsiran doa ini, antaranya permohonan berlindung dari:

●     Dikalahkan oleh kuasa kufur lalu dikenakan tindakan-tindakan yang menyeksa umat Islam.

●     Terdedahnya kelemahan umat lalu menyebabkan golongan kufur semakin merasa kononnya mereka berada di pihak yang benar.

Apabila umat Islam dikuasai dan ditekan oleh musuh, sewajarnya kita bermuhasabah dan memohon ampun kepada Allah. Itulah yang telah Allah ajarkan di dalam Surah al-Mumtahanah.

ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang
12 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 12/7/2018

 FB IMG 1531371306160

●     BILA Undang-undang Jenayah Syariah seperti Hudud dicadang, mereka tolak sekeras-kerasnya,

●      Bila pemerkasaan Mahkamah Syariah melalui pindaan Akta 355 dicadangkan, mereka tentang sehebat-hebatnya;

●      Bila Dr Zakir Naik diberikan taraf penduduk tetap, mereka bantah selantang-langtangnya.

Tetapi sekarang, baru tahu bahawa mereka mahu ialah:-

●      Menteri JPM (Undang-undang) diberi kepada orang kafir Kristian

●      Peguam Negara diberi kepada orang kafir Kristian

●      Ketua Hakim Negara diberi kepada orang kafir Kristian

Fikirkan betul-betul, ke mana hala tuju negara kita? Apakah lantik-melantik ini, dari melantik YB, melantik kerajaan sampai melantik Ketua Hakim Negara, ini dosa peribadi dengan Tuhan?

IBNU KARIMAH
28 Syawal 1439 - HARAKAHDAILY 12/7/2018

KINI lengkap posisi tiga serangkai pada sektor judisiary dikuasai oleh figure yang sangat meresahkan umat Islam.

Pertama: Pelantikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (bahagian hal ehwal Undang-Undang) - Datuk Liew Vui Keong

Kedua: Pelantikan Peguam Negara pada 5 Jun 2018 - Tommy Thomas

Ketiga: Pelantikan Ketua Hakim Negara pada 11 Julai 2018 - Tan Sri Richard Malanjum

Kerajaan PH sekali lagi berjaya pecah rekod pelantikan Ketua Hakim Negara dari kalangan bukan Islam sejak pertama kali ia diperkenalkan selepas pembentukan Malaysia 1963 dengan nama awalnya Lord Presiden.

Hanya Lord Presiden yang pertama terdiri dari kalangan bukan Islam iaitu Tun Sir James Beveridge Thomson.

Melihat 3 posisi penting ini telah diisi oleh figure yang sangat meresahkan umat Islam, maka apakah masih ada harapan rakyat khasnya umat Islam untuk melihat masa depan Islam terus terbela di bumi Malaysia ini khasnya dalam hal yang melibatkan undang-undang.

Terutama melihat kepada rekod penghakiman Ketua Hakim Negara yang baharu ini, terdapat corak penghakiman yang tidak menyebelahi Islam.

Malangnya, kerajaan Pakatan Harapan boleh “memekakkan” telinga dari mendengar keluhan dan teguran umat Islam serta tergamak “membutakan” mata dari melihat bagaimana reaksi bimbang umat Islam terhadap perkembangan ini.

Reaksi bimbang dan teguran umat Islam telah jelas kedengaran sejak dari pelantikan Peguam Negara tempoh hari lagi. Kini pelantikan Ketua Hakim Negara pula bakal mengundang petaka buat umat Islam.

Langkah kerajaan Pakatan juga dilihat tergesa-gesa dan tergopoh-gapah. Entah apa yang dikejar. Peletakan jawatan Tun Md Raus Sharif hanya berkuatkuasa pada 31 Julai. Pelantikan TS Richard Malanjum semalam menjadikan kini Malaysia mempunyai dua orang Ketua Hakim Negara sebelum berakhir 31 Julai ini.

Mungkinkah juga Tun Md Raus telah dipaksa untuk membuat surat perletakan jawatan yang baru berkuatkuasa serta merta?

Jika masih kekal peletakan jawatannya efektif pada 31 Julai, maka apakah ini suatu langkah yang berperlembagaan?

Apakah ia juga bermakna sudah ada campurtangan kerajaan dalam sistem judiciary?

Episod apa lagi yang bakal disaksikan oleh umat Islam selepas ini. Sudahlah Islam terumbang ambing di zaman kerajan BN dahulu, ternyata kini perubahan yang dilaungkan itu rupanya ke arah yang lebih teruk dan buruk.

Apakah situasi ini meletakkan umat Islam terlepas dari mulut harimau lalu dilibas ekor buaya?

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
29 Syawal 1439 | 12 Julai 2018 – HARAKAHDAILY 12/7/2018

SETELAH meneliti sejarah dan perkembangan Kerajaan Melaka (1262-1511M), beberapa kekeliruan fakta sejarah telah terjawab, yang sebelum ini sangat sukar untuk disimpulkan. Rata-rata sarjana yang menerima tahun 1400 atau 1401M sebagai tarikh penubuhan Melaka adalah berdasarkan catatan Portugis yang dicatat oleh Tome Pires (m. 1540M) dalam Suma Orientalnya. Sedangkan Tome Pires bukanlah ahli sejarah atau pengkaji yang handal, melain seorang pengedar arak dan ubat-ubatan yang mencatat berdasarkan maklumat yang didengar, bukannya melalui kajian yang berwibawa. Disebabkan penerimaan tarikh ini, hampir semua maklumat sejarah Melaka menjadi bertentangan fakta dengan Kronik-kronik dan Hikayat Melayu, termasuk catatan Arab, India dan China. Tahun 1400M juga telah memendekkan usia Melaka dalam memainkan peranan besar untuk menyebarkan Islam di Nusantara, seolah-olah gerakan dakwah pada abad ke-13 dan 14M hanya dipelopori oleh Samudera-Pasai semata-mata.

Tahun 1262M ternyata lebih tepat dan signifikan dengan latar perkembangan sejarah Alam Melayu yang sebenar. Banyak peristiwa yang dicatatkan oleh Sejarah Melayu tidak selari jarak masanya dengan Hikayat Raja-raja Pasai, Hikayat Hang Tuah dan Hikayat Merong Mahawangsa, bahkan prasasti-prasasti juga. Apabila dapat disahkan bahawa tahun 660H (1262M) yang dicatat dalam Sejarah Melayu versi Raja Bongsu (MS18 Stamford Raffles) sebagai tahun penubuhan Melaka, maka sebahagian besar kekeliruan yang timbul dalam meneliti sejarah Nusantara umumnya, dan Tanah Melayu khususnya, dapat dirungkai dan dijawab. Pengesahan tarikh baru penubuhan Melaka ini akan mengundurkan lagi sejarah Malaysia moden 150 tahun lebih awal, kerana sebelum ini sejarah Malaysia moden hanya bermula dengan penubuhan Melaka pada 1400M. Ia juga membuka ruang penyelidikan yang lebih mendalam terhadap data-data kerajaan yang wujud di sekitar zaman Melaka seperti Malaiyur, Dharmasraya, Sampugita, Ligor dan Jawaka, kalau pun kita telah mengesahkan bahawa "Zabaj" dan "Sribuza" adalah Sriwijaya.

Perkara-perkara yang terungkai

Sekurang-kurangnya 10 perkara yang menjadi kekeliruan sebelum ini dapat diselesaikan dengan tarikh baru penubuhan Melaka. Antaranya:

I.     Perkahwinan Parameswara dengan Puteri Perlak

Kerajaan Perlak yang runtuh pada 1292M, diriwayat telah mengahwinkan puteri mereka dengan Raja Melaka. Ia dikatakan berlaku pada zaman Sultan Makhdum Alaiddin Malik Mohammad Amin Shah Johan Berdaulat II (1230-1267M), di mana puteri baginda, Puteri Ratna dikahwinkan dengan Parameswara, manakala Puteri Ganggang Sari dikahwinkan dengan Malik as-Saleh (1267-1297M), Sultan Samudera-Pasai. Kemungkinan perkahwinan ini berlaku antara 1262M hingga 1267M, iaitu sebelum Sultan Perlak itu wafat.

II.     Peng-Islaman Melaka

Dengan validnya kisah perkahwinan Parameswara dengan Puteri Ratna, maka ia telah menolak tarikh peng-Islaman Melaka yang dikatakan berlaku selepas 14 tahun berdirinya Kerajaan Melaka, iaitu 1414M. Perkahwinan ini membuktikan peng-Islaman berlaku sebelum 1267M.

III.     Peranan Cheng Ho Dalam Peng-Islaman Melaka

Laksamana Cheng Ho yang melawat Samudera-Pasai dan Melaka pada 1405M, 1408M dan 1412M didakwa oleh sesetengah pengkaji sebagai orang yang meng-Islamkan Melaka. Teori ini telah tertolak dengan tarikh baru ini kerana ketika beliau tiba di Melaka, Islam sudah menjadi agama rasmi Melaka.

IV.     Peng-Islaman Kelantan, Terengganu dan Pattani

Bukti-bukti artifak telah menunjukkan Islam telah wujud secara berkerajaan pada abad ke-12 dan 13M di Kelantan (1181M) dan Terengganu (1303M). Ia terlalu jauh jika dibandingkan dengan tarikh berdirinya Melaka pada 1400M. Jika dikombinasikan antara Perlak, Samudera-Pasai dan Melaka, maka bukti kewujudan Kerajaan Islam di Kelantan dan Terengganu menjadi telah jelas. Begitu juga halnya di Pattani, di mana Sheikh Safiyuddin al-Abbasi dan Sheikh Said Barsisa dikatakan meng-Islamkan Raja Phya Tu Nakpa pada 1457M, sedangkan Wan Mohd Saghir mendakwa, Islam sudah berkembang di Pattani pada abad ke-14M dengan kehadiran Sheikh Gombak Abdul Mubin dan Sheikh Safiyuddin sebelum 1400M. Antara ulamak terawal bergiat di Pattani ialah Sheikh Muhammad Ariffin Shah, iaitu datuk kepada Sheikh Gombak Abdul Mubin.

V. Guru Hang Tuah

Salah seorang yang berkeluarga rapat (dikatakan adik-beradik) dengan Sheikh Muhammad Ariffin Shah ialah Syed Thanauddin (atau Sheikh Muhammad Saman atau Sang Adiputra). Beliau tiba di Pasai pada 1345M, kemudian ke Kelantan, sebelum ke Melaka dan berakhir di Gunung Ledang. Jika Hang Tuah yang hidup pada zaman Sultan Mansor Shah (1337-1446M), maka tarikh ini lebih tepat untuk beliau berguru dengan Sang Adiputra di Gunung Ledang.

VI.     Serangan Majapahit ke atas Sumatera, Singapura dan Samudera-Pasai

Serangan Majapahit ke atas kerajaan-kerajaan di seluruh Nusantara berlaku selepas Sumpah Palapa oleh Patih Gajah Mada (1290-1364M). Serangan Majapahit berlaku antara 1336-1357M di mana Pasai, Jambi, Palembang, Langkasuka, Kelantan, Kedah, Selangor, Temasik, Tanjung Pura, Sambas, Banjarmasin, Pasir dan Kutai telah ditakluki. Dalam sejarah Samudera-Pasai, kerajaan itu diserang oleh Majapahit sekitar 131345-1350M, tetapi Melaka tidak diserang, mungkin kerana ia belum terkenal dan berada di bawah Sultan Mohammad Shah (1248-1341M) dan Sultan Abu Syahid (1341-1343M). Melaka bangkit sebagai kuasa besar bermula pada zaman Sultan Muzaffar Shah (1343-1373M).

VII.     Kunjungan Hang Tuah ke Majapahit

Hikayat Hang Tuah mencatatkan bahawa Sultan Melaka bersama Hang Tuah lima bersaudara telah mengunjungi Majapahit di atas jemputan Patih Gajah Mada (1290-1364M). Dalam lawatan ini, Hang Tuah mendapat Keris Taming Sari selepas berjaya menewaskan pahlawan Jawa, Taming Sari. Peristiwa ini pasti berlaku sebelum kematian Patih Gajah Mada pada 1364M, iaitu zaman Sultan Muzaffar Shah.

VII.     Makhdum Syed Abdul Aziz dan Kemasukan Islam di Mindanao

Makhdum Syed Abdul Aziz disebutkan sebagai ulamak yang meng-Islamkan Melaka dan berkhidmat di sana sehingga zaman Sultan Mohammad Shah (1284-1341M). Pada zaman itu, beliau berhijrah untuk mengembangkan Islam di Mindanao. Dalam sejarah Mindanao, Islam terawal dikesan tiba pada awal abad ke-14M, berdasarkan batu nisan Tuan Maqbalu (m. 1310M). Inskripsi batu nisan menunjukkan bahawa kehadiran Makhdum Syed Abdul Aziz dari Melaka ada pada awal abad ke-14M, bukannya selepas 1414M.

VIII.     Kegiatan Wali Songo dan hubungan antara Pasai-Kelantan-Champa-Melaka-Jawa

Salah satu ekspedisi dakwah terbesar di Nusantara adalah dibuat oleh keluarga Syed Hussein Jamadil Kubra, pendakwah Arab dari India yang berada di Pasai pada saat kunjungan Ibnu Batutah (1335M). Selain bergerak ke Kelantan, Pattani dan Champa, sebahagian pendakwah ini turut berada di Melaka iaitu Syed Thanauddin. Pada 1404M, selepas Samudera-Pasai dimalapkan oleh serangan Majapahit, dengan pengaruh Melaka yang dapat menundukkan pahlawan Patih Gajah Mada, gerakan dakwah dilancarkan ke Jawa. Pada peringkat awal Maulana Malik Ibrahim bergerak dari Pasai ke Champa, kemudian ke Jawa pada 1404M. Di sinilah tertubuhnya Majlis Dakwah Wali Songo. Tiga tokoh Wali Songo yang dikaitkan dengan Melaka ialah Sunan Gunung Jati, Sunan Kalijaga dan Sunan Fatahillah. Jika Melaka wujud dan di-Islamkan selepas 1401M, mustahil gerakan dakwah ini boleh bermula 1404M, iaitu sesudah Kelantan, Pattani dan Champa di-Islamkan.

IX.     Pemerintahan Sultan Mansur Shah

Sejarah Melayu mencatatkan bahawa Sultan Mansur Shah (1373-1446M) telah memerintah Melaka selama 75 tahun. Sedangkan keseluruhan usia Kerajaan Melaka hanya 110 tahun dengan diperintah oleh sembilan orang Sultan. Maka lebih tepat jika Kerajaan Melaka bermula 1262M.

X.     Serangan Siam ke atas Samudera-Pasai dan Melaka

Kebangkitan Ayutthaya menggantikan Sukhotai pada 1350M telah membawa kepada serangan dan penjajahan Siam ke atas Tanah Melayu dan Samudera-Pasai. Tidak dapat dipastikan sama ada Ayutthaya (1350-1767M) atau Sukhotai (1238-1583M) yang menyerang Negeri-negeri Melayu. Tetapi sejak kejatuhan Ligor (Nakhon Si Thammarat) ke tangan Sukhotai pada 1283M, melalui Ligorlah Negeri-negeri Melayu diserang oleh Siam. Ligor dikatakan jatuh ke tangan Ayutthaya pada 1468M. Berdasarkan rekod serangan ke atas Samudera-Pasai, ia berlaku pada 1351M, iaitu zaman Sultan Zainal Abidin I (1349-1406M). Sedangkan serangan Siam ke atas Melaka berlaku pada zaman Sultan Muzaffar Shah (1343-1373M). Adalah lebih tepat jika serangan yang dikatakan berlaku pada 1455M dan 1456M ini, sebenarnya berlaku pada 1355M dan 1356M, iaitu selepas serangan ke atas Samudera-Pasai. Ini dikuatkan lagi dengan rekod Samudera-Pasai dan Melaka, bahawa kedua-dua kerajaan dilawati oleh Laksamana Cheng Ho pada 1405M, 1408M dan 1412M yang mewujudkan hubungan Melaka dengan Dinasti Ming. Melaka dikatakan meminta perlindungan China daripada ancaman Siam. Maka lebih wajar, serangan Siam itu berlaku pada abad ke-14M.

Kerajaan Melaka bermula 1262M

Berdasarkan Sejarah Melayu versi Raja Bongsu (MS18 Stamford Raffles), yang mencatatkan penubuhan Melaka berlaku pada 660H (1262M), dan dibanding dengan 28 lagi versi lain Sejarah Melayu yang merakamkan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam sejarah Melaka, menunjukkan bahawa tahun penubuhan Melaka pada 1401M adalah tidak tepat. Bahkan, peristiwa-peristiwa yang dirakam di dalam Kronik-kronik Melayu dan prasasti-prasasti menunjukkan ia berlaku jauh lebih awal daripada tahun 1401M. Tahun-tahun selepas 1401M boleh dianggap tahun kemuncak bagi Kerajaan Melaka, bukannya tahun penubuhan, terutama dengan bermulanya Majlis Dakwah Wali Songo pada 1404M dan berlakunya kunjungan Laksamana Cheng Ho pada 1405M. Peristiwa-peristiwa di Melaka tidak dapat dibandingkan dengan antara kronik-kronik disebabkan oleh tarikh penubuhan Melaka yang dirumuskan secara tidak tepat.

Setelah melihat secara keseluruhan peristiwa-peristiwa politik, dakwah, diplomatik dan peperangan yang berlaku, kita harus menerima bahawa tarikh tepat mengenai penubuhan Melaka adalah berlaku pada 1262M. Tarikh ini lebih selari dengan keseluruhan peristiwa yang berlaku pada abad ke-13 hingga 15M. Oleh itu, usia sebenar Kerajaan Melaka ialah 249 tahun (1262-1511M) dan ia wujud sezaman dengan Samudera-Pasai (1267-1521M). Petunjuk-petunjuk yang baru ini akan merumuskan dengan lebih tepat bagaimana Bangsa Melayu bangkit sebagai sebuah Empayar Islam sebaik sahaja runtuhnya Empayar Buddha Sriwijaya, sekali gus menjawab bagaimana gerakan dakwah tanpa peperangan telah menular dengan begitu cepat di Nusantara, apabila dua kerajaan yang bersaudara - Melaka dan Samudera-Pasai - memacu dakwah serentak. Kekuatan Samudera-Pasai sebagai pusat penyebaran ilmu telah diperkasakan oleh Melaka sebagai kuasa politik dan pusat perdagangan terbesar ketika itu. Kombinasi inilah yang merangsang kebangkitan dakwah Islam pada abad ke-14 dan 15M.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
26 Syawal 1439 / 10 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 12/7/2018

TAHNIAH Tan Sri Richard yang dilantik sebagai Ketua Hakim Negara, kali kedua Ketua Hakim Negara dari kalangan Non-Muslim sejak mencapai kemerdekaan. Kali pertama ialah Tun Sir James Beveridge Thomson (1963-1966).

Turut sama patut ucapkan tahniah ialah para ilmuan yang dulu berkata 'tidak apa Peguam Negara bukan Islam, Perdana Menteri masih Islam..." Ada yang berkata "sangat perlu Peguam Negara yang cerdik (itulah satu-satunya yang cerdik) untuk lawan kes 1MDB.."

Nah! Hari ini, keluarkanlah pandangan-pandangan itu bagi menyokong pelantikan Ketua Hakim Negara. Siapkan terus pandangan-pandangan berikutnya untuk jawatan Speaker Dewan Rakyat, Ketua Polis Negara, Presiden Mahkamah Rayuan dan sebagainya. Asalkan Perdana Menteri masih Muslim, apa salahnya kan?

Turut sama wajib mengeluarkan kenyataan tahniah ialah parti-parti dalam Pakatan Harapan (PH), sahabat-sahabat dalam NGO Ikram dan sebagainya. Tentu gembira dengan pelantikan Tan Sri Richard Malanjun.

Pelantikan ini hakikatnya membuktikan prinsip perjuangan PH. Terserahlah kepada rakyat untuk menentukan pendirian selepas ini. Tahniah. - HARAKAHDAILY 12/7/2018

 

ISU demi isu yang timbul dalam negara terutama sejak kerajaan baharu mentadbir pasca PRU-14 dilihat semakin membimbangkan dan memberikan impak negatif kepada masyarakat baik dalam negara atau luar negara. Isu yang timbul sama ada yang melibatkan pengabaian bahasa kebangsaan, budaya LGBT yang semakin subur, ancaman liberalisme, pelantikan Ketua Hakim Negara yang terpalit dengan pelbagai kes mengancam kredibiliti Islam dan sebagainya dilihat berpunca daripada satu asas permasalahan dasar iaitu apabila ia tidak diurus dengan cara yang baik mengikut lunas-lunas agama Islam.

Sedangkan keyakinan kita, dasar Islam adalah jalan terbaik dalam apa sahaja penyelesaian yang dilakukan. Malah inilah fitrah dalam mencapai segala kebaikan kerana ia merupakan wahyu Allah menerusi syariat-Nya. Apabila manusia lari daripada syariat Allah, disitulah pengubahan fitrah yang akhirnya membawa padah dengan timbulnya pelbagai gejala songsang yang melanda.

Firman ALLAH SWT:

بَلِ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَهْوَاءَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۖ فَمَنْ يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ ۖ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ. فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

Maksudnya:"Orang-orang yang zalim itu (tidak berfikir), bahkan menurut hawa nafsu mereka dengan tidak berdasarkan pengetahuan. Maka tiada sesiapa yang dapat memberi petunjuk kepada orang yang telah disesatkan oleh Allah (disebabkan bawaannya sendiri), dan tiada pula bagi mereka sesiapa yang dapat menolong melepaskan mereka daripada azab. Maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh daripada kesesatan. Turutilah agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan manusia untuk menerimanya; tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu. Itulah agama yang betul, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui".[Al-Rum 29 - 30]

Sejarah Islam membuktikan penyelesaian secara Islam bukan sekadar memberikan keadilan kepada semua pihak dan menyelesaikan permasalah isu yang timbul. Malah ia sekaligus adalah sebagai satu bentuk dakwah yang akhirnya dapat mengetuk pintu hati manusia serta menyedari akan kehebatan agama Islam dan keindahannya sebagai panduan dalam kehidupan. Hal ini boleh dilihat sebagaimana dalam kes pertikaian baju besi antara Sayyidina Ali bin Abi Thalib dengan seorang Yahudi yang diadili oleh Qadhi Syuraih. Dengan berprinsipkan kaedah Islam yang adil, akhirnya Yahudi tadi menyerahkan kembali hak yang telah diputuskan oleh mahkamah kepada beliau malah Yahudi tersebut turut memeluk Islam kerana kagum dengan prinsip keadilan Islam dalam menyelesaikan sesuatu isu yang timbul.

Sebab itulah syariat Allah SWT yang diturunkan merupakan satu rahmat, keadilan dan mendatangkan maslahat kepada manusia. Hanya manusia yang ingin kembali kepada Islam sahaja akan diberi petunjuk dan mereka yang terus berdolak dalih dengan sistem acuan manusia akan menyebabkan sesuatu isu semakin parah dan tidak memberikan jalan penyelesaian. Inilah hakikat yang berlaku pada hari ini, Islam tidak diangkat sebagai panduan dan cara hidup yang sebenar. Islam disempitkan dalam konteks kerohanian dan ibadah semata-mata. Urusan pemerintahan negara dan pemilihan jawatan penting dalam urusan menjaga imej Islam seperti peguam dan hakim negara diserahkan kepada orang bukan Islam yang sinis terhadap tuntutan Islam. Sedangkan Islam itu meliputi seluruh kehidupan yang lengkap. Bahkan keistimewaan syariat Islam itu sendiri, ianya sangat sempurna lagi menyempurnakan.

Al-Imam Ibnu al-Qayyim ada menyatakan :

فَإِن الشَّرِيعَة مبناها وأساسها على الحكم ومصالح الْعباد فِي المعاش والمعاد، وَهِي عدل كلهَا، وَرَحْمَة كلهَا، ومصالح كلهَا، وَحِكْمَة كلهَا، فَكل مَسْأَلَة خرجت عَن الْعدْل إِلَى الْجور، وَعَن الرَّحْمَة إِلَى ضدها، وَعَن الْمصلحَة إِلَى الْمفْسدَة، وَعَن الْحِكْمَة إِلَى الْعَبَث فليستْ من الشَّرِيعَة

Maksudnya: "Sesungguhnya syariat Islam itu binaan dan asasnya berteraskan kebijaksanaan dan maslahat bagi manusia sama ada di dunia dan di akhirat. Syariat Islam merupakan keadilan, rahmat, maslahat kebaikan, dan mempunyai hikmah pada keseluruhannya. Maka segala permasalahan yang terkeluar daripada keadilan kepada penyelewengan, daripada rahmat kepada lawannya, daripada maslahat kebaikan kepada kerosakan dan daripada mempunyai hikmah kepada sia-sia, maka ia sebenarnya bukanlah daripada syariat Islam".

Oleh yang demikian, Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP) melihat tindakan penyelesaian mestilah berpandukan prinsip nas al-Quran, Hadith, Ijma' dan Qias. Oleh itu, dalam semua isu termasuk isu pendakwaan salah laku, apa yang ditekankan oleh DUPP ialah kekuatan hujahan bukti kerana prinsip kehakiman Islam memutuskan bahawa seseorang itu tidak boleh dianggap bersalah sehinggalah dia dibuktikan bersalah. Isu LGBT juga hendaklah ditangani dengan berkesan agar ia dapat dibendung secara keseluruhannya. Penguatkuasaan menerusi tindakan hukuman adalah mekanisme bagi membendung budaya songsang LGBT daripada terus subur dan berkembang luas. Ini kerana LGBT adalah bukan sekadar bercanggah dengan agama Islam malah ia turut tidak selari dengan naluri manusia yang normal. Begitulah juga isu lain yang berlaku dalam negara. Selagimana dasarnya tidak berubah dan kembali kepada Islam, maka selagi itulah isu tidak dapat diselesaikan dengan baik. Apa pun isu, di mana berlaku dan siapa yang terlibat, rujuklah panduan yang telah diberikan oleh Allah SWT dan yang telah diwasiatkan oleh Rasulullah SAW.

Justeru, pasca PRU-14 memperlihatkan sepatutnya kerajaan baharu yang dibentuk sama sekali tidak boleh mengulangi kesilapan kerajaan lama Umno dan Barisan Nasional sebelum ini apabila bersikap acuh tidak acuh dalam memilih panduan Islam dalam pemerintahan sebagai rujukan tertinggi. Isu tidak akan dapat diselesaikan sekiranya dasar pemerintahan yang sama diteruskan. Masalah korupsi, penyelewengan, kezaliman, kemungkaran dan sebagainya tetap berlaku dan jahiliah tetap segar bersarang dalam jiwa rakyat Malaysia. DUPP mengajak seluruh umat Islam apatah lagi kepimpinan negara yang beragama Islam tidak kira apa sahaja latarbelakang parti politik supaya kembali kepada Islam secara keseluruhannya. Jadikan Islam sebagai rujukan dan penyelesaian ummah. Firman Allah SWT:

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Maksudnya: "Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad) mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau sebagai hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan daripada apa yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuh hati." [Al-Nisa': 65] HARAKAHDAILY 12/7/2018

Penulis ialah Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat.

MEMBACA surat Pemuda PAN Kelantan di Malaysiakini, kami kira mereka tersasar jauh. Kenapa? Adakah mereka merasakan atau berfikiran masih sebagai pembangkang? Tidak sedarkah bahawa Kerajaan Pakatan Harapan (PH) mereka sudah pun memiliki segala jenis kuasa nun di Putrajaya? Kenapa mahu mengikuti perangai 'gemulah' Kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu yang kerap menuding jari kepada PAS Kelantan contohnya dalam isu pil kuda dan jenayah rentas sempadan berkaitan penyeludupan pil ini ke Malaysia melalui sempadan Kelantan-Golok sedangkan segala jenis polis, kastam imigresen dan Aksem semuanya berada di bawah kuasa Kerajaan Pusat.

Pemuda PAN menyebut kononnya sebagai kerajaan berteraskan Islam di Kelantan, maka sepatutnya Kerajaan Negeri lebih proaktif dalam usaha menangani dan merawat masalah LGBT. Ya, Pemuda PAS Kelantan tolong jawabkan! Memang Kerajaan Negeri melalui agensi-agensinya sudah cukup proaktif dalam mendepani masalah sosial ini. Hanya orang yang tidak mahu mengetahui kebenaran sahaja yang akan menafikan kerja buat Kerajaan Negeri selama ini. Atau, adakah Pemuda PAN mahu melihat YAB Menteri Besar sendiri menangkap orang berkhalwat, baru dikatakan kerajaan ini sebuah kerajaan yang proaktif menentang maksiat?

Kerajaan Negeri melalui kemampuan dan kuasa yang terhad telah, sedang dan akan terus bertindak menentang masalah pelacuran dan LGBT. Pihak penguatkuasa Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKBBRI) dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEAIK) sentiasa bertindak bila sahaja ada laporan mengenai kes maksiat ini. Operasi bersepadu bersama pihak PDRM sering digerakkan bagi menghapuskan gejala sosial terkutuk di Kelantan dan pada tahun 2016 sebanyak 7 kes mewakili masing-masing pelacuran 4 kes dan pondan 3 kes telah ditangani yang mana mereka yang terlibat telah ditangkap seterusnya didakwa di mahkamah. Rekod pada tahun 2017 pula, penguatkuasa MPKBBRI dan JAHEIK telah membuat tangkapan dan pendakwaan terhadap 4 kes pelacuran serta 5 kes pondan. Bahkan terkini untuk tahun 2018 sehingga bulan Jun lalu, sebanyak 6 kes pondan dilakukan serbuan, tangkapan dan pendakwaan.

Baik tuan-tuan, semua ini membawa maksud bahawa, surat Pemuda PAN Kelantan kepada Malaysiakini yang menyatakan kononnya "Kerajaan Kelantan dilihat gagal menghapuskan kegiatan pelacuran seks songsang yang berlaku di sekitar bandar Kota Bharu Bandar Raya Islam" adalah tersalah fakta, berniat jahat, menuduh tanpa bukti dan berhujah tanpa nas serta malas melakukan kerja rumah (homework). Menyebut "masalah LGBT yang sudah sampai ke tahap perdagangan lendir di Negeri Serambi Makkah" amatlah dikesali dan menyedihkan. Maksud perdagangan di sini adalah kononnya seks rambang dan songsang telah menjadi satu bentuk perniagaan yang seolah-olah halal dan diberikan lesen oleh Kerajaan Negeri. Lupakah kalian di Kelantan, bahawa semua premis bangunan dan niaga yang berunsurkan maksiat seperti judi, kelab malam, disko, nombor ekor, rumah urut dan yang seumpamanya tiada tempat di negeri tadahan wahyu ini?

Kami sarankan sebaiknya Pemuda PAN Kelantan melakukan kunjung hormat ke negeri-negeri yang mereka kuasai seperti Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan sebagainya untuk berkongsi pengalaman dan ilmu bagaimana Kelantan mampu untuk tidak mengeluarkan lesen-lesen bagi premis maksiat ini sepanjang 28 tahun yang lalu. Masalah LGBT ini harus kita tangani bersama, bahu-membahu tanpa menuding jari dan mencari kesalahan pihak lain. Jika ada maklumat, baik yang tuan-tuan dapati di jalanan, ataupun yang masuk di peranti kalian melalui Wechat dan Whatsapp, maka salurkan terus kepada pihak JAHEIK dan kepada pihak D7 PDRM (Bahagian Kongsi Gelap atau Perjudian atau Maksiat). Ini salurannya.

Kita cukup tertarik dengan minat yang ditunjukkan oleh Pemuda PAN berkaitan Polis Sejahtera (Syariah) di Kelantan. Mereka menyindir Kelantan dengan manifesto untuk mewujudkan Polis Syariah oleh PAS sepanjang tempoh kempen PRU baru-baru ini. Memang benar ia adalah salah satu janji Kerajaan Negeri dalam usaha untuk memartabatkan lagi pelaksanaan dan penguatkuasaan Undang-undang Syariah di negeri ini. Ia bukan suatu dongengan apatah lagi untuk dijadikan bahan lelucon oleh pihak yang sentiasa pesimis terhadap segala usaha baik Kerajaan Islam Kelantan. Berikan ruang untuk Kelantan melakukan kajian mendalam dan seterusnya melalui prosedur dan segala bagai birokrasi dalam melaksanakan janji Manifesto Polis Syariah ini. Takkanlah hanya selepas 2 bulan sahaja Pilihan Raya Umum dilakukan, maka Kelantan terus berjaya menubuhkan Polis Syariah ini? Umum mengetahui bahawa hal ehwal agama berada di bawah kuasa negeri manakala pasukan polis terletak di bawah kuasa Persekutuan.

Kelantan sudah lama mengimpikan pasukan penguatkuasa syariah yang sedemikian, persis di beberapa negara lainnya sebelum daripada ini. Arab Saudi memiliki seramai 3,500 unit khas polis dikendalikan oleh jawatankuasa hal ehwal agama dan pencegahan maksiat. Mereka bertindak antaranya mengekang kes homoseksual, pelacuran, penzinaan, arak serta murtad. Acheh juga lama meninggalkan kita sejak tahun 2005 dengan melantik 13 orang anggota Polis Syariah dan sehingga tahun 2014 jumlah mereka bertambah sehingga 62 orang termasuklah 14 anggota wanita. Dan lebih memalukan kita apabila negara mundur seperti Nigeria juga telah lama mewujudkan Polis Syariah di 5 negeri bahagian Utara daripada 12 buah negeri keseluruhannya.

Dan untuk rekod bersama, isu Polis Syariah ini bukanlah satu perkara yang baharu di Malaysia. Pada 27hb Januari 2014, pihak Jakim mengumumkan sebuah unit polis baru akan ditubuhkan dan berpusat di pejabat mereka bagi membantu menguatkuasakan undang-undang berkaitan kesalahan jenayah Islam. Datuk Othman Mustapha yang merupakan Ketua Pengarah Jakim pada waktu itu menyebut bahawa unit ini akan ditugaskan untuk menguatkuasakan semua kesalahan jenayah syariah termasuklah menangani kes Syiah dan ajaran sesat. Selepas 6 bulan berlalu, Menteri Dalam Negeri pada waktu itu iaitu Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan kesediaan Kementeriannya untuk menempatkan pegawai dan anggota PDRM di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebagai Polis Syariah. Zahid menyebut lagi, beliau hanya menunggu Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk mewujudkan jawatan itu di Jakim. Lebih jelas lagi apabila Ketua Polis Negara pada waktu itu Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan bahawa pegawai dan anggota polis akan dipinjam ke jabatan-jabatan agama Islam bagi membantu penyiasatan dan penguatkuasaan jika terdapat permohonan.

Nah, Pemuda PAN Kelantan, seperti kami katakan pada para pertama di atas tadi, bahawa segala kuasa ada pada kalian di Putrajaya saat ini. Kuasa Menteri Dalam Negeri, Polis, Menteri Agama, Jabatan Perkhidmatan Awam, Jakim dan segala apa lagi yang membolehkan hasrat Polis Syariah dilaksanakan sesegera yang ada di Kelantan. Sekarang masa untuk kita sama-sama depani LGBT dan seks songsang. Bukan lagi masa untuk sindir-menyindir, saling mempersalahkan dan merendah-rendahkan lawan politik. Beranikah kalian melawan LGBT? 

NAZMAN CHE IBERAHIM
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan - HARAKAHDAILY 12/7/2018

More Articles ...