"ALAH... Ketua Hakim Negara saja pun. Mereka tak boleh buat keputusan sendiri. Tertakluk kepada Perlembagaan dan undang-undang juga."

Kalau anda boleh terima hujah ini, lepas ini, anda terpaksa juga terima bila Perdana Menteri (PM) daripada orang kafir. Sebab PM pun tertakluk kepada Perlembagaan dan undang-undang.

Anda juga perlu akur bila ditakdirkan Agong pun dipilih daripada orang kafir. Kerana Agong juga tertakluk kepada Perlembagaan.

Ini dipanggil normalisasi. Rakyat sedikit demi sedikit akan menerima kafir sebagai pemimpin. Sehingga hilang sensitiviti terhadap bangsa dan kesedaran terhadap batas agama. Pada ketika itu, bila Perlembagaan diubah, kita sudah tidak akan rasa apa-apa lagi.

Rakyat Palestin sudah menerima nasib sebegini awal lagi. Sewaktu British menjajah Syam (Levant), mereka membenarkan Yahudi masuk ke Palestin. Yahudi yang kaya-raya mula menjual tanah mereka dengan tawaran harga yang mahal. Pada waktu itu mereka sangat berhajat kepada wang. Dalam masa sama, Uthmaniah berhadapan krisis ekonomi dan politik yang teruk.

Mufti Palestin mengeluarkan fatwa haram menjual tanah kepada Yahudi. Namun penduduk Palestin ingkar. Ada Ulamak Su' menuduh Mufti sebagai macai kerajaan, jumud tidak faham realiti semasa, dan mereka-reka pengharaman yang tiada dalam Nas. Ulamak Su' cuba normalisasi kemahuan rakyat yang sudah dikaburkan dengan material

Akhirnya bila Yahudi sudah menguasai majoriti tanah di Palestin, mereka melobi PBB untuk mengiktiraf Israel. Palestin dihilangkan dari peta dunia, barulah mereka menyesal namun tiada apa gunanya lagi.

Nabi sudah menggambarkan bagaimana taktik Yahudi supaya orang Islam mengikut telunjuk mereka. Mereka tak akan buat drastik, sebaliknya sedikit demi sedikit, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, perlahan, halus dan konsisten. Ia strategi normalisasi yang ampuh untuk melekakan umat. Sabda Rasulullah S.A.W:

لَتَتّبِعُنّ سَنَنَ الّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ. شِبْراً بِشِبْرٍ، وَذِرَاعا بِذِرَاعٍ. حَتّىَ لَوْ دَخَلُوا فِي جُحْرِ ضَبَ لاَتّبَعْتُمُوهُمْ" قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللّهِ آلْيَهُودُ وَالنّصَارَىَ؟ قَالَ "فَمَنْ؟

"Kamu akan mengikut jalan orang yang terdahulu darimu. Sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, hinggalah kalau mereka masuk ke lubang biawak, nescaya kamu akan turut masuk. Sahabat bertanya adakah mereka Yahudi dan Nasrani? Jawab Baginda: Siapa lagi kalau bukan mereka?"

[HR Bukhari dan Muslim]

29 Syawal 1439
13 Julai 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 13/7/2018

 

KHUTBAH pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَهْدِيهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ،
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.

اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَالتَّابِعِينَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ اللهِ، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Saya menyeru kepada diri saya sendiri dan kepada sidang Jumaat sekalian, marilah sama-sama kita perbaiki diri dengan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah S.W.T yakni dengan melakukan segala titah perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Sebelum meneruskan khutbah, saya ingin berpesan kepada sidang jamaah sekalian agar menumpukan perhatian dan jangan bercakap-cakap dan melakukan perbuatan sia-sia sewaktu khutbah disampaikan. Mudah-mudahan kita akan beroleh manfaat untuk kebaikan di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan membicarakan tentang tajuk; "Ancaman pemikiran masa kini".

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Akidah Islam ialah kepercayaan dan keyakinan terhadap Allah sebagai Rabb dan Ilah serta beriman dengan nama-nama-Nya dan segala sifat-sifat-Nya, juga beriman dengan adanya malaikat, kitab-kitab, para Rasul, hari akhirat dan beriman dengan takdir Allah sama ada baik atau buruk. Seterusnya patuh dan taat pada segala ajaran dan petunjuk-Nya.

Akidah Islam amat penting dalam pegangan hidup umat Islam supaya dapat membezakan mana baik atau buruk. Untuk menghindarkan diri daripada terpesong dan tersesat, kita hendaklah berpegang kepada asas-asas keimanan. Kerosakan boleh berlaku melalui perkataan, percakapan juga perbuatan. Firman Allah S.W.T dalam Surah al-Anbiya' ayat 25:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ ﴿٢٥﴾

"(Maksudnya), Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya; bahawa sesungguhnya tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku; oleh itu, beribadatlah kamu kepada-Ku."

Sidang jamaah yang dirahmati Allah,

Akidah Islam yang benar wajib dipelihara dan dipertahankan, lebih-lebih lagi di saat merebaknya pelbagai fitnah yang boleh menggugatnya. Musuh-musuh Allah sentiasa berusaha untuk memesongkan pemikiran dan akidah kita agar tersasar dari landasan yang sebenar.

Justeru, dalam pertemuan singkat Jumaat ini, khatib ingin memberi peringatan dan panduan agar kehidupan kita sentiasa dilayar dengan menaiki bahtera akidah yang selamat, insyaAllah.

Al-Quran dan as-Sunnah adalah dua sumber rujukan utama kita, juga sebagai bekalan dan perisai untuk mendepani cabaran "serangan pemikiran" dewasa ini. Sistem kepercayaan "beragama" bagi setiap individu Muslim kerap kali diuji melalui pelbagai sudut kehidupan. Agama juga cuba dipisahkan dari kehidupan. Bagaimana mungkin manusia mampu untuk meneruskan kehidupan dengan cemerlang sedangkan mereka tidak mengetahui cara menguruskan kehidupan yang sebenar? Allah S.W.T telah menjadikan kita umat pilihan. Tugas utama kita ialah mencegah kemungkaran bagi mewujudkan masyarakat yang terbaik. Untuk tujuan ini Allah S.W.T berfirman dalam Surah ali-'Imran ayat 110:

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم ۚ مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿١١٠﴾

"(Maksudnya) Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'aruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakkan mereka adalah orang yang fasik."

Manakala bagi menyempurnakan akhlak yang terbaik, setiap individu wajib menjadikan Nabi S.A.W sebagai contoh ikutan. Sabda Nabi S.A.W daripada Saiyidina Anas bin Malik R.A:

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحْسَنَ النَّاسِ خُلُقًا

"(Maksudnya) Sesungguhnya Rasulullah S.A.W adalah orang yang paling baik akhlaknya."

(Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Sesungguhnya antara akhlak dengan akidah terdapat hubungan yang sangat kuat sekali. Akhlak yang baik sebagai dalil keimanan yang bertambah dan akhlak yang buruk sebagai dalil atas lemahnya iman, semakin sempurna akhlak seseorang muslim bererti semakin kuat imannya.

Kaum muslimin yang dikasihi,

Cabaran terbesar kepada umat Islam hari ini ialah serangan pemikiran yang menguasai segenap kehidupan. Barat telah melaungkan Sekularisme yang memenjarakan agama di dalam rumah-rumah ibadat serta menafikan agama sebagai jalan memajukan serta meningkatkan sesebuah tamadun. Laungan Kapitalisme atau penindasan melampau tersebar dalam ekonomi.

Liberalisme atau keterbukaan melampau dalam urusan dunia telah meminggirkan syariat dan petunjuk Ilahi. Pluralisme pula menyamakan kedudukan semua agama, sedangkan hanya Islam sahaja diterima sebagai agama di sisi Allah. Manakala slogan-slogan Sosialisme menipu orang bawahan dengan menyatakan pentadbiran adalah hak mereka sedangkan Islam mengiktiraf seseorang khalifah atau pemimpin dalam urusan mentadbir.

Manakala, Hedonisme atau budaya hiburan melampau telah melemahkan akhlak anak-anak muda dan merapuhkan hati mereka. Ini merupakan sebahagian daripada ratusan senjata kaum Musyrikin yang telah berjaya membunuh keimanan kaum Muslimin sehingga menjadikan mereka lemah dan rebah dalam menyusuri arus kemodenan ini.

Teori serta praktikal yang diperkenalkan oleh Musyrikin tersebut sedikit demi sedikit memadamkan nilai-nilai Islam, dasar-dasar serta pengamalannya dalam kalangan umat Islam sendiri. Betapa sedihnya melihat tipu daya ini telah menguasai kelompok besar dalam kalangan umat Islam kini hingga menyebabkan cahaya Islam kian malap. Sudah pasti dasar-dasar Musyrikin tidak mampu untuk menerangi kita semula kerana ianya asal daripada sisa-sisa pemikiran gelap mereka.

Sidang jamaah yang dirahmati Allah,

Akhirnya, mimbar yang mulia ini menyeru kepada segenap umat Islam agar sentiasa memperkukuhkan akidah yang kita pegang selama ini. Sesungguhnya ia datang dari penat lelah Rasulullah S.A.W yang memperjuangkan agama Allah sejak dari dulu lagi.

Janganlah pula kita mempersiakan usaha baginda selama ini dengan menggadaikan akidah Islam kita demi kelangsungan hidup masa kini. Mimbar juga menggesa umat Islam agar melaksanakan segala tuntutan yang telah diperintahkan oleh Allah S.W.T dan menjauhi segala larangan-Nya. Moga-moga segala ibadat dan amalan yang kita lakukan ketika ini dapat memelihara dan menguatkan lagi pegangan akidah kita:

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِي هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.


Khutbah kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدًا كَثِيْرًا كَمَا أَمَرَ. أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدِيْنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ آلــِهِ وَأَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله! اِتَّقُوْا اللهَ وَكُنُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ. فَقَالَ اللهُ تَعَالَى:

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

"(Bermaksud) Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W), wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucaplah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya."

(al-Ahzab: 56)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Mimbar menyeru kepada sidang Jumaat sekalian agar kita semua memelihara aqidah supaya tidak menyimpang daripada Aqidah Islamiyyah sebenar. Marilah kita berpegang teguh kepada ajaran islam yang berteraskan Aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah yang menjadi pegangan warisan Baginda Rasulullah S.A.W, para Sahabat dan Tabi'in hingga kepada kita hari ini. Janganlah kita berpecah belah akibat daripada aqidah dan fahaman yang menyeleweng daripada Aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah yang telah disepakati oleh para ulamak yang menjadi teras perpaduan kita umat Islam selama ini.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Mimbar juga menyeru kepada sidang Jumaat sekalian, supaya kita bersama-sama memakmurkan rumah-rumah Allah dengan melakukan ibadah dan amal soleh secara istiqamah terutama solat fardhu berjamaah. Sabda Rasulullah S.A.W daripada Anas bin Malik R.A:

مَنْ صَلَّى لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا فِي جَمَاعَةٍ يُدْرِكُ التَّكْبِيرَةَ الْأُولَى كُتِبَتْ لَهُ بَرَاءَتَانِ بَرَاءَةٌ مِنْ النَّارِ وَبَرَاءَةٌ مِنْ النِّفَاقِ

"(Bermaksud) Barangsiapa menunaikan solat kerana Allah selama 40 hari dengan mendapat takbiratul ihram bersama imam, ditulis baginya dua kebebasan, kebebasan daripada api neraka dan kebebasan daripada sifat munafik."

(Hadits riwayat Imam at-Tirmidzi)

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

اللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ، اللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ فِي سُوْرِيَا وَفِي فَلَسْطِينِ وَفِي مِيَنْمَر وَفِي كُلِّ مَكَانٍ وَفِي كُلِّ زَمَانٍ.

"Ya Allah, ampunilah dosa seluruh kaum Muslimin dan Muslimat, Mukminin dan Mukminat serta kurniakanlah kepada kami hidayah dan inayah-Mu untuk melaksanakan perintah-Mu dan menjauhi larangan-Mu.

"Ya Allah, berkatilah hidup hamba-Mu yang melaksanakan tuntutan zakat dan kurniakanlah rezeki yang berlipat ganda kepada para pewakaf serta sucikanlah harta dan jiwa mereka, lindungilah golongan Fuqara' dan Masakin daripada kekufuran dan kefakiran yang berpanjangan.

"Ya Allah, kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayah-Mu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah al-Maghfurulahu dan Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta kerabat dan seluruh rakyat jelata sekalian."

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

عِبَادَ اللهِ، اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ.

فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.


Dihantar oleh DEWAN ULAMAK PAS PERAK - HARAKAHDAILY 13/7/2018

ADA agamawan yang menyebut bahawa golongan LGBT hanya berdosa biasa, tidak kufur. Ada juga yang meminta supaya golongan ini tidak didiskriminasi.

Golongan LGBT dan aktivisnya mungkin boleh tarik nafas lega apabila membaca kenyataan-kenyataan sebegini, sambil meneruskan aktiviti seks songsang mereka.

nik nasri nik malek1Kalau mereka tidak mengiktikadkan halalnya perbuatan mereka, memang tidak kufur, tetapi jika sebaliknya, ia menjadi kufur sebagaimana dalam hukum-hukum yang lain.

Mereka didiskriminasi? Siapa yang mendiskriminasi mereka? Bentuk yang bagaimana?

Dalam Al-Quran, Allah menceritakan kisah kaum Nabi Lut yang mengamalkan homoseks. Surah Hud ayat 77 sehingga 83 mengupas perkara ini. Tabiat seks songsang mereka dibantah oleh Nabi Lut. Ada kenyataan Nabi Lut agar mereka tidak didiskriminasi? Atau menganggap ia hanya dosa 'biasa' macam dosa lain? Bahkan Nabi Lut bertanya tiadakah orang yang cerdik dalam kalangan mereka yang boleh menasihati golongan ini?

Kaum Nabi Lut digambarkan sebagai agresif dalam aktiviti seks songsang mereka. Ketika mereka diberitahu tetamu Nabi Lut adalah 2 lelaki (yang sebenarnya 2 malaikat) yang sangat segak, mereka meluru ke arahnya. Saya tidak pasti setakat mana agresifnya golongan LGBT di Malaysia, tetapi yang pasti tulisan golongan ini di FB sangat menggelikan. Mereka pula punya gerakan tersendiri terhadap aktiviti menongkah fitrah ini.

Akibatnya aktiviti seks songsang yang hanya bertunjangkan hawa nafsu ini hanya menjemput bala dari Allah. Bumi diangkat tinggi, kemudian ditelangkupkan, batu berapi, seakan-akan peluru berpandu, yang datang bertalu-talu. Empat ciri sifat azab ini, tidakkah menggambarkan betapa murkanya Allah terhadap perbuatan terkutuk itu? Tidak sebagaimana dosa lain yang Allah bersedia menerima hamba-Nya yang berdosa.

Melihat kepada kesan murka Allah di sekitar Laut Mati yang merupakan kampung Sodom yang asal bagi kaum Nabi Lut sangat menggerunkan. Tanahnya bukan tanah asal permukaan bumi. Pokok kayunya seperti tangan hantu. Lautnya masin sehingga tiada hidupan di dalamnya. Lalu masih terasa seperti dosa biasa yang lain?

Kalau dikatakan hak. Apa kategori hak ini? Kalau dikatakan kebebasan, maka ia sebenarnya terbabas yang melampau. Kalau dianggap aktiviti ini bukan jenayah kerana tidak mengganggu orang lain, ia pandangan yang salah kerana ia mengganggu keharmonian institusi keluarga, sifat kemanusiaan dan menjemput bala Allah.

Kalau ada agamawan atau mufti yang ada sedikit kebijaksanaan, tentu dia akan menyebut: 'LGBT ini salah dari segi hukum agama, dan salah dari segi fitrah semulajadi manusia. Saya menyeru golongan ini segera bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.' Boleh juga si mufti tambah satu ayat lagi: 'Saya menyeru supaya menteri tidak mengambil seorang aktivis LGBT menjadi pegawai khasnya, kerana ia memberi isyarat secara halus, bahawa pemimpin kerajaan mengiktiraf aktiviti seks songsang golongan ini.'

Ketahuilah, kambing jantan tidak akan mengorat kambing jantan. Ia akan mencari betina untuk memuaskan nafsunya. Itu kambing. Golongan LGBT mahu menjadi lebih teruk dari kambing? Bertaubatlah. – HARAKAHDAILY 13/7/2018

Penulis ialah Ketua Lajnah Media Baharu Dewan Ulamak PAS Terengganu dan Timbalan YDP PAS Kemaman.

SPEAKER Dewan Rakyat atau lebih tepatnya Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat mempunyai peranan besar dalam memimpin perjalanan persidangan Dewan Rakyat serta urusan pentadbiran yang berkaitan dengannya. Beliau berperanan untuk mengendalikan persidangan Dewan Rakyat dengan dibantu dua orang Timbalannya. Secara umumnya beliau berkuasa mengawal perjalanan persidangan dari sudut kelancaran, agenda yang hendak dibincangkan dan anggota yang dibenarkan berucap.

Misalnya jika ada anggota Dewan mencadangkan usul penangguhan sidang bagi membincangkan perkara penting, maka dia berkuasa untuk membenarkan atau menolaknya. Beliau ada budi bicara untuk menentukan sama ada usul itu memenuhi tiga kriteria: (1) perkara yang tertentu; (2) perlu disegerakan; (3) menyentuh kepentingan awam (Aturan 18). Dalam pengalaman yang lepas, banyak usul begini ditolak atas budi bicara Tuan Yang Di-Pertua tanpa boleh dipertikaikan.

Secara umumnya beliau, dengan kerjasama badan pentadbiran, beliau akan menentukan perjalanan persidangan Dewan Rakyat dari sudut tarikh persidangan, agenda mesyuarat, penyediaan minit mesyuarat, pengendalian proses pengundian dan seumpamanya. Beliau juga boleh memberikan arahan dari masa ke masa kepada Setiausaha Dewan Rakyat berhubung menguruskan perjalanan persidangan Dewan Rakyat.

Ketika persidangan sedang berjalan beliau berkuasa untuk menentukan penangguhan dan pemanjangan tempoh persidangan jika dirasakan perlu. Bahkan dalam isu melibatkan tatatertib Dewan, beliau boleh menghentikan persidangan serta-merta.

Antara peranan besar yang ada pada Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat ialah dalam penguatkuasaan dan pematuhan peraturan persidangan Dewan Rakyat. Keputusan dan ketetapan beliau adalah muktamad. (Aturan 43). Dalam hal ini beliau berhak untuk memberhentikan ucapan anggota Dewan jika perlu. Semua anggota Dewan perlu duduk dan diam ketika beliau sedang bercakap. Bahkan beliau boleh mengambil tindakan penggantungan ke atas anggota Dewan yang melanggar peraturan Dewan. Anggota Dewan yang digantung akan diarahkan untuk keluar Dewan. Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat berkuasa mengarahkan polis atau mana-mana petugas Dewan untuk menguatkuasakan arahannya.

Selain itu Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat juga berhak untuk memberikan kelonggaran dan kebenaran dalam kod pakaian (Aturan 41). Dia juga boleh memberikan kelonggaran ucapan dalam Bahasa Inggeris jika dirasakan sesuai. Walau bagaimanapun beliau perlu mengutamakan Bahasa Malaysia. Bahkan seseorang Tuan Yang Di-Pertua sepatutnya mampu menguasai Bahasa Malaysia dengan baik dan fasih.

Selain itu, Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat juga secara langsung mengetuai Jawatankuasa Peraturan Dewan, Jawatankuasa Pengurusan dan beberapa jawatankuasa lain yang dapat berperanan untuk menentukan hala tuju Dewan Rakyat.

Peranan besar Tuan Yang Di-Pertua adalah untuk mewujudkan suasana perbincangan yang sihat, matang dan berkualiti tinggi dalam persidangan Dewan Rakyat. Kita tidak mahu lagi melihat Dewan Rakyat menjadi medan untuk maki hamun, sindir-menyindir, sorak menyorak dan seumpamanya. Kita mengharapkan anggota Dewan mampu berhujah secara ilmiah dengan berfakta serta memberikan fokus kepada kesejahteraan rakyat dan keunggulan negara. Inilah cabaran besar Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat nanti.

Bagi melaksanakan tugas dan kuasa yang besar ini, Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat perlu mempunyai ilmu yang mencukupi terutamanya dari sudut perundangan, perjalanan mesyuarat dan kenegaraan. Beliau juga perlu mempunyai kemahiran dalam mengendalikan pelbagai watak dan gelagat anggota Dewan. Ketegasan, keadilan dan hikmah dalam membuat keputusan juga memainkan peranan penting bagi seorang Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat. Walaupun beliau mungkin datang dari latar belakang politik tertentu, sebagai Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat beliau perlu mengutamakan kesaksamaan tanpa cenderung kepada mana-mana parti.

Ringkasnya, Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat adalah satu jawatan yang bukan sahaja tinggi dari sudut taraf dan protokol, bahkan mempunyai kuasa yang berpengaruh dalam menentukan perjalanan perbahasan dan sebarang keputusan yang ditetapkan oleh Dewan Rakyat. Oleh yang demikian, pemilihan Tuan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat perlulah dibuat dengan cermat agar mereka yang benar-benar sesuai dan berkelayakan diletakkan pada kedudukan berkenaan.

DR MUHAMMAD FATHI YUSOF
12 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 12/7/2018

    BRO Menteri, sebelum jadi Menteri dah kata berzina tak apa, janji pakai kondom, supaya selamat.

●     Bro Menteri kata lagi, gay tak apa, yang penting kompetensi kerjanya, bukan ideologinya.

●     Mereka nak sangat LGBT, walaupun al-Quran kata:

"Jangan hampiri zina"

Dan melaknat kaum Lut.

     Mereka hidang babi dalam majlis rasmi kerajaan, walaupun al-Quran mengharamkan makan daging babi.

Tapi, ini pula komen ahli agama mereka:

     Menteri Agama lulusan al-Azhar kata itu dosa peribadi saja kan.

     Si Mufti Negeri atas kayangan pula kata berdosa saja, tak jadi kafir pun.

     Ustaz yang derhaka dekat mak dia itu sebenarnya awal-awal dah cakap "Kita mengundi bukan nak pilih agama!"

Baru aku faham kenapa Allah melaknat ulamak-ulamak yang jual agama untuk kepentingan dunia. Siapa-siapa yang percaya dan sokong mereka dah mula boleh fikirkan nak jawab apa dalam kubur.

Ini mungkin makna personalized.

IBNU KARIMAH
29 Syawal 1439 - HARAKAHDAILY 13/7/2018

ISU pencerobohan nelayan asing dan pencerobohan bot pukat tunda di zon tangkapan nelayan pantai antara yang saya bangkitkan dalam mesyuarat bersama YB Menteri Pertanian pagi tadi.

Masalah lapuk yang telah berlarutan sejak sekian lama mesti dicari puncanya sehingga ke lubuk mana sekalipun. Kita tak mahu lagi dengar alasan.

Bot nelayan asing dan bot pukat tunda itu besar saiznya. Mereka bukannya guna bot enjin sangkut. Saya yakin bot itu tak ada kuasa ghaib yang boleh mengaburi pandangan penguatkuasa undang-undang. Kalau kata mereka beroperasi waktu malam, takkan kapal APMM atau Polis Marin tak ada lampu. Nelayan kita sampai boleh tangkap gambar bot yang menceroboh.

Punca mesti dicari. Satu task force yang menggabungkan beberapa Kementerian, Jabatan dan Agensi mesti dibentuk. Kalau tak selesai juga, mungkin penubuhan satu Suruhanjaya Diraja boleh difikirkan. Nelayan kita sudah terlalu letih dan penat dengan isu ini. Saya dah tak sanggup melihat mereka menitis air mata di depan kita bila meluahkan perasaan menyentuh isu ini. Dalam Sidang Dewan Undangan Negeri yang lepas, saya telah memberikan janji komitmen untuk membincangkan isu ini secara serius dengan pihak Kerajaan Pusat.

YB DR AZMAN IBRAHIM 
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu.
12 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 12/7/2018

PERKEMBANGAN Islam di Melaka berlaku pada kadar yang lebih cepat berbanding Perlak, sedangkan kedua-duanya mempunyai latar belakang yang sama - bekas Kerajaan Hindu-Buddha. Namun begitu, Samudera-Pasai adalah mewarisi Perlak, kerajaan yang menyebarkan Islam 400 tahun lebih awal di Aceh. Dalam konteks ini, dapat dilihat bahawa kemajuan Islam di Melaka sangat baik, seperti mana pesatnya Islam berkembang di Samudera-Pasai. Kemajuan yang dicapai oleh Melaka sebagai pusat penyebaran Islam telah menutupi peranan Samudera-Pasai, yang sehingga kini ia masih tenggelam dalam lipatan sejarah. Disebabkan oleh perkembangan yang baik ini, Melaka telah muncul sebagai kuasa politik dan ekonomi yang berkembang menjadi pusat penyebaran Islam di Nusantara. Salah satu faktor utama kebolehupayaan Melaka berperanan hebat dalam tempoh 249 tahun ini ialah gandingan ulamak dan umarak dalam pentadbiran Kerajaan Melaka.

Penglibatan para ulamak dalam politik dan pentadbiran di Melaka tidak banyak ditonjolkan oleh pencatat sejarah, berbanding ketokohan Tun Perak dan Hang Tuah yang dianggap pembesar lagenda dalam sejarah orang Melayu di Melaka. Watak dan peranan ulamak masih tersisih, hanya dianggap sebagai guru-guru agama di masjid dan dianggap sebagai pemimpin spiritual sahaja. Kebanyakan pengkaji yang menganalisis Kronik dan Hikayat Melayu pada abad ke-20M melihatnya dari kaca mata Sekular. Bahkan, ada peneliti terkini mengungkapkan istilah "Islam Parameswara" untuk menggambarkan "Islam nama" dan "Islam baka" dalam tradisi Melayu, sehingga majlis ilmu Maulana Abu Bakar digambarkan orang Melayu hanya disuruh bersolat tanpa mempunyai kefahaman aqidah, syariat dan akhlak yang menyeluruh. Isu Raja bermimpi dikhitan dikatakan "Islam kulit" yang tidak mementingkan isi. Sedangkan di Melaka ada jawatan Qadhi dan juga undang-undang yang berasaskan Islam. Siapa yang mengadakannya, jika bukan ulamak?

Kebangkitan Melaka: Ulamak mendukung umarak

Parameswara ketika dijadikan menantu oleh Sultan Makhdum Alaiddin Malik Mohammad Amin Shah Johan Berdaulat, telah menyaksikan model kepemimpinan politik yang baru, berbeza dengan Sriwijaya dan Singapura, iaitu wujudnya peranan ulamak dalam pentadbiran kerajaan. Bahkan, Samudera-Pasai telah menunjukkan contoh yang sangat baik seperti yang disebut oleh Tun Seri Lanang dalam Sejarah Melayu, bahawa Sultan Malik as-Saleh (Meurah Silu) telah melantik para ulamak seperti Syed Ali Ghiyatuddin sebagai Menteri setaraf Sheikhul Islam. Malik as-Saleh adalah biras Parameswara. Selepas itu, Sultan-sultan Samudera-Pasai melantik ulamak seperti Syed Asmayuddin sebagai Menteri. Keadaan ini mendorong Melaka mengikuti jejak langkah yang sama. Ini menyebabkan para ulamak mendapat tempat dalam Istana Melaka, dan Raja-raja sendiri mendalami ilmu agama dengan mereka. Kehadiran para ulamak dalam pentadbiran Kerajaan Melaka telah memberikan kekuatan kepada Melaka dalam membentuk hubungan dengan kuasa-kuasa politik Islam di Asia Barat, meluaskan pengaruh politik Melaka di Nusantara, mengukuhkan kedudukan Melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa dan memajukan kegiatan dakwah Islamiyah di Alam Melayu.

Dalam menjawab persoalan, apakah ulamak di Melaka hanya mengajar solat tanpa terlebih dahulu mempelajari aqidah, syariat dan akhlak. Kita harus memahami bahawa majlis-majlis ilmu yang diadakan oleh para ulamak adalah meliputi semua cabang ilmu, bukan solat sahaja, tetapi solat disebut kerana ia adalah tunjang agama. Begitu juga anggapan umum yang meletakan "bersunat" (khitan) sebagai tanda masuk Islam, maka Sejarah Melayu menyebutkan hal itu, tetapi tidak bermakna itu sahaja. Kerana dicatatkan, Raja Kechil Besar selepas itu belajar ilmu agama dengan Makhdum Syed Abdul Aziz. Pada zaman Sultan Muzaffar Shah, Islam telah diterima dengan meluas sehingga dijadikan agama rasmi, manakala Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka telah digubal berasaskan Islam. Jawatan Qadhi telah diwujudkan, gerakan dakwah diperkukuhkan dan akhirnya jihad fi sabilillah dilancarkan. Undang-undang, institusi Qadhi dan mahkamah serta konsep Darul Islam dan Darul Harbi yang menatijahkan jihad, telah menunjukkan bagaimana peranan yang besar dimainkan oleh ulamak dalam mendukung umarak di Melaka.

Ulamak dalam Kerajaan Melaka

Sejarah Melayu telah mencatatkan kehadiran beberapa tokoh ulamak di Melaka, di mana sebahagian daripada mereka terlibat secara langsung dalam pentadbiran kerajaan, sedangkan yang lain bergiat di luar kerajaan. Berbeza dengan Samudera-Pasai yang mempunyai jawatan Sheikhul Islam, Mufti dan Qadhi, di Melaka tugas pentadbiran agama yang tertinggi ialah Qadhi. Pada peringkat awal, jawatan ini secara tidak rasmi dipegang oleh Makhdum Syed Abdul Aziz, kemudian pada zaman Sultan Muzaffar Shah, anak makhdum ini, Maulana Yusof telah dilantik sebagai Qadhi Melaka sesuai dengan kewujudan Hukum Kanun Melaka. Selepas itu, anak Qadhi itu, Qadhi Munawar Shah (disebut juga sebagai Qadhi Menua) mengambil alih peranan tersebut. Selain Qadhi, Sultan-sultan juga mempunyai penasihat agama seperti Makhdum Syed Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar dan Makhdum Sadar Jahan. Mereka adalah antara ulamak yang bertaraf "Menteri" dalam Istana Melaka, sedangkan Sultan dan pembesar adalah murid-murid mereka.

Manakala ulamak-ulamak lain berkecimpung dalam penyebaran ilmu dan dakwah. Bahkan makhdum-makhdum itu sendiri pun, selain menjadi Qadhi dan Penasihat Sultan turut mengajar ilmu-ilmu agama. Disebutkan, ulamak-ulamak dari Pasai banyak datang ke Melaka untuk berdakwah dan menyebarkan ilmu. Ulamak dari India, Syed Thanauddin yang pernah bergiat di Samudera-Pasai telah datang ke Melaka dari Kelantan, sebelum ke Gunung Ledang. Beliau mengajar ilmu agama dan persilatan. Antara muridnya ialah Hang Tuah. Kitab Sia-sia Berguna yang dihasilkan di Melaka dikatakan ditulis oleh Syed Thanauddin. Ulamak Pasai seperti Sunan Gunung Jati dan Sunan Fatahillah juga pernah belajar dan berdakwah di Melaka, sebelum mereka bergiat di Jawa. Antara ulamak lain seperti Maulana Jalaluddin dan Sheikh Ahmad Makhtum juga bergiat di Melaka. Di atas usaha mereka, disebutkan "Maka segala Orang Besar-besar semuanya masuk Islam, sekalian isi negeri lelaki perempuan, tua muda, kecil besar sekaliannya masuk Islam."

Untuk melihat lebih jauh mengenai hubungan antara ulamak dan umarak ini, ialah pembinaan watak-watak Sultan di Melaka, yang dikategorikan sebagai pendidikan akhlak. Sejarah Melayu dan catatan China merekodkan bagaimana Sultan-sultan menjadi murid para ulamak ini. Hasilnya, Sejarah Melayu merakamkan Sultan Mohammad Shah sebagai "terlalu adil baginda dalam memeliharakan segala rakyat," manakala Sultan Muzaffar Shah pula "terlalu adil, murah [dan] saksama pada memeriksa segala rakyat." Sultan Alaiddin Riayat Shah pula digambarkan sebagai "terlalu perkasa pada zamannya," sedangkan Sultan Mahmud Shah pula "terlalu baik sikapnya, tiada berbagai (tandingan)." Dari gambaran ini, menunjukkan bahawa pembinaan watak Sultan-sultan yang adil merupakan salah satu ciri terpenting kepemimpinan Islam yang disepakati oleh para fuqaha. Atas asas ini, ia harus dilihat peri penting peranan ulamak membentuk watak pemimpin besar seperti mana peranan Sheikh Aaq Syamsuddin dalam membina Sultan Mohammad al-Fateh (1451-1481M), Raja Daulah Othmaniyah yang sezaman dengan Sultan Alaiddin Riayat Shah (1446-1479M) di Melaka.

Para ulamak dan aktiviti pengembangan Islam di Melaka

Peng-Islaman dan perkembangan Islam di Melaka tidak dapat dipisahkan daripada peranan para ulamak, walaupun Sultan turut memainkan peranan terbesar. Semenjak kedatangan Makhdum Syed Abdul Aziz ke Melaka pada zaman Parameswara, aktiviti pengembangan Islam telah berlaku dengan pesat, dan Melaka mula menjadi nadi kepada penyebaran Islam di Nusantara.

Secara umum, ada lima peranan utama para ulamak di Melaka dalam konteks pengembangan Islam:

I.     Peng-Islaman Melaka

Walaupun terdapat beberapa teori mengenai peng-Islaman Melaka, satu faktor utama ialah peranan para ulamak. Perkahwinan Parameswara dengan Puteri Perlak dan mimpi Raja Kechil Besar yang membawa peng-Islaman baginda berdua, adalah kisah peribadi kedua-dua Sultan. Sedangkan sesudah itu, para ulamaklah yang memainkan peranan meng-Islam seluruh rakyat Melaka. Raja Kechil Besar sendiri mempelajari Islam dari Makhdum Syed Abdul Aziz, sedangkan peng-Islaman Parameswara di Pasai telah menyebabkan para ulamak Arab di Pasai, termasuk makhdum itu berhijrah ke Melaka untuk mengembangkan Islam.

II. Penyebaran ilmu

Melaka mengikuti peranan yang dimainkan oleh Samudera-Pasai sebagai pusat penyebaran ilmu, walaupun tidak dapat mengatasi peranan ulamak-ulamak di Aceh itu. Bahkan, Melaka tetap menghantar para ulamaknya ke Samudera-Pasai untuk memperdalamkan ilmu di sana. Dalam konteks penyebaran ilmu, para makhdum pada peringkat awal menjadikan anjung Istana dan masjid sebagai pusat pengajaran ilmu-ilmu Islam yang turut didatangi oleh Sultan, para pembesar dan rakyat. Catatan China berjudul 'Hsing-Ch'a Shang-lan' mengatakan Sultan Mahmud Shah belajar agama bersama rakyat sehingga mendorong kehadiran ulamak luar. Beberapa tokoh ilmuan Islam bergiat di Melaka dan Pulau Besar sehingga melibatkan nama Sunan Gunung Jati, Sunan Kalijaga, Sunan Giri, Sunan Fatahillah dan lain-lain dalam penyebaran ilmu ini, sebelum mereka aktif di Jawa. Seorang ulamak besar yang berada di Pasai pada 1340M, Syed Thanauddin (Sheikh Mohammad Saman) yang disebut sebagai Sang Adiputra dalam sejarah Melaka adalah guru Hang Tuah. Sejarah Melayu menyebutkan bahawa Sultan Melaka telah mengirimkan Kitab Dar al-Mazlum ke Pasai, dan penulisnya Maulana Abu Bakar datang ke Melaka untuk mengajarnya. Istana Melaka ketika ini dikatakan menjadi tempat belajar dan bermuzakarah, perpustakaan, tempat penterjemahan dan penyalinan kitab. Abdullah Ishak yang mengkaji perkembangan dakwah mengatakan ulamak India dari Afghsnistan, Malabar dan Hindustan paling ramai yang terlibat, selain Arab.

III.     Pelaksanaan Syariat

Melaka selepas di-Islamkan telah menjadi kerajaan yang besar, bermula pada zaman Sultan Mohammad Shah, tetapi pelaksanaan Syariat dapat dibuat pada zaman Sultan Muzaffar Shah yang telah mengisytiharkan secara rasmi Islam sebagai negara. Undang-undang Syariat dikuatkuasakan melalui Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka. Selain membantu Sultan mewujudkan undang-undang berasaskan Syariat, jawatan Hakim atau Qadhi yang menguatkuasakan Syariat juga dipegang oleh ulamak. Dua Qadhi yang terkenal ialah Qadhi Maulana Yusof dan Qadhi Maulana Munawar.

IV.     Gerakan dakwah

Perkembangan dakwah yang berlaku di Melaka telah membolehkan seluruh Nusantara di-Islamkan dalam masa yang cepat. Para ulamak yang bergerak di Perlak sebelum abad ke-13M mulai menjadikan Melaka sebagai pusat dakwah baru pada abad ke-14M. Kedatangan Makhdum Syed Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar dan Syed Thanauddin (Sang Adiputra) adalah contoh ulamak pendakwah yang mendatangi Melaka, sedangkan kader-kader mereka telah bergerak untuk meng-Islamkan Champa, Brunei, Mindanao, Sulawesi dan Jawa. Para Wali Songo yang sangat aktif berdakwah di Jawa, sebahagiannya mempunyai hubungan dengan Melaka.

V.     Jihad fi sabilillah

Tidak banyak kisah perang fi sabilillah diperkatakan dalam sejarah Melaka. Ini kerana, dalam konteks Nusantara dakwah tidak berkembang melalui perang dan jihad, maka fi sabilillah tidak popular dalam perluasan Islam di rantau ini. Perang fi sabilillah lebih menonjol ketika orang Melayu menghadapi penjajahan sama Portugis, Belanda mahupun Inggeris. Di Melaka, perang pertama menghadapi Portugis berlaku pada 10 Ogos 1511M, di mana ulamak telah membacakan perajurit Islam Hikayat Muhammad Hanifiah dan Hikayat Amir Hamzah untuk membangkitkan semangat jihad, yang akhirnya dapat mengalahkan Portugis. Melaka tewas dalam serangan kedua pada 24 Ogos 1511M. Ulamak utama Melaka ketika ini, Maulana Sadar Jahan berada di barisan hadapan bersama Sultan Ahmad Shah ketika berhadapan dengan Portugis.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
27 Syawal 1439 / 11 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 12/7/2018

More Articles ...