SAYA membaca bantahan ahli Parlimen Permatang Pauh, YB Nurul Izzah Anwar terhadap pelantikan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Rahim Noor sebagai fasilitator rundingan damai Wilayah Selatan Thailand. Menurut Nurul Izzah, Rahim ialah seorang "penyerang ganas ke atas seorang lelaki yang tidak bersalah" yang merujuk kepada peristiwa mata lebam yang dialami oleh bapanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim 20 tahun yang lalu.

Pada saya, Nurul Izzah sewajarnya tidak membantah pelantikan yang dibuat oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ini. Sudah tentu Tan Sri Rahim mempunyai nilai keistimewaannya yang tersendiri sehingga menyebabkan dirinya terpilih menggalas tugas penting ini. Rekod pernah menunjukkan beliau berjaya melakukan tindakan pantas dalam masa beberapa saat yang akhirnya menggemparkan negara. Perundingan dengan pihak-pihak berkepentingan di Selatan Thailand saya kira adalah satu perkara yang ringan baginya.

Bukan tahap Tan Sri Rahim untuk hanya mengerjakan ibadah korban senyap-senyap di Selatan Thailand seperti Menteri tertentu. Jika sekadar untuk berkorban dan mencari fakir miskin, sudah tentu di tanah air kita Malaysia masih ramai fakir miskin yang memerlukan. Bukanlah salah berkorban di Selatan Thailand, tapi tahap Tan Sri Rahim bukan di situ.

Saya kira Nurul Izzah perlu ‘move on’. Cerita mata lebam hanyalah luka kecil sahaja. Fikirlah untuk kepentingan masa depan negara. Tun Dr Mahathir sudah tentu masih mengingati dengan jelas peristiwa mata lebam tersebut apatah lagi beliaulah Perdana Menteri ketika peristiwa itu berlaku. Namun, jika beliau boleh melupakan kesilapan Tan Sri Rahim tersebut, kenapa tidak Nurul Izzah Anwar. Apatah lagi, pelantikan itu (jika benar berlaku) tentunya dalam pengetahuan Timbalan Perdana Menteri iaitu ibu kepada Nurul Izzah sendiri.

Jadi, terimalah keputusan kerajaan. Mana mungkin jika kita menanam lalang, kita dapat menuai padi.

AHMAD FADHLI SHAARI
Ahli Parlimen Pasir Mas - HARAKAHDAILY 28/8/2018

 

AMAT malang bagi Pakatan Harapan (PH) yang telah membentuk Kerajaan Persekutuan terus mengadakan Jelajah Malaysia Baharu untuk menjaja fitnah yang diulang-ulang sejak tiga tahun lalu.

Sepatutnya mereka menumpukan fokus untuk memulihkan kegagalan menyempurnakan 10 janji 100 hari dan meningkatkan keyakinan rakyat serta pelabur, tetapi sibuk dengan agenda ceramah ala pembangkang untuk membentuk kembali persepsi lapuk yang telah mereka doktrinkan selama ini.

Presiden PAN yang juga Menteri Pertahanan meniupkan kembali fitnah PAS terima duit Umno dan kerjasama kedua-dua parti itu dengan mengambil contoh yang berlaku di PRK Sg Kandis, Seri Setia dan Balakong.

Malang sekali, beliau nampaknya sengaja mahu melupakan kes setiausaha politiknya yang dikaitkan dengan salah guna kuasa dan rasuah mencecah RM800,000 masih disiasat oleh SPRM. Beliau ibarat ayam jantan berkokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi.

PH sepatutnya mengambil pengajaran tempoh 100 hari pentadbiran yang menunjukkan prestasi gagal. Pelbagai masalah yang lebih buruk telah dilakukan satu demi satu.

Rakyat terus ditekan dengan pelbagai sekatan kewangan. Bonus tidak diberi. Kenaikan gaji ditangguhkan. BR1M akan dihapuskan. Tol dikekalkan.

SST lebih menguntungkan peniaga. Harga petrol tidak turun. PTPTN tetap diteruskan. AES terus terpacak. Harga barang tidak turun secara signifikan. Polisi dan keputusan kerajaan banyak flip flop. Apa sebenarnya yang kerajaan telah lakukan?

Menteri Pertahanan dan semua anggota kabinet harus dengar dengan teliti teguran YAB PM dalam sesi townhall beberapa hari lalu. Beliau berkata, anggota kabinet tiada pengalaman dan tidak berapa tahu tentang tanggungjawab kementerian.

Oleh itu, manfaatkan masa untuk terus menambahbaik fungsi dan peranan di kementerian di samping fikir untuk laksana agenda-agenda yang lebih baik demi kepentingan rakyat.

Mereka tidak selayaknya terus menerus melakukan fitnah lapuk yang entah berapa kali dikitar semula. Lebih memalukan apabika ia dikitar sendiri oleh sang menteri yang tidak ubah lagaknya seperti cybertrooper upahan.

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
15 Zulhijjah 1439 | 27 Ogos 2018 – HARAKAHDAILY 27/8/2018

100 Hari PH

Tarikh PRK Seri Setia agak menarik kerana ia berlaku dalam mood rakyat menilai prestasi 100 Hari kerajaan baharu. Mengikut undian online di 7 laman Facebook popular, hanya 20 peratus rakyat Malaysia yang berpuas hati dengan prestasi pentadbiran negara.

Apakah benar undian ini mewakili majoriti rakyat Malaysia? Keputusan PRK bakal menjawabnya jika rakyat menjadikan medan ini bagi menyatakan ketidakpuashatian mereka dalam bentuk undi protes. Penurunan margin undi sudah cukup sebagai signal.

Status kerjasama

Isu yang hangat kebelakangan ini adalah soal kerjasama antara PAS-Umno. Pada PRK kali ini, Umno kelihatan begitu komited dalam membantu PAS. Kenyataan demi kenyataan dikeluarkan secara positif terhadap PAS ditambah dengan kelibat mereka yang muncul bermula penamaan calon sehinggalah siri-siri kempen.

Apakah kerjasama ini bakal meningkatkan sokongan kepada PAS? Keputusan undi PRK akan menjawabnya.

Bentuk kerjasama

Bentuk kerjasama PAS-Umno juga menjadi perbincangan. Apakah mengguna pakai model PAS sewaktu bersama Perikatan dahulu yang berada di luar (Perikatan+PAS), atau BN dahulu di mana PAS menjadi salah satu parti komponen yang terikat dengan segala disiplinnya, atau seperti PR dahulu yang berpegang kepada dasar bersetuju untuk tidak bersetuju, ataupun model Gagasan Sejahtera di mana PAS mendominasi kerjasama.

Pada PRK Sungai Kandis, Umno bertanding manakala PAS membantu. Walau bagaimanapun, keputusan seolah menunjukkan kerjasama itu masih belum dapat diterima rakyat. Mungkin kerana rakyat masih melihat Umno mendominasi kerjasama tersebut.

Mungkinkah keadaan akan berbeza sekiranya PAS yang bertanding seolah-olah PAS pula mendominasi? Jika PAS berjaya meningkatkan undi berbanding PRU lepas, ia merupakan signal yang jelas bahawa rakyat mahu PAS yang mengemudi dan mendominasi kerjasama, bukan Umno dan bukan kerjasama setara.

Masa depan BN

Kerelevanan BN di persada politik tanah air pasca PRU14 turut menjadi bualan. Dengan kekalahan peringkat nasional, mempertahankan hanya 2 negeri dan parti komponen selain Umno boleh dianggap total-lost, apakah pakatan tersebut atau Umno sendiri masih relevan?

Keputusan PRK Sungai Kandis memperlihatkan seolah jangka hayat BN sudah pun berakhir. Mungkin itulah sebab MCA bertanding di Balakong menggunakan lambang mereka sendiri, tidak lagi dacing. Sekiranya keputusan PRK Balakong dan Seri Setia memihak kepada PAS dan MCA, Umno perlu memikirkan strategi baru jika mahu terus kekal dalam politik.

Media baru

Hipotesis yang dibuat ramai pihak mengenai faktor kemenangan PH pada PRU14 adalah kerana mereka menguasai medan maya. Kelibat mereka boleh dikatakan langsung tidak kelihatan meraih undi secara konvensional seperti ziarah rumah ke rumah, ceramah kelompok, edaran risalah atau program-program mendekati masyarakat. Sebaliknya mereka cukup rancak dengan berbagai bentuk kempen di media sosial dan laman sesawang.

Sekiranya PAS sedar dan bertindak pro-aktif dalam menyaingi PH dari sudut ini, PRK Sungai Kandis boleh dijadikan sebuah eksperimen apakah hipotesis ini benar. Rancang strategi berbentuk kempen digital lebih dari konvensional. Lebihkan belanja untuk memasarkan kempen dan kurangkan belanja bagi pendekatan fizikal.

Model Sijangkang

Satu-satunya kerusi yang dimenangi PAS di Selangor adalah Dun Sijangkang. Jika dikira mengikut ranking, Dun tersebut bukanlah kerusi paling selesa bagi PAS. Justeru kemenangan tersebut di saat kekalahan semua kerusi-kerusi yang pernah disandang sebelum ini merupakan satu keajaiban. Pasti ada rahsia dan strategi unik yang digunapakai.

Bagi mencapai prestasi seperti Dun tersebut, pendekatan jentera Dun berkenaan perlu diterapkan pada PRK Seri Setia. Jika berjaya sekurang-kurangnya meningkatkan peratus sokongan kepada PAS, ia boleh menjadi formula bagi menawan Selangor dan Pantai Barat untuk pilihan raya seterusnya.

15 Zulhijjah 1439
26 Ogos 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 26/8/2018

 

REALITI politik kita hari ini, rakyat diheret untuk sekadar menjadi pemuas dendam sesama politikus. Rakyat didorong untuk menyertai perkelahian antara politikus yang hakikatnya tidak berkaitan dengan kepentingan sebenar rakyat. Isu-isu yang mahu diwayangkan mestilah memanipulasi slogan-slogan rakyat demi mendapatkan sokongan rakyat.

Terlalu subur cara berfikir dalam politik, jika seteru politik mereka buat sesuatu kesalahan maka ia akan dianggap salah. Namun jika mereka sendiri buat perkara yang sama, tidak mengapa pula. Bermaksud segala kritikan bukan atas dasar prinsip, melainkan semata-mata kerana kepentingan mereka sahaja.

Eskapisme yang selalu dipraktikkan, apabila terdedahnya penyelewengan di pihak mereka sendiri, maka mereka akan mendedahkan pula salah laku pihak seteru yang lebih kurang sama. Reaksi tersebut demi menutup mulut seteru dan menyampaikan mesej bahawa jangan dakwa kami sedangkan kamu lebih kurang sama sahaja melakukan kesalahan seperti kami.

Senario ini membenarkan dakwaan seolah-olah dalam realiti politik, rakyat hanya ditawarkan untuk memilih politikus yang 2x5 sahaja autanya.

Jika politikus mencapai kejayaan, mereka beroleh hasil. Rakyat pula hanya dapat api dendam yang tidak berkesudahan. Sedangkan dendam hanya menghakis upaya rasional dalam berfikir. Maka tidak hairanlah hari ini dengan pelbagai penipuan demi penipuan, terlalu sukar bagi penyokong-penyokong politikus penipu untuk kembali ke pangkal jalan. Alat yang tidak sedar diperalat.

Inilah senario yang membimbangkan kita. Corak politik seperti ini akan menyebabkan rakyat meluat dengan politik dan serik untuk mempercayai ahli politik. Lantas rakyat akan pukul rata membuat kesimpulan bahawa politik adalah lembah kejahatan dan semua ahli politik adalah Syaitan di dalamnya.

Dari itu rakyat yang celik tetapi tidak berupaya mengubah keadaan, mula menjauhkan diri dari politik. Serik. Sedangkan politik merupakan tanggungjawab yang tidak boleh diabaikan. Apa yang pasti, kemelut ini hanya akan mensusutkan kualiti politik dalam sesebuah negara. Masyarakat Barat sudah dan sedang merasai penderitaan akibat hilang kepercayaan terhadap politik. Adakah kita sedang menyusul?

Kita perlu sedar bahawa faktor utama yang melatari respon dan reaksi politik, adalah berpunca dari ideologi yang dianut oleh sesebuah parti dan politikus. Selagi rakyat tidak dimatangkan dengan ilmu yang berpedomankan wahyu, selagi itulah mereka amat berpotensi menjadi mangsa kepada amalan politik jahiliah. Islam yang sebenar-benar Islam adalah satu-satunya jalan keluar kepada segala kemelut ini.

ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang
26 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 26/8/2018

MASALAH utama yang membelenggu pentadbiran organisasi biasanya berpunca dari kelemahan komunikasi. Orang Melayu sangat sukar untuk bersikap profesional, berterus terang dalam sebarang ketidakpuashatian sesama rakan sekerja. Mereka lebih suka cakap belakang dan membawa mulut, daripada bersemuka dan menyelesaikan segala sangkaan dan salah faham yang timbul.

Orang yang terasa diri diumpat juga suka respon dari belakang, membalas umpatan dengan umpatan. Ataupun jadi lemah semangat dan terus mengundur diri dari tugas.

Kononnya sebab tak mahu jadi berbalah. Nak jaga hubungan. Tapi dalam tak sedar, sikap bawa mulut itu umpama anai-anai yang merobohkan dari dalam!

Lebih parah, posting di media sosial! Dedah segala masalah di muka buku. Balas membalas posting tanpa sedikit pun niat untuk menyentuh butang private message.

Masalah tidak akan selesai dengan sikap begini. Orang Melayu perlu buang perangai negatif ini. Lebih-lebih lagi jika berlaku dalam gerakan Islam.

Kalau ada masalah, terus jumpa depan-depan dan terus terang. Baik berkata benar dan hadapi detik-detik awkward beberapa minit untuk selesaikan masalah, daripada menanggung derita rasa bertahun-tahun. 

Antara ciri orang yang tidak rugi di dunia adalah saling berpesan dengan perkara benar. Firman Allah S.W.T:

وتواصوا بالحق

"Dan mereka yang saling berpesan dengan kebenaran."

[al-Asr:4]

Sabda Rasulullah S.A.W:

قل الحق ولو كان مرا

"Berkatalah benar walaupun pahit."

[HR Ibn Hibban]

Tapi ingat juga satu perkara, mulut orang tak sama dengan mulut tempayan. Ia tidak boleh ditutup. Kalau tak mengganggu kerja organisasi dan hubungan silaturrahim, usah pedulikan apa orang nak kata. Jangan sampai kerja-kerja kita terganggu hanya sebab nak baiki tanggapan orang pada kita. Bukan redha manusia yang kita kejari, tapi redha Allah yang didambai. 

Kata hukama':

رضا الناس غاية لا تدرك ورضا الله غاية لا تترك
فاترك ما لا يدرك وادرك ما لا يترك

"Redha manusia adalah matlamat yang tak mungkin dicapai, manakala redha Allah adalah matlamat yang tidak boleh ditinggalkan.

"Maka tinggalkanlah apa yang tidak mungkin dicapai, dan capailah apa yang tidak boleh ditinggalkan."

Terima kasih kepada semua yang pernah menegur saya selama ini. Doakan saya istiqamah.

16 Zulhijjah 1439
27 Ogos 2018

 (ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 27/8/2018

 FB IMG 1535337709953

KENYATAAN media ini merujuk kepada dua perkara yang saling berkaitan.

Pertama, tulisan seorang pemimpin Parti Amanah Negara (Kelantan) yang melampirkan sebahagian teks khutbah Aidil Adha Dewan Ulama' PAS Kelantan dalam media sosialnya.

Kedua, kenyataan Menteri di JPM (Agama) yang disiarkan dalam MalaysiaKini bertarikh 25 Ogos 2018 yang bertajuk, "Agama harus bebas dari politik, kata Mujahid".

Kedua-dua kenyataan ini cuba mengelirukan rakyat daripada isu pokok yang berlaku.

Khutbah Aidil Adha bukan saluran dakyah, menyebar fitnah dan menanam kebencian terhadap pemerintah dengan menggunakan sentimen agama seperti mana yang didakwa.

Merujuk kepada teks khutbah tersebut pada muka surat ke-7, "Keterlibatan mereka dalam aktiviti hubungan sejenis yang songsang dan menukar jantina samada lelaki kepada perempuan atau sebaliknya yang ditegah oleh agama Islam sepatutnya diambil tindakan tegas oleh pihak kerajaan bukan semakin melayan dan memenuhi tuntutan mereka".

Apakah sedutan teks khutbah ini dikatakan dakyah, fitnah dan menanam kebencian terhadap pemerintah? Sebaliknya apakah tindakan tegas yang telah diambil oleh kerajaan untuk membendung masalah LGBT, khususnya golongan transgender di negara ini?

Bagaimana sikap yang ditunjukkan oleh menteri ketika berdiskusi dengan aktivis transgender Saudara Nisha Ayub? Apa tindakan tegas menteri tentang majlis pra perkahwinan individu transgender?

Mengapa menteri agama tidak mengambil tindakan tegas dan berkesan terhadap penganjur parti gay terbesar yang akan diadakan penghujung bulan Ogos selama 3 hari di G Tower KL?

LGBT adalah realiti yang semakin parah di Malaysia. Tidak cukup hanya dialog dan kenyataan media sahaja tanpa mengambil tindakan tegas untuk mencegah perbuatan tersebut daripada berlarutan.

Kebejatan ini mesti sentiasa diingatkan kepada rakyat untuk menolak dengan tegas perlakuan sumbang yang diharamkan dalam Islam. Apa sahaja ruang untuk menimbulkan kesedaran mesti dimanfaatkan kerana golongan ini juga telah memanipulasi pelbagai cara untuk mempromosi budaya songsang mereka.

Kumpulan ini bukan sekadar melakukannya secara 'private' bahkan sudah berani mencabar pihak berautoriti agama di mahkamah.

Oleh sebab itu, tujuan berpolitik adalah untuk memartabatkan agama dan menjaga kemaslahatan ummah. Perkataan politik atau siyasah antaranya merujuk kepada memimpin atau mentadbir manusia ke arah kebaikan. Siyasah terbahagi kepada dua :

Pertama, siyasah yang memimpin manusia menurut kehendak Syariah dan pemimpin bertindak memelihara agama serta mengurus dunia dengan agama.

Kedua, siyasah yang memimpin manusia menurut kehendak manusia dan menolak agama.

Maka, bagaimanalah urusan Islam itu boleh dipisahkan dengan politik. Kelak politik tanpa agama itu akan terdedah kepada perkara mungkar yang diharamkan oleh syara’.

Justeru itu politik mesti diluruskan dengan petunjuk Allah swt dan pedoman agama yang diwahyukan okeh Allah swt. Tidak mungkin politik boleh dipisahkan daripada agama.

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
14 Zulhijjah 1439 | 26 Ogos 2018 – HARAKAHDAILY 26/8/2018

KEWAFATAN mengejut Sultan Trenggono pada 1546M di medan perang Panarukan dalam menghadapi Blambangan telah memberikan kesan buruk kepada kedudukan Demak sebagai kuasa politik Islam. Perebutan kuasa yang berlaku telah merosakkan kestabilan politik dan mengundang krisis dalam keraton Demak. Krisis ini turut memberikan kesan yang besar terhadap keseluruhan perkembangan Islam di Nusantara. Ia bukan sahaja menyebabkan gerakan dakwah terhenti, tetapi juga telah mengundang campur tangan kuasa asing di Jawa. Kelemahan Raden Mukmin dalam menangani krisis politik yang berlaku dalam keraton Demak telah membawa kepada perang saudara yang menyebabkan ulamak-ulamak juga berselisih sesama sendiri, termasuk konflik pembunuhan Raden Mukmin (Sunan Prawoto) yang dikaitkan dengan rancangan asal Sunan Kudus. Seluruh konflik ini akhirnya meruntuhkan Demak dalam masa yang cepat.

Tempoh selama 71 tahun (1478-1549M) telah memperlihatkan kebangkitan Islam secara besar-besaran di Jawa, selepas tiga perempat daripada abad ke-15M, gerakan dakwah dipimpin oleh Majlis Dakwah Wali Songo, iaitu sejak 1404M. Namun ternyata, dengan kebangkitan Demak, api kebangkitan Islam membakar dengan cepat sehingga beberapa Kesultanan Islam wujud di bawah naungan Demak seperti Cirebon Dan Banten, manakala kawasan-kawasan lain turut di-Islam, termasuk kawasan Kepulauan Nusantara. Namun kebangkitan mendadak ini berjaya dibendung oleh Portugis melalui kegiatan ejen mereka yang memperalatkan kelemahan Sunan Prawoto dan krisis yang berlaku, bukan sahaja untuk menyekat perkembangan Demak, bahkan meruntuhkannya. Keruntuhan Demak ini walaupun bergantian dengan Pajang (1549-1586M) dan Mataram (1587-1755M), namun ternyata mereka tidaklah seunggul Demak, terutama dalam menghadapi serbuan penjahah Belanda mulai abad ke-17M.

Perebutan takhta dan krisis Keraton Demak

Sebaik sahaja kewafatan Sultan Trenggono pada 1546M, proses mengangkat Pangeran (Raja) telah tergendala kerana terdapat lapan calon pewaris, di mana baginda semua akan diangkat oleh 16 ulamak anggota Ahlul Halli Wal Aqdi. Ketika proses memilih pangeran ini sedang berjalan, Adipati Muslim Panarukan telah berperang dengan Adipati Cirebon, Kiyai Sedah kerana Adipati Cirebon tidak berpuas hati dengan Adipati Muslim yang bertindak ke atas perompak di pelabuhan Demak. Peperangan ini telah menghancurkan keseluruhan kota Demak, kecuali Masjid Agung Demak. Kerana itu, Raden Mukmin kemudiannya memindahkan pusat pemerintahan ke Gunung Prawoto. Setelah peperangan ini padam, Pate Sidayo (Adipati Sedayu) yang tidak termasuk dalam senarai lapan pewaris diangkat sebagai penguasa sementara Demak. Setelah itu, Raden Mukmin, putera Sutan Trenggono diangkat sebagai Sultan Demak keempat pada 1546M.

Beberapa tokoh seperti Arya Penangsang (Adipati Jipang atau sepupu Raden Mukmin) dan Jaka Tingkir (Adipati Pajang atau menantu Sultan Trenggono) adalah antara yang terlibat dalam pemilihan ini. Arya Penangsang adalah putera Raden Kikin (Sekar Seda Ing Lepen), kekanda Sultan Trenggono yang didakwa mati dibunuh oleh upahan Raden Mukmin, sedangkan Jaka Tingkir adalah anak Kebo Kenongo (Ki Ageng Pengging) yang dijatuhkan hukuman mati oleh Sunan Kudus atas tuduhan menganut ajaran Sheikh Siti Jenar dan merancang untuk memberontak terhadap Raden Patah. Bagasi sejarah mengenai konflik-konflik antara mereka telah menyulitkan para ulamak untuk memilih pewaris, sekali gus menimbulkan pula pertentangan antara Wali Songo. Saat memilih Pengeran ini, Sunan Giri Prapen (Giri III) telah mencalonkan Sunan Prawoto (Raden Mukmin) sebagai Sultan kerana baginda adalah putera Sultan Trenggono. Tetapi Sunan Kudus berpandangan Arya Penangsang, putera Raden Kikin lebih layak kerana dia adalah cucunda dari putera sulung Raden Patah yang lebih berwibawa untuk menggantikan Sultan Trenggono. Sunan Kalijaga sebaliknya melihat Jaka Tingkir lebih layak kerana kewibawaannya sebagai Adipati Pajang, sekali gus menantu Sultan Trenggono.

Pada akhir pemilihan itu, Sunan Prawoto telah terpilih, lalu diangkat sebagai Sultan Demak keempat. Sunan Kudus yang tidak berpuas hati telah bertindak membocorkan rahsia pembunuhan Raden Kikin kepada Arya Penangsang yang menyebabkan Adipati Jipang itu menghantar upahan untuk membunuh Sunan Prawoto. Sunan Kudus juga tidak senang dengan Sunan Prawoto kerana mengikuti langkah Sultan Trenggono yang telah melebihkan Sunan Kalijaga sebelumnya sehingga beliau melepaskan jawatan dalam Kerajaan Demak. Akibatnya, Arya Penangsang telah berjaya membunuh Sunan Prawoto dan permaisurinya pada 1549M, diikuti oleh pembunuhan ipar Sunan Prawoto, Pangeran Hadiri (suami Ratu Kalinyamat). Pengeran Hadiri dan Ratu Kalinyamat pada asalnya menemui Sunan Kudus untuk menuntut bela atas pembunuhan Sunan Prawoto, tetapi Sunan Kudus menganggap ia wajar kerana Sunan Prawoto terlibat membunuh Raden Kikin sebelumnya, setelah itu, Pengeran Hadiri pula dibunuh oleh Arya Penangsang. Arya Penangsang kemudiannya menjadi Raja Demak seketika, sebelum dibunuh oleh Adipati Pajang, Jaka Tingkir. Sebenarnya, ketiga-tiga mereka (Sunan Prawoto, Arya Penangsang dan Jaka Tingkir) adalah tokoh-tokoh agama yang merupakan murid Sunan Kudus.

Segundo Truco: Peranan ejen Sepanyol dalam keruntuhan Demak

Di sebalik krisis yang tercetus dalam keraton Demak, pemangkatan Sunan Prawoto sebagai Sultan Demak telah membawa kepada satu rancangan besar untuk melanjutkan penaklukan Empayar Demak. Kedudukan Sultan Trenggono sebagai "The Emperor of All the Islands in the Archipelago" telah membawa kepada cita-cita Sunan Prawoto untuk meng-Islamkan seluruh Nusantara dan menjadi "Segundo Truco" (Sultan Turki Kedua), seperti Khalifah di Istanbul. Sunan Prawoto berhasrat untuk menguasai semua kawasan yang belum di-Islamkan Nusantara, selain membebaskan wilayah yang diduduki oleh Portugis seperti Melaka, Ambon, Ternete dan juga Cebu. Dengan itu, Demak akan bergabung dengan Aceh dan Brunei untuk menjadi kuasa politik Islam di Nusantara, seperti Daulah Othmaniyah menguasai Rantau Asia Barat dan Afrika Utara. Sebagai langkah pertama, pada 1547M, baginda merancang untuk mengirim ekspedisi ke Sulawesi Selatan bagi meng-Islamkan Pulau Bugis itu, dan mengatur strategi melemahkan Portugis dengan menutup sumber makanan ke Melaka. Sunan Prawoto melihat penguasaan Demak ke atas Laut China Selatan, Laut Jawa, Selat Sunda dan Kepulauan Riau akan menghalang laluan perdagangan ke Melaka, kerana Utara Selat Melaka telah dikuasai oleh Aceh.

Menyedari rancangan besar ini, seorang pegawai Portugis, Manuel Pinto yang berada di Melaka, telah memaklumkan kepada Uskup Besar di Goa, India pada akhir 1548M, bahawa rancangan Pastor Vicente Viegas untuk menyebarkan Kristian di Sulawesi Selatan akan terhalang oleh tindakan Sunan Prawoto. Manuel Pinto kemudian bergerak ke Makasar, sebelum ke Demak menemui Sunan Prawoto. Portugis berusaha memanipulasikan pergolakan dalam pemilihan pewaris takhta dan konflik di kalangan Wali Songo untuk menyekat kemaraan Demak. Disebabkan krisis dalam keraton Demak, Sunan Prawoto menerima kehadiran ejen Portugis ini sebagai dukungan untuk menghadapi Arya Penangsang dan Sunan Kudus. Pinto kemudiannya mempengaruhi Sunan Prawoto supaya tidak bertindak ke atas Melaka dan tidak meluaskan pengaruh Demak ke Sulawesi, sebaliknya mengesyorkan supaya Sunan Prawoto memperkukuhkan kedudukannya sebagai Sultan Demak yang diancam oleh adipatinya dan pemimpin Wali Songo. Mendengar bujukan ejen Portugis ini, Sunan Prawoto menangguhkan rancangannya. Kerana permainan ejen Portugis inilah, perluasan wilayah tidak berlaku pada zaman Sunan Prawoto, dan baginda dianggap Sultan yang lemah.

Pembunuhan Sunan Prawoto dan keruntuhan Demak

Pergolakan politik di antara putera-putera keraton yang turut melibatkan para Wali Songo telah membawa kepada politik balas dendam. Sunan Kudus yang gagal mengangkat Arya Penangsang sebagai Sultan, telah membocorkan rahsia pembunuhan Raden Kikin kepada putera Raden Kikin, Arya Penangsang. Menurut Babad Jawa, ia berpunca dari kecenderungan Sunan Prawoto kepada Sunan Kalijaga, yang membuatkan Sunan Kudus iri hati. Akibatnya, Adipati Jipang itu telah mengupah Rangkud untuk membunuh Sunan Prawoto dan permaisurinya dengan keris Kiyai Bethok. Ratu Kalinyamat yang turut kehilangan suaminya, Pangeran Hadiri yang turut dibunuh oleh Arya Penangsang telah meminta bantuan iparnya, Jaka Tingkir untuk membalas dendam. Jaka Tingkir selaku Adipati Pajang cuba memberontak terhadap Arya Penangsang yang menjadi Raja Demak yang baru. Jaka Tingkir menawarkan hadiah tanah di Mentaok dan Pati kepada sesiapa yang dapat membunuh Arya Penangsang. Pemanahan, Penjawi Dan Danang Sutawijaya yang didukung oleh Juru Mrentani telah berhasil menewaskan Arya Penangsang dalam tahun 1549M juga, yang membolehkan Jaka Tingkir menjadi raja bergelar Sultan Hadiwijaya.

Putera Sunan Prawoto, Arya Pangiri kemudiannya dibesarkan oleh Ratu Kalinyamat, sedangkan Sultan Hadiwijaya (1549-1582M) telah memindahkan pusat pemerintahannya ke Pajang, yang sekali gus menamatkan Kerajaan Demak dan bermulanya sejarah Kerajaan Pajang. Arya Pangiri yang dilantik sebagai Adipati Demak telah menjadi Sultan Pajang yang kedua (1583-1586M). Dengan berdirinya Kerajaan Pajang pada 1549M, maka berakhirlah sejarah Kerajaan Demak (1478-1549M) yang sememangnya mempunyai jasa yang sangat besar terhadap perkembangan Islam di Nusantara. Konflik dalaman yang berakibat daripada perebutan takhta dan pergeseran para Wali Songo telah dimanipulasikan oleh ejen Portugis untuk menghalang kemajuan Demak. Akhirnya, dengan pembunuhan Sunan Prawoto pada 1549M, ia menjadi titik kehancuran bagi Demak. Raja-raja berikut termasuk Arya Penangsang dan Jaka Tingkir bukanlah Raja yang berdaulat di Demak, sehinggalah Jaka Tingkir mengisytiharkan penubuhan Kerajaan Pajang pada tahun yang sama, sekali gus mengesahkan bahawa riwayat Kerajaan Demak telah berakhir.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS - HARAKAHDAILY 26/8/2018

More Articles ...