KENYATAAN media ini merujuk kepada dua perkara yang saling berkaitan.

Pertama, tulisan seorang pemimpin Parti Amanah Negara (Kelantan) yang melampirkan sebahagian teks khutbah Aidil Adha Dewan Ulama' PAS Kelantan dalam media sosialnya.

Kedua, kenyataan Menteri di JPM (Agama) yang disiarkan dalam MalaysiaKini bertarikh 25 Ogos 2018 yang bertajuk, "Agama harus bebas dari politik, kata Mujahid".

Kedua-dua kenyataan ini cuba mengelirukan rakyat daripada isu pokok yang berlaku.

Khutbah Aidil Adha bukan saluran dakyah, menyebar fitnah dan menanam kebencian terhadap pemerintah dengan menggunakan sentimen agama seperti mana yang didakwa.

Merujuk kepada teks khutbah tersebut pada muka surat ke-7, "Keterlibatan mereka dalam aktiviti hubungan sejenis yang songsang dan menukar jantina samada lelaki kepada perempuan atau sebaliknya yang ditegah oleh agama Islam sepatutnya diambil tindakan tegas oleh pihak kerajaan bukan semakin melayan dan memenuhi tuntutan mereka".

Apakah sedutan teks khutbah ini dikatakan dakyah, fitnah dan menanam kebencian terhadap pemerintah? Sebaliknya apakah tindakan tegas yang telah diambil oleh kerajaan untuk membendung masalah LGBT, khususnya golongan transgender di negara ini?

Bagaimana sikap yang ditunjukkan oleh menteri ketika berdiskusi dengan aktivis transgender Saudara Nisha Ayub? Apa tindakan tegas menteri tentang majlis pra perkahwinan individu transgender?

Mengapa menteri agama tidak mengambil tindakan tegas dan berkesan terhadap penganjur parti gay terbesar yang akan diadakan penghujung bulan Ogos selama 3 hari di G Tower KL?

LGBT adalah realiti yang semakin parah di Malaysia. Tidak cukup hanya dialog dan kenyataan media sahaja tanpa mengambil tindakan tegas untuk mencegah perbuatan tersebut daripada berlarutan.

Kebejatan ini mesti sentiasa diingatkan kepada rakyat untuk menolak dengan tegas perlakuan sumbang yang diharamkan dalam Islam. Apa sahaja ruang untuk menimbulkan kesedaran mesti dimanfaatkan kerana golongan ini juga telah memanipulasi pelbagai cara untuk mempromosi budaya songsang mereka.

Kumpulan ini bukan sekadar melakukannya secara 'private' bahkan sudah berani mencabar pihak berautoriti agama di mahkamah.

Oleh sebab itu, tujuan berpolitik adalah untuk memartabatkan agama dan menjaga kemaslahatan ummah. Perkataan politik atau siyasah antaranya merujuk kepada memimpin atau mentadbir manusia ke arah kebaikan. Siyasah terbahagi kepada dua :

Pertama, siyasah yang memimpin manusia menurut kehendak Syariah dan pemimpin bertindak memelihara agama serta mengurus dunia dengan agama.

Kedua, siyasah yang memimpin manusia menurut kehendak manusia dan menolak agama.

Maka, bagaimanalah urusan Islam itu boleh dipisahkan dengan politik. Kelak politik tanpa agama itu akan terdedah kepada perkara mungkar yang diharamkan oleh syara’.

Justeru itu politik mesti diluruskan dengan petunjuk Allah swt dan pedoman agama yang diwahyukan okeh Allah swt. Tidak mungkin politik boleh dipisahkan daripada agama.

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
14 Zulhijjah 1439 | 26 Ogos 2018 – HARAKAHDAILY 26/8/2018

REALITI politik kita hari ini, rakyat diheret untuk sekadar menjadi pemuas dendam sesama politikus. Rakyat didorong untuk menyertai perkelahian antara politikus yang hakikatnya tidak berkaitan dengan kepentingan sebenar rakyat. Isu-isu yang mahu diwayangkan mestilah memanipulasi slogan-slogan rakyat demi mendapatkan sokongan rakyat.

Terlalu subur cara berfikir dalam politik, jika seteru politik mereka buat sesuatu kesalahan maka ia akan dianggap salah. Namun jika mereka sendiri buat perkara yang sama, tidak mengapa pula. Bermaksud segala kritikan bukan atas dasar prinsip, melainkan semata-mata kerana kepentingan mereka sahaja.

Eskapisme yang selalu dipraktikkan, apabila terdedahnya penyelewengan di pihak mereka sendiri, maka mereka akan mendedahkan pula salah laku pihak seteru yang lebih kurang sama. Reaksi tersebut demi menutup mulut seteru dan menyampaikan mesej bahawa jangan dakwa kami sedangkan kamu lebih kurang sama sahaja melakukan kesalahan seperti kami.

Senario ini membenarkan dakwaan seolah-olah dalam realiti politik, rakyat hanya ditawarkan untuk memilih politikus yang 2x5 sahaja autanya.

Jika politikus mencapai kejayaan, mereka beroleh hasil. Rakyat pula hanya dapat api dendam yang tidak berkesudahan. Sedangkan dendam hanya menghakis upaya rasional dalam berfikir. Maka tidak hairanlah hari ini dengan pelbagai penipuan demi penipuan, terlalu sukar bagi penyokong-penyokong politikus penipu untuk kembali ke pangkal jalan. Alat yang tidak sedar diperalat.

Inilah senario yang membimbangkan kita. Corak politik seperti ini akan menyebabkan rakyat meluat dengan politik dan serik untuk mempercayai ahli politik. Lantas rakyat akan pukul rata membuat kesimpulan bahawa politik adalah lembah kejahatan dan semua ahli politik adalah Syaitan di dalamnya.

Dari itu rakyat yang celik tetapi tidak berupaya mengubah keadaan, mula menjauhkan diri dari politik. Serik. Sedangkan politik merupakan tanggungjawab yang tidak boleh diabaikan. Apa yang pasti, kemelut ini hanya akan mensusutkan kualiti politik dalam sesebuah negara. Masyarakat Barat sudah dan sedang merasai penderitaan akibat hilang kepercayaan terhadap politik. Adakah kita sedang menyusul?

Kita perlu sedar bahawa faktor utama yang melatari respon dan reaksi politik, adalah berpunca dari ideologi yang dianut oleh sesebuah parti dan politikus. Selagi rakyat tidak dimatangkan dengan ilmu yang berpedomankan wahyu, selagi itulah mereka amat berpotensi menjadi mangsa kepada amalan politik jahiliah. Islam yang sebenar-benar Islam adalah satu-satunya jalan keluar kepada segala kemelut ini.

ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang
26 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 26/8/2018

SAYA berterima kasih kepada Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang dapat meluangkan masa hadir bersama kita pagi ini. Penghargaan dan terima kasih juga saya ucapkan kepada Pengarah dan seluruh kakitangan Jabatan Perikanan Negeri Terengganu, Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Marang dan seluruh warga nelayan Marang atas kerjasama yang sangat baik untuk menjayakan program ini. Belum terlambat juga untuk saya rakamkan ucapan syabas dan tahniah atas usaha PNK Marang mengapungkan dan menarik balik ke jeti bot saudara kita yang tenggelam di perairan Pulau Kapas bulan lepas.

Agenda kita pagi ini nak buah rumah ikan. Rumah mahal kita panggil tukun, rumah murah kos rendah kita buat unjam. Kita mendengar aduan nelayan pantai mengenai kurangnya hasil tangkapan ikan yang menjadi sumber rezeki. Pencerobohan nelayan asing dan pencerobohan bot pukat tunda di zon tangkapan nelayan pantai antara punca yang kita telah kenal pasti. Bot pukat kokok yang menceroboh masuk ke kawasan nelayan pantai bukan setakat dia kokok hasil laut, tapi habis bubu dan unjam dikokok sekali. Di tepi pantai Seberang Takir, seorang nelayan berusia sekitar 60 tahun menitis air mata mengadu masalah ini kepada saya.

Suara dari bawah ini kita telah angkat ke atas kerana urusan perlesenan dan penguatkuasaan berada dalam bidang kuasa Kerajaan Pusat. Hal urusan di laut melibatkan beberapa agensi dan jabatan seperti Jabatan Perikanan, Jabatan Laut dan Maritim Malaysia.

PNK Marang juga telah mengajukan permohonan kepada saya untuk dibina sebuah bilik sejuk beku, tempat baiki bot dan tempat simpanan bot enjin sangkut. Saya dah minta Pengarah LKIM agar permohonan ini dapat dimasukkan dalam bajet tahun depan insyaAllah. Doakan semoga dipermudahkan urusan pimpinan negeri kita dalam urusan mengembalikan royalti hak rakyat Terengganu.

Usaha kita melabuhkan unjam pagi ni ialah usaha segera jangka pendek dengan tujuan nak pujuk supaya ikan balik semula ke zon tangkapan nelayan pantai. Kita berusaha, berdoa dan bertawakal dengan keyakinan bahawa rezeki di darat, laut dan udara ialah milik Allah. Alhamdulillah sebanyak 51 unjam daun kelapa berjaya dilabuhkan menggunakan 17 buah bot milik ahli Persatuan Nelayan Kawasan Marang.

YB DR AZMAN IBRAHIM 
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu. - HARAKAHDAILY 26/8/2018

IMG 20180826 WA0004

IMG 20180826 WA0005

SIRAH Baginda S.A.W merakamkan beberapa dialog Nabi bersama pemuka Quraisy, Yahudi dan Ahli Kitab. Bahkan para Anbiya kesemuanya menggunakan method ini kepada kaumnya. Ia bertujuan mengajak umat yang tenggelam di dalam kekufuran supaya menyembah Allah Taala yang Esa dan meninggalkan perbuatan jahiliah. Ada di kalangan mereka yang diberikan hidayah, dan masih ramai lagi yang terus berada di dalam kekufuran. Allah berfirman dalam Surah an-Nahl ayat 36:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ

Di antara dialog yang menghasilkan iman ialah perbualan Baginda S.A.W bersama 'Adi bin Hatim at-Tha'i.

Siapakah 'Adi bin Hatim at-Tha-i?

Beliau merupakan seorang penganut Kristian aliran Rukusiah. Dikenali sebagai seorang yang amat dermawan, seorang yang dihormati di kalangan kaumnya. Pernah dikisahkan, bahawa beliau dikunjungi oleh orang ke rumahnya, lalu dengan sifatnya yang pemurah, menyembelih kudanya untuk dijamu kepada tetamu yang datang. Rupa-rupanya kedatangan tetamu tersebut bertujuan membeli kuda kepunyaannya (yang telah dijamu).

Namun begitu, 'Adi bin Hatim amat membenci Nabi S.A.W. Apabila diketahui kedatangan bala tentera umat Islam ke perkampungannya, terus 'Adi bergegas menuju ke Syam untuk menyelamatkan diri dan bergabung bersama Kristian di sana hingga menyebabkan ada di kalangan ahli keluarganya yang ditinggalkan lalu ditawan oleh tentera Islam.

Selepas Pembukaan Negara Islam Madinah, Qabilah at-Tha'i merupakan puak yang tidak mengikat perjanjian dengan Islam dan tidak menyerah diri kepada Islam. Lalu diutuskan bala tentera yang diketuai oleh Saidina Ali untuk menyerang. Tentera Islam berjaya mengalahkan mereka dengan mudah dan menawan ramai daripada kalangan mereka termasuklah adik perempuan 'Adi bin Hatim. Akhirnya, adik perempuan 'Adi dibebaskan dan disyaratkan untuk membawa ahli keluarga mereka yang dipercayai untuk bertemu dengan Nabi S.A.W. Adik perempuannya berjaya menemui 'Adi di Syam dan meminta supaya 'Adi bertemu Nabi S.A.W di Madinah.

Kata adiknya:

“Pergilah bertemu Muhammad, andai dia benar seorang Nabi, kau akan mendapat kelebihan daripadanya, sekiranya dia seorang Raja, nescaya kau akan mendapat kebaikan juga darinya.”

Lalu 'Adi menuju ke Madinah dengan memakai pakaian seorang Paderi dan digantung salib di dadanya.

'Adi bin Hatim bertemu Nabi S.A.W

Apabila Baginda S.A.W melihat 'Adi, terus dibacakan padanya ayat berikut:

اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ

“Mereka menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli ugama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah.”

(at-Taubah: 31)

Ayat ini dibacakan kepada 'Adi disebabkan teguran Nabi S.A.W kepadanya yang mempelajari al-Kitab tetapi diselewengkan iaitu dengan mengambil satu perempat daripada harta rampasan perang untuk kegunaannya (pemerintah) sedangkan ia dilarang oleh agamanya.

Kemudian Nabi S.A.W menyebutkan 3 perkara dijanjikan kepada 'Adi yang akhirnya membawa kepada peng-Islaman beliau: 

i.     Nabi menjanjikan suatu hari nanti Islam akan diberikan kemenangan dan kekayaan yang melimpah ruah hingga tiada lagi yang layak menerima zakat.

ii.     Parsi (Kota Hirah) akan ditawan oleh umat Islam.

iii.     Perempuan berjalan seorang diri dari Parsi menuju ke Makkah dengan aman tanpa sebarang gangguan dan ancaman.

'Adi bin Hatim terus memeluk Islam. Ketika zaman pemerintahan Umar al-Khattab, 'Adi mengakui di hadapan Umar bahawa beliau telah menyaksikan dua daripada janji tersebut dan meyakini bahawa janji Nabi S.A.W yang ketiga juga akan berlaku.

Ketika peristiwa Riddah pada zaman Abu Bakar, 'Adi juga di antara individu yang memujuk Qabilah-qabilah Arab yang murtad untuk kembali kepada Islam. Menurut satu riwayat, 'Adi bin Hatim wafat pada tahun 97h ketika umurnya 127 tahun.

Pengajaran

●     Sewajarnya umat Islam hari ini mencontohi kaedah dialog Nabi S.A.W yang jelas menekankan mesej aqidah dan ketuhanan sebagai asas mengajak orang kepada Islam. Dalam berdialog juga mestilah Islam menjadi dominan sebagaimana Nabi S.A.W menguasai 'Adi bin Hatim.

●     Dialog bertujuan meyakinkan orang akan kebenaran Islam, lalu dia beriman. Bukan kita yang terikut apatah lagi mengeluarkan hujah yang mengelirukan mad`u yang akhirnya merosakkan umat.

●     Dialog juga menyebutkan apa yang dijanjikan oleh Allah dan Rasul secara pasti melalui al-Quran dan Sunnah, bukannya melontarkan janji-janji manis mahupun palsu untuk dilihat membawa imej yang sederhana walhal longgar dalam pelaksanaan dasar.

●     Tokoh pendebat atau dialog antara agama yang amat baik untuk dicontohi pada zaman ini antaranya Sh. Ahmad Deedat (almarhum), Dr Zakir Naik, Saudara Shah Kirit, dan saudara Firdaus Wong.

●     Akan ada yang menolak dakwah kita, ia adalah lumrah. Bukan bermakna semata-mata dakwah ditolak, kita dikira gagal dalam berdakwah, sebaliknya diteruskan dan dibaiki.

●     Ia bukan semata-mata menjadikan dialog sebagai satu budaya, bahkan pembudayaan ilmu hingga dialog itu menjadi satu kebiasaan dan salah satu daripada ruang dakwah. Ini kerana ada yang gemar membuat program dialog, walhal tidak bersedia dengan hujah.

●     Imej yang baik juga merupakan sebahagian daripada daya tarikan. Ia bukan setakat pakaian yang kemas, bahkan penampilan yang merendah diri, menghormati orang lain dan berbicara dengan baik. Itu juga yang membekas di hati 'Adi bin Hatim tatkala bersama Nabi S.A.W. 'Adi menyebutkan:

“Ketika aku menuju ke rumahnya (rumah Nabi), terserempak dengan seorang perempuan tua, lalu Baginda berhenti dan berbicara dengannya untuk menunaikan hajat perempuan tersebut, lalu aku menyebut pada diriku sendiri, demi Allah, ini bukan seorang Raja.”

Rujukan 

●     Feqh Sirah Dr Ramadhan al-Buthi

●     Kuliah Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang sekitar kisah 'Adi bin Hatim

●     Kisah Islam 'Adi bin Hatim Dr Raghib as-Sarjani

MOHD ADLAN MOKHTARUDDIN
26 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 26/8/2018

KEWAFATAN mengejut Sultan Trenggono pada 1546M di medan perang Panarukan dalam menghadapi Blambangan telah memberikan kesan buruk kepada kedudukan Demak sebagai kuasa politik Islam. Perebutan kuasa yang berlaku telah merosakkan kestabilan politik dan mengundang krisis dalam keraton Demak. Krisis ini turut memberikan kesan yang besar terhadap keseluruhan perkembangan Islam di Nusantara. Ia bukan sahaja menyebabkan gerakan dakwah terhenti, tetapi juga telah mengundang campur tangan kuasa asing di Jawa. Kelemahan Raden Mukmin dalam menangani krisis politik yang berlaku dalam keraton Demak telah membawa kepada perang saudara yang menyebabkan ulamak-ulamak juga berselisih sesama sendiri, termasuk konflik pembunuhan Raden Mukmin (Sunan Prawoto) yang dikaitkan dengan rancangan asal Sunan Kudus. Seluruh konflik ini akhirnya meruntuhkan Demak dalam masa yang cepat.

Tempoh selama 71 tahun (1478-1549M) telah memperlihatkan kebangkitan Islam secara besar-besaran di Jawa, selepas tiga perempat daripada abad ke-15M, gerakan dakwah dipimpin oleh Majlis Dakwah Wali Songo, iaitu sejak 1404M. Namun ternyata, dengan kebangkitan Demak, api kebangkitan Islam membakar dengan cepat sehingga beberapa Kesultanan Islam wujud di bawah naungan Demak seperti Cirebon Dan Banten, manakala kawasan-kawasan lain turut di-Islam, termasuk kawasan Kepulauan Nusantara. Namun kebangkitan mendadak ini berjaya dibendung oleh Portugis melalui kegiatan ejen mereka yang memperalatkan kelemahan Sunan Prawoto dan krisis yang berlaku, bukan sahaja untuk menyekat perkembangan Demak, bahkan meruntuhkannya. Keruntuhan Demak ini walaupun bergantian dengan Pajang (1549-1586M) dan Mataram (1587-1755M), namun ternyata mereka tidaklah seunggul Demak, terutama dalam menghadapi serbuan penjahah Belanda mulai abad ke-17M.

Perebutan takhta dan krisis Keraton Demak

Sebaik sahaja kewafatan Sultan Trenggono pada 1546M, proses mengangkat Pangeran (Raja) telah tergendala kerana terdapat lapan calon pewaris, di mana baginda semua akan diangkat oleh 16 ulamak anggota Ahlul Halli Wal Aqdi. Ketika proses memilih pangeran ini sedang berjalan, Adipati Muslim Panarukan telah berperang dengan Adipati Cirebon, Kiyai Sedah kerana Adipati Cirebon tidak berpuas hati dengan Adipati Muslim yang bertindak ke atas perompak di pelabuhan Demak. Peperangan ini telah menghancurkan keseluruhan kota Demak, kecuali Masjid Agung Demak. Kerana itu, Raden Mukmin kemudiannya memindahkan pusat pemerintahan ke Gunung Prawoto. Setelah peperangan ini padam, Pate Sidayo (Adipati Sedayu) yang tidak termasuk dalam senarai lapan pewaris diangkat sebagai penguasa sementara Demak. Setelah itu, Raden Mukmin, putera Sutan Trenggono diangkat sebagai Sultan Demak keempat pada 1546M.

Beberapa tokoh seperti Arya Penangsang (Adipati Jipang atau sepupu Raden Mukmin) dan Jaka Tingkir (Adipati Pajang atau menantu Sultan Trenggono) adalah antara yang terlibat dalam pemilihan ini. Arya Penangsang adalah putera Raden Kikin (Sekar Seda Ing Lepen), kekanda Sultan Trenggono yang didakwa mati dibunuh oleh upahan Raden Mukmin, sedangkan Jaka Tingkir adalah anak Kebo Kenongo (Ki Ageng Pengging) yang dijatuhkan hukuman mati oleh Sunan Kudus atas tuduhan menganut ajaran Sheikh Siti Jenar dan merancang untuk memberontak terhadap Raden Patah. Bagasi sejarah mengenai konflik-konflik antara mereka telah menyulitkan para ulamak untuk memilih pewaris, sekali gus menimbulkan pula pertentangan antara Wali Songo. Saat memilih Pengeran ini, Sunan Giri Prapen (Giri III) telah mencalonkan Sunan Prawoto (Raden Mukmin) sebagai Sultan kerana baginda adalah putera Sultan Trenggono. Tetapi Sunan Kudus berpandangan Arya Penangsang, putera Raden Kikin lebih layak kerana dia adalah cucunda dari putera sulung Raden Patah yang lebih berwibawa untuk menggantikan Sultan Trenggono. Sunan Kalijaga sebaliknya melihat Jaka Tingkir lebih layak kerana kewibawaannya sebagai Adipati Pajang, sekali gus menantu Sultan Trenggono.

Pada akhir pemilihan itu, Sunan Prawoto telah terpilih, lalu diangkat sebagai Sultan Demak keempat. Sunan Kudus yang tidak berpuas hati telah bertindak membocorkan rahsia pembunuhan Raden Kikin kepada Arya Penangsang yang menyebabkan Adipati Jipang itu menghantar upahan untuk membunuh Sunan Prawoto. Sunan Kudus juga tidak senang dengan Sunan Prawoto kerana mengikuti langkah Sultan Trenggono yang telah melebihkan Sunan Kalijaga sebelumnya sehingga beliau melepaskan jawatan dalam Kerajaan Demak. Akibatnya, Arya Penangsang telah berjaya membunuh Sunan Prawoto dan permaisurinya pada 1549M, diikuti oleh pembunuhan ipar Sunan Prawoto, Pangeran Hadiri (suami Ratu Kalinyamat). Pengeran Hadiri dan Ratu Kalinyamat pada asalnya menemui Sunan Kudus untuk menuntut bela atas pembunuhan Sunan Prawoto, tetapi Sunan Kudus menganggap ia wajar kerana Sunan Prawoto terlibat membunuh Raden Kikin sebelumnya, setelah itu, Pengeran Hadiri pula dibunuh oleh Arya Penangsang. Arya Penangsang kemudiannya menjadi Raja Demak seketika, sebelum dibunuh oleh Adipati Pajang, Jaka Tingkir. Sebenarnya, ketiga-tiga mereka (Sunan Prawoto, Arya Penangsang dan Jaka Tingkir) adalah tokoh-tokoh agama yang merupakan murid Sunan Kudus.

Segundo Truco: Peranan ejen Sepanyol dalam keruntuhan Demak

Di sebalik krisis yang tercetus dalam keraton Demak, pemangkatan Sunan Prawoto sebagai Sultan Demak telah membawa kepada satu rancangan besar untuk melanjutkan penaklukan Empayar Demak. Kedudukan Sultan Trenggono sebagai "The Emperor of All the Islands in the Archipelago" telah membawa kepada cita-cita Sunan Prawoto untuk meng-Islamkan seluruh Nusantara dan menjadi "Segundo Truco" (Sultan Turki Kedua), seperti Khalifah di Istanbul. Sunan Prawoto berhasrat untuk menguasai semua kawasan yang belum di-Islamkan Nusantara, selain membebaskan wilayah yang diduduki oleh Portugis seperti Melaka, Ambon, Ternete dan juga Cebu. Dengan itu, Demak akan bergabung dengan Aceh dan Brunei untuk menjadi kuasa politik Islam di Nusantara, seperti Daulah Othmaniyah menguasai Rantau Asia Barat dan Afrika Utara. Sebagai langkah pertama, pada 1547M, baginda merancang untuk mengirim ekspedisi ke Sulawesi Selatan bagi meng-Islamkan Pulau Bugis itu, dan mengatur strategi melemahkan Portugis dengan menutup sumber makanan ke Melaka. Sunan Prawoto melihat penguasaan Demak ke atas Laut China Selatan, Laut Jawa, Selat Sunda dan Kepulauan Riau akan menghalang laluan perdagangan ke Melaka, kerana Utara Selat Melaka telah dikuasai oleh Aceh.

Menyedari rancangan besar ini, seorang pegawai Portugis, Manuel Pinto yang berada di Melaka, telah memaklumkan kepada Uskup Besar di Goa, India pada akhir 1548M, bahawa rancangan Pastor Vicente Viegas untuk menyebarkan Kristian di Sulawesi Selatan akan terhalang oleh tindakan Sunan Prawoto. Manuel Pinto kemudian bergerak ke Makasar, sebelum ke Demak menemui Sunan Prawoto. Portugis berusaha memanipulasikan pergolakan dalam pemilihan pewaris takhta dan konflik di kalangan Wali Songo untuk menyekat kemaraan Demak. Disebabkan krisis dalam keraton Demak, Sunan Prawoto menerima kehadiran ejen Portugis ini sebagai dukungan untuk menghadapi Arya Penangsang dan Sunan Kudus. Pinto kemudiannya mempengaruhi Sunan Prawoto supaya tidak bertindak ke atas Melaka dan tidak meluaskan pengaruh Demak ke Sulawesi, sebaliknya mengesyorkan supaya Sunan Prawoto memperkukuhkan kedudukannya sebagai Sultan Demak yang diancam oleh adipatinya dan pemimpin Wali Songo. Mendengar bujukan ejen Portugis ini, Sunan Prawoto menangguhkan rancangannya. Kerana permainan ejen Portugis inilah, perluasan wilayah tidak berlaku pada zaman Sunan Prawoto, dan baginda dianggap Sultan yang lemah.

Pembunuhan Sunan Prawoto dan keruntuhan Demak

Pergolakan politik di antara putera-putera keraton yang turut melibatkan para Wali Songo telah membawa kepada politik balas dendam. Sunan Kudus yang gagal mengangkat Arya Penangsang sebagai Sultan, telah membocorkan rahsia pembunuhan Raden Kikin kepada putera Raden Kikin, Arya Penangsang. Menurut Babad Jawa, ia berpunca dari kecenderungan Sunan Prawoto kepada Sunan Kalijaga, yang membuatkan Sunan Kudus iri hati. Akibatnya, Adipati Jipang itu telah mengupah Rangkud untuk membunuh Sunan Prawoto dan permaisurinya dengan keris Kiyai Bethok. Ratu Kalinyamat yang turut kehilangan suaminya, Pangeran Hadiri yang turut dibunuh oleh Arya Penangsang telah meminta bantuan iparnya, Jaka Tingkir untuk membalas dendam. Jaka Tingkir selaku Adipati Pajang cuba memberontak terhadap Arya Penangsang yang menjadi Raja Demak yang baru. Jaka Tingkir menawarkan hadiah tanah di Mentaok dan Pati kepada sesiapa yang dapat membunuh Arya Penangsang. Pemanahan, Penjawi Dan Danang Sutawijaya yang didukung oleh Juru Mrentani telah berhasil menewaskan Arya Penangsang dalam tahun 1549M juga, yang membolehkan Jaka Tingkir menjadi raja bergelar Sultan Hadiwijaya.

Putera Sunan Prawoto, Arya Pangiri kemudiannya dibesarkan oleh Ratu Kalinyamat, sedangkan Sultan Hadiwijaya (1549-1582M) telah memindahkan pusat pemerintahannya ke Pajang, yang sekali gus menamatkan Kerajaan Demak dan bermulanya sejarah Kerajaan Pajang. Arya Pangiri yang dilantik sebagai Adipati Demak telah menjadi Sultan Pajang yang kedua (1583-1586M). Dengan berdirinya Kerajaan Pajang pada 1549M, maka berakhirlah sejarah Kerajaan Demak (1478-1549M) yang sememangnya mempunyai jasa yang sangat besar terhadap perkembangan Islam di Nusantara. Konflik dalaman yang berakibat daripada perebutan takhta dan pergeseran para Wali Songo telah dimanipulasikan oleh ejen Portugis untuk menghalang kemajuan Demak. Akhirnya, dengan pembunuhan Sunan Prawoto pada 1549M, ia menjadi titik kehancuran bagi Demak. Raja-raja berikut termasuk Arya Penangsang dan Jaka Tingkir bukanlah Raja yang berdaulat di Demak, sehinggalah Jaka Tingkir mengisytiharkan penubuhan Kerajaan Pajang pada tahun yang sama, sekali gus mengesahkan bahawa riwayat Kerajaan Demak telah berakhir.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS - HARAKAHDAILY 26/8/2018

“SEMEMANGNYA bukan kerana kemurahan hati penjual daging, pembancuh air atau pembuat roti, kami dapat menikmati makan malam, tetapi kerana kepentingan diri mereka sendiri. Kami menyapa mereka, bukan sebab perikemanusiaan mereka tetapi kerana sikap mereka yang menyayangi diri mereka sendiri, dan tidak pernah berbicara dengan mereka mengenai keperluan kami, tetapi mengenai kelebihan mereka” -Adam Smith ( 1723-1790).

Pengumuman Perdana Menteri bahawa projek ECRL mungkin akan dibatalkan seakan mimpi buruk kepada seluruh rakyat Kelantan dan Pantai Timur. Kalaupun projek zaman Najib ini punyai sejuta masalah dan ketirisan, namun hasrat bekas Perdana Menteri sedikit memberi rasa gembira kepada rakyat Kelantan dan Pantai Timur. Kami diberi harapan bahawa kami tidak lagi diabaikan.

Tinggal kini ada satu lagi berita harapan kepada rakyat Kelantan iaitu projek Lebuh Raya Central Spin Road khususnya dari Kota Bharu - Kuala Krai - Gua Musang. Dalam persidangan pertama Dewan Rakyat baru-baru ini saya sudah bangkitkan supaya projek lebuh raya ini wajib dipercepatkan. Pakej atau fasa pembinaan perlu berjalan serentak.

Projek yang sepatutnya bermula awal 90-an ketika Rancangan Malaysia ke-5 ini tertangguh sehingga kini. Perlu diingatkan, pengumuman projek ini dibuat dahulu adalah ketika zaman Perdana Menteri ke-4 yang kini kembali menjadi Perdana ke-7.

Setakat ini hanya pakej 1B (Pasir Hor - Kadok) saja yang baru siap sepenuhnya dan dibuka kepada umum.

Musim cuti perayaan seperti ini jalan Kota Bharu - Kuala Krai memang terlalu amat sesak. Jika awal cuti pengguna yang melalui jalan menghala ke Kota Bharu akan ‘make jem’. Manakala bagi perantau dan rakyat Kelantan akan mengalami kedua-dua keadaan; kata orang Kelantan “make jem kedua-dua tapey”.

Pengumuman PM berkaitan ECRL dibatalkan, sepatutnya digantikan dengan pengumuman lain yang lebih menggembirakan rakyat Kelantan iaitu mempercepatkan pembinaan lebuh raya ini.

Rakyat akan lebih berterima kasih jika ianya menjadi keutamaan kerajaan. Mungkin juga sikit sebanyak boleh melupakan penderaan terhadap Kelantan bermula oleh PM ke-4 dulu lagi dengan pendekatan baru yang lebih lunak oleh PM ke-7 ini.

Apakah penderaan ini masih berkait rapat dengan keputusan rakyat Kelantan kekal memilih PAS? Walhal kita semua melaung dan mengagungkan prinsip demokrasi? Dalam masa yang sama rakyat Kelantan juga adalah pembayar cukai yang sama?

Firman Allah Taala:

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.”

[an-Nahl: 90]

ABDUL LATIFF ABDUL RAHMAN
Ahli Parlimen Kuala Krai
14 Zulhijjah 1439
26 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 26/8/2018

TAHNIAH  Dr Muhammed Abdul Khalid di atas pelantikan sebagai Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri.

Saya mula mengenali beliau di dalam beberapa taklimat ekonomi yang saya hadiri, dan berasa kagum dengan CV beliau yang agak 'impressive'.

Beliau terkenal dengan keberanian untuk menegur dasar ekonomi kerajaan terdahulu, di samping pendedahan hasil kajian yang membuka mata semua pihak.

Diharapkan beliau terus konsisten menegur kerajaan hari ini, khususnya dalam isu yang diperjuangkan beliau seperti jurang kaya miskin, hutang kerajaan, dan agihan perbelanjaan kerajaan.

Kepada Dr Muhammed, selamat maju jaya.

Syahir Sulaiman
Pengarah Strategi DPPM – HARAKAHDAILY 25/8/2018

More Articles ...