PAS mengucapkan takziah kepada keluarga Dr. Ishaq Farhan yang telah kembali ke rahmatullah. Beliau merupakan pimpinan Jabhat al-'Amal al-Islami Jordan yang pernah memegang jawatan Menteri Pendidikan dan Presiden Universiti Jordan dan Universiti Swasta Zarqa.

Marilah kita mendoakan semoga ruh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Semoga keluarga almarhum juga diberi kesabaran dan ketabahan di atas ujian yang menimpa.

ABDUL HADI AWANG
Naib Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia
Presiden PAS - HARAKAHDAILY 18/7/2018

ishaq

MAJLIS Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) dan bersama-sama gabungan 300 NGO Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) telah bersiap sedia untuk menggerakkan himpunan bantahan rakyat secara besar-besaran kepada Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang tegar dan tidak mahu menarik balik kenyataan beliau mengiktiraf UEC yang beliau telah buat pada 12 Julai lalu di PICC Putrajaya.

Himpunan ini akan disertai oleh semua lapisan tokoh-tokoh pendidikan, bahasa, ahli akademik, NGO-NGO, tokoh sejarah, ahli masyarakat dan ahli-ahli politik.

Himpunan bantahan ini merupakan simbol sejarah kepada rakyat dan negara bahawa UEC tidak sekali-kali dibenarkan untuk diiktiraf di dalam sistem kerangka Pendidikan Kebangsaan.

Diseru semua pimpinan dan rakyat yang cintakan Bahasa Kebangsaan dan Sistem Pendidikan Kebangsaan agar dapat bersama-sama dalam perhimpunan yang bersejarah ini.

MAPPIM dan UMMAH menyangkal dakwaan Menteri Pendidikan yang menyatakan bahawa golongan yang menentang UEC adalah 'prejudis', ini suatu kenyataan seorang Menteri yang menghina pejuang bahasa, pendidikan dan sejarawan.

Maka MAPPIM dan UMMAH mencabar dan bersedia menyediakan tempat kepada Menteri Pendidikan untuk berdebat pada bila-bila masa dengan tokoh-tokoh bahasa, pendidikan, sejarah, undang-undang dan NGO-NGO bagi melihat secara objektif dan berfakta bagaimana UEC akan memberi kesan dan malapetaka kepada Sistem Pendidikan Kebangsaan.

Sikap tegar Menteri Pendidikan untuk mengiktiraf UEC sehingga masih lagi tidak membayangkan untuk menarik semula kenyataan beliau sehingga tempoh yang diberikan (7 hari - sehingga 21hb Julai ini) akan meningkatkan lagi semangat rakyat untuk berhimpun pada 28hb nanti.

MOHD ZAI MUSTAFA
Ketua Eksekutif MAPPIM
Ahli Jawatankuasa Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) - HARAKAHDAILY 18/7/2018

KERAJAAN Pakatan Harapan harus rasa bersalah dan malu kerana gagal memulihkan ekonomi negara dan mengurangkan beban kos sara hidup rakyat sepanjang 60 hari memerintah negara.

Bermula dengan manipulasi hutang RM1 trilion, tidak mengurangkan kadar tol, tidak mengurangkan harga petrol, menaikkan tarif elektrik bukan domestik, melakukan u-turn pembayaran PTPTN, melakukan u-turn projek mega ECRL dan LRT3 dan yang terbaru memperkenalkan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sebanyak 10% dan 6%.

Apa beza Pakatan Harapan dengan Barisan Nasional? PH tandus idea untuk membina semula ekonomi negara.

Pakej kegagalan ini secara langsung telah membebankan rakyat kebanyakan khususnya golongan M40 dan B40.

Indeks Harga Pengguna (IHP) pada bulan Jun 2018 telah menunjukkan peningkatan 0.8% berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Ini bermakna kenaikan tarif elektrik pada bulan Julai dan disusuli dengan SST pada bulan September akan terus melonjakkan bebanan hidup rakyat.

Pakatan Harapan telah mengkhianati manifesto sendiri dan menipu majoriti rakyat Malaysia.

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) konsisten menolak SST 10% dan 6% serta GST 6% pada sebelum dan selepas PRU ke-14. PAS mempunyai tawaran lebih baik untuk diperkenalkan kepada rakyat.

PAS bercadang untuk mengenakan Cukai Simpanan Korporat dan Cukai Pegangan Saham hanya sebanyak 2.5% sahaja. Itupun kedua-dua cadangan cukai ini tidak membebankan rakyat amnya yang terdiri dalam kalangan M40 dan B40 kerana ia bukan cukai kepenggunaan.

Malah diunjurkan sekiranya kedua-dua cukai ini dilaksanakan, kerajaan boleh memperoleh sekitar RM40 hingga RM50 bilion setahun iaitu jumlah yang lebih tinggi daripada kutipan GST dan SST serta tidak meletakkan pergantungan sepenuhnya kepada pendapatan hasil petroleum negara.

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
5 Zulkaedah 1439 | 18 Julai 2018 – HARAKAHDAILY 18/7/2018

DI antara sikap Saidina Umar al-Khattab yang menjadi perhatian adalah keteguhan beliau berpegang dengan al-Quran dan as-Sunnah.

Beliau sangat tegas terhadap para pimpinan umat Islam ketika beliau bertugas sebagai Khalifah.

Berikut merupakan petikan khutbah Umar R.A kepada rakyat jelata;

يَأَيُّهَا النَّاسُ ، إِنِّي وَاللَّهِ مَا أُرْسِلُ إِلَيْكُمْ عُمَّالا لِيَضْرِبُوا أَبْشَارَكُمْ ، وَلا لِيَأْخُذُوا أَمْوَالَكُمْ ، وَلَكِنِّي أُرْسِلُهُمْ إِلَيْكُمْ لِيُعَلِّمُوكُمْ دِينَكُمْ وَسُنَّتَكُمْ ، فَمَنْ فُعِلَ بِهِ شَيْءٌ سِوَى ذَلِكَ فَلْيَرْفَعْهُ إِلَيَّ ، فَوَالَّذِي نَفْسُ عُمَرَ بِيَدِهِ لأُقِصَّنَّهُ مِنْهُ ، فَوَثَبَ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ ، فَقَالَ : يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَرَأَيْتُكَ إِنْ كَانَ رَجُلٌ مِنْ أُمَرَاءِ الْمُسْلِمِينَ عَلَى رَعِيَّةٍ ، فَأَدَّبَ بَعْضَ رَعِيَّتِهِ إِنَّكَ لَتُقِصَّهُ مِنْهُ ؟ قَالَ : إِي وَالَّذِي نَفْسُ عُمَرَ بِيَدِهِ ، إِذًا لأُقِصَّنَّهُ مِنْهُ ، وَكَيْفَ لا أُقِصَّهُ مِنْهُ ، وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُقِصُّ مِنْ نَفْسِهِ

 

"Wahai sekalian manusia, ketahuilah sesungguhnya aku, -demi Allah- tidak mengutuskan pegawaiku kepada kalian agar mereka memukul tubuh badan kalian, tidak juga untuk mengambil harta benda kalian. Akan tetapi aku mengirim mereka kepada kalian agar diajarkan agama kalian dan sunnah Nabi S.A.W Maka barang siapa diperlakukan oleh pegawaiku dengan tindakan yang tidak aku perintahkan, maka hendaklah dia melaporkan aduan tersebut kepadaku”.

Demi Allah yang menggenggam jiwaku, apabila perkara tersebut terjadi, aku akan melaksanakan qisas terhadapnya.

Lalu Amru bin al-Aas membalas ucapan Umar R.A dengan berkata;

“Wahai Amirul Mukminin, bagaimana pandanganmu jika ada seorang pemimpin muslim melakukan pelanggaran terhadap rakyat sedangkan dia juga pernah berjasa mendidik rakyatnya dengan baik, apakah engkau akan tetap mengqisasnya?”

Jawab Umar R.A ;

 

“Demi Zat yang menggenggam jiwa Umar R.A, apabila keadaan itu berlaku, aku benar-benar akan melaksanakan qisas. Bagaimana aku tidak melaksanakan qisas terhadapnya sedangkan aku telah melihat Rasulullah S.A.W sendiri mengqisas diri Baginda sendiri?”

(Rujuk Tarikh at-Tobari)

Daripada petikan ucapan tersebut, dapat kita fahami bahawa;

  •      Pemimpin bertugas mendidik pengikut perihal agama dan sunnah Nabi S.A.W
  •      Pemimpin tidak sepatutnya menganiaya dan menekan orang bawahan.
  •      Pemimpin tidak boleh merampas harta rakyat sesuka hati mereka.
  •      Pemimpin yang seleweng layak diqisas. Jika tidak di dunia, kita akan mendakwa mereka di akhirat kelak.
  •      Pemimpin mesti adil. Tidak mengenakan pelbagai peraturan hanya kepada orang bawahan sedangkan dirinya terlepas dari peraturan tersebut.

Peribadi seperti inilah yang telah dimuliakan Allah dengan pembukaan Baitul Maqdis.

Bahkan keadilan Umar R.A menjadikan beliau dihormati kawan dan lawan.

Sungguh kita hari ini perlu meneliti sejarah kegemilangan Islam.

SOFIA ALWANI

17 Julai 2018 -HARAKAHDAILY 18/7/2018

KEPUTUSAN Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) bukan hanya telah melahirkan sebuah kerajaan baru di peringkat Persekutuan tetapi ia juga sebenarnya mencetuskan satu fenomena baru yang tidak pernah berlaku dalam negara sebelum ini. Fenomena inilah, baik atau buruk sedang ditanggung dan dirasai kesannya oleh rakyat Malaysia khususnya umat Melayu Islam.

Pakatan Harapan atau PH menguasai kerajaan Persekutuan dengan dengan memenangi 124 kerusi Parlimen daripada 222 yang dipertandingkan, cukup untuk membentuk kerajaan. Kerajaan PH yang punya majoriti inilah bakal memerintah negara dan menentukan dasar dan hala tuju negara buat lima tahun yang akan datang.

Buat pertama kali dalam sejarah Malaysia yang punya lebih 61.7 peratus penduduk Bumiputera dan lebih 61.3 peratus rakyat beragama Islam, majoriti yang dikuasai kerajaan PH hari ini tidak mencermin majoriti penduduk dan penganutnya.

Pemusatan kuasa dalam kaedah majority rule hari ini unik di Malaysia bilamana majoriti yang diperolehi oleh parti pemerintah tidak lagi mewakili penduduk majoriti. Daripada 124 kerusi yang dimenangi PH pada PRU lalu, hanya 58 ahli parlimennya beragama Islam, manakala 66 terdiri dari bukan Islam.

Dalam erti kata lain majoriti kuasa yang memimpin dan menguasai negara hari ini adalah majoriti bukan Melayu/Islam, iaitu pemisahan dari status quo sejak dari merdeka.

Ia walau bagaimanapun bukannya satu jenayah atau kesalahan, cuma masalahnya mereka yang berkuasa sebenarnya datang dari kelompok minoriti. Ujiannya mampukah kelompok minoriti yang memegang kuasa majoriti ini berupaya memberikan keadilan, kesaksamaan dan tidak meletakkan nafsu politik mereka mengatasi kepentingan rakyat majoriti?

Bagaimana perkara ini boleh berlaku, soalan ini perlu diajukan kepada para pengundi yang membuat pilihan. Mungkin kerana terlalu ghairah untuk mengejar sesuatu agenda atau mengimpikan sesuatu perubahan, mereka khasnya pengundi Melayu/Islam tidak sedar mereka sebenarnya menaikkan warga mereka dari kelompok minoriti ke atas untuk memegang tampuk menguasai dan menentukan nasib dan masa depan mereka dalam negara sedangkan mereka warga majoriti dalam negara.

Umpamanya keputusan PRU14 meletakkan lebih dua pertiga dari 66 ahli Parlimen bukan Islam yang duduk dalam kerajaan PH hari ini dari parti DAP.

Kerana itu sudah pasti dengan menguasai majority rule dalam kerajaan selain 30 daripada PKR yang bukan Islam dan dua lagi dari Warisan, mereka ini akan terdorong menggunakan kuasa dalam tangan untuk memperjuangkan kepentingan dan agenda politik mereka masing-masing. Mereka tidak bersalah kerana mereka tidak menaikkan diri sendiri, tetapi para pengundilah khususnya para pengundi Melayu/Islam yang sebenarnya membantu menaikkan mereka.

Lantas sejak dari PRU14 lalu kita telah melihat beberapa keputusan kerajaan agak asing dan berbeza dari yang kita kehendaki dan boleh terima. Melantik seorang Peguam Negara dari kalangan bukan Islam, begitu juga terbaru Ketua Hakim Negara.

Ianya pelik dan mencetuskan keresahan, namun kita perlu sedar, ianya dapat dilaksanakan kerana majority rule itu berada dalam tangan parti pemerintah hari ini, dan kuasa itu kitalah sebenarnya yang telah berikan.

Hari ini umpamanya lagi perjuangan puluhan tahun DAP untuk mendapat pengiktirafan terhadap sijil UEC (Sijil Peperiksaan Bersepadu) yang kuat ditentang oleh golongan pendidik, malah sebahagian merasakan ia bertentangan dengan Dasar Pelajaran Negara, bakal direalisasikan, kerana hari ini mereka punya kuasa politik.

Protes dan bantahlah mana-mana golongan dan kelompok, pokoknya kuasa yang dimaksudkan tangan kita inilah yang telah berikan dalam PRU14 lalu.

Fenomena ini tidak akan berhenti di situ, malah banyak lagi perubahan terpaksa kita telan, kerana parti-parti yang berkuasa ini jelas agenda perjuangan mereka. Dengan memperolehi majority rule sudah barang pasti instrumen yang kita serahkan itu akan mereka gunakan semaksimum mungkin untuk mencapai dendam hajat dan cita-cita masing-masing.

Awal-awal contohnya Kementerian Pendidikan mengumumkan tambahan 1,000 kuota tawaran khas untuk pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bukan Bumiputera berbangsa Cina daripada golongan B40 ke Kolej Matrikulasi kementerian bagi sesi 2018/2019. Ini jelas diperolehi kerana menghargai sokongan besar masyarakat Cina terhadap PH dalam pilihan raya lalu.

Inilah kesan yang pernah disuarakan oleh Presiden PAS selepas PRU lalu.

Jika majority rule ini digunakan tanpa menjejas hak dan kepentingan golongan majoriti, ia sesuatu yang boleh diterima, namun demikian mustahil kuasa yang diperolehi tidak akan digunakan sepenuhnya untuk memanjangkan agenda politik masing-masing yang berkuasa.

DAP dengan agenda “Malaysia Malaysia”nya dan Negara Sekular, sudah pasti mahu melihat matlamat perjuangan mereka jika tidak pun terlaksana sepenuhnya, mula diterjemahkan dalam dasar dan polisi kerajaan.

Kerana itu puak-puak liberal, moderat, sekular, LGBT dan berbagai yang tahyul dan sesat mula melonjak-lonjak membuat pelbagai tuntutan kerana majority rule hari ini dipegang oleh parti yang mereka sokong. Sesiapa pun tidak berhak menghalang, kerana para pengundi telah memberi kuasa kepada parti mereka.

Namun di Malaysia, PRU bukannya memberikan kuasa mutlak dan kekal kepada satu-satu parti atau kelompok yang punya majority rule itu. Kuasa mereka bertempoh, iaitu maksimum lima tahun dan selepas itu rakyat sekali lagi diberi kuasa memilih. Jika ternyata kita telah tersilap, menggadaikan maruah dan kepentingan tanpa disedari atau tertipu, maka bermuhasabalah, dan bersedia mulai sekarang untuk memperbetulkan kesilapan yang menjejaskan nasib dan masa depan kita itu.

Bersatu dan berpadu mulai sekarang, agar angkara hari ini tidak kekal buat selama-lamanya. – HARAKAHDAILY 18/7/2018

KEPUTUSAN mengenakan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) mengesahkan kerajaan yang diterajui PH tandus idea dari mengemukakan penyelesaian ke arah meringankan beban rakyat. Juga menunjukkan PH kontang pendekatan menjana ekonomi. Rakyat masih juga menjadi 'sasaran empuk' kepada pemerintah untuk 'menanggung' keperluan negara.

Keadaan demikian tiada bezanya PH dengan BN yang memerintah sebelum ini. Sewajarnya kerajaan selaku kepimpinan kepada rakyat membiayai keperluan dan pengurusan dengan segala hasil mahsul kekayaan negara. Malangnya, SST dikenakan ke atas rakyat bertujuan menampung negara.

Sedangkan di dalam sistem pemerintahan Islam, negara berhak mengambil kepunyaan atau mengenakan cukai kepada rakyat hanya pada kedudukan darurat. Malah, prinsip percukaian Islam mengalirkan kemampuan atau lebihan pendapatan daripada golongan kaya kepada miskin, selain tidak berlegar kekayaan dalam golongan berada atau kroni sahaja.

Itu pun dengan kadar sangat minimum yakni 2.5 peratus serta cukup syaratnya yang adil. Kerana itu PAS menerusi Dokumen Hijau yang diterbitkan mengemuka solusi ke arah membebaskan rakyat dari himpitan bebanan sedemikian. Ia sekali gus mengatasi masalah dispariti atau kesenjangan pendapatan yang sangat ketara dalam kalangan rakyat.

SST yang bakal dikuatkuasakan semula 1 September depan dilihat lebih menjerut leher rakyat. Dengan kadar 10 peratus bagi jualan dan 6 peratus atas perkhidmatan, ia bagai mimpi buruk kepada rakyat. Apatah lagi ianya selepas memberi 'isyarat menolak' Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang berkadar 6 peratus hingga menjatuhkan BN menerusi undi PRU14.

Sudahlah kadar sifar peratus GST tidak menzahirkan signifikan pengurangan harga barang dan perkhidmatan, dihadirkan kembali SST pasti menjadi satu tekanan awam. Harga barangan dan perkhidmatan dijangka tetap melonjak setelah pula kenaikan tarif elektrik pada 1 Julai lalu. Kesan berangkai ini telah menjadi satu perkara yang pasti berlaku sebagaimana sebelumnya.

Contohnya SST bagi jualan yakni 10 peratus walaupun dikenakan di peringkat pengilang dari kos awal pengeluaran, nilainya tetap lebih besar daripada GST 6 peratus. Setelah pula nanti ia melalui peringkat pemborong dan peruncit, akhirnya rakyat selaku pengguna jugalah yang akan terus menjadi mangsa menghadapi harga berganda.

SST yang dihasratkan menjana perolehan kerajaan juga hakikatnya kabur berikutan risiko penipuan tanpa ia tertera di dalam resit urus niaga. Secara tidak langsung juga menyukarkan Jabatan Kastam Diraja Malaysia melaksanakan kutipan. Apakah nanti bila unjuran lebih rendah diperolehi maka kerajaan akan 'memeras' pula entiti seperti Petronas dan lain-lain?

Jika begitu, segala perubahan berdegar-degar dilaungkan selama ini hakikatnya tidak ada yang 'Baharu', melainkan sekadar 'bertukar kulit' sahaja. Malah, segala olahan dilakukan oleh Kerajaan Malaysian Malaysia yang dibayangi DAP ini tidak lebih seperti kata orang Utara Malaysia "Pi mai pi mai tang tu" atau seperti "Kata dulang paku serpih, mengata orang awak yang lebih".

"Sejahtera Bersama Islam"
"Mara Menuju Cita"

IR HJ KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Timbalan Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia - HARAKAHDAILY 18/7/2018 

IMG 20180718 WA0021

MELAKA adalah Kerajaan Islam pertama di Nusantara yang dapat melaksanakan Undang-undang Syariat secara tersusun apabila usaha-usaha untuk melakukan kodifikasi Undang-undang Islam bermula pada zaman Sultan Mohammad Shah (1284-1341M). Walaupun Kerajaan Islam telah wujud di Perlak sejak 840M, dan Marco Polo mencatatkan mengenai pelaksanaan Syariat di sana ketika kunjungannya pada 1292M, namun tidak ada bukti mengenai kewujudan undang-undang yang dikodifikasikan. Demikian juga halnya di Samudera-Pasai dan Melaka pada peringkat awal, di mana semua bentuk pelaksanaan Syariat adalah berdasarkan Kitab-kitab Fiqh Mazhab yang dibawa dari Arab atau Parsi, dan dilaksanakan mengikut interpretasi para ulamak semasa. Inilah bentuk pelaksanaan Syariat pada peringkat terawal di Nusantara. Batu Bersurat Terengganu yang bertarikh 1303M dikatakan bukti artifak terawal dalam pengkodifikasian Undang-undang Islam di rantau ini.

Mendepani sistem pentadbiran yang lebih cekap dan tersusun, dengan bantuan para ulamak, Sultan Muhammad Shah telah memulakan usaha untuk mewujudkan kod undang-undang yang tersusun bagi Negeri Melaka dan jajahannya, sehingga akhirnya berjaya melahirkan dua teks undang-undang, Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka yang disiapkan pada zaman Sultan Muzaffar Shah (1343-1373). Dengan wujudnya teks undang-undang yang berasaskan Syariat ini, Kerajaan Melaka telah mewujudkan pula jawatan pentadbiran pengadilan agama iaitu Qadhi yang dimulakan dengan pelantikan Maulana Syed Yusof Abdul Aziz, yang lebih terkenal dengan panggilan sebagai Qadhi Yusof pada zaman Sultan Muzaffar Shah ini. Walaupun tidak banyak dicatatkan mengenai peristiwa pelaksanaan syariat seperti di Samudera-Pasai, tetapi kewujudan kod undang-undang ini cukup untuk membuktikan berlakunya pelaksanaan Syariat di Melaka.

Rujukan Syariat di Melaka peringkat permulaan

Pada generasi pertama umat Islam di Nusantara, pelaksanaan Syariat hanya berlaku dalam hukum individu dan keluarga, di mana di perkampungan Islam seperti "Ta-shih" yang dilaporkan oleh pencatat China, para ulamak dijadikan rujukan mengenai Syariat. Peringkat kedua baharulah diwujudkan pemimpin rujukan seperti Imam atau Kadhi untuk mengendalikan pelaksanaan Syariat mengikut aliran Mazhab Fiqh yang masih baru berkembang ketika itu. Apabila wujudnya Kerajaan Islam di Perlak pada 840M, baharulah pelaksanaan Syariat mulai tersusun dengan adanya jawatan Qadhi, Sheikhul Islam dan Mufti, tetapi kod undang-undang belum ada. Sistem pengadilan atau Mahkamah Syariah telah wujud, di mana para ulamak berpandukan kepada Kitab-kitab Fiqh Mazhab yang sedang berkembang di Asia Barat kala itu. Hal inilah yang dimulakan di Melaka setelah Islamnya Parameswara sekitar 1267M. Ulamak yang diketuai oleh Makhdum Syed Abdul Aziz bukan sahaja mengajarkan ilmu agama, tetapi menjadi rujukan pelaksanaan Syariat.

Menurut Auni Abdullah, Kitab-kitab Fiqh Berbahasa Arab telah mulai masuk ke Nusantara dengan dibawa oleh para ulamak dan pendakwah, kemudian menjadi rujukan pelaksanaan Syariat. Pada peringkat awal ini, beberapa Kitab Fiqh Syafie seperti Takhlis al-Minhaj, iaitu ringkasan Kitab Minhaj at-Talibin karya Imam Nawawi (m. 1277M), al-Muharrar oleh Imam ar-Rafie (m. 1226M) dan al-Ghayah wal Taqrib oleh Qadhi Abu Syujak (m. 1197M) dikatakan telah digunakan sebagai sumber rujukan Hukum Syariat di Melaka. Maulana Abu Bakar sendiri disebutkan mengajar kitab, Dur al-Maznum di Melaka, iaitu karangan Abu Ishak dari Makkah dan diterjemah oleh Makhdum Patakan di Pasai atas perintah Sultan Mansor Shah (1373-1446M). Pada abad ke-15M, baharulah Kitab-kitab Mazhab Syafie seperti al-Mahalli karya Jalaluddin al-Mahalli (m. 1460M), Fath al-Qarib karya Ibnu Qassim al-Ghazzi (m. 1513M), Tuhfat al-Muhtaj karya Ibnu Hajar al-Haitami (m. 1566M), Fath al-Wahhab karya Zakariya al-Ansori (m. 1520M), Nihayat al-Muhtaj karya Imam ar-Ramli (m. 1569M) dan Mughni al-Muhtaj karya Khatib Syarbini (m. 1570M) tersebar dan menjadi rujukan di Nusantara, khususnya di Melaka.

Pelaksanaan Syariat: Pengaruh Islam dalam Undang-undang

Setelah beberapa ketika Melaka bergantung kepada penafsiran para ulamak semasa dalam melaksanakan syariat dan hanya merujuk kepada kitab-kitab fiqh yang ada, maka pada zaman Sultan Muhammad Shah, mulai digubal undang-undang berasaskan Hukum Islam di Melaka. Dua teks undang-undang yang berjaya disiapkan pada zaman Sultan Muzaffar Shah ini ialah Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka. Menurut Azni dan Liaw Yock Fang bahawa Hukum Kanun Melaka yang mempunyai 44 fasal, mengandungi enam bahagian utama iaitu, i) Hukum Melaka, ii) Hukum laut, iii) Hukum perkahwinan, iv) Hukum berniaga, v) Undang-undang negeri dan vi) Undang-undang Johor. Menurut Azni, Hukum Kanun Melaka telah memperlihatkan dengan jelas penerapan Hukum Islam ke atas hukum adat, dan sangat dipengaruhi oleh karya-karya Fiqh Qadhi Abu Sujak dan Ibnu Qassim al-Ghazzi.

Dalam Hukum Kanun Melaka, undang-undang keluarga Islam tercatat pada fasal 25-28 berkaitan hukum perkahwinan dan perceraian mengikut Mazhab Syafie. Liaw Yock Fang mengatakan ia ditulis oleh Sheikh Abdul Ghoyu menurut versi Jakarta. Fasal 30-42 pula adalah Undang-undang Sivil Islam berkait dengan hukum perniagaan. Dalam bab jenayah, Hukum Kanun Melaka menyenaraikan kesalahan zina, liwat, rogol (fasal 40 dan 43) membunuh (fasal 5, 8, 18, 36 dan 43), mencuri dan merompak (fasal 11), murtad dan minum arak (fasal 36 dan 42), sebagai perbuatan jenayah di Melaka, selain beberapa kesalahan lain. Ini menunjukkan Hukum Hudud, Qisas, Diyat dan Takzir telah dilaksanakan di Melaka.

Struktur pentadbiran Syariat di Melaka

Di dalam Undang-undang Laut Melaka, pada bahagian permulaan (preamble) disebutkan, "Ya Ghafur ar-Rahim, Yang Amat Mengampuni lagi Mengasihani dengan berkat agama kekasih-Nya Muhammad S.A.W dan rahmat Allah akan sekalian umatnya yang membawa iman dan mengerjakan Syariatnya, minta tolong kepada sekalian Sahabatnya ke hadrat Allah Taala memberi syafaat akan segala umatnya, takut akan amar-Nya dan Nahyu-Nya, maka memohonkan ampun, Allah Rabbi al-'Arsyi al-Karim. Preamble ini sangat jelas menunjukkan tujuan penggubalan undang-undang di Melaka adalah untuk melaksanakan Syariat Islam dengan menyuruh kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran. Proses pelaksanaan Syariat ini tidak terhenti dengan penggubalan kod undang-undang semata-mata, tetapi turut melibatkan kewujudan struktur pentadbiran Pengadilan Islam di Melaka.

Dalam Hukum Kanun Melaka, disebutkan bahawa semua undang-undang adalah berada di bawah kekuasaan Sultan Melaka, di mana semua hukuman bunuh diputuskan oleh Sultan sebagai kuasa kehakiman tertinggi. Ada pun Bendahara adalah menjadi Ketua Hakim bagai semua perbicaraan di Mahkamah Melaka, dengan Qadhi adalah Hakim Syarie yang melaksana tugas-tugas Kehakiman Islam di bawah Bendahara. Dicatatkan oleh Tun Seri Lanang, bahawa dua Qadhi yang terkenal berkhidmat sejak zaman Sultan Muzaffar Shah ialah Qadhi Yusof dan anaknya, Qadhi Munawar Shah. Pada zaman Sultan Mahmud Shah dan Sultan Ahmad Shah, dipercayai jawatan Qadhi dipegang oleh Maulana Sadar Jahan yang dilaporkan menjadi penasihat utama Sultan.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
3 Zulkaedah 1439 / 16 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 18/7/2018

More Articles ...