23
Tue, Jul
33 Artikel Baru

RAMAI yang bertanya, bila Tabung Haji akan mengumumkan hibah (dividen) bagi tahun 2018.

Kebiasaannya kadar hibah atau dividen bagi sesuatu tahun akan diisytiharkan dalam tempoh dua bulan setelah akaun ditutup, ataupun paling lewat tiga bulan.

syahir2Terdahulu YB Menteri berkata bayaran hibah bagi tahun 2018 kepada pendeposit Tabung Haji (TH) dijangka akan diumumkan dalam bulan Mac ini.

“Bayaran hibah (dividen) kena tunggu, mungkin Mac ini. Saya difahamkan menurut amalan biasa jika telah tutup akaun ia mungkin akan bermula (bayar) hujung Februari atau mungkin awal Mac atau pertengahan Mac akan diumum," ujar beliau pada bulan Februari yang lalu.

Kenyataan ini dibuat setelah TH mula melaksanakan pelan menyeluruh bagi memulihkan penyata kira-kira yang mencatatkan defisit lebih RM4.1 bilion pada 2017 dan diletakkan di bawah kawal selia Bank Negara Malaysia (BNM) bermula Januari lepas bagi menambah baik tadbir urus organisasi berkenaan.

Kini sudah masuk minggu terakhir bulan Mac, dan berkemungkinan Hibah TH bagi tahun 2018 akan diumumkan dalam minggu ini.

Ramai yang menjangkakan kadar hibah yang lebih rendah pada kali ini. Namun semuanya akan terjawab apabila TH mengumumkan kedudukan kewangannya yang terhasil daripada perjalanan operasi dan pelaburan TH sepanjang tahun 2018.

Menariknya jika dirujuk laman web Tabung Haji, ada dinyatakan bahawa Hibah TH adalah 'hadiah' dan TIDAK WAJIB dibayar:

Hibah TH adalah 'hadiah' yang diisytihar oleh TH, berdasarkan konsep 'Wadiah Yad Dhamanah' iaitu mengikut kemampuan kewangan TH pada tahun semasa.

Hibah tidak wajib dibayar oleh TH. Walaupun amalan pemberian hibah dibenarkan, ia tidak boleh dijadikan sebagai amalan tetap bagi mengelakkan amalan tersebut dikira sebagai 'urf (kebiasaan) yang menyerupai syarat dalam kontrak deposit berasaskan wadi’ah.

Mensyaratkan pulangan dalam bentuk hibah terhadap simpanan wadi’ah boleh menjerumuskan akad tersebut ke dalam riba yang diharamkan syarak dan pulangan itu menjadi sesuatu yang tidak bersih. Pemberian dan cara hibah TH dilakukan adalah seperti yang termaktub dalam Akta Tabung Haji 1995, Sekyen 22 (1) & (2).

Justeru semua pendeposit perlu memahami bahawa tabungan di Tabung Haji adalah instrumen SIMPANAN dan bukannya PELABURAN yang ada untung dan rugi. Namun menjadi kewajipan Tabung Haji untuk melindungi kepentingan pendepositnya dan memaksimakan kebajikan para jemaah haji.

SYAHIR SULAIMAN
Pengarah Strategi DPPM
25 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 25/3/2019

DALAM satu wawancara dengan The Straits Times Singapore ahli Parlimen Permatang Pauh yang juga anak "bakal PM" Malaysia Nurul Izzah dilaporkan berkata: "I mean having to work with a former dictator who wreaked so much damage, not just on our lives, but the system. 

"It was not easy,"

(Maksud saya bekerja untuk seorang bekas diktator yang telah banyak merosakkan bukan hanya kehidupan kita tetapi sistem.
Bukannya mudah)

Nurul meluahkan kekecewaan dan patah hatinya dengan sikap dan kepimpinan Tun Dr Mahathir dan masih kecewa dengan tindakan Tun memenjarakan ayahnya sebelum ini.

Difahamkan tindakan Tun menerima ahli-ahli Parlimen Umno yang melompat ke Bersatu selain mengekalkan Ronald Kiandee sebagai Pengerusi PAC sedangkan beliau bukan lagi anggota pembangkang (PH berjuang memperuntukkan kerusi Pengerusi PAC untuk wakil pembangkang) antara faktor "patah hati" Nurul.

Tindakan Nurul ini mula menunjukkan keretakkan dalam PKR sedang calon PKR bakal berhadapan BN dalam PRK Rantau tidak lama lagi

Seorang bekas ahli parlimen PKR N.Surendran menyelar tindakan Nurul menyerang Tun sebagaimana dilaporkan The Star hari ini manakala Timbalan Presiden PKR DS Azmin Ali dilihat memerli tindakan Nurul itu dalam tweetnya walau tidak menyebut nama (cry baby?).

Mungkinkah serangan pada Tun ini permulaan ke arah "Langkah Langkawi" iaitu undi tidak percaya terhadap Tun?

Kalau Tun bekas diktator sebagaimana didakwa, pasti pihak Bersatu pro-Tun sangat tahu DS Anwar pula bekas apa.

Jadi, mana yang akan datang dulu? Undi tidak percaya atau PRK Rantau? – HARAKAHDAILY 25/3/2019

SAYA terpanggil untuk menyatakan rasa bangga dan dukacita saya kepada pihak Kementerian Pendidikan dan kerajaan Pakatan Harapan.

Saya berasa sungguh gembira apabila impian kami sebagai seorang mahasiswa selama ini, yang ingin membawa ulama teragung di Malaysia ke dalam kampus dapat diluluskan. Kedatangan Tuan Guru kali ini adalah untuk program berasaskan 'academic based' bersama golongan mahasiswa dan pensyarah.

Saya menerima surat kelulusan, kebenaran secara lisan dan bertulis dari pihak UKM pada 19 Mac baru-baru ini. Terima kasih kami ucapkan kepada UKM dan Kementerian Pendidikan yang diterajui oleh Dr Maszlee Malik sendiri atas sifat keterbukaan Malaysia Baru ini.

Namun untuk makluman kepada semua, program ini hanya diluluskan pada kebenaran untuk menjalankan program sahaja tapi tidak pada tempat yang dinyatakan di dalam surat permohonan program tersebut iaitu Dewan Canselori Tun Abdul Razak (DECTAR). Kami sudah berurusan dengan pihak DECTAR bermula dari bulan 11 yang lepas lagi dan kami sudah berjaya menempah DECTAR dan menghantar surat kelulusan program dari UKM Siswa.

Lebih mendukacitakan, surat yang kami hantar itu tidak dapat diteruskan pada peringkat yang lebih lanjut atas dasar wujud 'sentimen politik' pada program kami. Menjadi persoalan kepada Kementerian Pendidikan, bukankah pindaan AUKU yang terbaru sudah menyatakan secara jelas isu politik bukanlah satu penghalang kepada mahasiswa yang berada di dalam kampus.

Kami berharap pihak Kementerian Pendidikan dan Dr Maszlee Malik khususnya untuk menggunakan kuasa beliau sebagai Menteri bagi memperakukan kelulusan tempat di dalam UKM iaitu di DECTAR pada 25 Mac ini. Ini supaya laungan kebebasan akademik yang diperjuangkan Pakatan Harapan itu dapat selari dengan tindakan. Makluman terakhir yang saya terima dari pihak DECTAR, pada tarikh 25 Mac itu ia masih kosong dari sebarang program.

Kami mengharapkan kerjasama dan keseriusan dari kerajaan Pakatan Harapan dalam melaksanakan kebebasan akademik dalam kampus Universiti Awam di Malaysia, khususnya di UKM.

MOHD ZOFRIE ZULHILMIE RUSLEE
Presiden ISIUKM
24 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 24/3/2019

bicara

PAS Perlis mengecam tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab membakar kereta rasmi Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang berlaku pada hari ini.

Perbuatan seperti ini amatlah melampau, berbahaya dan melanggari batas syariat Islam serta undang-undang negara.

Sehubungan dengan itu, PAS Perlis menggesa agar siasatan yang menyeluruh dibuat bagi memastikan pelaku perbuatan ini dapat dihadapkan ke muka pengadilan dengan kadar segera. Semua pihak yang mempunyai maklumat digesa tampil memberikan kerjasama dengan sepenuhnya.

Selain itu, PAS Perlis juga merakamkan ucapan tahniah kepada pihak bomba atas tindakan pantas yang telah diambil sehingga berjaya mengawal kebakaran daripada terus merebak.

Ucapan takziah juga kami rakamkan kepada Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin atas musibah yang berlaku.

PAS Perlis tetap komited dengan pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahteran (BPMS), justeru kami menyeru agar masyarakat turut bersama-sama menolak sebarang bentuk budaya ekstrem yang boleh menggugat kesejahteraan dan keamanan negara.

Yang Bertanggungjawab

YB MOHD SHUKRI RAMLI
Pesuruhjaya PAS Negeri Perlis
22 Mac 2019M / 15 Rejab 1440H - HARAKAHDAILY 22/3/2019

SAYA menganggap kenyataan Pengerusi SPR, Azhar Harun yang melabelkan rakyat Kelantan yang berada di luar Kelantan sebagai kaki kelab adalah satu penghinaan. Berdasarkan kenyataan beliau yang telah tular di media sosial dan akhbar tempatan, beliau jelas menggolongkan seolah-olah majoriti rakyat Kelantan yang berada di luar tidak tahu tentang dosa dan pahala.

Rakyat Kelantan di luar sana ada di kalangan penjawat awam, pegawai-pegawai tinggi kerajaan dan tokoh-tokoh korporat yang banyak menyumbang untuk masyarakat dan negara. Ucapan berkenaan dianggap keterlaluan dan boleh mencetuskan perasaan benci serta prasangka negatif rakyat negeri lain terhadap rakyat Kelantan sehingga boleh mencetuskan sentimen kenegerian.

Beliau sebagai seorang Pengerusi SPR sewajarnya lebih berhati-hati di dalam mengeluarkan sebarang kenyataan umum dan seharusnya lebih mengetahui tentang fakta sejarah Kelantan yang sinonim dengan panggilan Negeri Serambi Mekah yang menggambarkan dekatnya mereka dengan kehidupan beragama.

Selain itu, beliau perlu faham bahawa sesiapa sahaja berhak memilih pentadbiran Islam sebagai asas pemerintahan negeri. Hal itu adalah suatu perkara yang baik dan tidak sepatutnya dijadikan isu. Sekiranya ada beberapa orang yang berbuat maksiat, adalah salah mengaitkan dengan seluruh rakyat Kelantan.

YAB USTAZ DATO' HAJI AHMAD BIN YAKOB
(DATO' BENTARA KANAN)
MENTERI BESAR KELANTAN
24hb Mac 2019 – HARAKAHDAILY 24/3/2019

DEWAN Pemuda PAS Malaysia mengambil perhatian terhadap kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa bahawa jamaah haji perlu diingatkan tentang konsep istito’ah (kemampuan) sebagai syarat untuk mengerjakan haji. Kenyataan itu dibuat ketika menjawab soalan Ahli Parlimen Dungun yang bertanya berhubung kedudukan subsidi yang diberikan oleh Tabung Haji untuk jemaah haji.

Dengan tidak menafikan bahawa kemampuan merupakan syarat untuk mengerjakan haji, DPPM ingin mempersoalkan adakah ia merupakan satu isyarat bahawa subsidi kepada bakal haji yang pertama kali menunaikan haji akan dikurangkan? Perlu diingatkan bahawa praktis memberikan subsidi telah diamalkan dengan baik oleh pihak kerajaan sejak tahun 2001. Mengapa Pakatan Harapan yang memerintah tidak sampai setahun sudah mula berbicara dengan bahasa menjurus kepada pengurangan subsidi haji?

Tujuan penubuhan Lembaga Tabung Haji adalah untuk membantu umat Islam dan mengurus dana pendeposit untuk menunaikan haji. Konsep istito'ah (kemampuan) tidak boleh menjustifikasikan tindakan kerajaan untuk mengurangkan subsidi, sebaliknya kerajaan mesti bersikap sebagai 'enabler' atau pemudah cara kepada rakyat untuk menunaikan haji. Jangan menambah beban kepada rakyat untuk melaksanakan ibadah ini.

Menurut LTH, pemberian subsidi haji adalah sumbangan terbesar dan terpenting di bawah peruntukan Tanggung Jawab Sosial Korporat (CSR) Bukan Zakat. Ia juga disifatkan sebagai perkongsian kejayaan bersama antara LTH dengan sokongan para pendeposit. Kerajaan mesti ingat, umat Islam sentiasa memberikan sokongan kepada LTH.

Pada tahun 2018, peningkatan hampir RM1 bilion jumlah deposit umat Islam iaitu daripada RM73.6 bilion kepada RM74.5 bilion. Sementara itu, sebanyak 31,580 akaun baru yang telah dibuka dalam tempoh yang sama. Hal ini menunjukkan sokongan umat Islam kepada LTH tetap utuh. Sebagai imbalan kepada sokongan ini, pihak kerajaan tidak wajar mengurangkan subsidi kepada semua bakal haji yang pertama kali menunaikan haji.

KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 23/3/2019

FIRMAN Allah swt dalam surah Al Baqarah ayat 42,

(وَلَا تَلۡبِسُوا۟ ٱلۡحَقَّ بِٱلۡبَـٰطِلِ وَتَكۡتُمُوا۟ ٱلۡحَقَّ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ)

Maksudnya, "Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya..."

NajhanSejak pemerintahan negara diambil alih oleh Pakatan Harapan (PH), hala tuju dan kedudukan Islam dalam negara tidak mendapat tempat yang sewajarnya dan ia terus hilang arah.

Agama Islam walaupun sudah termaktub dalam perlembagaan sebagai agama persekutuan namun ia masih belum mampu diterjemahkan oleh pemerintah PH dengar tafsiran dan pelaksanaan yang sebaik mungkin. Walaupun pernah ada suara daripada salah satu parti komponen PH yang menyatakan bahawa apabila menang PRU14 kita akan laksana Islam, tapi ia kini umpama bermimpi di siang hari".

Slogan Malaysia Baharu tidak mencerminkan gambar sebenar pada penghayatan dan pelaksanaannya. Ia tidak lebih daripada sekadar retorik kononnya membezakan zaman pemerintahan BN sebelumnya dan sekarang. Tambahan lagi, kedudukan dan penghayatan Islam sebenar secara syumul dan perlaksanaan yang menepati maksud ad-deen amat jauh ketinggalan sekalipun dibandingkan era zaman Barisan Nasional.

Jika diteliti apakah punca sebenar dalam usaha mendaulatkan agama Islam sebagai agama persekutuan masih belum tercapai malah jauh daripada sasaran pada zaman pemerintahan PH ini?

Ia dikenalpasti terdapat 8 sebab sebagai faktor utama.

Pertama: Kesalahan maksud Maqasid Syariah yang dicanangkan oleh PH sebagai panduan usaha-usaha memartabatkan Islam dengan mengenepikan nas atau dalil yang jelas samada daripada Al-Quran, Sunnah dan kesepakatan ulama.

Maqasid Syariah sebenarnya bukanlah dalil akan tetapi adalah sekadar panduan untuk menjayakan tujuan dan maksud Syariah itu sendiri. Tetapi ia dijadikan dalil hujah sehingga mengenepikan dalil sebenar yang bersifat perintah dan larangan atau hukum hakam. Sebagai contoh, terdapat kesalahan memahami maqasid dengan mengenepikan hukuman sebatan di khalayak kerana maqasid melarang menjatuhkan maruah. Hujah menjatuhkan maruah sehingga dianggap hukuman sebatan tidak relevan.

Kedua: Kekeliruan dalam penghayatan Maqasid Syariah dan Rahmatan lil Alamin.

Kekeliruan ia berpunca daripada penolakan syariah tetapi pada masa yang sama inginkan maqasid. Orang beriman wajib menyakini bahawa hanya menerusi syariah Islam akan tercapai Maqasid Islam yang diimpikan. Begitu juga Rahmatan Lil Alamin difahami dengan 1 maksud sahaja iaitu berlemah lembut tanpa penghayatan maksud yang sempurna yang diperjelaskan ulamak. Rahmatan Lil Alamin bukan alasan untuk berlunak dengan maksiat dan kemungkaran serta dosa tanpa menafikan uslub yang terbaik apalag bukan alasan menormalisasikannya. Contohnya berkait isu LGBT.

Ketiga: Islam yang ingin dicampur dengan pemikiran liberalisme. Ia tidak mungkin tercapai Islam yang hakiki apabila Islam yang ingin ditegakkan dan dipraktiskan itu dicanang oleh seseorang yang pemikirannya diselubungi liberalisme. Ini kerana liberalisme adalah pemikiran yang merobek ajaran Islam. Liberalisme itu sendiri ingin bebas daripada ikatan syariat, dosa pahala dan hukum. Meletakkan akal mengatasi wahyu Allah seolah-olah wahyu tidak relevan dan akal manusia itu pemutus segalanya. Contohnya prinsip matlamat menghalalkan cara digunakan demi untuk cita-cita politik walaupun sanggup menongkah hukum hakam dan akhlak.

Keempat: Konsep Maqasid yang ditonjolkan tanpa fiqh pemahaman yang meraikan keperluan fiqh yang lain atau salahfaham aplikasi fiqh seperti fiqh haraki (fiqh perjuangan Islam), fiqh waqie (realiti) dan lain-lain. Maqasid dijadikan alasan untuk tidak melaksanakan Islam. Sebagai contoh usaha meluluskan RUU 355 pun amat kontroversi beralasan masalah kefahaman dan tidak sesuai dengan realiti. Hakikatnya perjuangan Islam untuk memartabatkan syariah di tanahair bukan perkara baharu tetapi ia adalah perjuangan ratusan tahun sejak zaman penjajahan hingga selepas kemerdekaan.

Kelima: Fiqh dan fuqaha' yang diimport daripada luar negara tanpa tapisan dan dijadikan hujah untuk menafikan atau mengenepikan usaha mendaulatkan Islam dalam negara. Justeru tidak bermakna kita menolak keilmuan dan kefaqehan luar akan tetapi ia perlu kepada kefahaman fiqh Waqie yang lebih mendasar. Contohnya feqh tidak melaksanakan syariat Islam pengalaman Turki dimomokkan untuk mengelirukan umat Islam di negara ini sehingga tidak ada keperluan untuk memartabatkan hukum Islam.

Keenam: Pemerintahan PH yang tidak memahami fiqh thawabit (prinsip) yang wajib dipertahankan dan diperjuangkan dengan fiqh mutaghoiyirat (anjal atau fleksibel) yang diharuskan ruang berijtihad.

Isu prinsip Islam dalam bernegara seperti kepimpinan Islam, adalah salah satu contoh bagaimana ia tidak dipertahankan demi survival kuasa umat Islam. Antara lain pertahan prinsip adalah penyebaran dakwah Islam, kefahaman kesyumulan Islam dan juga kewajiban berhukum dengan hukum Islam.

Ketujuh: Kecelaruan pemerintahan PH dalam memahami dan menghayati hifzu ad-deen. Hifzu ad-deen telah disepakati ulamak adalah memelihara agama Islam dan bukannya agama selain Islam. Memastikan kepentingan dan hak Islam dijamin terpelihara adalah secara langsung termasuk hak di kalangan yang bukan Islam terpelihara atas prinsip kemanusiaan dan tanggungjawab agama. Menjaga Islam bukan hanya maksud naratif menjaga sahaja, tetapi ia termasuk membangunkan, mendaulatkan dan menyebarkan Islam. Tambahan lagi, menjaga Islam adalah menjaga umat Islam daripada terjerumus sikap jahil, amalan syirik dan terkeluar daripada syariat.

Kelapan: Kekeliruan kefahaman dan penghayatan Islam yang berpunca terasimilasi dengan fahaman liberalisme yang songsang. Fahaman liberalisme yang ingin kebebasan daripada agama yang dianggap punca kemunduran dan kelemahan Islam. Ia menjadikan Islam yang diliberalkan daripada syariat, menjadikan agama berjasad tapi tanpa roh dan tiada cahaya Iman. Bagaimana mungkin kegelapan dan cahaya bercampur dalam satu masa. Sebagai contoh tuntutan perjuangan liberalisme sering mendapat tempat dalam pemerintahan PH seperti perjuangan normalisasi LGBT, cadangan penghapusan hukuman mati dan kesamarataan Islam dengan agama lain.

Oleh itu, penghayatan Islam yang sebenar menjadi tanggungjawab pemerintah dan kerajaan. Kegagalan kerajaan PH sehingga kini untuk memberikan harapan kepada umat Islam negara ini bahawa kedudukan Islam dan penghayatannya secara syumul adalah angan-angan sahaja.

Pemikiran dan kecelaruan konsep Islam sebagai dasar kerajaan PH adalah satu kepastian bahawa Islam tidak mungkin tertegak dalam negara ini. Ia hanya tinggal slogan dan naratif seperti Rahmatan Lil Alamin tidak lebih sekadar indah rupa tetapi kosong daripada roh dan cahaya.

PAS mengajak semua pihak termasuk pemerintah dan rakyat untuk kembali kepada kesyumulan Islam dan keindahannya. Yakin kepada kemampuan dan kehebatan Islam dalam menyelesaikan permasalahan umat manusia dan dunia ketika ini.
Dengan Islam semua selamat.

"Islam Memimpin"
"Islam Adalah Penyelesaian"

USTAZ MUHAMMAD NAJHAN HALIM
Pengarah Jabatan Penerangan PAS Pusat
Setiausaha Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor
22 Mac 2019 / 15 Rejab 1440 – HARAKAHDAILY 22/3/2019

More Articles ...