MUKADIMAH

Interpretasi yang salah terhadap definisi wala' telah menyebabkan perkataan tersebut semakin dipandang negatif. Tanpa dinafikan, terdapat sebahagian orang yang menjual perkataan wala' sehingga mematikan proses percambahan idea di dalam jemaah, menyekat sebarang bentuk kritikan hatta di medan yang paling tertutup seperti usrah dan mesyuarat. Sebahagian lain pula yang berminda kritis tetapi kurang sabar dan matang terus menghukum wala' sebagai doktrin negatif.

Tulisan ini bertujuan mengatasi masalah ini. Ia juga ditulis atas dasar wala'. Dibahagikan kepada beberapa siri agar mudah dicerna dan tidak berat. Pembahagian siri adalah seperti berikut:

1.     Beza wala' dan taat.

2.     Wala' dari rukun baiah.

3.     Manifestasi wala'.

4.     Virus perosak wala'.

5.     Antonim wala'.

Kita mulakan siri pertama dengan memahami perbezaan antara wala' dan taat.

Keliru antara wala' dan taat

Bila berada di lapangan jemaah, memang dikesan fenomena salah faham terhadap wala' berlaku. Kebanyakan menyamakan wala' dengan taat. Mematuhi sesuatu arahan disebut sebagai wala'. Sedangkan itu adalah taat. Dan taat hanya salah satu dari bukti wala'. Dan tidak semestinya seseorang yang taat itu wala'.

Kesan salah faham ini, tuntutan wala' yang selain dari mematuhi arahan itu tidak lagi difahami dan diamalkan ahli gerakan. Menyebabkan para jundi tidak memberikan sumbangan optimum bagi memajukan jemaah. Wala' menjadi mati, ahli hilang jati diri dan jemaah semakin sepi.

Wala' itu akidah, taat itu syariah

Bagi mengatasi masalah ini, kefahaman kalimah wala' perlu kembali diperbetulkan. Pertama, jika dikaji ayat-ayat al-Quran berkenaan wala' dari berbagai wazannya, kita akan mendapati bahawa kalimah ini bersifat dasar dan prinsip. Ayat-ayatnya banyak berkait dengan tajuk-tajuk akidah. Boleh dikatakan wala' adalah salah satu cabang akidah. Sementara ayat-ayat taat pula merujuk kepada polisi dan garis panduan. Ayat-ayatnya banyak berkait dengan hukum syariat. Menjadi salah satu kewajipan terhadap Allah, Rasul dan Ulil Amri.

Tiada sesiapa yang boleh menghukum seseorang itu wala' atau tidak kerana ia adalah persoalan akidah dan hati. Sebaliknya pihak berautoriti boleh menghukum seseorang sebagai tidak taat dan ingkar, kerana ia adalah perbuatan zahir.

Wala' itu kesetiaan, taat itu kepatuhan

Wala' mudah didefinisikan sebagai kesetiaan (loyalty), sementara taat itu adalah kepatuhan (obedient). Kepatuhan bermakna mendengar, akur dan melaksanakan sebarang arahan dan peraturan yang ditetapkan jemaah dan pemimpin selagi tidak bercanggah dengan syarak, sama ada suka ataupun tidak. Wala' pula adalah setia; meletakkan kepentingan jemaah pada tahap pertama mengatasi segala yang lain.

Manifestasi wala' ini akan membuahkan perkara seperti taat, kasih, redha, beri perhatian dan bersedia membantu, melindung dan berkorban. Tidak timbul soal suka atau tidak bagi mereka yang memiliki kesempurnaan wala', kerana mereka akan suka (atau sekurangnya cuba untuk suka) apa jua ditetapkan jemaah.

Ini bermakna, orang yang memiliki wala' sudah tentu dia bersikap taat. Sebaliknya orang yang taat tidak semestinya memiliki wala'. Bezanya berada pada isu keredhaan. Orang yang taat sahaja boleh jadi tidak suka dengan arahan atau keputusan yang dicapai. Namun orang yang memiliki wala' akan berusaha meredhai dan suka terhadap apa jua keputusan dan arahan.

Taat dengan wala' berbeza seperti Islam dengan iman 

Taat dan wala' boleh dianalogikan seperti iman dan Islam. Keduanya berbeza dari sudut makna dan penumpuan. Wala' umpama Iman manakala taat umpama Islam. Iman adalah persoalan hati dan akal. Sementara Islam adalah persoalan jawarih (anggota zahir). Rukun-rukun Iman semuanya bersifat kepercayaan, bukan tindakan. Rukun-rukun Islam pula bersifat tindakan, bukan kepercayaan.

Orang yang melakukan kesemua rukun Islam tidak semestinya beriman, kerana mungkin mereka munafik. Tetapi orang yang memiliki kesempurnaan iman sudah tentu akan melakukan rukun Islam. Beza inilah yang membuatkan Allah menyatakan orang Badwi sekadar Islam tapi tidak beriman. (Surah al-Hujurat ayat 14)

Bahkan manifestasi iman akan membuahkan perkara yang lebih daripada lima rukun iman sahaja. Inilah yang disebutkan oleh Nabi S.A.W bahawa iman memiliki lebih dari 70 cabang.

Wala' hasil rukun baiah, taat salah satu rukun baiah 

Taat adalah salah satu daripada rukun baiah yang sepuluh. Sementara wala' merupakan buah daripada kesepuluh rukun tersebut. Wala' akan hasil dari faham, ikhlas, amal, jihad, tadhiyah, taat, thabat, tajarrud, ukhuwwah dan thiqah. Hilang satu unsur ini, tempanglah wala'. Perkara ini insyaAllah akan dijelaskan dalam siri akan datang.

Wala' proaktif, taat reaktif

Orang yang taat semata-mata bersifat reaktif kerana mereka hanya akan melakukan ketaatan apabila wujud arahan dan keputusan. Sebaliknya wala' itu proaktif kerana apabila seseorang itu memiliki kesetiaan sehingga menumpahkan kasih sayang terhadap jemaah, ia tidak hanya menunggu arahan dan keputusan sebaliknya mengambil inisiatif melakukan apa yang terbaik bagi jemaah.

Jemaah dan pemimpin tidak mampu mengeluarkan arahan dan keputusan dalam setiap perkara. Bukan semua benda perlu dan sempat dipermesyuaratkan. Bukan semua benda sempat difikirkan pimpinan. Bahkan mungkin ada perkara yang diilhamkan kepada jundi, tetapi tidak pada qiyadi. Jika bersifat hanya menunggu arahan dalam dunia yang pantas ini, banyak perkara akan tercicir dan gagal.

Wala' Habib bin Munzir

Justeru sikap ahli yang wala' perlu peka keadaan sekeliling dan bersedia mencadangkan sebarang perkara kepada kepimpinan jemaah tanpa mengira apakah kita punya jawatan atau tidak, apakah kita layak atau tidak. Ambil contoh Habib bin Munzir yang mencadangkan kepada Nabi S.A.W supaya kem Islam dipindahkan ke hadapan dalam Perang Badar, walaupun dia bukanlah kepimpinan utama dan bukan bidang tugasnya menentukan kawasan kem.

Beliau adalah contoh terbaik mengenai erti sebuah wala'. Bukan kerana tidak mahu taat kepada keputusan tempat kem yang dibuat oleh Nabi S.A.W, tetapi wala' yang dimilikinya membuatkan beliau merasa bertanggungjawab untuk mengemukakan cadangan. Jika Habib sekadar memiliki taat, cadangan tersebut tidak akan timbul.

Agenda islah dan tajdid yang menjadi identiti gerakan Islam juga akan mandul sekiranya wala' sang Habib tidak diberi galakan dan ruang di dalam jemaah. Lebih dibimbangi, kemandulan ini bakal menyebabkan potensi dan bakat tunas-tunas baharu terpendam dan hilang begitu sahaja. Paling parah, jiwa muda yang mudah berpatah arang mula meninggalkan jemaah ini lalu memilih wadah baru yang lebih memberikan ruang pada mereka.

Inilah beberapa perbezaan yang perlu difahami sebagai mukadimah kepada perbincangan objektif berkenaan wala' yang lebih mendalam untuk siri akan datang. Tulisan ini terbuka kepada kritikan dan cadangan. Ia juga perlu diterjemahkan dalam bentuk infografik dan diagram supaya lebih mudah difahami. Kepada yang berkebolehan dan berkesempatan, pertolongan anda amat dihargai.

8 Zulkaedah 1439
20 Julai 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 20/7/2018

 

KITA berada di zaman edan, kemaksiatan dan kemungkaran dibungkus rapi atas nama kebebasan berekspresi, hak asasi manusia dan hak menikmati seni. Sensate culture dan budaya popular bukan sahaja digilai oleh anak-anak muda ranggi namun terus dikembang subur oleh penguasa. Kesungguhan YB Nurul Izzah untuk membawa masuk kumpulan Radiohead ke Malaysia sebagai balasan kepada rakyat negara ini yang menyokong peralihan kuasa 9 Mei adalah terlalu rapuh dan dangkal.

Kumpulan muzik ini sangat mesra Zionis dan entiti haram Israel, antaranya kerana isteri salah seorang pemain guitar kumpulan itu, Jonny Greenwood adalah artis kelahiran Israel yang bernama Sharona Katan. Tidak menjadi kepelikan, dalam keadaan semakin ramai figura yang terlibat dalam industri seni, atlit, tokoh budaya, pemikir dan ahli musik menyeru kepada pemboikotan Israel dalam bidang seni dan budaya serta apa sahaja yang mempunyai kaitan dengan Israel. Radiohead mengambil sikap melawan arus dan mengambil tingkah yang menyokong rejim, mereka juga aktif membuat persembahan di Israel bahkan menjadi alat propaganda kepada Kerajaan Israel. Mereka telah mengadakan lapan kali konsert di Israel dalam tempoh 20 tahun, malah disensasikan oleh media hiburan antarabangsa sehingga melonjakkan nama mereka sebagai artis popular.

Radiohead adalah satu kumpulan muzik yang membawa tema-tema politik ekstrem berhaluan kiri di dalam lagu-lagu mereka. Anak-anak muda ranggi yang kononnya rebel meminati genre ini, sebenarnya muncul dalam cerminan zaman dekad 90-an. Bukanlah satu perkara yang pelik, laras genre seperti raggae, blues, rock menjadi wahana untuk mengekspresi pelbagai latar isu politik dan sosial.

Kumpulan ini sering memicu sensasi, antaranya Thom Yorke, ketua band ini pernah menunjukkan rasa jengkel kepada penonton konsert dengan menunjukkan jari tengahnya (simbol lucah), beliau juga mengucapkan kata-kata lucah apabila terdapat beberapa penonton yang menjulang dan mempamerkan bendera Palestin di sebuah konsert di Glasgow, Scotland pada bulan Julai, 2017. Tindakan itu mengundang kecaman kepada Radiohead oleh simpatisan perjuangan Palestin.

Satu perkara yang boleh dipuji adalah, sikap netizen yang amat prihatin dan peka dengan perkembangan semasa khususnya melibatkan anak-anak muda. Golongan yang membantah ini merasa terpanggil untuk tidak melihat semakin banyak keruntuhan akhlak dan moral terhadap generasi muda. Penyumbang utamanya yang dikenal pasti daripada aktiviti hiburan yang melampau yang tidak ada batasan.

Bagi umat Islam negara ini, usaha mengundang Radiohead tidak menyumbang kepada pembinaan peradaban dan kemajuan tamadun negara ini. Indeks gejala sosial negara ini sangat membimbangkan, gejala seks bebas, penagihan najis dadah, seks songsang, perlecehan pada agama, penularan wabak HIV dan pelbagai masalah bertindan tindih. kita menyedari budaya seronok melampau, Hedonisme, sensate culture adalah jarum halus Zionis yang menyucuk minda anak-anak muda agar ghairah dengan keseronokan, kebebasan, pergaulan tanpa batasan dan cinta muda-mudi yang mengasyikkan. Bayangkan jika dibiarkan pelbagai konsert menjadi fenomena dalam industri hiburan negara dan menjadi dendangan atau siulan anak-anak muda. Ke mana kita ingin membawa anak-anak muda kita pasca PRU14? Meralikkan mereka dengan candu hiburan supaya mereka melupakan janji-janji manifesto permuafakatan politik penguasa?

Apa yang membimbangkan, elemen negatif, liar dan merosakkan mudah sangat diterima anak-anak muda negara ini, diangkat malah diidolisasikan oleh anak-anak muda. Lagu-lagu Radiohead mudah mendapat tempat di hati peminat hiburan sedangkan liriknya tidak langsung mengandungi mesej yang bernuansa ketuhanan malah tidak sesuai dengan budaya dan adat resam anak muda. Alangkah baiknya jika pemimpin-pemimpin negara ini menganjurkan program yang membangun peradaban, membangun minda masyarakat khususnya golongan belia pula mendapat tarikan dan ikutan pula sehingga menjadi fenomena luar biasa.

Apa yang diharapkan agar kerajaan bertanggungjawab memantau aktiviti hiburan di negara ini, memantau perkembangan industri hiburan di negara ini. Jangan hanya menunggu laporan dan rungutan netizen untuk bertindak, sebaliknya apa juga elemen yang cuba dibawa masuk ke negara ini atau cuba dicetuskan oleh rakyat di negara ini mesti ditegah serta merta. Selain itu, pelbagai aktiviti yang dianjurkan seperti konsert-konsert hiburan, pesta-pesta hiburan yang melibatkan artis luar negara perlu diperketatkan kelulusan agar hanya mereka yang berimej bersih sahaja layak membuat persembahan.

Saya mengharapkan seluruh umat Islam, juga netizen sentiasa memberi kerjasama baik dengan menjadi mata, telinga dan lidah rakyat yang kasih dengan pembinaan budaya, adat resam dan masa depan cemerlang buat generasi muda. Semakin banyak pendedahan, kritikan, teguran mahupun pandangan positif bagi mengekang budaya liar semakin baik agar akhlak generasi muda terpelihara.

(Penulis adalah Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Pengerusi LESTARI ) - HARAKAHDAILY 20/7/2018

MAJLIS Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia dan gabungan 300 NGO Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menjemput Menteri Pendidikan minum petang bersama-sama himpunan rakyat yang membantah kenyataan beliau pada 12 Julai di PICC lalu, yang menyatakan akan mengiktiraf Sistem Pendidikan Sekolah Cina UEC.

Beliau dijemput hadir bersama-sama dengan rakyat bagi mendengar sendiri ucapan pimpinan dan tokoh-tokoh pendidikan, bahasa, akademik sejarawan dan aktivis NGO pendidikan berkaitan keresahan rakyat yang membantah UEC diiktiraf.

Ini jemputan kami sebagai membalas jemputan Menteri kepada MAPPIM dan UMMAH apabila beliau memberi respon kepada satu soalan media berkaitan himpunan bantahan rakyat pada 28 Julai nanti di Kelab Sultan Sulaiman Kuala Lumpur, "Saya ajak minum teh tarik dan makan di kedai mamak". Walaupun ini suatu jemputan yang menjengkelkan daripada seorang Menteri, MAPPIM dan UMMAH bersedia tetap menerima undangan tersebut, cumanya jangan jemputan ajak-ajak ayam, nyatakan di mana dan jam berapa kami pimpinan UMMAH akan hadir.

MAPPIM dan UMMAH menyatakan bahawa, kami juga bergerak atas dasar dan landasan "Happiness love and mutual respect" sepertimana yang dinyatakan oleh Menteri, dan sebab itu kita menyambut baik ruang yang dibuka oleh Kerajaan Pakatan Rakyat (PH) bahawa rakyat adalah "King" dan pimpinan kerajaan mesti peka dan 'Respect' serta terbuka kepada semua tuntutan rakyat.

MAPPIM dan UMMAH bersedia untuk membina ruang berdialog secara khusus dan lebih berkesan demi memperkasakan dan memperkukuhkan halatuju Pendidikan Negara bagi menepati Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Negara.

MOHD ZAI MUSTAFA
Ketua Eksekutif MAPPIM
Ahli Jawatankuasa Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) - HARAKAHDAILY 20/7/2018

SPEAKER - Tuan Yang Dipertua diyakini mempunyai kelayakan dan arif dalam bidang undang-undang, namun dilihat masih belum mendapat rentak untuk 'menguasai' dan mengharmonikan dewan.

Pengendalian sidang perlu dijalankan secara profesional tetapi tidak terlalu formal, dan elemen humor boleh diselitkan untuk menceriakan suasana.

Menteri - YB Menteri dilihat masih belum menguasai dasar dan isu di peringkat kementerian. Jawapan yang diberikan bersifat umum dan adakalanya tidak menjawab soalan.

YB Menteri perlu mengelak daripada menggunakan ungkapan sinis dan nada egois, yang boleh membangkitkan emosi pihak pembangkang. Paling penting, menteri perlu bersedia dan menyiapkan kajian secepat mungkin, khuatir rakyat akan menggelar kalian sebagai Menteri Kajian, bukannya Menteri Pendidikan.

Pembangkang - Kebanyakan YB Umno mempunyai pengalaman sebagai mantan menteri, memberikan kelebihan untuk bertanya soalan secara spesifik kepada pihak menteri. Namun kredibiliti Umno/BN tercalar dengan skandal rasuah dan salah laku ketika menjadi Kerajaan dahulu, menyukarkan mereka untuk menegur dan memberi cadangan kepada Kerajaan.

YB PAS pula dilihat sebagai 'watak pengimbang' ketika perbahasan menjadi hangat, dan sudah mula mendapat rentak untuk mencelah dan bersuara. PAS mempunyai kelebihan untuk menegur Kerajaan kerana tiada liabiliti seperti Umno/BN, serta perlu sentiasa memberikan cadangan solusi terhadap permasalahan rakyat dan negara.

Semoga Parlimen menjadi model untuk kematangan politik dan demokrasi yang lebih subur dalam negara.

Syahir Sulaiman
Lobi Parlimen, 19 Julai 2018 – HARAKAHDAILY 19/7/2018

KETIDAKSAMARATAAN pembangunan antara Pantai Timur dan Pantai Barat memang sangat ketara.

Lori padi yang menunggu nak buang padi di Kilang Bernas Bukit Kenak Besut terpaksa beratur sampai sehari semalam menunggu giliran. Kita di Terengganu hanya ada 3 kilang padi yang beroperasi sedangkan di Kedah ada 40 kilang padi.

Jumlah kilang padi di seluruh negara sebenarnya mencukupi, tapi taburannya tak mengikut keperluan. Akibatnya di Kedah kilang tak cukup padi nak diproses sementara di Terengganu padi tak cukup kilang.

Padi di Terengganu terpaksa dihantar dengan lori ke Kedah dalam jumlah yang banyak untuk diproses. Naik bukit turun bukit Jalan Raya Timur Barat baru sampai ke Kedah. Kemudian orang Terengganu terpaksa pula beli beras dari Kedah. Sekali lagi beras terpaksa naik bukit turun bukit untuk mari ke Terengganu. Main pergi mari yang memerlukan kos tinggi untuk pengangkutan. Inilah antara punca kenapa harga beras mahal.

YB DR AZMAN IBRAHIM
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu - HARAKAHDAILY 20/7/2018

SAYA ingin menarik perhatian kita semua kepada satu surat daripada Saidina Ali bin Abi Talib yang dihantar kepada Malik bin Haris al-Asthar, satu nasihat yang sangat berguna untuk kita semua. Walaupun surat ini bertarikh 655 Hijrah, panjang, tapi saya akan petik beberapa point yang penting. 

Yang pertama Saidina Ali menasihati pegawai Gabenornya, jika kamu dilantik ke jawatan yang mempunyai kuasa dan merasa megah atau sombong, ingatlah kuasa keagungan yang Maha Esa ke atas alam ini yang kamu langsung tidak mempunyai sebarang kawalan terhadap kekuasaan-Nya. Kekalkanlah keadilan dalam pentadbiran, dan semaikan semangat ini dalam jiwa kamu dan dapatkan persetujuan orang ramai. Kerana rasa tidak puas hati rakyat jelata mengatasi rasa puas hati segelintir masyarakat yang menikmati keistimewaan.

Kamu boleh dapat orang yang lebih baik iaitu orang yang dianugerahkan kepintaran dan pandangan yang jauh, setidak dinodai oleh dosa. Dan tidak pernah bersubahat dengan orang yang zalim melakukan kezalimannya, atau penjenayah dalam melakukan jenayahnya. Berhati-hati dalam memilih pegawai, sahkan jawatan mereka bila mana mereka telah menjalani ujian dan kelayakan.

Takutlah kamu kepada Allah. Apabila berurusan dengan masalah orang miskin yang tidak mempunyai sesiapa untuk berlindung, terbiar susah, dan tidak bermaya, dan kusut fikirannya, kerana menjadi mangsa kepada takdir yang berlaku dan sistem yang tidak memberi peluang kepada mereka. Akhirnya laksanakanlah keadilan secara sama rata, tanpa mengira sama ada seorang itu bersaudara dengan kamu ataupun tidak. Jika ada saudara mara dan kawan-kawan kamu yang melanggar undang-undang. Laksanakanlah hukuman yang ditentukan walaupun ia pahit bagi kamu, kerana ia adalah untuk kebaikan sebuah negara.

Kami mewakili saya, ingin menegaskan bahawa PAS kita bersedia menyokong apa-apa sahaja dasar Kerajaan Pakatan Harapan yang tidak bercanggah dengan dasar Islam dan menguntungkan rakyat. Dan kami akan bersedia menentang kamu sekiranya bercanggah dengan agama dan merugikan rakyat.

(Diucapkan Ahli Parlimen Kubang Kerian pada akhir perbahasan ucapan Titah DiRaja semasa Sidang Dewan Rakyat di Parlimen semalam) - HARAKAHDAILY 20/7/2018

MAJLIS Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) dan gabungan 300 NGO Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) melihat Menteri Pendidikan terpaksa akur dan mengubah sikap serta pendiriannya (U-Turn) berkaitan pengiktirafan UEC apabila terpaksa menerima tekanan daripada himpunan bantahan rakyat yang dicadangkan pada 28 Julai nanti, semasa beliau menjawab soalan seorang peserta Majlis Wacana Pendidikan Malaysia Baru hari ini di studio Sinar Harian.

Pendirian beliau bahawa UEC akan dikaji dan tidak terburu-buru untuk diiktiraf masih tidak cukup untuk meyakinkan gerakan himpunan bantahan daripada rakyat berhenti untuk berhimpun.

MAPPIM dan UMMAH dengan tegas menyatakan bahawa Menteri Pendidikan mesti tegas menolak sepenuhnya untuk tidak mengiktiraf UEC pada masa sekarang dan juga sampai bila-bila pada masa akan datang kerana UEC bercanggah dengan Sistem Pendidikan Negara.

MAPPIM dan UMMAH juga memberi amaran keras kepada mana-mana pihak yang tertentu supaya jangan cuba memaksa kerajaan dan Kementerian Pendidikan (KPM) untuk mengiktiraf UEC dalam kerangka Sistem Pendidikan Kebangsaan dengan menggunakan tekanan politik dan juga dengan mempolitikkan Sistem Pendidikan Negara.

MAPPIM dan UMMAH mempertegaskan bahawa kami akan menjadi benteng rakyat bagi mempertahankan Sistem Pendidikan Kebangsaan dan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan juga sebagai bahasa pengantar utama kepada Pendidikan Negara.

Sehingga hari ini himpunan bantahan rakyat kepada Menteri Pendidikan berkaitan pengiktirafan UEC akan tetap diteruskan sehingga dapat mempastikan bahawa UEC akan terus ditolak sepenuhnya daripada Sistem Pendidikan Kebangsaan.

MAPPIM dan UMMAH juga memberi amaran kepada NGO Pendidikan yang tertentu supaya jangan mempolitikkan isu UEC atas nama keadilan pendidikan serta menggunakan tekanan politik dalam kerajaan dengan memaksa sistem pendidikan sekolah Cina dan UEC ke dalam Sistem Pendidikan Negara.

MOHD ZAI MUSTAFA
Ketua Eksekutif MAPPIM
Ahli Jawatankuasa Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) - HARAKAHDAILY 19/7/2018

More Articles ...