KALAU BN menang, apa lagi yang akan naik? – Inilah persoalan yang sedang ditanya di semua sanubari rakyat Malaysia hari ini.

Empat tahun sejak 2013, rakyat menyaksikan sejak kehadiran GST dan kejatuhan nilai Ringgit yang mendadak. Kedua-dua musibah ini telah mengakibatkan kehidupan rakyat berubah dengan rancak.

Kini, rakyat terpaksa bergelut dengan kos sara hidup yang meningkat jauh lebih cepat daripada pendapatan mereka sementara mendengar berita demi berita bagaimana wang negara dibazirkan, diselewengkan, dicuri dan juga keciciran.

Bajet kementerian dipotong, termasuklah dua bajet yang tidak seharusnya disentuh jika kerajaan sayang terhadap generasi seterusnya iaitu pendidikan dan perubatan.

Sesiapa yang berada di dalam golongan berpendapatan sederhana dan rendah, terutamanya kakitangan kerajaan akan merasai apa yang diperkatakan.

Oleh sebab itu, soalan “Apa lagi yang akan naik kalau BN menang lagi?” akan menjadi senjata yang sangat tajam menjelang Pilihan Raya Umum ke 14 nanti. Dan PAS akan menerajui kempen ini untuk mengajak rakyat ke arah perubahan bersama Gagasan Sejahtera.

TUAN IBRAHIM TUAN MAN
Timbalan Presiden PAS
14 Julai 2017 – HARAKAHDAILY 14/7/2017

1. KEPUTUSAN Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan yang meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 (Pindaan 2017) pada 12 Julai 2017 adalah suatu kejayaan buat umat Islam di negeri Kelantan khasnya dan Malaysia umumnya. Bagi umat Islam yang mencintai agamanya, ia adalah suatu khabar gembira dan kita semua wajar merasa bersyukur dengan usaha kerajaan Kelantan itu.

2.    Antara lain RUU itu nanti adalah pindaan yang membolehkan seseorang yang dihukum bersalah disebat di khalayak, penguat kuasa agama boleh menggunakan gari ke atas suspek dan video boleh dijadikan bahan bukti dalam perbicaraan.

3.    Seharusnya umat Islam memandang positif usaha Kelantan mendaulatkan undang-undang Islam. RUU ini adalah merupakan sebahagian daripada persiapan untuk melaksanakan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) (yang dibentangkan) jika ia diluluskan di Parlimen kelak. Ia memberi gambaran bahawa Kelantan yang diterajui PAS benar-benar serius melaksanakan undang-undang Islam di negeri itu, sekali gus memadam tohmahan bahawa PAS sekadar beretorik dengan Undang-Undang Islam (Hudud), hanya janji politik kosong, politik meraih simpati, tidak berani melaksanakannya dan seribu satu lagi dakwaan liar.

4.    Dalam keadaan demikian, tidak kurang yang bersikap skeptikal dengan memberi pelbagai pandangan negatif terhadap usaha kerajaan Kelantan. Pandangan seorang peguam Nik Elin Nik Rashid yang disiar dalam sebuah portal dengan menganggap langkah kerajaan negeri itu “sangat terkebelakang” dan menyamakan hukuman sebat pesalah syariah di khalayak dengan “kegasaran” iaitu menyerahkan pesalah dan tahanan perang kepada singa lapar di zaman Rom purba. Beliau juga menganggap hukuman sebat kelak akan menjadi bahan hiburan rakyat Kelantan yang dahagakan hiburan di mana mereka boleh menonton wanita disebat kerana kesalahan moral seperti zina, minum arak dan liwat. Bahkan beliau mendakwa bukan sahaja kerajaan Kelantan terlupa “makna sebenar” Islam, ia memaparkan pula versi Islam yang “gasar dan mundur”.

5.    Tan Sri Zainuddin Maidin dalam suatu kenyataan pula dengan nada menyindir meminta Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz menjadikan hukuman sebat di Kelantan sebagai tarikan pelancong. Kumpulan Sisters Ini Islam (SIS) juga galak dengan kenyataan yang menyifatkan langkah terbaru kerajaan Kelantan sebagai selangkah lebih dekat kepada satu lagi bentuk hukuman “tidak bertamadun”.

6.    Bagi saya, pandangan mereka semua ini sangat dangkal dan tidak rasional. Sepertinya mereka takut dan gusar dengan hukuman sebat yang akan dilaksanakan seakan ‘takut dengan hantu di siang hari’. RUU ini baharu sahaja dalam proses kelulusan DUN Kelantan, tetapi mereka sudah bertempik mengkritik dan menghentam dengan penuh prejudis.

7.    Sedangkan jika mereka perhalusi dan mengkaji undang-undang dan pelaksanaan Islam bukannya bersifat menzalimi manusia, tetapi lebih kepada mendidik pesalah dan orang ramai. Tidak timbul ia mengaibkan pesalah dan menjadi bahan hiburan atau tontotan awam, kerana jika ia benar-benar dilaksanakan kelak, bakal membuatkan orang lebih gerun melakukannya. Jika kesalahan sebat dianggap mengaibkan, maka adakah pesalah rela diaibkan di khalayak ramai dengan sengaja mahu melakukan jenayah itu jika sedar kesan dan akibatnya? Justeru, Islam mengutamakan pendidikan daripada hukuman, dan dengan sebat di khalayak ini ia sebagai pendidikan paling ampuh agar tidak ada manusia bercita-cita mahu melakukan jenayah.

8.    Jika benar dakwaan mengatakan bahawa Kelantan menyaksikan kadar tinggi dalam pornografi, rogol dan sumbang mahram, maka RUU yang diperkenalkan oleh kerajaan Kelantan itulah penyelesaiannya. Semoga dengan itu, kadar jenayah, rogol dan sumbang mahram dapat dikekang atau diturunkan. Bagi kerajaan Kelantan, itulah satu kaedah bagi mengawal keruntuhan moral di negeri itu dan banyak lagi kaedah lain yang sedang diusahakan.

9.    Sepatutnya, para pengkritik memberi ruang kerajaan Kelantan melaksanakan RUU ini bagi melihat keberkesanannya. Lihat kesannya dalam tempoh lima tahun, jadikan sebagai rujukan dan kajian, maka selepas itu buatlah suatu pandangan atau kritikan. Jangan mudah mengkritik sebelum sesuatu cadangan itu dilaksanakan.

DR RIDUAN MOHD NOR
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat

JIKALAU sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, Maka kami seksa mereka disebabkan perbuatannya.” (Al-A’raf: 96)

Pendahuluan

Kajian berkenaan model pertumbuhan ekonomi negeri Kelantan adalah sangat terhad. Hal ini kerana kebanyakan penyelidik dan pengkritik cenderung untuk mengkaji sistem politik, sosial dan undang-undang Syariah di Kelantan, berbanding menilai keunikan sistem ekonomi yang dilaksanakan di Kelantan.

Penulisan ringkas ini bertujuan untuk menilai pencapaian pembangunan ekonomi negeri Kelantan sebagai model perekonomian yang yang seimbang, memenuhi maksud pembangunan di antara dua tuntutan hakiki, iaitu kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat.

Di samping itu, penelitian terhadap pembaharuan di dalam dasar ekonomi Kelantan turut membuka dimensi kajian pemikiran ekonomi yang diterapkan oleh Al-Marhum Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat (“TGNA”) sepanjang pentadbiran beliau sebagai Menteri Besar Negeri Kelantan pada tahun 1990 hingga 2013.

Model Pembangunan Ekonomi Kelantan

Pendefinisian “pembangunan” di Kelantan ternyata berbeza dengan definisi konvensional, di mana dasar Membangun Bersama Islam (MBI) ditakrifkan sebagai:

“Pelaksanaan pembangunan yang menyeluruh dan serasi dengan nilai-nilai Islam, mementingkan aspek kemanusiaan, dimantapkan dengan ketaatan kepada agama dan tidak memudaratkan sosial dan moral manusia, demi mencapai keredhaan Allah.” (Kertas Kerja Dasar MBI, 2006).

Di samping itu, aspek pembangunan modal insan diletakkan sebagai teras utama di dalam agenda pertumbuhan ekonomi negeri Kelantan, sejak 1990. Selaras dengan dasar MBI, kerajaan Kelantan menekankan ketinggian kualiti pendidikan dan pembudayaan ilmu di dalam masyarakat sebagai pencetus perubahan (catalyst) bagi menjana pertumbuhan.

Berdasarkan kepada Lima Prinsip Pembangunan Ekonomi yang digariskan di dalam dasar Membangun Bersama Islam, terdapat Lima Model Ekonomi Berasaskan Syariat yang telah berfungsi di Kelantan, dan boleh diterima pakai di dalam dasar perekonomian sesebuah negeri mahupun negara, iaitu:

1. Model Ekonomi Sederhana (Wasatiyyah)

Antara dasar pertama yang diambil sebaik sahaja memegang tanggungjawab mentadbir negeri ialah dasar penjimatan terhadap dana kerajaan negeri. Selain itu, Menteri Besar dan EXCO Kerajaan telah menunjukkan teladan dengan menyumbangkan sebahagian daripada kelayakan elaun kepada pelbagai tabung kebajikan.

Malah rekod bersih pentadbiran kerajaan Kelantan yang bebas daripada rasuah dan penyalahgunaan kuasa sejak 1990 menjadi model pencegahan rasuah terbaik, mendahului usaha memerangi rasuah dan meningkatkan tahap integriti di dalam negara melalui mekanisma penguatkuasaan dan pendakwaan.

2. Model Ekonomi Rakyat (Ta’awun)

Selain peranan pihak kerajaan negeri sebagai penggubal dasar dan pengawalselia aktiviti pembangunan dan kebajikan, kerancakan dan dayatahan ekonomi negeri Cik Siti Wan Kembang ini turut disokong oleh kekuatan kuasa beli (purchasing power) dan permintaan tempatan (domestic demand) di kalangan rakyat negeri Kelantan, khususnya dalam aspek perniagaan kecil dan sederhana, ditambah pula dengan budaya sedeqah, zakat dan waqaf yang sinonim dengan rakyat negeri Kelantan.

Kerajaan Kelantan juga telah berjaya membudayakan semangat tolong-menolong bagi melaksanakan projek kecil-kecilan melalui kaedah Ta’awun. Selain dapat menyuntik semangat kekitaan sesama rakyat, konsep ini juga merupakan satu kaedah yang dapat menjimatkan kos sehingga separuh daripada kos binaan biasa yang dilaksanakan secara tender.

3. Model Ekonomi Bebas Riba’

Tindakan kerajaan Kelantan memindahkan akaun kerajaan negeri dari sistem perbankan konvensional kepada perbankan Islam di awal tahun 1990an telah menyuburkan usaha mengembangkan institusi kewangan Islam yang baru memasuki fasa kedua pembangunannya (1990–1999), sehingga Malaysia kini digelar sebagai hub kewangan Islam utama di dunia.

Selain itu, Kelantan telah memperkenalkan pembiayaan berteraskan Qardhul-Hasan (tanpa riba’) kepada kakitangan kerajaan, di samping mempelopori sistem pajak gadai Islam (Ar-Rahnu) sebagai alternatif kepada amalan riba’ dan mekanisma untuk merancakkan perniagaan kecilan dan memecahkan belenggu kemiskinan.

4. Model Ekonomi Pertanian

Pembangunan di sektor pertanian boleh membantu ke arah pembasmian kemiskinan yang dihadapi oleh para petani dan pekebun di luar bandar. Pada tahun 2006, kerajaan negeri Kelantan telah melaksanakan Program Ladang Rakyat yang merupakan satu inisiatif kerajaan negeri bagi membendung masalah penerokaan tanah kerajaan dan membebaskan rakyat dari belenggu kemiskinan.

Seterusnya bagi memastikan sektor pertanian di Kelantan berkembang sejajar dengan tuntutan agama, kerajaan Kelantan telah melancarkan program ‘Bertani Satu Ibadah’ pada tahun 2009. Ini bersesuaian dengan usaha untuk menggalakkan partisipasi rakyat dan generasi muda dalam sektor pertanian, seterusnya meningkatkan tahap hidup golongan petani secara lebih menyeluruh.

5. Model Ekonomi Kifayah

Kelantan menunjukkan komitmen dalam usaha membasmi kemiskinan bagi memastikan kesejahteraan rakyat dan pembangunan seimbang, walaupun negeri ini menghadapi banyak kekangan dari segi modal dan infrastruktur.

Di samping pelbagai program bantuan golongan miskin dan pembangunan luar bandar, Kelantan turut memberi bantuan rumah untuk golongan miskin di bawah program Rumah Dhu’afat bermula pada tahun 2006, selain program Bantuan Beras Percuma atau dikenali sebagai Skim al-It’am yang dilaksanakan bermula pada tahun 2011.

Kesimpulan

Penilaian terhadap pencapaian pertumbuhan ekonomi Kelantan yang bersifat menyeluruh dan seimbang ini membawa kepada tiga kesimpulan penting.

Pertama, asas utama pembangunan yang bertunjangkan modal insan berkualiti ternyata menjadi pemangkin kejayaan sesebuah negeri atau negara untuk terus membangun secara lestari, dan Kelantan telah memulakannya di awal tahun 1990 ketika kerajaan Persekutuan memperkenalkan dasar Wawasan 2020 bagi mengejar status negara maju yang bersifat materialistik.

Kedua, banyak reformasi dan inovasi dalam aspek pentadbiran dan perekonomian yang telah diperkenalkan di Kelantan, mendahului pelaksanaan dasar dan program yang dilaksanakan di peringkat persekutuan mahupun swasta. Malah rekod bersih pentadbiran kerajaan Kelantan yang bebas daripada rasuah dan penyalahgunaan kuasa sejak 1990 menjadi model pencegahan rasuah terbaik, mendahului usaha memerangi rasuah di peringkat Persekutuan.

Ketiga, penumpuan aspek pembangunan yang seimbang bagi mengoptimakan produktiviti sumber alam, meningkatkan kualiti hidup rakyat dan kemakmuran negeri meletakkan Kelantan sebagai negeri model dalam mengadaptasi ukuran “Indeks Kegembiraan” seperti Gross National Happiness (GNH) dan Human Development Index (HDI) yang kini mula mendapat tempat di peringkat antarabangsa.

Ternyata, pelaksanaan dasar ‘Membangun Bersama Islam’ di negeri Kelantan telah merealisasikan wawasan pengwujudan sebuah model ekonomi berasaskan syariat yang praktikal. Ia bukan sahaja telah mendahului beberapa aspek pembaharuan dalam pelbagai bidang, malah wajar dijadikan model perekonomian yang memenuhi maksud pembangunan yang seimbang dan sejahtera. – HARAKAHDAILY 14/7/2017

*Artikel ini adalah ringkasan kepada kertas kerja bertajuk “Ekonomi Berasaskan Syariat: Model Kelantan” yang dibentangkan oleh penulis di dalam “Seminar Islam Dalam Ketamadunan Kelantan” anjuran Institut Pemikiran Tok Guru Dato’ Bentara Setia pada 10 Julai 2017 di Bangi, Selangor.

CABARAN besar kepada para doktor semasa sesi pemeriksaan bakal haji adalah ketika ingin tandatangan meluluskan suntikan vaksin. Syarat ketat telah ditetapkan oleh Tabung Haji dan Kementerian Wakaf & Haji Arab Saudi adalah wajib disuntik vaksin meningococcal. Sebelum diluluskan suntikan bakal haji wajib diperiksa dan sahkan beliau sihat fizikal dan mental.

Sebilangan kecil mereka yang dikehendaki membuat rawatan susulan beberapa kali kerana tidak lulus dari piawaian garis panduan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Majoriti di kalangan mereka itu pula mempunyai penyakit-penyakit kronik seperti darah tinggi dan kencing manis.

"Saya dari muda sampai leni kumpul samah-seriyal untuk pergi haji. Jika doktor tak sign juga kali ni, kesianlah saya." Keluh seorang bakal haji yang paras gulanya naik mencanak setiap kali lawatan. Bacaan HbA1c pula berbelas-belas. Mereka hanya diluluskan untuk ke tanah suci setelah lulus pemeriksaan doktor.

"Jika ikut garis panduan ni memang pak cik tak layak. Saya mohon maaf. Kerja haji ni kena guna tenaga. Pergerakan yang jauh dan memerlukan ketahanan fizikal. Sebab tu penting tubuh badan sihat dan senantiasa cergas. Jika lagu ni bacaan... ish gelap gambo." Hujah balasku supaya beliau faham prosedur yang tetapkan.
.
Sememangnya syarat-syarat yang ditetapkan oleh Tabung Haji sedemikian. Bagi penyakit-penaykit kronik perlu benar-benar terkawal, baru boleh diluluskan. Jika bakal haji masih tidak dapat mengawal kencing manis atau darah tinggi mereka, bermakna mereka tidak diluluskan ke sana. Penyakit kencing manis dan darah tinggi biasanya dua penyakit kronik yang menjadi masalah dalam kelulusan haji.

dr suhazeliPengalaman saya sebagai petugas haji pun mendapati dua penyakit ini sering menimbulkan kesulitan kepada jemaah haji untuk melaksanakan kerja-kerja haji dengan sempurna. Pemerhatian saya mendapati terdapat beberapa punca boleh berlaku sedemikian.

1) Tidak patuh arahan pemakanan ubat-ubatan yang diberikan. Walaupun sudah berpuluh tahun ada penyakit, tetapi mereka tidak mengambil ubat secara tetap. Mereka ambil bila rasa badan 'berat', tinggalkan ubat bila badan rasa segar.

2) Tidak berpantang makan minum. Pantang lihat terus terkam. Sedangkan mereka perlu berdisiplin bab makan minum ni. Jika betul-betul patuh, mereka wajib mengira jumlah kalori seharian.

3) Ubat-ubatan yang diberikan tidak optimum. Perawat yang tidak berpengalaman dalam penentuan ubat-ubatan serasi dengan keadaan semasa pesakit juga boleh menjadi faktor. Akhirnya ubat yang diberikan tidak diambil sepenuhnya atau dos tidak optimum.

4) Selalu tidak patuh dengan arahan temujanji. Ramai di kalangan mereka berminggu-minggu kehabisan stok ubat, tetapi masih liat untuk jumpa doktor bagi pemeriksaan ulangan dan membekalkan ubat baru.

5) Mengamalkan ubatan alternatif. Kawalan penyakit makin parah apabila mereka selang seli dengan ubatan alternatif. Sehingga kini tiada lagi ubatan alternatif secara solo boleh mengawal gula dan tekanan darah. Lebih menyeksakan lagi apabila ubatan alternatif itu dicampur dengan bahan terlarang seperti steroid dan seumpamanya. Bacaan gula dan tekanan darah jadi bengong terus.

6) Masih lagi mengamalkan gaya hidup tidak sihat seperti merokok. Tabiat yang sukar dibasmi, hatta sudah berada di tanah suci sekalipun mereka tidak insaf. Sepatutnya tarikh panggilan Ilahi untuk mengunjungi rumahNya itu dijadikan tarikh keramat untuk terus berhenti menghisap bahan haram.

Saya amat mengharapkan para bakal haji akan terus mengambil pesanan ini supaya dapat menjalani ibadah dengan sempurna.

Siirualabarakatillah

Dr Suhazeli Abdullah
Ketengah Jaya
13.7.2017

1. PAS sokong usaha Kerajaan Kelantan yang meluluskan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Pindaan) 2017 bagi memperkasakan institusi Mahkamah Syariah di negeri itu.

2. Walaupun pindaan tersebut masih tertakluk kepada Pindaan Akta 355 yang masih diperingkat awal pembentangannya di Dewan Rakyat, ia menunjukkan keseriusan yang tinggi dalam mengangkat martabat mahkamah syariah sebagai institusi keadilan umat Islam.

3. Isu hukuman sebat yang dibolehkan pelaksanaannya secara terbuka, lebih hangat dibahas berbanding aspek yang lain seperti penambahbaikan prosedur melibatkan kehakiman, pendakwaan, penguatkuasaan serta guaman syarie.

4. Lebih malang, setengah pihak hanya nilai hukuman sebat di khalayak secara picisan, tidak kepada aspek hukuman yang lebih menyeluruh. Mereka anggap Kerajaan Negeri Kelantan khasnya, dan PAS amnya adalah seolah-olah “kerajaan menghukum”.

5. Datuk Noor Farida Ariffin juga ‘echoing’ kenyataan beliau terdahulu yang lantang menentang aspek kanun jenayah syariah terutama di Negeri Kelantan. Kenyataan ringkas beliau juga disiarkan oleh akhbar The Star bertarikh 13 Julai 2017 yang mendakwa: “All PAS is interested in is punishment, punishment and more punishment.”
"PAS hanya kelihatannya berminat untuk menghukum, menghukum dan menghukum."

6. Begitu juga kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr Chandra Muzaffar yang mengatakan: “It shows their continue adherence to an interpretation of syariah that is obsessed with punishment.”

"Ini menunjukkan mereka terus menerus menginterpretasi syariah sebagai suatu yang obses terhadap menghukum (orang)."

7. Ironi sekali, disebalik kelantangan mereka kritik tindakan Kelantan sebagai “obses dalam menghukum”, mereka juga sedang – sedar tidak sedar –  “menghukum” Kelantan tanpa melihat kepada aspirasi sebenar tindakan yang diambil. Apakah mereka juga “obsess” menghukum pihak lain tanpa penelitian yang mendalam?

8. Saya kira pihak yang menentang keras soal hukuman – khusus hanya kepada hukuman Islam – adalah dikalangan mereka yang tidak memahami perbezaan antara aspek hukuman (the punishment) dan langkah terhadap keselamatan sosial (the measure of social defence).

9. Aspek hukuman perlu melalui proses penggubalan undang-undang dan sebagai sebuah kerajaan yang diberi mandat oleh rakyat Negeri Kelantan, sudah pasti mereka berhak menggubal perkara tersebut sesuai dengan lunas perundangan yang ada.

10. Adapun langkah terhadap keselamatan sosial, ia juga berlaku dari sudut yang lain. Program yang diatur oleh kerajaan negeri kesemuanya berasaskan kepada prinsip ‘amar ma’ruf dan nahi mungkar’ iaitu mengajak manusia taati Allah SWT, lakukan kebaikan dan tinggalkan kerosakan.

Inilah pendidikan serta langkah keselamatan kepada masyarakat yang diluncurkan kepada rakyat Negeri Kelantan.

11. Malang sekali, mereka leka menegakkan benang basah dan memberikan pandangan yang jauh dari kebenaran. Mereka lihat dari satu sudut yang sempit. Anda tidak mampu beri gambaran seekor gajah yang besar jika anda hanya memegang pada bahagian kakinya. Namun, begitulah yang berlaku hari ini.

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
14 Julai 2017 / 20 Syawal 1438 - HARAKAHDAILY 14/7/2017

KOMPONEN paling utama dalam melakukan ibadah haji adalah gerak geri fizikal. Sama ada ianya rukun haji atau wajib haji, malah sunnat dilakukan semasa ibadah haji, semuanya memerlukan kekuatan badan kecuali niat. Oleh yang demikian para Duyufurrahman dikehendaki melakukan pemeriksaan kesihatan sebelum diluluskan ke Tanah Suci. Jika lulus sekalipun, para bakal haji dinasihati supaya kekal sihat sehingga hari keberangkatan, sepanjang berada di Madinah dan Makkah. Kesihatan optimum amat penting semasa waktu kemuncak masyair (bermula wukuf hinggalah hari-hari tasyrik).

Definisi kemampuan mengerjakan ibadah haji

Memang berpatutan dengan salah satu syarat wajib haji iaitu: “seseorang yang sihat tubuh badan dan berakal”. Inilah definisi MAMPU yang telah dinukilkan dalam Al-Quran:

فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ

Bermaksud: Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) maqam Ibrahim; Barangsiapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup Mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajiban haji), Maka Sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam. [Surah Aali Imran ayat 97]

Kemampuan yang dimaksudkan di sini terbahagi kepada tiga:

1. Orang yang sanggup mendapatkan perbekalan dan alat-alat pengangkutan
2. Sihat jasmani dan akal fikiran dan
3. Aman perjalanan.

Kemampuan pertama dan ketiga di atas senang diperolehi di zaman yang serba canggih kini. Tetapi sihat tubuh badan dan akal fikiran adalah bergantung kepada individu tersebut. Kemampuan dari sudut kesihatan hanya diperolehi setelah setiap jemaah haji menjalani pemeriksaan kesihatan semasa di tanah air. Pegawai perubatan yang memeriksa mempunyai panduan khusus untuk memeriksa setiap bakal haji. Beberapa objektif utama pemeriksaan kesihatan dilakukan:

1) Memastikan semua bakal haji berkeupayaan dari segi fizikal dan mental untuk melaksanakan ibadat haji dengan sempurna tanpa sebarang komplikasi kesihatan

2) Mengesan penyakit yang dihidapi oleh bakal haji pada peringkat paling awal dan memberi rawatan sewajarnya ataupun untuk dirujuk kepada doktor pakar jika perlu

3) Merekodkan status kesihatan bakal haji dan rawatan yang diterima untuk makluman rombongan perubatan di Tanah Suci

4) Memastikan bakal haji wanita hamil tidak diluluskan

5) Memastikan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke – 84 (15 Disember 2008 ) dipatuhi di mana:
     i) Pesakit yang mengidap penyakit kronik yang tidak ada harapan sembuh seperti pesakit buah pinggang yang menjalani hemodialisis adalah tidak wajib menunaikan ibadah haji;
     ii) Pesakit kronik adalah wajib melaksanakan badal haji sekiranya berkemampuan daripada sudut kewangan dan;
     iii) Sekiranya telah sembuh daripada penyakit kronik, individu tersebut wajib menunaikan ibadah haji jika berkemampuan.

Kes-kes berkaitan sebagaimana di atas adalah tidak layak dibawa ke Mesyuarat Jawatankuasa Rayuan Peringkat Negeri dan ianya juga tidak boleh diluluskan oleh mana-mana Pakar Perubatan.

Terdapat beberapa kategori penyakit yang tidak layak untuk menunaikan haji, dengan ertikata lain, jemaah tersebut tidak berkemampuan dari sudut kesihatan dan terhapuslah kewajipan haji keatasnya. Berikut adalah jenis penyakit yang tidak layak untuk mengerjakan haji yang telah dikeluarkan oleh Lembaga Tabung Haji. Garis panduan ini adalah hasil dari konsensus para pakar yang terlibat terus dalam pengendalian jemaah haji dengan bantuan Kementerian Kesihatan Malaysia.

1) Penyakit paru-paru yang (COPD, Asma dll) sekira-kira tidak membolehkan baginya bergerak cergas.
2) Sejarah serang sakit jantung dalam tempoh 3 bulan lepas.
3) Sakit jantung yang sekira-kira tidak membolehkan baginya bergerak cergas.
4) Jangkitan kuman ke jantung yang masih dalam fasa rawatan antibiotik.
5) Darah tinggi yang tidak terkawal melebihi bacaan diastolik 120 mmHg walaupun sudah diberi ratatan optimum.
6) Penyakit hepar cirrhosis.
7) Sakit Buah pinggang
8) Batu karang yang teruk.
9) Kencing manis yang tidak terkawal. Paras gula senantiasa melebihi 13 mmol atau HbA1c melebihi 10%.
10) Penyakit Tiroid yang aktif.
11) Semua jenis kanser.
12) Baharu menjalani pembedahan besar.
13) Mempunyai penyakit berjangkit seperti TB, Kusta, dan beberapa jenis lagi. Penilaian kesesuaian akan dilakukan oleh doktor.
14) Penyakit sawan yang tidak terkawal
15) Penyakit mental seperti maniak, skizofrenia dan beberapa jenis lain lagi yang sekira-kira tidak dapat menjalankan ibadah haji dengan sempurna. Penilaian khusus akan dilakukan oleh pakar.
16) Penagih dadah. Kelonggaran akan diberikan kepada panagih yang stabil menjalani rawatan gantian methadone.
17) Pesakit HIV. Kelonggaran diberikan kepada pesakit yang stabil mengikut garis panduan yang ditetapkan.

Semoga dengan penjelasan ini tidak menimbulkan kekeliruan di kalangan bakal-bakal haji. Semoga beroleh haji mabrur.

Suhazeli Abdullah
Kuala Berang
14.7.2017

AKHBAR ini pernah dipanggil dan diberi amaran berkenaan laporannya yang dilihat menghina Islam sebelum ini.

Dalam laporan muka depannya hari ini ia cuba memomokkan pembacanya dengan usaha Dewan Undangan Negeri Kelantan memartabatkan pelaksanaan Islam di negeri majoriti Islam itu.

Nampak ia masih terus dengan amalan lamanya.

Dan kebetulan akhbar itu juga hari ini langsung tidak melaporkan darihal kunjungan tokoh gerakan Islam Tunisia yang merupakan Presiden Pergerakan Al-Nahda, Sheikh Rached Gannouchi ke Malaysia.

Sheikh Gannouchi dalam lawatannya mengunjungi PM, bertemu Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang Naib Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia, menerima Ijazah Kehormat Doktor Falsafah dalam Bidang Peradaban Islam oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) namun bagi The Stat ia tiada nilai berita.

Mungkin akhbar ini perlu dipanggil semula KDN kerana ternyata ia masih belum serik. – HARAKAHDAILY 13/7/2017

More Articles ...