PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) mengharapkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) supaya berganding bahu secara serius untuk mengemukakan satu blueprint bagi menyelesaikan sosial yang semakin parah berlaku dalam institusi keluarga.

Tambahan lagi, KPWKM digalas oleh Timbalan Perdana Menteri, manakala KDN pula diterajui oleh bekas Timbalan Perdana Menteri. Kedua-duanya mempunyai keluasan pengalaman dan keprihatinan mengenai isu ini.

Keparahan sosial yang dimaksudkan adalah merujuk kepada soalan jawab secara bertulis di Dewan Rakyat bertarikh 19 Julai 2018. Soalan tersebut dikemukakan oleh Ahli Parlimen Batu Kawan kepada Menteri Dalam Negeri mengenai bilangan kes rogol, sumbang mahram, pencabulan, liwat, gangguan seksual dan keganasan rumah tangga dari tahun 2013 hingga yang terkini Mei 2018.

Secara keseluruhannya, statistik yang dikemukakan oleh KDN menunjukkan penurunan sekitar kurang 10% (2016-2017) bagi setiap kesalahan kecuali kesalahan seks luar tabii dan sumbang mahram.

Berdasarkan statistik itu juga, terdapat kebimbangan yang serius terhadap jumlah mangsa rogol, sumbang mahram dan seks luar tabii yang berusia di bawah 18 tahun.

Pada tahun 2017, jumlah mangsa rogol di bawah umur 18 tahun ialah 1,257 daripada 1,582 orang.

Jumlah mangsa sumbang mahram di bawah 18 tahun pula ialah 253 daripada 296 orang, manakala jumlah mangsa perbuatan seks luar tabii pula ialah 234 daripada 375 orang.

Selain itu, bagi kes keganasan rumah tangga, majoriti kes yang berlaku adalah terdiri daripada pasangan yang berumur 45 tahun ke bawah.

Statistik-statistik ini jelas menunjukkan tindakan ampuh perlu diambil bagi memulihkan institusi keluarga khususnya daripada masalah keparahan sosial. Lebih menyedihkan, semua kesalahan yang telah dilaporkan menunjukkan kadar penglibatan yang tinggi dalam kalangan orang Melayu.

Blueprint yang dikemukakan harus mengambil banyak aspek seperti pendidikan untuk kesedaran dan nasihat, pencegahan kesalahan dan juga penguatkuasaan undang-undang syariah.

PAS bersedia untuk turut membantu menangani kes-kes ini demi untuk menyelamatkan rakyat dan mensejahterakan Malaysia.

Sejahtera Bersama Islam

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
12 Zulkaedah 1439 | 25 Julai 2018 – HARAKAHDAILY 25/7/2018

LAPORAN The Edge Market pada hari ini (semalam) mengejutkan apabila pembuangan 30 peratus pekerja tempatan telah disahkan berikutan arahan penggantungan projek tersebut dari Kementerian Kewangan.

Malahan ia mendapat kritikan dari Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL), syarikat milik penuh di bawah Kementerian yang berfungsi sebagai pemilik projek mega ECRL. Pihak MRL berpendapat bahawa tindakan membuang pekerja tempatan ini sebagai satu tindakan drastik.

Kita berharap pihak kerajaan akan menimbangtara semula akan nasib 2250 pekerja tempatan di dalam projek ini selari dengan jawapan Yang Berhormat Menteri kepada soalan saya di dalam Dewan Rakyat sebentar tadi (semalam) bagi mengoptimumkan penglibatan dan peluang pekerjaan rakyat tempatan di dalam projek ini.

Kepentingan, faedah dan kebolehupayaan ekonomi rakyat haruslah menjadi agenda utama kerajaan terutama apabila melibatkan projek mega yang menelan belanja berbillion ringgit. Jangan pula kita terlepas faedah itu kepada pihak lain yang hanya menikmati laba sedangkan rakyat sendiri kehilangan pekerjaan.

HJ AHMAD AMZAD HASHIM
Ahli Parlimen Kuala Terengganu - HARAKAHDAILY 25/7/2018

ZAMAN moden merujuk kepada zaman manusia mengejar kemajuan sains dan teknologi. Mereka berusaha mencari keselesaan dalam kehidupan kerana kehidupan mereka yang susah dan serba kekurangan.

Oleh itu, mereka mencipta alat teknologi untuk mendapatkan keselesaan dalam kehidupan. Dalam konteks Malaysia, ia bermula pada zaman 1970 hingga tahun 2010.

Zaman pasca moden merujuk kepada zaman manusia mengejar kebebasan dalam kehidupan. Mungkin mereka sudah ada sedikit keselesaan dalam kehidupan, kini mereka mahukan kebebasan dan ingin melampiaskan segala keinginan mereka. Lebih parah lagi, mereka menganggap keinginan itu adalah hak asasi. Tiada malu dan segan lagi.

Internet telah mengajar mereka erti kebebasan kerana tiada halangan di sini untuk melakukan dan menyuarakan apa sahaja. Malahan, FB, Insta, Tik Tok dan lain-lain merupakan tempat bersesak dan menternak nafsu manusia. Yang penting mereka dapat akses , walaupun yang lain-lain kurang pun tidak mengapa. Dalam konteks Malaysia, pasca moden boleh dikatakan bermula pada tahun 2010.

Kesan

Kalau zaman moden, mereka mementingkan keselesaan dan Hedonisme (keseronokan).

Tetapi, pada zaman pasca moden manusia mementingkan kebebasan, perubahan dan kelainan yang menyebabkan mereka mahu bebas dari ikatan agama dan budaya.

Perbezaan pemikiran 

Kalau pada zaman dahulu, orang mencari tuhan dan membincangkan kewujudan dan kuasa tuhan. Pada zaman moden, orang mencari keselesaan dalam kehidupan. Kewujudan tuhan pun tiada gunanya kalau tidak boleh memberikan keselesaan kepada mereka.

Pada zaman pasca moden, agama dianggap tidak memahami dan tuhan dianggap buta dan tuli kerana membiarkan hidup manusia susah, cacat dan dizalimi.

Penyelesaian

Masalah pasca moden ini berat. Mereka perlu diyakinkan dengan agama dalam bentuk yang logik dan boleh dilihat. Perlu kepada pendekatan baharu dalam menyampaikan mesej agama pada zaman ini. Ilmu tauhid pula perlu dibangunkan lagi untuk mengatasi pemikiran manusia kepada dua tuhan baharu iaitu keselesaan dan kebebasan.

DR MUHAMAD FAISAL 
25 Julai 18 - HARAKAHDAILY 25/7/2018

 

USIANYA baru sahaja menjangkau 38 tahun. Selama empat tahun beliau mengabdikan diri membantu Harakah sebagai wartawan, bermula di meja English Sections di bawah seliaan Saudara Hirman Firdaus Abdul Rahim.

Bakat dan tulisannya kemudian dicungkil untuk membantu Bahagian Bahasa Melayu di bawah seliaan saya.

Selama empat tahun Nazirah Nasrun@Siron meletakkan sepenuh masa yang ada untuk berbakti dengan lidah rasmi PAS.

Turun ke beberapa pilihan raya kecil, muktamar dan program-program besar PAS selain beberapa himpunan termasuk RUU355 dan Fastaqim.

Dia sering muncul membuat liputan bersama teman rapatnya, Nur Hasmira Mohammad@Mira di program program yang ada kalanya menjengah ke lewat malam.

Almarhumah Nazirah seorang yang rajin, namun terpaksa mengambil keputusan berhenti awal khidmatnya di Harakah kerana komitmen menjaga bondanya.

Almarhumah pergi menemui Penciptanya pada jam 11.45 malam tadi di Hospital Serdang dan jenazah kini dibawa ke Jalan Bakar Bata, Alor Setar dan dijangka dikebumikan di pekarangan Masjid Derga, jam 9 pagi.

Takziah kepada keluarga almarhumah. Pejuang tanpa nama, Damailah Dikau Di Sana.

Takziah daripada kami…

Wan Nordin Wan Yaacob
Ketua Pengarang Harakah dan seluruh kakitangan Jabatan Editorial Harakah.
25 Julai 2018 – HARAKAHDAILY 25/7/2018

SAYA menyambut baik jawapan YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) kepada pertanyaan lisan oleh YB Marang pada 18 Julai 2018 berkenaan kesediaan Kerajaan Persekutuan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 iaitu Kerajaan Persekutuan sedang meneliti fungsi dan peranan institusi agama dengan memberi keutamaan kepada aspek memperkasa Mahkamah Syariah secara menyeluruh meliputi kompetensi Hakim dan Pendakwa Syarie, aspek tadbir urus dan prasarana Mahkamah Syariah.

Kerajaan Negeri Kelantan telah pun melaksanakan usaha-usaha tersebut dengan meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 (Pindaan 2017) yang diluluskan dalam sidang Dun Kelantan pada Julai 2017. Selain daripada itu, Kerajaan Negeri Kelantan juga telah mengkaji beberapa Enakmen bagi dicadangkan untuk pindaan iaitu Enakmen Pentadbiran Mahkamah Syariah Negeri Kelantan 1982 dan Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Negeri Kelantan 2002.

Semua ini adalah usaha dan komitmen Kerajaan Negeri Kelantan bagi memartabatkan Mahkamah Syariah di Kelantan khususnya dan Malaysia amnya. Saya berharap Kerajaan Persekutuan mengambil serius untuk menyegerakan dan memberi keutamaan kepada usul pindaan Akta tersebut agar dibawa dalam Persidangan Dewan Rakyat pada kali ini bagi menjayakan hasrat murni demi kebaikan umat Islam di Malaysia.

USTAZ DATO’ HAJI AHMAD YAKOB
(Dato' Bentara Kanan)
Menteri Besar Kelantan
12 Zulkaedah 1439H/25 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 25/7/2018

BRUNEI yang telah menerima pengaruh Islam sejak akhir abad ke-10M telah bangkit sebagai sebuah Kerajaan Islam pada pertengahan abad ke-13M dengan Islam-nya Raja mereka, Awang Alak Betatar pada 1368M. Setelah mendirikan kerajaan pada 1363M, Brunei yang merupakan sebuah pelabuhan yang strategik di Borneo, kerana kedudukannya yang mengadap Laut China Selatan dan terletak di tengah-tengah laluan perdagangan antara Melaka (Tanah Melayu), China dan Kepulauan Filipina, telah menjadi tumpuan para pedagang khususnya dari China dan Arab. Hubungan ini telah menyebabkan kedudukan dan pengaruh Islam menjadi semakin baik kerana para pendakwah dari China dan Arab terlibat sama dalam perdagangan di Brunei. Hubungan lama umat Islam di China dan Arab dengan Brunei telah mempercepatkan proses dakwah ini. Dengan pengaruh para pendakwah ini, Awang Alak Betatar selaku pemerintah Brunei telah memeluk Islam dan meletakkan Brunei sebagai wilayah terbaru Islam di rantau Nusantara.

Peng-Islaman Brunei ini kemudiannya membawa kepada kebangkitan Brunei sebagai sebuah kuasa politik yang besar di sebelah Timur Nusantara, serentak dengan penguasaan Empayar Melaka di Barat, Kerajaan Demak di Selatan dan Champa di Utara. Keadaan ini telah menyebabkan tularnya pengaruh Islam di setiap penjuru Nusantara. Brunei sendiri sejak zaman Sultan Syarif Ali (1425-1432M) dan Sultan Bolkiah (1485-1524M), bukan sahaja telah menegakkan Islam sebagai agama rasminya, tetapi berdiri teguh sebagai sebuah empayar yang besar. Brunei telah berkembang pesat sepanjang abad ke-16M sehingga dapat menguasai seluruh Borneo dan Filipina, sebelum kedatangan pengaruh penjajah Portugis dan Sepanyol di kawasan Brunei pada akhir abad ke-16M itu. Brunei walau bagaimanapun, sehingga pertengahan abad ke-19M masih dapat mempertahankan empayarnya sehinggalah kedatangan British di Sarawak pada 1839M. Kerajaan Brunei diakui antara Kerajaan Islam yang berpengaruh di Nusantara sehingga Sepanyol dan British berusaha menguasainya sejak abad ke-16M lagi.

Kerajaan Islam di Borneo

Ketika berlakunya peng-Islaman Raja-raja di Kedah (1136M), Jawaka (1267M) dan Champa (1360M), Kerajaan Islam belum berdiri di negara-negara tersebut. Sedangkan Kerajaan Islam telah wujud di Perlak (840-1292M), Samudera-Pasai (1267-1521M) dan Melaka (1262-1511M). Di daerah-daerah lain di Nusantara juga telah dimasuki oleh Islam seperti di Maluku dan Jawa, telah Kerajaan Islam juga masih belum berdiri. Di Borneo, kedatangan pendakwah dari Melaka telah menyebabkan Islam mulai tersebar pada abad ke-14M di Brunei dan Mindanao. Antara yang terawal datang berdakwah di kawasan ini ialah Makhdum Syed Abdul Aziz, Syarif Ali Bafaqih dan Wan Nik al-Fathani. Kawasan-kawasan pelabuhan seperti Brunei, Sulu, Maguindanao dan Maluku menjadi tumpuan mereka. Hasil daripada gerakan ini, para pendakwah berketurunan Ahli Bait ini bukan sahaja dapat meng-Islamkan pemerintah tempatan, tetapi turut diangkat menjadi Raja dan mendirikan Kerajaan Islam di tempat-tempat tersebut. Ini termasuklah Brunei, di mana selepas mereka berjaya meng-Islamkan Awang Alak Betatar, Syarif Ali telah mengahwini anak Sultan Ahmad yang juga anak saudara Awang Alak Betatar. Pada gilirannya, Syarif Ali telah diangkat menjadi Sultan Brunei selepas kemangkatan Sultan Ahmad pada 1425M.

Tiga Raja terawal iaitu Sultan Mohammad Shah (Awang Alak Betatar), Sultan Abdul Majid Hassan dan Sultan Ahmad, mereka hidup sezaman dan telah memeluk Islam, tetapi Brunei belum menjadi Negara Islam. Selepas mangkatnya Sultan Ahmad, Syarif Ali telah ditabalkan menjadi Sultan dengan gelaran Sultan Syarif Ali atau Sultan Barakat. Bagindalah yang bertanggungjawab menjadikan Brunei sebuah Kerajaan Islam. Selain menjadikan Islam sebagai agama rasmi, kerajaan telah menubuhkan masjid-masjid dan proses pelaksanaan Syariat telah mulakan. Gerakan dakwah dan program keilmuan Islam di masjid dan surau diperluaskan sehingga ia menyebar dengan cepat di kalangan penduduk tempatan, yang akhirnya seluruh wilayah asal Brunei di-Islamkan. Pengaruh Hindu-Buddha yang berkembang pada zaman penjajahan Majapahit mulai hilang dan masyarakat mereka beralih menganut Islam. Akhirnya Kerajaan Islam Brunei mula menjadi kuasa politik bila gerakan pembukaan negeri dan perluasan wilayah berlaku pada zaman Sultan-sultan berikutnya.

Perkembangan Kerajaan Brunei

Selepas berdirinya Kerajaan Brunei, kemasukan Islam telah melonjakkan kedudukan Brunei sebagai kuasa politik yang baru. Hubungan politik dengan China yang dibina pada zaman Sultan Abdul Majid Hassan, telah membolehkan Brunei mengukuhkan kedudukannya. Sejak Sultan Syarif Ali menjadikan Islam sebagai agama rasmi, gerakan dakwah diperluas dan pelaksanaan Syariat dipergiatkan, pada zaman Sultan Sulaiman, Brunei mulai meluaskan jajahan takluknya. Sesetengah penulis berkata, Brunei telah menggantikan Melaka sebagai kuasa politik dan perdagangan pada abad ke-16M. Kemuncak pengaruh politik Brunei ialah pada zaman Sultan Bolkiah di mana Brunei berjaya menguasai Kota Seludang (Manila) dan mendirikan Kerajaan Islam di Pulau Luzon. Brunei turut menguasai Visaya, Mindanao dan Kalimantan, termasuk Sabah dan Sarawak. Perluasan wilayah ini membolehkan berlakunya penyebaran Islam kepada penduduk Sarawak dan Sabah yang berada di pesisir Laut China Selatan, selain mengembangkan Islam di Luzon dan kawasan Dayak di Lembah Kapuas.

Perkembangan Kerajaan Brunei sebenarnya mulai terancam apabila Ferdinand Magellan tiba di Kepulauan Visaya dan cuba menyebarkan pengaruh Portugis pada 1521M. Selepas kedatangan Portugis, telah berlaku persefahaman antara Portugis dan Sepanyol pada 1529M untuk membolehkan Sepanyol menguasai Visaya dan Luzon, yang akhirnya menyebabkan Kesultanan Amanillah di Luzon ditawan oleh Sepanyol pada 1577M, diikuti oleh serangan ke atas Jolo, Sulu pada 1578M. Selepas kejatuhan Luzon, gerakan untuk menyebarkan Kristian juga berlaku di Brunei, tetapi gagal. Keagungan Brunei dikatakan mengalami kemerosotan selepas zaman Sultan Muhammad Hassan (1582-1598M), di mana pada zamannya Brunei telah diperkukuhkan dengan sistem adat istiadat kerajaannya.

Selepas kemasukkan penjajah Barat di Nusantara, pada abad ke-19M, telah berlaku pemberontakan orang Dayak, Melayu, Bidayuh dan Cina terhadap Pengeran Mahkota, wakil Kerajaan Brunei di Sarawak. Untuk membendung keadaan ini, Pangeran Muda Hashim telah meminta bantuan pedagang Inggeris, James Brooke pada 1839M. Setelah berjaya mengalahkan para pemberontak, James Brooke dilantik menjadi Raja Sarawak yang berkuasa di kawasan Kuching pada 1841M, dan pengaruh Brunei semakin berkurang sehingga akhirnya Sultan Omar Ali Saifuddin menyerahkan seluruh Sarawak kepada James Brooke pada 1842M. Kedatangan konsul Amerika Syarikat untuk menyewa Borneo Utara (Sabah) pada 1865M pula telah menyebab Brunei kehilangan Sabah ke tangan British secara berperingkat melalui Syarikat Berpiagam Borneo Utara British mulai 1882M. Akhirnya Brunei hanya dapat bertahan di kawasan Belait, Tutong, Bandar Seri Begawan, Muara dan Temburong, apabila British yang menguasai Brunei sejak 1906M hanya menyerahkan kawasan tersebut sahaja kepada Brunei ketika kemerdekaannya pada 1984, sedangkan seluruh kawasan Sabah dan Sarawak telah menyertai Malaysia pada 1963M.

Perluasan wilayah dan pembangunan empayar

Kejayaan Sultan Syarif Ali memartabatkan Islam sebagai dasar negara yang membawa kepada perluasan program dakwah dan penyebaran Islam, telah mendorong kepada pengukuhan Brunei sebagai kuasa politik Islam yang baru. Brunei sebenarnya memiliki kekuatan yang hampir seimbang dengan Kerajaan Aceh yang wujud pada akhir abad ke-15M di Sumatera, sedangkan Brunei berpengaruh di Borneo, Mindanao, Visaya dan Luzon. Zaman utama kekuatan politik Brunei ialah zaman Sultan Syarif Ali (1425-1432M), Sultan Sulaiman (1432-1485M) dan Sultan Bolkiah (1485-1524M) hingga zaman Sultan Muhammad Hassan (1582-1598). Ketika Brunei berada di puncak kuasanya, kawasan jajahan Brunei adalah lebih luas daripada Aceh. Gerakan dakwah juga telah berjalan lancar dalam empayarnya, selain mengembangkan dakwah ke Mindanao, Menado, Makassar hingga ke Maluku. Pada hujung abad ke-16M, pengaruh Brunei mulai merosot ekoran kedatangan penjajah Barat seperti Portugis, Sepanyol, Amerika Syarikat, Belanda dan British yang menggugat kawasan-kawasan taklukan Empayar Brunei.

Sepanjang tempoh kekuasan Brunei ini, perluasan wilayah dan penaklukan yang berlaku telah membolehkan Brunei menguasai sungai-sungai utama di Sarawak dari Miri sampai ke Kuching, termasuk kawasan Dayak di hulu Rajang. Kemudian, Brunei menguasai sebelah Timur dan Utara Borneo hingga Kimanis dan Kudat, sebelum kawasan Sandakan, Semporna dan Tawau turut dikuasai oleh Brunei. Brunei turut berpengaruh di kawasan Timur Kalimantan hingga ke Banjarmasin. Pada zaman Sultan Bolkiah, Brunei melanjutkan perluasan wilayah ke Kepulauan Visaya dan Luzon sehingga dapat menubuhkan Kerajaan Amanillah di Luzon pada awal abad ke-16M. Kemudian, melalui beberapa pendekatan diplomatik dan perkahwinan, Brunei turut menaungi Kerajaan-kerajaan Islam seperti Sumbawa di Barat Kalimantan, Sulu di Jolo dan Maguindanao di Timur Mindanao. Kerajaan-kerajaan Islam yang berada di Lembah Kapuas di Selatan Kalimantan juga tunduk kepada Brunei sehingga sesetengah pengkaji mengatakan Brunei menguasai seluruh Pulau Borneo dan juga Filipina hari ini. Dengan kekuatan ini, Brunei dapat menguasai laluan perdagangan sebelah Timur Nusantara, sekali gus menjadi tumpuan gerakan Kristian dalam melemahkan pengaruhnya.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
7 Zulqaedah 1439 / 20 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 25/7/2018

KERAJAAN dan semua ahli parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

Sebagai ahli badan legistatif, ahli-ahli parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulama Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam. Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang Syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh Kerajaan.

Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua ahli parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.

Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.

”Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Selasa, 24 Jul 2018 | 11 Zulkaedah 1439 – HARAKAHDAILY 24/7/2018

More Articles ...