MENTERI Kewangan, YB Lim Guan Eng mengumumkan, kerajaan memutuskan penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan bagi membolehkan pengguna menikmati sebarang perubahan harga dengan cepat selaras aliran penurunan harga petroleum di pasaran dunia.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mengingatkan rakyat Malaysia, terutama penyokong tegar Pakatan Harapan, penurunan harga minyak ini bukanlah disebabkan “kepakaran” pemimpin Pakatan Harapan untuk menurunkan harga, tetapi ia adalah berdasarkan penurunan harga minyak di pasaran dunia.

Harga minyak dunia turun jika dibandingkan bulan Oktober ke Disember 2018. Harga minyak satu barrel berdasarkan harga minyak dunia telah jatuh daripada USD82 kepada USD60 pada bulan Disember. Terkini, harga minyak satu barrel adalah sekitar USD50.

Berdasarkan kenyataan media Kementerian Kewangan bertarikh 4 Januari 2019, harga runcit RON 95 turun 27 sen kepada RM1.93 seliter. Jadi benarlah bahawa rakyat telah membayar hampir 30 sen seliter sebagai “cukai minyak” kepada kerajaan sejak bulan November 2018.

Kerajaan sebenarnya mempunyai masa selama 2 bulan untuk memberitahu rakyat dan mengurangkan beban rakyat dengan menurunkan harga minyak di stesen minyak, tetapi YB Menteri dan Kerajaan memilih untuk diam membisu dan menindas rakyat.

Namun begitu, rakyat bernasib baik apabila mereka masih ada parti-parti pembangkang yang mengutarakan hal ini secara matang dan berfakta kepada kerajaan. Ternyata gabungan parti-parti politik pembangkang kini menjadi pembangkang yang matang.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mengucapkan tahniah kepada YB Menteri Kewangan kerana tunduk kepada desakan rakyat untuk menurunkan harga runcit minyak, bersesuaian dengan penurunan harga minyak dunia.

Namun begitu, Dewan Pemuda IKATAN Malaysia menggesa YB Menteri menjelaskan kepada rakyat isu “cukai minyak” yang terpaksa ditanggung oleh rakyat selama 2 bulan sejak November 2018.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia juga menggesa kerajaan dan YB Menteri bersikap telus dan berkongsi dengan rakyat tentang pengiraan dalam penetapan harga runcit minyak secara mingguan.

Kita tidak mahu berlaku salah faham antara rakyat dan kerajaan dalam isu yang membabitkan kebajikan rakyat. Kami komited untuk terus menjadi pembangkang yang matang dan mendengar denyut nadi rakyat.

Demi Bangsa Malaysia!

SHAHIR ADNAN
Ketua Pemuda Parti IKATAN Bangsa Malaysia
Timbalan Ketua Pemuda Gagasan Sejahtera
5 Januari 2019 – HARAKAHDAILY 5/1/2019

SETINGGI penghargaan diucapkan kepada pimpinan umum Partai Keadilan Sejahtera (PKS), Wilayah Jawa Barat di atas layanan yang sangat mesra kepada kami.

Pertemuan yang bertujuan untuk mengeratkan hubungan silaturrahim di antara PAS dan PKS ini, turut memberi peluang untuk berdialog dan bertukar pandangan mengenai kedudukan politik umat Islam di Malaysia dan Indonesia.

Semoga ukhuwwah yang terjalin ini akan terus erat, dan didoakan agar PKS beroleh kejayaan dalam PEMILU Indonesia yang akan berlangsung tidak lama lagi. – HARAKAHDAILY 4/1/2019

pks1

pks2

SAYA segera menghubungi rakan-rakan lama saya yang tinggal di sekitar Kampung Guar Syed Alwi, Taman Jali dan kawasan yang berdekatan Kangar, Perlis selepas membaca berita mengenai penamatan kontrak dan pertukaran 25 imam-imam di beberapa masjid di Perlis. Jelas maklumat yang didapati, tindakan ini tidak wajar bagi sesetengah tempat, di mana kariah di situ, menyukai imam-imam yang dikenakan tindakan itu.

Saya bersama mereka ini selama lebih kurang empat tahun setengah, ketika bertugas di Perlis. Sebagai jiran, saya mengenali Imam Din (Kamaradin Napiah) yang ditamatkan kontraknya dan adik beliau Baharuddin Napiah yang ditugaskan ke kariah Tok Kuning, kira-kira 10km dari lokasi sekarang. Mereka berdua juga adalah abang kepada penyanyi nasyid tanah air, Ustaz Amaluddin atau Ustaz Amal.

Ketika itu, sekitar tahun 2002-2006, Imam Din sudah menjadi imam muda Masjid Saidina Al-Khattab, Kampung Guar Syed Alwi itu. Manakala adik beliau Baharuddin, menjadi bilal. Wajah beliau selalu mengukir senyum bila bertemu saya. Sentiasa bertanya khabar, tutur katanya lembut, sentiasa terbuka menerima pandangan, melapangkan rasa hati. Terkadang ketika ada majlis ilmu di Surau Taman Jali, taman perumahan bersebelahan, dia datang menimba ilmu bersama-sama jemaah lain, jika tidak bertugas.

Imam Din juga membuka rumah beliau menjadi pusat mengajar al-Quran secara percuma. Suka benar dia dengan kanak-kanak. Selalu mengusik, menyebabkan kanak-kanak gemar berada dekat dengan beliau. Manakala dengan orang tua pula, beliau dihormati kerana keramahan dan akhlak beliau. Tidak kira parti, dia dihormati oleh semua. Begitulah cara beliau merapatkan jurang dengan kariah di situ. Anak-anak beliau juga alhamdulillah, saya lihat baik-baik semuanya. Pernah terjadi ketika bulan Ramadhan, ada peniaga di sekitar yang memulakan perniagaan bermula jam 11 pagi lagi. Saya mengadu kepada beliau, kerana melihat ramai anak-anak muda lelaki yang membeli makanan seawal jam 11 pagi. Setelah disiasat dan beliau berpuas hati dengan aduan itu, beliau secara baik menegur peniaga itu. Namun sebaliknya, beliau pula yang dimarahi.  

Sekali peristiwa, anak beliau juga terfitnah atas tuduhan melakukan yang tidak baik kepada wanita. Di sinilah kita melihat pentingnya menjaga akhlak keluarga kita kerana, tiada seorang pun yang percaya anak beliau melakukan perbuatan hina itu sebab mereka yakin dengan didikan akhlak Imam Din ke atas anak-anak beliau. Dan ternyata anak beliau dibebaskan setelah mendapati wanita itu membuat cerita palsu, bagi mendapatkan duit sahaja. Atas alasan itu, kariah di situ menyukai Imam Din sebagai imam masjid, tanpa ragu. Saya lantas teringatkan Hadis Rasulullah berkenaan imam yang tidak disukai oleh jemaah. Saya bukan orang agama, saya cuma teringat sahaja, jadi tertanya-tanya.

Di Perlis, ada beberapa masjid yang menjalankan aktiviti ibadat sama seperti di tempat lain iaitu membaca qunut ketika solat Subuh, wirid beramai-ramai selepas solat, membaca bismillah kuat waktu solat malam. Antara masjid itu ialah Masjid Saidina Umar al-Khattab dan Masjid Bohor Mali, Simpang Empat. Masjid Bohor Mali ialah masjid kampung asal almarhum Dato’ Dr. Haron Din, yang kebetulannya juga menjadi tempat mula-mula saya menyewa sebelum berpindah ke Taman Jali. Penduduk kampung di situ tidak pernah ada masalah dengan amalan tersebut.

Arahan untuk membuang bacaan qunut dalam solat Subuh ini sudah berlaku sekitar tahun 2006. Ketika itu salah seorang pegawai agama memberitahu saya yang beliau diarahkan melaksanakan perintah itu. Beliau kemudiannya memaklumkan kepada ketuanya, yang beliau tidak boleh mengharamkan apa yang Nabi tidak haram. Begitulah ajuknya kepada saya. Maka arahan itu ditangguhkan. Tetapi ada arahan lain atas nama bidaah seperti papan tanda plastik yang mengingatkan jemaah supaya membaca niat tahiyyatul masjid yang ditampal di dinding-dinding masjid, supaya dipatahkan. Maka beramai-ramailah mereka mematahkannya. Bidaah kata mereka. Entah, saya kurang arif. 

Pernah ketika mula-mula arahan supaya membaca bismillah tidak dikuatkan, seorang imam yang sudah terbiasa dengan membaca bismillah kuat, tersalah dengan membaca kuat bismillah itu. Lama imam itu senyap setelah tersasul, mungkin takut diambil tindakan, sebelum meneruskan bacaan Fatihah. Ada cerita yang dikisahkan oleh orang tua-tua kepada saya, Mufti Perlis, Dato’ Alim Panglima Mat Jahya Hussin, ayah kepada Dr Fathul Bari pernah diserbu selepas solat oleh makmum kerana membaca bismilah kuat.

Dahulu, pertelingkahan ini difahami oleh ramai orang berpunca kerana tidak mahu bermazhab. Mahu mengambil terus daripada Nabi kata mereka. Sehingga ada kata-kata penghinaan terhadap imam mazhab seperti, Syafie itu Nabikah? Sedangkan as-Syafie mengeluarkan Quran dan Hadis sebagai dalil. Tetapi yang saya pelik, kebanyakan serangan, terarah kepada Imam Syafie sahaja, tidak kepada imam mazhab yang lain. Mursyidul Am PAS, Ustaz Hashim Jasin pernah menegur kelantangan pihak yang menolak mazhab ini. Beliau memberi contoh imam mazhab ini diibaratkan sebagai peguam kepada kita kerana mereka faham patah-patah perkataan al-Quran dan Hadis, maka mereka mengeluarkan hukum. Lalu terdiamlah individu itu. Kemudian isu ini perlahan-lahan bertukar kenyataan kepada tidak terikat kepada mazhab yang satu pula. Jadi semua mazhab diterima dakwa mereka. Namun, apabila beramal dengan mazhab Syafie, kebanyakkan hal mereka anggap bidaah.  

Beberapa sisi lain Perlis yang saya sempat lihat ialah terdapat beberapa kedai judi terbuka dan berlesen di Perlis. Di Kangar, Kuala Perlis dan Padang Besar. Ini agak membingungkan saya kerana setahu saya, tiada agama di dunia ini yang menghalalkan judi. Berlainan dengan arak, ada kelonggarannya. Dun Perlis mempunyai 15 kerusi. Hanya dua kerusi diwakili kaum Cina. Satu di Titi Tinggi dan satu lagi di Indera Kayangan. Dahulu ia adalah kerusi tetap MCA. Manakala rakyat Perlis yang pada ketika 2005 kira-kira seramai 250 ribu orang, majoritinya Melayu beragama Islam dengan sedikit keturunan Siam beragama Buddha. Jadi apa kepentingannya mempunyai kedai judi sehingga Mufti dan Kerajaan Negeri yang dipimpin orang Islam itu, tidak boleh meniru Kelantan dan Terengganu mengharamkan judi? Adakah judi begini dipanggil rukhsah?

Ketika saya tinggal di sana juga, Jom Heboh ialah suatu karnival yang dinanti-nanti oleh orang ramai di Negeri Perlis Darul Sunnah ini. Suatu ketika, sewaktu jemaah masih belum menghabiskan solat mereka di Masjid Putra, berdekatan dengan stadium tempat berlangsungnya Jom Heboh, sudah kedengaran jelas lagu Jesnita nyanyian Kumpulan Exist didendangkan. Agak menghairankan juga kerana yang mempelopori Perkampungan Hadhari, iaitu konsep yang sama dengan Jom Heboh, tetapi diisi dengan acara-acara keagamaan dimulakan oleh negeri yang tidak diakui ke’sunnah’annya. Manakala negeri sunnah disibukkan dengan konsert. Mungkin itu isu khilaf sahaja.

Semua ini saya bercakap atas pengalaman saya tinggal di sana. Atas dasar itu, saya hanya berkongsi dengan sedikit kerutan di dahi memikirkan kontra beberapa pengamalan sunnah dengan apa yang sepatutnya. Kadang-kadang saya tertanya-tanya eh, sunnah ke tak ini? Kerana apabila saya berdiskusi dengan ustaz-ustaz untuk kepastian, mereka bersetuju dengan beberapa perkara yang tidak dilakukan dengan kehendak agama. Kedai judi pastinya salah satu. Jadi, tidaklah menghairankan sangat jika terdengar maklumat yang mereka juga tersasar dari landasan mereka kerana mereka juga manusia. Tetapi agak mengecewakan apabila mereka turut masuk campur hal negeri orang apabila berlaku sesuatu isu, bagaikan agamawan negeri lain tidak tahu agama.  

Bersabarlah Imam Din dan Imam Bah. Semoga segala kebaikan anda akan menjadi pahala. Orang kampung kenal, Allah juga kenal, tiada gundah gulana. Hormat tidak dapat dibeli, ia hadir dari dalam hati yang mengenal hati. Itulah ikatan yang sebenar-benarnya.

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar
4 Januari 2019 - HARAKAHDAILY 4/1/2019

KUALA LUMPUR: Jabatan Amal Malaysia (JAM) Negeri Pulau Pinang melangkah setapak lagi menerusi penggunaan teknologi terkini dalam gerak kerja badan kebajikan beruniform itu.

Terbaru, drone udara menjadi satu lagi aset dimiliki yang dimasukkan menjadi sebahagian keperluan dalam operasi-operasi atau aktiviti dilaksana atau dilibatkan JAM.

Menurut Timbalan Pengarah 2 JAM Pulau Pinang, Muhammad Solehin Abu Bakar, kini teknologi tersebut digariskan sebagai antara mekanisma dalam Prosedur Operasi Standard (SOP) pihaknya.

"Terutama melibatkan usaha atau operasi Pencarian dan Penyelamatan (SAR) mahupun aktiviti yang memerlukan pemantauan udara. Sebab ada ketika, misalnya waktu bencana, kenderaan tidak dapat akses atau masuk ke lokasi.

"Tinjauan atau cerapan maklumat tidak dapat diadakan. Jadi pasukan operasi sukar digerakkan secara jitu dan padu. Ketika inilah drone sangat membantu, menjadi 'mata' untuk operasi sama ada melihat kawasan atau mangsa," terangnya.

Jelas beliau, drone yang dinamakan sebagai "Hud Hud" itu juga sedang ditawarkan secara lebih luas khidmatnya bagi penggunaan untuk mengambil gambar dan video udara bagi pihak memerlukan.

Terangnya, khidmat itu meliputi keperluan individu mahupun komersil bagi kemudahan projek seperti pertanian, pembinaan dan sebagainya di bawah khidmat kendalian petugas terlatih JAM Pulau Pinang.

"Hasil sumbangan nanti sebahagiannya akan digunakan kembali bagi Unit Media JAM Pulau Pinang untuk membeli peralatan-peralatan diperlukan di masa hadapan," maklumnya.

Mereka yang berminat mengetahui lebih lanjut dan berminat mendapatkan khidmat 'Amal Drone' tersebut atau memberikan sumbangan boleh menghubungi beliau di talian 019-425 7462. - HARAKAHDAILY 4/1/2019   

Screenshot 20190104 0631072

IMG 20190104 WA0002 

IMG 20190104 WA0001

 

SAYA merakamkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan yang telah mengumumkan harga runcit RON95, RON97 dan diesel bagi tempoh 5 hingga 11 Januari ini masing-masing RM1.93, RM2.23 dan RM2.04 seliter pada petang ini walaupun sebelum ini pengguna dijanjikan dengan harga yang lebih rendah iaitu RM1.91 bagi RON95.

Margin Pengusaha Stesen Minyak yang diselaraskan kepada 15 sen bagi petrol 10 sen bagi diesel juga diharapkan menjadi penyelesaian menang-menang kepada pengusaha stesen minyak.

Susulan pengapungan semula harga bahan api ini, diharapkan Kerajaan terutamanya KPDNHEP dapat meningkatkan pemantauan, pengawalan dan penguatkuasaan bagi memastikan harga barangan dan perkhidmatan dalam pasaran berada pada paras yang sepatutnya.

“Islam Memimpin”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus
4 Januari 2019 | 27 Rabiulakhir 1440 – HARAKAHDAILY 4/1/2019

PATTANI Darussalam adalah antara negeri Melayu yang mempunyai sejarah yang paling awal di Nusantara. Kemunculan Kerajaan Langkasuka sejak tahun 200M, dikatakan oleh kebanyakan sarjana adalah berlokasi di Pattani hari ini. Beberapa sarjana terkemuka seperti Zainal Abidin Wahid, Mubin Shepard, D.G.E Hall, Paul Wheatly dan John Braddle adalah antara yang mengatakan bahawa Pattani adalah tapak Kerajaan Melayu Langkasuka, di mana Jering dan Pujud adalah pusat kerajaannya. Dalam sejarah Majapahit yang dirakamkan oleh babad Negarakertagama, telah mengatakan bahawa ketika Majapahit melanda Langkasuka pada Abad ke-14M, ibu kota Langkasuka terletak di Djere (Jering). Sebelum beragama Hindu, Langkasuka pernah beragama Buddha kerana mereka dikuasai oleh Sriwijaya sejak 775M, di mana kesan-kesan agama Buddha masih terdapat di Yala sehingga kini. Bahkan, ketika Negeri-negeri Melayu di Utara (dari Ligor hingga Retchburi) dijajah oleh Siam Ayuttaya, Pattani mempunyai kedudukan yang setaraf dengan empayar Siam itu - sebagai negeri yang merdeka. Beberapa pengkaji turut mengaitkan wilayah Pattani ini dengan Kerajaan Melayu lama seperti Jawadwipa, Sampugita, Jawaka dan Melayur - kerajaan-kerajaan besar yang tercatat namanya pada prasasti-prasasti serta catatan China, Arab dan India, tetapi belum ada kajian yang serius untuk membongkarnya. Mewarisi kegemilangan ini, Pattani menjadi satu kuasa politik yang penting, khususnya di Semenanjung Tanah Melayu dan penguasaannya ke atas perdagangan di Laut China Selatan.

Dengan bagasi sejarah yang hebat ini, Pattani yang telah mula menerima Islam sejak abad ke-13M, kemudian bangkit menjadi sebuah kuasa politik Islam yang penting di kawasan Utara dari abad ke-16M hingga abad ke-18M. Dua ciri utama Kerajaan Islam di Pattani ialah peranan para ulamak yang begitu menonjol dalam pentadbiran kerajaan, dan kemudian para ulamak Pattani juga menjadi pemacu tamadun Melayu menerusi kegiatan keilmuan yang terbesar di Nusantara, menggantikan Aceh (Perlak, Samudera-Pasai dan Aceh Darussalam). Pattani dianggap sebagai Serambi Makkah dalam keilmuan Islam pada abad ke-16M hingga abad ke-19M. Dengan fungsi keilmuan inilah Pattani mencipta nama sebagai sebuah kuasa politik Melayu terpenting di Nusantara. Namun begitu, faktor itu jugalah yang menimbulkan kecemburuan besar kuasa-kuasa politik bukan Islam, yang menyebabkan berlakunya konspirasi di antara Kerajaan Buddha Siam dan kuasa-kuasa penjajah Barat, yang akhirnya menghancurkan Pattani bermula dengan perang Musuh Pattani pada 1786M. Kerana itu, ulamak besar Pattani, Sheikh Wan Ahmad Mohamad Zain al-Fathani menukarkan nama 'Petani' yang bermaksud fitnah atau ujian, kepada 'Fathani' yang bermaksud bijaksana, yang hari ini dieja dengan sebutan Siam sebagai 'Pattani'.

Islam di Pattani: Kekeliruan yang belum dirungkai

Peranan Pattani terhadap perkembangan keilmuan Islam terutama selepas abad ke-16M memang tidak dapat ditolak, tetapi yang masih menjadi persoalan ialah bilakah Islam mulai masuk ke Pattani. Kebanyakan pengkaji mengambil tahun peng-Islaman Raja Phya Tu Nakpa atau Raja Anthira Wangsa sebagai permulaan masuknya Islam ke wilayah bekas Langkasuka itu. Namun, ia telah dipersoalkan oleh beberapa fakta lain yang menunjukkan kemungkinan Islam telah tiba lebih awal dari tahun 1457M. Sehingga kini, belum ada satu kajian atau catatan yang membuktikan secara konkrit mengenai hal tersebut. Salah satu faktornya ialah kerana banyak maklumat sejarah Pattani telah musnah akibat konspirasi penjajah Siam dan Inggeris sejak tercetusnya Musuh Pattani pada 1786M. Beberapa perkara yang perlu diberikan pertimbangan dalam soal ini, antaranya:

I.     Kedatangan pendakwah dari Arab sejak zaman Khulafa ar-Rasyidin

Berdasarkan satu sumber yang dikenali sebagai "Bingkisan Anak Bani Jawi," Pattani dikatakan telah didatangi oleh pendakwah Islam seawal 658M, iaitu pada zaman Khulafa ar-Rasyidin (632-662M) apabila Sheikh Abdul Samad dari Negeri Rom telah datang ke Pattani untuk mengajar orang Melayu membuat bedil. Ini menunjukkan bahawa Islam telah tiba di Pattani pada pertengahan abad ketujuh Masihi. Tinggal lagi tidak ada sebarang bukti bahawa agama Islam telah disebarkan ketika ini. Ia adalah relevan jika dibandingkan dengan kedatangan Islam di Aceh, iaitu ketika kehadiran Sheikh Rukunuddin yang dikirim oleh Rasulullah S.A.W pada 628M, kedatangan Saidina Saad Abi Waqqas ke Guangzhou (Canton) pada 651M, iaitu pada zaman Saidina Othman bin Affan (644-656M) dan juga penemuan batu nisan Sheikh Mukaidin di Barus, Aceh yang bertarikh 670M.

II.     Islam dari China dan bukti prasasti

Salah satu data yang penting tentang kedatangan Islam di Pattani ialah kedudukan Pattani yang mengadap Laut China Selatan, iaitu wilayah yang menjadi tumpuan pelarian Islam dari Canton dalam rusuhan pada 877M. Di mana menurut Syed Naquib al-Attas, para pedagang Arab dan Parsi di Canton telah berhijrah ke Nusantara. Q.S Fatimi ketika menghujahkan tentang kedatangan Islam dari China menyebutkan kedudukan batu-batu nisan di Pahang (1028M), Champa (1039M), Brunei (1048M) dan Leran, Jawa (1082M). Ini menunjukkan pelabuhan dan kerajaan sepanjang Laut China Selatan, termasuk Langkasuka (baca: Pattani) menjadi tumpuan mereka.

III.     Kewujudan Kerajaan Islam sekitar Pattani

Kewujudan beberapa artifak seperti dinar emas Kelantan dan Batu Bersurat Terengganu, serta kronik Melayu seperti Hikayat Merong Mahawangsa telah membuktikan wujudnya Kerajaan Islam di sekitar Pattani seperti Kedah (1136M), Kelantan (1181M) dan Terengganu (1303M) sebelum abad ke-13M. Dengan dikelilingi oleh Kerajaan-kerajaan Islam ini, menunjukkan Islam telah bertapak kukuh di sekeliling Pattani sejak abad ke-12M lagi. Berkemungkinan besar Pattani telah menerima Islam ketika ini, seperti mana Kedah, Kelantan dan Terengganu. Peng-Islaman Raja Jawaka, iaitu sebuah kerajaan pecahan Langkasuka yang berpusat di Pattani sekitar 1253M adalah melengkapkan rangkaian ini.

IV.     Islamnya Raja Jawaka

Kewujudan Kerajaan-kerajaan Melayu lama di Selatan Segenting Kra telah dicatat dalam pelbagai prasasti dan juga kronik Melayu, selain catatan China, India dan Arab. Antaranya termasuklah Langkasuka, Sampugita, Jawaka Dan Malayur, yang secara relatifnya berpusat di kawasan Pattani. Raja Jawaka, Raja Sakranta (1253-1267M) dikatakan telah beragama Islam dengan nama Raja Zainuddin, manakala puteranya, Raja Sang Tawal (1267-1318M) yang terkenal itu memakai nama Raja Abdullah sebagai nama Islamnya. Selepas tewas diserang Siam, mereka mendirikan kerajaan di Bukit Panau, Kelantan di mana putera Raja Sang Tawal, Raja Bharubasha (1335-1362M) yang bergelar Sultan Mahmud Shah adalah raja Kelantan pertama memakai gelaran sultan. Mereka adalah Raja-raja Langkasuka menurut kebanyakan riwayat, termasuk oleh Mohamed Abdullah (Nakula).

V.     Kedatangan ulamak-pendakwah sebelum abad ke-15M

Menurut Wan Mohd Saghir Abdullah, kehadiran ulamak-pendakwah ke Pattani berlaku lebih awal dari peng-Islaman Phya Tu Nakpa pada 1453M. Sebagai contoh, dua ulamak dari Pasai, Sheikh Safiyuddin al-Abbasi dan Sheikh Said Barsisa yang meng-Islamkan Raja Pattani merupakan ulamak sezaman dan bersahabat dengan Sheikh Gombak Abdul Mubin. Sedangkan Sheikh Gombak Abdul Mubin adalah anak kepada Sheikh Wan Abdul Jabbar, di mana datuknya, Sheikh Wan Muhammad Arifin Shah adalah ulamak pendakwah yang berdarah Arab dan bersaudara dengan Sheikh Muhammad Saman (Syed Thanauddin), iaitu adik kepada Syed Hussein Jamadil Kubra, ulamak-pendakwah yang tiba di Kelantan pada 1345M. Sheikh Wan Muhammad Arifin Shah yang terkenal dengan gelaran Tok Kelumpong di Pattani telah pun berdakwah di Pattani sejak pertengahan abad ke-14M, seabad lebih awal dari Islamnya Phya Tu Nakpa.

VI.     Catatan de Eredia tentang Islam di Pattani

Seorang pengkaji dan penjelajah Sepanyol, Emanuel Godinho de Eredia yang melawat Pattani pada akhir abad ke-16M, telah mendakwa bahawa Pattani terlebih dahulu menerima Islam berbanding Melaka. Menurut catatan de Eredia yang bertarikh 24 November 1613M, "Agama Islam yang dibawa Nabi Muhammad, buat pertama kalinya dianut oleh penduduk Melayu Pattani, kemudian baharulah diterima oleh Parameswara di Melaka..."

VII.     Sejarah Melayu mengatakan ada sultan Melayu di Kota Mahligai sebelum pembukaan Pattani

Menurut Sejarah Melayu, Kota Mahligai adalah sebuah Kerajaan Islam yang diperintah oleh Sultan Sulaiman Shah. Kerajaan ini telah diserang oleh Raja Cau Seri Bangsa dari Negeri Siam. Setelah berjaya membunuh Sultan Sulaiman Shah, Cau Seri Bangsa memeluk Islam dan berkuasa di Kota Mahligai. Setelah itu, Raja Cau Seri Bangsa telah berpindah dan membuka kerajaan di Pattani, serta diberikan gelaran sebagai Sultan Ahmad Shah oleh Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka. Catatan Tun Seri Lanang ini menunjukkan Kerajaan Islam telah wujud lebih awal sebelum berdirinya Kerajaan Pattani.

Kesultanan Pattani: Beberapa persoalan yang masih diperdebat

Kedudukan Pattani turut menjadi persoalan para pengkaji tentang salasilah kesultanannya. Pertama, berkait dengan asal-usul keturunan sultan-sultan Pattani sebelum mereka memeluk Islam. Kedua, siapakah Raja Pattani yang pertama memeluk Islam dan apakah nama Islamnya. Kepelbagaian versi ini mempunyai kaitan dengan kemusnahan sumber-sumber sejarah Pattani ekoran serangan Siam pada 1786M. Dari sudut kronik Melayu, enam kronik yang mencatat tentang sejarah awal Pattani iaitu Hikayat Merong Mahawangsa, Hikayat Raja Langkasuka, Hikayat Pattani, Cetera Negeri Patani, Sejarah Melayu dan Tarikh Pattani. Namun, data-data yang bersimpang-siur telah menyulitkan pengkaji dalam memahami kedudukan sebenar asal-usul Kerajaan Pattani.

Untuk perbincangan awal, ditinjau dahulu persoalan tentang siapakah Raja Pattani yang terawal memeluk Islam. Terdapat tiga versi utama dalam hal ini, iaitu:

I.     Phya Tu Nakpa dan peng-Islamannya

Versi pertama mengatakan bahawa pengasas Pattani ialah Raja Phya Tu Nakpa yang membuka Kerajaan Pattani sekitar pertengahan abad ke-15M setelah memindahkan kerajaan dari Kota Mahligai. Kemudian baginda di-Islamkan oleh Sheikh Said Barsisa sekitar 1457M. Baginda bergelar Sultan Ismail Shah. Versi ini adalah berdasarkan Hikayat Pattani. Keturunan Raja Phya Tu Nakpalah yang membentuk dinasti Raja-raja Islam di Pattani sehingga zaman Raja Kuning (1635-1649M).

II.     Raja Anthira Wangsa: Adakah Pengasas Kesultanan Pattani

Versi kedua, menurut Cetera Negeri Patani, mengatakan Kerajaan Pattani dibuka oleh putera Raja Seri Wangsa, iaitu Raja Anthira Wangsa (Indera Wangsa) yang berpindah dari Kota Mahligai. Setelah mengasaskan Kerajaan Pattani, Raja Anthira Wangsa telah di-Islamkan oleh Sheikh Syafiyuddin dan bergelar Sultan Muhammad Shah, iaitu bapa kepada dinasti Raja-raja Islam di Pattani yang berakhir dengan Raja Kuning (1635-1649M).

III.     Versi Sejarah Melayu: Anak Raja Siam, Cau Seri Bangsa membuka negeri

Tun Seri Lanang dalam Silalatus Salatin (Sejarah Melayu) mengisahkan pembukaan Negeri Pattani bermula dari tindakan seorang putera Raja Siam, Cau Seri Bangsa yang menyerang Kota Mahligai yang diperintah oleh seorang Raja Islam, Sultan Sulaiman Shah. Baginda bersumpah akan memeluk Islam jika berjaya menguasai Kota Mahligai. Setelah menguasai Kota Mahligai, baginda pun masuk Islam. Kemudian baginda berpindah membuka negeri di Pattani, sebelum mendapatkan daulat dari Sultan Melaka, Sultan Mahmud Shah. Sultan Melaka menamakan Raja Cau Seri Bangsa sebagai Sultan Ahmad Shah di atas nasihat Kadi Munawar.

IV.     Versi keempat: Jalan keluar?

Sesetengah pengkaji mengatakan bahawa Raja-raja Pattani adalah dari keturunan Raja Seriwijaya, Raja Jayawangsa yang memerintah sejak 750M. Hasil perkahwinan baginda dengan puteri Kedah dari keturunan Merong Mahawangsa, telah lahir Seri Wangsa yang dirajakan di Langkasuka Timur (Chaya). Putera Raja Seri Wangsa ini bernama Anthira Wangsa atau Indera Wangsa. Baginda yang memindahkan kerajaan dari Kota Mahligai ke Pattani sebelum membentuk Dinasti Seri Wangsa yang memerintah sehingga 1649M. Raja Anthira Wangsa dikatakan menurunkan generasi Raja-raja Pattani selepasnya iaitu puteranya, Raja Andhiradha Wangsa dan cucundanya, Raja Andhiradha Seri Wangsa yang memerintah Pattani. Dari keturunan mereka lahirnya Phya Tu Nakpa sebagai Raja Pattani pada abad ke-15M. Menurut Hikayat Pattani, Phya Tu Nakpa atau nama asalnya Phya Tu Antara adalah putera Raja yang berkerajaan di Kota Mahligai, Phya Tu Kerub Mahajana. Phya Tu Nakpa membuka Pattani dan di-Islamkan oleh Sheikh Said Barsisa dari Pasai.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS - HARAKAHDAILY 4/1/2019

TERKINI dilaporkan bahawa Dr Mohamed Morsi – Presiden Mesir yang digulingkan oleh tentera pro-Israel pimpinan al-Sisi pada 2013 – berdepan kemungkinan untuk mati dalam tahanan atau mati pramasa (premature death) akibat seksaan dan layanan kejam di penjara.

Dalam tempoh beberapa hari sahaja lagi, yakni dalam Januari 2019, beliau juga akan kembali dibicarakan di Mahkamah – satu taktik penyeksaan mental dan fizikal secara berturut-turut yang diulang-ulang rejim al-Sisi sejak enam tahun lalu.

Dr Morsi dilayan dengan kejam di penjara Tora yang digelar penjara ‘Kala Jengking’ – malah hingga ke tahap di mana sebuah panel yang dinamakan Detention Review Panel (DRP) yang turut dianggotai para peguam dan ahli Parlimen Britain mengecam kaedah tahanan ini yang dicela sebagai ‘di bawah tahap yang sepatutnya berdasarkan undang-undang antarabangsa’.

Mengapakah semakin hari semakin zalim sekali layanan rejim al-Sisi ke atas Dr Morsi khususnya dan anggota Ikhwan Muslimin secara umumnya? Malah, majalah berpengaruh ‘Foreign Policy’ terbitan Disember 2018 mengecam rejim al-Sisi dengan tajuk ‘Sisi Isn’t Mubarak. He’s Much Worse’ yang bermaksud al-Sisi lebih teruk berbanding rejim diktator Hosni Mubarak yang memerintah Mesir sejak akhir 1970-an hingga 2011.

Untuk rekod, Dr Morsi ialah Presiden Mesir pertama – dan terakhir – yang diundi secara bebas dan demokratik oleh rakyat Mesir di seluruh negara dalam pilihan raya Presiden 2012 selepas Revolusi Januari 2011 (fenomena kebangkitan ‘Arab Spring’) yang menumbangkan diktator sebelum itu iaitu Hosni Mubarak.

Saat ini, rejim al-Sisi sebenarnya berhadapan masalah mentadbir Mesir yang cukup kronik; isu bekalan air yang asas, subsidi roti, masalah bekalan makanan khususnya kentang, isu perumahan, isu gaji pekerja, dan juga peluang pekerjaan, subsidi sosial, serta hutang kerajaan – kesemuanya membawa kepada satu kesimpulan: rejim al-Sisi amat lemah dan gagal sama sekali sebagai kerajaan. Lalu mengapa tidak timbul sebarang kebangkitan rakyat secara besar-besaran seperti mana yang dihadapi Dr Morsi dan diktator Hosni Mubarak sebelum ini?

Jawapannya adalah seperti mana yang dihuraikan Foreign Policy terbitan Disember 2018: rejim al-Sisi sejak merampas kuasa daripada Dr Morsi pada 2013 bergantung sepenuhnya pada cara menangkap, menyerang, melakukan keganasan, dan juga membunuh sesiapa yang dilihat cuba mencetuskan penentangan kepada rejim beliau.

Bagi mengesahkan pemerintahan beliau, al-Sisi telah mengadakan pilihan raya yang mudah untuk dimenangi – dengan pengharaman dan penangkapan besar-besaran anggota gerakan Islamis Ikhwan Muslimin.

Menyedari betapa gerakan Islamis Ikhwan Muslimin masih berpengaruh besar di hati rakyat Mesir – ditambah pula dengan kegagalan beliau sebagai kerajaan – al-Sisi menggunakan cara keganasan untuk kekal berkuasa. Pembunuhan beramai-ramai penyokong Dr Morsi sewaktu ‘Rabaa Massacre’ pada Ogos 2013 dahulu hanyalah permulaan.

Hari ini, meski pun ‘menang besar’ dalam pilihan raya olok-olok yang dianjurkan beliau sendiri, al-Sisi kini mula mencuba untuk meminda Perlembagaan Mesir 2014; beliau kini cuba untuk sama ada memanjangkan tempoh penggal Presiden ataupun menghapuskan sama sekali had tempoh penggal tersebut untuk terus berkuasa.

Keadaan ini sama sekali bertentangan dengan dasar kerajaan Dr Morsi dahulu yang menghadapi tiga cabaran besar. Cabaran pertama ialah tuduhan Kerajaan Morsi bersikap eksklusif kononnya tidak melibatkan parti lain dan juga kaum wanita dan minoriti dalam kerajaan beliau.

Melalui Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP), Dr Morsi mengetuai Jemaah Ikhwan Muslimin memenangi pilihan raya Presiden pada Jun 2012. Kerajaan Dr Morsi dituduh hanya melantik anggota Ikhwan yang merupakan ahli politik FJP sahaja dalam kerajaan sedangkan sebenarnya Dr Morsi telah melantik tiga orang wanita dan dua orang ahli politik Kristian ke jawatan utama pada Ogos 2012.

Cabaran kedua ialah anasir tinggalan diktator Hosni Mubarak yang terdiri daripada Majlis Tertinggi Angkatan Tentera (SCAF), para hakim Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir yang Sekular dan anti-Islamis, serta kroni industri pro-Mubarak (dan Tamrroud anti-Ikhwan Muslimin). SCAF sebagai contoh, kononnya menjadi ‘perantara’ rakyat Mesir dengan kerajaan apabila berlaku peralihan kuasa. Namun pada hakikatnya, ia hanyalah sekelompok elit yang menjaga kepentingan masing-masing – jauh mengatasi kepentingan rakyat Mesir.

Ramai pihak menuduh kononnya Dr Morsi tergesa-gesa dalam cubaan mereformasi angkatan tentera Mesir – contohnya tindakan beliau melucutkan kedudukan Panglima Mohamed Hussein Tantawi dan Leftenan Jeneral Sami Hafez Anan serta memecat Pengarah Perisikan Murad Muwafi.

Namun pada hakikatnya Dr Morsi telah berusaha mengimbangi tuntutan tentera – langkah sama yang dilakukan Erdogan di Turki – termasuklah memberi pelbagai kelebihan kepada belanjawan dan syarikat milik tentera. Contohnya ialah pengecualian pemotongan subsidi minyak, imuniti daripada semakan dan kawalan belanjawan, dan juga autonomi sistem buruh yang diamalkan syarikat milik tentera Mesir.

Malah, tentera Mesir melalui SCAF juga menerima beberapa keutamaan dalam projek kerajaan seperti projek automotif Al-Nasr Automotive Manufacturing Company (NASCO) yang diserahkan kepada Kementerian Pengeluaran Pertahanan dan juga projek tablet ala-iPad Mesir, Inar yang diberi kepada Benha Electronics Company (Benha) yang sebahagiannya juga milik Kementerian Pengeluaran Pertahanan Mesir.

Kerajaan FJP pimpinan Dr Morsi juga bertindak menghentikan rancangan penswastaan besar-besaran aset kerajaan – termasuklah syarikat-syarikat milik tentera Mesir. Selain itu, Dr Morsi turut memberikan posisi yang tinggi kepada para pegawai tentera di Autoriti Terusan Suez, Pertubuhan Arab untuk Perindustrian, dan juga kedudukan di Kementerian Pertahanan – di samping berjanji mewujudkan kehadiran tentera Mesir di Sinai dan juga mempelbagaikan sumber persenjataan asing dan latihan buat tentera Mesir.

Walau bagaimanapun, Kerajaan Dr Morsi juga mengusahakan pengurangan monopoli tentera dalam projek berskala besar dan berimpak tinggi Mesir seperti dalam kes Projek Pembangunan Koridor Terusan Suez. Rancangan Dr Morsi untuk menjadikan Terusan Suez sebagai hab logistik dan pusat pembuatan barangan berat global ini tentulah menarik firma-firma berkaitan tentera yang dominan di Mesir seperti kilang pembuatan menara, kotak gear, dan juga bilah fiber glass yang digunakan dalam turbin angin.

Namun begitu, Kerajaan Dr Morsi bertindak meletakkan posisi pembuatan keputusan tertinggi projek gergasi ini di tangan Timbalan Perdana Menteri yang melapor secara terus kepada beliau, sekali gus mengetepikan kedudukan dominan tentera Mesir. Langkah inilah sebenarnya yang membawa kepada rampasan kuasa tentera menjatuhkan Kerajaan Dr Morsi.

Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir menjadi ancaman seterusnya yang berusaha menggugat Kerajaan Dr Morsi dahulu. Contoh yang paling nyata apabila ia bertindak membubarkan Dewan Perwakilan Rakyat yang dipilih rakyat pada Jun 2012 – sejurus sebelum Dr Morsi memenangi pilihan raya Presiden dalam bulan yang sama. Pembubaran ini susulan kejayaan Ikhwan Muslimin melalui parti FJP menguasai majoriti kerusi Parlimen pada waktu itu.

Kerajaan Dr Morsi juga difitnah cuba menjadi diktator semata-mata kerana mengusahakan pemusatan kuasa eksekutif di tangan Presiden. Hakikat sebenarnya ialah langkah ini terpaksa diambil bagi melindungi proses penggubalan Perlembagaan Mesir agar selari dengan keseimbangan antara hak asasi manusia dan Syariah. Langkah ini jelas bersifat pencegahan kerana kuasa eksekutif yang kuat diperlukan untuk melindungi Perlembagaan daripada disabotaj para hakim pro-bekas diktator, Hosni Mubarak yang jelas menguasai Mahkamah Tinggi Perlembagaan Mesir.

Akibat pakatan tentera Mesir dengan firma-firma gergasi (yang sengaja menjahanamkan bekalan tenaga dan keperluan asas rakyat selepas kemenangan FJP pimpinan Dr Morsi) serta media (seperti Nilesat yang menguasai satelit strategik dalam menyiarkan berita palsu dan fitnah), emosi sebahagian rakyat Mesir telah dibakar untuk sekali lagi berhimpun – kali ini memberi tekanan ke atas Kerajaan Morsi agar meletak jawatan.

Sejarah menjadi saksi betapa akhirnya Dr Morsi telah ditahan dan digulingkan oleh tentera Mesir di bawah al-Sisi – yang hari ini telah membawa kerosakan dahsyat ke atas kehidupan rakyat Mesir dan juga sistem politik mereka akibat ketiadaan ilmu pentadbiran dan juga kerakusan membolot hasil negara ke tangan kroni tentera.

Campur tangan asing juga jelas menjadi faktor besar dalam konteks politik Mesir ini – negara seperti Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dikesan menyalurkan dana berulang kali kepada para jeneral tentera Mesir dalam merencana gerakan Tamarroud bagi menjatuhkan kerajaan FJP Dr Morsi. Arab Saudi juga secara terbuka dinamakan sebagai antara perancang utama gerakan rampasan kuasa tentera ini dengan kerjasama erat Jeneral al-Sisi yang ketika itu merupakan Menteri Pertahanan.

Tidak menghairankan sama sekali apabila hanya seminggu selepas Dr Morsi dijatuhkan, UAE telah menjanjikan sokongan sebanyak USD3 bilion manakala Arab Saudi pula menjanjikan USD5 bilion kepada rejim tentera Mesir pro-Israel pimpinan al-Sisi itu (UAE juga didakwa kerajaan AKP pimpinan Erdogan sebagai dalang rampasan kuasa Turki pada 2016).

Saat ini, Dr Morsi berdepan dengan beberapa siri hukuman penjara yang panjang di bawah rejim al-Sisi seperti penjara seumur hidup kerana dituduh menjadi ‘perisik’ kepada gerakan Islamis Palestin, Hamas. Beliau setakat ini telah dijatuhkan hukuman penjara 20 tahun atas tuduhan melakukan kekerasan ke atas perusuh pada Disember 2012 sebelum ditambah lagi hukuman penjara selama 25 tahun kerana dituduh menjadi ‘perisik’ Qatar. Sebelum ini beliau turut berdepan hukuman mati pada 2015 atas tuduhan melarikan diri dari penjara sewaktu Revolusi Mesir 2011 namun ia telah ditarik balik atas tekanan dalaman dan juga tekanan antarabangsa.

Sama-sama kita doakan semoga Allah melindungi Dr Mohamed Morsi – seorang lelaki hafiz al-Quran dengan ijazah kedoktoran dalam bidang Sains Bahan yang telah mengorbankan segala-galanya demi sebuah tanggungjawab - tanggungjawab berat yang kini direhatkan dari bahunya.

Oleh: ABDUL MUEIN ABADI
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) - HARAKAHDAILY 3/1/2019 

FB IMG 1546518359521

More Articles ...