PERTAMA kali saya berpeluang menjejakkan kaki ke Pulau Bidong pada 13 Ogos lalu, mengikuti rombongan YAB Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar bersama Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Maklumat Negeri, YB Ariffin Deraman, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Dakwah dan Penerangan Negeri, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah, Pengarah Pelancongan Negeri, Tuan Haji Tun Faizal Tun Abdul Razak, wakil-wakil agensi berkaitan dan juga wartawan yang membuat liputan.

IMG 20180815 WA0018

Kami bertolak dari Jeti Merang kira-kira jam 8.40 pagi dan sampai ke Jeti Pulau Bidong lebih kurang 25 minit selepas itu. Laut agak tenang, membantu mempercepatkan bot kami membelah laut, kata pemandu bot. Di dalam bot, saya berpeluang bersembang dengan Penolong Setiausaha Exco Pelancongan, Wan Mohd Firdaus Wan Sembak, berkenaan Pulau Bidong. Antara butir perbualan kami ialah berkenaan tindakan oleh kerajaan terdahulu terhadap Pulau Bidong. Bermula daripada Dato’ Seri Idris Jusoh, beliau telah memberikan sedikit penumpuan terhadap pembangunan pulau ini. Namun kedua-dua pengganti Dato’ Seri Idris Jusoh, kelihatan kurang berminat untuk memberikan tumpuan kepada pulau ini. Dikhabarkan, kedua-dua bekas Menteri Besar itu, tidak pernah ke sini bagi membuat tinjauan.

IMG 20180815 WA0010

Bagi yang mungkin tidak mengetahui sejarah Pulau Bidong ini, ia adalah sebuah pulau yang pernah diduduki oleh pelarian perang daripada Vietnam. Kumpulan pertama yang sampai ialah kumpulan profesional yang terdiri daripada pakar-pakar serta cendekiawan-cendekiawan yang menentang rejim negara mereka sendiri. Mereka diburu setelah Amerika yang mereka bantu, kalah dalam perang Vietnam sekitar akhir tahun 60-an. Begitulah perangai Amerika, sentiasa menjadi pengacau kepada negara lain. Kumpulan ini tinggal di sini tidak terlalu lama kerana mereka diambil oleh negara ketiga seperti Amerika, Australia dan lain-lain bagi negara-negara ketiga itu menggunakan kepakaran mereka.

IMG 20180815 WA0013

Mereka meninggalkan legasi yang sangat bermakna di sini kepada kumpulan-kumpulan seterusnya yang datang. Mereka membuka kelas-kelas seperti kelas kejuruteraan, pasar yang dikatakan sangat maju, kilang roti, empangan mini menjadikan ianya sebagai tempat yang diidamkan oleh pelarian-pelarian Vietnam yang lain yang masih berusaha keluar daripada negara mereka pada waktu itu. Setahu saya, ada dua peristiwa kapal pecah yang membabitkan kematian yang ramai. Satu pada akhir 70-an dan satu lagi kira-kira tahun 1987. Ketika peristiwa yang pertama, cerita daripada orang-orang tua, mereka dapati emas yang banyak ada bersama mayat-mayat itu. Menunjukkan mereka membawa bekal yang cukup sebelum melarikan diri. Pujian harus diberikan kepada Kerajaan Negeri ketika itu di mana mereka segera bertindak memisahkan orang Islam yang ada bersama yang dimaklumi minoriti daripada kumpulan pelarian itu, agar terpelihara agama mereka.

IMG 20180815 WA0014

Masa berlalu, dan kumpulan-kumpulan seterusnya yang datang, bukan lagi golongan professional, tetapi orang biasa. Adalah menjadi kebiasaan, apabila golongan sebegini datang, mereka akan membawa beberapa masalah bersama. Maka Kerajaan Malaysia telah mengisytiharkan bahawa mereka adalah ‘orang hanyut’ dan bukan lagi pelarian perang. Sehingga direkodkan pernah pulau ini didiami lebih 100 ribu orang pada satu masa. Apabila mereka mahu dihantar pulang, mereka sanggup memecahkan kapal-kapal mereka, menggali terowong bawah tanah, bagi mengelakkan diri daripada ditangkap.

IMG 20180815 WA0015

Akhirnya pada tahun 1991, orang hanyut ini telah dikeluarkan kesemuanya daripada pulau ini. Tetapi bagaikan ada nilai sentimental, mereka pada tiap-tiap tahun akan datang kembali menziarahi ‘kampung’ mereka suatu masa dahulu, di samping menziarahi kuburan nenek moyang mereka. Tidak sedikit daripada mereka yang telah menjadi golongan yang berjaya sehingga kepada posisi Datuk Bandar San Francisco! Bak kata orang, tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain. Itulah nilai kemerdekaan mereka.

IMG 20180815 WA0016

Banyak tinggalan-tinggalan mereka di pulau ini. Paling nyata ialah kuburan mereka serta tempat ibadat mereka sepeti patung-patung sembahan mereka. Kerajaan Negeri juga sangat bertuah kerana nun di bawah sana terdapat kumpulan batu karang yang sangat cantik, digilai oleh para penyelam yang cintakan keindahan hidupan laut. Namun isu yang dibimbangkan ialah, Pulau Bidong belum lagi diisytiharkan sebagai Taman Laut. Maka sesiapa sahaja bebas menangkap ikan dan juga mengambil batu-batu karang di kawasan pulau. Saya fikir, ini mesti diutamakan.

IMG 20180815 WA0019

Kerajaan Negeri terdahulu khabarnya telah memperuntukkan sebanyak kira-kira RM1.5 juta bagi perbelanjaan pulau ini. Dan YAB Menteri Besar dalam lawatan beliau baru-baru ini telah memberikan jaminan untuk membantu sebarang usaha oleh agensi pelancongan negeri ataupun pihak luar bagi memberi nafas baharu kepada Pulau Bidong. Ia juga bergantung kepada kemampuan kerajaan setelah menerima bayaran royalti daripada Kerajaan Pusat.

IMG 20180815 WA0017

Antara yang dicadangkan sebagai berpotensi untuk menarik pelancong selain pantainya yang bersih ialah menjadikannya sebagai pusat pembiakan batu karang dan kawasan pulau diwartakan sebagai Taman Laut, pusat aktiviti ‘snorkeling’ dan penyelaman di mana antara sebab menjadikan kawasan sekitar pulau ini lebih menarik adalah kerana kapal-kapal yang dipecahkan oleh ‘orang hanyut’ dahulu, sekarang telah menjadi rumah kepada ikan-ikan. Kerajaan Negeri juga boleh membina pusat akuatik seperti Taman Bawah Laut dan aktiviti lasak ‘Jungle Trekking’ yang semua ini mungkin tidak memerlukan penginapan atau apa yang dipanggil ‘Day trip’ ke pulau ini.

IMG 20180815 WA0012

Dengan itu, pengusaha-pengusaha penginapan di Pulau Redang, Lang Tengah dan juga Perhentian tidak menghadapi saingan penginapan, malah membuka lebih pakej pelancongan yang lebih menarik. Begitu juga pelancong-pelancong tempatan dari tanah besar yang mungkin boleh datang tanpa belanja menginap yang besar. Kerajaan Negeri juga boleh bekerjasama dengan pelarian-pelarian awal Vietnam yang kebanyakan mereka telah berjaya, bagi mempromosikan pulau ini, menggunakan kedudukan mereka. Mungkin akan ada sedikit penentangan daripada Kerajaan Vietnam kerana Vietnam pasti akan kekal menganggap pelarian itu sebagai pengkhianat kepada mereka. Namun saya yakin dan percaya, dengan kebijaksanaan YAB Menteri Besar, ianya boleh diselesaikan diperingkat ‘G to G’ (kerajaan kepada kerajaan).

IMG 20180815 WA0022

Ia jelas adalah satu sumber ekonomi baharu bagi kerajaan melalui aktiviti pelancongan. Jika benar-benar ia diusahakan dengan cara yang betul, pastinya nama Pulau Bidong akan menjadi satu nama tersohor seantero dunia sebagai sebuah pulau ‘mesti singgah’ bagi pencinta keindahan laut dan juga bagi peminat sejarah bagi melihat sendiri tinggalan-tinggalan pelarian Vietnam. Kami pulang setelah bersiar-siar di sebahagian kecil pulau sejauh kira-kira enam kilometer, turun naik bukit-bukit di sekitar dan diberi peluang menikmati ubi kayu benih daripada Vietnam yang sangat lembut dan enak. Saya yakin usaha ini akan berjaya.

MOHD NASIR ABDULLAH
Bukit Payong, Marang
15 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 15/8/2018

IMG 20180815 WA0020

 

IMG 20180815 WA0011

TADI dalam soalan tambahan kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berhubung rancangan projek kereta nasional ketiga,  saya mengucapkan tahniah atas usaha agar projek ini dibiaya sepenuhnya oleh pihak swasta.

Soalan saya, oleh kerana kesemua projek kereta nasional sebelum ini semua ditempatkan di Pantai Barat khususnya Lembah Klang tidakkah patut kerajaan memikirkan untuk menempatkan projek kereta nasional ketiga ini ke Terengganu atau Kelantan bagi meransang pertumbuhan perindustrian di negeri-negeri berkenaan yang masih dalam kategori termiskin?

Tidakkah kerajaan boleh menawarkan insentif-insentif khusus kepada pelaburan berkenaan agar ia boleh ditempatkan di Terengganu agar menyediakan peluang pekerjaan, penempatan industri kecil dan sederhana yang akan menjadi vendor kepada projek berkenaan?

Tidakkah ia boleh membantu mengelakkan lebih ramai belia yang berhijrah ke Lembah Klang dan menambah kesesakan yang sedia ada?

Terima kasih atas respon Menteri bahawa Kerajaan akan mengambil perhatian perkara ini dan akan mengkaji galakan dan insentif sewajarnya.

HAJI AHMAD AMZAD HASHIM 
Ahli Parlimen Kuala Terengganu
15 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 15/8/2018

GERAKAN liberalisasi agama dan normalisasi dosa sememangnya aktif dalam negara kita sejak lama dulu. Cuma akhir-akhir ini mereka dilihat lebih berani. Tidak lagi sembunyi di sebalik aktiviti pertubuhan awam atau buku dan artikel yang ditulis dengan nama pena.

Satu contoh yang ingin saya utarakan kali ini ialah zahirnya golongan yang tiada lagi rasa malu untuk menyongsang budaya dan adat susila. Apatah lagi untuk rasa berdosa merealisasi gaya hidup yang bercanggah dengan syariat Islam.

Mereka bukan sahaja nekad tampil ke muka masyarakat di atas nama “menuntut hak persamaan” tetapi bangga memperagakan life style yang bertentangan dengan fitrah dan sunnah.

Sedikit sebanyak “perjuangan” mereka mula diperkata oleh ramai pihak dan tidak kurang mereka yang menyokong, bersolidariti dan bersimpati. Malah pihak pemerintah juga dilihat tersangat lunak terhadap mereka berbanding sikap pemerintah itu terhadap pihak yang menasihati dan menegur mereka.

Lebih nekad, mereka dakwa bahawa iman mereka teguh. Malah mengaitkan bahawa Islam membenarkan perlakuan homoseksual dan gaya hidup mereka adalah hasil dari fitrah ciptaan Allah yang dipatuhi oleh mereka secara taat.

Sebahagian mereka tahu bahawa tindakan mereka salah dan bertentangan dengan agama. Tapi segalanya menjadi normal. Tiada lagi rasa sesal dan berdosa. Sukar bagi mereka untuk kembali ke pangkal jalan. Justeru bukan mereka tidak tahu arah tetapi memang mereka tidak mahu pulang.

Bahasa mudah yang boleh saya guna ialah kerana mereka telah menikmati gaya hidup “ciptaan” mereka sendiri. Mereka tenggelam dalam keseronokan dan hanyut di alam fantasi hasil karya dan khayalan mereka sendiri.

Kini timbul pertentangan sengit antara pihak yang mahu berdakwah melalui cara mendekati dan menyelamatkan mereka dengan pihak mereka sendiri yang “berjuang” mati-matian agar mereka diiktiraf dan ‘dilegalisekan’ di sisi undang-undang negara.

Ertinya, sebahagian mereka bukan lagi keliru tentang jati diri mereka, tetapi mereka memang mahu jadi begitu. Mereka tidak mahu “diselamatkan” kerena mereka rasa “lebih selamat” hidup begitu.

Pada mereka, agama bukan hitungan. Dosa pula tidak pernah menghantui perbuatan mereka. Tiada rasa malu bahkan bangga dan menyeru agar gaya hidup mereka diterima dan diiktiraf oleh masyarakat.

Namun sebahagian yang masih ada rasa bersalah dengan tuhan, rasa malu dengan masyarakat, Insya Allah masih berpeluang menemui jalan pulang sebelum terlambat.

NASRUDIN HASSAN
Penerangan PAS Pusat – HARAKAHDAILY 15/8/2018

PULAU Jawa adalah pusat tamadun terpenting di Nusantara kerana pulau ini bukan sahaja memiliki kerajaan-kerajaan yang besar, tetapi juga mempunyai penduduk yang terpadat di dunia. Kejayaan Islam menguasai Pulau Jawa telah menamatkan sama sekali pengaruh politik Hindu di rantau ini, sekali gus menjadikan orang Jawa sebagai etnik Islam yang paling besar. Pada hari ini pun, jumlah penduduk Jawa ialah 145 juta jiwa, mewakili separuh dari jumlah umat Islam di seluruh Nusantara. Kerana itu, gerakan dakwah yang dilancar ke atas Pulau Jawa pada 1404M oleh Majlis Dakwah Wali Songo telah memberikan dampak terbesar terhadap perkembangan seluruh dunia Islam pada abad ke-15M. Pada hari ini juga rantau Nusantara diiktiraf memiliki umat Islam paling ramai, berikutan Islamnya Pulau Jawa. Bahkan, dalam konteks pengenalan orang Melayu di dunia Arab, istilah "Jawi" atau "orang Jawah" menjadi sebutan untuk mewakili seluruh etnik Nusantara. Kerajaan Demak yang diasaskan pada 1475M telah menjadi batu tanda bahawa Islam telah menggantikan Hindu sebagai kuasa politik baru di rantau ini.

Pembentukan Kerajaan Demak telah diketahui umum sebagai kesan terhadap gerakan para ulamak, terutama Wali Songo, dan yang lebih penting juga ialah kedudukan Demak sebagai pewaris legasi Melaka sebagai penyebar Islam. Tokoh-tokoh pengasas Demak seperti Sunan Gunung Jati dan Sunan Fatahillah adalah dari kalangan ulamak yang pernah mendalami ilmu agama di Melaka sebelumnya. Mereka memainkan peranan besar dalam meng-Islamkan Raden Patah, putera Raja Mahapahit terakhir, Prabu Brawijaya V. Selepas memeluk Islam, Raden Patah menjadi murid kepada Sunan Ampel salah seorang tokoh Wali Songo. Sebelum berdirinya Kerajaan Demak, Pulau Jawa bersama hampir seluruh Alam Melayu menjadi taklukan Kerajaan Hindu Majapahit (1293-1527M). Selepas kematian Mangkubumi Patih Gajah Mada pada 1365M, Islam mulai berkembang dan Wali Songo mula bergerak aktif sehingga dapat meng-Islamkan putera-putera Majapahit. Dari situlah berdirinya kerajaan Islam Demak menggantikan Kerajaan Hindu Majapahit.

Kemasukan Islam di Jawa: Beberapa informasi awal

Sejarah kemasukan Islam ke Nusantara sentiasa dikaitkan dengan Aceh kerana wujudnya penempatan orang "Ta-shi" di sana sejak abad ketujuh Masehi dan berdirinya Kerajaan Islam Perlak pada 840M. Namun begitu, ramai juga pengkaji yang masih memperkatakan mengenai kedudukan Pulau Jawa sebagai tempat terawal yang menerima kedatangan Islam. Bahkan turut menjadi perbahasan ialah apakah Islam di Jawa dibawa oleh orang Arab atau ulamak-pendakwah dari China. Beberapa kronik Jawa seperti Babad Tanah Jawi, Sejarah Banten dan Purwaka Caruban Nagari, serta kronik China seperti Sam Po Kong telah mencatatkan peranan ulamak-ulamak China dalam proses peng-Islaman Jawa dan perluasan pengaruh Islam ke atas Majapahit. Sedangkan peranan ulamak berdarah Arab dalam kelompok Wali Songo tidak dapat ditolak berdasarkan artifak-artifak seperti batu nisan Maulana Malik Ibrahim di Kerisik.

Beberapa persoalan yang timbulkan:

●    Ramai pengkaji yang menganalisis rekod-rekod China mengenai Ho-ling atau Chopo (She-p'o) mendakwa kerajaan yang terletak di Jawa Tengah ini telah mengamalkan Hukum Syariat. Raja Kalinga (Ho-ling) yang terkenal, Ratu Shima (674M) telah memotong kaki puteranya kerana merompak harta negara. Pelaksanakan hukuman ini, didakwa oleh sesetengah pengkaji bahawa Kerajaan Islam telah berdiri di Kalinga.

●    Penemuan batu nisan Fatimah binti Maimun di Kerisik, Leran. Baru nisan ini bertarikh 475H (1082M) mencatatkan pemiliknya berketurunan Hibatullah dari Parsi. Tarikh 1082M ini dianggap sebagai tarikh kemasukan Islam ke Jawa, bahkan ada pengkaji mengatakan telah wujud Kerajaan Islam "Dinasti Hibbatullah" di Leran ketika itu berdasarkan kompleks pemakaman Islam yang wujud. Namun begitu, belum ada maklumat lain yang dapat menyokong dakwaan tersebut. Walaupun ada bantahan, tetapi sehingga kini, batu nisan ini menjadi bukti artifak tertua mengenai kemasukan Islam di Jawa.

●    Malauna Malik Ibrahiam, pendakwah Arab dari India dikatakan Mubaligh pertama yang bergerak menyebarkan Islam di Jawa pada akhir abad ke-14M. Pada 1404M beliau menubuhkan Majlis Dakwah Wali Songo untuk menyebarkan Islam dan wafat pada 822H (1419M). Maqamnya terletak di Kerisik, berhampiran Leran. Bermula dari gerakan inilah, Islam mulai berkembang dan diterima dalam Kerajaan Majapahit sehingga putera-putera istana memeluk Islam selepas pertengahan abad ke-15M.

●    Beberapa babad Jawa telah mencatatkan kehadiran Sheikh Abdul Rahman as-Syaukani yang dikatakan cucu saudara kepada Imam Ahmad bin Hambal ke Jawa pada akhir abad ke-13M. Beliau menyebarkan Islam di Lamujang dan mengahwini saudara perempuan Arya Wiraraja, Raja Lumajang. Lumajang didakwa oleh sesetengah pengkaji adalah Kerajaan Islam pertama di Jawa.

●    Babad, serat, hikayat dan kronik Jawa dan China merekodkan mengenai pergerakan ulamak China dalam menyebarkan Islam di Jawa, terutama zaman Majapahit. Dalam Sejarah Banten dan Hikayat Hassanuddin, pengasas Kerajaan Demak, Raden Patah dikatakan seorang Cina. Dalam serat Sabda Palon, dikisahkan bagaimana para ulamak Cina menyebarkan Islam melalui Champa, kemudian ke Palembang dan Jawa. Di Palembanglah Raden Patah di-Islamkan. Bahkan, Prabu Brawijaya V mempunyai isteri dari Champa dan China yang beragama Islam. Atas sebab ini juga, Laksamana Cheng Ho melawat Majapahit pada 1404M.

●    Selain batu nisan Fatimah binti Maimun, Sejarah Banten yang ditulis pada 1662M merupakan sumber bertulis tertua yang mencatatkan mengenai kemasukan Islam di Jawa. Ia mencatatkan mengenai kemasukan Islam di Leran, tetapi mengatakan Puteri Dewi Suwari, puteri Leran ditunangkan dengan Raja terakhir Majapahit. Kebanyakan cerita lisan di Leran mengatakan Puteri Dewi Suwari adalah pemilik batu nisan tua itu, sebelum Ludvic Kalus dan Claude Guillot, arkeolog Perancis membuktikan ia adalah milik Fatimah binti Maimun. Kebanyakan riwayat lisan di Jawa mengatakan Puteri Dewi Suwari adalah murid atau isteri Maulana Malik Ibrahim.

Demak: Kerajaan Islam pertama di Jawa

Kerajaan Demak yang ditubuhkan 1478M dikatakan oleh para sarjana bahawa ia adalah Kerajaan Islam yang pertama didirikan di Pulau Jawa, iaitu ketika Melaka berada di puncak pengaruhnya dan para Wali Songo telah berhasil meluaskan pengaruh Islam di Jawa, termasuk ke dalam Kerajaan Majapahit. Soal ini sebenarnya masih diperbahaskan dengan meluas oleh para pengkaji kerana sumber-sumber yang berasaskan kronik Jawa seperti sedjarah, hikayat, naskah, babad, serat, primbun, carita purwaka dan seumpamanya mempunyai catatan yang bersimpang siur. Kadang-kadang sama jalan ceritanya, tetapi berbeza wataknya; sama tokohnya, berbeza zaman (tahun)nya; selain diseliputi oleh unsur-unsur magis dan kesaktian yang berlebihan mengenai keramat para wali dan tokohnya yang semuanya menyukarkan pengkajian berdasarkan sumber-sumber tersebut, sedangkan sumber artifak seperti prasasti dan batu nesan amat terhad. Namun begitu, para sarjana telah membuat rumusan-rumusan yang hampir selaras dalam memahami kemasukan dan perkembangan Islam di Jawa.

Tiga perkara, mesti diperhatikan dalam mengiktiraf dan mengakui bahawa Demak dalam Kerajaan Islam yang pertama di Jawa kerana terdapatnya informasi-informasi yang berbeza. Tiga hal tersebut ialah:

I.     Dakwaan para pengkaji bahawa telah wujud Kerajaan Dinasti Hibbatullah di Leran sejak 1082M, berdasarkan baru nisan Fatimah binti Maymun. Ia dikatakan sebuah Kerajaan Islam yang membawa pengaruh Parsi. Namun begitu, belum ada satu hujah yang benar-benar meyakinkan dalam soal ini.

II.     Kerajaan Lumajang yang diperintah oleh Raja-raja Islam di Timur Jawa (Kabupaten Lumajang sekarang). Seorang peneliti, Agus Sunyoto mendakwa, berdasarkan artifak dan ideofak yang dikaji, telah wujud kerajaan Islam Lumajang pada akhir abad ke-13M, sezaman dengan Kerajaan Hindu Singhasari. Menurut Prasasti Mula Malurung, Raja Singhasari, Prabu Seminingrat Wishnu Wadhana (1250-1263M), mempunyai putera yang dilantik sebagai pewaris takhta bernama Kertanegara, Chakra Wardhana (Raja Madura) dan puteri Nararya Kirana (Raja Lamujang). Putera Nararya Kirana yang bernama Arya Wiraraja yang pernah menjadi Demung Singhasari, Raja Madura dan Raja Lamujang dikatakan beragama Islam, dan kehadiran pendakwah, Sheikh Abdul Rahman as-Syaukani dalam keluarga diraja Lamujang.

Pada zaman Kertanegara (1268-1292M), telah berlaku krisis kerana isu agama, sehingga akhirnya Raja Jayakatwang dari Kediri telah membunuh Raja Kertanegara dan menamatkan kerajaan Singhasari. Serentak itu, Arya Wiraraja menjadi Raja Lumajang, sebelum digantikan oleh keturunannya yang beragama Islam iaitu Arya Menak Koncar, Arya Wangbang Pinatih, Arya Wangbang Pinatih II, Arya Menak Sumendi dan Arya Tepasana. Arya Tepasana mempunyai puteri-puteri iaitu Nyimas Ayu Tepasai (isteri Sunan Gunung Jati) dan Nyimas Ayu Waruju (isteri Raden Mahmud anak Sunan Ampel). Atas asas ini, Agus Suntoyo menghujahkan bahawa Lamujang adalah kerajaan Islam pertama di Jawa, berdiri pada akhir abad ke-13M.

III.     Perluasan pengaruh Islam dalam Kerajaan Majapahit telah berlaku terutama pada zaman Sri Prabu Kertawijaya (1447-1451M) yang sering dikenalu sebagai Prabu Brawijaya V, iaitu selepas 40 tahun gerakan dakwah Wali Songo berlaku. Baginda mempunyai dua isteri beragama Islam dari Champa dan China serta memiliki tujuh putera yang beragama Islam. Baginda melantik putera-putera yang beragama Islam sebagai adipati (gabenor) seperti Arya Damar (Adipati Palembang), Raden Arak-kali Battara Katwang (Adipati Ponorogo), Arya Lembu Peteng (Adipati Pamadegan), Arya Menak Koncar (Adipati Lumajang) dan Raden Patah (Adipati Demak). Tokoh Islam lain yang dilantik ialah Arya Teja (Adipati Tuban), Arya Lembu Sura (Raja Surabaya), Syed Es yang digelar Sheikh Suta Maharaja (Adipati Kendal), Ali Rahmatullah (Bupati Surabaya) dan sebagainya. Ini menunjukkan bahawa banyak wilayah dalam Empayar Majapahit sejak pertengahan abad ke-15M sudah ditadbir oleh pemerintah Islam, termasuk Raden Patah yang kemudiannya mengasaskan kerajaan Demak adalah adipati Majapahit di sana.

Ulamak-Umarak: Model Kepemimpinan Demak

Satu aspek yang sangat menarik dalam meneliti Kerajaan Demak ialah peranan besar para ulamak, khususnya Wali Songo dalam pembentukan kerajaan ini. Peng-Islaman Raden Patah melalui abangnya, Arya Damar (Adipati Palembang yang dikenali sebagai Jaka Dillah atau Abdillah) telah membawa beliau berguru dengan Sunan Giri dan Sunan Ampel. Dengan dukungan para Wali Songo, Raden Patah selaku putera Prabu Brawijaya V telah diangkat menjadi Raja Demak yang bergelar Sultan Syah Alam Akbar pada 1478M. Sjamsudduha dalam kajiannya mengatakan 13 orang wali terlibat dalam pengangkatan Raden Patah sebagai pengasas Kesultanan Demak, dan keturunan mereka yang menjadi Sultan selepas itu kebanyakkannya adalah para ulamak yang taat menegakkan agama dalam pemerintahan mereka.

Usia Kerajaan Demak tidak panjang kerana ia runtuh diserang oleh Pajang pada 1547M.

Antara Raja-raja Demak ialah:

I.     Sultan al-Fattah @ Raden Patah (1478-1518M)

II.     Sultan Yunus @ Adipati Yunus (Pati Unus) (1518-1521M)

III.     Sultan Trenggono.(1521-1546M)

IV.     Sultan Prawoto @ Sunan Prawoto (1546-1547M).

Ekoran pemberontakan dan pembunuhan Sunan Prawoto pada 1547M, maka runtuhkan Kerajaan Demak dan diambil alih oleh Jaka Tangkir, penguasa Pajang.


MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS
10 Zulqaedah 1439 / 24 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 14/8/2018

ASSALAMUALAIKUM YB Dato`.

Saya tahu masa Dato` amat padat. Oleh itu, surat terbuka ini akan menjadi surat terbuka yang ringkas dan terus kepada kandungan. Saya juga seorang yang terus kepada fakta. Tidak pandai bahasa berbunga.

Saya ingin merujukkan YB Dato` kepada sidang media yang diadakan oleh Dato` baru-baru ini dengan Encik Nisha Ayub.

Antara kenyataan Dato` di dalam sidang media tersebut ialah:

"The most important thing I want to say here that these people, the Transgender, especially.. can not be discriminate in their workplace.. from Nisha, we had a lot of information out that that the public still discriminate them"

YB Dato` meneruskan kenyataan selanjutnya :

"They [the Transgender) are ordinary citizen… They want to go to school.. education and even ibadah.. and they want to go to public place.. Saya dalam pertemuan ini banyak memahami walaupun dalam masa 40 minit.. memahami banyak isu yang perlu dibela.."

Saya meneliti kenyataan Dato` yang saya anggap sebagai rasmi dan memberikan impak sosial. Apa jua alasan Dato' untuk memberikan kenyataan sedemikian saya percaya kenyataan Dato` itu sepatutnya tidak dijadikan sebagai Press Conference kerana kenyatan Dato` kelihatan tidak cermat dan tanpa kajian teliti:

●     Sumber daripada Encik Nisha sahaja

Dato` kerap kali menyebut pertemuan 40 minit Dato' dengan Nisha serta Timbalan Dato' sambil menikmati pasambur. Dato' cakap Nisha telah mendedahkan Dato` dengan output bahawa golongan Transgender ini telah didiskriminasikan oleh masyarakat.

Tiada pula Dato` dedahkan adakah maklumat yang diberikan oleh Nisha disokong oleh satu kajian terperinci atau sekurang-kurangnya statistik laporan polis berhubung kejadian diskriminasi ke atas golongan Mak Nyah.

●     Bentuk diskriminasi

Sudah banyak rakyat perbahaskan persoalan ini: Bentuk diskriminasi bagaimanakah yang mahu diperjuangkan oleh golongan Transgender ini? Adakah mereka disisih daripada mendapat pendidikan, pekerjaan atau kesihatan? Sekiranya ya, di manakah statistik laporan Kementerian yang mengatakan sedemikian? Walaupun Malaysia ini majoriti adalah umat Islam, setakat yang saya perhatikan Dato`, golongan Mak Nyah berjalan bebas tanpa kekangan. Pergi salon pun nak masuk bilik Muslimah, Dato!

●     Kenyataan yang terlalu am daripada Dato` membuka penindasan ke atas wanita fitrah seperti saya.

Di dalam minit-minit terakhir kenyataan Dato di persidangan media tersebut, Dato menyatakan mereka ada hak untuk pergi kepada "public places" dan tempat ibadah.

Ini adalah kenyataan rasmi yang cuai pada pandangan saya, Dato`.

"Public places" adalah termasuk tandas wanita.

Saya tidak pasti sama ada Dato` terfikir yang golongan Transgender ini patut menggunakan tandas awam wanita?

Dalam erti kata lain, akibat kenyataan Dato` tersebut seolah-olah menggesa kami wanita fitrah untuk berkongsi tempat awam seperti tandas awam dengan lelaki berpakaian wanita.

Dato`, YB Hannah Yeoh telah pun dedahkan statistik gangguan seksual di Malaysia ke atas wanita di Parlimen baru-baru ini Dato`. Kenyataan Dato` itu sebenarnya memberi peluang kepada mana-mana lelaki untuk menyamar jadi Transgender dan masuk ke dalam tandas wanita, tempat mandi wanita, kolam wanita, locker wanita atau ruang solat wanita.

Cukup-cukuplah statistik gangguan seksual ke atas kami, Dato`. Kami tidak ingin mendengar trend terbaru dirogol dalam tandas wanita oleh lelaki mengaku Transgender pula!

Saya terfikir juga kenapalah Dato' tak cadangkan Transgender ini gunakan sahaja tandas lelaki. Kurang sikit isunya. Orang lelaki tak kisah sangat. Pengkid nak masuk tandas mereka, mereka okay. [Nota tambahan: setelah mendapat bantahan golongan lelaki, saya mengakui di sini saya tidak berhak bersuara menyatakan lelaki fitrah akan selesa berkongsi tandas dengan pengkid dan Transwomen)

Tetapi yang menanggung beban hasil daripada kenyataan Dato` tersebut adalah kami wanita fitrah terutama Muslimah yang perlu jaga auratnya.

Apatah lagi di tempat ibadah seperti masjid dan surau.

Apakah maksud Dato` mereka ada hak di rumah ibadah. Adakah mereka ini akan diletakkan di tempat solat lelaki? Kalau itu maksud Dato` tafadal! Saya sokong.

Tetapi tolong jangan bebankan kami kaum wanita fitrah untuk menerima mereka bersama-sama kami di tempat awam yang perlukan privacy tanpa gangguan lelaki.

●     Hak Transgender adalah bukan isu untuk Dato` perjuangkan.

Dakwah kepada mereka untuk kembali kepada fitrah asal saya setuju. Tetapi bukan tanggungjawab besar Dato` untuk membela hak golongan ini supaya dapat lebih daripada apa yang mereka ada sekarang ini. Ada ramai MP dalam Parlimen yang pro kepada Transgender dan LGBT. Let them pursue their agenda. Not you Dato`. This is not your fight.

Cadangan:

Saya percaya Dato` tidak diberikan input yang jelas berkenaan kes-kes dan situasi yang telah berlaku di luar negara apabila golongan ini menjadi terlampau agresif dan dominan dalam bersuara. Oleh itu saya berharap dapat berjumpa dengan Dato` at your most convenient time untuk saya bentangkan pula pandangan kami wanita-wanita fitrah yang berisiko untuk didiskriminisasikan daripada hak privasi dan keamanan untuk menggunakan tempat awam seperti tandas wanita .

Kalau Dato` boleh berjumpa dengan Nisha, apa salahnya mendengar pandangan saya pula walaupun saya bukan selebriti.

Cadangan kedua, saya pohon Dato` keluarkan kenyataan sekali lagi berkenaan isu ini tetapi lebih jelas berhubung "public places".

Saya pohon dengan rendah diri Dato` menyatakan bahawa golongan Transgender boleh menggunakan public places yang dikhususkan untuk lelaki sahaja. Kalau tandas, guna tandas lelaki. Kalau ruang solat, sila solat di ruang lelaki.

Barulah kami tidak bising. Selagi Dato` tidak memperbaiki kenyataan Dato`, selagi itulah kami wanita fitrah terpaksa mempertahankan hak kami.

Terima kasih di atas masa Dato` membaca email ini. Mudahan mendapat perhatian Dato` sewajarnya.

Yang benar,

NURHIDAYATY MAIDIN
AJK MUSLET (Muslimat Legal Team)
Dewan Muslimat PAS Malaysia - HARAKAHDAILY 15/8/2018

APA yang PAS laksanakan untuk tanggani LGBT? Seolah-olah PAS ini hanya pandai mengkritik dan menghukum semata-mata. Tuduhan ini dikeluarkan oleh orang yang membeci PAS sejak lama lagi. Benci mungkin kerana kecewa. Mungkin dia marah sebab PAS tidak pakai idea dia. Yang pastinya memang dia ada masalah hati dengan PAS. Apa sahaja PAS buat mesti dia hentam. PAS tidak marah, tetapi jangan hentam membabi buta begitu sahaja. PAS sedia terima teguran. Jangan ambil maklumat daripada musuh PAS.

idrisSedangkan PAS sudah mendekati golongan ini sejak tahun 2007 lagi, sewaktu Pejabat PAS Pusat berpindah ke Jalan Raja Laut. Program ini berjalan hingga kini. Malahan program korban pun dibuat khusus untuk golongan ini. Bukan sahaja puak LGBT, malahan pelacur, penagih dadah, kanak-kanak terpinggir turut disantuni. Ia dikendalikan oleh Lajnah Kebajikan PAS Pusat pimpinan Dr Rosni Adam.

Boleh dikatakan setiap minggu pada hari Jumaat, Lajnah Kebajikan PAS Pusat menyediakan makanan percuma untuk 200 orang. Ia bergantung kepada sumber kewangan dan pihak yang pemurah untuk menaja. Mereka diberi tazkirah dan ada juga skuad pemuda dan lajnah yang turun berjumpa dengan golongan ini. Soal mereka hendak berubah atau tidak, ini bukan urusan kita, serahlah kepada Allah SWT.

Ringkasnya, kalau hendak tuduh pun, selidik dahulu. Fikir dahulu, baru bercakap. Kalau benci jangan sampai fitnah pula. PAS bukan minta dipuji. Aktivis PAS bekerja kerana Allah. Ada dalam kalangan mereka tidak belajar tinggi sampai PhD, tetapi mereka istiqamah dalam kerja amal. Mereka bukan hanya sibuk memberi komen di media sosial, tetapi turun ke medan. Bukan bercakap tidak serupa bikin.

USTAZ IDRIS AHMAD
Naib Presiden PAS
14 Ogos 2018 – HARAKAHDAILY 14/8/2018

APA salah Dr Ilyani Mohamed Nawawi yang hanya menulis mengenai bidang dan profesion beliau sebagai doktor perubatan. Memang beliau layak menulis kerana beliau seorang kelulusan doktor perubatan. Kenapa sampai diadu kepada Biro Pengaduan Awam? Apa salah beliau sehingga menjadi satu isu yang besar. Apakah kerana LGBT disokong oleh mereka yang mesra dengan golongan yang berpengaruh di negara ini?

Beliau seorang doktor dan warga negara yang baik yang ingin melihat negara dan rakyat hidup dengan aman dan bahagia. Sepatutnya kerajaan dan kementerian kena berbangga memiliki seorang doktor yang prihatin mengenai kesihatan masyarakat. Bukan hanya membina karier tanpa memperduli apa yang berlaku di luar.

Sudah banyak mengenai hukum dan amaran Allah ditulis oleh golongan agamawan. Sehingga dituduh, ini puak jumud dan takfiri. Inilah nasib malang di Malaysia, apabila ada golongan yang hendak menegur kemungkaran dan makruf maka akan melenting golongan yang membelanya. Akan muncul golongan yang memperalatkan agama untuk menghalal tindakan.

Bagi mereka yang penting kuasa dan undi, mereka sudah menjadi bisu kerana bimbang hilang pengaruh dan kuasa. Takut dituduh fikiran tertutup dan tidak progresif dan tidak rahmat. Tahniah kepada doktor Ilyani semoga tenang bersama keluarga dan anak-anak. Insya Allah masih ramai masyarakat di Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa bersama dengan perjuangan doktor. Mereka merupakan masyarakat yang bermoral dan ingin mengangkat karamah insaniah. – HARAKAHDAILY 14/8/2018

USTAZ IDRIS AHMAD
Naib Presiden PAS
14 Ogos 2018 – HARAKAHDAILY 14/8/2018

More Articles ...