21
Sun, Apr
26 Artikel Baru

KEMENTERIAN Alam Sekitar sewajarnya mengambil tindakan serius berkenaan isu pencemaran udara di Pasir Gudang sejak Khamis lalu.

shaharizukarnainIni berikutan dengan tahap keberkesanan langkah awal yang diambil oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dilihat sehingga kini masih tidak menjamin tahap keselamatan penduduk.

JBPM telah mengambil langkah dengan menggunakan alat penyerap minyak (oil boom) bagi mengelak gas Methana merebak. Walau bagaimanapun, bilangan mangsa sehingga hari ini terus meningkat kepada 556 mangsa melibatkan pelajar sekolah dan orang awam.

Ini jelas sekali apabila sekolah yang ditutup pada Khamis lalu hanya 500 m daripada sungai berkenaan, namun begitu hari ini, udara yang tercemar sudah merebak sehingga 11 kilometer.

Tambahan pula, kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Alam Sekitar dan Pertanian Negeri mengatakan bahawa pembersihan menyeluruh memakan masa 5 hari. Saya berharap agar tempoh yang diambil tidak akan menyebabkan lebih ramai mangsa yang terlibat.

Justeru, Kementerian sewajarnya mengambil tindakan yang lebih proaktif dalam menyelesaikan isu yang berkaitan dengan nyawa rakyat dan tidak hanya ‘lepas tangan’ kepada agensi-agensi yang berkenaan semata-mata.

“Islam Memimpin”

YB SHAHARIZUKIRNAIN ABDUL KADIR
Ahli Parlimen Setiu
13 Mac 2019 | 7 Rejab 1440 – HARAKAHDAILY 13/3/2019

cemar2

BENARLAH kata pepatah, 'sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga'.

Sekian lamanya Pakatan Harapan hanya pandai menabur fitnah dan persepsi, namun apabila diminta untuk mengemukakan bukti dan saksi, mereka pasti kecundang dan tersungkur menyembah bumi.

syahir2Terdahulu Ahli Parlimen Damansara, YB Tony Pua (PH-DAP) dengan penuh bangga mendedahkan perincian transaksi dana 1MDB yang masuk ke dalam akaun pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, lengkap dengan angka dan nama penerimanya.

Setelah menekuni pembentangan tersebut, maka bangunlah Ahli Parlimen Pasir Mas, YB Ustaz Fadhli Shaari (PAS) bertanyakan soalan asas yang sangat mudah, “Adakah Damansara bersetuju bahawa PAS tidak pernah menerima dana 1MDB?”

Secara spontan YB Tony Pua menjawab, “Saya tidak ada maklumat”.

Maka tersungkurlah fitnah yang dicanang oleh Pakatan Harapan selama ini, kononnya ada pemimpin PAS telah menerima suapan ‘dedak’ berjumlah RM90 juta daripada dana 1MDB, dan tuduhan itu kekal sebagai fitnah yang tidak berasas, walaupun setelah Pakatan Harapan bergelar Kerajaan pada hari ini.

Terbaharu Ahli Parlimen Johor Bahru, YB Akmal Nasrullah Bin Mohd Nasir (PH-PKR) menyatakan di dalam ucapannya bahawa terdapat laporan berita yang menyebut, ada pemimpin PAS yang telah dibekukan akaunnya dan disita rumah serta keretanya.

Mendengar kenyataan yang tidak berasas tersebut, bangunlah sekalian Ahli Parlimen PAS bertanyakan soalan asas yang sangat mudah, siapakah pemimpin PAS yang dimaksudkan dan di manakah buktinya.

Setelah diasak oleh Ahli-Ahli Parlimen PAS untuk dikemukakan bukti, beliau tetap berdegil sehingga memaksa Speaker untuk membuat arahan agar kenyataan tersebut ditarik balik.

Akhirnya YB Akmal terpaksa akur dan berkata, “Saya tarik balik kenyataan itu”.

Maka tersungkurlah sekali lagi tuduhan yang dicanang oleh Pakatan Harapan selama ini, dan berita itu kekal sebagai fitnah yang tiada bukti dan tiada saksi.

Namun apa yang lebih mendukacitakan, ruang perbahasan yang diberikan kepada Ahli Parlimen PKR itu tidak dimanfaatkan sebaiknya, malah dilihat tersasar dan tidak mendukung aspirasi murni yang terkandung di dalam Titah Yang di-Pertuan Agong.

Tempoh dua jam yang diperuntukkan kepada Ahli Parlimen Johor Bahru itu menyaksikan tiada idea baru dan tiada gagasan baru, jauh sekali untuk menyelesaikan permasalahan rakyat dan anak muda, apatah lagi untuk melaksanakan segala janji pilihan raya.

Jika inilah kualiti perbahasan Ketua AMK PKR di Parlimen, kami anak muda di luar hanya mampu tersenyum dan menggeleng kepala.

SYAHIR SULAIMAN
Pengarah Strategi Pemuda PAS
13 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 13/3/2019

BAHASA Urdu, adalah bahasa yang indah, dipertuturkan oleh ratusan juta penduduk dunia termasuk dalam industri perfileman di Bollywood. Rakyat Malaysia cukup intim dengan lenggok bahasa ini walaupun sepatah haram mereka tidak faham, keasyikan nyanyian Hindi daripada filem-filem Hindustan sudah melingkari sebahagian kehidupan rakyat negara ini. Mendengar pidato politik agama daripada Sheikh Qadi Hussain menyebabkan kita teruja, walau tanpa memahami sepatah pun butiran ceramah kecuali ayat-ayat suci Al-Quran. Itulah kehebatan pukulan Bahasa Urdu, bahasa orang hidung tinggi, kata seorang teman saya.

Misi kemanusiaan ini adalah tidak lengkap tanpa penterjemah, sosok ini dipilih kerana kebolehannya dalam bahasa Urdu dan penjiwaan mereka terhadap budaya Pakistan. Ustaz Norazli Musa yang lebih mesra alam digelar Ustaz ‘Tholiban’ di Malaysia, bekas Penolong Pendaftar Mahkamah Syariah Perak ini dijolok demikian mungkin kerana janggutnya yang panjang, tanpa kompromi itulah imejnya berpuluh tahun. Bapa kepada lima orang anak ini dilahirkan di Tapah, Perak. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di Tapah, bekas penjaga gawang gol tersohor dalam sukan bola sepak dan hoki di sekolahnya. Selepas keputusan SPM, melanjutkan pelajaran di Maahad Ihya’ As-Sharif, Gunung Semanggol dan seterusnya mendapat pendidikan tinggi di Jamiah Abu Bakar, Karachi, Pakistan.

Selama empat tahun di Karachi, pergaulannya dengan masyarakat tempatan membantu beliau memahami serta bertutur dalam Bahasa Urdu. “Ana belajar di kampus dengan Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar, Urdu belajar sendiri, Bahasa Inggeris ana gi ambil masa cuti,” kata Tholiban menjawab persoalan tentang beliau dan Bahasa Urdu. Balik Malaysia, pantang jumpa warga Pakistan, beliau akan cuba bercakap supaya Urdunya tidak lekang dari lidah. “Ana tengok Hindustan, bukan nak tengok kisah cinta dia tapi nak memastikan ana tak lupa Urdu,” katanya, mempertahan kewajaran budak-budak ex-Indo-Pakistan menonton filem Hindustan. “Yeelah tu,” jawabku yang hanya memahami ‘garampani’ iaitu air suam dalam Bahasa Melayu.

Kebolehan menguasai Bahasa Urdu menyebabkan Norazli menangis di tengah malam yang sepi di perkhemahan Hassa di Balakot, suara anak-anak kecil yang merintih dan menangis kelaparan dan kesejukan meruntun hati kecilnya. Malam yang panjang tanpa pemanas dan makanan yang cukup adalah suatu yang menyiksakan bagi mangsa, terutama bagi anak-anak kecil yang belum mengerti erti malapetaka dan ujian hidup. Wajah pucat dan baju kumuh mereka adalah saksi penderitaan. Tholiban cukup tersiksa dengan apa yang didengar dan ditanggung oleh mangsa-mangsa. Beliau bertungkus lumus mencari dana bagi meringankan beban mangsa, meninggalkan keluarga dan mata pencarian berminggu-minggu untuk berada di kem bersama mangsa gempa. Sentiasa bangkit malam untuk bertahajud dan bermunajat walaupun khemah ditimpa salji dan di khemah masjid beliau dilantik sebagai imam solat oleh pihak hospital.

Kebolehan menghafal Al-Quran menjadi nilai tambah kepada beliau kerana orang Pakistan sangat menghormati pembaca dan penghafal Al-Quran, sebab itulah dalam majlis-majlis rasmi di khemah pelarian dan hospital sementara, beliau secara automatik menjadi qari sebelum majlis dimulakan. Dirinya sudah selari dengan budaya Pakistan, bercakap Urdu dengan kepala menggeleng-geleng sebagaimana mat-mat Pakistan yang lain, mampu menyesuaikan perutnya dengan juadah Pakistan tanpa perlu kerap berulang alik ke tandas seperti aku dan Kamal Shaari. Itulah penterjemah kami yang telah tiga kali menyertai misi ke Pakistan, “Zindabad Norazli”.

Memang hari-hari akhir ialah hari yang menyentuh perasaan kami, Dr. Izzatullah (ketua Hospital PIMA) tersedu menangis dalam ucapan terakhirnya. Kegembiraan dan kesedihan Pakistan yang turut dikongsi oleh saudara-saudara seaqidah dari Malaysia. Aku sentiasa memicit SMS pada rakan-rakan supaya menyegerakan usaha menari bahagian-bahagian korban, Haji Rippin Petronas, Haji Zulkifli Wahijan dan lain-lain sahabat pula memanjangkan mesej pada ponsel teman-teman yang lain. Aku dan Norazli memaut janji dengan Dr. Izzat untuk datang beraya di Balakot (akhirnya kami beraya di Kashmir kerana difahamkan di Balakot sudah disediakan 70 ekor lembu korban - yang sebenarnya hanya seekor).

Dalam perjalanan balik melalui jalan darat Balakot ke Rawalpindi kami bertukar dua kali van kerana menghadapi masalah. Pandangan kami mendakap sayu pada jajaran gunung dan bukit di Balakot dan Manserah yang indah dibungkus awan, memerhati ke arah ribuan khemah mangsa dengan ribuan tandatanya yang menyerbu “sampai bila mereka akan berkhemah”? “Bagaimana dengan musim sejuk bersalji yang akan semakin membeku di bulan Februari dan Mac”? “Bagaimana nasib mereka anak-anak gelandangan ini, jika anggota misi antarabangsa berundur pulang”? Tiada siapa yang memberi jawapan melainkan masa yang akan menentukan.

Kepala disinggah rasa kepeningan kerana pemandu yang merokok, aduh! Mamat Pakistan ni, nak dilarang merokok sang pemandu mengadu mengantuk, kami menekap hidung dengan kain, Niza (jurutera, anggota misi), terbaring pada riba Kak Minah kepeningan, Abang Andy (anggota misi dari Sarawak) sentiasa tekun membilang hari pulang dan cita-citanya ingin ke misi bantuan Cambodia, Prof. Dr. Hashami di kerusi paling belakang sentiasa diam berfikir, Kursyi (wartawan akhbar SIASAH) leka memerhati sekeliling mencari bahan berita, Ustaz Azli bercerita dan mengusik manakala Shophia tukang ketawa. Semua anggota misi dengan kenangan kolektif yang cukup sukar dipadam, tiada yang serik kerana tekad telah dipasang selagi hidup kebaktian akan terus dicurah untuk kemanusiaan, hanya yang bergelumang dengan kerja-kerja misi yang mampu menjiwai kemanisan kerja ini.

Catatan di atas adalah kenanganku di Pakistan bersama almarhum pada tahun 2005, membantu mangsa gempa bumi di Balakot, Manseerah, Abootabad dan juga di Kashmir. Ustaz Tholiban juga mengambil risiko memasuki bumi Syria saat perang berkecamuk untuk menghantar bantuan makanan dan ambulans, beliau hampir terbunuh namun demi saudara-saudara akidah maka beliau melakukannya dengan harapan peluang mati di jalan Allah. Pengalaman paling sadis dan aku tak akan lupakan ialah ketaatan beliau pada arahan untuk membantu mangsa kezaliman junta tentera Myanmar. Muslim Rohingya mati dibunuh, dirogol dan diusir dari tanah Arakan dan ini sangat mengganggu nurani Nor Azli. Aku mencadangkan agar beliau menukar imej 100 peratus untuk memasuki kawasan konflik di Myanmar dan beliau akur.

Ustaz Tholiban sanggup menjadi "gila-gila" demi ummah, demi Islam maka beliau akan berbuat apa sahaja. Sosok pemberani itu akhirnya melepasi medan pembantaian ummah, kawasan zon perang bahkan menghantar sekeping gambar lewat aplikasi WhatsApp. Aku terpanar! Gila ahh! Dia berlagak dengan perawakan bohemian style. Memakai cap ranggi, janggutnya dipintal dreadlock bak rambut lagenda Bob Marley, serta memakai seutas rantai leher. "Anta jangan sebar gambar ni! Ini kita jer... mati ana kalau gambar ni tersebar," beliau memesan lucu namun tegas agar aku tak menyebarkan "keaiban" beliau semata-mata untuk menyampaikan bantuan kepada Muslim Rohingya di kawasan bergolak Myanmar. Aku menggelinjang ketawa keseorangan namun disentap rasa insaf, bahawa aku mempunyai seorang sahabat dunia dan akhirat yang akan melakukan apa sahaja untuk memasuki medan berapi peperangan demi membantu ummah!

Bayangkan jika tentera Myanmar menangkap beliau, maka nasibnya mati tak bernisan, tapi itulah jiwa lelaki sangkuriang perkasa. Episod kehidupan temanku ini berhujung dalam usia 52 tahun di bumi barokah, tanah air Rasul SAW yang mulia. Tanah air kita gempar dan menangisi pemergiaan pendakwah dan pejuang yang hebat ini. Aku menerima foto-foto peribadi daripada anakanda Ustaz Tholiban, Syakir Norazli daripada Madinah. Enam keping gambar eksklusif hanya untuk tatapanku sahaja dan Syakir mohon agar tak disebarkan pada khalayak awam.

Jenazahmu sahabatku dengan kucuran peluh dan airmata bergenang, tenang dan nyaman meninggalkan dunia yang memenatkan ini. Berbahagialan sahabatku, engkau begitu penat berjuang dan berdakwah, daripada zaman belajar, zaman muda yang rebel sehinggalah jasadmu mula diterjang penyakit jantung. Kini masa untukmu berehat dan menuai hasil kerja amalmu di dunia...sakinah!

Anakanda Syakir Norazli juga mengirimkan gambar-gambar dan video pemakaman, aku terpanar! Manusia tak mengenal bangsa semua ingin berbakti buatmu untuk kali terakhir, kerana apa? Kerana hidupmu tak lelah berbakti kepada segenap bangsa, Gaza, Syria, Lubnan, Kashmir, Rohingya, Indonesia, Cambodia, Vietnam, Pakistan dan pelbagai belahan dunia. Airmatamu selalu tumpah di waktu malam sunyi, esak tangismu perlahan dalam untaian doa untuk menjadi syuhada, aku adalah saksi kerana menjadi teman pemusafiranmu dalam tempoh yang panjang di zaman muda. Intai- intai aku juga di negeri akhirat nanti sahabat sebagaimana lafaz janji kita... namamu kekal kupahat di tembok hati ini sahabatku! - HARAKAHDAILY 13/3/2019

SETELAH Istiadat Pembukaan Penggal Kedua Parlimen berlangsung semalam, maka hari ini bermulalah agenda perbahasan Titah Diraja.

Ahli Parlimen PH Johor Bahru, YB Akmal Nasrullah Mohd Nasir yang merupakan Ketua Angkatan Muda Keadilan menjadi pencadang kepada usul menjunjung kasih Titah Diraja manakala YB Hulu Langat, Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus sebagai penyokong usul tersebut.

YB PH Johor Bahru yang merupakan anak didik Rafizi ini mendapat peruntukan masa selama 2 jam untuk berbahas. Namun, amat malang sekali kerana YB anak muda ini gagal memanfaatkan masa tersebut dengan sebaik-baiknya.

Pada awal ucapannya, dia hanya mampu mengulang skrip sama iaitu menyalahkan kerajaan terdahulu sebagai punca kepada masalah hari ini. Diungkit semula kisah PM Najib.

Sepatutnya, jikalau dia benar-benar berminat untuk bernostalgia, sebaiknya diimbaulah juga rekod lama pemerintahan PM ke-7 ketika menjadi PM ke-4 dahulu.

Apa yang Tun M pernah buat kepada negara kita selama 22 tahun memerintah dahulu? Sudah lupa ke?

Pada penghujung ucapan, YB Johor Bahru ini mengulang pula cereka fitnah yang dikutip daripada tepi longkang. Maklumat yang entah daripada mana sumbernya dibawa masuk ke dalam dewan sebagai hujah perbahasan.

Kononnya, ada pemimpin PAS yang dibekukan akaun bank kerana ada wang RM1 juta dan kenderaan mewah bernilai jutaan Ringgit telah disita.

YB Jelutong yang memang terkenal sebagai pemegang watak ‘tukang karut’ pun turut bangun menyokong cereka fitnah jahat terhadap PAS ini.

Tidak lama kemudian, suasana Dewan bertukar menjadi gamat dan kecoh tatkala barisan Ahli Parlimen PAS yang dimulai dengan YB Kuala Terengganu bingkas bangun mendesak penjelasan daripada YB Johor Bahru ini.

Para Ahli Parlimen PAS senada dengan tegas mendesak YB Johor Bahru ini menjelaskan;
a) Daripada manakah sumber berita tersebut?
b) Siapakah nama pemimpin PAS tersebut?
c) Apa bukti terhadap tuduhan tersebut?

Sungguh memalukan, YB Johor Bahru gagal menjawab apa-apa. Dia tidak mampu pun mengemukakan sebarang bukti atas tuduhan yang dilemparkan terhadap PAS. Dia juga gagal menyebut nama siapa pemimpin PAS yang dituduh kononnya mempunyai wang berjuta Ringgit dalam akaun?

YB Johor Bahru ini terkial-kial mempertahankan fitnah jahat itu.

Sebenarnya inilah standard dan modus operandi PH.

Buat dan sebar fitnah hanya atas sangkaan dan persepsi sahaja tanpa apa sebarang bukti.

Dewan kecoh berlarutan sehingga 20 minit akibat kedegilan YB Johor Bahru ini mempertahankan sangkaan jahatnya terhadap PAS.

Laungan suara Ahli Parlimen PAS yang mendesak ‘tarik balik’ jelas kedengaran sehingga menenggelamkan suara YB Johor Bahru yang masih tegar menegakkan benang yang basah.

Para Ahli Parlimen PAS sudah nekad tidak akan duduk dan berdiam selagimana fitnah jahat tersebut tidak ditarik-balik.

Mana kita sangka, YB Kemaman dan YB Dungun yang biasanya agak pendiam, boleh bangun bersuara dengan lantang dan tegas pada petang tadi demi mempertahankan imej dan maruah PAS yang senantiasa difitnah oleh musuh.

Akhirnya, Yang di-Pertua Dewan, YB Dato' Mohamad Ariff Md Yusof mengarahkan YB Johor Bahru menarik balik tuduhan yang dilemparkan itu. Anak didik Rafizi ini masih degil pada awalnya sehinggalah apabila bertalu-talu diasak barulah dia menarik kembali tuduhan jahat tersebut.

Episod panas yang berlaku di dalam Dewan hari ini adalah antara bukti nyata bahawa PH dan fitnah, berpisah tiada.

Mereka hanya pandai menyalahkan pihak lain atas kegagalan mereka mentadbir.

Mereka hanya mampu diam terkulat-kulat seperti kerang busuk tatkala diminta bukti terhadap cereka fitnah yang dibuat.

Kalau setakat ini sahaja standard Ketua Angkatan Muda Keadilan PKR, sebaiknya dia berbahas dengan Ketua Jawatankuasa Pemuda PAS Cawangan di kedai kopi sahaja.

Catatan oleh;
Syed Ahmad Fadhli
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen PAS
12 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 12/3/2019

PALING tercela Islam di sisi Allah dan hakikat umum di Malaysia ialah apabila seorang menghina Rasulullah SAW dan isteri baginda Aishah, bonda seluruh umat Islam melalui sebuah karikatur di Facebooknya.

Segera timbul reaksi umat Islam, mengadu kepada polis. Syabas polis dalam waku yang singkat menahan bedebah itu.

Menghina Nabi SAW bukan sekadar menghina penganut Islam seluruhya, ia menghina Allah yang mencipta alam seluruhnya termasuk manusia yang berbagai agama dan kepercayaan.

Di sisi Islam ia jenayah paling teruk dan hukumannya amat keras.

Apabila Islam murtad, Salman Rushdie, keturunan India yang jadi rakyat British menghina ayat-ayat Allah, al-Quran kira-kira 40 tahun lalu, Ayatullah Khomeini menjatuhkan hukum bunuh kepadanya dengan menawarkan jutaan pound kepada siapa yang dapat membunuhnya. Sekalipun bedebah Rushdie masih belum dibunuh, sebalik Khomeini sudah dekat 30 tahun meninggal, tetapi itulah tepat bagi jenayah agama seperti itu.

Islam menetapkan hukumnya bunuh mandatori. Khalifah khususnya Khalifah ar-Rasyidin menguatkuasakan peraturan itu.

Polis telah menangkap dan menahannya. Tetapi polis tidak dapat menahannya lama. Beberapa hari saja dia dilepaskan.

Mengapa jenayah hukum bunuh boleh dilepaskan dalam masa tiga hari? Tentu peruntukan itu menguatkuasakan hukuman Islam tidak ada atau Islam itu sendiri tidak berdaulat di negara kita. Sedang Islam dimateraikan sebagai agama Persekutuan yang umum memahaminya agama rasmi.

Agama ada tetapi bila ia tidak dikuatkuasakan, ia adalah tanda ia tidak berdaulat. Kalaupun undang-undang ada tetapi undang-undang tidak didaulatkan ia tanda digunakan, maka ia dikira tidak mendaulatkan undang-undang

Bila Islam tidak dapat berbuat banyak atas penulis Facebook yang mencerca Islam, maka ia tanda Islam tidak berdaulat dan peruntukan yang ada dalam perlembagaan hanya sebagai hiasan.

Kelemahan itu sudah ada sejak perlembagaan itu ada. Apabila perlembagaan yang ada tidak dapat berbuat apa, ia bukti negara ini tidak berdaulat sedang dalam semua mana kerajaan mendakwa Islam berdaulat di negaraku.

Jika Khalifah Umar al-Khattab di negara kita sekarang tentu kuatkuasakan peraturan Islam itu.

Orang tidak kata beliau kejam, zalim, pelampau, abaikan Islam, bah orang kira beliau adil, kiranya ada Nabi SAW selepas Rasulullah SAW, sabda Nabi, dia adalah Saidina Umar. Dengan kebanyakan tindakannya ditohmah buruk oleh anti-Islam, Islam mengiktirafnya khalifah yang tinggi tinggi/keras tindakannya, tetapi semua tindakannya dikira paling adil untuk semua.

Jika Saidina Umar memerinah Malaysia sekarang, penulis Facebook itu nescaya dikenakannya hukum mati. Tetapi Islam iktiraf beliau pemerintah yang adil dan jika ada nabi selepas Rasulullah SAW, nescaya beliaulah.

Tiada siapa dapat sewenang-wenangnya dapat lepas dari hukum bunuh atas kesalahan menghina Nabi SAW itu. Sekalipun penjenayah itu termasuk bukan Islam akan dikenakan hukuman itu.

Jika yang murtad itu orang Islam, dia diberi peluang taubat. Bukan Islam, sememangnya kafir, mana ada peluang taubat pada kafir. Tetapi peluang syurga ada padanya. Konsep taubat hanya ada Islam. TIdak taubat pada kafir,

Tetapi kafir memeluk Islam dosanya terhapus sekalipun menghina Nabi SAW. Hukum bunuh atas penghina Nabi SAW tidak dihukum jika dia masuk Islam kerana rahmat masuk Islam itu lebih besar dari taubat.

Adapun Malaysia, atas apa alasan sekalipun, jika tidak bertindak terhadap jenayah menghina Nabi SAW, walaupun rajanya Islam, perdana menterinya Islam, perlembagaannya catit Islam agama negara, tiada maknanya di sisi Allah. Walaupun hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunanya? Tak bergunalah Islamnya! – HARAKAHDAILY 13/3/2109

"KAMI dapat semangat baru ni Wan, kita lawan kuffar habis-habisan, takbirr, takbirr," mesej Almarhum Ustaz Tholiban@Ustaz Nor Azli Musa dengan penulis dua minggu berlalu sebelum pemergiannya menghadap Sang Pencipta.

Saya membelek-belek semula WhatsApp saya bersama Ustaz Tholiban, hanya airmata sahaja bergenang tak henti-henti, demam saya tidak kebah sejak dua hari, badan lesu dan longlai bila usai subuh pada 12 Mac, terbaca mesej dari Ustaz Misbahul Munir Masduki dalam grup AJK Lajnah Penerangan PAS Pusat yang menyatakan Ustaz Tholiban telah pergi.

Saya seolah-olah tidak percaya akan khabar berita itu, lantas saya melontarkan pesanan suara kepada Ustaz Wan Hairul Anuar, setiausaha kehormat Geng Ustaz, sahabat karib Ustaz Tholiban, bertanyakan pengesahan.

Sungguh, Allah sangat menyayangi Ustaz Tholiban, almarhum meninggal di Madinah, tempat yang dijanjikan kemuliaan bagi yang pergi tak kembali di tanah itu.

Dalil mengenai keutamaan meninggal di kota Madinah. Dalam hadith dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Siapa yang boleh memilih mati di Madinah, maka lakukanlah. Kerana aku akan memberi syafaat bagi mereka yang mati di Madinah.” (HR. Ahmad 5437, Turmudzi 4296 dan disahihkan Syuaib al-Arnauth)

Demikian dalil mengenai memilih mati di Madinah Al Munawwarah.

Ustaz Tholiban insan yang cukup sederhana sifatnya, bas menjadi alat utama perjalanannya beraksi di medan dakwah.

Almarhum kerap kali berulang alik Ipoh ke Kuala Lumpur dengan bas, terkadang sahaja dengan kereta.

Watak sederhana pemilik nama Nor Azli Musa ini Presiden GU yang cukup cintakan ulama, malah cukup cakna bab kebajikan sahabat-sahabat sementelahan pula almarhum semasa hayatnya pernah memegang jawatan dalam Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat.

Kami warga Harakah acap kali dibantunya, sama ada wang ringgit mahupun apa sahaja. Saya saksi akan kebaikannya semasa hayatnya.

Almarhum mudah didekati, tidak lokek idea dan pengalaman. Sama ada semasa bergelar Exco Pemuda PAS Pusat sezaman Ustaz Misbah, Ustaz Idris Ahmad dan lain-lain, almarhum seorang pemimpin yang mendekati mereka yang di bawah ini.

"Allah...sheikh lama tak jumpa, anta sihat Wan," almarhum memeluk saya ketika satu majlis bersama almarhum sebelum Raya Aidilfitri beberapa tahun lalu.

"Wan walau lelah bawa cabaran menegak media rasmi PAS ini, anta kena kuat ya Wan, insya-Allah mana terdaya ana bantu," acap kali azimat ini dileterkan ke telinga saya tatkala saya mengadu lemah dan berat memikul tanggungjawab selaku Ketua Pengarang, apatah lagi dalam dunia media hari ini semakin laju bergerak.

Dia tidak pernah berlakon dalam keramahannya. Tiap kali wartawan menelefon atau berwhatsapp dengannya, pasti dibalasnya.

Apa sahaja isu yang wartawan minta dia ulas, pastinya dia tidak akan mengecewakan.

Terakhir isu penghinaan ke atas Rasulullah S.A.W di mana sebaik penulis berwhatsapp dengan Ustaz Wan Hairul bertanyakan kenyataan media GU mengenai isu itu, lantas Presiden GU mengeluarkan kenyataan rasmi mengutuk kebebalan individu yang menghina Rasulullah S.A.W dan dalam himpunan aman, beliau menjadi front liner kepada himpunan mengecam penghina Rasulullah. S.A.W.

Dia adalah insan hebat, walau difitnah pelbagai pihak, tetapi dia berdiri kukuh bersama perjuangan PAS dan meletakkan batang tubuhnya sebagai galang ganti perjuangan Islam di muka bumi Malaysia ini. Walau tidak berjawatan, namun dia buat kerja demi menegak agama Islam.

Khidmat kebajikannya bukan sekadar bermain di dalam negara, malahan menjalar ke luar negara.

Dia insan yang terpilih, pergi di tanah Madinah, tanah yang dijanjikan kemuliaan buat yang berniat mahu dan pergi menemui-Nya di tanah ini.

Sahabatku Akan Ku Teruskan Pejuangan Ini, Walau Ku Tahu Kau Tiada Di Sisi...

Sudah Ditakdirkan Kau Pergi Dulu
Di Saat Kau Masih Diperlukan
Tuhan Lebih Menyayangi Dirimu
Ku Pasrah Di Atas Kehendak Yang Esa.

Ya Allah Tempatkannya di Tempat Yang Mulia.
Tempat Yang Dikau Janjikan Buat Hambamu...

Ya Allah, Kami Saksi kebajikan, kebaikannya, Ya Allah kurniakanlah syurga buat insan ini untuk selamanya di alam abadi.

Al-Fafihah... - HARAKAHDAILY 12/3/2019

GUNUNG Rinjani di belakang lambaian itu, sasa dan teguh menjulang tinggi, memasak bumi kepulauan Lombok. Demikian jasa dan pengorbananmu wahai sahabatku Ustaz Norazli Musa kepada kami yang diwariskan perjuangan ini.

Tutur bicara keras, serius, panas, kemudian derai ketawa gurau sendamu, mengusik, berlucu, humble, bersahaja, ringan tulang. Itulah watakmu sahabatku.

Keras garau suaramu, garang wajahmu, membulat bola matamu, menangis hingga membasahi janggut juga semudah menghambur ketawa. Dalam hatimu ada taman berbunga juga.

Tidak segan silu mengaku kesilapan dan memohon maaf, walaupun tidak ada salahnya. Segera mendail memanggil lewat telefon bila agak lama kita terasing tak bersua. "Hang lupa kat aku dah ka Nusii???"

Waktu sama-sama berkelana di pentas dunia tanpa kerja, pantang dia berduit, segeralah dia bertanya, "Hang ada duit belanja dak Nusi?" Aku ada sikit kalau hang mau. Kita kan sama-sama susah, tentula aku teringat kat hang. Mai la nombor akaun hang tu."

Tidak pernah menolak bila diajak ke mana-mana pun, melaksanakan kerja amal, sehingga dilarang sahabat-sahabat lain gara-gara kesihatannya yang merosot. "Depa mesyuarat GU semalam, depa buat keputusan tak bagi aku pi. Tapi takpa. Aku cari duit bagi hang bawak pi. Nanti aku bagitau bila dah dapat."

Ke sana ke mari dengan bas, menumpang di tangga saja dari Pudu atau Jalan Duta ke Ipoh. "Dreba-dreba bas tu kenai aku dah. Naik free ja dok tang tangga."

Ada ketika dengan kereta api, ETS, sedaya upaya cuba sampai ke mesyuarat atau program; melontar pandangan atau menerima beban kerja.

Tenang tersenyum melurut janggutnya, memandang penuh yakin dan percaya kepada sahabat seadanya. Adanya dia, bagaikan ada semuanya.

Pergimu di bumi Madinah yang bertuah, dalam perjalanan kembara suci mulia, jiwa merdeka yang bersih, di malam yang jernih; meninggalkan jasa dan kenangan yang melata sepanjang jalan. Air mata siapa yang tidak gugur mengenangkan mu?

Berehatlah sahabat dan guru kami Ustaz Norazli Musa.

MUHAMMAD SANUSI MD NOR
Pengarah PASRelief - HARAKAHDAILY 12/3/2019

More Articles ...