DI DALAM al-Quran, Allah telah menceritakan dua kisah sembelihan yang menggambarkan perbezaan antara sifat iman dan sifat nifak.

Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail

Allah menguji ketaatan Nabi Ibrahim dengan perintah supaya menyembelih anak kesayangannya, Nabi Ismail. Ini merupakan syariat yang terlalu sukar bahkan sama sekali di luar jangkauan rasional seorang manusia yang normal.

Namun dengan tenang Nabi Ismail menyatakan kesanggupannya merealisasikan pelaksaan Syariat Allah, walaupun berdepan dengan risiko maut:

قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ

"Berkata (Ismail): Wahai ayah kesayanganku, laksanakanlah apa yang telah diperintahkan. Ayah akan mendapati diriku insyaAllah dalam kalangan orang-orang yang sabar"

(al-Saffat 102)

Bani Israel

Ketika Allah mensyariatkan kepada Bani Israel melalui lisan Nabi Musa supaya menyembelih lembu, mereka menunjukkan respon hipokrit terhadap syariat. Allah merakamkan dialog mereka:

وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ

"Dan ketika berkata Musa kepada kaumnya: Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu untuk menyembelih lembu betina" Mereka membalas "Apakah engkau mahu mempersendakan kami?" Berkata Musa: Daku minta Allah jauhkanku dari tergolong dalam kalangan orang-orang yang jahil"

(al-Baqarah 67)

Respon Iman

Allah telah menguji Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dengan ujian syariat yang paling ekstrim. Perintah menyembelih anak sendiri dan merelakan leher disembelih merupakan syariat yang bersalahan dengan apa jua nilai logik manusia.

Namun, Nabi Ismail mengajar kita agar ke arah mempermudahkan usaha pelaksanaan perintah Allah. Sehingga syariat yang cukup sukar tersebut, menjadi mudah dilaksanakan. Nabi Ismail mencadangkan beberapa inisiatif.

Antaranya adalah, tiarapkan badannya supaya wajahnya tidak bertentangan dengan wajah ayahnya. Jika bertentang mata, dibimbangi ayahnya kasihan dan tidak sanggup menyembelih lehernya. Nabi Ismail mencadangkan agar ayahnya mengikat tangannya.

Semua itu sebagai gambaran, betapa mereka berusaha secara serius untuk memudahkan perlaksanaan syariat sekalipun ia terlalu sukar.

Reaksi nifak

Adapun kisah Bani Israel, mereka hanya diperintahkan untuk menyembelih lembu betina. Satu perintah yang pada asalnya cukup mudah untuk dilaksanakan.

Tetapi sifat nifak yang ada pada Bani Israel, mereka mengemukakan persoalan demi persoalan untuk menggambarkan kononnya syariat tersebut sangat mengelirukan dan menyusahkan:

قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ

"Mereka berkata "Tanyalah tuhanmu (wahai Musa) berkenaan (lembu betina yang dimaksudkan) apakah ia? Sesungguhnya lembu yang dimaksudkan itu sangat mengelirukan kami. Dan sesungguhnya kami insyaAllah dalam kalangan orang-orang yang beroleh petunjuk"

(al-Baqarah 70)

Antara dua "InsyaAllah"

Ungkapan "InsyaAllah" Nabi Ismail menggambarkan, baginda berusaha dengan serius ke arah pelaksaan Syariat Allah walau apa risiko sekalipun.

Sementara ungkapan "InsyaAllah" yang diucapkan oleh Bani Israel hanyalah sebagai ayat pemanis untuk melindungi sifat mereka yang gemar menyusah-nyusahkan pelaksanaan Syariat Allah.

Persoalannya dalam konteks komitmen melaksanakan Syariat Allah, kita umat Islam hari ini mewarisi sifat iman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, ataupun mewarisi akalan nifak Bani Israel?

ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang - HARAKAHDAILY 23/8/2018

PERKEMBANGAN mendadak Islam di kawasan Kepulauan Nusantara pada abad ke-16M sangat dipengaruhi oleh peranan Kerajaan Demak dan Majlis Dakwah Wali Songo yang berpusat di Jawa. Sebelum kebangkitan Demak, penyebaran dakwah Islam telah dimainkan oleh Perlak dan Samudera-Pasai, tetapi ia belum mampu melebar hingga ke Pulau-pulau Nusantara. Kemudian, dengan pengaruh politik Melaka yang bergabung dengan peranan Samudera-Pasai sebagai pusat keilmuan Islam, dakwah mula melebar ke Campa, Borneo dan Jawa. Kebangkitan Wali Songo memang berkait langsung dengan peranan kedua-dua kerajaan tersebut. Tetapi dengan bangkitnya Demak pada 1478M, gerakan dakwah Wali Songo telah diperkasa dengan dukungan Kerajaan Islam, sekali gus berupaya menghadapi tinggalan Kerajaan Hindu Majapahit dan Singhasari sebelumnya. Ternyata peranan kerajaan dalam mengembangankan dakwah Islam sangat dominan seperti yang berlaku di Asia Barat, Asia Tengah, Afrika Utara dan lain-lain, termasuk Melaka.

Kerajaan Demak dalam rangka melebarkan dakwah Islamiyah di Jawa secara khusus, dan Nusantara umumnya, telah mengambil langkah penting dengan melahirkan kader-kader dakwah yang digerakkan oleh para Wali Songo, kemudian kader-kader dakwah ini bertebaran ke seluruh Pulau Nusantara, termasuk Jawa untuk mengembangkan Islam. Generasi awal Wali Songo bukan berasal dari Jawa, tetapi berjaya melahirkan sejumlah wali dan ulamak tempatan, sebelum generasi pendakwah berikutnya dilahirkan dalam bilangan yang lebih besar. Selain Pulau Jawa, wilayah-wilayah seperti Palembang di Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Maluku dan Nusa Tenggara telah menerima pengaruh Islam secara besar-besaran dari Jawa pada abad ke-16M. Salah satu elemen yang penting dalam dakwah di Jawa, yang belum berlaku secara jelas sebelumnya ialah jihad fi sabilillah. Siri-siri gerakan jihad yang dilancarkan oleh Kerajaan Demak telah berhasil meng-Islamkan seluruh Pulau Jawa, sebelum peranan ini diambil alih oleh Pajang dan Mataram berikutnya.

Pendidikan: Strategi perkaderan dakwah di Jawa

Semenjak kehadiran Maulana Malik Ibrahim ke Jawa pada 1392M, beliau mengambil langkah yang penting dengan menubuhkan pusat pengajian terawal di Jawa, iaitu di Grisik dan mendirikan masjid pertama di Pasucian, Manyar. Beliau disebut oleh sesetengah pengkaji sebagai Bapa Pesantren di Jawa. Selepas kematiannya, Raden Rahmat atau Sunan Ampel telah mendirikan pesantren yang lebih terkenal di Ampeldenta sehingga berjaya melahirkan ulamak terkenal seperti Sunan Bonang, Sunan Derajat, Sunan Giri, Raden Patah (Sunan Kota), Sunan Kalijaga dan Sunan Gunung Jati. Setiap orang dari mereka kemudiannya membuka pesantren di tempat masing-masing. Para wali ini telah membuka pusat-pusat pengajian seperti Raden Paku atau Sunan Giri di Giri, Sunan Bonang (Tuban), Sunan Kalijaga (Kadilangu), Sunan Kudus (Kudus), Sunan Derajat (Tuban), Sunan Muria (Muria), Sunan Gunung Jati (Ceribon), Sunan Ngudung (Ngudung, Jipang), Sunan Grisik (Grisik), Sunan Wilis (Ceribon), Sunan Manyuran (Mandalika), Raden Patah (Demak Bintoro), Sunan Bangkalan (Madura), Sunan Tembayat (Klaten), Sunan Geseng (Lowanu) dan lain-lain.

Sekadar menyebut beberapa nama dan tempat pengajian (pesantren) mereka, yang menggambarkan betapa aktifnya para ulamak melahirkan kader dakwah untuk meluaskan pengaruh Islam. Pesantren Giri misalnya, telah melahirkan para pendakwah dari luar Pulau Jawa seperti dari Ternate, Maluku, Madura, Lombok, Makasar, Hitu dan Kalimantan. Pemimpin Ternate yang berguru di Giri, kemudiannya menyebarkan Islam ke Ambon, Tidore, Gilolo dan Halmahera. Murid-murid Sunan Bonang pula ramai datang dari Kalimantan, Sumbawa, Sulawesi, Ambon, Ternate, Sumatera dan Jawa. Raden Patah yang membuka pesantren di Glagahwangi di Demak juga telah melahirkan kader-kader yang menjadi pendukungnya ketika kerajaan hendak dibangunkan pada 1478M, yang sekali gus memacu perkembangan dakwah di Jawa. Dengan tiga contoh ini sahaja, kita dapat melihat bagaimana peranan pesantren-pesantren dalam membina kader dakwah yang menyebabkan berdirinya lebih bantak pesantren baru di Jawa, sedangkan di kalangan mereka juga bergerak dan bertebaran menyebarkan Islam di seluruh Nusantara.

Dakwah merentas Nusantara: Membendung Kristianisasi

Seperti yang telah disebutkan, Demak telah memainkan peranan utama pada abad ke-16M dalam mengembangkan Islam di Nusantara. Di kalangan Wali Songo sendiri seperti Sunan Giri diketahui telah berdakwah hingga ke Kalimantan, sedangkan anaknya, Sunan Prapen telah berdakwah di Lombok, Sumbawa dan Bima. Salah seorang murid Sunan Giri yang terkenal ialah Datuk Ri Badang (Sheikh Abdul Qadir Tunggal) dari Minangkabau telah bergerak ke Makasar bersama Datuk Sulaiman dan Datuk Ri Tiro sehingga dapat meng-Islamkan Selatan Sulawesi itu. Sunan Gunung Jati pula mempunyai peranan besar dalam meng-Islamkan Wilayah Sunda di Barat Jawa seperti Cirebon, Banten, Sunda Kelapa (Jakarta) dan Pakuan (Bogor), sebelum beliau berdakwah di Nanking, China. Sedangkan muridnya yang menjadi Adipati Palembang selepas Arya Damar telah mengembangkan Islam di Selatan Sumatera. Melalui kegiatan dakwah para wali dan kader-kader mereka ini, Islam mencapai pertumbuhan pesat pada abad ke-16M sehingga dapat mengatasi gerakan Kristianisasi yang dilancarkan oleh Portugis dan Sepanyol, tidak seperti yang berlaku di Pulau Luzon dan Kepulauan Visaya (Filipina hari ini) yang jatuh ke tangan Kristian. Jika gerakan dakwah ini tidak dilakukan oleh Demak, nescaya Kepulauan Nusantara akan menjadi Wilayah Kristian seperti Timor Timur (Timor Leste) dan Kepulauan Pasifik seperti Fiji, Guam, Samoa, New Zealand, Australia dan lain-lain yang di-Kristiankan.

Secara umum, peranan ulamak dari Jawa, khususnya Kerajaan Demak telah berjaya meng-Islamkan Palembang, Bengkalis, Bangkahulu dan Lampung di Sumatera, Kutai, Banjarmasin dan Lembah Kapuas di Kalimantan, Makasar, Bone dan Gowa di Sulawesi, seluruh kepulauan Maluku termasuk Ambon, Ternete, Hitu, Madura, serta Kepulauan Nusa Tenggara termasuk Lombok, Sumbawa dan Bima. Satu-satunya pulau yang gagal di-Islamkan ialah Pulau Bali, di mana ketika Sunan Prapen cuba menyebarkan Islam di sana, beliau disekat oleh pemimpin Bali, Dewa Agung iaitu raja Gelgel. Kemudian Sultan Trenggono cuba menguasai Timur Jawa dengan membuka Blambangan, tetapi berakhir dengan kesyahidannya pada 1546M. Pada abad ke-17M, kerajaan-kerajaan terpaksa berhadapan pula dengan kehadiran Belanda sehingga melupakan hasrat menguasai Bali. Atas sebab itu, Bali menjadi satu-satu Wilayah Hindu yang masih kekal di Nusantara sekarang. Sedangkan semua pulau lain telah berjaya di-Islamkan, dan ketika kehadiran penjajah Portugis, Sepanyol dan Belanda, mereka bukan hanya mempertahankan diri dari penaklukan kuasa Kristian, tetapi telah berjaya mempertahankan pulau-pulau tersebut daripada menjadi Wilayah Kristian. Bahkan Belanda melalui teori Receptio mengakui bahawa Undang-undang Syariat adalah undang-undang asal di semua kepulauan ini.

Jihad fi sabilillah: Jawaban terhadap dakwah yang tersekat

Dalam mengembangkan dakwah di Pulau Jawa, Kerajaan Demak telah mengambil pendekatan jihad fi sabilillah, terutama apabila Wilayah-wilayah Hindu menyekat gerakan dakwah. Dalam sejarah Nusantara, tidak banyak dicatatkan tentang jihad fi sabilillah dalam mengembangkan dakwah, kecuali Kerajaan Perlak melancarkan jihad terhadap Kerajaan Hindu di Utara Sumatera pada abad ke-13M. Adapun sebahagian besar jihad fi sabilillah di Nusantara adalah untuk menghalang penjajahan Barat, bukannya kerana menyebarkan Islam. Dakwah di Nusantara lebih terkenal kerana pendekatan tanpa kekerasan. Bahkan, di Pulau Jawa, dakwah yang dilancarkan oleh para Wali Songo terkenal dengan uslub yang pelbagai dan berkesan. Dalam banyak catatan pengkaji, termasuk Naili Anafah yang mengatakan bahawa para Wali Songo dan Raden Patah telah sepakat supaya Islam disebarkan tanpa menggunakan kekerasan di Jawa bagi mendirikan Kerajaan Demak. Namun ternyata, pendekatan berlembut oleh para ulamak telah mengundang tindak balas negatif pemerintah Hindu seperti yang dihadapi oleh Maulana Ishak di Blambangan, sehingga mendorong gerakan jihad fi sabilillah untuk menghadapi sekatan terhadap dakwah.

Dari segi hukum, Islam mengharamkan dakwah secara paksaan dan kekerasan, tetapi Islam mengizinkan perang jihad jika terdapat pemerintah yang menghalang dakwah daripada dikembangkan. Di Jawa, sejak kebangkitan Demak, terdapat beberapa wilayah bekas Majapahit telah menyerah diri dan bernaung di bawah Demak, tetapi dua kuasa politik Hindu iaitu Padjajaran dan Blambangan bertindak menentang gerakan dakwah Islam. Raden Patah dan Sultan Trenggono adalah antara Sultan Demak yang terkenal kerana melancarkan jihad fi sabilillah ke atas Kerajaan-kerajaan Hindu tersebut, termasuk saki baki Majapahit di Daha. Pada zaman Raden Patah, gerakan jihad fi sabilillah yang terkenal ialah serangan ke atas Majapahit di Daha pimpinan oleh Pati Unus yang berjaya melemahkan Kerajaan Hindu itu pada 1517M. Satu contoh gerakan jihad fi sabilillah berkesan di Jawa ialah serangan Sultan Trenggono ke atas Cirebon dan Banten, iaitu Wilayah-wilayah Padjajaran pada 1526M yang bukan sahaja dapat membuka wilayah tersebut, tetapi kedua-duanya bertukar menjadi kubu Islam yang terkenal pada abad berikutnya.

MOHD FADLI GHANI
Pusat Penyelidikan PAS - HARAKAHDAILY 23/8/2018

ALHAMDULILLAH, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah dan izin-Nya kita masih diberikan peluang untuk meneruskan kehidupan dan dapat meraikan Hari Raya Aidiladha yang akan disambut pada 10 Zulhijjah 1439H bersamaan 22 Ogos 2018.

Kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dan ketaatan anakanda beliau baginda Nabi Ismail a.s.. perlu sentiasa dihayati dan kita diajak untuk merenung semula serta mengambil ibrah daripada keperitan baginda semasa melakukan korban pada anaknya sendiri iaitu Nabi Ismail a.s. semata-mata menunaikan suruhan Allah SWT.

Dalam konteks dunia pada hari ini, konsep pengorbanan itu sendiri mencakupi makna yang lebih luas dan mendalam. Ia menuntut sebuah tanggungjawab, terutamanya dari segi masa, tenaga, wang ringgit dan sebagainya dalam menyumbang ke arah pembangunan bangsa, agama dan negara.

Konsep itu wajar diteladani oleh kita semua umat Islam terutamanya ketika keadaan negeri kita baru sahaja bertukar tampuk pemerintahan.

Apa yang baik akan diteruskan, manakala setiap kelemahan yang ada kita akan perbetulkan. Semua ini dilakukan tidak lain tidak bukan hanyalah untuk kepentingan dan kebaikan rakyat. Oleh itu, cita-cita ini tidak akan terlaksana tanpa pengorbanan daripada kita semua.

Akhir kata, saya ingin menyeru kepada semua rakyat Terengganu agar menghayati pengertian pengorbanan dengan meningkatkan lagi semangat perpaduan dalam kalangan semua penduduk dari berbagai bangsa dan latar belakang.

Saya juga berharap agar semua rakyat Terengganu khususnya kepada semua penjawat awam akan terus berkhidmat dengan penuh dedikasi serta sanggup melakukan pengorbanan dengan penuh ikhlas demi kemakmuran dan kesejahteraan negeri Terengganu yang kita cintai ini agar terus maju, berkat dan sejahtera seiring dengan kemajuan negara dan dunia.

Dr Ahmad Samsuri Mokhtar
Menteri Besar Terengganu
21 Ogos 2018 – HARAKAHDAILY 21/8/2018

KAITAN antara pencemaran cahaya dan penyakit masih kurang dikaji di Malaysia. Pada 2013, kajian oleh Fakulti Kejuruteraan Universiti Malaya, 80 peratus responden kajian berkata bahawa mereka tidak tahu apa itu ‘pencemaran cahaya’ manakala 20 peratus berkata mereka tahu. Oleh sebab itu, tidak hairanlah ramai daripada responden mahukan kawasan di luar kediaman mereka “seterang siang hari”.

Persekitaran malam yang terang berlebihan menyebabkan apa yang dipanggil ‘pencemaran cahaya’ dan penyelidikan menunjukkan ia boleh menyebabkan pelbagai masalah daripada kesan kesihatan hinggalah kepada ekologi, malangnya ramai rakyat Malaysia tidak menyedarinya. Sumber cahaya tiruan seperti lampu xenon kereta yang terang, lampu jalan dengan reka bentuk cahaya yang buruk, cahaya LED, cahaya skrin telefon bimbit, cahaya televisyen, dan malah cahaya di dalam rumah kita sendiri menjadi puncanya.

Apa yang sering diperkatakan mengenai cahaya LED ialah sumber cahayanya lebih terang, tidak menjana haba, lebih murah dalam kos pengeluarannya, jangka hayat yang lebih panjang, dan menggunakan elektrik yang kurang berbanding cahaya lampu konvensional. LED dihasilkan secara besar-besaran dan digunakan dengan meluas di seluruh dunia di sebalik ketidakfahaman sepenuhnya bagaimana cahayanya boleh memberikan kesan kepada alam sekitar. Walaupun cahaya LED kelihatan putih, ia mengeluarkan lebih banyak cahaya dalam bahagian biru daripada spektrum. Cahaya jenis ini paling merosakkan memandangkan ia mempengaruhi bagaimana tubuh kita seharusnya berfungsi di dalam persekitaran siang dan malam.

Tidak kira apakah jenis cahaya tiruan, kebanyakan daripadanya mengganggu dengan apa sahaja daripada metalbolisme kepada kepekaan mental dan sistem imun.

Oleh itu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan supaya memperkenalkan dengan segera Akta Pencemaran Cahaya untuk mencegah pencemaran cahaya yang meresap khususnya di kawasan bandar. Pada hakikatnya cahaya tiruan berlebihan tidak lebih daripada lanjutan cahaya siang tiruan untuk membolehkan kita bekerja atau bersosial selepas senja, mengakibatkan gangguan corak tidur.

Salah satu kesan yang paling jelas ialah kita cenderung untuk makan lewat malam dan ini tidak sihat. Terdapat kedai makanan dan tempat tumpuan di malam hari yang membuka perniagaan sehingga lewat malam, membolehkan orang ramai makan lewat malam yang akan mengganggu proses tubuh dengan perubahan isyarat luaran seperti terang dan gelap.

Sebenarnya tubuh kita keliru dengan ‘cahaya siang’ yang dihasilkan oleh cahaya tiruan dan fungsi tubuh tertentu sama ada perlahan atau berhenti berfungsi seperti mana yang sepatutnya berfungsi, oleh itu ia akan merendahkan sistem imuniti dan memudahkan bagi penyakit untuk muncul.

Tabiat berjaga malam disebabkan cahaya tiruan didapati menyebabkan rasa keletihan, keradangan, dan masalah kesihatan lain seperti obesiti, penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan diabetes jenis 2. Kajian menunjukkan pencemaran cahaya menjejaskan manusia serta haiwan dan tumbuhan.

Kajian menunjukkan pekerja giliran malam, terdedah kepada cahaya terang di tempat kerja pada waktu malam, mempunyai kadar obesiti dan penyakit berkaitan lain yang tinggi. Ini berkaitan dengan kajian lain yang menunjukkan orang tua di Jepun cenderung untuk ukuran lilit lebih besar jika mereka terdedah kepada intensiti cahaya yang lebih tinggi pada waktu malam.

Penyakit lain yang dikaitkan dengan berjaga malam adalah masalah usus dan ulser, kemurungan dan peningkatan kemalangan dan kecederaan. Insiden kanser payudara dalam kalangan wanita juga meningkat. Pada hakikatnya, terdapat bukti yang kukuh untuk mengaitkan pekerja giliran malam yang terdedah kepada cahaya terang pada waktu malam kepada penyakit yang sama dengan mereka yang mempunyai corak tidur terganggu atau lewat malam.

Bukti mengaitkannya dengan melatonin, hormon yang dihasilkan pada waktu malam dan diketahui untuk membantu mengawal jam biologi tubuh. Hormon ini menguruskan senarai aktiviti biologi termasuk ‘memberitahu’ organ tubuh bahawa ia adalah waktu malam. Bagaimanapun, pengeluaran melatonin jatuh dengan mendadak dengan kehadiran cahaya tiruan yang terang dan ini meningkatkan risiko seseorang mendapat kanser.

Kami ingin menasihatkan pengguna untuk tidak menerangi alam sekitar secara berlebihan dan jika boleh pilihlah bal lampu yang mengeluarkan cahaya kuning atau oren dan tutup lampu apabila tidak diperlukan.

Kami juga menggesa kerajaan untuk memastikan lampu jalan dilindungi dengan baik untuk mencegah cahaya daripada menjadi terang dan memasuki rumah dan diarahkan ke bahagian atas langit malam. Oleh itu kita perlu mengawal pencemaran cahaya dengan mengubal akta untuk menjadikan negara kita lebih selamat dan sihat. - HARAKAHDAILY 21/8/2018

Penulis ialah Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang.

SEBAGAI anggota pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu, saya amat berharap Kerajaan Pusat mempertimbangkan semula keputusan pembatalan ECRL.

Banyak yang telah dilakukan oleh Kerajaan Terengganu penggal lepas dan Kerajaan Negeri sekarang untuk mempermudahkan urusan MRL menjayakan projek mega ini terutama dalam urusan pengambilan tanah sepanjang laluan yang dicadangkan.

Pihak Syarikat MRL juga telah mengadakan taklimat tentang progres projek ECRL kepada kepimpinan baru Kerajaan Negeri. Kita tahu ada Bukit Bauk yang telah ditebuk untuk dibina terowong, kelulusan pengambilan tanah telah diberikan oleh Kerajaan Negeri, Depo telah dibina di beberapa lokasi serta pelbagai lagi kerja-kerja yang telah dibuat.

Meskipun ada kontroversi dari segi nilai projek yang terlalu tinggi, saya berpendapat keputusan membatalkan terus projek adalah sangat merugikan sama ada dari segi implikasi kewangan untuk membayar ganti rugi kepada China, kehilangan peluang pekerjaan dan yang paling besar ialah menafikan tiga negeri pembangkang Pahang, Terengganu dan Kelantan untuk menikmati impak sosioekonomi yang besar dari pelaksanaan projek ini.

Masih belum terlambat untuk mempertimbangkan semula keputusan pembatalan ini. Tenaga pakar kita boleh dimanfaatkan untuk mencari jalan bagi pengurangan kos tapi bukannya keputusan pembatalan.

YB DR AZMAN IBRAHIM
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu - HARAKAHDAILY 22/8/2018

PERDANA Menteri Malaysia ke-7, Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengumumkan bahawa kerajaan telah memutuskan untuk membatalkan pelaksanaan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dan Saluran Paip Gas Trans-Sabah (TSGP) buat masa ini di atas faktor kos yang tinggi. Pengumuman tersebut dibuat pada akhir lawatan rasmi Perdana Menteri ke China. Projek ECRL merupakan antara projek untuk memperkasakan pengangkutan awam di Malaysia.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia berpendirian bahawa sesebuah kerajaan perlu memperkasakan pengangkutan awam di sesebuah negara demi membina sebuah negara maju. Projek pengangkutan awam wajar ditunda ke masa hadapan, apabila ekonomi Malaysia berada dalam keadaan yang lebih kukuh. Namun begitu, pembatalan secara menyeluruh akan memberikan impak yang mendalam kepada rakyat Malaysia terutama di Pantai Timur.

Wilayah Ekonomi Pantai Timur, atau dikenali sebagai East Coast Economic Region (ECER), meliputi kawasan lebih daripada 66,000 kilometer persegi atau 51 peratus daripada keseluruhan kawasan di Semenanjung Malaysia dengan populasi penduduk sebanyak 4.43 juta (2014). ECER meliputi Negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang, termasuk Daerah Mersing di Johor. Pembangunan infrastruktur adalah penting untuk ECER dan sistem kereta api merupakan nadi utama untuk menghubungkan kawasan ECER dengan Lembah Klang dan Kuala Lumpur secara efektif. ECRL merupakan kunci dan tulang belakang kepada pembangunan infrastruktur di ECER.

Hampir 20 peratus fasa satu Projek ECRL sudah sempurna. Justeru, sekiranya Kerajaan Pakatan Harapan (PH) menamatkan projek ini, kerajaan perlu mengeluarkan sejumlah pampasan dan penalti kepada Negara China. Langkah membatalkan Projek ECRL adalah langkah ke belakang yang akan menyebabkan negara mengalami kerugian pada masa hadapan. Antara aspek yang merugikan negara jika projek bernilai RM55 billion (sewaktu Kerajaan BN) atau RM 81 billion (pengiraan Kerajaan PH sekarang) dihentikan, berlaku kerencatan dalam menyediakan sistem perhubungan yang efisien kepada rakyat, merencatkan pertumbuhan ekonomi di Kelantan, Terengganu dan Pahang, serta menjejaskan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia di Pantai Timur terutama bidang rel kereta api berteknologi tinggi.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia berpendapat bahawa akses perhubungan antara rakyat di Pantai Timur dan Pantai Barat menjadi lebih efektif dengan ECRL, sekali gus dapat merapatkan jurang ekonomi dan mengimbangi kemajuan antara Pantai Timur dan Pantai Barat. Pembatalan projek pengangkutan awam seperti ECRL tetapi membina projek kereta nasional ke-3 merupakan langkah ke belakang yang menzalimi rakyat Malaysia.

Demi Bangsa Malaysia!

SHAHIR ADNAN
Ketua Pemuda Parti IKATAN Bangsa Malaysia
merangkap
Timbalan Ketua Pemuda Gagasan Sejahtera - HARAKAHDAILY 21/8/2018

RASULULLAH SAW ada bersabda :

مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِهْرَاقِ الدَّمِ إِنَّهَا لَتَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلَافِهَا وَأَنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنْ اللَّهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِن الْأَرْضِ فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا

Maksudnya : Tiada sesuatu amalan yang dikerjakan oleh anak Adam pada Hari Raya Korban yang lebih disukai oleh Allah daripada menumpahkan darah (laksana ibadat korban). Bahawasanya ia (haiwan yang dikorbankan itu) datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Bahawasanya darah (korban itu) mendapat tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi. Oleh itu, hendaklah kamu (melaksanakan ibadah korban) dengan mengikhlaskan diri. (Riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)

Aidiladha sentiasa mengingatkan kita kepada kisah sebuah pengorbanan agung iaitu kisah Nabi Ibrahim A.S bersama puteranya Ismail A.S. Apabila Nabi Ibrahim diarahkan untuk menyembelih anak kesayangannya Ismail, mereka terus menjunjung perintah Allah SWT dengan penuh ketaatan dan pengorbanan.

Mengambil ibrah daripada pengorbanan agung ini, kita sebagai umat Islam harus melaksanakan pengorbanan demi agama Islam yang tercinta ini. Kebelakangan ini, kita mendengar banyak suara yang cuba untuk menyebarkan fahaman yang bertentangan dengan ajaran Islam. Terdapat juga tuntutan-tuntutan yang songsang dan melawan norma kemanusiaan.

Apabila ajaran Islam dan usaha dakwah tidak diambil berat, maka inilah kecelaruan yang berlaku dalam masyarakat kita. Sewajarnya kita sebagai umat Islam berusaha untuk memartabatkan Islam bermula dengan diri kita, keluarga dan masyarakat seterusnya negara yang kita cintai ini.Segala usaha dakwah dan pelaksanaan undang-undang syariah hendaklah disokong dan didokong sepenuhnya. Alhamdulillah, Kelantan sebagai sebuah negeri yang meletakkan dasar Membangun Bersama Islam sentiasa komited untuk memastikan Islam dapat didaulatkan.

Sempena Aidiladha ini juga, kita mendoakan saudara-saudara kita para jemaah haji di tanah suci dapat menunaikan ibadah haji dengan sempurna dan beroleh haji yang mabrur. Bagi yang melaksanakan ibadah korban, sama-samalah kita mengikhlaskan diri dalam melaksanakan ibadah yang mulia ini. Semoga segala pengorbanan dan ibadah kita diterima di sisi Allah.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha kepada seluruh umat Islam. Maaf zahir batin daripada saya dan seluruh kepimpinan Kerajaan Negeri, semoga Allah menerima segala amalan kita dan mengampuni seluruh dosa kita sempena hari 9 Zulhijjah.

Merakyat Membangun Bersama Islam

‘Kelantan Melangkah Ke Hadapan’
‘Keberkatan, Kemakmuran, Kebajikan’

YAB USTAZ DATO’ HAJI AHMAD YAKOB
(Dato’ Bentara Kanan)
Menteri Besar Kelantan
9 Zulhijjah 1439H/21 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 21/8/2018

More Articles ...