ANTARA fungsi utama Yang Dipertua dan Timbalan Yang Dipertua Dewan ialah:

i) bertanggungjawab mengawasi perjalanan mesyuarat supaya berjalan dengan lancar
ii) memastikan perbahasan mematuhi Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.
iii) membuat keputusan dan tafsiran mengenai Peraturan-peraturan Mesyuarat sekiranya berlaku pertikaian

Peranan Speaker dan Timbalan Speaker Dewan ini besar kerana mereka perlu memastikan mesyuarat berjalan dengan tertib dan terkawal. Bagi menjalankan tugas ini, individu yang duduk di kerusi Yang Dipertua Dewan perlu bertindak dengan adil, neutral dan tidak bias kepada mana-mana pihak samada Kerajaan mahupun Pembangkang.

Namun, agak pelik semalam ketika berlangsungnya sesi perbahasan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (KSP RMK11), Timbalan Speaker yang mempengerusikan mesyuarat ialah YB Nga Kor Ming.

Suasana dewan agak hangat apabila YB Kubang Kerian yang juga merupakan Timbalan Presiden PAS membangkitkan isu penganjuran Oktoberfest.

YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man berhujah seperti berikut:

a) apakah nilai yang kita mahu tanam dalam kalangan rakyat?
b) Tidak ada agama yang bersetuju dengan membudayakan minum arak
c) Tidak ada kajian pun menunjukkan ianya mendorong kepada kebaikan
d) Nilai luar yang tidak bersesuaian dengan nilai tempatan tidak perlu dipromosikan secara besar-besaran
e) Islam tidak menyekat hak bukan Islam untuk minum arak.
Di Kelantan pun, mereka tidak disekat untuk minum arak dalam keadaan terkawal,
f) Namun, menjadikan ianya sebagai suatu pesta, kita perlu bertanya dengan nilai jiwa masing-masing.

Ke mana halatuju rakyat yang kita mahu bina?

Bagaimana akhlak dan moral mereka?

Kita perlu jujur dalam hal ini kerana kita tidak boleh menjadikan sesuatu yang negatif itu dijadikan dalam bentuk pesta. Itu isunya.

Antara YB Pakatan Harapan yang bangun mencelah mempertahankan penganjuran Oktoberfest ini ialah YB DAP Bukit Bendera, YB DAP Bukit Gelugor, YB DAP Beruas dan YB DAP Jelutong.

Mereka memberikan alasan penganjuran adalah bertujuan meraikan pihak pelabur daripada Jerman, pesta yang diraikan di seluruh dunia, tidak ada bukti kejadian yang menunjukkan kesan buruk daripada penganjuran pesta tersebut dan sekiranya dilarang semakin ramai yang minum secara curi-curi.

Selepas selesai pencelahan oleh semua YB DAP, Timbalan Speaker yang juga daripada DAP pun tumpang berbahas.

YB Nga Kor Ming memetik sejarah penganjuran Oktoberfest bagi menggambarkan perbezaan Oktoberfest dengan pesta arak.

Katanya, mengikut sejarah October Fest ialah pesta diraja di Jerman bukannya pesta arak.

YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim dengan ringkas membalas, "sejarahnya sangat cantik tetapi penyelewengan kepada sejarah pada kemudiannya amat mendukacitakan kita."

Kita dapat saksikan sendiri bagaimana seiring dan senada sekalian Ahli Parlimen DAP termasuklah Timbalan Speaker daripada DAP yang mempertahankan Oktoberfest.

Tidak pula kelihatan suara teguran dan bantahan daripada Ahli Parlimen Muslim yang berada dalam PH.

Adakah mereka pula menjadi 'pasu bunga' dalam Dewan sekarang?

Syed Ahmad Fadhli
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen dan Dun PAS
23 Oktober 2018 – HARAKAHDAILY 23/10/2018

DI DALAM temubual Bicara Minda anjuran Sinar Harian pada 22 Oktober 2018, YAB Perdana Menteri dipetik berkata: "Kalau kita ada pilihan raya bagi bandar dan luar bandar, maka kita pecahkan negara kita kepada dua pihak iaitu satu bandar dan satu lagi luar bandar. Kita nak supaya ada 'interplay' antara bandar dan luar bandar. Masa belum tiba yang mana penduduk kita bercampuran dengan cara terbaik."

Pendirian Perdana Menteri dalam isu pilihan raya kerajaan tempatan (PBT) dilihat senada dengan pendirian Presiden PAS sejak sekian lama, khususnya dalam aspek menjaga keharmonian kaum dan kepentingan saling kaitan (interplay) antara bandar dan luar bandar.

Inilah pemahaman konsep masyarakat madani yang disebut oleh Presiden PAS dalam artikel beliau, "Pembangunan Bandar Masyarakat Madani" bertarikh 23 Januari 2015, antaranya:

1. Keperluan hidup bermasyarakat mewajibkan wujud pertemuan berbagai kelompok manusia dari berbagai latar belakang untuk mengumpulkan keperluan asasi bagi kehidupan diri, keluarga dan masyarakat umum.

2. Ibnu Khaldun (1332M-1406M), yang bergelar bapa ilmu “sosiologi – historiogafi – ekonomi” tersohor di seluruh dunia menegaskan lagi, “Bahawa bandar yang dibangun dan dihidupkan juga oleh masyarakat luar bandar dikelilingnya, dan semua pihak yang membekalkan bandar itu menjadi hidup dan maju”.

3. Dalam aspek ekonomi pendekatan liberal kapitalisma didapati menzalimi orang miskin sehingga menimbulkan pertembungan kelas taraf kehidupan yang boleh menimbulkan ketegangan dalam hidup bermasyarakat.

4. Dalam aspek politik mengendalikan bandar, wajib kita mengambil kira semua pihak dan lapisan yang memakmurkan bandar itu. Maka pilihan raya Majlis Perbandaran seperti yang diperjuangkan oleh DAP adalah kembali kepada kesilapan, kerana hanya melihat kepada aspek penduduk bandar sahaja untuk menang pilihan raya dalam jangka yang sangat pendek.

5. Apatah lagi apabila kita melihatnya dari aspek perkauman yang boleh mencetuskan jurang dan polarisasi serta ketegangan di antara penduduk bandar yang bermajoriti kaum Cina yang sangat besar.

6. Bandar wajib diurus bukan sahaja pembangunannya, bahkan penduduknya, begitu juga penduduk keliling yang terlibat memakmurkannya, yang menjadi laksana darah yang mengalir ke dalam jasadnya.

Ternyata pendirian TGHH lebih matang dan terkehadapan dalam isu yang kompleks ini, demi menjaga kerukunan hidup, kestabilan politik dan kemakmuran ekonomi dalam negara.

Syahir Sulaiman
Pengarah Strategi DPPM
23 Oktober 2018 – HARAKAHDAILY 23/10/2018

PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) amat terkejut dan marah berikutan satu lagi tragedi tanah runtuh di Paya Terubong, Pulau Pinang yang sudah meragut sekurang-kurangnya lapan nyawa, di mana ramai lagi pekerja dipercayai masih tertimbus di bawah tanah.

Sehubungan dengan projek pembinaan yang membabitkan kawasan bukit, kami menggesa kerajaan negeri supaya menghentikan kesemuanya sehingga pemeriksaan keselamatan dan alam sekitar yang teliti dijalankan bagi memastikan semua langkah-langkah pengawasan telah diambil bagi mengelak tragedi seumpamanya berulang.

Insiden di Bukit Kukus menjadi suatu tragedi bagi mangsa-mangsa yang maut dan tercedera serta kaum keluarga mereka. Selain itu ia juga menjadi satu lagi tanda amaran bahawa penduduk di sekitar kawasan di mana pembangunan bukit sedang dijalankan berada dalam persekitaran yang tidak selamat.

Ianya amat memeranjatkan bahawa tidak satu pun tapak pembinaan di Pulau Pinang mematuhi pelan mitigasi hakisan tanah seperti yang termaktub di dalam kelulusan projek mereka, yang dilaporkan dalam satu akhbar berbahasa Inggeris,

Lebih mengejutkan projek lebuh raya berkembar Paya Terubong di sepanjang Bukit Kukus ini merupakan projek Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP), seperti yang dijelaskan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, dalam sidang akhbar semalam. Ini mencerminkan kerajaan negeri tidak dapat menjamin keselamatan projeknya sendiri.

Sungguhpun arahan menghentikan kerja dikeluarkan oleh Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH) beberapa hari lalu berikutan kejadian palang tumbang di sepanjang projek jalan berkenaan, ia jelas menunjukkan tidak ada langkah-langkah keselamatan dan pencegahan diambil di tapak berkenaan untuk melindungi pekerja dan mencegah sebarang bencana.

Ketika mengunjungi tapak tragedi runtuhan semalam, kami melihat terdapat kerja-kerja pembersihan besar-besaran dan cerun curam yang botak dengan kecerunan hampir 90 darjah di sepanjang tapak projek. Tidak terlihat langsung langkah-langkah diambil untuk melindungi cerun atau menstabilkan tanah di tapak berkenaan, yang jelas mengundang bencana untuk berlaku.

Kerajaan negeri dan pihak berkuasa kerajaan tempatan tidak seharusnya mengatakan ini adalah “takdir Tuhan” berikutan hujan lebat padahal kita sedia maklum, jika cerun dibiarkan terdedah tanpa sebarang perlindungan atau langkah-langkah untuk menstabilkan tanah tidak diambil, ia cenderung menjadi gelongsoran tanah.

Jelas sekali, pihak berkuasa kerajaan tidak mengambil iktibar daripada tragedi runtuhan tanah baru-baru ini, termasuk tragedi gelongsoran tanah yang meragut 11 nyawa di kawasan Tanjung Bunga tahun lalu.

Kerajaan negeri dan MBPP perlu mengakui kesilapan dan bertanggungjawab kerana kurang berpandangan jauh, kurang melakukan pengawasan yang teliti dan kurangnya langkah-langkah penguatkuasaan hingga membawa kepada tragedi ini, iaitu projek kerajaan sendiri.

Tambahan pula, MBPP mempunyai unit geoteknikal, dengan pakar-pakar yang sepatutnya menyemak semua projek cerun bukit dan memastikan segala langkah-langkah yang sempurna telah diambil. Ia sepatutnya diteliti oleh Jawatankuasa Pembangunan Tanah Berisiko Peringkat Negeri bagi projek-projek berisiko tinggi, seperti yang termaktub di dalam Garis Panduan Pembangunan Lereng Bukit Pulau Pinang (2012).

Garis panduan tersebut menghendaki pemantauan dan penguatkuasaaan yang tegas oleh pihak berkuasa berkenaan, termasuk MBPP, untuk semua projek yang ada kaitan dengan kawasan bukit, termasuk projek milik kerajaan sendiri seperti di Bukit Kukus.

Namun tragedi terbaharu berlaku, tidak lama selepas runtuhan tanah di Tanjung Bunga tahun lalu, dan selepas palang tumbang di Bukit Kukus beberapa hari lalu.

Kesemua ini menunjukkan kerajaan negeri dan MBPP tidak berupaya memastikan projek-projek di cerun bukit termasuk projek jalan seperti ini boleh dilaksanakan dengan cara yang selamat.

Kesemua jaminan yang sebelum ini diberikan oleh pelbagai pihak berkuasa negeri dan tempatan serta wakil-wakil kerajaan negeri dan sebagainya kini ternyata mengelirukan.

Sehubungan itu, CAP menggesa agar langkah-langkah berikut diambil oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan MBPP:

- Tindakan segera mesti diambil untuk menjalankan langkah-langkah pembaikan di lebuh raya Bukit Kukus untuk mencegah tanah runtuh dan kegagalan cerun.

- Berikutan kurangnya pemantauan dan penguatkuasaan di pihak berkuasa negeri dan kerajaan tempatan, sudah tiba masanya kerajaan Pulau Pinang menghentikan kelulusan selanjutnya projek-projek yang membabitkan tanah bukit dan cerun, sekalipun untuk projek kerajaan, termasuk projek di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang.

- Berikutan kerapnya kes tanah runtuh dan laporan yang menyatakan tapak-tapak pembinaan di negeri ini tidak mematuhi pelan mitigasi hakisan tanah yang ditetapkan, kerajaan negeri perlu menghentikan kerja bagi kesemua projek yang ada sehingga pemeriksaan dijalankan bagi memastikan kerja-kerja itu dilaksanakan dengan selamat. Pihak berkuasa perlu menjalankan pemeriksaan segera di tapak pembinaan dan memastikan langkah-langkah telah diambil untuk mencegah kegagalan cerun dan gelongsoran tanah sebelum menyambung kerja mereka. Memandangkan kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan tidak berupaya, bantuan perlu didapatkan daripada kerajaan persekutuan dan negeri-negeri lain untuk memeriksa, memantau dan menguatkuasakan peraturan sedia ada.

- Kerajaan negeri perlu berupaya dan memperuntukkan dana bagi membetulkan semua corak pembangunan yang tidak sempurna di bahagian cerun dan kawasan berbukit yang dijalankan sejak beberapa tahun lalu. Bukit Bendera sahaja mempunyai kira-kira 200 kes tanah runtuh, di mana masih banyak yang belum diperbaiki. Kerajaan Negeri tidak seharusnya menjadikan alasan kurang dana, tetapi sebaliknya mengubah keutamaannya agar dana diperuntukkan untuk perkara penting, termasuk melindungi bukit-bukau dan memantau pembangunan di kawasan bukit.

- Kerajaan negeri dan pihak majlis bandaran perlu bertanggungjawab terhadap tragedi di Paya Terubong dan memastikan pegawai-pegawai utamanya bertanggungjawab. Di negara-negara lain, pegawai-pegawai utama agensi terlibat akan mengaku bertanggungjawab dan meletakkan jawatan serta sanggup dipersalahkan akibat gagal bertindak.

- Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang dan projek-projeknya tidak seharusnya diteruskan, memandangkan pembangunan berlebihan yang akan terlibat, dan kurangnya kapasiti pihak berkuasa untuk mengawas dan memantau pelaksanaannya.

- Keluarga mangsa gelinciran tanah perlu dibayar pampasan sewajarnya, dan proses serta jumlah pampasan perlu telus demi memastikan kebajikan mereka dijaga.

S.M. Mohamed Idris
Presiden CAP - HARAKAHDAILY 23/10/2018

SETELAH dijelaskan pada siri lepas mengenai manifestasi wala' secara umum, pada siri ini kita membincangkan wala' dari perspektif rukun baiah pula.

Rukun baiah diperkenalkan oleh Imam Hasan al-Banna, pelopor Fiqh Haraki dan juga pengasas gerakan Ikhwanul Muslimin di Mesir. Ianya merupakan 10 perkara asas yang perlu menjadi identiti kepada setiap abnaul harakah yang telah mewakafkan diri untuk memperjuangkan Islam melalui wadah jemaah. 10 perkara tersebut ialah:

1.     Faham

2.     Ikhlas

3.     Amal

4.     Jihad

5.     Tadhiyah

6.     Taat

7.     Thabat

8.     Tajarrud

9.     Ukhuwah

10.     Thiqah

Timbul persoalan, kenapa mesti 10? Tidak bolehkah lebih?

Tiada masalah untuk lebih. Isu sama seperti rukun Islam. Islam tidak terhad kepada lima rukun sahaja. Tetapi sebagaimana hadis Nabi S.A.W, Islam dibina di atas lima rukun tersebut. Ia dianggap tapak (foundation) kepada tuntutan Islam yang lain. Begitulah halnya rukun baiah.

Walau bagaimanapun, rukun tersebut hanyalah sebuah ijtihad dari seorang ulamak Islam. Ia menerima pembaharuan dan pengubahsuaian yang sesuai mengikut peredaran zaman dan keadaan. Bak kata Ayah Chik, buku-buku haraki bukan al-Quran yang tidak boleh berubah. Bukan semuanya sesuai sepanjang zaman.

Perkara ini mungkin perlu dibahas khusus. Adapun siri ini lebih memfokuskan berkenaan wala' sahaja.

Faham; mampu mengesan penyelewengan dalam jemaah 

Sebelum memberikan kesetiaan dan menumpahkan kasih sayang, sudah tentu perlu kenal dahulu. Tak kenal maka tak cinta. Oleh itu bagi mencapai kesempurnaan wala', memahami Islam yang menjadi maudhu' dakwah jemaah Islam adalah satu kemestian.

Kenal Islam sedalamnya sama ada dari sudut akidah, syariah mahupun akhlak. Amati tasawur (gambaran) agama ini sejelasnya supaya kefahaman yang terbentuk syumul. Juga kenali musuh agama ini iaitu kebatilan dan kekufuran supaya dapat melakukan pembezaan dan mengesan ancaman yang mendatang.

Orang wala' yang faham akan berusaha membawa jemaah ini mengikut jalan istiqamah atas dasar Islam walaupun terpaksa merubah beberapa pendekatan dan strateginya. Juga akan segera mengesan penyelewengan yang berlaku dalam jemaah dan berusaha memperbetulkannya.

Ikhlas; tidak termakan dedak murahan 

Wala' merupakan urusan akal dan hati. Ia tidak boleh dibuat-buat. Tetapi boleh dilatih dan diasuh. Wala' tidak akan dicapai bagi mereka yang meletakkan kepentingan lain dalam penglibatan mereka bersama jemaah Islam. Justeru keikhlasan adalah satu kemestian.

Orang wala' yang ikhlas tidak mudah leka apabila menerima ghanimah hasil perjuangan. Mereka juga tidak mudah menerima suapan musuh yang sentiasa cuba mencari peluang. Bahkan mereka mampu mengesan unsur-unsur pendedakan dan mempertahankan jemaah ini daripada dikotori dengan rasuah lebih-lebih lagi atas nama agama.

Amal; bekerja tanpa upah dan arahan 

Apabila sudah kasih, sanggup buat apa sahaja demi jemaah yang dikasihi. Tidak perlu tunggu permintaan dan arahan, mereka akan sentiasa melihat apa yang jemaah ini perlu lalu segera membantu.

Orang wala' tidak akan menjadi seperti pahat dan penukul. Mereka sentiasa rajin dan berinisiatif bagi memastikan jemaah sentiasa cemerlang. Tidak wujud istilah lebih sudu dari kuah, bukan memandai-mandai, tetapi semuanya dilakukan kerana wala'.

Jihad; kesungguhan sehabis daya 

Wala' menuntut kesungguhan yang tidak terperi. Sebagaimana ayat yang Allah sebutkan supaya bersiap sehabis daya dengan segala kekuatan dan tali kuda, maka orang yang wala' akan menggunakan segala kelebihan dan kebolehan yang mereka miliki bagi memajukan jemaah.

Orang wala' yang memahami konsep jihad akan melihat jemaah ke dalam dan ke luar. Melihat ke dalam bermaksud melihat kelebihan dan kelemahan jemaah, lalu mengoptimumkan kelebihan tersebut dan mencari solusi bagi menampung kelemahan yang ada. Melihat ke luar pula bermaksud melihat peluang dan ancaman, seterusnya mengatur strategi bagi merebut yang ada dan membentuk benteng seampuhnya bagi mengelak ancaman.

Tadhiyah; sanggup korbankan diri demi jemaah 

Seorang yang kasih sanggup berkorban apa sahaja demi yang dikasihi. Mereka bukan sahaja sanggup melepaskan peluang untuk memajukan diri demi memberi laluan kepada maslahah jemaah, bahkan mereka sanggup pula menanggung apa sahaja perkara negatif yang terpalit pada diri asalkan jemaah selamat.

Sampai satu tahap, orang wala' bakal berhadapan dilema sama ada mengorbankan imej peribadi demi menjaga imej jemaah. Sanggup menerima bermacam tuduhan semata-mata kerana melaksanakan tuntutan jemaah. Ini merupakan tahap yang sukar, dan ramai yang telah tersungkur apabila sampai ke tahap ini. Inilah wabak sepanjang jalan.

Taat; manifestasi wala' paling zahir 

Taat telah banyak dikongsikan pada siri yang lepas. Secara ringkasnya, mana mungkin seorang yang memberi kesetiaan kepada jemaah sanggup mengingkari arahan jemaah itu sendiri. Kalau yang tidak disuruh pun akan dibuat secara rela hati seperti amalan sunat, yang disuruh lagilah laju seperti amalan fardhu.

Namun boleh jadi orang wala' kadang-kadang tampak tidak taat secara zahir. Ini boleh berlaku sekiranya arahan tersebut tidak sah seperti arahan yang melanggar syarak, melanggar ketetapan jemaah yang lebih tinggi, atau subjek arahan yang di luar bidang kuasa orang yang mengarah. Perkara ini banyak berlaku dan boleh menjadi fitnah di peringkat bawahan sekiranya rukun pertama (faham) tidak dihayati sebaiknya.T

Thabat; sehidup semati dengan Islam 

Boleh juga disebut sebagai tabah ataupun istiqamah. Orang wala' akan tetap berada di atas jalan yang benar, dan akan sentiasa memandu jemaah supaya mengikut jalan yang satu. Boleh jadi jalan itu sudah berbeza antara dulu dengan sekarang dan itu merupakan perkara normal. Tetapi hanya mereka yang memiliki wala' sahaja boleh memahami perubahan ini lalu berusaha memastikan jemaah ini mengikut perubahan tersebut.

Sayugia diingat, perubahan tersebut mestilah perubahan dalam batas perkara yang boleh berubah iaitu strategi dan pendekatan. Adapun perkara yang thawabit (tetap) iaitu dasar dan prinsip, ia sama sekali perlu dipertahankan. Orang wala' akan sentiasa berpegang kepada asolah (keaslian) dakwah yang diambil dari sunnah perjuangan para Anbiya'. Pendekatan asing dan baharu haruslah tidak sampai kepada menyeleweng keaslian tersebut.

Orang thabat (tabah) ibarat orang bercinta; sanggup sehidup semati till jannah.

Tajarrud; pertahan jati diri dan keaslian 


Tajarrud dengan erti kata memiliki jati diri tersendiri. Ia lebih mudah difahami dengan membincangkan tajuk bara' yang merupakan antonim bagi wala'. Insya-Allah akan dihurai pada siri yang lain.

Secara ringkas, tajarrud adalah menolak sebarang anasir asing yang cuba memesongkan keaslian dakwah yang dibawa oleh jemaah baik dari sudut pemikiran mahupun tingkah laku. Orang wala' tidak akan mudah mengikut trend massa yang kadang-kadang menjengkelkan semata-mata kerana tagihkan sokongan atau populis. Orang wala' dengan erti kata setia tidak akan terpesona dengan pihak lain walau seindah dan sebagus manapun mereka. Sebaliknya mereka akan jadikan ia sebagai satu cabaran bagi membuktikan ini lebih baik dari yang lain.

Ukhuwah; tiada klik tiada blok

Al-Quran menetapkan wala' adalah bagi Allah, Rasul dan orang-orang beriman. Fokus kepada orang-orang beriman, kita mestilah memberi kesetiaan kepada orang beriman yang berciri mendirikan solat, menunaikan zakat dan tunduk kepada semua perintah tuhan (al-Maidah: 55). Mereka adalah saudara se-Islam yang perlu dikasihi, dan perlu diutamakan dalam setiap urusan.

Orang wala' tidak akan sanggup bersekongkol dengan kumpulan yang memusuhi Islam. Apatah lagi berpakat dengan musuh Islam bagi memusnahkan saudara se-Islam dan sejemaah. Orang wala' tidak akan membina blok-blok dan klik-klik di dalam jemaah, sebaliknya sentiasa mencari jalan untuk bersatu padu dan bekerjasama. Tidak memilih satu pihak yang sekepala sahaja untuk bekerja sebaliknya melibatkan semua jenis kepala yang ada dalam jemaah supaya hasil muafakat lebih matang dan bermutu.

Thiqah; pendekatan konsep tawakkal

Sepatutnya perkara ini sudah menjadi al-maklum minal din biddorurah (benda yang semua sedia maklum). Jika sesuatu itu dikasihi sehingga sampai tahap sanggup berkorban, maka thiqah (kepercayaan) terhadap jemaah dan anggota sudah tentu akan wujud.

Orang wala' yang thiqah terhadap pemimpin akan memberi sepenuh kepercayaan terhadap setiap keputusan dan arahan jemaah adalah dibuat atas dasar menjaga Islam dan bukan atas kepentingan sempit yang lain. Sekiranya timbul sebarang keraguan, sikap yang mesti diambil adalah segera mendapatkan penjelasan pihak yang terlibat supaya keraguan itu hilang serta merta.

Jika perkara melibatkan hal kerahsiaan, cukuplah pihak yang ragu itu menerima jawapan ia rahsia yang tidak boleh diketahui mereka, dan serahkan sahaja kepada mereka untuk menguruskan perkara tersebut. Pihak yang terlibat haruslah tidak bertaqiyyah apatah lagi berbohong semata-mata bagi melindungi kerahsiaan sesama anggota jemaah kerana pendekatan itu hanya untuk musuh dan keadaan yang tertentu, bukan untuk sesama sendiri.

Orang wala' yang thiqah terhadap pengikut juga akan melihat mereka yang berpotensi dan berkebolehan sebagai pelapis kepimpinan dan akan mengasuh serta memberi peluang kepada mereka untuk terus ke hadapan. Mereka tidak dianggap sebagai pesaing yang bakal mengancam jawatan, kerana wala' tidak mengajar untuk membina karier peribadi di dalam jemaah. Yang perlu difikirkan adalah masa depan jemaah, bukan masa depan diri dalam jemaah.

Wallahualam. Akan bersambung dengan siri lima, penyakit wala'.

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 22/10/2018

 

DALAM sains, DNA adalah salah satu tanda yang melaluinya, boleh kita kenal pasti banyak perkara di dalam kejadian sesuatu. Ia menyimpan banyak hal yang penting bagi sesuatu makhluk atau benda itu. DNA paling penting adalah bagi mengetahui asal kejadian atau keturunan sesuatu makhluk itu. Tetapi kadangkala, kita tidak perlu pergi sehingga terlalu kompleks bagi mengetahui asal usul sesuatu itu. Antara contohnya ialah cukup kita tahu mereka adalah anak-beranak yang sah, itu juga boleh menjadi bukti asas, DNA mereka adalah sama.

PH sebenarnya adalah produk keluaran BN. Walaupun tidak semua komponen atau cenderung menyokong PH itu asalnya BN, tetapi majoriti mereka, ya. Bersatu, PKR, Warisan, PBB semua itu adalah datang dari BN. Manakala PKR pula ialah sepupu sebelah ayah, menunjukkan kekuatan darah keturunan mereka. DAP pula, walaupun berbalah suam tahi ayam dengan MCA, tetapi apabila ada isu besar melibatkan bangsa Cina, mereka memenuhi ciri-ciri pepatah, air dicincang takkan putus. Begitulah kelihatannya.

Tidak cukup dengan perwarisan dari segi keturunan ini, DNA yang sama juga boleh dilihat dalam perwatakan masing-masing. Mereka sama-sama mempunyai perangai menipu. Ada yang berjaya menjadi penipu tersohor, ada juga yang hanya menjadi penipu di peringkat bawahan. Mereka juga mempunyai ciri-ciri sama dalam mendendami musuh mereka, terutama yang mereka anggap musuh itu, membawa ajaran Islam. Mereka akan menzalimi pembawa obor Islam ini dengan semaksima mungkin. Mereka juga sama-sama tidak berapa kisah dengan agama seperti contoh kedua-duanya meluluskan lesen judi.

Mereka menipu rakyat dalam terlalu banyak perkara. Antaranya yang paling jelas ialah manifesto PRU. Dulu pada PRU13, BN janji macam-macam tetapi tidak banyak pun yang ditunaikan. Maka PH marah, ajak rakyat bangkit jatuhkan BN. BN berjaya dijatuhkan, tetapi PH lebih teruk menipu. Bukan sahaja menipu, tetapi sanggup juga mengatakan janji bukan wajib ditunaikan. Menipu dan terus menipu.

Kini, PH kembali membawakan suara atau gaya pemerintahan BN dahulu. Royalti petroleum di Terengganu dan Kelantan, cuba disekat oleh Kerajaan Pusat yang dikuasai PH. Masing-masing menolak bola royalti ini. Paling akhir dikesan, bola itu berada di kaki Menteri Kewangan. Beliau sepertinya mahu menyembunyikan bola itu. Habis lenyap segala integriti dahulu yang mencemuh BN kerana tidak membayar royalti kepada Kerajaan Negeri. Kegagalan menangani isu ini dengan baik, akan menjadikan keadaan hubungan Negeri dan Pusat, tidak menjadi baik. Ini berlawanan dengan semangat federalisma yang didirikan atas asas negeri-negeri dalam Tanah Melayu, bersatu membentuk Malaysia. Hak yang termaktub ke atas negeri dalam Perlembagaan tidak mahu dihormati. Tetapi cukai dari negeri, tetap dikutip. Persis perangai BN dahulu, tiada bezanya.

Terengganu teruk terkena pada tahun 2000 dahulu. Sekarang, cekikan Pusat bertukar tangan, tetapi dijangka lebih sakit lagi. Teringat baru-baru ini, kepada pesanan Dato’ Wan Mutalib Embong, bekas Exco Terengganu 1999-2004, jangan percaya mereka mahu masukkan wang royalti, sehingga benar-benar masuk dalam akaun. Ia seperti kuat kebenaran ini. Tiada suara dalam PH yang menentang cubaan sekatan ini walaupun wajah-wajah penentang sekatan royalti oleh BN suatu ketika dahulu, telah menjadi orang besar PH. Tidakkah ini menyamai perangai BN? Ramai antara mereka ketika dahulu adalah pejuang rakyat marhaen, ketua pelajar yang berdemo sebelum menyertai BN. Selepas mendapat tilam empuk, wang bertimbun dalam BN, maka mulut mereka terkatup dari membicarakan apa yang mereka sebut dahulunya sebagai ‘hak’ rakyat.

Masalah royalti ini sudah difahami oleh semua pihak. Penandatangan dan insan yang draf perjanjian itu ada yang masih hidup. Jika ia tidak betul, kenapa apabila dibawakan kes itu ke mahkamah oleh negeri, ianya mempunyai merit untuk dibicarakan? Kenapa perlu ditukar nama kepada macam-macam selain daripada ‘royalti’? Kenapa juga perlu dipinda Akta Laut yang turut ditentang oleh sebahagian komponen PH dahulu untuk menafsirkan semula jarak laut dari pantai negeri-negeri? 

Politik Machiavelli menjadi buku panduan mereka. Keadilan Islam? Persetankan. Mati ceritanya lain, hidup lain pula kisahnya. Politik suku, agama suku, kembali menguasai pakatan mereka. Sesuatu yang dihidupkan kembali. Amat malang ia tidak ditentang oleh mereka yang mengaku Islamis di dalam gabungan mereka. DNA mengejar gelaran dan pangkat juga mengesahkan mereka dari leluhur yang sama. Baru lima bulan berkhidmat, entah apa kejayaan, pencapaian atau sumbangan, ada yang nun jauh melintang Semenanjung, dari hujung Timur, datang dia ke negeri Antah Berantah menundukkan kepala kepada sosok yang pernah dihina kerana tuduhan skandal dahulu bagi menerima anugerah. Anugerah apa? Untuk jasa apa? Tidak dilakukan orang sebelum ini, kecuali dari kalangan bani BN.

Terkini, tuduhan terhadap Kerajaan Kelantan yang tidak mampu membayar gaji kakitangan negeri. Fitnah jahat yang dengan selambanya dilemparkan oleh seorang Menteri yang sekarang jelas menunjukkan taring kebenciannya terhadap Negeri Melayu Islam ini. Tiada permohonan maaf dibuat atas tuduhan itu sambil beliau membangkitkan nama DNA-nya, BN yang juga pernah menuduh hal yang serupa kepada Kelantan melalui DS Najib. Apa yang BN kata mestikah benar? Atau itu hanyalah perangai jahat yang diwarisi dari BN? Bagaikan Pak Pandir memujuk Mak Andeh, bukan Andeh sahaja yang mati anak. Perlukah menjadi pembohong untuk menjawat jawatan tertinggi Negara Malaysia? Dari pemerhatian saya, ia perlu. Mereka sama, DNA yang datang dari sulbi yang sama. Sulbi Sekular. Cuma BN kini agak kendur kerana kalah. Maka BN menjadi mudharat ringan. 

MOHD NASIR ABDULLAH 
23 Oktober 2018
Al-Khor, Qatar - HARAKAHDAILY 23/10/2018

BERDASARKAN Laporan Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas 2016, bilangan isi rumah di Malaysia meningkat daripada 6.7 juta (2014) kepada 6.9 juta (2016). Isi rumah merujuk kepada kombinasi pendapatan kasar individu (15 tahun dan ke atas) yang menetap bersama dalam sebuah rumah. Di Malaysia, purata saiz isi rumah adalah empat orang dan dua orang daripadanya mempunyai pendapatan.

Terdapat empat punca pendapatan isi rumah. Pekerjaan bergaji (63 peratus), bekerja sendiri (15.6 peratus), hasil daripada harta dan pelaburan (12.9 peratus) serta pindahan semasa (8.5 peratus).

Purata pendapatan isi rumah telah meningkat sebanyak 6.2 peratus iaitu RM6,141 (2016) berbanding RM6,958 (2014) sebulan. Purata penengah dalam tempoh yang sama meningkat 6.6 peratus kepada RM5,228.

Di Malaysia, isi rumah dikategorikan kepada tiga kumpulan berasaskan pendapatan. Pertama, kumpulan 20 peratus tertinggi (T20). Kedua, kumpulan 40 peratus pertengahan (M40) dan ketiga, kumpulan 40 peratus terendah (B40).

Pada tahun 2016, purata pendapatan isi rumah B40 ialah RM2,848, M40 ialah RM6,502 dan T20 pula ialah RM16,088. Paras Garis Kemiskinan nasional pula berbeza mengikut geografi.

Bagi kawasan di Semenanjung Malaysia, kategori miskin di kawasan bandar ialah mereka yang mempunyai pendapatan bulanan RM970 ke bawah manakala di kawasan luar bandar pula ialah RM880.

Di Sarawak, mereka yang memperolehi pendapatan bulanan RM1,070 di kawasan bandar dan RM940 di kawasan luar bandar. Sabah dan Labuan mencatatkan paras yang lebih tinggi iaitu RM1,170 di kawasan bandar dan RM1,220 di kawasan luar bandar. Secara keseluruhannya, kadar kemiskinan di Malaysia berada pada paras 0.4 peratus.

Oleh itu, sekiranya kita menilai purata pendapatan isi rumah T20 dan B40 atau mereka yang berada di bawah Paras Garis Kemiskinan, maka didapati terdapat jurang yang sangat luas. Seolah-olah kita melihat sebuah keluarga yang tinggal di rumah flat dua bilik berkeluasan 660 kaki persegi berharga RM200,000 manakala sebuah keluarga lagi mendiami sebuah ‘penthouse’ empat bilik yang berkeluasan 3,500 kaki persegi berharga RM1.5 juta dan kehidupan mereka hanya dipisahkan dengan sebatang jalan.

Bagaimana pula dengan data yang dilaporkan oleh Credit Suisse Global Wealth 2018 yang mendedahkan terdapat 487 individu di Malaysia mempunyai nilai aset sekurang-kurangnya RM207.9 juta sehingga RM2.079 bilion? Seramai 184 orang dalam kalangan mereka mempunyai nilai aset minimum bernilai RM415 juta.

Lebih dahsyat lagi, seramai 33 orang pula mempunyai nilai aset berjumlah RM2 bilion. Andainya kelompok ‘super’ kaya ini menyumbang 2.5 peratus kepada Tabung Harapan Negara, maka jumlahnya adalah RM50 juta.

Jurang kekayaan golongan kaya dan miskin adalah topik utama perbincangan di peringkat global dan Malaysia. Kek ekonomi negara sebahagian besarnya dilahap oleh golongan kaya dan ‘super’ kaya.

Bagi mengukur kondisi ini, kerajaan menggunakan Pekali Gini atau juga disebut sebagai Indeks Gini. Satu indikator untuk mengukur ketidakseimbangan pendapatan. Kadar 0 mewakili persamaan mutlak dan kadar 1 mewakili ketidakseimbangan mutlak.

Sejak tahun 2007, Pekali Gini di Malaysia ialah 0.441. Kemudian menurun kepada 0.401 pada tahun 2014 dan terus menurun kepada 0.399 pada tahun 2016. Walaupun ia menunjukkan ‘downtrend’, namun ia masih berada pada tahap yang tidak memuaskan.

Persoalannya, bagaimana kerajaan mahu memastikan golongan majoriti di negara ini menikmati kehidupan yang lebih baik, pendapatan yang lebih stabil, makanan yang lebih berkualiti dan rumah yang lebih selesa? – HARAKAHDAILY 23/10/2018

KENYATAAN ini merujuk kepada tuduhan liar YB Lim Kit Siang yang menempelak YB Presiden PAS mengenai isu DAP mendiskriminasi pembangunan Pantai Timur.

Lim Kit Siang menyatakan, “Hadi will be a disgrace to political Islam if he cannot substantiate his allegation that DAP discriminates against the East Coast by opposing equal development for Terengganu and Kelantan. Lies and falsehoods are as sinful in Islam as in other great religions in the world, and no honourable religious teacher will resort to lies and falsehoods to advance his personal agenda”.

Kenyataan Presiden PAS telah dipetik oleh Lim Kit Siang dalam beberapa akhbar berhubung pembayaran royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar.

Pembayaran tunai atau juga dimaksudkan sebagai royalti termaktub dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan perjanjian bersama yang ditandatangani dengan Petronas.

Isu pembayaran royalti juga telah dinyatakan dalam Janji Ke-3 manifesto Pakatan Harapan seperti berikut: “Kerajaan Pakatan Harapan akan menambah jumlah royalti petroleum kepada Sabah dan Sarawak, serta negeri-negeri pengeluar petroleum yang lain, kepada 20 peratus atau nilai yang bersamaan, sebagai salah satu langkah pembahagian hasil petroleum yang lebih adil.”

Ini akan membolehkan negeri-negeri berkenaan mengambil alih lebih banyak tanggungjawab perbelanjaan pembangunan di peringkat negeri”.

Sejak Pakatan Harapan mentadbir Kerajaan Persekutuan dari bulan Mei hingga Oktober 2018, berapakah jumlah yang telah dibayar oleh Petronas dan berapakah pula jumlah yang telah dibayar oleh Menteri Kewangan kepada semua negeri pengeluar termasuk Kelantan dan Terengganu?

Bagi menjawab soalan tersebut, YB Lim Guan Eng juga hendaklah merujuk keputusan Mesyuarat Majlis Kewangan Negara pada 7 Jun 2018 yang lalu.

Butiran keputusan tersebut akan menjawab tuduhan liar dan menutup mulut YB Lim Kit Siang terhadap Presiden PAS.

Islam Memimpin

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
13 Safar 1440 | 22 Oktober 2018 – HARAKAHDAILY 22/10/2018

More Articles ...