Permintaan tinggi pengaruhi harga ikan

Nasional
Typography

JUAL beli ikan berlaku bila ikan dah naik di jeti atau pelabuhan. Orang tak jual ikan yang masih berenang dalam laut. Mahal atau murah ikan ditentukan oleh banyak faktor. Banyak peringkat yang dilalui bermula dari usaha nelayan di laut dan urus niaga di darat telah berlaku sebelum seekor ikan kembung berada dalam pinggan kita.

Sebab harga ikan mahal atau murah berkait rapat dengan faktor permintaan dan bekalan. Apabila permintaan tinggi maka harga jadi mahal. Pelbagai kos yang terpaksa ditanggung oleh nelayan sebelum ikan berjaya didaratkan dan peranan pemborong, peraih dan penjual akan mempengaruhi harga ikan di pasaran.

Setakat ini keperluan ikan dalam negara memang tak cukup. Nelayan Pantai Benting Lintang Besut yang baru mendarat terus diserbu pembeli untuk mendapat bekalan ikan segar dengan harga terus dari nelayan. Yang malu-malu akan balik tangan kosong.

Ada ketika lebih menyedihkan bila nelayan naik ke darat dengan wajah muram dan tangan kosong. Rezeki di laut sukar dijangka kerana laut yang dalam bukan mudah untuk diduga.

Walau mahal rakyat tetap akan beli ikan. Setakat saya turun jumpa masyarakat nelayan di lapangan dan tinjauan di pasar-pasar, belum pernah lagi saya terima aduan kenapa harga ikan mahal padahal dalam laut banyak ikan.

YB DR AZMAN IBRAHIM
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu - HARAKAHDAILY 16/7/2018