22
Wed, May
23 Artikel Baru

MERAFAK sembah ucapan takziah kepada seluruh Kerabat Diraja Pahang atas kemangkatan Paduka Ayahanda Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’azzam Shah, yang telah kembali ke rahmatullah pagi ini.

Marilah kita mendoakan roh Almarhum Paduka Ayahanda Sultan dicucuri rahmat Allah, diampunkan segala dosanya dan ditempatkan di kalangan orang yang soleh.

Al-Fatihah. - HARAKAHDAILY 22/5/2019

وَكَذَٰلِكَ أَعۡثَرۡنَا عَلَيۡهِمۡ لِيَعۡلَمُوٓاْ أَنَّ وَعۡدَ ٱللَّهِ حَقّٞ وَأَنَّ ٱلسَّاعَةَ لَا رَيۡبَ فِيهَآ إِذۡ يَتَنَٰزَعُونَ بَيۡنَهُمۡ أَمۡرَهُمۡۖ فَقَالُواْ ٱبۡنُواْ عَلَيۡهِم بُنۡيَٰنٗاۖ رَّبُّهُمۡ أَعۡلَمُ بِهِمۡۚ قَالَ ٱلَّذِينَ غَلَبُواْ عَلَىٰٓ أَمۡرِهِمۡ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيۡهِم مَّسۡجِدٗا

"Dan demikianlah Kami dedahkan hal mereka kepada orang ramai supaya orang-orang itu mengetahui bahawa janji Allah adalah benar, dan bahawa hari kiamat itu tidak ada sebarang syak padanya; pendedahan itu berlaku semasa orang-orang itu berbantahan sesama sendiri mengenai perkara hidupnya semula orang mati. Setelah itu maka (sebahagian dari) mereka berkata: "Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah jualah yang mengetahui akan hal ehwal mereka". orang-orang yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: "Sebenarnya kami hendak membina sebuah masjid di sisi gua mereka"."

Penekanan utama ayat:

●     Pendedahan

Tuhan tidak membiarkan Ashabul Kahfi tidak dijumpai. Akhirnya mereka dibangkitkan sekejap sahaja, sebagai bukti kekuasaan tuhan. Jika tuhan mampu menidurkan orang sehingga 309 tahun yang dianggap mustahil bagi manusia, maka tidak mustahil Allah boleh membangkitkan kembali manusia sesudah mati.

●     Bina masjid
Dikatakan raja yang menggantikan Decius bernama Tizusis adalah Islam daripada syariat Nabi Isa A.S. Pembinaan masjid adalah simbolik bahawa kerajaan zaman tersebut sudah menganut Islam.

Ibrah akhir zaman:

Ayat ini merupakan klimaks daripada cerita Ashabul Kahfi. Walaupun pada permulaan cerita mereka menghadapi dugaan yang berbagai, namun di akhirnya mereka beroleh kesenangan apabila negara yang syirik bertukar kepada beriman.

Ayat ini menunjukkan sunnatullah perjuangan menegakkan Islam. Ia akan bermula dalam keadaan sukar, namun akhirnya pasti beroleh kemenangan. Hikmah dijadikan sukar supaya yang benar-benar menyertai perjuangan Islam hanyalah mereka yang memiliki keimanan kuat dan tidak mengharapkan balasan dunia. Manakala hikmah dijadikan menang pula supaya orang menyerlah keizzahan Islam dan manusia tidak pandang serong terhadap agama tuhan.

Umat Islam di akhir zaman perlu meyakini bahawa sehebat manapun cabaran akhir zaman melibatkan Dajjal, Yakjuj Makjuj dan fitnah yang pelbagai, pasti akan muncul sinar kemenangan Islam di akhirnya. Kisah-kisah kedahsyatan akhir zaman tidak sepatutnya menjadikan umat Islam pesimis dan takut. Kerana hadis-hadis juga sarat dengan kisah kemenangan Islam selepas perkara tersebut.

Nabi S.A.W bersabda menyatakan kemenangan Islam ketika berhadapan dengan Rom:

لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَنْزِلَ الرُّومُ بِالْأَعْمَاقِ أَوْ بِدَابِقٍ فَيَخْرُجُ إِلَيْهِمْ جَيْشٌ مِن الْمَدِينَةِ مِنْ خِيَارِ أَهْلِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ فَإِذَا تَصَافُّوا قَالَتِ الرُّومُ : خَلُّوا بَيْنَنَا وَبَيْنَ الَّذِينَ سَبَوْا مِنَّا نُقَاتِلْهُمْ . فَيَقُولُ الْمُسْلِمُونَ : لَا وَاللهِ لَا نُخَلِّي بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ إِخْوَانِنَا . فَيُقَاتِلُونَهُمْ فَيَنْهَزِمُ ثُلُثٌ لَا يَتُوبُ اللهُ عَلَيْهِمْ أَبَدًا وَيُقْتَلُ ثُلُثُهُمْ أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللهِ وَيَفْتَتِحُ الثُّلُثُ لَا يُفْتَنُونَ أَبَدًا فَيَفْتَتِحُونَ قُسْطَنْطِينِيَّةَ فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الْغَنَائِمَ قَدْ عَلَّقُوا سُيُوفَهُمْ بِالزَّيْتُونِ إِذْ صَاحَ فِيهِمِ الشَّيْطَانُ : إِنَّ الْمَسِيحَ قَدْ خَلَفَكُمْ فِي أَهْلِيكُمْ فَيَخْرُجُونَ وَذَلِكَ بَاطِلٌ فَإِذَا جَاءُوا الشَّامَ خَرَجَ فَبَيْنَمَا هُمْ يُعِدُّونَ لِلْقِتَالِ يُسَوُّونَ الصُّفُوفَ إِذْ أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

"Tidak akan terjadi hari kiamat, sehingga orang Rom turun di kota Amaq (lembah Antioch, Selatan Turki) dan di Dabiq (berhampiran Aleppo, Syria). Kemudian datanglah suatu pasukan dari Madinah, yang merupakan penduduk pilihan di muka bumi kala itu. Ketika mereka sudah berbaris untuk berperang, maka berkatalah orang Rom: “Biarkanlah (jangan kalian halangi) antara kami dengan orang-orang yang memisahkan diri dari kami (yang masuk Islam) untuk kami perangi. Maka kaum Muslimin berkata, Demi Allah, kami tidak akan membiarkan kamu memerangi saudara-saudara kami. Maka berperanglah kedua pihak ini. Pusingan pertama, lari satu pertiga dari umat Islam yang Allah tidak akan menerima taubatnya. Pusingan kedua, mati pula satu pertiga yang merupakan sebaik-baik syuhada. Pusingan ketiga, dimenangi oleh satu pertiga yang baki. Setelah mereka berjaya membuka kota Constantinople. Mereka membahagikan harta rampasan perang dan menggantungkan pedang-pedang dengan zaitun. Ketika itu muncul satu khabar dari syaitan, mengatakan Dajjal telah pun keluar bagi mengganggu anak isteri mereka. Maka mereka pun keluar mendapatkannya. Walhal ianya adalah batil. Ketika mereka balik ke Syam, pada waktu itulah Dajjal keluar. Dalam mereka dalam persiapan untuk memerangi Dajjal, masuk ketika waktu Subuh dan iqamah dilaungkan, mereka memperbetulkan saf, tiba-tiba turunlah Nabi Isa Ibn Maryam A.S."

[HR Muslim]

Nabi S.A.W menyatakan Dajjal akan dibunuh di tangan Nabi Isa A.S:

أنَّهُ إذا خرج مسيحُ الضَّلالةِ الأعورُ الكذَّابُ نزل عيسَى ابنُ مريمَ على المنارةِ البيضاءِ شرقيَّ دِمشقَ بين مَهْرودَتَيْن، واضعَا يديهِ على منكبيْ ملَكينِ ، فإذا رآهُ الدَّجَّالُ انماعَ كما ينماعُ المِلحُ في الماءِ ، فيدركهُ فيقتلهُ بالحَربةِ عندَ بابِ لُدٍّ الشَّرقيِّ على بضع عشرةَ خطواتٍ منه

"Ketika keluar al-Masih yang sesat lagi penipu, turum Nabi Isa A.S dari atas menara putih di Timur Damsyik mengenakan dua pakaian yang indah, sambil meletakkan tangan pada bahu malaikat. Apabila Dajjal melihatnya hampir binasa seolah garam yang larut di dalam air. Maka Dajjal lari lalu Nabi Isa mengejarnya lalu dibunuh menggunakan tombak di Timur Bab Ludd, beberapa belas langkah daripadanya."

[Ibn Taimiyah dalam Jawab al-Sahih]

Yahudi yang menjadi musuh utama umat ini juga akan dibunuh. Sabda Rasulullah S.A.W:

لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقَاتِلَ الْمُسْلِمُونَ الْيَهُودَ، فَيَقْتُلُهُمُ الْمُسْلِمُونَ حَتَّى يَخْتَبِئَ الْيَهُودِيُّ مِنْ وَرَاءِ الْحَجَرِ وَالشَّجَرِ، فَيَقُولُ الْحَجَرُ أَوِ الشَّجَرُ: يَا مُسْلِمُ يَا عَبْدَ اللَّهِ هَذَا يَهُودِيٌّ خَلْفِي فَتَعَالَ فَاقْتُلْهُ، إِلَّا الْغَرْقَدَ فَإِنَّهُ مِنْ شَجَرِ الْيَهُودِ

"Tidak akan berlaku kiamat sehingga orang Islam memerangi Yahudi lalu mereka dibunuh, sehingga mereka bersembunyi di balik pokok dan batu. Maka berkatalah pokok atau batu: “Wahai muslim, wahai hamba Allah, ini Yahudi di belakangku, datanglah dan bunuhlah dia.” Kecuali Gharqad. Sesungguhnya ia adalah pokok Yahudi."

[HR Muslim]

Kebejatan Yakjuj dan Makjuj juga akan berakhir. Sabda Rasulullah S.A.W:

وَيَبْعَثُ اللَّهُ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ وَهُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ ، فَيَمُرُّ أَوَائِلُهُمْ عَلَى بُحَيْرَةِ طَبَرِيَّةَ فَيَشْرَبُونَ مَا فِيهَا ، وَيَمُرُّ آخِرُهُمْ فَيَقُولُونَ لَقَدْ كَانَ بِهَذِهِ مَرَّةً مَاءٌ ، وَيُحْصَرُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ حَتَّى يَكُونَ رَأْسُ الثَّوْرِ لِأَحَدِهِمْ خَيْرًا مِنْ مِائَةِ دِينَارٍ لِأَحَدِكُمْ الْيَوْمَ ، فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ فَيُرْسِلُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ النَّغَفَ فِي رِقَابِهِمْ فَيُصْبِحُونَ فَرْسَى كَمَوْتِ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ، ثُمَّ يَهْبِطُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى الْأَرْضِ فَلَا يَجِدُونَ فِي الْأَرْضِ مَوْضِعَ شِبْرٍ إِلَّا مَلَأَهُ زَهَمُهُمْ وَنَتْنُهُمْ ، فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى اللَّهِ فَيُرْسِلُ اللَّهُ طَيْرًا كَأَعْنَاقِ الْبُخْتِ فَتَحْمِلُهُمْ فَتَطْرَحُهُمْ حَيْثُ شَاءَ اللَّهُ ، ثُمَّ يُرْسِلُ اللَّهُ مَطَرًا لَا يَكُنُّ مِنْهُ بَيْتُ مَدَرٍ وَلَا وَبَرٍ ، فَيَغْسِلُ الْأَرْضَ حَتَّى يَتْرُكَهَا كَالزَّلَفَةِ ، ثُمَّ يُقَالُ لِلْأَرْضِ أَنْبِتِي ثَمَرَتَكِ وَرُدِّي بَرَكَتَكِ .... فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ بَعَثَ اللَّهُ رِيحًا طَيِّبَةً فَتَأْخُذُهُمْ تَحْتَ آبَاطِهِمْ ، فَتَقْبِضُ رُوحَ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَكُلِّ مُسْلِمٍ ، وَيَبْقَى شِرَارُ النَّاسِ يَتَهَارَجُونَ فِيهَا تَهَارُجَ الْحُمُرِ ، فَعَلَيْهِمْ تَقُومُ السَّاعَةُ

"Allah mengutuskan Yakjuj dan Makjuj. Mereka akan bertebaran dari segala keturunan. Maka kalangan awal mereka melalui Tasik Tiberias lalu meminumnya. Kemudian lalu yang akhirnya, lalu berkata, dahulu terdapat air di kawasan ini. Mereka mengepung Nabi Isa A.S dan pasukannya sehingga nilai kepala lembu bagi mereka lebih tinggi dari 100 dinar, (keadaan lapar yang amat). Nabi Isa A.S dan pengikutnya memohon doa dari Allah, lalu Allah turunkan bala sehingga mereka mati sekali gus. Kemudian Nabi Isa dan pengikutnya turun, tidak ada sehasta pun tanah melainkam dipenuhi bangkai dan bau Yakjuj Makjuj. Nabi Isa dan pengikutnya memohon doa dari Allah, lalu diturunkan hujan yang sangat lebat sehingga membersihkan bumi dari segala kotoran Yakjuj Makjuj, kemudian dikatakan pada bumi tumbuhlah buahanmu dan kembalikan berkatmu. Dalam keadaan demikian, tuhan utuskan angin lembut mengambil nyawa setiap orang beriman dan Islam. Maka yang tinggal hanyalah manusia-manusia jahat saling bertelagah sesama sendiri. Maka ketika itu berlakulah kiamat."

[HR Muslim]

Setelah kerajaan Yahudi-Yakjuj Makjuj-Dajjal musnah, khilafah Islam akhir zaman akan tertegak, dan keamanan dicapai. Sabda Rasulullah S.A.W:

يَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ إِمَامًا عَادِلًا ، وَحَكَمًا مُقْسِطًا ، فَيَكْسِرُ الصَّلِيبَ ، وَيَقْتُلُ الْخِنْزِيرَ ، وَيُرْجِعُ السَّلْمَ ، وَيَتَّخِذُ السُّيُوفَ مَنَاجِلَ ، وَتَذْهَبُ حُمَةُ كُلِّ ذَاتِ حُمَةٍ ، وَتُنْزِلُ السَّمَاءُ رِزْقَهَا ، وَتُخْرِجُ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا ، حَتَّى يَلْعَبَ الصَّبِيُّ بِالثُّعْبَانِ فَلَا يَضُرُّهُ ، وَيُرَاعِي الْغَنَمَ الذِّئْبُ فَلَا يَضُرُّهَا ، وَيُرَاعِي الْأَسَدُ الْبَقَرَ فَلَا يَضُرُّهَا

"Nabi Isa A.S akan turun sebagai pemimpin yang adil dan pemerintah yang saksama. Baginda akan mematahkan salib, membunuh babi, dunia akan kembali aman, pedang akan berganti dengan sabit, manusia akan bebas dari wabak penyakit, langit akan menurunkan rezeki, bumi akan mengeluarkan keberkatan, sehingga kanak-kanak boleh bermain dengan ular tanpa memudaratkan, kambing digembalai oleh serigala tanpa memudaratkannya, dan singa mengembalai lembu tanpa memudaratkannya."

[HR Ahmad]

Justeru tidak perlu takut dengan bencana akhir zaman jika kita berpegang teguh dengan Islam. Ujian yang berlaku kini tidak langsung merencatkan perancangan tuhan merencana proses kebangkitan Islam.

21 Mei 2019
16 Ramadhan 1440

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 21/5/2019

 

JABATAN Amal Malaysia mengambil serius mengenai tuduhan jahat dalam media sosial kononnya salah seorang anggota jabatan ini terlibat dalam insiden membakar kenderaan rasmi Mufti Negeri Perlis.

Sehubungan dengan itu pihak Jabatan Amal Malaysia tidak teragak-agak membuat laporan polis terhadap mana-mana pihak yang menyebarkan berita palsu ini memandangkan kes bakar kenderaan tersebut masih dalam siasatan PDRM.

BERAMAL KERANA ALLAH

MOHD NAZREE MOHD ARIS
Ketua Pengarah
Jabatan Amal Malaysia
19 Mei 2019 – HARAKAHDAILY 20/5/2019

F1

F2

وَكَذَٰلِكَ بَعَثۡنَٰهُمۡ لِيَتَسَآءَلُواْ بَيۡنَهُمۡۚ قَالَ قَآئِلٞ مِّنۡهُمۡ كَمۡ لَبِثۡتُمۡۖ قَالُواْ لَبِثۡنَا يَوۡمًا أَوۡ بَعۡضَ يَوۡمٖۚ قَالُواْ رَبُّكُمۡ أَعۡلَمُ بِمَا لَبِثۡتُمۡ فَٱبۡعَثُوٓاْ أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمۡ هَٰذِهِۦٓ إِلَى ٱلۡمَدِينَةِ فَلۡيَنظُرۡ أَيُّهَآ أَزۡكَىٰ طَعَامٗا فَلۡيَأۡتِكُم بِرِزۡقٖ مِّنۡهُ وَلۡيَتَلَطَّفۡ وَلَا يُشۡعِرَنَّ بِكُمۡ أَحَدًا

"Dan demikianlah pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), supaya mereka saling mempersoalkan. Salah seorang di antara mereka bertanya: "Berapa lama kamu tidur?" (sebahagian dari) mereka menjawab: "Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari". (Sebahagian lagi dari) mereka berkata: "Tuhan kamu lebih mengetahui tentang lamanya kamu tidur; sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang kamu ini ke bandar; kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ); kemudian bawalah kepada kalian rezeki daripadanya; dan hendaklah dia berhati-hati (semasa di bandar); dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu."

Penekanan utama ayat:

●     Dibangkitkan semula

Tujuan mereka dibangkitkan setelah tidur supaya menjadi bukti kekuasaan tuhan terhadap mereka sendiri dan terhadap penduduk kampung.

●     Fiqh muamalat

Kisah ini memberikan contoh bagaimana konsep akad tawkil yang diiktiraf dalam Islam di mana mereka mewakilkan seorang membeli makanan bagi pihak ramai. Akad musyarakah juga berlaku di mana mereka berkongsi makanan

●      Matawang

Perkataan (ورق) diterjemahkan sebagai wang. Namun ulamak berkhilaf bagaimanakah bentuk wang tersebut. Majoriti mengatakan ia adalah syiling perak. Namun ada yang memahami secara literal bermaksud wang kertas. Sedangkan Rom tidak mengenali wang kertas melainkan setelah kedatangan Islam.

Pandangan ini menimbulkan persoalan baru, adakah kisah Ashabul Kahfi merupakan kisah akan datang yang belum berlaku?

●     MAKANAN YANG BAIK

Memilih makanan yang baik adalah penting di sisi Islam. Bukan semua perkara boleh dimakan. Dan bukan semua yang halal adalah baik. أزكى طعاما adalah makanan yang halal lagi baik (حلالا طيبا).

Ibrah akhir zaman:

Ayat ini merekodkan fakta penting yang menjadi turning point dalam kisah persembunyian Ashabul Kahfi. Secara lebih spesifik, matawang yang digunakan oleh wakil Ashabul Kahfi bernama Yamlikha semasa membeli makanan itulah yang menyebabkan identiti mereka terbongkar. Barulah mereka tahu betapa lama mereka tidur.

Menurut pandangan majoriti ulamak, wang yang digunakan adalah syiling perak berwajah Decius, pemerintah di zaman mereka melarikan diri. Apabila diberikan wang tersebut kepada penjual, mereka amat terkejut kerana wang tersebut tidak lagi digunakan, dan pemerintah pun sudah bertukar.

Berkait dengan ibrah akhir zaman, wang dan matawang merupakan perbahasan penting geostrategi yang telah mengubah pola politik dan ekonomi dunia ke arah membentuk hegemoni kuasa unilateral Barat. Sistem kewangan dunia sejak 1971 telah berubah daripada sistem Bretton Woods kepada sistem Petrodollar. Petrodollar secara ringkas adalah sistem yang mengikat nilai matawang lain dengan matawang dollar, sementara dollar pula menjadi satu-satunya matawang yang diterima dalam transaksi petrol.

Arkitek petrodollar adalah Henry Kissinger yang telah melobi Arab Saudi untuk menerima jual beli petrol hanya dalam US Dolar sebelum diikuti oleh negara-negara teluk lain. Akhirnya, OPEC dibentuk dalam negara-negara yang bernaung di bawah majlis negara pengeluar minyak itu semuanya mengikat perjanjian jual beli dalam bentuk US Dollar sahaja. Dengan itu, hegemoni Pan-Americana semakin mengukuh.

Menurut kisah Ashabul Kahfi, matawang yang digunapakai itulah yang membongkar persembunyian mereka. Hari ini, dengan menjadi tuan kepada US Dollar, Amerika Syarikat bukan sahaja berjaya menstabilkan ekonomi mereka bahkan mampu untuk membaca malah mempengaruhi aktiviti ekonomi dunia dari beberapa sudut.

Kebimbangan terbaru hari ini adalah berkait satu lagi sistem matawang iaitu matawang digital (cryptocurrency). Dunia hari ini sedang menuju ke arah masyarakat tanpa wang tunai (cashless society) dengan kemudahan bayaran atas talian semakin banyak. Selain daripada gharar yang terlalu banyak, kesan paling besar sekiranya cryptocurrency diterima secara rasmi oleh negara-negara dunia adalah semua maklumat transaksi seluruh dunia akan dapat dikesan bahkan mampu dikawal oleh satu pihak yang menawarkan sistem tersebut (service provider).

Jalan untuk selamat daripada sistem Dajjal ini adalah dengan kembali menggunakan matawang yang memiliki nilai intrinsik iaitu emas dan perak. Perkara ini sudah lama diusahakan oleh penguasa Islam seluruh dunia, namun sering mendapat tentangan daripada kuasa besar dunia kerana mampu mengancam kuasa mereka. Mengikut undang-undang antarabangsa, transaksi menggunakan emas sebagai matawang adalah tidak sah (illegal tender).

Apapun, kita sebagai orang awam perlu berusaha menyimpan emas sebanyak mungkin untuk masa-masa mendatang.

19 Mei 2019
14 Ramadhan 1440

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 19/5/2019

 

إِنَّهُمۡ إِن يَظۡهَرُواْ عَلَيۡكُمۡ يَرۡجُمُوكُمۡ أَوۡ يُعِيدُوكُمۡ فِي مِلَّتِهِمۡ وَلَن تُفۡلِحُوٓاْ إِذًا أَبَدٗا

"Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui hal kamu, tentulah mereka akan merejam (membunuh) kamu, atau mereka akan mengembalikan kamu kepada agama mereka (secara paksa); dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali akan berjaya selama-lamanya".

Penekanan utama ayat:

●     Kezaliman

Tabiat penguasa bagi mengekalkan kekuasaan mereka adalah dengan memastikan ideologi yang mereka terapkan kepada rakyat tidak akan menggugat kuasa mereka. Oleh kerana Decius mahu supaya rakyat tunduk kepadanya, maka seluruh rakyat dipaksa menganut agama yang dicipta olehnya yang boleh dimanipulasi sesuka hati. Sekiranya ada yang membaca ideologi atau agama yang bercanggah, orang ini mesti disekat habis-habisan.

Hatta sebilangan penguasa Islam sendiri sengaja menanam doktrin-doktrin yang tidak berkait dengan Islam tetapi dijenamakan atas nama Islam demi survival kuasa. Istilah seperti Islam Hadhari, Maqasid Syariah dan Muslim Progresif nampak cantik, tetapi agendanya adalah doktrinisasi umat agar selari dengan aspirasi pemerintah.

●     Kufur atau mati

Dua pilihan yang umat ini perlu pilih pada kemuncak perjuangan Islam; kebahagiaan dunia dan kesengsaraan akhirat atau sebaliknya. Jarang pejuangnya diberi anugerah untuk menikmati kebahagiaan dunia dan akhirat, melainkan mereka terpaksa memilih dahulu kesusahan dunia. Sunnatullah perjuangan akan terus berulang hingga ke hari kiamat. Apa yang penting adalah kita mengetahui sama ada ingin mencontohi Yaasir dan Sumaiyyah ataupun Ammar.

●     Kejayaan hakiki

Di dalam ayat tersebut jelas merujuk mereka yang berpaling daripada agama Islam tidak akan beroleh kejayaan selama-lamanya. Menunjukkan kejayaan hakiki adalah kejayaan akhirat. Tiada guna umat Islam beroleh kesejahteraan hidup di dunia, tetapi mereka menggadaikan nasib hari akhirat. Orang yang bijak adalah mereka yang sentiasa muhasabah diri dan beramal untuk hari selepas mati.

Ibrah akhir zaman:

Ayat ini menegaskan bahaya kesan maklumat aktiviti kita didedahkan kepada musuh Islam. Sememangnya matlamat musuh Islam adalah supaya semua penganut agama ini meninggalkan Islam dan mengikut agama mereka. Firman Allah S.W.T:

وَلَن تَرۡضَىٰ عَنكَ ٱلۡيَهُودُ وَلَا ٱلنَّصَٰرَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمۡۗ

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka."

[al-Baqarah: 120]

Juga firman Allah S.W.T:

وَلَا يَزَالُونَ يُقَٰتِلُونَكُمۡ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمۡ عَن دِينِكُمۡ إِنِ ٱسۡتَطَٰعُواْۚ

"Dan mereka (orang-orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (mahu) memalingkan kamu dari ugama kamu kalau mereka sanggup (melakukan yang demikian)."

[al-Baqarah: 217]

Justeru itu berpegang pada pesanan ayat sebelumnya supaya berhati-hati (وليتلطف) adalah satu kemestian. Umat Islam perlu menutup segala ruang dan peluang musuh daripada mengesan maklumat dan aktiviti umat Islam terutama sekali perkara yang melibatkan perancangan ke arah mengembalikan kekuasaan Islam oleh aktivis gerakan Islam.

Malangnya teknologi maklumat hari ini yang menjadi tunjang kepada IR4.0 makin menyukarkan kita untuk berpegang kepada kaedah kerahsiaan organisasi dan keterbukaan dakwah (سر التنظيم وعلانية الدعوة). Mesin, jentera dan peranti yang dijana melalui teknologi kecerdasan buatan (artificial intelligence) memerlukan jumlah data yang sangat banyak untuk berfungsi. Justeru ia memerlukan pengguna memberikan maklumat atau membenarkan peranti sendiri mengakses maklumat pengguna samada data peribadi atau log aktiviti harian.

Fenomena Internet of Things (IoT) pula menghubungkan mesin, peranti dan jentera yang kita gunakan dengan jaringan maklumat global. Mereka yang berada di US boleh mengetahui aktiviti seharian kita di Malaysia dengan maklumat yang dikumpul oleh jam pintar yang kita pakai. Data dari seluruh dunia boleh diakses oleh sesiapa sahaja melalui kemahiran Big Data.

Kemahiran Big Data termasuklah dari sudut pengumpulan data, simpanan, penyusunan, analisa, perkongsian dan banyak lagi. Ia amat membantu urusan perniagaan dalam menjangkakan kemahuan pengguna (bussiness intelligence). Namun dari satu segi yang lain, ia juga boleh digunakan bagi membaca trend politik malah boleh melibatkan soal keselamatan dan kedaulatan.

Seperkara yang perlu difahami, akses yang diberikan oleh pemilik perisian dan sistem mestilah tidak penuh sebagaimana yang mereka boleh akses. Soalnya sekarang, siapa yang memiliki dan membangunkan teknologi ini? Adakah orang Islam? Jika bukan, maka siapakah mereka?

Mujurlah hari ini, masih terdapat undang-undang yang melindungi maklumat dan data peribadi seseorang. Tetapi haruslah diingat, di saat huru-hara berlaku, tiada lagi peranan undang-undang dalam mengawal manusia. Maka selamatkah maklumat kita nanti?

Bukan itu sahaja, IoT boleh membenarkan sesuatu mesin, jentera dan peranti dikawal daripada jauh. Jika seseorang berniat jahat, mereka tidak perlu menghantar sebarang objek untuk melakukan sesuatu yang buruk terhadap kita. Cukup dengan mereka mengakses peranti kita daripada jauh, dan mereka boleh arahkan peranti tersebut berbuat apa sahaja mengikut kemampuan peranti tersebut.

Justeru perlu untuk umat Islam berhati-hati (وليتلطف) dalam berkongsi maklumat di internet atau menyerahkan kebenaran alses kepada sebarang aplikasi. Keghairan berkongsi apa sahaja di media sosial seperti lokasi, rancangan, aktiviti harian perlu dikawal sebaik mungkin. Liputan aktiviti gerakan Islam terutama yang melibatkan dalaman sama ada gambar mahupun video juga perlu untuk diminimakan, bimbang maklumat ini mempermudahkan musuh merencana agenda untuk meruntuhkan agama kita.

20 Mei 2019
15 Ramadhan 1440

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 20/5/2019

 

SATU persatu kenyataan Lim Guan Eng tidak mencerminkan kelulusan akauntan profesional seperti yang dicanang oleh DAP sendiri. Setahun Pakatan Harapan memerintah, dasar-dasar ekonomi yang rapuh menyebabkan Malaysia bakal terjerumus ke dalam kegawatan ekonomi yang teruk.

shahirMenyorot kembali, Menteri Kewangan pada satu sidang media menggunakan perkataan “hentam” apabila ditanya barangan manakah yang dikenakan SST dan barangan manakan yang dikecualikan SST.

Menteri Kewangan juga diperli teruk dek insiden “salah titik perpuluhan” di Dewan Rakyat apabila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng membetulkan angka baki tabung bayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bukan RM1.486 bilion sebaliknya hanya RM148.6 juta.

Setahun Menteri Kewangan memegang jawatan, alasan sama didendangkan setiap kali dihujani soalan ekonomi negara; (1) Salah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional dan (2) Perang dagang antara Amerika Syarikat dan China. Lim Guan Eng harus teliti dalam menyalahkan kerajaan Barisan Nasional kerana fakta perbandingan tidak boleh ditipu.

Berkaitan akibat perang dagang antara Amerika Syarikat dan China, kenapakah pelabur keluar dari Malaysia dan ringgit bertambah lemah, walhal negara serantau lain seperti Indonesia dan Thailand, ekonomi makin mengukuh. Kenyataan dangkal sebegini hanyalah “general answer” untuk menutup kegagalan diri sendiri.

Terbaru, pengumuman FDI, “Foreign Direct Investment” atau pun pelaburan langsung asing, dibuat dengan retorik menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan memperbaiki ekonomi negara sejak pemerintahan Barisan Nasional. Lim Guan Eng mengumumkan Malaysia telah mencapai pelaburan langsung asing (FDI) tertinggi dalam sejarahnya.

Berdasarkan maklumat diperoleh, daripada sejumlah RM21.7 bilion, RM8.4 bilion adalah dari Jepun; RM3.7 bilion dari Austria dan RM2.8 bilion dari Hong Kong. Malangnya, RM8.4 bilion tersebut merupakan hasil penjualan aset Khazanah kepada Mitsui. Malangnya, RM3.7 bilion merupakan hasil penjualan pemilikan 50 peratus saham Sapura Upstream Sdn Bhd oleh Syarikat Minyak OMV berpangkalan di Australia.

Berdasarkan kamus Menteri Kewangan, adakah penjualan aset-aset negara kita menjadi penanda aras FDI? Jika begitu jawapan beliau, seperti yang dinyatakan di dalam sidang media, maka penjualan aset negara adalah baik dari kaca mata Lim Guan Eng.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mengajak rakyat berfikir sejenak. Adakah penjualan aset utama negara, seperti Petronas misalnya, baik untuk negara? Semestinya jawapannya adalah tidak. Penjualan aset menunjukkan negara memerlukan tunai untuk tempoh masa singkat.

Demi Bangsa Malaysia!

SHAHIR ADNAN
Ketua Pemuda Parti IKATAN Bangsa Malaysia
20 Mei 2019 – HARAKAHDAILY 20/5/2019

KEDAULATAN merupakan penguasa agung yang padanya terletak sumber perundangan tertinggi dalam sistem politik sebuah kerajaaan; menetapkan ciri kedaulatan dan prinsip perlembagaan untuk mendasari penggubalan undang-undang dan prinsip tadbir urus yang baik. 
 
Dalam struktur Alam Melayu selepas kedatangan syariat Nabi Muhammad S.A.W, kedaulatan itu terletak pada Raja Melayu sebagai pemegang amanah kuasa agung berposisi sebagai wakil Allah S.W.T di atas muka bumi yang meneruskan ajaran Islam sebagai ad-Din.
 
Prinsip di atas meletakkan ajaran Islam sebagai governan tertinggi untuk menilai  keabsahan adat Melayu yang merupakan amalan tradisi warisan kerajaan dan masyarakat purba di Tanah Melayu.
 
Bersandarkan pada hakikat bahawa Alam Melayu ialah tanah dan laut bernama Melayu, diperintah oleh Raja-Raja Melayu, sekalian yang diperintah mereka adalah rakyat Raja Melayu maka itulah asas kepada ketuanan Melayu, begitu juga frasa kedaulatan Melayu, iaitu kedaulatan raja dan kerajaan Melayu. Kedaulatan Melayu adalah frasa yang menunjukkan jati diri rantau ini, bukan istilah rasis bersifat diskriminasi yang menindas mana-mana pihak.
 
Kedaulatan Melayu memberi satu konotasi bahawa tanah air ini tidak boleh tidak, mesti mendaulatkan institusi raja dan Islam sebagai governan tertinggi di samping kelestarian elemen-elemen watan yang berakar umbi sejak ratusan tahun. 
 
Dari sudut sejarah perundangan, prinsip kuasa eksekutif Persekutuan dan Negeri-negeri Melayu adalah bersumberkan ajaran Islam. Hal ini kerana ajaran agama Islam diturun pada awalnya kepada Nabi Adam A.S mendahului kelahiran adat masyarakat. Perutusan Nabi Muhammad S.A.W membawa risalah terakhir yang mengharmonikan adat masyarakat dengan syariat akhir zaman. 
 
Oleh kerana Laporan Jawatankuasa Kerja Perlembagaan 1946 menjelaskan kedaulatan Negeri-negeri Melayu hendaklah kekal seperti sebelumnya pada Raja Melayu di setiap Negeri Melayu mengikut adat Melayu, itu mengabsahkan posisi Islam dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan dan Negeri-negeri. 
 
Dari sudut prinsip, syariat menjernihkan adat Melayu sekali gus melestarikan adat sejauh mana adat itu patuh syariah. Prinsip yang sama menggariskan prerogatif Raja Melayu dan itulah pada hakikatnya 'Kedaulatan Melayu'. 
 
DATO' DR WAN AHMAD FAUZI WAN HUSAIN
Penasihat Gabungan MI'RAJ - HARAKAHDAILY 19/5/2019

More Articles ...