DI Arab Saudi, Putera Mahkota Mohammed bin Salman sedang segera mengukuhkan kuasanya dalam persediaan untuk menjadi raja menggantikan bapanya Salman bin Abdul Aziz - yang kini dilihat sedang menghabiskan hari-hari terakhirnya sebagai raja - melalui tindakan terbaru menahan pesaing dan pencabarnya atas alasan berkait korupsi.

Kemaraan pantas Mohammed ini telah dijangka, tetapi kepantasannya kebelakangan ini dan tindakan-tindakan berani yang dilaksanakan tetap mengejutkan, apabila nama-nama besar berpengaruh di Arab Saudi dan mempunyai hubungan peringkat antarabangsa yang luas turut ditahan.

Tindakan terkini Mohammed ini menyempurnakan pengukuhan kuasa sebagai bakal pengganti raja selepas sejak awal Salman ditabalkan sebagai raja, adat dan konvensyen yang telah berjalan untuk mengimbangi kuasa antara kelompok anak-anak Abdul Aziz selama ini telah diabai dan dilanggar.

Beberapa bulan lalu pada bulan Jun, Mohammed bin Nayef disingkir daripada kedudukan putera mahkota memperlihatkan dengan jelas lagi yang laluan untuk Mohammed bin Salman sedang dimudahkan malah dipercepatkan, selepas kedudukannya sebagai timbalan putera mahkota itu sendiri telah menunjukkan apa yang boleh dijangka bakal berlaku dalam masa yang tidak begitu lama.

Mohammed kini sedang menggerakkan agendanya sebagai persediaan untuk menjadi raja dan lebih penting daripada itu, mengepalai sebuah Arab Saudi yang baharu, yang sedang melaksanakan perubahan-perubahan drastik daripada usaha pembangunan teknologi kepintaran buatan, reformasi menuju ekonomi pascakarbon, hingga ke liberalisasi sosial yang kini kebebasan wanita sedang menjadi tumpuan utamanya.

Mohammed dilihat mahu mengemudi Arab Saudi memasuki satu era baharu, dan mahu memusatkan kuasa pada dirinya untuk lebih dapat menguasai dan memandu perubahan-perubahan yang dilaksanakan, yang secara langsung atau tidak akan mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai ketua negara.

Pewaris takhta ini, yang juga menjawat jawatan menteri pertahanan, telah memegang pusat-pusat kuasa utama yang boleh menjadi ancaman kepadanya, apabila Mohammed bin Nayef yang memegang kementerian dalam negeri disingkir, dan terbaru menguasai semua cabang pasukan keselamatan termasuk Pengawal Kebangsaan Arab Saudi.

Kemudian, beliau mengetuai jawatankuasa membanteras korupsi, yang menjadi senjata membolehkan tangkapan berpuluh tokoh berpengaruh termasuk pesaing-pesaing daripada kalangan putera lain termasuk Mutaib bin Abdullah dan putera bilionair al-Waleed bin Talal.

Tangkapan yang dilakukan jelas menampakkan persediaan awal dengan cara menghapuskan pesaing, tetapi juga memperlihatkan ketidakpastian apabila ada individu yang dianggap tidak menampakkan ciri pesaing turut ditahan.

Apa yang dilakukan juga dilihat sebagai satu pertaruhan yang berisiko kerana meramaikan lagi musuh, dan daripada kalangan yang berpengaruh di Arab Saudi sendiri, yang akan menyertai Mohammed bin Nayef dalam kalangan mereka yang disingkirkan dengan cara yang tidak terhormat.

Tindakan Mohammed juga telah mencetuskan kejutan dalam kalangan pelabur dan rakan bisnes lain, kerana tindakannya menahan puluhan individu terbabit mencetuskan satu keadaan ketidakpastian yang tidak disenangi komuniti bisnes dan pelabur.

Selepas ini, Mohammed memerlukan lebih lagi kekuatan dan kuasa koersif untuk meneruskan agendanya menguasai Arab Saudi, terutama menangani hal dalaman yang bakal muncul lagi selepas episod tangkapan beramai-ramai ini.

Selain isu dalaman, apa yang penting untuk diperhatikan kini ialah hala tuju dasar luar Riyadh kini, yang telah berjalan dengan lebih kepastian di bawah kawalan Raja Salman dan Mohammed sendiri sebagai pemain penting kerajaan bapanya.

Perubahan dan susunan dalaman yang dilakukan boleh dianggap sebagai satu persediaan untuk menggerakkan satu agenda dasar luar yang lebih agresif, dengan sekutu-sekutu rapat termasuk Amerika Syarikat, Emiriyah Arab Bersatu, Mesir dan juga Israel.

Dari Lubnan hingga ke Teluk Parsi dan seluruh dunia Islam, perkembangan ini akan memberi kesan yang meluas, yang kemungkinan akan mengulangi suasana sepanjang kemuncak kebangkitan Arab dan khususnya konflik di Syria, dengan sentimen sektarian yang ganas menguasai dunia Islam.

Mohammed bin Salman ialah menteri yang bertanggungjawab dalam memulakan operasi ketenteraan di Yaman pada 2015, yang dimulakan beberapa hari selepas Perdana Menteri rejim Zionis, Benjamin Netanyahu berucap di Kongres AS mendesak tindakan menangani apa yang dikatakan perluasan pengaruh Iran di Yaman.

Perkembangan di seluruh rantau Arab pada masa yang sama memberikan gambaran besar tentang agenda serantau Arab Saudi, bermula dengan perletakan jawatan Perdana Menteri Lubnan, Saad al-Hariri dalam keadaan yang mencetuskan tanda tanya, ekoran pengumuman dibuat di Riyadh dengan tergesa-gesa dan alasan ancaman Iran yang terlalu mudah dan kelihatan bertujuan mengesahkan naratif Saudi.

Sejurus itu, Menteri Hal Ehwal Teluk Arab Saudi, Thamer al-Sabhan menambah dengan mengatakan Lubnan telah mengisytiharkan perang ke atas Arab Saudi ekoran apa yang dilakukan oleh Hizbullah dan Iran di negara Syam itu, tindakan yang meningkatkan lagi tumpuan pada Hizbullah, Syria, dan Iran.

Tempoh pemerintahan Raja Salman menyaksikan hubungan dengan AS dan sekutu-sekutu serantau yang sehaluan terus rapat dan mengukuh, dengan semuanya kelihatan mencapai kata sepakat dalam hal menangani pengaruh Iran dan juga negara lain yang tidak sehaluan seperti Qatar.

Selepas Presiden AS Donald Trump dilaporkan berusaha menubuhkan satu pakatan ketenteraan anti-Iran yang turut disertai Israel, sekutu-sekutu Arab menunjukkan persetujuan, termasuk melalui kenyataan Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir yang mendakwa Iran sebagai penyokong utama terorisme.

Pada awal 2016, Arab Saudi menjatuhkan hukuman mati ke atas Nimr al-Nimr, agamawan Syiah di negara itu sehingga mencetuskan protes besar-besaran di Arab Saudi sendiri dan negara-negara lain.

Mohammed kini dalam keadaan yang bersedia untuk melancarkan agenda dasar luarnya yang pasti melibatkan usaha menangani Iran dan sekutu, berdasarkan perkembangan terkini seperti disaksikan di Lubnan, dan kenyataan-kenyataan dari Riyadh sendiri.

Kesan daripada apa yang bakal terjadi, yang berpotensi melibatkan juga negara serantau dan sekutu lain, dunia Islam kini perlu bersedia berdepan satu suasana yang mencabar. – HARAKAHDAILY 8/11/2017

KATA sejarawan dan intelektual Ian Buruma, stadium bola sepak ialah satu medan yang masih boleh, dengan had tertentu, membenarkan sentimen perkauman dan pelbagai emosi primitif dizahirkan. Berdasarkan pengalaman Eropah, menurut pemerhatiannya, bola sepak boleh menjadi medan untuk merasai emosi peperangan, tanpa perlu mati atau cedera yang teruk.

Perlawanan antara musuh tradisi mempunyai emosi kesan daripada peperangan, seperti halnya perlawanan antara Jerman dengan Belanda dan Inggeris lawan Jerman, yang berpuluh tahun selepas peperangan sebenar berakhir, peminat-peminat fanatik boleh hadir ke stadium dengan pakaian bertema perang, membangkitkan emosi yang membuak-buak.

Perlawanan antara Inggeris dengan Jerman misalnya, biasa terkait dengan sentimen nasionalisme yang mencetuskan ingatan pada Perang Dunia ke-2, menunjukkan sejarah perang di Eropah tetapi juga memberi gambaran persaingan antara kedua-kedua kuasa ekonomi dan politik Eropah itu.

Pertandingan besar seperti Euro, Piala Dunia dan malah Liga Juara-Juara memperlihatkan sentimen nasionalisme yang kuat, dengan masing-masing kelab dilihat mewakili - sama ada benar atau hanya khayalan - maruah negara dan kelab masing-masing.

Dalam dunia bola sepak, kapitalisme telah mengatasi semua yang lain, tetapi nasionalisme bola sepak masih menjadi sesuatu yang menjadi penggerak jutaan atau ratusan ribu manusia untuk mengesahkan dan mengukuhkan identiti, nasionalisme dan lain-lain sentimen dan kepentingan.

Kapitalisme menentukan yang kelab kini berada di kedudukan tertinggi dari segi kekayaan pasukan bola sepak, hingga mampu membeli pemain berharga ratusan juta, dan hanya ditewaskan oleh pasukan negara dalam nasionalisme.

Di Eropah kini, liga-liga utama dihidupkan dan dimeriahkan oleh dana dari Asia Barat dan juga Asia Tenggara dan Timur. Negara-negara seperti Qatar dan Emiriyah Arab Bersatu menjadikan kelab-kelab ternama di liga Inggeris, Sepanyol, dan Perancis sebagai pelaburan dan "papan iklan" mereka.

Pembelian kelab Paris Saint-Germain dan pemain Brazil Neymar Jr oleh kuasa ekonomi Qatar menjelaskan realiti baharu bola sepak, iaitu kapitalisme dan globalisasi ialah penggerak utama aktiviti ini.

Dalam hal ini, sokongan diberikan pada kelab dan juga pemain, walaupun kuasa sebenar terletak pada Qatar. Seorang penyokong kelab Barcelona itu pula, dalam perlawanan Piala Dunia, mungkin menyokong Brazil, atau Argentina, atau Sepanyol.

Apabila menyokong sebuah pasukan bola sepak, biasanya seseorang itu menunjukkan sentimen kepuakan atau kenegerian terhadap negeri kelahirannya, walaupun globalisasi telah menentukan yang pasukan bola sepak negeri perlu wujud sebagai sebuah kelab yang kehidupannya memerlukan jenama sukan global popular, jurulatih luar negara, dan pemain-pemain antarabangsa.

Hal ini mudah disaksikan, misalnya apabila peminat-peminat bola sepak mengulas - malah memberikan cadangan terperinci berdasarkan rekod pemain dan keperluan kelab, walaupun hanya di kedai kopi bersama peminat lain - pemain mana yang perlu dibeli oleh kelab Eropah kesayangannya, menunjukkan penerimaannya terhadap globalisasi dalam dunia bola sepak, tetapi mengecam dan mengejek pasukan negeri lawannya yang mengambil pemain dari luar negeri.

Dalam satu kes pada 2014, sebuah akhbar Iran mengedit memadamkan logo Azerbaijan, The Land of Fire daripada jersi pasukan bola sepak Atletico Madrid, berpunca daripada sentimen politik terhadap Azerbaijan, negara jiran yang bersekutu dengan Israel.

Sokongan berdasarkan sentimen asabiyah mendorong pelbagai bentuk pernyataan untuk menegaskan identiti dan nasionalisme ini termasuk dalam bentuk yang kasar dan primitif seperti yang mudah disaksikan di Facebook. Suasana meriah dan panas sesuatu pertandingan biasa meningkatkan sentimen asabiyah primitif yang menjangkiti sesiapa sahaja termasuk yang lebih liberal dan kosmopolitan.

Apa yang berlaku selama ini, sentimen bola sepak ini cenderung memberi kesan kepada kehidupan di luar stadium yang tidak mempunyai kaitan langsung dengan sentimen tersebut, sehingga menimbulkan suasana asabiyah kenegerian yang menjejaskan kehidupan bermasyarakat.

Daripada pelbagai medan aktiviti manusia termasuk politik kepartian, bola sepak dapat menjadi satu sumber sentimen kepuakan yang agak luar biasa kesannya, melibatkan kenyataan-kenyataan keras dan bermacam lagi bentuk penegasan sentimen yang negatif.

Dalam kehidupan hari ini, bola sepak masih menjadi satu - dan mungkin satu-satunya - aktiviti yang terus membenarkan dan meraikan asabiyah dan emosi serta tingkah laku primitif yang hampir tidak wujud di medan-medan lain kehidupan manusia masa kini. – HARAKAHDAILY 4/11/2017

BERPELUANG menyertai Misi Bantuan Kemanusian PASRelief pada 8 - 12 Oktober lalu adalah pengalaman amat bermakna dan menginsafkan. Itulah detik dapat menyantuni etnik Rohingya yang berlindung di kem-kem pelarian berhampiran bandar pelancongan, Cox’s Bazar, Bangladesh.
 
Hari pertama menjejakkan kaki di kem, mata ini sudah menjadi saksi melihat segerombolan manusia dengan penuh kepayahan dan air mata berjaya tiba di bumi Bangladesh. 
 
Raut wajah mereka penuh kepenatan dan longlai tidak bermaya. Tubuh yang layu direbahkan, melepaskan segala lelah di tepi jalan, tanpa dipeduli lagi terik mentari yang memanah. 
 
Kerana mengharungi bukit bukau, sungai dan lembah untuk perjalanan tiga hari empat malam, sebelum sampai ke tempat permukiman sementara ini.
 
Hampir tiada perkataan untuk digambarkan, betapa deritanya liku onak duri yang ditempuh. Diasak dan diekori junta tentera supaya berambus meninggalkan negeri.
 
Hanya tangan mampu ditadah, mengharap belas simpati masyarakat yang lalu-lalang. Biarpun tiba sehelai sepinggang tanpa sebarang bekal, namun, selamat dari muncung senjata sudah cukup bermakna untuk mereka.
 
Ada yang terbaring kepenatan terutama orang tua, wanita mengendong anak kecil dan kanak-kanak berjalan mundar-mandir mencari jajan.
 
Majoriti masih terpingga-pingga, kebingungan seolahnya tidak percaya kaki mereka tiba di situ. Rupanya ada 'dunia luar' untuk berpijak aman dan bebas dari cengkaman kezaliman junta Myanmar serta pelampau Buddha.
 
Walaupun belum mempunyai penempatan sementara untuk menumpang teduh, namun di wajah mereka terpancar sinar untuk hari muka.
 
Jelas sekali, petang yang semakin merangkak kepada senja dan malam bakal mereka lalui, beratapkan bulan dan bintang serta berlantaikan tanah, cukuplah untuk mereka bertahan sehari dua.
 
Ratusan ribu lagi hanya mampu berlindung di bawah rimbunan pokok di sebalik semak samun di dalam hutan berhampiran.
 
Semenjak krisis memuncak Ogos lalu, pelarian kini mula beransur-ansur memenuhi beberapa kem yang hanya terletak beberapa kilometer di luar sempadan Myanmar.
 
Keadaan di kem-kem pelarian cukup daif, sesak dengan manusia dan langsung tanpa keperluan asas terutamanya air bersih. Sukar lagi untuk menampung kemasukkan pelarian yang tidak putus-putus tiba.
 
Antara pelarian yang sempat disantuni adalah seorang wanita muda dalam lingkungan 30-an. Asyik meriba anak kecilnya yang terlelap kelaparan.
 
Fatima (gambar) ibu yang kurus kering, menangis tersedu-sedu kesedihan apabila diacah berbicara. Sempat menitipkan kisah si suami yang tewas dimuncung senapang askar rejim di kampung halaman.
 
Rasa sebak sempit di dada usah dicerita, derita Fatima dan si anak hanya Allah yang Maha Mengetahui peritnya.
 
Begitulah secebis pengalaman menginsafkan, menjejakkan kaki  memasuki Kem Kutupalong, Balukhali dan Theinkali yang saban hari menerima ribuan etnik Rohingya dengan seribu satu kisah duka.
 
Syabas juga kepada PASRelief yang bersungguh-sungguh mengumpul dana kewangan dari masyarakat Malaysia untuk membantu Muslim Rohingya yang menjadi kini bergelar pelarian di bumi Bangladesh.
 
Insya-Allah, pada 12-17 November ini, PASRelief akan ke kem-kem pelarian yang menempatkan mangsa penghapusan etnik atau 'genocide' ini untuk sekali lagi menyerahkan sumbangan dari rakyat Malaysia.
 
Sumbangan tuan puan boleh disalurkan terus ke Tabung Kemanusiaan Antarabangsa PASRelief (5640 7061 1352 - Maybank). - HARAKAHDAILY 1/11/2017

MINGGU lalu, sidang kemuncak kesembilan D8, kumpulan negara membangun dunia Islam, berjaya diadakan di Istanbul, Turki, dalam usaha membina kerjasama lebih rapat negara-negara Islam dalam pelbagai bidang meliputi politik, kebudayaan, ekonomi, dan keilmuan, dengan tema "Meluaskan peluang melalui kerjasama."

Kejayaan mengadakan sidang kemuncak ini boleh dikira sebagai satu kejayaan dalam memastikan gagasan yang dibangunkan oleh bekas Perdana Menteri Turki Necmettin Erbakan ini dapat diusahakan supaya diteruskan dan berjalan dalam bentuk yang lebih konkrit dan sistematik.

D8 ditubuhkan semasa tempoh Erbakan sebagai perdana menteri, pada tahun 1997 menggabungkan Turki, Mesir, Nigeria, Iran, Pakistan, Bangladesh, Malaysia, dan Indonesia, meliputi negara-negara penting dari sempadan Eropah hingga ke Asia Pasifik dengan jumlah penduduk melebihi 1 bilion.

Satu isu menarik yang mendapat liputan media daripada pertemuan ketua-ketua negara D8 ini ialah cadangan dikemukakan Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, supaya negara-negara anggota pertubuhan ini berdagang sesama negara anggota dengan menggunakan mata wang masing-masing, bagi mengelakkan tekanan pertukaran mata wang asing, iaitu dolar Amerika Syarikat yang kini menjadi mata wang perdagangan global.

Erdogan juga mencadangkan kerjasama antara bank-bank pusat negara anggota bagi memudahkan transaksi sesama negara anggota, pada masa sama menggesa meluaskan kerjasama dalam pelbagai bidang termasuk tenaga bersih, pengangkutan, dan pertanian.

Kenyataan berani Erdogan ini jelas menggambarkan satu misi dan visi baharu dalam dasar luar Turki, menyambung visi Erbakan yang mengangkat gagasan penyatuan ini pada masa yang sukar dan berdepan tentangan pelbagai pihak.

Sekiranya kenyataan itu bukan sekadar retorik untuk membina sokongan pada masa sukar berdepan pakatan pesaing dalam geopolitik serantau, cadangan Erdogan itu boleh dilihat sebagai satu misi tertangguh yang kini berada pada masa yang sesuai untuk ditingkatkan usaha pelaksanaannya, dalam keadaan politik serantau dan politik dunia Islam semakin pantas berubah, melibatkan aturan antara kuasa-kuasa berpengaruh dunia Islam.

Cadangan Erdogan supaya keahlian D8 diluaskan juga menggambarkan kepentingan kerjasama ini, yang telah lama diabaikan, dan hakikatnya tidak pernah menjadi satu agenda dalam dasar luar kerajaan pimpinan Erdogan sejak beliau menjadi perdana menteri.

Turki dan sekutu rapatnya Qatar berdepan saingan hebat daripada pakatan Arab Saudi-Emiriyah Arab Bersatu-Mesir, yang telah berjaya mematahkan kemaraan dan pencapaian Doha dan Ankara di seluruh rantau Asia Barat dan Afrika Utara, dari Libya hingga ke Yaman.

Perkembangan ini mungkin satu penjelasan terhadap perhatian diberikan oleh Erdogan kepada D8 yang diasaskan Erbakan ini, yang menjadi satu agenda besar dasar luar Turki di bawah pimpinan Erbakan.

Turki sejak kebelakangan ini, terutama ekoran cubaan rampasan kuasa pada Julai 2016 mula memperlihatkan perubahan dalam haluan dasar luarnya, terutama apabila memulihkan hubungan dengan Rusia dan sekaligus menyaksikan hubungan dengan AS merosot.

Terkini, kemaraan Abu Dhabi dan sekutu yang lebih mesra Barat mendorong perubahan dalam dasar luar Turki, termasuk membina kerjasama lebih rapat dengan Iran, pesaingnya dalam konflik di Syria.

Perkembangan ini akhirnya mendorong haluan dasar luar Turki semakin menyamai dasar luar Erbakan, yang berdepan pelbagai tekanan dalaman dan luaran akibat sikapnya yang meletakkan dunia Islam sebagai satu prioriti dasar luar.

Satu yang menggemparkan semasa pemerintahan Erbakan ialah perjanjian perdagangan gas dengan Iran bernilai AS$23 bilion, tindakan yang mencetuskan kemarahan Washington dan sekutu-sekutu di dunia Arab. Perjanjian gas itu melaksanakan satu agenda D8 melibatkan kerjasama perdagangan antara negara Islam.

Visi kerjasama dan penyatuan dunia Islam oleh Erbakan itu tetap menjadi satu agenda Parti Saadet, parti Islam Turki yang mewarisi dan membawa agenda diasaskan Erbakan.

Penyatuan dalam bentuk mata wang Islam, kerjasama bidang teknologi dan pendidikan dan sebagainya disuarakan oleh pemimpin-pemimpin Saadet dalam pertemuan dengan pemimpin dunia Islam di seluruh dunia.

Presiden Saadet hari ini, Dr Temel Karamollaoglu dalam wawancara dengan Harakah di Ijtima Antarabangsa Perpaduan Ummah 2017 di Kota Bharu, Kelantan bulan Julai lalu menegaskan pentingnya visi penyatuan dunia Islam itu dilaksanakan.

"Penyatuan dunia Islam pada hari ini ialah satu agenda yang mesti dilaksanakan, tidak ada pilihan lain lagi. Selagi negara-negara Islam tidak bersatu, kita tidak boleh mengubal dasar luar kita secara bersama," tegasnya.

"Selain kerjasama politik, negara-negara Islam juga perlu membina kerjasama dalam bidang ekonomi dan juga budaya."

Cadangan mata wang bersama pernah disuarakan oleh Erbakan, seperti dijelaskan oleh ketua pemuda Parti Saadet, Fatih Aydin dalam satu ucapannya di muktamar Pemuda PAS, di Kota Bharu.

"Umat Islam perlu mewujudkan kerjasama ekonomi, mewujudkan mata wang 'dinar Islam' untuk mengurangkan pergantungan pada dolar AS dan euro, yang pernah dicadangkan sendiri oleh Erbakan," katanya.

"Barat menubuhkan Nato, IMF, Unesco dan pelbagai pertubuhan lagi bagi mengukuhkan kerjasama dan menyebarkan ideologi mereka."

"Mereka sentiasa bekerja untuk mengukuhkan lagi pengaruh mereka, tetapi apa yang dunia Islam sendiri lakukan untuk menghadapinya?" soalnya.

Agenda kerjasama dan penyatuan dunia Islam yang diasaskan Erbakan kini kelihatan sebagai satu pilihan yang semakin jelas, ekoran perkembangan semasa dunia yang akhirnya memaksa negara-negara Islam yang sefahaman mengukuhkan kerjasama bagi menghadapi cabaran terkini.

Ucapan Erdogan di sidang kemuncak D8 minggu lalu menunjukkan gagasan dicetuskan oleh Erbakan itu sebagai satu pilihan yang sukar untuk diabaikan. - HARAKAHDAILY 26/10/2017   

KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) akhirnya berjaya memecahkan kebuntuan menghantar bantuan melalui perhubungan komuniti Rohingya tempatan di  perkampungan etnik Rohingya dalam Wilayah Maungdaw dan Bhutidung, Arakan, Myanmar.
 
Usaha getir menerusi perhubungan yang diwujudkan Sukarelawan MAPIM dengan keluarga etnik Rohingya itu membolehkan penyaluran wang kecemasan bagi pembelian makanan untuk 105 keluarga di sana.
 
Mereka dikesan masih terkepung oleh operasi ganas tentera dan ektremis Myanmar ke arah menghapuskan etnik, selain langsung tidak pernah menerima sebarang bantuan sejak konflik 25 Ogos lalu.
 
Menurut Naib Presiden MAPIM, Ustaz Ahmad Tarmizi Sulaiman, keluarga-keluarga Rohingya yang sedang terancam oleh kezaliman itu terpaksa pasrah kepada Allah untuk terus tinggal disana dan bertahan walaupun sebahagian besar telah lari menyelamatkan diri ke Bangladesh.
 
Maklumnya, dari tarikh 25 Ogos itu hingga pada hari ini jumlah kebanjiran pelarian Rohingya ke Wilayah Cox's Bazar, Bangladesh sudah mencecah hampir 600,000 dan bersesak di kem-kem pelarian serta sekitar jalan pekan tersebut.
 
Kebanyakan mereka difahamkannya, menyelamatkan diri lari menyeberangi sempadan menuju ke Bangladesh melalui jalan hutan dan sungai di mana menyaksikan tidak sedikit yang terkorban akibat lemas, kebuluran,penyakit dan sebagainya.
 
"Keadaan di dalam wilayah ini semakin terdesak dan keperluan asas hidup seperti makanan dan ubatan sangat terhad. Junta tentera Myanmar terus melakukan pembantaian kepada penduduk Rohingya termasuk membakar rumah-rumah.
 
"Mereka juga enggan membenarkan agensi atau NGO bantuan antarabangsa memasuki wilayah ini untuk menghantar bantuan kepada penduduk yang terkepung.
 
"Walaupun Sukarelawan MAPIM dari Malaysia tidak dapat memasuki wilayah ini , usaha perhubungan tempatan yang dibuat telah membolehkan bantuan sampai ke tempat paling kritikal," maklum beliau.
 
Direkodkan oleh MAPIM, di Maungdaw terdapat seramai 70 keluarga di Quarter 5 dan 20 keluarga di Sheil Khali, manakala 15 keluarga lagi di Kampung Buthidong yang telah menerima sumbangan berjumlah RM10,000 itu.
 
Wang tersebut keseluruhannya telah digunakan untuk membeli makanan dan ubatan kepada keluarga-keluarga tersebut.
 
Orang ramai yang prihatin diseru untuk terus menyalurkan sumbangan ke Tabung Kecemasan Rohingya-MAPIM (55520 9522 4432 - Maybank) atau (020 2001 0072 272 - Bank Islam) atau (154 0018 8063 0425 - Al Rajhi Bank).
 
Sebarang pertanyaan hubungi +60175606131 (Tarmizi) atau Mohd Shukri +60197585658. - HARAKAHDAILY 1/11/2017

LANGIT merah jingga menebar cahaya keperakan di permukaan Sungai Naf yang menyimpan sejuta rahsia muslim Rohingya yang ditindas oleh reJim Mynmar serta dikucilkan oleh masyarakat antarabangsa. Dua bulan terakhir ini ratusan ribu pelarian muslim Rohingya bergadai nyawa untuk menyeberangi sungai yang luas ini, sungai yang memisahkan dua negara. Kelihatan pihak aparat keamanan Bangladesh mengawal ketat sempadan negara kerana bimbang ratusan ribu pelarian muslim Arakan akan membolosi sempadan negara mereka, namun akhirnya Bangladesh terpaksa menelan hakikat, mereka adalah berjiran dan terpaksa menerima pelarian Rohingya yang diancam pembersihan etnik.

Tiada sebersit rasa kemanusiaan di hamparan relung hati tentera Mynmar  ini walaupun pelarian Arakan berasal daripada tanah air mereka dan berjiran dengan mereka. Malah mereka juga tidak segan melepaskan tembakan kepada pengungsi Arakan yang kelaparan, melakukan pembantaian, membakar rumah-rumah, merogol, menyiksa muslim Arakan. Penasihat tentera Mynmar adalah reJim zionis, maka tidak pelik taktik sadis yang sama digunakan terhadap muslim, bahkan lebih kejam kerana melibatkan kejadian rogol secara pukal.

Muslim Arakan tak ubah seperti muslim Palestin yang hilang peta dan tanah, cuma berbeda dengan nasib ummat Palestin yang sentiasa dilimpah cahaya lensa, kesengsaraan Palestin menggema ke seluruh belahan dunia. Bantahan awam sentiasa menjerkah rejim zionis dan "uncle Sam", sama ada oleh NGO Islam atau bukan Islam. Bulan Mei pula, sambutan Nakbah Palestin terus menyubur kepedulian terhadap kejerihan Palestin. Arakan adalah Gaza di Asia yang berselimut kesakitan dan menebar aroma kematian.

Muslim Arakan hidup di tanah Burma sejak abad ketujuh dan pernah bernaung di bawah kerajaan Islam Moghul India, dengan identiti mereka sendiri. Bahkan makam Sultan Bahadur II juga disemadikan di Mynmar, masjid-masjid lama, nisan-nisan lama adalah bukti empiris bahawa masyarakat Islam telah mendiami tanah Arakan, jauh sebelum penjajahan British lagi. Menarik juga, kerajaan Islam Arakan telah menghantar bantuan kewangan kepada Khilafah Uthmaniah pada tahun 1913, dalam membantu perang di wilayah Balkan.

Kerajaan Moghul mengamalkan pemerintahan yang adil untuk semua agama dan etnik. Ini menyebabkan Islam berkembang dan memaut nurani manusia kepada agama fitrah. Kejatuhan Empayar Islam Moghul di tangan empayar Pax Britannica, maka dengan perlahan-lahan nasib umat Islam di Burma memburuk.

Selepas Burma merdeka pada tahun 1948, nasib muslim mula diterjah satu persatu, termasuk Operasi Naga Ming, dan pelbagai kejahatan yang mula menimpa masyarakat Muslim.

Kumpulan Buddha adalah kelompok yang kuat menentang imperialisme Barat seperti Persatuan Buddha Burma, Persatuan Pemuda Buddha Burma dan sebagainya. Selepas Barat meninggalkan Burma, nasib muslim semakin parah, mereka dianggap orang asing, apatah lagi dengan perbedaan agama dan etnik.

Muslim Rohingya berkulit agak gelap kerana mereka berketurunan Benggali serta merupakan penganut Islam yang taat. Mereka dinafikan hak untuk mendapatkan pendidikan, memiliki perniagaan, memiliki senjata, bahkan hak sebagai manusia itu sendiri. Jutaan muslim Rohingya akhirnya cuba melarikan diri daripada Arakan, kerana mereka dibunuh, dibakar dan dirogol.

Ratusan ribu mengungsi di Cox Bazaar, kem khutupalong, Teknaf dan pelbagai tempat di Bangladesh dalam keadaan terpuruk dan sangat dhaif. Nasib mereka semakin buruk apabila rejim sekular Bangladesh beberapa tahun lepas menutup pintu sempadan .Misi bantuan kepada muslim Rohingya juga dihalang dan mengalami sekatan melampau, cuma keadaan agak baik dalam tahun ini. Antara NGO Malaysia yang aktif membantu muslim Rohingya ialah MAPIM, Muslim Care, Yayasan Amal, namun tak semudah membantu muslim di peta luka ummat yang lain seperti Gaza, Syria, Pakistan, Cambodia. Paling baru ialah NGO, PASrelief yang memasuki khemah pelarian muslim Rohingya, membantu pelarian dengan projek kemanusiaan.

SIKAP WARGA ANTARABANGSA

Sejujurnya, Turki adalah negara paling terkehadapan dalam membantu pelarian Rohingya terutama dalam empat tahun kebelakangan ini. Tayyeb Erdogan meletakkan keprihatinan yang besar dalam isu kemanusiaan di pelbagai peta luka umat Islam. Ini berbeda dengan negara Arab yang dianugerahi kekayaan minyak dan gas. Umat Islam terpenjara dalam kotak "nation state" yang dibina bekas penjajah sehingga mereka kurang peduli terhadap sempadan akidah, sempadan syahadah.

PBB dan OIC kurang mencaknai isu ini bahkan negara ASEAN sendiri seolah memekakkan telinga. Walhal, sepatutnya tekanan paling keras datangnya daripada ASEAN sendiri kerana perlakuan rejim Mynmar telah melebihi batas perikemanusiaan.

Konsep ZOPFAN (Zone of peace, freedom and neautrality) seolah-olah membunuh kepedulian ummah. Darah yang tumpah seolah darah kerbau yang tidak mempunyai nilai harga. Bahkan Malaysia tetap menghantar kontijen ke Sukan SEA di Burma sebelum ini tanpa merasa bersalah. Desakan demi desakan, akhirnya kerajaan Malaysia melalui NGO-NGO memulakan inisiatif yang baik, "Food Flotilla for Mynmar" dalam bulan Februari yang lepas, seterusnya akujanji Malaysia untuk membina hospital medan di penempatan Rohingya di Bangladesh. Jika semua muslim dan kerajaan umat Islam mengambil cakna akan isu ini, maka beban penderitaan Rohingya paling kurang akan sedikit terbela.

Insyaallah, Muslim Care sekali lagi akan menerbangkan anggota-anggota misi bantuan seramai 22 orang ke khemah pelarian Rohingya pada 26 sehingga 31 Oktober ini. Pelbagai bantuan akan dihulurkan seperti agihan pek makanan, membina tubewell, rawatan di medan oleh anggota medik dan paramedik. Muslim Care merasa berbesar hati dapat menyampaikan amanah rakyat Malaysia kepada saudara-saudara Rohingya yang diselimuti kejerihan dan kepayahan. Sebahagian besar anggota misi yang merupakan doktor perubatan akan mempunyai jadual ketat menyantuni mangsa krisis kemanusiaan terburuk di rantau Asia Tenggara ini. – HARAKAHDAILY 26/10/2017

Penulis ialah anggota Misi Muslim Care 26-31 Oktober ke Kem Khutupalong.

KETIKA zaman pemerintahan Kerajaan Uthmaniyah, wujudnya golongan Yahudi Dunamah yang menduduki tanah-tanah penempatan orang Islam.

Kemasukan mereka ke tanah umat Islam bermula sejak era pemerintahan Sultan Bayazid al-Thani.

Mereka dikenali sebagai kaum Yahudi yang kembali kepada hidayah, dengan erti kata yang lain mereka kembali menganut ajaran Islam.

Dengan sebab ini, sultan pada masa itu membenarkan mereka masuk dan menetap di Turki.

Yahudi Dunamah mempunyai cita-cita untuk memiliki tanah Palestin tetapi dihalang keras oleh Sultan Abdul Hamid. Oleh itu, menjatuhkan Uthmaniyah menjadi keutamaan dalam menuju cita-cita yang terpendam sekian lama.

Menyedari akan kekuasaan khilafah Islamiah, golongan Yahudi Dunamah melakukan perjanjian dengan sultan untuk bernaung di bawah Uthmaniyah dan mendapat perlindungan dari kerajaan.

Berpura-pura

Mereka berpura-pura memeluk Islam dan ajaran mereka juga sangat menekankan aspek luaran agar sentiasa dilihat soleh dan menunjukkan ketaqwaan di khalayak ramai bahkan mereka juga rela untuk berpuasa pada bulan Ramadan.

Mereka mengikuti segala adat dan budaya masyarakat Islam di Turki dan menguasai bahasa tempatan dengan baik.

Dengan mempunyai imej luaran yang baik dan soleh tiada siapa yang dapat menghidu pergerakan mereka. Sedangkan dalam masa yang sama mereka diam-diam bekerjasama dengan Zionis. Mereka berusaha gigih dalam membentuk kerangka gerakan Zionisme.

Golongan minoriti juga memainkan peranan dalam menjatuhkan Uthmaniyah. Mereka adalah golongan Yahudi dan Armenia.

Pada awalnya golongan Armenia mempunyai hubungan baik dengan sultan. Mereka memberi kerjasama yang baik dan memberi sokongan kepada kerajaan.

Ada di kalangan mereka yang memegang jawatan dan posisi di dalam pentadbiran negara. Mereka juga menguasai media dan akhbar pada ketika itu.

Kerjasama jaringan Yahudi

Namun mereka telah terpengaruh dengan idea nasionalisme dan propaganda yang dimainkan oleh orang-orang Yahudi.

Yahudi Dunamah pula mendapat sokongan dari Yahudi di seluruh pelosok negara. Yang lebih menguatkan lagi golongan ini ialah penyokong mereka terdiri dari golongan kaya yang terlibat dengan perniagaan besar, perubatan dan jawatan besar lain.

Mereka memainkan peranan yang sangat penting dari sudut kemasyarakatan, kebudayaan, politik dan ekonomi. Dalam masa yang sama segala maklumat disalurkan melalui jalan belakang kepada negara Barat dan Zionis.

Peluru musuh yang sentiasa diulang-ulang

i.Peluru 1

Yahudi Dunamah mewujudkan sentimen nasionalisme di kalangan umat Islam. Mereka memainkan isu perkauman dan kebangsaan sama ada Turki, Arab, Kurdi dan lain-lain. Menjadikan rakyat tidak lagi bersatu di bawah satu payung. Rakyat dibeza-bezakan mengikut bangsa masing-masing.

ii.Peluru 2

Mereka menggunakan propaganda, media dan akhbar untuk memburukkan dan menjatuhkan imej kerajaan. Akhbar-akhbar kerajaan yang dikuasai oleh orang Armenia telah memanipulasi kenyataan-kenyataan dari sultan. Segala pembawaan kerajaan tidak diketengahkan kepada rakyat.

Musuh ambil kesempatan

Setelah melihat perpecahan yang berlaku, negara Barat mengambil kesempatan dengan memainkan isu untuk melemahkan Othmaniyah.

Mereka menjadikan golongan Armenia sebagai boneka untuk menyerang kerajaan. Sebagai contoh dalam isu golongan Armenia enggan membayar cukai dan kerajaan telah mengambil tindakan ke atas mereka.

Media Barat mencipta fitnah bahawa Kerajaan Othmaniyah telah membunuh golongan Armenia secara besar-besaran kerana golongan ini berasal dari agama Kristian.

Waspada

Melihat kepada faktor di atas, menjelaskan kepada kita bahawa kejatuhan daulah Othmaniyah bukan sahaja berpunca dari kelemahan pemerintah tetapi didorong oleh faktor lain seperti penyelewengan agama Islam, khianat, ancaman dalaman dan ancaman luar.

Kerajaan Turki Othmaniyah telah berjaya dikuasai dari dalam oleh orang-orang Yahudi Dunamah yang diasaskan oleh Sibatay Zevi. Setelah beliau meninggal dunia, gerakan ini diteruskan oleh generasi Dunamah seterusnya Kamal Atartuk. Seorang general yang memegang jawatan tinggi di sektor ketenteraan.

Usaha dan pengharapan

Kita mesti menjaga kesatuan yang telah terbina. Ikhlas dan itqan sangat ditekankan dalam bekerja. Tidak mudah terpengaruh dengan faktor keduniaan.

Penyakit lurus bendul dan malas berfikir juga perlu dirawat. Semangat bekerja yang tinggi perlu didorong dengan ilmu dan kefahaman.

Dengan realiti kecelaruan yang berlaku zaman ini, Allah pujuk kita dengan ayat 104, surah an-Nisa, yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu, kerana kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu, sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." – HARAKAHDAILY 25/10/2017

More Articles ...

Page 2 of 4