SEJAK sesi debat calon presiden 2016 lagi, Donald Trump berhasrat untuk meletak senjata nuklear Amerika di Korea Selatan dan Jepun. Kenyataan tersebut mengejutkan Hillary Clinton dan menjadi perdebatan panas antara Trump dan Clinton.

Namun, strategi sebenar tidak diberitahu kepada pihak media. Walaupun beberapa kali pihak media menanyakan soalan kepada Trump mengenai strategi Trump yang beliau pernah perkatakan dalam debat calon presiden. Trump sering mengulangi, “I’m not gonna to tell you what I wanna to do”.

Logiknya, strategi Trump meletakkan senjata nuklear di Jepun dan Korea Selatan sangat besar kesan dan implikasinya di Laut Jepun. Ia bukan hanya menggugat Korea Utara tetapi bakal menggugat Rusia dan China (Lihat peta yang dilampirkan).

Oleh demikian, rasional meletakkan senjata nuklear bakal menimbulkan reaksi panas jikalau benar Amerika berbuat demikian. Melainkan, Amerika mempunyai alasan yang munasabah untuk merasionalkan perlumbaan senjata nuklear di rantau ini.

Kini, suasana ketegangan di Laut Jepun sangat memuncak apabila Korea Utara melepaskan lima peluru berpandu balistik jarak 1,000 kilometer. Ia sudah menyediakan rasional yang munasabah untuk Amerika bergerak meletakkan senjata nuklear di rantau ini. Empat peluru berpandu sudah dilepaskan ke Laut Jepun dan mengenai zon Jepun. Perlumbaan senjata nuklear sudah tidak dapat dielak.

Sebelum ini, Amerika sudah memberhentikan perjanjian janakuasa Nuklear Iran. Dalam masa yang sama, Emariah Arab Bersatu (UAE) melaungkan bahawa negaranya bakal menjadi negara yang mempunyai senjata nuklear pada tahun 2018.

Begitu juga, Arab Saudi dilaporkan bakal memperolehi senjata nuklear. Tidak syak lagi, kedatangan Raja Salman ke Indonesia dan Malaysia sangat berkaitan dengan langkah bagi menyemarakkan konflik perlumbaan senjata nuklear.

Oleh demikian, ketegangan antara pro-Amerika dan anti-Amerika akan bakal panas dengan perlumbaan senjata nuklear. Semuanya seakan-akan memberi lampu hijau untuk negara-negara pro-Amerika memiliki senjata nuklear yang sangat berbahaya.

Terutamanya Laut Jepun yang sangat membimbangkan dan bakal menjadi zon perang senjata nuklear apabila negara-negara sekitar Laut Jepun tidak meredakan ketegangan. (ulamasedunia)

jepun

KEKUATAN umat Islam yang dilindungi oleh kuasa politik kekhalifahan semenjak 632 Masehi telah berakhir dengan pembubaran Khilafah Othmaniyah pada 3 Mac 1924. Kejatuhan Khilafah Othmaniyah menandakan berakhirnya kekuasaan politik umat Islam selama 1,342 tahun semenjak Nabi Muhammad SAW berhijrah meninggalkan Mekah untuk mendirikan negara Islam yang pertama di Madinah pada tahun 622 Masehi. Dengan kejatuhan Khilafah Othmaniyah ini, para ulamak telah bangkit memimpin umat Islam dengan menubuhkan gerakan-gerakan Islam di tempat masing-masing bagi memperjuangkan tertegak semula kekhalifahan umat Islam.

Sepanjang sejarah umat Islam, setelah kewafatan Nabi Muhammad SAW pada 632, kepemimpinan umat Islam telah digantikan oleh Khulafa ur-Rasyidin sehingga 662. Setelah itu kekhalifahan Islam disambung oleh Daulah Umaiyyah (622-750), Daulah Abbasiyah (750-1512) dan Daulah Othmanitah (1512-1924). Pada zaman Daulah Othmaniyah, wilayah umat Islam terbentang dari barat Afrika hingga ke tenggara Asia, di mana terdapat empat kerajaan utama yang bernaung di bawah Daulah Othmaniyah iaitu Dinasti Saadi (1554-1659) di barat Afrika, Dinasti Safawi (1501-1736) bermazhab Syiah di Parsi dan Asia Tengah, Dinasti Mughal (1526-1857) di Asia Selatan dan Kesultanan Aceh (1496-1903) di Nusantara, selain Daulah Othmaniyah yang menguasai Afrika Utara, Semenanjung Arab, Syam, Anatolia, Balkan dan Eropah Timur.

Kejatuhan Granada pada tahun 1492 telah membuka ruang kepada penjajahan Barat pada abad ke-16 di mana wilayah-wilayah Afrika dan Asia mulai dijajah secara berperingkat terutama selepas penaklukan Portugis ke atas Goa di India pada 1510 dan Melaka pada 1511. Setelah itu, kuasa-kuasa Barat yang lain termasuk Belanda, Perancis, Itali, British dan lain-lain telah menguasai wilayah-wilayah Islam di seluruh dunia terutama wilayah yang jauh dari Istanbul bagi melaksanakan agenda "God, Glory and Gold," yang pada hakikatnya mereka berusaha meruntuhkan kekuasaan politik Islam. Kemuncak kepada proses penjajahan ini, Barat bukan sahaja menguasai perdagangan Timur-Barat, tetapi telah menjatuhkan kerajaan-kerajaan Islam yang wujud di seluruh dunia selepas berjaya menjatuhkan Granada (1492), Goa (1510) dan Melaka (1511).

Kesan dari gerakan melumpuhkan kekuasaan politik Islam ini, menjelang abad ke-20, kuasa-kuasa politik Islam mulai runtuh bermula dengan runtuhnya Daulah Mongol di India pada 1857, diikuti oleh kejatuhan kerajaan-kerajaan Islam di Afrika antara 1850 hingga 1900 seperti Toro (1861), Gomma (1886), Harrar (1887), Kong (1894), Jallon (1896), Wassoulou (1898) dan lain-lain. Di Nusantara, Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 telah berjaya memecahkan Kesultanan Johor Riau dan Kesultanan Aceh, sebelum Kesultanan Maguindanao dilumpuhkan pada 1888. Kekuasaan politik Islam di Nusantara berakhir dengan jatuhnya Kesultanan Pattani (1902), Aceh (1903), Tidore (1904) dan Banjar (1905). Kemaraan Revolusi Bolsheviks pada 1917 pula meruntuh saki-baki kerajaan Islam di Asia Tengah apabila Kerajaan Khiva dan Bukhara jatuh pada 1920.

Di wilayah Arab, pendudukan British di Mesir pada 1882 menggantikan Perancis dan penaklukan wilayah Utara Afrika oleh Itali pada 1911 dan Perancis pada 1912 telah melumpuhkan wilayah Khilafah Othmaniyah di Afrika, sedangkan kekuasaan Islam di Afrika Barat berakhir dengan jatuhnya Kerajaan Dendi (1901) dan Sokoto (1903). Kemuncak penguasaan mereka adalah berlakunya perjanjian Sykes-Picot pada 1916 yang memecahkan wilayah Syam dan Iraq sehingga membawa kepada terbentuknya kesultanan baru yang pro Barat dalam usaha memecahkan Khilafah Othmaniyah seperti Hashimiyah Jordan dan Iraq (1921) serta Saudiyah di Semenanjung Arab (1932). Keupayaan Barat menguasai wilayah Arab ini berkait rapat dengan peranan golongan sekular yang melakukan Revolusi Turki Muda pada 1908 sehingga membawa kepada kejatuhan Sultan Abdul Hamid II.

Pemecatan Sultan Abdul Hamid II sebagai khalifah pada 1909 telah mengubah dasar Khilafah Othmaniyah menjadi sekular pada era tiga pemerintah terakhirnya. Disebabkan penglibatan Khilafah Othmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (1914-1918), berlakunya Perjanjian Sykes-Picot 1916 yang memecahkan wilayah Arab dan Perjanjian Belfour 1917 yang memulakan pembentukan negara Yahudi di Palestin. Pada 1923, menerusi Perjanjian Lausanne, Sultan Abdul Majid II dipaksa menerima Persyaratan Curzon untuk menghapuskan kekhalifahan dan seterusnya menghapuskan perlembagaan negara berasaskan al-Quran dan Sunnah. Bertolak dari Perjanjian Lausanne 1923 ini, pada 3 Mac 1924, Mustafa Kamal Atarturk telah membubarkan kekhalifahan Othmaniyah yang berdiri sejak 1299, sekali gus meruntuhkan kekuasaan politik Islam di seluruh dunia.

Antara faktor utama pecah dan runtuhnya kekhalifahan Islam adalah kerana penyebaran fahaman sekular (pemisahan politik dari agama) dan nasionalisme (kebangsaan) di kalangan orang Islam. Menangani perpecahan ini, pada 1870-an, Sultan Abdul Hamid II telah melancarkan Pan-Islamism (al-Wehdah al-Islamiyah) untuk menyatukan umat Islam di bawah negara Islam yang dipimpin oleh khalifah. Semangat Pan-Islamism di Nusantara digerakkan oleh Jam'iyatul Khairiyah yang ditubuhkan di Jakarta pada 1905, diikuti oleh Pergerakan Khalifat di India pada 1919 ekoran kemerosotan Khalifah Othmaniyah. Lebih menonjol dari pergerakan ini ialah munculnya gerakan politik Islam yang memperjuangkan tertegak semula khilafah Islamiyah dengan munculnya Sarekat Islam di Indonesia (1905) dan All Indian Muslim League di India (1906), Tanzhim Ittihad Muhammadi di Istanbul (1909) dan Ikhwanul Muslimin di Mesir (1928). Setelah itu, berlaku metamorfosis dengan tertubuhnya Istiqlal di Maghribi (1937), Jamaat Islami di India (1941), Masyumi di Indonesia (1943), serta Hizbul Muslimin (1948) dan PAS (1951) di Tanah Melayu.

Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
3 Mac 2017

RAKYAT Palestin mengadakan tunjuk perasaan selepas pasukan keselamatan Israel membunuh seorang aktivis mereka Isnin lalu.

Penunjuk perasaan telah berarak di Ramallah Tebing Barat sambil menyeru keadilan diberikan terhadap mereka.

Demikian menurut Al-Jazeera yang melaporkan aktivis Palestin berusia 31 tahun, Basil al-Araj telah dibunuh di sebuah rumah yang terletak di kawasan al-Bireh, pinggir Ramallah.

Selain itu, hospital Palestin memaklumkan dua rakyat Palestin turut cedera akibat tembakan dalam pertempuran berikutnya dengan pasukan keselamatan Israel.

Aktivis Palestin, Mustafa Barghouti selaku ketua parti politik Inisiatif Kebangsaan Palestin, memberitahu Al Jazeera bahawa kematian Araj adalah merupakan satu tindakan di luar undang-undang.

Namun demikian, polis Israel berkata pihak mereka berada di sana untuk menangkap Araj dan kemudian mendapati dua senjata api di dalam rumah tersebut.

Hal demikian menyebabkan tentera Israel menganggap Araj pengganas.

Jurucakap polis Israel, Micky Rosenfeld, melalui laman Twitternya menuduh Araj telah merancang serangan terhadap orang awam dan pasukan keselamatan.

Manakala, seorang lagi jurucakap polis Israel berkata, Araj adalah ketua yang merancang serangan serangan terhadap Israel.

Walau bagaimanapun, bapa saudara mangsa, Khalid al-Araj menafikan tuduhan tersebut.

Beliau berkata anak saudaranya adalah seorang intelektual yang menumpukan banyak masa untuk membaca dan membuat kajian, terutama tentang sejarah dan geografi Palestin.

Sementara itu, ahli politik Palestin, Barghouti telah melawat rumah di Ramallah di mana pertempuran tersebut berlaku dan mendapati rumah itu dihujani peluru Israel.

“Terdapat pertarungan dan pertembungan antara mereka, tetapi apa yang saya dapati adalah bahawa satu-satunya pasukan yang menembak adalah Israel

“Jika Araj mempunyai sebarang peluang untuk menembak, dia tidak akan dapat untuk menembak lebih dari satu peluru,” katanya kepada Al Jazeera.

Sejak Oktober 2015, lebih daripada 265 rakyat Palestin terbunuh menurut angka rasmi Palestin. (ulamasedunia)

SESUNGGUHNYA menjadi kewajipan ke atas aku untuk mengingatkan kalian semua tentang kelakuan Israel.

Baru-baru ini, mereka telah mengeluarkan kenyataan bahawa Masjidil Aqsa adalah tempat yang suci bagi orang yahudi.

Demikian menurut Raed Solah, seorang aktivis Al-Quds dalam kenyataan terbaru beliau semalam.

Marah dengan kenyataan Israel itu, Raed Solah berkata, tindakan tersebut membuktikan bahawasanya di belakang penjajahan mereka bermatlamatkan kepada beberapa perkara.

Ulas beliau, antara matlamat utama zionis Israel ialah menjadikan Masjidil Aqsa sebagai hak milik mereka.

“Israel bermatlamatkan penguatkuasaan undang-undang yang tidak sah oleh penjajahan Israel ke atas Masjidil Aqsa. Penguatkuasan dan pelupusan mutlak ke atas masjidil Aqsa.

“Penjajahan ini dilihat seolah-olah menjadikan Irael sebagai pemilik Masjidil Aqsa dan berkuasa sewenang-wenangnya ke atas urusan harian Masjidil Aqsa,” jelas Raed.

Tambah beliau, tindakan itu bermakna mereka cuba memusnahkan nama Masjidil Aqsa dan memusnahkan Masjidil Aqsa itu sendiri.

“Inilah kekhuatiran yang dibimbangi. Kerana pemusnahan Masjidil Aqsa merupakan satu bencana besar.

“Disebabkan itu, aku melihat menjadi kewajipanku untuk aku tanyakan kepada kalian semua.

“Apa yang kalian lakukan selepas mendengar kecaman, kutukan dan tindakan dan kenyataan berani Israel?

“Ketahuilah bahawa Masjidil Aqsa sedang menyeru kita,” seru beliau mengakhiri kenyataan. (ulamasedunia)

DELEGASI PAS tiba di Sittwe, Rakhine State (Arakan) pada jam 6.30 malam waktu Myanmar, setelah berlepas dengan penerbangan domestik dari Yangon pada jam 5 petang.

Sehari di Yangon, delegasi ini yang dianggotai oleh saya, saudara Zaki Mustaffa, Ustaz Ahmad Tarmizi (MAPIM) dan Mohamad Azwan Kamaruzzaman (Rahmat Care) berjaya menguruskan kebenaran memasuki Sittwe dengan pihak berkuasa Myanmar. Proses ini agak rumit tetapi berjaya diselesaikan dengan bantuan kenalan di sini yang berpengalaman.

Pada hari pertama di Sittwe, misi PAS bermula di kampung Thambi Para, yang terletak lebih kurang 25 kilometer dari pusat bandar Sittwe. 100 set bahan makanan yang mengandungi seguni beras, gula, tepung, minyak masak dan lain-lain diagihkan kepada penduduk kampung. Kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah SWT dan perasaan lega terpancar di wajah penerima,  memandangkan penduduk kampung amat jarang dilawati berbanding mereka yang tinggal di kem-kem penempatan.

Kegembiraan jelas terpancar di wajah kanak-kanak yang menerima ole-ole ais krim dan gula-gula.

Penduduk Thambi Para sangat berterima kasih dengan kehadiran PAS untuk membantu mereka. Terdapat di antara mereka yang terharu sehingga menitiskan air mata. Kami beredar setelah menerima pelukan persaudaraan daripada jemaah masjid yang bersiap menunaikan solat zohor.

Misi berikutnya di Kem Penempatan Thet Kya Pyin yang dihuni 200,000 orang muslim Rohingya di pinggir sebuah kampung yang hanya berkeluasan kira-kira 4.8 kilometer persegi.

Delegasi PAS menyampaikan sumbangan untuk membina tiga buah telaga tiub (tubewell) di sini. Kami turut dibawa melawat rumah-rumah penempatan sementara yang telah uzur dan dibangunkan semula oleh MAPIM dengan kerjasama Baraka City,  sebuah NGO Perancis.

Menurut Saudara Hashim yang mengaturkan kehadiran delegasi PAS ini, keperluan paling mendesak di kem-kem di Sittwe pada masa ini ialah makanan.

Selain merakamkan penghargaan yang tidak terhingga kepada keprihatinan PAS kepada Muslim Rohingya, mereka juga memohon PAS untuk turut membantu dalam usaha menguruskan sistem pendidikan anak-anak Muslim Rohingya termasuk program membina bangunan sekolah dan penyediaan guru-guru terlatih.

Ramai daripada kalangan Muslim Rohingya yang berpendidikan tinggi memilih untuk berkhidmat dengan NGO dan agensi bantuan kerana faktor pendapatan dan gaji. Guru-guru sekolah Rohingya tidak bergaji dan berkhidmat secara sukarela.

Apabila ada peluang lebih baik untuk mencari wang untuk menyara kehidupan,  mereka terpaksa meninggalkan sekolah untuk bekerja di tempat lain. Akibatnya, anak-anak mereka tidak mendapat didikan daripada guru yang memiliki kemahiran, kini bergantung kepada guru berpendidikan rendah dan berkhidmat secara sukarela.

"Saya melihat masa depan kami dan anak-anak yang sangat gelap dengan situasi yang ada pada masa ini." ujar beliau.

Misi seterusnya adalah di beberapa kem penempatan dan beberapa buah kampung yang memakan masa perjalanan 4 hingga 5 jam dari bandar Sittwe.

Sumbangan untuk program bantuan untuk Muslim Rohingya boleh disalurkan ke akaun Tabung Kemanusiaan Antarabangsa 5640 7061 1352 (Maybank). – HARAKAHDAILY 8/3/2017

Catatan Muhammad Sanusi Md Nor dari Sittwe (Arakan) Myanmar.

sitwe 10

sitwe 11

sitwe 6

sitwe 3

sitwe 1

TINDAKAN berterusan Israel yang mengepung Gaza menjejaskan operasi bantuan perubatan,demikian menurut laporan terbaru agensi berita Al-Jazeera.

Ekoran dari itu, penduduk yang tinggal di kawasan tersebut terpaksa bergantung kepada khidmat amal dan bantuan antarabangsa.

Namun demikian ulas Al-Jazeera, kesemua saluran bantuan adalah terhad.

Menurut jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza, Dr Ashraf Al Qidra, kepungan berterusan itu antara punca utama khidmat bantuan kesihatan yang sangat membimbangkan.

Tambah beliau, kira-kira 4,000 rakyat Palestin perlu meninggalkan Gaza untuk mendapatkan rawatan perubatan segera tetapi mereka tidak boleh berbuat demikian akibat dikepung.

Hingga kini, kerajaan Israel mengekalkan sekatan, yang telah dilaksanakan sejak 2007. (ulamasedunia)

SAYA dibawa melawat mangsa-mangsa perang di Hospital Besar Marib. Antara mereka itu adalah para pejuang rakyat dan orang awam termasuk kanak-kanak. Melihat keadaan mereka, seakan tidak jauh beza dengan mana-mana hospital lain. Hanya mereka bukanlah cedera kerana kemalangan jalanraya atau bermain mercun.   
 
Jumlah pesakit baru dalam sehari dianggarkan 10-20 orang. Pada waktu tertentu jumlahnya meningkat sehingga 30-50 orang. Kebanyakan mereka tercedera akibat pertempuran di kawasan pergunungan arah barat menghala ke Sana’a di mana penentangan sengit terhadap perampas kuasa Al-Houthi sedang berlaku.   
 
Pada permulaannya, saya dihalang untuk masuk dan mengambil gambar oleh tentera yang berkawal di setiap pintu masuk hospital. Namun setelah menyedari kedatangan saya bersama Pengarah Hospital, Dr.Fath al-Qadasi dan Pengarah Kesihatan, Dr. Mahib al-Mikhlafi, maka semua urusan berjalan lancar.   
 
Sebelum itu, saya dibawa dalam satu majlis perpisahan dengan 47 orang tentera yang akan menyempurnakan rawatan lanjutan ke Mesir. Satu sidang akhbar turut diadakan. Ketika ditanya mengapa dipilih rawatan di Mesir, Dr. Mahib al-Mikhlafi menjawab prosedur penerimaan lebih mudah berbanding negara-negara Arab yang berjiran. Selain itu, negara Sudan dan India turut menjadi pilihan kerana kos rawatan yang rendah.
 
Menurut Ketua Penyelaras, Dr. Mujahid al-Bahri, buat masa ini hospital tersebut beroperasi dengan sokongan dana yang terhad, namun mereka sedaya upaya memberikan rawatan yang terbaik untuk para tentera dan pejuang rakyat yang tercedera.  

Bermalam di Asrama Pesakit

Saya ditempatkan di bilik pejabat salah seorang pegawai kesihatan dengan tilam nipis dan berbantalkan beg sandang saya. Walaupun ditawarkan untuk menyewa hotel di luar, saya lebih selesa berada dalam kawasan Mujamma’ al-Nasr, iaitu asrama pesakit yang dikeluarkan dari hospital untuk mendapatkan rawatan ringan.
 
Jumlah mereka yang berada di situ kira-kira 800 sehingga 1000 orang dalam satu-satu masa. Kebiasaannya, mereka akan berada di situ 2-3 bulan atau lebih sebelum pulih daripada kecederaan dan kembali ke medan perang. Terdapat 8 blok bangunan di penempatan tersebut merangkumi masjid, pejabat pentadbiran, pusat fisioterapi, kantin, asrama pesakit kecederaan berat dan ringan.
 
Selepas Isyak, saya dibawa menziarahi penghuni penempatan pesakit tentera itu dan menyantuni mereka. Tidak kelihatan mereka seperti berada dalam situasi perang. Mereka kelihatan ceria walaupun sebahagiannya kehilangan kaki atau anggota tubuh yang lain.
 
Menurut Syeikh Harun Mansur, Timbalan Pengarah Bahagian Dakwah dan Bimbingan yang bertugas menyusun program-program kerohanian di penempatan itu, penghuni Mujamma’ al-Nasr diberikan kelas-kelas pengajian agama dan hafalan al-Quran. Selain itu terdapat juga aktiviti sukan seperti ping pong dan seumpamanya.
 
Yang menariknya, Syeikh Harun memberitahu saya bahawa tentera pemerintah dan pejuang rakyat yang bergabung menentang Al-Houthi terdiri daripada pelbagai latar belakang. Ada di kalangan mereka yang asalnya tidak kuat beragama, ada yang berfahaman sosialis, sekular dan ramai juga pejuang yang berhaluan Islam.

Namun, terdapat hikmah yang besar melalui rawatan yang diterima di sini menjadikan mereka lebih mendekati Islam dan mengubah sisi pandang terhadap konflik yang sedang berlaku dalam negara mereka.   
 
Beliau yang sebelum ini merupakan khatib di Masjid al-Mukminin di Jalan Ribath, Sana’a telah dihalau oleh puak perampas kuasa kerana enggan menurut telunjuk mereka. Akhirnya beliau menyertai perjuangan penentangan (Al-Muqawwamah) dan berperanan di medan tarbiah dan kerohanian bersama beberapa tenaga agamawan yang lain.  

Tentera-tentera penghafal al-Quran

Malam itu saya tidak dapat tidur nyenyak, kerap terjaga dan memerhatikan jam dalam kegelapan malam. Sehinggalah azan subuh yang pertama, saya bingkas bangun dan menuju ke masjid dalam jarak kira-kira 200 meter.
 
Saya mendapati, dalam ruang solat utama sudah ramai pesakit-pesakit tentera memenuhi bahagian hadapan. Sebahagian mereka ada yang bertongkat dan berkerusi roda. Mereka sibuk berzikir atau membaca al-Quran.

Saya cuba mengambil tempat di saf pertama yang masih berbaki kemudian sama-sama menunggu waktu azan dan iqamah. Ketika imam sudah berdiri di hadapan, saya perhatikan masjid sudah penuh hingga ke belakang.
 
Suasana ini mengingatkan saya kepada Universiti al-Iman di Sana’a yang sudah ranap dibom dan dirampas oleh puak Al-Houthi. Malah para imam dan petugas masjid adalah graduan dari universiti yang kini hanya tinggal nama itu.
 
Ketika rakaat pertama, imam telah membaca surah yang agak panjang. Tiba-tiba beliau terhenti bacaan mungkin kerana terlupa ayat yang hendak dibaca. Serta merta para makmum di saf pertama, kedua dan ketiga menyambung bacaan imam beramai-ramai untuk mengingatkannya.
 
Usai solat subuh dan setelah memberi salam, saya tertunduk dan tersenyum sendirian. Solat subuh yang tidak akan saya lupakan bersama tentera-tentera penghafal al-Quran. – HARAKAHDAILY 2/3/2017

More Articles ...

Page 4 of 4