ISTANBUL, Turki: Delegasi NGO Islam Malaysia antara menyertai himpunan yang menegaskan bahawa Al-Quds adalah hak mutlak umat Islam dan mengutuk sekerasnya Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump atas pengisytiharan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Israel.
 
Himpunan besar disertai ratusan ribu umat dan dianjurkan oleh Kesatuan NGO-NGO Turki yang bernaung bersama Parti Sa'adat itu telah berlangsung di pinggir Laut Marmara di Yenikapi Meydani, di sini kelmarin.
 
Golongan muda mudi antara teramai hadir pada himpunan tersebut yang menyaksikan ucaptama disampaikan Presiden Parti Sa'adat, Dr Temel Karamollaoğlu dan bergemanya laungan kuat "Jahanam Amerika, Jahanam Zionis!".
 
Malah, himpunan tersebut juga diwarnai dengan kibaran bendera kebangsaan Turki dan Palestin selain sepanduk-sepanduk yang menyatakan solidariti Turki untuk bersama seluruh rakyat Palestin mempertahankan bumi anbiya' itu serta membebaskan Baitul Maqdis.
 
Delegasi NGO Islam Malaysia itu diwakili Pusat Bantuan dan Kemanusiaan PAS (PASRelief), Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Yayasan Kubra, Yayasan Afdlin Shauki serta para pimpinan dan sukarelawan masing-masing.
 
Menurut Naib Presiden MAPIM, Ustaz Ahmad Tarmizi Sulaiman, suasana perhimpunan yang sangat aman dan tertib itu membuktikan bahawa gabungan NGO Parti Sa'adat sangat tersusun dalam pengurusannya. - HARAKAHDAILY 12/12/2017

RAMAI juga kalangan pengkaji dan pemerhati politik antarabangsa menyatakan isu al-Quds adalah semata-mata pergelutan politik. Ia tidak ada kena mengena dengan kepentingan agama. Justeru mereka menempelak golongan yang menyeru kepada kebangkitan menentang pengisytiharan Trump sebagai mempergunakan sentimen agama, atau mengaitkan agama sebagai punca krisis.

Kalangan realist melihat isu ini boleh diselesaikan dengan kebijaksanaan politik, dengan mengenepikan faktor agama. Rundingan, ketetapan undang-undang dan juga tekanan politik antara kaedah yang ditawarkan dalam menyelesaikan isu ini.

Tanpa menafikan kepentingan strategi politik dalam menangani isu ini, tetapi isu Palestin sama sekali tidak boleh dikeluarkan daripada kerangka agama. Rebutan berpanjangan terhadap al-Quds bukan semata-mata kedudukam geopolitiknya yang strategik, tetapi kerana kepercayaan 3 agama terbesar dunia terhadap tanah suci ini.

ZIONIS DAN AL-QUDS

Sejarah menunjukkan, kumpulan yang berperang bagi mendapatkan al-Quds hampir semuanya digerakkan atas nama agama. Umar al-Khattab sebagai pemimpin umat Muhammad pertama membebaskan kota al-Quds daripada cengkaman Roman Byzantine atas nama agama Islam. Kemudian dirampas oleh tentera salib dipimpin oleh gereja katolik yang menguasai pemerintahan Eropah zaman kegelapan dahulu, juga atas semangat agama. Terbaru, penaklukan Yahudi terhadap al-Quds dan penubuhan negara Israel adalah kerana ideologi agama Yahudi. Nama Israel dan Zionis sendiri adalah merujuk kepada kepercayaan agama Yahudi.

Penaklukan al-Quds telah dirancang lama oleh Yahudi melalui gerakan rahsia Freemason. Walaupun kalangan realist tidak mempercayai Freemason kerana tiada dokumen rasmi atau kenyataan terbuka pemimpin mereka mendedahkan mengenai pertubuhan ini, tetapi sumber-sumber risikan dan pengakuan bekas ahli yang terlibat sukar menafikan kewujudan gerakan ini. Mengikut maklumat yang paling logik, konspirasi jahat yahudi syaitan ini sudah bergerak sejak zaman Nabi Sulaiman lagi walaupun tidak atas nama Freemason.

Sehingga mereka berjaya berperanan di posisi penting di dunia seperti bidang ekonomi, hiburan dan sosial, barulah mereka berani menubuhkan front politik yang diberi nama sebagai zionis. Tahun 1897, Zionis mengadakan persidangan pertama di Basel, Switzerland dan mencapai beberapa resolusi yang dinamakan sebagai Protokol Zionis. Pemimpin pertama zionis, Theodor Herzl mendedahkan isi protokol adalah bagi mendapatkan sebuah negara politik bagi Yahudi ke arah menjadi pemerintah dunia.

EVANGELIS DAN AL-QUDS

Satu lagi golongan yang meletakkan isu agama sebagai faktor rebutan al-Quds adalah evangelis daripada penganut kristian. Evangelisme merupakan satu fahaman di dalam agama Kristian yang mempercayai kewajipan menubuhkan negara kristian bagi persediaan menyambut Jesus Christ yang bakal turun ke bumi kelak. Gerakan ini adalah gerakan yang radikal. Ada yang beranggapan penguasaan gereja ke atas empayar Rom dan juga kempen Perang Salib digerakkan oleh evangelis.

Evangelis moden hari ini berjaya melobi sehingga sebuah negara yang dinamakan Amerika berjaya didirikan. Evangelis merupakan golongan elitis di Amerika, dan banyak mempengaruhi politikus. Evangelis tanpa segan silu mengakui pengisytiharan Trump adalah hasil tekanan mereka yang berada di dalam parti Republikan. Trump sebelum ini menjadikan pengiktirafan Jurusalem sebagai salah satu manifesto beliau dalam kempen pilihan raya Presiden bagi melobi evangelis.

Mengikut kepercayaan evangelis, Bible menyatakan Jurusalem adalah hak mutlak kaum Yahudi. Kepercayaan ini adalah sama dengan pegangan zionis melalui The Old Testament. Justeru mereka turut berjuang bagi memberikan hak kepada golongan Yahudi.

ISLAM DAN AL-QUDS

Di dalam Islam pula, al-Quds merupakan tanah suci ketiga umat Islam selepas Mekah dan Madinah. Peristiwa Israk dan Mikraj adalah isyarat jelas tentang kedudukan Masjidil Aqsa kepada umat Muhammad, ditambah dengan ayat al-Quran dan Hadis-hadis tentang kedudukan, kelebihan dan berita akhir zaman mengenainya.

Cukup kita bawakan satu ayat al-Quran dan satu hadis yang menjelaskan ketinggian kedudukan al-Aqsa di dalam Islam. Adapun ayat al-Quran firman Allah:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
[Al-Isra':1]

Adapun hadis, sabda Rasulullah SAW:

لا تزال طائفة من أمتي على الدين ظاهرين، لعدوهم قاهرين، لا يضرهم من خالفهم ، حتى يأتيهم أمر الله. وهم كذلك"، قالوا: يا رسول الله وأين هم؟ قال: "ببيت المقدس وأكناف بيت المقدس

Akan sentiasa wujud dari kalangan umatku berjuang atas nama agama. Mereka tegas terhadap musuh, dan tidak akan sekali-kali tergugat dengan pihak yang meninggalkan mereka, sehingga datangnya urusan Allah.
Sahabat bertanya siapakah mereka? Jawab baginda: "Mereka adalah penduduk Baitul Maqdis dan sekitar Baitul Maqdis."
[HR Ahmad]

Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW dan juga hadis baginda menjelaskan bahawa al-Quds adalah milik umat Islam yang mengesakan Allah. Bukan milik mana-mana bangsa khusus. Sesiapa yang berpegang kepada agama Islam, merekalah yang paling layak mentadbir al-Quds.

Palestin dibuka pertama kalinya oleh Nabi Ibrahim AS, atas perintah Allah supaya berhijrah meninggalkan kerajaan Babylon yang diperintah oleh Namrud bin Kan'an. Anak baginda bernama Ismail diperintahkan bermastautin di Mekah, melahirkan bangsa arab dan Nabi akhir zaman Muhammad SAW. Seorang lagi anaknya, Ishak terus menetap di Palestin dan dikurniakan anak bernama Yaakub. Yaakub digelar sebagai Israel, dikurniakan 12 orang anak yang membentuk jalur keturunan Bani (anak) Israel.

Al-Quran merekodkan juga, al-Quds dibuka oleh Talut dengan mengalahkan Jalut atas perintah Allah SWT. Talut melantik Nabi Daud sebagai raja. Anak Nabi Daud, Nabi Sulaiman mendirikan kerajaan dunia dengan al-Quds menjadi pusat pemerintahan dan tapak istana baginda. Kesemua mereka adalah Islam dan patuh kepada Allah.

Al-Quran juga merekodkan, al-Quds sekali lagi diperintahkan untuk dibuka kepada Nabi Musa dan Nabi Harun. Malangnya Bani Israel mengingkari perintah tersebut menyebabkan mereka dihukum sesat di padang pasir selama 40 tahun. Selepas generasi yang ingkar dimatikan, barulah Nabi Yusha' berjaya menjalankan perintah Allah memimpin Bani Israel membuka al-Quds.

Nabi akhir zaman Muhammad SAW mengisyaratkan kepada para sahabat untuk bersolat di Masjidil Aqsa dengan kelebihan-kelebihan yang diterangkan. Waktu itu, Masjidil Aqsa d bawah taklukan Roman Byzantine. Lalu umat Islam berusaha membebaskan kota untuk menunaikan saranan solat tersebut. Akhirnya ia berjaya dibuka pada zaman Saidina Umar al-Khattab, kira-kira 6 tahun selepas kewafatan Rasulullah SAW. Menurut kaedah Usul Fiqh, "الأمر بالشيء أمر بلوازمه" bermakna perintah terhadap sesuatu meliputi perintah terhadap semua yang berkait dengannya.

ZIONIS + EVANGELIS =/= ISLAM

Kesilapan Yahudi dan Kristian adalah mereka mempercayai kitab-kitab yang sudah diseleweng. Old Testament/Hebrew Bible atau dikenali di dalam Islam dengan nama Taurat dan juga Bible/New Testament ataupun Injil yang asal mengiktiraf Nabi Muhammad SAW sebagai Nabi akhir zaman. Malangnya mereka menolak atas alasan Muhammad bukan Nabi keturunan Bani Israel, sehingga sanggup menyelewengkan kitab suci Taurat dan Injil.

Hari ini muncul beratus versi Taurat dan Injil berbeza. Setiap mazhab dan aliran mereka memiliki kitab versi tersendiri. Berbeza dengan Islam, sumber rujukan utama semua mazhab adalah Al-Quran yang sama.

Atas kepercayaan masing-masing, ketiga-tiga agama ini berebut bagi mendapatkan al-Quds. Ia bukan sekadar persaingan politik semata-mata. Jurusalem/al-Quds telah menjadi rebutan zaman berzaman, dan ia akan kekal menjadi rebutan sehingga hari kiamat. Bagi membolehkan umat Islam berkuasa semula di al-Quds, kesedaran dan kebangkitan atas nama agama perlu menjadi keutamaan.

Dalam perkembangan terkini, kristian (evangelis) dan yahudi (zionis) nampaknya bergabung dalam berhadapan dengan Islam. Faktor kedudukannya yang strategik dari segi geo-ekonomi dan geo-politik, menyebabkan politikus boleh bekerjasama dengan pemimpin-pemimpin berpengaruh dari tiga agama ini dalam mencapai matlamat masing-masing.

Apa yang memalukan, evangelis dan zionis menggunakan platform politik bagi menjayakan matlamat agama mereka. Pemimpin muslim pula menggunakan platform agama bagi menjayakan matlamat politik dalam isu al-Quds.

POLITIKUS MUSLIM

Masing-masing mahu menjadi juara dalam isu al-Quds supaya mampu memikat sokongan majoriti muslim di negara masing-masing. Tetapi hakikatnya, mereka tidak serius dan hanya bermain-main dengan retorik. Di belakang tabir, Israel dan Amerika menjadi sekutu mereka yang kritikal dalam survival politik dan ekonomi global.

Ramai yang mempertahankan retorik pemimpin-pemimpin politik muslim negara masing-masing dalam mempertahankan al-Quds sebagai kebijakan berpolitik mereka agar tidak dilanyak oleh kuasa besar. Gadafi di Libya, Mursi di Mesir, Saddam di Iraq dan 'Erbakan' di Turki antara contoh pemimpin 'bodoh' politik yang mereka dakwa tidak pandai bersilat di pentas geo-politik.

Tetapi hakikatnya hanya mereka yang terlibat secara langsung dan yang mengenali secara dekat sahaja mengetahui sikap sebenar pemimpin-pemimpin yang ada hari ini terhadap isu-isu Islam. Mereka sebenarnya oportunis, dasar mereka pragmatis yang melihat agama sebagai leverage untuk mileage politik.

Sebagai umat yang peka, kita perlu berhati-hati dengan semua pihak, baik musuh Islam mahupun yang mendakwa pembela Islam. Tidak salah menyokong retorik mereka, tetapi janganlah sokongan itu menyebabkan diri menjadi taksub sehingga menolak pendekatan berbeza. Juga usah meletakkan harapan mutlak kepada mereka, bimbang dieksploitasi dengan mudah kelak. Mereka yang pragtamis, akan membelakangkan Islam jika ia merugikan politik!

POLITIK ISLAM

Namun ini tidak bererti kita harus menolak politik dalam menyelesaikan masalah ini. Politik adalah sebahagian daripada Islam dan tidak boleh dipisahkan sama sekali.

Apabila umat Islam meninggalkan politik, maka mereka telah terjerat ke dalam perangkap musuh Islam yang memang mahukan politik ini bebas dari unsur agama. Mereka bebas berbuat apa sahaja sewenang-wenangnya. Matlamat mereka menjadikan al-Quds ibunegara Israel semakin mudah dari sudut undang-undang.

Cuma politik yang dimaksudkan bukan seperti budaya politik konvensional hari ini. Politik Machiavelli, politik sekular atau politik populisme. Politik kita mesti politik Islam. Politik berdasarkan al-Quran dan Sunnah. Politik bermatlamatkan penegakan Islam.

Menerima demokrasi sebagai pendekatan politik semasa terbaik yang ada. Tetapi tidak tenggelam dalam arus demokrasi sehingga menjadi populis dan pragmatis. Jangan menggadaikan prinsip hanya kerana sokongan. Jangan memperalatkan sokongan demi kepentingan tertentu.

Kesimpulannya, isu al-Quds adalah isu agama. Tetapi untuk menyelesaikannya, politik perlu dijadikan alat.

Alang Ibn Shukrimun
23 Rabiul Awwal 1439 / 11 Disember 2017 - HARAKAHDAILY 11/12/2017

DUNIA telah dikejutkan dengan pengisytiharan Jerusalem atau Baitul Maqdis sebagai ibu negara Israel oleh Presiden Amerika Donald J Trump.

Pengisytiharan secara unilateral ini merupakan satu kebiadaban oleh Donald J Trump tanpa mengambil kira bahawa Baitul Maqdis telah menjadi tanah yang menjadi rebutan 3 agama berabad lama. Tanpa mengendahkan pandangan dari negara-negara lain serta membelakangkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Donald J Trump telah menunjukkan lagi keangkuhan dan muka sebenar negara Amerika.

Apa yang sedang berlaku ini telah membuktikan apa yang telah diberitakan oleh Presiden PAS beberapa bulan lalu tentang proses pemetaan semula tanah-tanah umat Islam oleh negara barat yang diketuai oleh negara Amerika adalah terbukti benar.

Kelab PAS Ireland ingin menyeru semua umat Islam di seluruh dunia untuk bangkit menyatakan bantahan terhadap pengisytiharan ini.

Kami menggesa agar semua pemimpin negara umat Islam terutamanya Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Abdul Razak agar segera menyatakan bantahan secara serius dan terbuka lantas memberikan tekanan kepada Donald J Trump untuk menarik semula pengisytiharan ini. Dato' Seri Najib perlu mengadakan sidang tergempar Parlimen dengan segera untuk membincangkan perkara yang sangat penting ini.

Marilah sama-sama kita bermunajat kepada Allah swt agar menyatukan umat Islam seluruh dunia serta bangkit bagi mempertahankan tanah umat Islam dalam satu lagi episod tragis dalam dunia umat Islam.

Dr Tengku Nazri
Presiden Kelab PAS Ireland

solidariti

KUALA LUMPUR: Pusat Bantuan dan Kemanusiaan PAS (PASRelief) yang membawa Misi Bantuan Kemanusiaan Musim Sejuk Syria berjaya tiba di Antakiya-Hatay iaitu sempadan Turki - Syria untuk agihan sumbangan makanan dan selimut kepada pelarian perang di negara itu yang berhadapan cuaca ekstrem musim sejuk.

 

Delegasi diketuai Timbalan Pengarah PASRelief, Ustazah Nuridah Mohd Salleh yang juga Ketua Muslimat PAS Malaysia serta disertai Bendahari PASRelief, Mohd Adram Musa dan dua Ahli Jawatankuasa PASRelief, Dr Rosni Adam dan Ustaz Ahmad Tarmizi Sulaiman selain beberapa wakil dari NGO dan parti politik dari Malaysia.

 

Misi tersebut membawa 1,200 pek makanan dan 1,000 set selimut hasil sumbangan orang ramai melalui PASRelief, Yayasan Kubra, Yayasan Afdlin Shauki dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dengan dua kontena untuk diagihkan di kem-kem pelarian di mana usaha tersebut telah dibantu oleh NGO Cansuyu Turkey dan Parti Saadet yang menjadi pengurus lapangan dengan bantuan dan sokongan penuh.

 

Orang ramai masih berpeluang menyumbang untuk para pelarian perang Syria menerusi PASRelief yang akan mengadakan misi lanjutannya selepas ini dengan menyalurkan ke akaun Maybank 5640 7061 2333 atas nama PASRelief dan sebarang pertanyaan boleh hubungi +6012-596 9220 (Muhammad Sanusi) atau +6013-384 5555 (Mohd Adram).

KETUA Tentera Pakistan Ketua Jeneral Qamar Javed Bajwa tiba di Iran pada 5 Nov, dalam satu lawatan rasmi tiga hari yang dilihat sebagai satu perkembangan penting dalam mengeratkan hubungan dua hala dan bagi kerjasama antara tentera kedua-dua negara.

Lawatan tersebut menggambarkan kesedaran yang semakin tinggi di kalangan kepimpinan Pakistan tentang kepentingan menjalinkan hubungan yang baik dan mendatangkan faedah dengan negara-negara jiran memandangkan bertambahnya ketidakpastian pada masa hadapan dan ancaman-ancaman yang wujud kesan kegiatan pengganas.

Semasa lawatan tersebut, ketua tentera tersebut menemui pemimpin kanan sivil-tentera Iran dan berbincang tentang isu-isu seperti keadaan persekitaran geo-strategik di rantau tersebut, pengurusan sempadan Pakistan-Iran, keadaan di Afghanistan, perkembangan ancaman pengganas dan hubungan dagangan dua hala.

Kepentingan lawatan tersebut tidak boleh diperkecilkan kerana ia berlaku berikutan dua perkembangan baru yang berlaku yang telah mengancam keselamatan dan menimbulkan cabaran-cabaran kepada dasar luar negara yang bukan sahaja melibatkan Pakistan dan Iran tetapi juga keseluruhan negara-negara Asia Selatan dan Asia Barat.

Sebagai contoh tindakan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump menamakan kewujudan Asia Selatan "baharu" dengan India memainkan peranan lebih penting di Afghanistan dan di rantau itu secara keseluruhannya, telah meningkatkan kerisauan strategik bagi Pakistan. Iran juga telah berusaha untuk memastikan keselamatan negaranya terjaga berikutan pendekatan Trump yang semakin bongkak. Kes terbaru yang dilihat penting bagi Iran adalah keputusan pembatalan sijil kebenaran dalam program nuklear negara itu.

Dalam keadaan persekitaran yang penuh persengketaan kedua-dua negara kelihatannya memahami keperluan untuk bekerjasama pada masa yang tepat dan membuat penyesuaian dalam hal-hal kepentingan dua hala. Pakistan berkongsi sempadan sepanjang 909km dengan Iran yang memisahkan wilayah Sistan-Baluchistan di Iran dan wilayah strategik Balochistan di Pakistan.

Wilayah Balochistan di Pakistan adalah tempat letaknya pelabuhan Gwadar. Lawatan ketua tentera tersebut mungkin akan membuka laluan bagi mekanisme pengurusan sempadan yang sememangnya diperlukan dan perkongsian perisikan yang boleh menghalang pencerobohan sempadan dan pergaduhan di sempadan yang akan menyebabkan hubungan baik terjejas.

Tambahan pula Pakistan kelihatannya memahami pertambahan kehadiran pengaruh India di Iran melalui kewujudan pelabuhan Chahbahar dan perkara ini mendatangkan kebimbangan pihak Pakistan. Oleh itu, usaha Pakistan untuk mengukuhkan hubungan dengan Iran boleh juga dilihat sebagai satu cara untuk mengimbangi pengaruh India.

Tetapi Pakistan bernasib baik kerana disebabkan India mempunyai kerjasama strategik dengan Amerika Syarikat. Oleh itu, Iran mungkin pada masa akan datang mendapati bahawa India tidak boleh menjadi rakan yang boleh diharap dan barisan pimpinan Iran kelihatannya memahami perkara ini semenjak dari awal lagi. Pemikiran sebegini boleh diterima memandangkan fakta bahawa India tentunya tidak mahu mengorbankan kepentingannya yang lebih besar dengan AS dan memilih Iran.

Oleh itu sekiranya AS dan sekutu-sekutunya membuat keputusan untuk mengenakan kembali sekatan ke atas Iran maka India tentunya akan berasa sukar untuk meneruskan hubungan dengan Iran dan berhadapan dengan tindak balas dari pihak AS. Pakistan mungkin boleh mengambil peluang dari kelemahan hubungan India-Iran ini dan mengambil kesempatan untuk mengukuhkan hubungan dengan Iran.

Pakistan dan Iran juga berkongsi pandangan sama dan kedua-duanya menyokong idea berkaitan "Afghanistan yang diketuai dan keamanan yang diusahakan oleh rakyat Afghanistan sendiri" dalam isu Afghanistan. Sebaliknya Iran dan India berbeza pendapat tentang landskap geopolitik di Afghanistan. Memandangkan kehadiran jangka panjang AS di Afghanistan adalah membahayakan kedudukan strategik Iran di rantau Asia Tengah, tempat yang kaya dengan sumber tenaga tetapi tidak mempunyai laluan ke laut.

Oleh itu Iran lebih memilih supaya AS keluar secara sepenuhnya dari Afghanistan. Di pihak yang lain pula, India mungkin tidak berasa selesa dengan tindakan AS untuk keluar dari rantau tersebut, lebih-lebih lagi ia kini baru mendapat peranan yang lebih besar di Afghanistan dan di Asia Selatan hasil tindakan AS. Memandangkan India pastinya akan menurut telunjuk AS, maka Pakistan tentunya lebih menjadi pilihan bagi Iran.

Walau bagaimanapun ini tidak bermakna Pakistan tidak mempunyai cabaran sendiri dalam mengekalkan hubungannya dengan Iran. Sebaliknya terdapat cabaran-cabaran besar yang terpaksa dihadapinya memandangkan ia juga perlu mengimbangi hubungannya dengan Iran demi menjaga hubungan dengan Arab Saudi.

Kedua-dua negara tersebut terlibat dalam perang proksi di Asia Barat dan hubungan tidak baik Iran-Saudi mendatangkan satu masalah bagi Pakistan. Walaupun Pakistan mempunyai ideologi yang sama dan hubungan yang strategik dengan Arab Saudi tetapi ia juga berkongsi sempadan yang panjang dengan Iran dan mempunyai jumlah penduduk Syiah kedua besar selepas Iran. Oleh itu mengambil sikap berpihak dalam konflik Iran-Saudi akan mendatangkan risiko perpecahan dalam kalangan penduduk dalam negara.

Oleh itu bagi mendapatkan keuntungan daripada hubungan dengan Iran maka Pakistan sepatutnya memainkan peranan sebagai orang tengah antara kedua-dua musuh ketat itu dan mengamalkan sikap tidak berpihak. Walaupun sikap tidak berpihak juga akan turut meninggalkan kesan tetapi sekiranya kesan tersebut tidak setinggi harga sekiranya mengambil sikap berpihak maka adalah lebih baik bagi Pakistan untuk mengambil sikap tidak berpihak.

Dalam jangka masa panjang walau bagaimanapun, Pakistan sepatutnya mempunyai dasar luar negara yang bebas dan tidak hanya terikat dengan tindakan Arab Saudi dan Iran. Objektif ini dapat dicapai sekiranya ia mempunyai kekuatan ekonomi, dan projek Koridor Ekonomi China-Pakistan, CPEC, dengan China adalah antara peluang keemasan yang patut digunakan untuk tujuan ini.

Nisar Ahmed Khan adalah penyelidik di Institut Wawasan Strategik. Artikel ini diterbitkan dalam Eurasia Review dalam bahasa Inggeris dan diterjemahkan oleh Harakah.

TINDAKAN Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump mengisytiharkan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Israel adalah satu aksi perisytiharan perang (act of war) dengan seluruh dunia Islam.

titmPerisytiharan melulu oleh Trump sudah tentunya akan mencetuskan tindak balas seluruh dunia Islam dan masyarakat antarabangsa yang mencintai keharmonian.

Umat Islam melihat pengisytiharan Trump ini sebagai satu petaka besar kepada umat ini, setelah Yahudi berjaya menjadikan kuasa besar sebagai alat bagi menghalalkan tindakan mereka ke atas Palestin dan negara Islam seluruhnya.

Apa yang membimbangkan ialah hakikat umum bahawa tindakan melampau hanya akan melahirkan golongan pelampau yang tiada siapa yang dapat mengawal kemunculannya.

Tindakan melampau Trump ini diharap membuka mata seluruh pemimpin dunia Islam untuk bersatu dan berhenti bertelingkah antara satu sama lain.

Pertelingkahan sesama negara Islam hanya menguntungkan musuh Islam malah membuka laluan untuk sesetengah negara Islam untuk menjadi tali barut AS dan digunakan AS untuk menjayakan taktik "menggunakan umat Islam untuk melawan umat Islam" dengan menjadi pembekal senjata kepada kedua-dua pihak yang bertelagah untuk saling membunuh sementara Israel terus dilindungi.

Hentilah pembunuhan sesama sendiri yang menguntungkan negara pembekal senjata. Kerana yang hancur ialah negara umat Islam, yang terkorban ialah umat Islam, yang menjadi pelarian juga umat Islam bahkan negara Islam juga yang terpaksa menerima pelarian. Sedangkan yang mengaut keuntungan ialah negara Barat dan sekutu-sekutu Israel.

Sedarlah. Tidak mustahil tindakan melampau Presiden Amerika ini akan menjadi titik yang menyatukan seluruh umat Islam bagi membela dan membebaskan bumi Palestin dan Masjidil Aqsa dari cengkaman zionis laknatullah.

Oleh itu, PAS menyeru negara Islam yang sedang bersengketa sesama sendiri sama ada di Yaman, Saudi, Syria, Iraq kembali ke meja rundingan. Akui kelemahan sendiri adalah langkah pertama untuk menuju semula ke arah kebangkitan.

Umat Islam perlu bersatu dalam sikap dan tindakan ke atas rejim Yahudi dan AS khususnya.

PAS menyeru seluruh ahli dan mereka yang cintakan keamanan, keharmonian dan cintakan kiblat pertama umat Islam untuk sama-sama hadir dalam Himpunan Aman menentang Perisytiharan AS dan kezaliman zionis pada hari ini, 8 Disember 2017 Jumaat ini sebagaimana arahan Tuan Guru Presiden.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
Madinah al Munawarrah
8 Disember 2017 – HARAKAHDAILY 8/12/2017

solidariti

"Al-Qardhawi dicop sebagai 'pengganas', Arab Saudi dinobat sebagai 'pembela' Ahlus Sunnah dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang di tengah-tengah kekalutan itu."
 
APABILA Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bercakap mengenai Iran dan Syiah, ramai sahabat saya yang terkilan. Ramai yang minta Tuan Guru menarik balik sokongannya kepada Iran dan Syiah dalam pergolakan geo-politik di Asia Barat. 
 
"Ikutlah pandangan Dr Yusuf al-Qardhawi yang menyatakan sokongannya kepada ulama Saudi dalam bab Iran dan Syiah," begitulah kata mereka.
 
Bila Syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi hafizohulLaah dan Persatuan Ulamak Islam Se-Dunia yang diketuai oleh beliau dituduh pengganas oleh Arab Saudi dan 3 negara sekutu utamanya... 
 
...tidak terdengar pula kawan-kawan lantang bangkit membela Syeikh al-Qardhawi sebagaimana yang dibuat oleh Tuan Guru Abdul Hadi.
 
Adakah Ahlus Sunnah Wal Jamaah pimpinan Arab Saudi berdalilkan al-Quran dan as-Sunnah ketika memberikan ketaatan kepada Trump dan Amerika? Memusnahkan hubungan persaudaraan dengan negara-negara jirannya yang Muslim, dan mengukuhkan hubungannya dengan saudara Nasrani dan Yahudi?
 
Adakah benar Arab Saudi yang mewakili Ahlus Sunnah Wal Jamaah di dalam pergolakan di Asia Barat? Atau ia hanyalah boneka Kuasa Besar Dunia?
 
Adakah ulama-ulama di Arab Saudi juga turut bertaqiyyah seperti yang sering mereka tudingkan kepada Iran dan Syiah?
 
Bila Putera Muhammad bin Salman ke Israel membuat lawatan rahsia ke sana sebagaimana didedahkan oleh media Israel, tiada terdengar kawan-kawan yang menyokong kepimpinan Ahlus Sunnah Wal Jamaah di bawah Arab Saudi, secara lantang menyatakan kebimbangan. Yang ada hanya kesenyapan yang luar biasa.
 
Langkah seterusnya, pada hari ini, Trump mengisytiharkan sokongan Israel mengambil Baitul Maqdis sebagai ibu negara Israel dan akan memindahkan kedutaannya ke Baitul Maqdis dalam 3 hingga 4 tahun akan datang. 
 
Di manakah kekuatan negara Ahlus Sunnah dan kepimpinan Arab Saudi dalam menghalang kehendak Amerika dan Israel itu?
 
Adakah kawan-kawan juga merasakan kredibiliti Syeikh Dr Yusof al-Qardhawi sebagai ulama telah pun hilang, kerana beliau dituduh pengganas oleh Trump dan Saudi, dituduh khawarij oleh Mesir dan sebahagian masyayikh al-Azhar yang menyokong as-Sisi? 
 
As-Sisi yang telah menyimbah darah di medan Raba'ah.
 
Siapakah lagi yang ada masa untuk serius dalam memikirkan nasib ummat Islam melebihi perkiraan peribadi dalam membandingkan gaji, elaun, kenaikan pangkat dan rancangan persaraan yang mewah-mewah sesama rakan-rakan sejawat?
 
Begitulah lumrah dunia, ulama yang hidup matinya untuk Islam dan membela ummat Islam dikecam dan cuba dijatuhkan kredibiliti mereka. Nanti yang tinggal kepada kita, 'ulama-ulama' selebriti yang akan selalu menceriakan kita dengan cerita yang kita 'suka' dengar sahaja. Jika tidak, tentulah kita tak akan jemput mereka lagi.
 
Tidak ramai ulama yang sanggup memimpin, sanggup berterus terang walaupun kurang disenangi, bersabar menghadapi celaan orang yang mencela, tabah dalam mendidik pemimpin generasi dakwah yang baru, menghadapi pelbagai rintangan dan halangan daripada pelbagai pihak yang tidak mahu melihat Islam menjadi tinggi.
 
Seribu persoalan muncul bertalu-talu dibenak ini mengenai rangka pemikiran kaum Muslimin akhir-akhir ini.
 
Semoga Allah S.W.T memberikan kekuatan kepada dua orang Syeikh dalam memimpin ummat Islam menghadapi pelbagai ujian dan kekalutan akhir-akhir ini.
 
ZAKARIA ISMAIL
Ahli Jawatankuasa Kerja
PAS Kawasan Marang
6 Disember 2017 - HARAKAHDAILY 6/12/2017

More Articles ...

Page 1 of 3